موضوع
کارآفرینی کارگاه تولیدقالپاق و رینگ خودرو
Entrepreneurship production OF Car Ring
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول...... 6
کلیات....... 6
مقدمه :....... 7
نام کامل طرح و محل اجرای آن :......... 7
محل اجرا :... 7
مشخصات متقاضیان :...... 8
دلایل انتخاب طرح :.... 8
وضعیت و میزان اشتغال زایی :........ 8
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :.... 9
ناموکدمحصولات......... 9
شمارهتعرفهگمرکی.................................................................................................................................................... 9
شرایطوارداتمحصول........................................................................................................................................... 10
توضیح:...................................................................................................................................................................... 10
بازار OEM.............................................................................................................................................................. 11
بازار OES............................................................................................................................................................... 11
بازار AM................................................................................................................................................................. 11
بررسیاستانداردهايموجوددرموردمحصول...................................................................................................... 12
بررسیوارائهاطلاعاتلازمدرزمینهقیمتتولیدداخلیوجهانیمحصول....................................................... 12
بررسیقیمت هايداخلی........................................................................................................................................ 12
مروريبرقیمت هايجهانی.................................................................................................................................... 13
معرفیمواردمصرفوکاربردمحصولات.............................................................................................................. 13
لازمبهذکراستکهبازارقطعاتخودروبهبخشهايزیرتقسیم بنديمیگردد :.............................................. 14
بازار OEM :........................................................................................................................................................... 14
بازار OES :............................................................................................................................................................. 15
بازار AM :................................................................................................................................................................ 15
بررسیکالاهايجایگزینوتجزیهوتحلیلاثراتآنبرمصرفمحصول............................................................ 15
کشورهايعمدهتولیدکنندهومصرفکنندهمحصول............................................................................................ 16
معرفیشرایطصادرات............................................................................................................................................ 16
وضعیتعرضهوتقاضا............................................................................................................................................. 17
بررسیظرفیتبهرهبرداريوروندتولیدازآغازبرنامهسومتاکنون.................................................................... 17
- بررسیظرفیت هايبهره برداري......................................................................................................................... 17
بررسیروندظرفیتنصبشدهتولیدقالپاقدرکشور........................................................................................... 18
بررسیروندتولیدواقعیقالپاقدرکشور................................................................................................................ 19
درنمودارزیرروندتولیدواقعینشاندادهشدهاست........................................................................................... 20
بررسیسطحتکنولوژيتولیددرواحدهايفعال.................................................................................................... 20
فرایندتولیدقالپاقبهصورتزیراست :................................................................................................................. 20
نگاهیبهراندمانتولید)درصداستفادهازظرفیتاسمی( درواحدهايتولیديفعال.......................................... 21
نامکشورهاوشرکت هايسازندهماشین آلاتمورداستفادهدرتولیدمحصول................................................... 22
بررسیوضعیتطرحهايجدیدوطرحهايتوسعهدردستاجرا........................................................................ 22
پیشبینیعرضهدربازارآیندهکشور......................................................................................................................... 23
الف ( پیش بینیتولیدداخلواحدهايفعال........................................................................................................... 23
ب)پیش بینیتولیدداخلواحدهايدرحالایجاد................................................................................................ 23
باتوجهبهجدولبالا،ظرفیتطرحهايدرحالایجادکهدرآیندهبهظرفیتنصبشده کشوراضافهخواهدشد،بهصورتزیرقابلپیش بینیاست:.................................................................................................................................................................................. 24
بررسیروندوارداتمحصولازآغازبرنامهسومتانیمهاولسال1385............................................................ 24
جمعبنديعرضه...................................................................................................................................................... 24
بررسیروندمصرفازآغازبرنامهسومتاکنون...................................................................................................... 25
الف( برآوردمصرفدرخودروسازان................................................................................................................... 25
گروهاول................................................................................................................................................................... 25
گروهدوم:.................................................................................................................................................................. 25
ب- برآوردروندمصرفدربازارخدماتپسازفروشخودرو......................................................................... 27
جمع بنديمیزانمصرفداخلقالپاقخودرو........................................................................................................ 28
نمودارزیرروندمصرفدرسالهايگذشتهرانشاندادهاست............................................................................. 29
بررسیروندصادراتازآغازبرنامهتوسعهسومتاسال1385............................................................................. 29
بررسینیازبهمحصولبااولویتصادراتتاپایانبرنامهتوسعهچهارم............................................................... 30
برآوردمیزانتقاضايداخلدرآینده....................................................................................................................... 30
برآوردقابلیتصادراتدرآینده.............................................................................................................................. 30
برآوردتقاضايکل.................................................................................................................................................... 31
جمع بنديونتیجه گیريمطالعاتبازاروپیشنهادنهاییدرمورداحداثواحدهايجدیداز نگاهتوجیهپذیريبازار31
بررسیاجمالیتکنولوژيوروشتولیدمحصولدرکشورومقایسهآنبادیگرکشورها..................................... 32
نگاهیبهروشتولیدقالپاقچرخ............................................................................................................................ 32
فرایندتولیدقالپاقبهصورتزیراست:.................................................................................................................. 32
روشتولیدمعمولکشورمانبادیگرکشورهايجهان............................................................................................ 32
تعییننقاطقوتوضعفتکنولوژيهايمرسومدرتولیدمحصول.......................................................................... 33
مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 33
مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 34
شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافتجواز تاسيس.......................................... 34
1- اشخاص حقيقی................................................................................................................................................ 34
2- اشخاص حقوقی............................................................................................................................................... 34
مدارك مورد نياز:...................................................................................................................................................... 35
اصلاحیه جواز تاسیس :............................................................................................................................................ 35
تعریف:...................................................................................................................................................................... 36
صدور پروانه بهره برداری :...................................................................................................................................... 36
مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 37
فصل دوم................................................................................................................................................................... 38
روش انجام کار.......................................................................................................................................................... 38
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :............................................................................................ 39
فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 39
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :................................................................. 40
روش های بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان............................................................................................ 40
برآوردحداقلظرفیتاقتصاديطرح...................................................................................................................... 40
لحاظکردننقطهسربسرتولید................................................................................................................................. 41
لحاظکردنحداقلسودموردانتظار....................................................................................................................... 41
برآوردمواداولیهعمدهموردنیازسالیانهومحلتامینآن..................................................................................... 41
معرفینوعمادهاولیهعمده...................................................................................................................................... 41
معرفیمنابعتأمینمواداولیه.................................................................................................................................... 42
برآوردمیزانمصرفسالانهمواداولیه..................................................................................................................... 42
برآوردقیمتهايمواداولیهمصرفی........................................................................................................................... 43
بررسیتحولاتاساسیدرروندتأمیناقلامعمدهموردنیازدرگذشتهوآینده.................................................. 43
پیشنهادمنطقهمناسببراياجرايطرح................................................................................................................. 44
انتخابمحلاجرايیکطرحتولیديعمومابًراساسمعیارهايزیرصورتمیگیرد:........................................ 44
بازارهايفروش محصول.......................................................................................................................................... 44
الف ( بازارخودروسازان.......................................................................................................................................... 44
بازارخدماتپس ازفروش خودرو......................................................................................................................... 45
بازارتأمینمواداولیه................................................................................................................................................ 46
احتیاجاتونیازمندي هايدیگرطرح.................................................................................................................... 46
امکاناتزیربناییموردنیاز..................................................................................................................................... 46
حمایتهايخاص دولتی........................................................................................................................................ 46
باجمع بنديمطالعاتمکان یابی،محلاجرايمناسباجرايطرحدرجدولزیرآمدهاست.......................... 47
بررسیتأسیساتوامکاناتزیربناییموردنیازطرح............................................................................................. 47
برآوردبرقموردنیازوچگونگیتأمینآن............................................................................................................. 47
برآوردآبموردنیازوچگونگیتأمینآن............................................................................................................. 48
برآوردسوختمصرفیموردنیازوچگونگیتأمینآن......................................................................................... 48
برآوردامکاناتمخابراتیوارتباطیلازموچگونگیتأمینآن............................................................................. 49
برآوردامکاناتزیربناییموردنیاز.......................................................................................................................... 49
نیازمنديطرحبهراهرامیتواندرحالتزیرموردبررسیقرارداد :.................................................................. 49
عبورومرورکامیونهايحاملمواداولیهومحصول................................................................................................ 49
عبورومرورکارکنان................................................................................................................................................. 49
سایرامکاناتمانندراه آهن،فرودگاهوبندر.......................................................................................................... 49
وضعیتحمایتهاياقتصاديوبازرگانی.................................................................................................................. 50
حمایت هايتعرفهگمرکیومقایسهآنباتعرفه هايجهانی................................................................................. 50
حمایتهايمالی.......................................................................................................................................................... 50
فصل سوم.................................................................................................................................................................. 51
امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 51
سرمایه گذاری ثابت طرح :....................................................................................................................................... 52
خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 52
هزینه زمین :.............................................................................................................................................................. 52
هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 53
هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................. 53
هزینه ماشین آلات و تجهیزات :.............................................................................................................................. 54
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :...................................................................................................................... 54
هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :.................................................................................................................................. 54
وسایلاداريوخدماتی............................................................................................................................................ 55
ماشین آلاتحملونقلدرون/ برونکارگاهی....................................................................................................... 55
هزینه هايقبلازبهره برداري................................................................................................................................. 55
هزینه هايپیش بینینشده....................................................................................................................................... 55
هزینه سرمایه گذاری ثابت :...................................................................................................................................... 56
فصل چهارم............................................................................................................................................................... 57
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 57
نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 58
در این طرح به بررسی تولید قالپاق و رینگ خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
مطالعاتامکان سنجی،مطالعاتکارشناسیاستکهقبلازاجرايطرحهايسرمایه گذاري اقتصاديانجاممیگیرد. دراینمطالعاتازنگاهبازار،فنیومالیواقتصاديطرحمورد بررسیوآنالیزقرارگرفتهونتایجحاصلازآنبهعنوانمبناییبرايتصمیم گیري سرمایه گذارانمورداستفادهقرارمیگیرد.
گزارشحاضرمطالعاتامکان سنجیمقدماتیتولیدقالپاقخودرومیباشد. اینمطالعاتدر قالبمتدولوژيمطالعاتامکان سنجیتهیهگردیدهاستومطابقمتدولوژيفوق،ابتدامحصول موردمطالعهبهطوردقیقمعرفیشدهوسپسبررسی هايلازمرويبازارآنصورتخواهد گرفتودرادامهمطالعاتفنیدرخصوص چگونگیتولیدوامکاناتسختونرمافزاريمورد نیازنیزشناساییشدهودرنهایتظرفیت هاياقتصاديوحجمسرمایه گذاريموردنیازبراي اجرايطرحبرآوردوارائهخواهدشدتابااستفادهازآنسرمایهگذرانوعلاقهمندانمحترم بتوانندکلیهاطلاعاتموردنیازراکسبودرجهتانجامسرمایهگذارياقتصاديبادیدبازو مسیرشفافاقدامنمایند. امیداستاینمطالعاتکمکیهرچندکوچکدرراستايتوسعهصنعتی کشورمانبعملبیاورد.
تولیدقالپاق رینگ
نام |
نام خانوادگی |
مدرک تحصیلی |
تلفن |
قطعهسازيیکیازصنایعمادرواساسیدرهرکشوربهشمارمی آید. اینقطعاتخودبه عنوانکالايواسط هايدرتولیدانواعخودرویابازارخدماتپسازفروشآنمورداستفاده دارند. ازاینروتوسعهصنعتقطعهسازيبهمفهومتوسعهصنعتخودروسازيکشوراستو لذامجموعهقطعهسازيرامیتوانبهعنوانیکیازمحورهايتوسعهکشورهاتلقیکرد. در حالحاضرصدهاواحدصنعتیمشابهطرححاضردرکشورمانمشغولقطعهسازيبراي خودرومیباشند. خودروهايصنعتیوکشاورزيازدیگرمواردکاربردقطعاتطرحاستو اهمیتاینصنعتنیزبرايهمگانروشنوشفافمیباشد. بنابرایندرمجموعملاحظهمیگردد کهقطعاتتولیديطرحبهعنوانزیرساختهايصنعتکشوربهشمارمیآیندوازدرجهاهمیت بالاییبرخوردارمیباشند.
تعداد اشتغالزایی این طرح 26 نفر میباشد .
محصولاتموردنظرطرححاضر،تولیدقالپاقخودرومیباشد. قالپاقیکقطعهنسبتا تزئینیدرخودرواست. قالپاقهارويرینگهايچرخهانصبشدهوبدینوسیلهظاهرزیبائی رابهآنارائهمیدهد. قالپاقهابجزءنقشزیبائیظاهرينقشدیگريدرخودروندارند. هر خودروبهتعدادچرخهايخودنیازمنداستفادهازقالپاقاست.
قالپاقهاازموادپلاستیکیساختهمیشوندودارايانعطافبالاووزنبسیارپائینمی باشندوبدینترتیبوجودآنرويچرخ،سببواردآمدنهیچگونهباراضافیبرخودرونمی شود. هرقالپاقبراياستفادهدررینگخاصیتولیدمیشود. ازاینروبهتعدادتنوعرینگچرخ هايموجودخودروهانیازبهتنوعقالپاقخواهدبود. ازطرفدیگربهمنظورافزایشبازار پسنديقالپاق،تولیدکنندگاناشکالمختلفیرادرتولیدقالپاقبهآناعمالمینمایندتابواسطه آنبتوانندباارائهتنوعظاهريمتفاوت،سلایقمختلفراپوششدهند. دراشکالزیرنمونههائیازایننوعقطعاتآمدهاست.
شمارهتعرفهگمرگیقطعاتخودروبراساسسهمتولیدداخلآنهاتعیینشدهاست. واز آنجائیکهقطعاتموردمطالعهدرقسمتهايمختلفخودرودارايکاربردهستند،لذانمیتوان قطعهخاصراتعیینوشمارهتعرفهدقیقیرابرايآنعنوانکرد. ازاینرودرجدولزیر شمارهتعرفهبراساستقسیمبنديوزارتبازرگانیآوردهشدهاست.
قطعاتموردمطالعهنیزدرقالبتقسیمبنديبالاقرارمیگیرند.
بامراجعهبهکتابمقرراتصادراتووارداتوزارتبازرگانی،نتیجه گیريشدهاستکه محدودیتخاصیبرايوارداتقطعاتموردمطالعهوجودندارد. لذاباپرداختحقوقگمرکیبهشرحمیزانذکرشدهدرجدولبالا،امکانوارداتوجود خواهدداشت.
همانطوریکهذکرشدمطابقمقرراتمنتشرشدهازسويوزارتبازرگانی،هیچگونه محدودیتقانونیبرايواردسازيقطعاتخودرووجودندارد،لیکنلازماستدراین خصوصبهموردبسیارمهمزیرتوجهشود.
الف- بازارقطعاتخودرودرکشورمانبهسهگروهAM وOES – OEMتقسیممیگردد وشرایطخریداینگروههابهصورتزیراست.
دراینبازاربهطورکاملقطعاتازداخلکشورتهیهمیشودولذادرصورتیکهامکان ساختداخلبرايقطعه ايموجودنباشد. خودروسازخودرأساًاقدامبهواردسازيقطعهمورد نیازمینماید. لذاوارداتتوسطغیروفروشآنبهخودروسازاتفاقنمیافتد)خودروساز قطعاتوارداتیراخریدنمیکند(
شرایطاینبازارنیزمشابهشرایطعنوانشدهبرايبازار OEM است.
دراینبازارشرایطرقابتیبرقراراست. لذادرصورتیکهقطعاتوارداتیقابلیترقابتبه لحاظکیفیوقیمتبهمواردمشابهداخلیراداشتهباشند،امکانوارداتوجودخواهدداشت.
باتوجهبهمطالبذکرشده،میتوانعنوانکردکهعملا" امکانوارداتوفروشقطعات در بازار OES وOEMتنهابرايشرکتهايخودروسازقابلانجامبودهولیدربازار AMواحدهايمختلفامکانواردسازيوفروشقطعاتمنفصلهخودروراداراهستند.
ب- قالپاقدرگروهقطعاتتندمصرفخودروطبقهبنديمیگردند،لذامصرفآندربازار خدماتپسازفروشبسیاربالاترازبازارخودروسازاناست.
ج- باتوجهبهمطالبذکرشده،قابلنتیجهگیرياستکهعلیرغمنبودمحدودیتبراي واردات،عملاًوارداتاینقطعاتمحدودمیباشد.
بررسیاستانداردهايموجوددرموردمحصول
محصولموردمطالعه،قالپاقخودرواست. اینقطعاتخودبهعنوانیکمحصولواسطه درتولیدیاتعمیراتخودروهامورداستفادهدارند. ازاینروماهیتاینقطعاتطورياستکه نمیتواناستانداردخاصیرابرايآنتعیینکردولذاهیچگونهاستانداردملییابین المللیبراي اینقطعاتوجودندارد. ولیبایدگفتکهتولیداینقطعاتتحتمشخصاتفنیارائهشدهاز طرفخودروسازانصورتمیگیردکهبهنوعینیزمیتوانیممشخصاتفوقرابهعنوان الزاماتواستانداردهايموردنیازدرتولیدتلقینماییم. مشخصاتفنیقطعاتدرقالبنقشه فنی،برگآنالیزمواداولیهمصرفیوبرگمشخصاتمکانیکیومتالوژیکیازطرفهرخودرو سازتهیهوارائهمیگرددکهرعایتتکتکآنهاازطرفسازندگانامرياجتنابناپذیراست.
همچنینلازمبهذکراستکههرشرکتخودروسازاستانداردوالزاماتفنیمخصوص به خودرادارااست.
بررسیوارائهاطلاعاتلازمدرزمینهقیمتتولیدداخلیوجهانیمحصول
هرقطعهازخودرو،باتوجهبهنوعقطعهوخودرويمورداستفادهازقیمتهايمتفاوتی برخورداراست. قالپاقنیزهمانندسایرقطعاتخودروبهنسبتخودرويمورداستفادهداراي قیمتهايمختلفیمیباشندولیمتوسطقیمت70000 تا85000 ریالرامیتوانبراياین قطعاتارائهکرد.
همانندمطالبعنوانشدهقبل،درموردقیمتجهانیقطعاتخودرونیزنمیتواناقدامبه تعریفرقمخاصینمود. چراکهقیمت هاتابعنوعقطعهتولیديوهمچنینخودروئیمیباشد کهقطعهبرايآنساختهمیشودونظربراینکهیککارخانهقطعهسازياقدامبهتولیدرنج وسیعیازقطعاتمینمایدازاینروارائهقیمتواحدبرايآنامکانناپذیرمیباشد. لازمبهذکر استکهدربررسیامکانپذیريصادراتقطعاتصنعتی،عمومامزیتهايرقابتیتولیددر کشورمبداءبامواردمشابهدرکشورمقصدموردمقایسهقرارمیگیردودرصورتوجود مزیت،صادراتشکلمیگیرد. درموردعواملمطرحدرصادراتدرادامهتوضیحاتلازمارائهخواهدشد.
محصولتولیديطرحقالپاقخودرواستولذاکاملاواضحاستکهموردمصرفوکاربرد اینقطعاتدرخودروسازياستومیتوانگفتکههرخودروبدوناستثناءازاینقطعات استفادهمیکنند،لیکنمشخصاتفنیآنهابهنسبتنوعخودرومتفاوتاست.
لازمبهذکراستکهبازارقطعاتخودروبهبخشهايزیرتقسیم بنديمیگردد :
اینبازارراخودروسازانکشورتشکیلمیدهندکهشرکت هايتأمینکنندهآنهااقدامبهتأمینقطعاتموردنیازخودازقطعه سازانمینمایند. شرکت هايساپکو)تأمین کنندهشرکتایرانخودرو ( شرکتسازه گسترسایپا)تأمینکنندهشرکتسایپا ( شرکتاپکو)تأمینشرکتایرانخودرودیزل( ازشرکتاصلیفعالدراینبازاربهشمارمیآیند.
اینبازارخدماتپسازفروشخودروهامیباشدکهوابستهبهشرکت هايخودروسازاست. سازمانخدماتپسازفروشایرانخودرو)ایساکو( ،شرکتسایپایدك، شرکتگسترشخدماتپارسخودرو،مزدایدكازشرکت هاياینگروهمحسوبمیشوند.
اینبازارقطعاتخودروشاملکلیهلوازمیدکیفروشهايمختلفدرسطحکشورمیباشد کهبهصورتآزاد) بدونارتباطخاصباخودروسازان( اقدامبهفروش قطعاتخودرومینمایند. میزانمصرفدرهرکدامازبازارهايخودرومتفاوتاستکهمطالعاتبیشتردراین خصوص دربخشمطالعاتعرضهوتقاضاارائهخواهدشد.
بررسیکالاهايجایگزینوتجزیهوتحلیلاثراتآنبرمصرفمحصول
ماهیتطرححاضر،قطعهسازياستودرصنعتقطعهسازينیزتولیدبراساسمستندات فنی،نقشه،روشتولیدودستورالعملهايآنصورتمیگیردولذاخارجازفرایندفوق، نمیتوانقطعه ايراتولیدوعرضهکرد. ازطرفدیگرهرقطعهدرجایگاهخوددارايکاربرد است. بهطوريکهدرعوض یکقطعه،هیچنوعقطعهدیگريرانمیتواناستفادهکرد. ازاینرو درمجموعمیتوانگفتکهبرايمحصولاتتولیديطرح،هیچگونهکالايجایگزینوجودندارد. البتهوارداتهمینقطعاتیاقطعاتتولیدشدهتوسطدیگرواحدهايصنعتیوجوددارندکهاز مواردفوقنیزبهعنوانمحصولاترقیبمیتوانیاکردنهمحصولاتجایگزین.
کشورهايعمدهتولیدکنندهومصرفکنندهمحصول
موردمصرفقطعاتتولیديطرحدرصنعتخودرومیباشد. لذاکشورهايترازاولدر تولیدخودرورامیتوانیمبهعنوانبزرگترینتولیدکنندهوهمچنینبزرگترینمصرفکننده قطعاتموردمطالعهمعرفینماییم. درجدولزیرفهرستچندکشورعمدهتولیدکنندهخودروومیزانتولیدآنها)بهعنوان صنایعمصرفکنندهقطعاتموردمطالعه( آوردهشدهاست.
باتوجهبهجدولفوقمیتوانگفتکهکشورهايعنوانشدهدرجدولکهبهعنوان کشورهايمطرحتولیدکنندهخودرومیباشند،بهعنوانکشورهايعمدهتولیدکنندهومصرف کنندهقطعهقالپاقنیزمحسوبمیگردند
ازنقطهنظرمقرراتوزارتبازرگانی،برايصادراتمحصولاتتولیديطرحهیچگونه شرایطومحدودیتیوجودندارد. لیکنازآنجاییکهاینمحصولات،یککالايصنعتیو مهندسیمحسوبمیگردند،ازاینروورودبهبازارهايجهانیمستلزمبرخورداريتولیدکننده ازشرایطیمیباشدکهدرجدولزیربهشرایطفوقاشارهشدهاست.
بررسیظرفیتبهرهبرداريوروندتولیدازآغازبرنامهسومتاکنون
بامراجعهبهاطلاعاتوزارتصنایعومعادن،فهرستواحدهايصنعتیدرحالتولید قالپاقدرجدولزیرجمعبنديشدهاست.
علاوهبرواحدهايفوق،تعداديازواحدهايتولیدکنندهنیزازطریقجستجوهايمیدانی شناساییشدهاستکهفهرستاینواحدهادرآماروزارتصنایعوجودندارد.
ظرفیتتولیديواحدهايشناسائیشدهازطریقمطالعاتمیدانینامشخص است. لذابااستفاده ازمتوسطظرفیتواحدهايتولیديعنوانشدهدرجدول4 ظرفیتاینواحدهاحدود150000 دستبرآوردمیگردد.
بررسیروندظرفیتنصبشدهتولیدقالپاقدرکشور
باتوجهبهجداولشماره4 و5 وبراساستاریخشروعبهره برداريواحدهايفعالموجود، روندظرفیتنصبشدهتولیدقطعاتدرکشوربهشرحجدولزیرجمع بنديشدهاست.
بررسیروندتولیدواقعیقالپاقدرکشور
درجدولبالا،واحدهايفعالوظرفیتاسمیآنهادرتولیدقالپاقآوردهشد. لیکنبراي بررسیروندتولیدواقعیواحدهايفوقبایدگفتکهبخشعمدهاینواحدهاازمالکیت خصوصیبرخوردارهستند. لذاامکاندسترسیبهآمارتولیدواقعیآنهابسیاردشوارمیباشد.
ازطرفدیگربسیاريازقطعهسازانذکرشدهدرجدولشماره5 علاوهبرقطعاتخودرو، اقدامبهتولیدقطعاتبرايسایرماشینآلاتصنعتینیزمینمایند. بنابرایننمیتوانبهصورت دقیقآمارتولیدواقعیقطعاتموردمطالعهرادراینواحدهابرآوردکرد. بنابراینبرايبرآورد تعدادتولیدواقعیمجموعهواحدهايقطعهسازکشور،ازروشمطالعاتمیدانیاستفادهشدهو تولیدواقعیرامعادل80 درصدظرفیتاسمیدرنظرخواهیمگرفت. درجدولزیرتولیدواقعی برایناساسبرآوردشدهاست.
درنمودارزیرروندتولیدواقعینشاندادهشدهاست
بررسیسطحتکنولوژيتولیددرواحدهايفعال
فرایندتولیدقالپاقبهصورتزیراست :
باتوجهبهفرایندبالامیتوانگفتکهتکنولوژيمورداستفادهدرتولیدقالپاقدرموردکلیه واحدهايتولیديآنیکساناستوتفاوتخاصیبینتکنولوژي هاوجودندارد. لیکنآنچهکه سببایجادتمایزبینقطعاتتولیدشدهکارخانجاتمختلفنسبتبههمدیگرمیتواندبشود،شاملمواردزیرخواهدبود:
همچنیندراینجابایدگفتکهتکنولوژيتولیدقالپاقعلاوهبرایراندرسایرنقاطجهاننیز بههمانشکلیانجاممیگیردکهدرفرایندبالاشرحدادهشدهاستولیکنهمچنانکیفیت قطعاتتولیدينیزبهمشابهمطالبذکرشدهدربالا،تابعتوانمهندسی،دقتعملاپراتورهاو کنترلکیفیتوهمچنینکیفیتعملیاتحرارتیخواهدداشت.
نگاهیبهراندمانتولید)درصداستفادهازظرفیتاسمی( درواحدهايتولیديفعال
قطعاتموردمطالعه،محصولاتواسطهايهستندکهدرصنایعخودروسازيکاربرددارند. بنابراینبرنامه ریزيتولیدواحدهايصنعتیقطعهسازبهطورکاملتابعسیاست هاي خودروسازانوبازارخدماتپسازفروشآنانمیباشد. درجدولشماره6 ظرفیتنصب شدهتولیدقطعاتدرکشورآوردهشدهاستودرخصوصراندمانتولیدمیتوانگفتکههر واحدصنعتیمتناسبباتوانرقابتیخودسهمیراازبازارکسبمینماید. راندمانتولید واحدهايموجودکشور،مطابقمطالعاتمیدانیصورتگرفته80 درصدبرآوردشدهاست.
نامکشورهاوشرکت هايسازندهماشین آلاتمورداستفادهدرتولیدمحصول
فرایندتولیدقالپاقنیازمنداستفادهازماشین آلاتزیرمیباشد. همچنینبامراجعهبهتعدادي ازقطعه سازانفعالکشور،کشورهاوشرکت هايسازندهآنهانیزدرجدولزیرجمع آوري شدهاست.
بررسیوضعیتطرحهايجدیدوطرحهايتوسعهدردستاجرا
بامراجعهبهبانکاطلاعاتصنعتیوزارتصنایعومعادن،وضعیتومشخصاتطرحهاي جدیددرحالایجادتولیدقالپاق،جمعآوريودرجدولزیرواردشدهاست :
عرضهقالپاقخودرو،درآیندهازطریقتولیدواحدهايفعالوطرحهايدرحالایجادو همچنینوارداتصورتخواهدگرفتکهدرادامههرکدامازآنهاموردبررسیقرارگرفته است.
الف ( پیش بینیتولیدداخلواحدهايفعال
درجدولشماره6 ظرفیتنصبشدهکشوربرايتولیدقالپاقدرسالهايگذشتهآورده شد. همچنیندرجدولشماره7 تولیدواقعیاینقطعاتبرآوردگردید. ازاینروبادرنظر گرفتنظرفیتوتولیدواقعیانجامشدهدرسالهايگذشته،عرضهاینواحدهادرآیندهسالانه880 هزاردستپیش بینیشدهاست.
ب)پیش بینیتولیدداخلواحدهايدرحالایجاد
درجدولشماره9 فهرستطرحهايدرحالایجادکشورآوردهشد. بنابراینمطابقسوابق موجود،برحسبدرصدپیشرفتفعلیطرحها،مقاطعبهرهبرداريازآنهابهصورتزیرفرض شدهاست:
باتوجهبهجدولبالا،ظرفیتطرحهايدرحالایجادکهدرآیندهبهظرفیتنصبشده کشوراضافهخواهدشد،بهصورتزیرقابلپیش بینیاست:
بررسیروندوارداتمحصولازآغازبرنامهسومتانیمهاولسال1385
درقسمتبررسیشمارهتعرفهقطعاتموردمطالعهعنوانشدکهاینقطعاتشمارهتعرفه مستقلیندارند. اینقطعاتبهصورتمجموعهايواردمیشوندکهمتشکلازتعدادمتنوعاز قطعاتمختلفاست. ولذاتنهادرموردقطعاتعمومیامکاندسترسیبهشمارهتعرفهوجود دارد. بنابرایننمیتوانآماردقیقیازحجموارداتآنهاارائهکرد.
مبلغ قابل پرداخت 12,960 تومان