فصل اول معرفی طرح فصل اول – معرفی طرح 1-2-مشخصات محصول 1-1-2- نام و کاربرد محصول: ایجاد و راه انداری یک فضای کارگاهی و کارخانه ای جهت تولید رنگ های شیمیایی 2-1-2-مشخصات فنی محصول تولید رنگ صنعتی در مقیاس متوسط با استفاده از ترکیبات نوین و طیف های نوظهور 3-1-2-معرفی روشهای تولید استفاده از روش صنعتی تولید رنگ 4-1-2-تشریح مختصر فرایند تولید رنگ فصل دوم تعیین ظرفیت فصل دوم – تعیین ظرفیت 2-2-تعیین ظرفیت تولید ردیف نام محصول ظرفیت تولید سالانه (لیتر ) ظرفیت تولید ماهانه ( لیتر ) ظرفیت تولید روزانه ( لیتر ) 1 رنگ های درجه 1 صنعتی 216000 18000 600 2 رنگ های درجه 2 صنعتی 180000 15000 500 3 رنگ های درجه 3 صنعتی 180000 15000 500 4 رنگ های جاده ای – درجه 1 216000 18000 600 5 رنگ های جاده ای – درجه 2 180000 15000 500 6 رنگ های ساختمانی - روغنی 252000 21000 700 7 رنگ های ساختمانی - معمولی 252000 21000 700 2-3-برآورد میزان مصرف مواد اولیه و قطعات خریدنی ردیف نام ماده اولیه/ قطعات خریدنی مشخصات فنی مورد مصرف در محصول میزان مصرف در محصول مصرف سالیانه منبع تامین مقدار واحد داخلی خارجی 1 ترانسوفار تولید - - - 6 * 2 سیستم گرم نگهدار Ra32i جهت ترکیب مواد شیمیایی و ترکیبی 3 * 3 سیستم تخلیه اتوماتیک Ta - Candi 3 * 4 سیستم برودتی و حرارتی Xi 5 - ZR 6 * 2-4-معرفی دستگاه ها و تجهیزات تولید ردیف نام ماشین آلات/ تجهیزات تولید مشخصات فنی تعداد منبع تامین داخلی خارجی 1 سیستم تخلیه و پاکسازی اتوماتیک Lexan Rs21s 2 * 2 سیستم نگهداری 2 زمانه 1 * 3 سیستم حرارت سنج 1 * 4 دیگ های ترکیبی تولید 24A Cio 3 * 5 مخلوط کن بزرگ حرارتی Tx - Zimax 5 * 2-5-معرفی تجهیزات و تاسیسات عمومی ردیف عنوان تاسیسات به مقدار مصرف مقدار مصرف محوطه کارگاه اداری بنزین گازوییل 1 برق * * 2 آب * 3 گاز * * 4 تلفن * 5 سوخت گرمایش * * فصل سوم معرفی نیروی انسانی فصل سوم – معرفی نیروی انسانی معرفی نیروی انسانی 1-3-برآورد پرسنل تولیدی ردیف عناوین شغلی تعداد میزان تحصیلات جنسیت 1 سرپرست 1 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی مرد 2 مهندس 4 کارشناس شیمی – مکانیک مرد 3 حسابدار 1 لیسانس حسابداری مرد / زن 4 کارگر 10 زیر دیپلم مرد 2-3-پرسنل اداری و خدمات ردیف نوع مسئولیت تعداد شرح وظایف 1 مدير 5 2 خدمات 10 3 حسابدار 1 فصل چهارم هزینه ها فصل چهارم – هزینه ها معرفی هزینه ها ردیف عنوان هزینه مبلغ سالانه به ريال 1 مواد مصرفی 50000000 2 تامین انواع انرژی سوخت(تاسیسات-گرمایش-سرمایش) 1800000 3 هزینه خدمات نیروی انسانی 750000000 4 هزینه ماشین آلات و تجهیزات خط تولید 500000000 5 هزینه زمین-ساختمان 400000000 6 هزینه لوازم اثاثیه اداری 50000000 7 هزینه های قبل از بهره برداری 30000000 8 جمع کل هزینه ها 1798000000 برآورد هزینه استهلاک شرح ارزش دارایی ( ریال) درصد هزینه استهلاک محوطه سازی ساختمان ماشین آلات و وسایل آزمایشگاهی 50000000 10 5000000 تاسیسات وسایل حمل و نقل وسایل دفتری 5000000 10 500000 پیش بینی نشده جمع کل 55000000 10 5500000 سود ناخالص= هزينه هاي ساليانه- در آمدسالیانه 7020000000 = 179800000 - 250000000 فصل پنجم شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز فصل پنجم – شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز مقدمه : براي آشنايي با تاريخچه و سابقه صنعت رنگ كشور به سالهاي 1300 باز مي گرديم كه هنوز رنگ در داخـل كشور توليد نمي شد و استادكاران نقاش، رنگ مورد نياز براي رنگ آميزي كاخها و ابنيه دولتي را با استفاده از مواد گياهي و معدني در پاي كار، به صورت دستي و با فرمولهاي سنتي توليد مي كردند. در سال 1318، اولين واحد رنگسازي امروزي به نام رنگسازي ايران اقدام به توليد و عرضه رنگ روغــني كارخانهاي نمود و پس از آن شركتهاي رنگ سرو و رنگ شمس فعاليت رنگسازي خود را آغاز نمودند. در آن سالها هنوز رنگ روغني كارخانهاي با استفاده از روغن هاي گياهي و پودرهاي معدني توليد مي شـد و اين امر تا سال 1341 كه اولين محصول رنگ روغني با استفاده از رزين الكيد توسط شركت پلاسكار به بازار عرضه گرديد، ادامه داشت. رنگ پلاستيك بر پايه پلي وينيل استات براي مصارف ساختماني نيز براي اولين بار در سال 1338 توســـط شركت پلاسكار توليد و عرضه شد و پس از آن شركتهاي هاويلوكس ،رنگين، ديروپ، سوپر رنگ از سال 1341 تا 1347 به تدريج، رنگ پلاستيك خود را به بازار عرضه نمودند. در واقع مي توان گفت كه در سال 1344 صنعت رنگسازي در ايران شكل تازه اي يافت و واحدهاي مـتعددي فعاليت خود را آغاز نمودند. شركتهاي تاباشيمي، ديروپ ايران، رنگين، سوپررنگ و پارس پامچال از جمله شركتهايي هستند كه در اين سال پا به عرضه صنعت رنگ كشور گذاشته و محصولات جديدي مانند لاكهاي روي چوب، رنگهاي هوا خشك و كورهاي صنعتي و رنگهاي تعميري خودرو را به بازار عرضه نمودند. از اواخر دهه 50 تعداد واحدهاي توليدكننده رنگ افزايش يافت و امروز صنعت رنگ كشور با بيـش از 350 واحد صنعتي مجاز با مجموع ظرفيت 900 هزارتن در سال توليد انواع رنگهاي ساختماني و صنعتي و همچنين صدها واحد غير مجاز مشغول به فعاليت مي باشد. صنعت توليد رزينهاي مورد مصرف در رنگسازي نيز در كشور سابقه اي طولاني دارد. براي بررسي تاريخچه اين صنعت به سال 1344 باز ميگرديم كه براي اولين بار رزين الكيد بوسيله رنگسازي ايران و رزيـن پليوينيلاستات نيز توسط پلاسكار توليد گرديد و پس از آن شركتهاي پارس سادولين، ديروپ ايران اقدام به توليد رزين الكيد و هو خست ايران به توليد رزين پليوينيلاستات همت گماردند. و امروز صنعت رزين كشور با بيش از 120 واحد صنعتي و مجموع ظرفيت 750 هزارتن در سال قادر است انواع رزينهاي پليوينيلاستات و كوپليمرهاي آن، انواع رزينهاي الكيد و اصلاح شده آن، آمينو رزينها، انواع پلياستر غيراشباع، رزينهاي اكريليك و رزين فنوليك را توليد نمايد. رنگ ها: تنوع رنگ ها بسيار زياد است: 1- رنگ روغني معمولي كه با تينر يا بنزين رقيق مي شود براي كارهاي ساده و معمولي استفاده مي شود. استفاده از ريتاردر در رنگ روغني باعث چسبندگي بيشتر كار مي شود اما خشك شدن اين رنگ طولاني و يا نياز به خشك كن دارد. 2- رنگ پلي اتيلن كه با تينر و ترجيحا با ريتاردر رقيق مي شود. كيفيت متوسطي دارد ، سريع تر خشك مي شود و چسبندگي متوسطي دارد كه از رنگ روغني بهتر است. 3- رنگ P.V.C كه با ريتاردر رقيق مي شود و كيفيت خوبي دارد و خيلي زود خشك مي شود. رنگ پلي اتيلن و PVC داراي بيس رنگي هستند كه با جوهر هاي رنگي مختلف رنگ مي پذيرد و تنوع آن زياد است. 4- رنگ پيگمنت: براي چاپ پارچه استفاده مي شود و داراي بيس و خمير رنگ بوده و كيفيت مناسبي براي چاپ پارچه دارد. 5- رنگ اورونيت: براي چاپ پارچه استفاده مي شود و داراي بيس و خمير رنگ بوده و كيفيتي خاص و برجسته روي پارچه ها مي گذارد. 6- رنگ آب شور براي چاپ كارتن و مقوا استفاده مي شود. 7- رنگ پلاستيك قابل شستو شو براي پارچه استفاده مي شود و ارزان تر از ساير رنگ ها است. 8- رنگ پخت بالا: براي رنگ روي كاغذ گل چيني و گل ملامين كاربرد دارد و قيمت بالايي داشته و برگهايي مخصوص به خود دارد. 9- رنگ ترانسفر يا برگردان كه روي كاغذ معمولي چاپ مي شود و با حرارت و پرس داغ روي لباس عمل چاپ انجام مي شود. 10- پودر در رنگ هاي مختلف كه با خمير مخصوصي مخلوط شده و با آب حل مي شود و براي چاپ اسكرچ استفاده مي شود. البته از انواع مركب نيز مي توان بهره برد. حلال ها شامل آب براي رنگ هاي پلاستيك و براي ساير رنگ ها از ريتاردر – تينر – بنزين – نفت و حلال ويژه 410 شركت نفت استفاده مي شود. رنگها را معمولا براساس خواص آنها و ساختمان ماده اصلی (ساختمان شیمیایی مواد) طبقه بندی میکنند. روش دیگر طبقه بندی رنگها براساس روش مصرف آنها در رنگرزی میباشد. روش و تکنیک رنگرزی به ساختمان ، طبیعت الیاف یا شئ مورد رنگرزی بستگی دارد. به عبارت دیگر رنگرزی پشم و ابریشم و دیگر الیاف به دست آمده از حیوانات با رنگرزی پنبه و الیاف به دست آمده از گیاهان تفاوت دارد. نقش ساختمان شیمیایی الیاف در تعیین رنگ مورد نیاز در رنگرزی همیشه ساختمان شیمیایی الیاف تعیین کننده نوع رنگ مورد نیاز و تکنیک رنگرزی میباشد. به عنوان مثال الیاف حیوان مانند پشم و ابریشم از پروتئین تشکیل شدهاند و دارای گروههای اسیدی و بازی میباشند. این گروهها نقاطی هستند که در آنها مولکول رنگ خود را به الیاف متصل میکند. پس برای رنگرزی این گونه الیاف باید از رنگهایی که دارای بنیان اسیدی و بازی هستند استفاده کرد. پنبه یک کربوهیدرات میباشد و تنها محتوی پیوندهای خنثای اتری و گروههای هیدروکسیل است. در این نقاط پیوندهای هیدروژنی بین الیاف و رنگ ایجاد میشود. پس باید از رنگهای متناسب با خصوصیات الیاف پنبهای استفاده کرد. متصل کردن رنگ به الیاف مصنوعی و سنتزی مانند پلی اولفینها و هیدروکربنها که کاملا عاری از گروههای قطبی هستند، تکنیک و روش دیگری را میطلبد. بر اساس روش رنگرزی به صورت زیر دستهبندی میشود. رنگهای مستقیم یا رنگهای جوهری این دسته از رنگها دارای گروهها و عوامل قطبی مانند عوامل اسیدی و بازی هستند و با استفاده از این گروهها ، رنگ با الیاف ترکیب میشود. برای رنگرزی پارچه با اینگونه رنگها فقط کافی است که پارچه را در محلول آبی و داغ رنگ فرو ببریم. اسید پیکریک و ماریتوس زرد از جمله این رنگها هستند. هر دو رنگ ، اسیدی بوده و با گروههای آمینه الیاف پروتئینی ترکیب میشوند. نایلون نیز که یک پلیآمید است، با این رنگها قابل رنگرزی است. رنگ دانهای این دسته از رنگها شامل ترکیباتی هستند که میتوانند با برخی از اکسیدهای فلزی ترکیب شده و نمکهای نامحلول و رنگی که لاک نامیده میشوند، تشکیل دهند. روش رنگرزی با این رنگها از کهنترین روشهای تثبیت رنگ روی الیاف بوده است. این رنگها بیشتر برای رنگرزی ابریشم و پنبه بکار میرود. در رنگرزی با رنگهای دانهای پارچه یا الیاف ، رنگی به نظر میرسند. چون الیاف توسط لایهای از رسوب رنگین پوشانده میشود. برای ایجاد دندانه روی رنگها معمولا از اکسیدهای آلومینیوم ، کروم و آهن استفاده میشود. آلیزارین نمونهای از این رنگها میباشد. رنگ خمیری رنگ خمیری مادهای است که در شکل کاهش یافته ، محلول در آب بوده و ممکن است بیرنگ هم باشد. در این حالت الیاف به این رنگ آغشته شده و پس از جذب رنگ توسط الیاف ، آنها را از خمره خارج کرده و در معرض هوا با یک ماده شیمیایی اکسید کننده قرار میدهند. در این مرحله رنگ اکسید شده و به صورت رنگین و نامحلول در میآید. رنگهای باستانی ایندیگو و تیریان از این جملهاند. رنگ واکنشی این رنگها که تحت عنوان رنگهای ظاهر شونده هم شناخته میشوند، در درون خود پارچه ، تشکیل شده و ظاهر میگردند. مثال مهمی از این گروه رنگها ، رنگهای آزو میباشند. رنگرزی با این رنگها به این صورت است که پارچه را در محلول قلیایی ترکیبی که باید رنگ در آن مشتق شود (فنل یا نفتول) فرو میبریم. سپس پارچه را در محلول سرد آمین دی ازت دار شده در داخل خود الیاف انجام شده و رنگ تشکیل میگردد. به رنگی که به این صورت حاصل میشود رنگ یخی نیز میگویند، زیرا برای پایداری و جلوگیری از تجزیه نمک دی آزونیوم دمای پائین ضرورت دارد. رنگ پخش شونده این دسته از رنگها در خود الیاف محلول هستند، اما در آب نامحلول میباشند. رنگهای پخش شونده در رنگرزی بسیاری از الیاف سنتزی بکار میروند. به این الیاف گاهی اوقات الیاف آبگریز نیز گفته میشود. معمولا ساختمان شیمیایی آنها فاقد گروههای قطبی است. روش رنگرزی به اینگونه است که رنگ به صورت پودر نرم در بعضی از ترکیبات آلی مناسب (معمولا ترکیبات فنل) حل میشود و در دما و فشار بالا در حمامهای ویژه به الیاف منتقل میشود. کامپوزیت چیست ؟ مواد کامپوزیتی مواد مهندسی ای هستند که از دو یا چند جزء تشکیل شده اند به گونه ای که این مواد مجزا و در مقیاس ماکروسکوپی قابل تشخیص هستند. کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس و تقویت کننده تشکیل شده است. ماتریکس با احاطه کردن تقویت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد. تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار میگردد. به طور کلی تقویت کننده میتواند به صورت فیبرهای کوتاه و یا بلند و پیوسته باشد تعریف ASM: به ترکیب ماکروسکوپی دو یا چند مادهٔ مجزا که سطح مشترک مشخصی بین آنها وجود داشته باشد، کامپوزیت گفته میشود. [1] دستهبندی کامپوزیتها از لحاظ فاز زمینه CMC (کامپوزیتهای با زمینهٔ سرامیکی) PMC (کامپوزیتهای با زمینهٔ پلیمری) MMC (کامپوزیتهای با زمینهٔ فلزی) دستهبندی کامپوزیتها از لحاظ نوع تقویت کننده FRC (کامپوزیتهای تقویت شده با فیبر) PRC (کامپوزیتهای تقویت شده توسط ذرات) کامپوزیتهای سبز(کامپوزیتهای تجزیهپذیر زیستی) در اینگونه کامپوزیتها، فاز زمینه و تقویت کننده، از موادی که در طبیعت تجزیه میشوند،ساخته میشوند. در کامپوزیتهای سبز، معمولاً فاز زمینه از پلیمرهای سنتزی قابل جذب بیولوژیکی و تقویت کنندهها از فیبرهای گیاهی ساخته میشوند. [2] مزایای مواد کامپوزیتی مهمترین مزیت مواد کامپوزیتی آن است که با توجه به نیازها، میتوان مواد جدیدی با خواص مطلوب تولید کرد. به طور کلی مواد کامپوزیتی دارای مزایای زیر هستند: • مقاومت مکانیکی نسبت به وزن بالا • مقاومت در برابر خوردگی بالا • خصوصیات خستگی عالی نسبت به فلزات • خواص عایق حرارتی خوب کاربردها الیاف شیشه (فایبرگلاس) یکی از پرکاربردترین کامپوزیتهاست. الیاف شیشه (فایبرگلاس) یک کامپوزیت با زمینه پلیمری است که توسط الیافهای شیشه تقویت شده است. الیاف شیشه متداولترین الیاف مصرفی کامپوزیتها در ایران و جهان است . انواع الیاف شیشه عبارتند از انواع E ، C ، S و کوارتز. ترکیب الیاف شیشه نوع E یا الکتریکی ، از جنس آلومینیوم و بور و سیلیکات کلسیم بوده و دارای مقاومت ویژه الکتریکی بالایی است. الیاف شیشه نوع S ، تقریباْْ 40 درصد پایداری بیشتری نسبت به الیاف شیشه نوع E دارند. الیاف شیشه نوع C یا الیاف شیشه شیمیایی ، دارای ترکیب بور و سیلیکات کربنات دو سود بوده و نسبت به دو مورد پیشین پایداری شیمیایی بیشتری به ویژه در محیطهای اسیدی دارد.الیاف شیشه کوارتز ، بیشتر در مواردی که ویژگی دیالکتریک پایین نیاز باشد، مانند پوشش آنتنها و یا رادارهای هواپیما استفاده میشوند. بسپار یا پلیمر : بسپار یا پلیمر مادهای شامل مولکولهای بزرگی است که از واحدهای کوچک تکرار شونده که تکپار یا مونومر نامیده می شود، ساخته شده است. نام واژه «پلیمر» از کلمات یونانی «پلی» به معنای بسیار و «مر» به معنی قسمت، پاره یا قطعه گرفته شده است. در زبان فارسی به آن «بسپار» اطلاق میکنند. انواع بسپار تعداد واحدهای تکرارشونده در یک مولکول بزرگ درجه بسپارش یادرجه پلیمریزاسیون نامیده می شود.بسپارهایی که فقط از یک نوع واحد تکرار شونده تشکیل شدهاند، جوربسپار (Homopolymer) و آنهایی که از دو واحد تکرارشونده تشکیل شدهاند، همبسپار (copolymer) نامیده میشوند. گاهی لفظ ترپلیمر (Terpolymer) نیز برای محصولات حاصل از پلیمریزاسیون سه مونومر به کار میرود. در عین حال، در مورد محصولاتی که با بیش از سه مونومر پلیمریزه شده اند، لفظ ناجوربسپار (Heteropolymer) رایج است. بیشتر مواد اساسی همچون پروتئین، چوب، کتین، لاستیک خام (کائوچو) و رزینها که در موجودات زنده یافت می شود پلیمر هستند. بسیاری از مواد مصنوعی همچون پلاستیکها، الیاف مصنوعی (نایلون، ریون و. . . )، چسبها، شیشه و چینی مواد پلیمری هستند. دسته بندی پلیمرها پلیمرها به دو دسته پلیمرهای طبیعی و پلیمرهای مصنوعی تقسیم میشوند. البته پلیمرها را به روشهای مختلف دیگری نیز دسته بندی نیز می کنند. دسته بندی زیر بر اساس ساختار پلیمر انجام شده است. پليمرها از نظر اثر پذ يری در برابر حرارت به دو دسته ترموپلاستيک ها (گرما نرم ها ) و ترموستها (گرماسخت ها ) تقسيم مي شوند . ترموپلاستيک ها , پليمرهايی هستند که هنگام حرارت دهی ذوب می شوند و هنگام سرد کردن جامد می شوند در حالی که ترموستها , پليمرهايی هستند که هنگام حرارت دهی ذوب نمی شوند بلکه در دماهای بسيار بالا به صورت برگشت ناپذيری تجزيه می شوند . رزین : پدیده تبادل یون برای اولین بار در سال 1850 و به دنبال مشاهده توانایی خاکهای زراعی در تعویض برخی از یونها مثل آمونیوم با یون کلسیم و منیزم موجود در ساختمان آنها گزارش شد. در سال 1870 با انجام آزمایشهای متعددی ثابت شد که بعضی از کانیهای طبیعی بخصوص زئولیتها واجد توانایی انجام تبادل یون هستند. در واقع به رزینهای معدنی ، زئولیت میگویند و این مواد یونهای سختی آور آب (کلسیم و منیزیم) را حذف میکردند و به جای آن یون سدیم آزاد میکردند از اینرو به زئولیتهای سدیمی مشهور شدند که استفاده از آن در تصفیه آب مزایای زیاد داشت چون احتیاج به مواد شیمیایی نبود و اثرات جانبی هم نداشتند. اما زئولیتهای سدیمی دارای محدودیتهایی بودند. این زئولیتها میتوانستند فقط سدیم را جایگزین کلسیم و منیزیم محلول در آب نمایند و آنیونهایی از قبیل سولفات ، کلراید و سیلیکاتها بدون تغییر باقی میمانند. واضح است چنین آبی برای صنایع مطلوب نیست. پس از انجام تحقیقات در اواسط دهه 1930 در هلند زئولیتهایی ساخته شد که به جای سدیم فعال ، هیدروژن فعال داشتند. این زئولیتها که به تعویض کنندههای کاتیونی هیدروژنی معروف جدید ، سیلیس نداشته و علاوه بر این قادرند همزامان هم سختی آب را حذف کنند و هم قلیائیست آب را کاهش دهند. برای بهبود تکنولوژی تصفیه آب ، گامهای اساسی در سال 1944 برداشته شد که باعث تولید زرینهای تعویض آنیونی شد. زرینهای کاتیونی هیدروژنی تمام کاتیونی آب را حذف میکنند و رزینهای آنیونی تمام آنیونهای آب را از جمله سیلیس را حذف مینمایند ، در نتیجه میتوان با استفاده از هر دو نوع زرین ، آب بدون یون تولید کرد. همچنین پژوهشگران دریافتند که سیلیکات آلومینیم موجود در خاک قادر به تعویض یونی میباشد. این نتیجه گیری با تهیه ژل سیلیکات آلومینیم از ترکیب محلول سولفات آلومینیم و سیلیکات سدیم به اثبات رسید. بنابراین اولین رزین مصنوعی که ساخته شد سیلیکات آلومینیم بود. و امروزه اکثر زرینهای تعویض یونی که در تصفیه آب بکار میروند رزینهای سنتزی هستند که با پلیمریزاسیون ترکیبات آلی حاصل شدهاند. شیمی رزینها رزینهای موازنه کننده یون ، ذرات جامدی هستند که میتوانند یونهای نامطلوب در محلول را با همان مقدار اکی والان از یون مطلوب با بار الکتریکی مشابه جایگزین کنند. رزینهای تعویض یونی شامل بار مثبت کاتیونی و بار منفی آنیونی میباشد بگونهای که از نظر الکتریکی خنثی هستند. موازنه کنندهها با محلولهای الکترولیت این تفاوت را دارند که فقط یکی از دو یون ، متحرک و قابل تعویض است به عنوان مثال ، یک تعویض کننده کاتیونی سولفونیک دارای نقاط آنیونی غیر متحرکی است که شامل رادیکالهای آنیونی SO2-3 میباشد که کاتیون متحرکی مثل +H یا +Na به آن هستند. این کاتیونهای متحرک میتوانند در یک واکنش تعویض یونی شرکت کنند به همین صورت یک تعویض کننده آنیونی دارای نقاط کاتیونی غیر متحرکی است که آنیونهای متحرکی مثل -Cl یا -OH به آن متصل میباشد. در اثر تعویض یون ، کاتیونها یا آنیونهای موجود در محلول با کاتیونها و آنیونهای موجود در رزین تعویض میشود ، بگونهای که هم محلول و هم رزین از نظر الکتریکی خنثی باقی میماند. در اینجا با تعادل جامد مایع سروکار داریم بدون آنکه جامد در محلول حل شود. برای آنکه یک تعویض کننده یونی جامد مفید باشد باید دارای شرایط زیر باشد: 1. خود دارای یون باشد. 2. در آب غیر محلول باشد. 3. فضای کافی در شبکه تعویض یونی داشته باشد ، بطوریکه یونها بتوانند به سهولت در شبکه جامد رزین وارد و یا از آن خارج شوند. در مورد رزینهای کاتیونی هر دانه رزین با آنیون غیر تحرک و یون متحرک +H را میتوان همچون یک قطره اسید سولفوریک با غلظت 25% فرض نمود. این قطره در غشایی قرار دارد که فقط کاتیون میتواند از ان عبور نماید. شکل زیر تصویر یک دانه رزین و تصویر معادل یک قطره اسید سولفوریک 25% نشان میدهد. طبقه بندی رزینها رزینها بر حسب گروه عامل تعویض متصل به پایه پلیمری رزین به چهار دسته تقسیم میشوند: 1. رزینهای کاتیونی قوی SAC) Strongacidis Cation) 2. رزینهای کاتیونی ضعیف WAC) Weak acidis Cation) 3. رزینهای آنیونی قوی SBA) Strongbasic anion) 4. رزینهای آمونیونی ضعیف WBA) Weak basic anion بطور کلی رزینهای نوع قوی در یک محدوده وسیع PH و رزینهای نوع ضعیف در یک محدوده کوچک از PH مناسب هستند. ولیکن با استفاده از رزینهای نوع ضعیف ، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف مواد شیمیایی مورد نیاز برای احیا رزین را باعث میشود. رزینهای کاتیونی قوی قادر به جذب کلیه کاتیونهای موجود در آب میباشد ولی نوع ضعیف قادر به جذب کاتیونهای هستند که به قلیائست آب مرتبط است و محصول سیستم اسید کربنیک است. نوع قوی Ca(HCO3)2 OR MgSO4 + 2ZSO3H -----> Ca2++2H2CO3 OR Mg2+ + H2SO4 نوع ضعیف Mg(HCO3)2 OR Ca(HCO3)2 + 2ZCOOH -----> (ZCOO)2+ + Mg(ZCOO)2+Ca + 2H2CO3 مزیت رزینهای کاتیونی ضعیف بازدهی بالای آنها در مقایسه با رزینهای کاتیونی قوی میباشد ، در نتیجه باعث تولید پساب کمتر در احیا مکرر میگردد. اصولا زمانی که هدف جداسازی کلیه کاتیونهای آب است بکارگیری توام رزین کاتیونی قوی و ضعیف اقتصادی تر از بکارگیری رزینهای کاتیونی قوی میباشد. رزینهای آنیونی قوی قادر به جذب کلیه آنیونهای موجود در آب بوده ولی رزینهای آنیونی قادر به جذب آنیون اسیدهای قوی نظیر اسید سولفوریک ، کلریدریک و نیتریک میباشد. رزینهای آنیونی ضعیف مقاومتر از رزینهای آنیونی قوی بوده و به همین جهت در سیستمهای تصفیه آب ، رزینهای آنیونی قوی در پاین دست رزینهای آنیونی ضعیف قرار میگیرند. 2HCl OR 2H2SiO3 + 2ZOH -----> 2ZHSio3ZCl + H2O 2HCl OR 2HNO3 + ZOH -----> 2ZCl OR 2ZNO3 + H2O برخی از کاربردهای رزینها رزینهای کاتیونی سدیمی نه تنها کاتیونهای سختی آور آب بلکه همه یونهای فلزی را با سدیم تعویض میکنند. برای احیا این نوع رزینهای کافی است که رزین را با آب نمک شست و شو دهیم تا رزین به فرم اولیه خود برگردد. با رزینهای کاتیونی چه نوع هیدروژنی و چه نوع سدیمی میتوان آهن و منگنز را چون بقیه کاتیونها حذف کرد اما به علت امکان آلوده شدن رزینها معمولا مشکلاتی داشته و باید نکاتی را رعایت کرد. اولا باید دقت کرد که قبل از حذف یون آهن توسط رزین هیچ هوایی با آب در تماس قرار نگیرد چون در اثر مجاورت با هوا ، آهن و منگنز محلول در اب اکسیده شده غیر محلول در میآیند و در نتیجه روی ذرات رزین رسوب کرده و باعث آلوده شدن رزین میگردد. با استفاده از رزینهای تبادل یونی میتوان لیزین را که جز اسید آمینه ضروری مورد نیاز رژیم غذایی خوکها ، ماکیان و سایر گونههای حیوانی میباشد ، را تخلیص کرد. دلیل اهمیت تخلیص این اسید آمینه ، نزدیکتر شدن رژیم غذایی حیوانات به نیازمندیهای آنها در مصرف مواد خام و ... است با توجه به اینکه مقدار لیزین در دانهها ، بخصوص غلات ناچیز میباشد. حذف سیلیکا از آبهای صنعتی با استفاده از رزینهای آنیونی قوی حذف آمونیاک از هوا بوسیله زئولیتهای طبیعی اصلاح شده (کلینوتپلولیت) شیمی رنگهای اصلی : معمولا ترکیبات رنگی را به طرق مختلف طبقهبندی میکنند؛ مثلا رنگهای گیاهی و غیر گیاهی ، رنگ طبیعی و مصنوعی ، رنگ آلی و معدنی. ولی یکی از طبقهبندیهای جدید بر اساس کاربرد رنگهاست. در اینجا رنگها را بر اساس کارایی آنها در رنگرزی طبقهبندی میکنیم و خصوصیات هر یک و کاربردشان را مورد بررسی قرار میدهیم. رنگهای بازی این نوع رنگها ، از ترکیبات آلی یا هیدروکلریدها میباشند که کرومورفورها بصورت کاتیونی است. از این نظر این دسته رنگها را رنگهای کاتیونی نیز میگویند و معمولا دارای فرمول عمومی میباشند. رنگ باز وقتی ظاهر میشود که بصورت نمک در آید. رنگهای مختلفی که به این گروه تعلق دارند عبارتند از: • مشتقات تریفنیل متان نظیر مالاکیت سبز ، متیل سبز و ... • مشتقات تیازین که بارزترین نمونه آن آبی متیلن است. • رنگ بازی که حاوی گروه اکسازین است، مانند آبی ملدولا. • آذینها مانند قرمز خنثی • رنگهای بازی که حاوی گروههای آزو هستند، مانند قهوهای بیسمارک خصوصیات رنگهای بازی رنگهای بازی به راحتی در الکل حل میشوند، ولی بندرت و تحت شرایط ویژه ای در آب حل میشوند. در برخی از موارد ، انحلال با تجزیه شدن مولکول رنگ همراه میشود. بدون استثنا همه آن با اسید تانیک ترکیب شده به جسم نامحلول تبدیل میشوند. کاربرد رنگهای بازی در رنگرزی الیاف سلولزی تمایلی به واکنش با رنگهای بازی ندارند، مگر اینکه تمایل را با آغشته کردن اسید تانیک بهعنوان تثبیت کننده با الیاف سلولزی ایجاد کرد. رنگهای بازی برای رنگ آمیزی ابریشم و پشم مناسب هستند. برای الیاف سنتزی نیز عملیاتی شبیه به الیاف سلولزی باید انجام داد. رنگهای اسیدی این رنگها نمکهای سدیم ، اسیدهای سولفونیک و کربوکسیلیک هستند و برای الیاف سلولزی نامناسباند. اما برای الیاف پروتئینی و پلیآمیدی مناسباند. رنگهای اسیدی فقط بکمک گرما جذب الیاف میشوند و در کمتر از ابدا جذب الیاف نمیشوند و هر چه دما از بالاتر رود، شدت جذب رنگ توسط الیاف نیز افزایش مییابد. از انواع مختلف رنگها ، میتوان نمونههای زیر را نام برد: • مشتقات تری فنیل متان ، مانند آبی زایلن. • رنگهای نیترو که ترکیب آروماتیک موجود در ساختار آنها نیتره شدهاند، معمولا برای الیاف پروتئینی مناسباند، مانند زرد مفتول. • رنگهای حاوی گروه آزو مانند آزوگرانین. رنگهای مستقیم این رنگها بدلیل داشتن گروههای اسید سولفونیک یا نمکهای سدیم آنها به رنگهای اسیدی شباهت دارد و بطور کلی ، از ترکیبات سولفونه شده آزو میباشند. این رنگها مستقیما برای رنگرزی الیاف سلولزی بکار گرفته میشود. اما برای الیاف پروتئینی شرایط ویژهای لازم است. مهمترین این سری رنگها عبارتند از : • رنگهای مستقیم منو آزو مانند دی آزوامین اسکارلت B • رنگهای مستقیم دی آزو • رنگهای مستقیم تریس آزو ، مانند قهوهای دیآزو • رنگهای مستقیم تترا آزو ماهیت اتصال مولکولهای رنگ به الیاف عمدتا پیوند هیدروژنی است که بین هیدروژن گروه الیاف سلولزی با گروههای و موجود بر روی رنگهای مستقیم برقرار میشود. با افزایش دما تمایل رنگ پذیری الیاف ، کاهش مییابد. رنگهای دندانهای این رنگها بهتنهایی روی الیاف نمیتوانند تثبیت شوند، بلکه برای این کار به ماده تثبیت کننده که اصطلاحا «دندانه» نامیده میشود، نیاز دارند که مهمترین انها هیدروکسیدهای کروم ، قلع ، آلومینیوم و آهن است. در این سیستم رنگرزی ، مولکولهای رنگ در نقش لیگاند یک یا چند الکترون غیر پیوندی خود را به فلزی که دارای اوربیتالهای خالی است، میدهند. بدین صورت پیوند داتیو بین آنها تشکیل میشود. رنگهای دندانهای دو نوعاند : o رنگهای دندانهای طبیعی که از معروفترین آنها آلیزارین یا ( 1 و –2 دی هیدروکسی آنتراکینون ) را میتوان نام برد. o رنگهای دندانهای اسیدی که نمونه معرف آنها اریوکروم سیاه آوسولوکروم نارنجی M است که در رنگرزی الیاف پشم و پلیآمید کاربرد وسیعی دارند و هر دو بوسیله کروم تثبیت میشوند. رنگهای آزوئیکی این سری از رنگها در آب نامحلولاند و در داخل الیاف بوجود میآیند. سپس با باز دیازوی نیتره شده ترکیب میشوند. عمدتا برای رنگآمیزی الیاف سلولزی بکار میروند. اما برای الیاف پروتئین چندان مناسب بنظر نمیرسند. نمونهای از این رنگها قرمز نیتروز امین است. رنگهای گوگردی این دسته از رنگها ترکیبات آلی پیچیدهای هستند که در ساختار آنها گوگرد شرکت دارد، براق نیستند و معمولا در رنگرزی الیاف سلولزی بکار میروند. در آب حل نمیشوند، ولی در محلول سولفید سدیم حل میشوند. در این عمل سولفید سدیم در نقش احیاکننده مولکول اصلی را به مولکولهای کوچکتر محلول در آب تفکیک میکند. یکی از رنگهای گوگردی را میتوان از حرارت دادن پارائولوئیدین با گوگرد تهیه کرد. از حرارت دادن مخلوط دی هیدرو ـ تولوئیدن با بنزوروین و گوگرد ، نیز یک رنگ زرد که ایمدیال نامیده میشود، بدست میآید. رنگهای خمرهای این رنگها از نظر غیر محلول بودن در آب ، شبیه رنگهای گوگردیاند. بطوری که پس از واکنش با هیدرو سولفیت سدیم بصورت محلول درمیآید. ایندیگو یکی از رنگهای طبیعی خمرهای است که امروزه در مقیاس صنعتی از قطران زغال سنگ (نفتالین) تهیه میشود. رنگهای خمرهای به دو دسته تقسیم میشوند. • رنگهای خمرهای ایندیگویی حاوی کروموفور مثل مشتقات ایندیگویتی • رنگهای خمرهای آنتراکتیونی که از آنتراکینون مشتق میشوند. مثل: زردی ایندانترن رنگهای کلوئیدی الیاف هیدروفوبیک مانند استات سلولز نوع سوم و دوم ، عمدتا رنگها غیر محلول در آب را بهتر به خود میگیرند. این سری رنگها هم میتوانند از زمره ترکیبات آزو باشد (مانند زرد قند دیسپر سول G ) و هم میتوانند از مشتقات آنتراکینون باشد (مانند آبی براق دوانول CB) اتصال بین الیاف و رنگ از طریق پیوند هیدروژنی ، نیروهای واندروالسی و همچنین جاذبه دو قطبی ـ دو قطبی تامین میشود. رنگهای فعال رنگهایی که برای رنگآمیزی الیاف سلولزی معرفی شدهاند، پس از انتقال از حالت محلول به حالت جامد ، بر روی الیاف تثبیت میشوند و بعضی از آنها به علت اینکه در مقابل رطوبت مقاوم نیستند، کارایی چندانی ندارند (مانند رنگهای مستقیم). از اینرو پژوهشگران تلاش کردند تا رنگ را بوسیله پیوند کووالانسی به الیاف سلولزی متصل کنند. برای این منظور ، تمام کوشش خود را بر روی کلرید سیانوریک یا به بیان دیگر به رنگهای تری ازینیل معطوف داشتند. زیرا اتمهای کلر میتواند بهآسانی بوسیله یک ، یا دو یا سه گروه هیدروکسیل یا گروه آمین و ... جایگزین شود و مولکول رنگ را به گروههای روی الیاف متصل کند. مانند رنگهای زرد و قرمز و آبی پرویسون. رنگدانه و انواع آن : معمولا مواد رنگی را به دو دسته پیگمانها ( رنگدانهها ) و رنگها طبقهبندی میکنند. رنگدانه با رنگ متفاوت میباشد. تفاوت آنها در این است که رنگ بایستی توسط ماده مورد رنگرزی جذب شود در حالیکه رنگدانه فقط سطح جسم را رنگی میکند. رنگدانهها در آب نامحلول هستند. اما میتوان آنها را مانند رنگدانههای مورد مصرف در نقاشی ، توسط حلال مناسبی به صورت سوسپانسیون در آورد. اگر ساختمان شیمیایی رنگدانه را بتوان اندکی تغییر داد بطوری که در آب انحلال پذیر گردد، در اینصورت ممکن است بتوان آن را به عنوان رنگ در رنگرزی مصرف کرد. پیدایش پیگمانهای جدید در طول زمان به کندی صورت گرفت. بعد از سنتز اولین رنگ مصنوعی توسط "ویلیام پرکین" در سال 1856 متعاقباً در اوایل قرن بیستم ، پیگمانهای مصنوعی آلی تهیه و به بازار عرضه شدند. این پیگمانها دارای اهمیت خاصی بودند، زیرا علاوه بر موارد استعمال پیگمانهای معدنی ( لاکها ، رنگهای روغنی ، صنعت چاپ و … ) در رنگرزی الیاف و منسوجات هم بکار میرفتند. یکی از مهمترین اکتشافات در مورد پیگمانهای آلی ، کشف پیگمانهای فتالوسیانین در سال 1935 توسط شیمیدانهای شرکت رنگرزان اسکاتلند بود. رنگدانهها رنگدانهها یا پیگمانها ، مواد جامد تزئینی هستند که در شکل و اندازههای مختلف در حلالهای مربوط به حالت معلق تهیه و بکار میروند و مشتمل بر مواد سیاه – سفید و رنگی بوده ، موارد استفاده زیادی در رویه زدن ، رنگرزی انبوه و دیسپرسیون در هوا دارند. انواع رنگدانهها معمولاً رنگدانهها را براساس انواع شیمیایی به رنگدانههای معدنی یا آلی طبقهبندی میکنند، اما این رنگدانههای آلی یا معدنی میتوانند طبیعی یا سنتزی باشند. رنگدانههای طبیعی و مصنوعی رنگدانههای معدنی طبیعی از پوسته زمین استخراج میشوند، خرد شده ، شسته شده ، از لحاظ اندازه درجهبندی میشوند. غالباً برای این رنگدانههای طبیعی ، معادل مصنوعی هم وجود دارد، یعنی رنگدانه از اجزاء دیگری در اثر یک فرآیند شیمیایی ساخته میشود. ظاهراً از نظر شیمیایی با نمونه طبیعی یکسان است، ولی اغلب خواص متفاوتی دارد و معمولاً به خاطر شکل بلوری مطلوبتر ، خلوص بیشتر و دانهبندی مطلوبتر ، مرغوبتر از نوع طبیعی می باشد. رنگدانههای معدنی طبیعی که هنوز اهمیت دارند، از خانواده اکسید آهن میباشند که عبارتند از: گل اخرا ، گل ماشی (خاک سرخ) ، اخرای زرد ، اکسیدهای آهن قرمز زرد و سیاه. رنگدانههای آلی امروزه رنگدانههای آلی به مراتب بیشتر از رنگدانههای معدنی میباشند. بعضی از جدیدترین رنگدانهها ساختمان آلی فلزی دارند. بیشتر رنگدانههای آلی ، مواد شیمیایی آلی هستند که روی یک هسته معدنی هیدروکسید آلومینیوم رسوب داده شدهاند. از مهمترین رنگدانههای آلی میتوان به گروه فتالوسیانینها اشاره کرد که طیف رنگهای آبی و سبز را در بر میگیرند و فتالوسیانین مس ، رنگدانه آبی میباشد که به علت خواص مقاومتی خوب در برابر عوامل مختلف ، یک رنگدانه با ارزش به شمار میرود. فتالوسیانینها را از فتالیک و اوره سنتز میکنند. رنگدانههای آلی ، به صورتی که امروزه در صنعت استفاده میشوند، در طبیعت یافت نمیشوند و تقریباً همه آنها سنتزی میباشند. عمدهترین رنگدانههای معدنی • پیگمانهای سفید • پیگمانهای قرمز سرنج • شنگرف • پیگمانهای زرد و نارنجی CdS • پیگمانهای آبی • پیگمانهای لاجورد یا اولترامارین • پیگمانهای سبز Cr2O3 جدول مقایسه خواص رنگدانههای آلی و معدنی خاصیت مرجع دلایل درخشندگی و روشنی آلی جالبترین و روشنترین رنگها را فقط با رنگدانههای آلی میتوان به دست آورد. رنگهای سفید و سیاه معدنی خالصترین رنگدانه سفید ، دیاکسید تیتانیوم ، براقترین و سیاهترین آنها کربن میباشد. جزء رنگهای معدنی طبقهبندی میشود. رنگدانههای سیاه و سفید آلی وجود ندارد. غیر نفوذ کننده معدنی ترکیبات معدنی حلالیت ناچیزی در حلالهای آلی دارند. مقاومت نوری معدنی پیوندهای ظرفیتی در ترکیبات معدنی در مقابلuv پایدارتر از پیوندهای ظرفیتی ترکیبات آلی هستند. پایداری حرارتی معدنی ترکیبات آلی اندکی در دمای یا بالاتر پایدارهستند اغلب در دماهای پایین تجزیه شده یا ذوب میشوند. عمل ضد خورندگی معدنی تمام رنگدانههای ضد خورنده معدنی هستند. کاربرد عمده پیگمانها موارد استعمال عمده پیگمانها در لاکها ، رنگهای روغنی ، ورنیها ، رنگهای سلولزی ، رنگهای پلاستیکی ، مرکبهای چاپ و رنگرزی کاغذ و تاسیسات آهنی میباشد. صنایع پوششی عمدهترین موارد استعمال پیگمانها میباشد. امروزه پوشش سطح وسایل فلزی و چوبی بناها ، وسایل نقلیه و … اهمیت فراوانی دارد زیرا این وسایل توسط رنگ از عوامل مختلف مثل هوا ، رطوبت و ترکیبات شیمیایی محافظت میشوند. در رنگ زدن اشیا به زیباتر شدن آنها کمک میکند. تولید صنعتی رنگدانه سیاه : دوده کربن تنها رنگدانه عمده سیاه میباشد. این رنگدانه در صنعت لاستیک سازی و همچنین به عنوان سفت کننده بعضی از قطعات مکانیکی بکار میرود. اغلب مرکبهای چاپ بر پایه این رنگدانه تهیه میشوند. کربن سیاه بکار رفته در مرکبهای چاپ باید به صورت دانههای ریز باشد. رنگدانههای سیاه بکار رفته در پلاستیکها و رنگها و لباسها از جنس کربن سیاه میباشند. روشهای سنتز صنعتی رنگدانه سیاه با توجه به کاربرد وسیع رنگدانه سیاه در صنعت ، امروزه روشهای مختلفی برای تولید آن ابداع شده است و قطر ذرات بدست آمده با توجه به نوع کاربرد متفاوت میباشد. سه روش اصلی برای تهیه این رنگدانه وجود دارد که عبارتند از: فرایند کانالی در این فرایند ، شعله گاز طبیعی وارد یک کانال آهنی به طول 20 الی 25 سانتیمتر میشود. دوده حاصل را از این کانال خارج میکنند. قطر ذرات بدست آمده با این روش 10 تا 300 نانومتر میباشد. فرایند دمایی ( Internal black proces ) در این روش گاز طبیعی در دمای 1100 تا 1650 درجه سانتیگراد ، به هیدروژن و کربن شکسته میشود. قطر ذرات بدست آمده در این روش 140 تا 500 نانومتر است. فرایند کورهای روغن در این فرایند از روغنهای آروماتیک استفاده میشود. در بعضی موارد هم مشتقات قیر را بکار میبرند. این فرایند در راکتور فولادی صورت میگیرد. باید توجه کرد که دوده بر روی فلزات خاصیت فعالکنندگی دارد، بنابراین برای جلوگیری از خوردگی فلزات ، آن را مستقیما روی فلز مصرف نمیکنند. رنگها را معمولا براساس خواص آنها و ساختمان ماده اصلی (ساختمان شیمیایی مواد) طبقه بندی میکنند. روش دیگر طبقه بندی رنگها براساس روش مصرف آنها در رنگرزی میباشد. روش و تکنیک رنگرزی به ساختمان ، طبیعت الیاف یا شئ مورد رنگرزی بستگی دارد. به عبارت دیگر رنگرزی پشم و ابریشم و دیگر الیاف به دست آمده از حیوانات با رنگرزی پنبه و الیاف به دست آمده از گیاهان تفاوت دارد. نقش ساختمان شیمیایی الیاف در تعیین رنگ مورد نیاز در رنگرزی همیشه ساختمان شیمیایی الیاف تعیین کننده نوع رنگ مورد نیاز و تکنیک رنگرزی میباشد. به عنوان مثال الیاف حیوان مانند پشم و ابریشم از پروتئین تشکیل شدهاند و دارای گروههای اسیدی و بازی میباشند. این گروهها نقاطی هستند که در آنها مولکول رنگ خود را به الیاف متصل میکند. پس برای رنگرزی این گونه الیاف باید از رنگهایی که دارای بنیان اسیدی و بازی هستند استفاده کرد. پنبه یک کربوهیدرات میباشد و تنها محتوی پیوندهای خنثای اتری و گروههای هیدروکسیل است. در این نقاط پیوندهای هیدروژنی بین الیاف و رنگ ایجاد میشود. پس باید از رنگهای متناسب با خصوصیات الیاف پنبهای استفاده کرد. متصل کردن رنگ به الیاف مصنوعی و سنتزی مانند پلی اولفینها و هیدروکربنها که کاملا عاری از گروههای قطبی هستند، تکنیک و روش دیگری را میطلبد. بر اساس روش رنگرزی به صورت زیر دستهبندی میشود. رنگهای مستقیم یا رنگهای جوهری این دسته از رنگها دارای گروهها و عوامل قطبی مانند عوامل اسیدی و بازی هستند و با استفاده از این گروهها ، رنگ با الیاف ترکیب میشود. برای رنگرزی پارچه با اینگونه رنگها فقط کافی است که پارچه را در محلول آبی و داغ رنگ فرو ببریم. اسید پیکریک و ماریتوس زرد از جمله این رنگها هستند. هر دو رنگ ، اسیدی بوده و با گروههای آمینه الیاف پروتئینی ترکیب میشوند. نایلون نیز که یک پلیآمید است، با این رنگها قابل رنگرزی است. رنگ دانهای این دسته از رنگها شامل ترکیباتی هستند که میتوانند با برخی از اکسیدهای فلزی ترکیب شده و نمکهای نامحلول و رنگی که لاک نامیده میشوند، تشکیل دهند. روش رنگرزی با این رنگها از کهنترین روشهای تثبیت رنگ روی الیاف بوده است. این رنگها بیشتر برای رنگرزی ابریشم و پنبه بکار میرود. در رنگرزی با رنگهای دانهای پارچه یا الیاف ، رنگی به نظر میرسند. چون الیاف توسط لایهای از رسوب رنگین پوشانده میشود. برای ایجاد دندانه روی رنگها معمولا از اکسیدهای آلومینیوم ، کروم و آهن استفاده میشود. آلیزارین نمونهای از این رنگها میباشد. رنگ خمیری رنگ خمیری مادهای است که در شکل کاهش یافته ، محلول در آب بوده و ممکن است بیرنگ هم باشد. در این حالت الیاف به این رنگ آغشته شده و پس از جذب رنگ توسط الیاف ، آنها را از خمره خارج کرده و در معرض هوا با یک ماده شیمیایی اکسید کننده قرار میدهند. در این مرحله رنگ اکسید شده و به صورت رنگین و نامحلول در میآید. رنگهای باستانی ایندیگو و تیریان از این جملهاند. رنگ واکنشی این رنگها که تحت عنوان رنگهای ظاهر شونده هم شناخته میشوند، در درون خود پارچه ، تشکیل شده و ظاهر میگردند. مثال مهمی از این گروه رنگها ، رنگهای آزو میباشند. رنگرزی با این رنگها به این صورت است که پارچه را در محلول قلیایی ترکیبی که باید رنگ در آن مشتق شود (فنل یا نفتول) فرو میبریم. سپس پارچه را در محلول سرد آمین دی ازت دار شده در داخل خود الیاف انجام شده و رنگ تشکیل میگردد. به رنگی که به این صورت حاصل میشود رنگ یخی نیز میگویند، زیرا برای پایداری و جلوگیری از تجزیه نمک دی آزونیوم دمای پائین ضرورت دارد. رنگ پخش شونده این دسته از رنگها در خود الیاف محلول هستند، اما در آب نامحلول میباشند. رنگهای پخش شونده در رنگرزی بسیاری از الیاف سنتزی بکار میروند. به این الیاف گاهی اوقات الیاف آبگریز نیز گفته میشود. معمولا ساختمان شیمیایی آنها فاقد گروههای قطبی است. روش رنگرزی به اینگونه است که رنگ به صورت پودر نرم در بعضی از ترکیبات آلی مناسب (معمولا ترکیبات فنل) حل میشود و در دما و فشار بالا در حمامهای ویژه به الیاف منتقل میشود. همانگونه که اطلاع دارید مهمترین بخش از فعالیت های مرتبط با تولید فعالیت های جانبی آن مانند بازاریابی محصول است ، چنانکه تا زمانی که محصول تولید شده به مردم شناخته نشود و شما بازار مناسبی برای ارائه محصولات خود نداشته باشید تولیدات کارگاه شما بیشتر نخواهد شد ، در این قسمت به توضیح مختصری در مورد بازاریابی خواهیم پرداخت : بازاریابی (MARKETING ) بازاریابی شامل شناخت نظام بازار و نیازها و خواسته هاورفع آنها ازطریق مبادلات مطلوب است . بازاریابی دارای سه بعد است : بازارشناسی ، بازارسازی و بازارداری 1 – بازارشناسی یعنی انجام تحقیقات بازاریابی برای شناخت نظام بازار و نظام صادرات قبل از هرگونه انجام عملیات صادراتی . مدل 4C برای بازار شناسی وجود دارد : الف : شناخت خودمان ( شرکت ) Company ب : شناخت مشتری یا مخاطب Costumer ج : شناخت رقبا Competitor د : شناخت محیط و عوامل محیطی Change Fuctor 2 – بازارسازی یعنی استفاده از کلیه عوامل تکنیک ها و استراتژی ها جهت ایجاد و افزایش سهم بازار مدل 4P برای بازار سازی وجود دارد : الف : محصول خوب Product ب : قیمت مناسب price ج : توزیع بموقع Place د : تبلیغ بجا Promotion بایستی این چهار عامل را طوری ترکیب کنیم که مورد قبل مشتری قرار گیرد . 3 – بازار داری یعنی روشها و تکنیک ها و ابزارهایی را بکار برد تا سهم بازار و مشتریان حفظ شوند و روابطی بلندمدت و توأم با وفاداری برای ایجاد صادرات پایدار بوجود آورد . مجموعه بازارشناسی ، بازار سازی و بازار داری را بازارگردانی می گویند . شناسائـی ، شناسانـدن ، رضایـت کـنـد بازاریابـی را حکایـت دریغـا قـدر آن را کـس نـدانـد در ایـن آشفتـه بـازار ولایت نقش اطلاع رسانی در صادرات در سیستم اطلاع رسانی مهمترین ویژگی اینست که موقعیت هر کس را در بازار شناخت و الگوبرداری کرد و نوآوری نمود و الگوی جدید ارائه داد . یک سیستم اطلاع رسانی در صادرات و بازاریابی بایستی علائم زیر را دارا باشد . جذابیت ظاهری ( Attention ) علایق های مشتری ( Interests ) کشش و جاذبه ایجاد کردن ( Desire ) انجام فروش کالا ( Action ) رضایت مشتری ( Satisfaction ) فردی در سیستم اطلاع رسانی موفق است که یاد بگیرد هر چیزی را لازم است دریافت کند و خوب پردازش دهد و خوب در اختیار متقاضیان قرار دهد در مورد اطلاع رسانی می توان گفت 20 درصد از اطلاعات ما هشتاد درصد نقش را در فعالیتهای ما خواهد داشت و بنابراین بایستی رفت و این 20 درصد اطلاعات کلیدی را بدست آورد که شامل تجزیه و تحلیل رقبا ، تجزیه و تحلیل شرکت ، تجزیه و تحلیل محیط و تجزیه و تحلیل بازار می باشد . الف : تجزیه و تحلیل رقبا : 1 – شناخت رقبای اصلی و اهداف و رفتار آنان در بازار . 2 – سهم رقبا در بازار و میزان رشد آنان . 3 – کیفیت خدمات رقبا در بازار . 4 – جایگاه بازار رقبا . 5 – عملیات رقبا در بازار . 6 – منابع و امکانات رقبا در بازار . ب : تجزیه و تحلیل شرکت : 1 – اهداف و آرمان های خودمان . 2 – سهم خودمان در بازار چگونه است . 3 – رشد در بازار چگونه است . 4 – کیفیت خدمات در بازار چیست . 5 – جایگاه در بازار کدام است . 6 – منابع و استراتژی ما در بازار چگونه است . ج : تجزیه و تحلیل محیط : 1 – رابطه ما با کشور بازار هدف از نظر سیاسی چگونه است . 2 – ساختار اقتصادی آن کشور چیست . 3 – فرهنگ و آداب اجتماعی کشور بازار هدف چگونه است . 4 – نوع تکنولوژی غالب در کشور بازار هدف چگونه است . 5 – قوانین و مقررات حاکم بر آن کشور چیست . 6 – اثرات محیط جهانی در آن بازار چگونه است . د : تجزیه و تحلیل بازار : 1 – اندازه بازار هدف به لحاظ میزان خرید و مصرف کالای مورد نظر . 2 – رشد بازار هدف چگونه است . 3 – تقسیمات جمعیتی بازار به لحاظ عرضه و تقاضا . 4 – شناخت رفتار خریداران و سبک زندگی افراد آن جامعه . 5 – شناخت واسطه ها در بازار ( شرکتهای تجاری و صادراتی و . . . ) 6 – شناخت علائق و رضایت مشتریان . فصل ششم چکیده مطالعات فنی ، مالی و اقتصادی فصل ششم : چکیده مطالعات فنی ، مالی و اقتصادی جدول (1-1) جمع بندی مشخصات اصلی طرح تولید 1-1 مشخصه طرح ظرفیت تولید سالیانه نام محصول ظرفیت واحد: 1-6 دستگاهها و تجهیزات خط تولید بخش داخلی:90درصد بخش خارجی:10 درصد خدمات کامپیوتری 1-7 زمین و ساختمانها مساحت زمین: 5000 مترمربع سطح زیر بنا: 500 متر مربع سالن تولید: 2000 مترمربع انبار: 1000 متر مربع تاسیسات و تعمیرگاه: مترمربع اداری و رفاهی: 14 متر مربع فضای باز: 1-2 شاخصهای عملیاتی تعداد روز کاری:6روز تعداد نوبت کاری:2نوبت زمان هر نوبت كاری:8الی14و16الی22 1-3 درصد تامین مواد اولیه داخلی: 100درصد خارجی: 1-8 سرمایه گذاری: دارائیهای ثابت: 650 ميليون ریال سرمایه در گردش: 350 ميليون ريال کل سرمایه گذاری: 100 ميليون ريال سرمایه گذاری مجری طرح: 50 ميليون ريال وام کوتاه مدت: 50 ميليون ريال تسهيلات درخواستي : 50 ميليون ريال 1-4 تعداد کارکنان مدیریت:3 الی 4 نفر مهندس:5 الی 7 نفر تکنسین:5 الی 7 کارگر ماهر:10 نفر کارگر ساده:1 نفر کل پرسنل: 32 نفر 1-5 1-9 هزینه های تولید هزینه های ثابت: ميليون ريال هزینه های متغیر: ميليون ريال کل هزینه های سالیانه000 179800 ميليون ريال نتیجه گیری : با توجه به مطالعات انجام گرفته و محاسبات بدست آماده از فعالیت کارگاههای تولید رنگ و با توجه به نیاز بازار به این محصول می توان نتیجه گرفت که راه اندازی کارگاهی برای تولید رنگ های صنعتی و ساختمانی می تواند سود آوری فراوانی را در پی داشته باشد و با توجه به اینجه این طرح را می تواند جزء طرح های زود بازده قرار داد می توان از دستگاههای دولتی برای تامین سرمایه اولیه آن کمک گرفت ، که در اینصورت فقط با تامین نیروی انسانی متخصص و مجرب می توان به تولید پربازده و سوددهی فراوان امیدوار بود .
مبلغ قابل پرداخت 28,700 تومان