مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2047
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13041504

مقاله اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شاخص توده بدنی بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 (ترابی1)


مقاله اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شاخص توده بدنی بيماران مبتلا به ديابت نوع 2  (ترابی1)

مقاله اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شاخص توده بدنی بيماران مبتلا به ديابت نوع 2

نوع فایل: ورد قابل ویرایش (docx)

تعداد صفحات: 13 صفحه با منابع فارسی و انگلیسی

نکته: این مقاله برای اولین بار در اینترنت  توسط سایت http://daneshjooqom.ir قرار داده شده است.

 

 

چکیده

زمينه و هدف: دیابت جزء بیماریهای مزمنی است که عوارض شدیدی را در مبتلایان ایجاد می کند. از آنجا که افزايش توده بدنی به عنوان يک عامل خطرزای بيماران ديابتي تلقي و کنترل و کاهش وزن به منزله کنترل بيماری محسوب می‌گردد، مطالعه حاضر با هدف تعيين تأثير درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شاخص توده بدنی در بيماران مبتلا به ديابت استان کرمانشاه انجام شد.

روش تحقيق: در اين مطالعه نيمه تجربی که به صورت كارآزمايي باليني بر روی 24 بيمار ديابتی، در شهر کرمانشاه انجام شد، نمونه‌هاي مورد مطالعه به روش تخصيص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسيم شدند. بر گروه آزمایش مداخله درمان پذیرش مبتنی بر تعهد به صورت گروهی طی 10 جلسه برگزار گردید و پس از دو ماه، ميانگين شاخص توده بدنی در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمونهاي آماري آناليز واريانس، tمستقل و tزوجي در سطح معني‌داري 05/0<Pمورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.

يافته‌ها: ميزان شاخص توده بدنی درگروه کنترل و آزمایش در شروع مطالعه و در ماههای اول، دوم و سوم مطالعه، در اندازه‌گيري‌های مکرّر و نيز تفاوت ميانگين‌های شاخص توده بدنی و وزن، قبل و بعد از آزمون در هر دو گروه نشان‌دهنده اختلاف معنی‌دار آماري بود .

نتيجه‌گيری: از آنجا که افزايش وزن در بيماران ديابتی شايع است و اغلب کنترل بيماری را دچار مشکل مي‌نمايد و عوارض بيماری نمايان می‌گردد، ضروري است از درمانهایی که می‌توانند در مهار وزن اضافی مؤثر باشند، استفاده گردد.

كليد واژه‌ها: ديابت؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ، شاخص توده بدني.

 

 

مقدمه

دیابت از معضلات مهم سلامت جامعه جهانی است که میزان شیوع و بروز آن در اغلب کشورها هم چنان بدون توقف در حال افزایش است(مولوی،1393). تعداد مبتلایان به دیابت از 118 میلیون نفر در سال 1995 به 220 میلیون نفر در سال 2013 رسیده و پیش بینی می شود که به مرز 300 میلیون نفر در سال 2025 نیز برسد (فینکلستین وفینکلستین ،2014). دیابت نوع 2 90 تا 95% مبتلایان به دیابت را در بر می گیرند( سانا قدار،2011). بیماری دیابت نوع 2شایع ترین علت بیماری های کلیوی، نابینایی و قطع اندام غیر ترومایی می باشد عوارض شدید آن استرس قابل توجهه ای را به مبتلایان وارد می کند پیش بینی می شود که شیوع جهانی دیابت از 171 میلیون نفر در سال 2000 به 366 میلیون نفر در سال 2030 افزایش یابد(وایلد ،2014) و بالغ بر 3 میلیون نفر در کشور ما به این بیماری مبتلا هستند(مولوی،1393). خطر ایجاد دیابت نوع 2 با افزایش سن، چاقی و عدم تحرک بدنی افزایش می یابد . دیابت بیشتر در افرادی که فشار خون بالا و یا اختلال چربی های خون دارند و یا زنانی که سابقه ی دیابت حاملگی دارند دیده می شود(دلاوری، مهدوی هزاوه، نوروزی نژاد و یار احمدی، 1383). چاقی یکی از شایع ترین بیماریهای جسمی است که در جوامع رو به توسعه افزایش چشمگیری دارد و همچنین یک عامل خطر اساسی برای مشکلات مزمن از قبیل دیابت نوع 2، کلسترول بالا و تصلیب شرایین، مشکلات قلبی عروقی، سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی و سایر مسائل سلامتی است(سیدل[1]، 1995) چاقی علاوه بر تاثیرات جسمانی نامطلوب می تواند بر کارکردهای روان شناختی بیماران مبتلا نیز تاثیر ات منفی داشته باشد. ارتباط محکمي بين ديابت نوع 2 و شاخص توده بدني (BMI) وجود دارد. کاهش وزن تا حدّ 5%-10% در بيماران مبتلا به افزايش وزن، خطر ديابت را کاهش و کنترل قند را بهبود مي‌بخشد؛ تا حدّي که گاهي مي‌توان انسولين را کم نمود يا حتّي قطع کرد. کاهش وزن در اين حدّ، همچنين منجر به بهبود قابل توجهي در اختلال چربي خون و فشار خون مي‌شود و بر طول عمر مي‌افزايد. افرادي که تاريخچه خانوادگي قوي دارند يا آنها که در معرض خطر بالاي ابتلا به ديابت هستند، بايستي قوياً به حفظ شاخص طبيعي توده بدني تشويق شوند( پولونسکی ،2011). از جمله درمانهای مؤثر برای افراد مبتلا به چاقی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد[2] است (لویتان و داویس[3]،2010). یکی از سریع ترین راهها برای احساس بهتر وقتی که فرد با افکار و هیجانات ناخوشایند روبه رو می­شود فرار کردن و یا اجتناب از آن است. این اثر سریع مفید، بسیار قدرتمند است و باعث می شود که همه انسانها اجتناب کنندگان هیجانی درجات متفاوت باشند (هيز، استر وساهل، ویلسون[4]، ۱۹۹۹).هدف اصلي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد افزايش انعطاف پذيري روان شناختي به معناي توانايي فرد براي ارتباط آگاهانه با زمان حال با وجود تمام احساسات، افكار، خاطرات و احساسات بدني اي كه در لحظه تجربه می­کند و انجام رفتارهايي در خدمت اهداف و ارزش هاي انتخابي فرد مي­باشد(فورمن، هربرت[5]،2009).بر اساس مطالب پيش‌گفت، مطالعه حاضر با هدف تعيين تأثير درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کنترل وزن و شاخص توده بدنی در بيماران مبتلا به دیابت در استان کرمانشاه انجام شد.

روش تحقيق

مطالعه حاضر از نوع نيمه‌تجربی به صورت كارآزمايي باليني و در سال 1395 در ماههای مهر تا اسفند بر روی 24بيمار با تشخيص قطعي ديابت نوع 2، در دو گروه کنترل و آزمایش، در بيمارستان بیستون استان کرمانشاه انجام شد. از آنجا که مشخصات نمونه‌های پژوهش به نحوي بود که افراد قابل توجهی در همان ابتدا از مطالعه حذف مي‌شدند، شرط تصادفی بودن محض را دارا نبود اما به منظور يکنواخت‌شدن شرايط تحقيق برای دو گروه کنترل و آزمایش، از روش تخصيص تصادفی استفاده شد ملاک های ورود عبارتند از :سن آنها بين 40-65 سال بود، حداقل دو سال از تشخيص طبّي ديابت براي آنها (توسط پزشک متخصص) گذشته بود. حداقل يكي از عوارض ديابت در آنها وجود داشت. دچار عارضه حادّ نبودند و از شرايط لازم و کافي براي پاسخگويي به سؤالات پرسشنامه‌ها برخوردار بودند.نسبت به شرکت و همکاري در پژوهش تمايل داشتند.امکان کنترل و دسترسي به آنها وجود داشت. مراحل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شرح ذيل است:

 


مبلغ قابل پرداخت 48,599 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما