جزوه PDF آشنایی با اصول و روش تدریس
جزوه درس اصول و روش تدریس
ویژه دانشجویان کارشناسی رشته آموزش ابتدایی
این جزوه متشمل بر 59 صفحه به صورت فایل PDF می باشد که به صورت تایپ شده و صفحه آرایی شده تقدیم دانشجویان کارشناسی رشته آموزش ابتدایی می گردد.
قسمتی از متن جزوه:
مبانی نظري تدریس
تعریف تدریس و تحلیل مفاهیم آن
مفهوم تدریس: تدریس به آن قسمت از فعالیتهاي آموزشی که با حضور معلم در کلاس اتفاق می افتد اطلاق می
شود.تدریس بخشی از آموزش است وهمچون آموزش یک سلسله فعالیت هاي منظم،هدف دار واز پیش تعین شده را
در بر می گیرد.
برداشت چند گانه اي از مفهوم تدریس دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها ضعف دانش پایه، اختلاف در ترجمه و
برداشت نادرست معلمان از دیدگاه هاي مختلف تدریس است.
پرورش یک مفهوم کاي است،پرورش یک نظام است.
آموزش یک فعالیت با هدف هاي دقیق ،آموزشی زودرس تر از پرورش است؛ وتدریس بخشی از آموزش است .
چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس
الف- وجو تعامل بین معلم و دانش آموز
ب- فعالیت بر اساس اهداف معین و از پیش تعین شده
ج-طراحی منظم با توجه به موقعیت و امکانات
د-ایجاد فرصت و تسهیل یاد گیري
حرفه آموزي: بخش کوچکی از پرورش ،آموزش درواقع یک فرایند یاد دهی - یادگیري کوتاه مدت با اهداف آماده
کردن افراد براي حرفه اي معین با حضور معلم یا بدون حضور معلم است.
طرح رابطه مفاهیم تدریس ، پروش ، آموزش وحرفه آموزي
تحلیل مفهوم تدریس از دیدگاه هاي مختلف
تدریس دردیدگاه هاي مختلف ماهیت ومعناي متفاوتی دارد. اسمیت به پنج نوع تدریس معتقد است که عبارتند از:
-1 توصیفی: بیان مستقیم وصریح دانش ومهارت از طریق معلم به دانش آموز
-2 موفقیتی: به این معنی نیست که تدریس صورت نخواهد گرفت مر اینکه یادگیري اتفاق افتاده باشد.
-3 ارادي: عملی هدفدار که از اهمیت کارکرد آن در رخداد هاي آموزشی بستگی به موقیت وباور معلمان دارد.
-4 هنجاري: تدریس از منظر هنجاري معطوف به فعالیت هاي است که برپایه اصول اخلاقی،شواهدواستدلال بنا شده
باشد.
-5 علمی: فعالیتی است صریح و دقیق که ریشه در تجارب گذشته معلمان ومتخصصان تربیتی دارد.
کارکردهاي تدریس
اگرکلاس درس رادریک نظام کوچک آموزشی تصورکنیم تدریس، به تعامل بادانش آموزان گفته می شود که شامل
یک سلسله فعالیتهاي منظم وهد فداراست وبراساس نقشی که دارد آثاري راچه دردرون وچه دربیرون نظام مدرسه
ازخود برجاي می گذارد که به آنها کارکردهاي درونی ویابیرونی تدریس گفته می شود.
کارکردهاي درونی تدریس
ایجاد انگیزه
ایجاد عدم تعادل دردانش آموزان
کنش متقابل
کسب اطلاعات جدید
ذخیره سازي و اصلاح مجدد
کنترل، هدایت و تحول
مبلغ قابل پرداخت 14,373 تومان
برچسب های مهم