مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2029
  • بازدید دیروز : 2064
  • بازدید کل : 13084782

112- پروژه کارآفرینی خدمات بینایی سنجی ، چشم پزشکی ، فروش مواد و لوازم چشم پزشکی39ص


112- پروژه کارآفرینی خدمات بینایی سنجی ، چشم پزشکی ، فروش مواد و لوازم چشم پزشکی39ص

فصل اول

کلیات

 

 

 

 

 

 

1- 1 مقدمه :

بينائي سنجي همان علم مراقبت هاي بينائي است. درس خوانده هاي اين رشته به عنوانمراقبين اوليه بهداشت چشم مسووليت خفظ و سلامت بينائي را به عهده دارند.

چشم ازاعضاي کوچک بدن است اما اختلالات و عوارض آن بسيار گسترده و پيچيده است بطوري کهنيازمند تجهيزات و دستگاه هاي مدرن است. دقت و حوصله فراوان براي مداواي يک بيمارچشمي حرف اول را مي زند. طول دوره رشته بينائي سنجي 4 الي 5/4 سال است و دروس آن بهصورت نظري عملي و کارآموزي ارائه مي شود.

 

1 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

خدمات بینایی سنجی , چشم پزشکی , فروش مواد و لوازم چشم پزشکی

 

محل اجزا :

 

1 3 مشخصات متقاضیان :

نام

نام خانوادگی

مدرک تحصیلی

تلفن

       

 

 

عدم معلوليت در دست ها وهمچنين داشتن ديد طبيعي و کارآمد و عدم هرگونه مشکل حاد در هر يک از چشم ها ميتواند از عوامل مهم موفقيت به شمار آيد.

ضريب دروس دبيرستان براي درس زيست 4 ودرس فيزيک و شيمي و رياضي 2 مي باشد که از بين اين دروس زيست شناسي و فيزيک حائزاهميت است.

اين رشته در حال حاضر فقط در دوره کارشناسي پيوسته ارائه مي گردد ودوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري آن در داخل کشور موجود نيست اين رشته در دورهکارشناسي داراي گرايش خاصي نيست و بصورت عمومي ارائه مي شود.

از میان رشته های مختلف طب عرب که بیش از دیگر رشته ها مورد توجه قرار گرفته چشم پزشکی بوده است. دانش چشم پزشکی در میان رومیان و یونانیان چندان پیشرفته نبود، اعراب تجربه های این دو ملت را-که خالی از اشتباه هم نبود-گرفتند و آن را تکمیل و تصحیح نمودند.

از لحاظ منزلت، چشم پزشکی در زمان جالینوس حرفه پیش پا افتاده و کم ارزشی بود در حالی که در تمدن اسلامی چشم پزشکی منزلت خاصی یافت تا جایی که در دربار حکومتی خلفای اسلامی مقامی خاص را به خود اختصاص داد. از این رو پس از این زمان شاهد موفقیتهای مختلف در زمینه دانش چشم پزشکی هستیم. این پیشرفت ها به ویژه در شناخت و وصف برخی از نارسائیهای چشم و عمل جراحی آن مشهود است. در ضمن شناختی که در علم نور از چگونگی بینایی به دست آمد در دانش چشم پزشکی تاثیر به سزایی به جا نهاد. مسلمانان نظریه بینایی مورد پذیرش یونانیان را دگرگون کردند؛زیرا فیلسوفان طبیعی یونان در زمان بقراط و پیش از وی، بینایی را در نتیجه ی انتشار اشعه نوری که از چشم ساطع می شد می دانستند و معتقد بودند که این اشعه پس از برجورد به اشیاءدوباره به چشم بیننده باز می گردد. و تصویر آن شیء را برای شخص مجسم مینماید. اما ابن هیثم و محمد زکریای رازی این نظریه را نادرست دانستند. و ثابت نمودند که از اجسام اشعه نوری به چشم می رسد و از چشم اشعه ای صادر نمی شود. کمال الدین فارسی بعد ها در این زمینه پژوهش های ارزشمندی انجام داد.

چشم پزشکی از ابتکارات اعراب بود. این علم با کوشش آن ها به اوج خود رسید. تلاش های آنان در این علم در طول روزگاران زیادی در جایگاه اول قرار داشت. یونانیان پیش از آنها و ایتالیایی ها معاصر آنان و کسانی که بعد از آنان آمدند، در این زمینه به پایه آن ها نرسیدند.

تالیفات این دانشمندان تا آغاز قرن هیجدهم میلادی در دانشگاه های اروپا به عنوان نظر نهایی در چشم پزشکی تدریس می شد. آنان در این زمینه، کشفیات گرانبهایی داشتند. اطلاعات گسترده ی دانشمندان علوم طبیعی در قوانین نور و دید، تا حد زیادی به چشم پزشکان عرب کمک کرد. این چشم پزشکان، چشم حیوانات را بر پایه علوم فیزیولوژی تشریح کردند. آنان علت تنگ و گشاد شدن چشم را شناختند و گفتند:تنگ و گشاد شدن مردمک، بر اثر انقباض و انبساط عنبیه است. ابن سینا در کتاب قانون به کالبد شکافی چشم همت گمارده و عضلات چشم و وظلیف آن را بیان کرده است.

رازی نخستین پزشکی است که معتقد است، حدقه چشم به اندازه ای که نور وارد آن می شود، بزرگ و کوچک می گردد. مهمتر از آن، کشف دیگر رازی که ثابت می کند روئیت در نتیجه خروج شعاع از چشم به سمت جسم مورد نظر حاصل نمی شود، بلکه عکس آن صحیح است، یعنی شعاع از جسم به سمت چشم می رود. وی در این مورد نظریه اقلیدس را رد می کند. البته تصحیح نهایی در مورد روئیت از نظر طبی و رد نظریه های جالینوس در آن بارهبرای ابن سینا روشن شده بود؛اما کسی که توانست این توضیح جدید را برای روئیت از نظر فیزیکی ثابت کند، ابن هیثم در اوایل سده پنجم هجری بود. کتاب اصلی ابن هیثم درباره روشنایی و بینایی به زبان عربی مفقود گردیده است ولی ترجمه لاتینی آن به عنوان نظریه روشنایی که توسط نیل وینلو انجام شده باقی است. ابن هیثم با استفاده از فیزیک و هندسه، برخی از مسائل نور و بینایی را حل کرد و ثابت نمود که اشیاء در نتیجه اشعه ای که از آن ها عبور می کنذ و به چشم می رسد دیده می شوند نه برعکس. بیشتر دانشمندان پس از او فرضیه اش را نپذیرفتند، ولی بیرونی و ابن سینا هر دو به طور جداگانه و کامل با نظریه های خالی از تعصب او موافقت کردند. این دانشمند تحقیقات خود را چنان پی گرفت که به کشف استفاده از عینک نزدیک شد. در آن روزگاران تنها وسیله برای کمک به افرادی که چشمشان ضعیف بود، استفاده از روشی بود که توسط علی بن عیسی سفارش می شد.

 

ادوات چشم پزشکی

تعداد ادوات و ابزارهای تخصصی که چشم پزشکان در جراحی های خود به کار می گرفتند بالغ بر بیست ابزار بود. و این وسایل توسط هیرش برگ در کتاب المنتخب همراه با تصویر، به خوبی تشریع شده است. کیسی وود نیز در کتاب تذکره چشم پزشکان قرن دهم همین کار را برای انگلیسی زبانان انجام داده است. یکی از این ادوات که در حقیقت مقدمه ی سرنگ تزریقی به شمار می رود، سوزن تو خالی بوده که به وسیله ی عماربن علی موصلی برای خارج کردن آب مروارید های نرم از راه مکیدن اختراع شده است. این سوزن که در قرن هفدهم به وسیله جراحان چشم در اصفهان هنوز به کار می رفته، به طوری که رافائل دومان توصیف کرده یک لوله سه گوش داشته که سر آن از دو طرف باز بوده است. به یک سر پیستون و به سر دیگر سوزن مربوط می شده و در وسط نیز سوراخی بوده که مایعات تخلیه شده از آن جا خارج می گردیده است.

 

1 4 دلایل انتخاب طرح :

این طرح یکی از طرح های پر سود و دارای بازده بالا در صنعت غذایی میباشد ، در حال حاضر قسمت اعظم نیاز صنعت کشور به این محصول از طریق واردات تامین می گردد ، ایجاد خودکفایی در این بخش علاوه بر این که از وابستگی های موجود می کاهد هم باعث اشتغالزایی در داخل کشور می شود و هم باعث مانع از خروج ارز از کشور می شود.

 

1 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

علاوه بر اشتغالزایی مناسبی که این طرح می تواند ایجاد نماید ، سودآوری اقتصادی آن نیز می تواند قابل توجه باشد و همچنین می تواند صنعت کشور را در این بخش را به سوی خودکفایی در کنار کیفیت بالاتر سوق دهد.

 

 

1 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

تعداد اشتغالزایی این طرح 14 نفر میباشد .

 

وضعیت مختصر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی محل اجرای طرح :

با بررسی های بعمل آمده از منطقه مورد نظر برای اجرای این طرح و در نظر گرفتن زمین مورد نظر برای اجرای طرح این منطقه را به لحاظ خدماتی مورد بررسی قرار داده و مشخص گردید که این منطقه به لحاظ شرایط مورد نظر در موقعیت مناسبی قرار دارد و بدلیل این که این منطقه یک منطقه کاملا خدماتی میباشد برای تولید این محصول کاملا مناسب است .

 

مراحل انجام كار :

مجوز های قانونی :

تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش خدماتی صادر میگردد.

 

 

 

 

مراحل صدور جواز تاسیس :

1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای خدماتی و تكميل پرونده توسط مديريت علوم پزشکیشهرستان و يا مديريت صنايع استان .

2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت صنايع استان .

3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی

4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .

5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

 

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافتجواز تاسيس

1- اشخاص حقيقی

-تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران

- حداقل سن 18 سال تمام

- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

 

 

2- اشخاص حقوقی

- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )

- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

 

مدارك مورد نياز:

1- ارائه درخواست كتبی به مديريت صنایع شهرستان يا مديريت صنايع استان.

2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن

3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی

4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست

5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء

6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی

7- پوشه فنردار

8-درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

 

اصلاحیه جواز تاسیس :

1- ارسال درخواست متقاضی توسط علوم پزشکیشهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.

2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.

3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.

4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.

5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

 

تعریف:

پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات و نصب ماشین آلات جهت تولید بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش صنایع صادر می گردد.

 

 

صدور پروانه بهره برداری :

1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط علوم پزشکیاستان به مدیریت.

2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی خدماتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.

4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.

5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.

6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :

1-تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.

2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.

4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.

5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.

6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

 

تعریف:

کارت شناسایی مجوزی است که به واحدهای کوچک روستایی که از قبل تاسیس گردیده و در حال تولید و بهره برداری می باشند اما هیچگونه مجوزی ندارند و دارای شرایط مناسب می باشد داده می شوند.

 

مراحل صدور کارت شناسایی :

1- تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی توسط علوم پزشکیشهرستان و ارسال به مدیریت.

2- ارجاع به دبیر خانه صدور مجوز و بررسی مدارک و سوابق فعالیت کارگاه و انطباق با مصادیق و ارجاع به اداره تخصصی.

*بازدید کارشناس تخصصی از کارگاه موجود و بررسی قابلیت آن جهت صدور مجوز و تکمیل فرم بررسی کارشناسی و ارجاع به دبیرخانه.

3- دبیرخانه صدور مجوز نسبت به اخذ استعلام از ادارات ذیربط با توجه به نوع فعالیت کارگاه اقدام مینماید.

4- دبیرخانه صدور مجوز پس از تایید مدیریت کارت شناسایی صادر مینماید.

 

ضوابط کار دفتر بینایی سنجی :

1- دفتر کار بینایی سنجی به محلی اطلاق می شود که طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت انجام خدمات بینایی سنجی (مطابق شرح وظیفه و اختیارات ) پس از اخذ مجوز فعالیت توسط افراد واجد شرایط و صلاحیت دائر می گردد .

2- کارشناسان بینایی سنجی فقط عیوب انکساری چشم مبتلا را بررسی و عینک مناسب تجویز می نمایند . در مواردی که علاوه بر عیوب انکساری ، چشم مبتلا به بیماری دیگری نیز باشد موظف به ارجاع بیمار به متخصص چشم پزشکی هستند .

3- نظارت بر عملکرد دفاتر کار بینایی سنجی برعهده دانشگاه ذی ربط بوده واین دفاتر موظف به پاسخ گویی و همکاری با بازرسین مربوطه می باشند .

 

4- حوزه وظایف کارشناسان بینایی سنجی به شرح ذیل می باشد :

- بررسی نارسایی های بینایی افراد بزرگ سال

- تجویز نمره عینک برای رفع عیوب انکساری

- بررسی نارسایی های بینایی کودکان

- بررسی و تجویز عینک به کمک داروهای سیکلوپلژیک

- بررسی و تشخیص نارسایی های اختلاف دید دو چشمی و درمان غیر دارویی

- انجام افتالموسکوپی جهت ارجاع به چشم پزشک

- انجام تست های تشخیصی بیماری های بخش قدامی چشم از قبیل گلوکوم ‘ کاتاراکت و ...

- تجویز وسایل کمک بینایی در افراد LOW Vision از قبیل تایپوسکوپ ، بزرگنما ، اکولرهای مرکب و ...

- تشخیص اختلالات حرکتی چشم

- تمرینات ارتوپتیک به منظور درمان غیر جراحی اختلالات حرکتی چشم

- اندازه گیری میدان بینایی

- تجویز لنزهای تماسی پس از مشاوره چشم پزشک یا دکترای اپتومتری مجاز است ( برگه مشاوره چشم یا دکترای اپتومتری الزامی می باشد ) .

- ارزیابی دید رنگ و بعد

- انجام تست های ویژه از قبیل پاکیمتری

- بینایی درمانی به روش های غیر دارویی و غیر جراحی فیکسیشن های غیر طبیعی ، آمبلیوتراپی
- تمرینات ویژه جهت ارتقای مهارت های بینایی برای شاغلین در حرف ‘ ورزش کاران و ...

- انجام معاینات اپتومتریک و صدور گزارش استخدامی در حیطه خدمات مربوطه

-استفاده از تتراکائین و ترویپکامیدو داروهای سیلکوپلژیک بجز آتروپین در محل کار مجاز است .

- مشاوره در امور بهداشتی چشم و بینایی در محیط های کار صنایع دولتی و ...


تجهیزات
- رتینوسکوپ و افتالموسکوپ - جعبه عینک

- پروژکتور و تابلوی تشخیص عیوب انکساری - تست دید نزدیک

- لنزومتر - پریمتر و تانژانت اسکرین

- تست رنگ - چراغ قوه

 

6- حداقل فضاهای مورد نیاز جهت دفتر کار بینایی سنجی به شرح ذیل می باشد .

- اتاق معاینه با نور کافی و ابعاد مناسب - سالن انتظار

- بایگانی جهت نگهداری و ضبط مدارک ضروری جهت بیماران - سرویس بهداشتی

تبصره : محل دفتر کار می بایستی منطبق با موازین بهداشتی باشد .

 

7- اندازه تابلو حداکثر 70* 50 سانتی متر می باشد .

8- عناوین درج گردیده در تابلو می بایستی مطابق عناوین ذکر شده در مجوز دفتر کار باشد و از کلمه مطب و متخصص استفاده نشود .

9- مدارک مورد نیاز جهت صدور مجوز دفتر کار بینایی سنجی

 

- درخواصت کتبی تأسیس دفتر کار به معاونت درمان دارو دانشگاه ( جهت متقاضیان شهر تهران ) در خصوص متقاضیان احداث دفتر کار در شبکه های نظارت دانشگاه می بایستی درخواست از طریق شبکه مربوطه به معاونت درمان و دارو دانشگاه ارسال گردد .

- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری

- اعلام نیاز از شبکه بهداشت و درمان تابعه ( جهت متقاضیان شبکه ها )

- گواهی پایان طرح

- کپی شناسنامه + 3 قطعه عکس

- گواهی تسویه حساب صندوق رفاه دانشجویان یا دانشنامه پایان تحصیلات

- کپی کارت پایان خدمت ( آقایان )

- ارائه تصویر یا شماره کد ملی

- اصل فیش های بانکی طبق مقررات مربوطه (مبلغ وشماره حساب از طریق کارشناسان واحد صدورپروانه ها به متقاضی اعلام خواهد گردید ،مبالغ جهت شهرتهران وسایر شهرستان ها متفاوت می باشد).

پس از ارائه مدارک کامل توسط متقاضی به واحد صدور پروانه ها ، مجوز حداکثر ظرف 2 روز صادر و فقط به شخص متقاضی تحویل داده می شود .

چشم :

یكی از مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به نارسایی های بینایی و بیماری های چشم، داشتن تغذیه مناسب و استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی به همراه انجام تمرینات ورزشی منظم و حفظ آرامش روحی در زندگی است.

دكتر عباس عظیمی خراسانی رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بیان مطالب فوق اظهار داشت: براساس آخرین تحقیقات علمی انجام گرفته، استفاده از ویتامین های A، گروه B، C، D و E و مواد معدنی چون كلسیم، فسفات كلسیم، كربنات كلسیم و روی در رژیم غذایی روزانه و موادی چون لبنیات تازه، سبزیجات، میوه های تازه و دانه های خوراكی و پرداختن به ورزش به صورت مرتب و منظم و ۵ بار در هفته و هر روز به مدت ۳۰ دقیقه همچنین حفظ آرامش روحی و روانی در زندگی می تواند باعث حفظ سلامت بدن و دوری از ابتلا به حداقل ۲۰ بیماری مانند فشارخون بالا، دیابت، بیماری های عروق، آرتریت روماتوئید و بیماری های تنفسی شود كه از عوارض مختلف این بیماری ها می توان به مواردی چون كاهش شدید بینایی، آب مروارید، آب سیاه، خونریزی های درون چشم و در نهایت كم بینایی یا نابینایی اشاره كرد.

وی در این خصوص گفت: ویتامین A یا ویتاكاروتن كه نقش مهمی در سلامت چشم دارد در موارد استفاده از نور چراغ، كامپیوتر، تماشای تلویزیون و انجام كارهای ظریف، مصرف بیشتری دارد و كمبود آن به اختلالات بینایی چون كاهش بینایی در هنگام شب و حتی شب كوری های مزمن منجر می شود و این ویتامین در مواد غذایی مختلفی مانند شیر، پنیر، جگر سالم، سبزیجات تازه، زرده تخم مرغ و به خصوص به صورت فراوان در هویج یافت می شود.

دكتر عظیمی گفت: ویتامین های گروه Bcomplex در شكل گیری گلبول های قرمز و رساندن اكسیژن به بافت های سراسر بدن منجمله بافت های چشمی بسیار مهم هستند كه یكی از این ویتامین ها، ویتامین B۱ یا تیامین است كه نقش آن در عملكرد سریع ماهیچه های چشمی و تعادل حركات چشم انسان بسیار مهم است و كمبود این ویتامین در بدن به اختلالاتی چون منظم نبودن حركات چشم، انحرافات چشم در كودكان و دوبینی منجر می شود و منابع سرشار B۱ را می توان در سبزیجات خوراكی، مخمرهایی مانند مخمر جو و گندم، تخم مرغ، گوشت، فندق، گردو، نان، جگر سالم، ماهی و موز جست وجو كرد.

وی افزود: از دیگر ویتامین های این گروه ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین است كه نقش آن تنظیم سیستم بینایی چشم و ایجاد تعادل و حساسیت بینایی در چشم انسان است كه كمبود آن منجر به عوارضی چون سوزش چشم، اشك ریزش و احساس ناخوشایند در سیستم بینایی همچنین ابتلای سریع تر به آب مروارید می شود و از منابع این ویتامین می توان به جگر سالم، تخم مرغ و سبزیجات، دانه های خوراكی و میوه تازه اشاره كرد. وی گفت: ویتامین C از جمله ویتامین های مورد نیاز سیستم بینایی است كه در سلامت استخوان ها و بافت های بدن نقش داشته و باعث سیركولیشن و جریان خون مناسب در بدن به خصوص در سیستم بینایی انسان می شود و این ویتامین همچنین دارای خاصیت ضدویروس و ضدمیكروب و قارچ بوده و كمبود آن در بدن باعث اختلالات مهمی در سیستم بینایی می شود و تحقیقات نشان داده كه افرادی كه در سنین بالا دارای لنز درون چشمی سالم و شفاف بوده اند در طول زندگی از منابع ویتامین C بهره مند بوده.

و دیرتر به بیماری هایی چون آب مروارید دچار می شوند. وی تاكید كرد این ویتامین قابل ذخیره شدن در بدن نبوده لذا می بایست به صورت روزانه توسط موادی چون عصاره مركبات، آب میوه سالم و تازه، هندوانه، طالبی و به مقدار فراوان در گوجه فرنگی مورد استفاده قرار گیرد.رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: ویتامین E از جمله ویتامین هایی است كه در شكل سازی گلبول های قرمز و ارتقای سطح ایمنی بدنی نقش بسزایی دارد و كمبود آن در بدن باعث اختلالات ته چشم از جمله تخریب نقطه زرد چشم (ماكولا) می شود كه به دلیل شیوع این بیماری در سنین بالا مصرف این ویتامین در بزرگسالان توصیه می شود.

منابع سرشار این ویتامین در تخم مرغ، آب میوه سالم و تازه، ماهی ، گردو و فندق یافت می شود.وی افزود: ویتامین D و مواد معدنی چون كلسیم از جمله موادی هستند كه در روند تغذیه و سلامت بافت های چشم به خصوص بافت صلیبیه نقش مهمی دارند و كمبود این مواد باعث كاهش بینایی از نوع نزدیك بینی می شود و منابع این ویتامین و مواد معدنی در نور خورشید لبنیات و به خصوص شی یافت میشود.

 

تقویت چشم و بینایی

میزان ویتامین A موجود در یک هویج متوسط دو برابر مقدار توصیه شده در روز است، پس مصرف این سبزی واقعا برای تقویت چشم موثر است

آیا خوردن هویج واقعا برای بینایی مفید است یا والدین فقط برای اینکه فرزندانشان را تشویق به مصرف سبزیجات کنند این را می گویند؟ بررسی ها نشان داده اند که میزان ویتامین A موجود در یک هویج متوسط دو برابر مقدار توصیه شده در روز است، پس مصرف این سبزی واقعا برای تقویت چشم موثر است. اگر شما هویج دوست ندارید نگران نباشید. مواد غذایی زیاد دیگری وجود دارند که حاوی مقدار زیادی ویتامین A و دیگر مواد لازم برای سلامت چشم هستند.

در این مقاله سعی کرده ایم ویتامین ها و دیگر ترکیبات مفید برای سلامتی چشم و مواد غذایی حاوی آنها را معرفی کنیم.

 

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که با خنثی کردن رادیکال های آزاد مانع اثر مخرب آنها بر سلول های بدن می شوند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که بر اثر واکنش های شیمیایی در داخل بدن تولید می شوند. تحقیقات نشان داده است که بعضی از آنتی کسیدان ها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های چشم مثل کاتاراکت (آب مروارید) را کاهش می دهند.

 

ویتامین A و کاروتنوئیدها

ویتامین A آنتی اکسیدانی است که در مواد غذایی حیوانی مثل شیر و لبنیات، جگر، تخم مرغ، کره و مواد غذایی گیاهی حاوی کاروتنوئیدها وجود دارد. کاروتنوئیدها رنگدانه های قرمز و زردی هستند که در گیاهان و حیوانات وجود دارند. این مواد به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و همچنین انواع خاصی از آنها (که بیشتر بتاکاروتن است) به ویتامین A تبدیل می شوند. بعضی از کاروتنوئیدهای دیگر نظیر لوتئین و زیگزانتین نیز مفید هستند.

ویتامین A مانع شب کوری می شود. کمبود ویتامین که سبب شب کوری شده باشد، در صورت عدم درمان می تواند سبب گزروفتالمی (خشکی چشم)، زخم های قرنیه و تورم پلک ها شود. خشکی چشم نیز در صورت عدم درمان می تواند سبب کوری شود. بد نیست بدانید که کمبود ویتامین A یکی از علل اصلی کوری در کشورهای در حال توسعه است. تحقیقات همچنین نشان داده است که ویتامین A مانع شکل گیری کاتاراکت شده است. افراد سیگاری و افرادی که الکل مصرف می کنند، باید ویتامین A بیشتری دریافت کنند، زیرا توتون مانع جذب ویتامین A می شود. الکل نیز ذخیره ویتامین A بدن را از بین می برد. در عین حال باید مراقب قرص های ویتامین حاوی بتاکاروتن نیز بود. مطالعات نشان داده اند که این قرص ها شیوع سرطان ریه را در افراد سیگاری بالا می برند. در این موارد بهتر است ویتامین A لازم از طریق مواد خوراکی تامین شود.

مواد غذایی موثر برای تقویت بینایی؛روغن ماهی، جگر سیاه، جگر مرغ، هویج، سیب زمینی، کلم، کدو، فلفل دلمه ای قرمز، انبه و طالبی از این دسته اند. البته این مواد را باید به صورت خام مصرف کرد چون پختنی آنها ویتامین A و بتا کاروتن موجود در آن را از بین می برد.

 

لوتیئین و گزانتین

لوتیئین و گزانتین رنگدانه ها گیاهی زرد رنگ هستند. مطالعات مختلف نشان داده اند لوتئین و گزانتین ممکن است در کاهش خطر ابتلا به کاتاراکت موثر باشند. لوتئین و گزانتین ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. این دو ماده اغلب همراه با یکدیگر در سبزیجات و میوه جات یافت شده و بدن می تواند لوتئین را به گزانتین تبدیل کند. در حال حاضر مقدار مصرف روزانه ای این دو ماده مشخص نشده است ولی بهتر است روزانه کمی مصرف شوند زیرا بدن نمی تواند این دو ماده را بسازد. بهترین منبع تامین این مواد، سبزیجات سبز و پربرگ به ویژه اسفناج است. کلم و سبزیجات سبزرنگ نیز منابع خوبی هستند. لوتئین و گزانتین را می توان در سبزیجات و میوه جات زرد و نارنجی رنگ نظیر ذرت نیز یافت. سبزیجات پخته مقادیر بیشتری لوتئین دارند، زیرا پختن سبب شکسته شدن دیواره سلول ها و آزاد شدن لوتئین می شود.

 

ویتامین C و بیوفلاونوئیدها

هر چند که این مطلب با ویتامین A شروع شد، ولی این ویتامین تنها ماده غذایی مفید برای چشم نیست. یکی دیگر از مواد بسیار مفید برای بینایی ویتامین C است. بیوفلاونوئید ها نیز مواد آنتی اکسیدانی هستند که علاوه بر کمک به اثر گذاری ویتامین C، خود نیز فوایدی دارد. مطالعات نشان داده اند که مقادیر بالای ویتامین C می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به کاتاراکت شود. همچنین می تواند با کاهش فشار چشم، مانع گلوکوم (آب سیاه) شده و یا بیماری را در مبتلایان تسکین دهد. میزان نیاز روزانه به ویتامین C ۶۰ میلی گرم در روز است. نکته قابل توجه این است که این مقدار باید به صورت روزانه مصرف شود، زیرا بدن انسان نه تنها قادر به ساخت این ویتامین نیست، حتی نمی تواند آن را برای مدت طولانی ذخیره کند. افراد سیگاری، کسانی که الکل مصرف می کنند و مبتلایان به دیابت باید مقادیر بیشتری مصرف کنند.

مرکبات مثل پرتقال و لیمو، فلفل دلمه ای، کیوی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات سبز و پربرگ منابع غنی ویتامین C هستند.

مواد غذایی این حاوی ویتامین C :

فلفل دلمه ای قرمز، کلم، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای سبز، توت فرنگی، پرتقال، طالبی، گریپ فروت، انبه، تمشک.بهتر است این مواد را به صورت خام مصرف کرد چون گرما باعث از بین رفتن ویتامین C می شود. از این رو بهتر است مثلا آب پرتقال در بسته بندی های پلاستیکی یا مقوایی خریداری شود تا شیشه های شفاف. همچنین، مواد غذایی تازه، ویتامین C بیشتری دارند تا مواد غذایی یخ زده یا کنسرو شده.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

روش انجام کار

 

 

 

 

 

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :

بازدید از خدمات بینایی سنجی :

با هماهنگی های صورت گرفته برای بازدید یکی از مراکز بزرگ بینایی سنجی در داخل کشور اقدام نمودیم ، در بازدید صورت گرفته به بررسی روش انجام کار ، تجهیزات را مورد بررسی قرار دادیم .

 

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت کشاورزی و در تولید کالایی مانند این که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، استفاده از ماشین آلات کلاس A جهانی و بهره گیری از نیروی انسانی متخصص می تواند به داشتن خلاقیت و نوآوری در تولید محصول کمک شایانی نماید.

 

 

 

 

 

فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مواد مصرفی مورد نیاز :

 

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

توجیه اقتصادی :

 

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )

در زمینه فروش محصولات می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر برای جذب بازار فروش جزئی و استفاده از روش فرد به فرد برای فروش کلی محصولات در بازار داخلی .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم

امور مالی طرح

 

 

 

 

 

زمین :

محوطه سازی :

ساختمانها :

 

 

میزان سرمایه گذاری :

محاسبه هزینه ها :

هزینه های ثابت:

 

 

محاسبه سود و زیان ویژه ( ارقام به میلیون ریال )

 

 

 

تاسیسات مورد نیاز :

 

وسایل نقلیه :

تاسیسات اداری :

هزینه های قبل از بهره برداری :

حقوق و دستمزد پرسنل :

 

 

هزینه سوخت و انرژی :

 

هزینه استهلاک:

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل چهارم

جمع بندی نتیجه گیری

 

 

 

 

 

نتایج حاصله از اجرای طرح :

با توجه به بررسی های انجام شده و مطالعات صورت گرفته که نتایج آن را در جداول بالا مشاهده نمودید و بر اساس مطالعات مشاهده ای صورت گرفته از واحد تولیدی داخلی و با مطالعه بر روی واحد های تولید کننده خارجی می توان به این نتیجه رسید که این واحد تولیدی در صورت بهره مندی از تسهیلات مالی مناسب و در صورت بهره گیری از نیروی انسانی مجرب و متخصص و با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا می تواند به عنوان یک شغل زودبازده مطرح شده و سود دهی ایده آلی را نسیب متقاضی نماید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع و ماخذ :

1 ماهنامه صنعت وزارت صنایع - شماره 24 ، ص36 گردآورنده : دکتر سید علی احمدی استادیار دانشگاه تهران 1385

مرکز اسناد و مدارک و اطلاعات علمی ایران

Www.Irandoc.ac.ir/persian/article

 


مبلغ قابل پرداخت 22,960 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 876

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما