مقاله مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و احساس تنهایی و انواع عشق بین زنان متأهل و مطلقه (ترابی)
نوع فایل: ورد قابل ویرایش (docx)
تعداد صفحات: 118 صفحه با منابع فارسی و انگلیسی
نکته: این مقاله برای اولین بار در اینترنت توسط سایت http://daneshjooqom.ir قرار داده شده است که می توان به عنوان پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی و علوم اجتماعی نیز با کمی تغییرات از آن استفاده کرد .
فهرست مطالب مقاله مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و احساس تنهایی و انواع عشق بین زنان متأهل و مطلقه (ترابی)
چکیده1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 5
1-3- اهداف تحقیق. 7
1-3-1- هدف کلی.. 7
1-3-2- اهداف جزئی.. 7
1-4- متغیرهای پژوهش... 7
1-5- سؤالات تحقیق. 8
1-6- فرضیات تحقیق. 8
1-7- اهمیت و ضرورت تحقیق. 8
1-8- تعاریف نظری.. 8
1-8-1- تعریف مفهومی.. 8
1-9- تعریف عملیاتی.. 10
1-9-1- عشق مثلثی استرنبرگ.. 10
1-9-2- احساس تنهایی.. 11
فصل دوم: مروری برادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: مبانی نظری.. 13
2-1- مبانی نظری.. 13
2-1-1- عقاید پیاژه درباره طرحواره ها13
2-1-2- طرحواره های ناسازگار اولیه از نظر یانگ... 14
2-1-3- تعریف یانگ از طرحوارهها15
2-1-4- ویژگیهای طرحوارههای ناسازگار اوّلیه. 16
2-1-5- ریشههای تحولی طرحوارهها18
2-1-6- حوزههای طرحواره و طرحوارههای ناسازگار اوّلیه. 22
2-1-7- طرحوارههای ناسازگار اوّلیه و حوزههای مرتبط با آنها25
2-1-8- حوزة دوم، خودگردانی و عملکرد مختل. 31
2-1-9- حوزة سوم: محدودیتهای مختل. 32
2-1-10- حوزة چهارم: دیگر جهتمندی.. 33
2-1-11- حوزة پنجم: گوش به زنگی بیش از حد و بازداری.. 34
2-2- مروری اجمالی بر تلههای زندگی (طرحواره های ناسازگار)35
2-2-1- رها شدگی.. 35
2-2-2- بیاعتمادی / بدرفتاری.. 35
2-2-3- وابستگی.. 36
2-2-4- آسیب پذیری.. 36
2-2-5- محرومیت هیجانی.. 36
2-2-6- طرد اجتماعی.. 37
2-2-7- نقص/شرم. 38
2-2-8- شکست.. 38
2-2-9- اطاعت.. 38
2-2-10- معیارهای سختگیرانه. 39
2-2-11- استحقاق. 39
2-3- گروه بندی طرحواره های ناسازگار اولیه از نظر فريمن.. 39
2-4- انواع عشق. 40
2-4-1- میل جنسی.. 40
2-4-2- اروس... 41
2-4-3- فیلیا41
2-4-4- مهرورزی.. 42
2-5- عشق از نظر اریک فرام. 42
2-6- نظریه ی عشق مثلثی.. 42
2-6-1- فرضیه ی جورشدن. 43
2-7- باورهای فرهنگی درباره عشق. 44
2-8- احساس تنهایی.. 45
2-9- تعاریف احساس تنهایی.. 46
2-10- مولفههای احساس تنهایی.. 49
2-11- انواع احساس تنهایی.. 50
2-11-1- احساس تنهایی در نوجوانان. 50
2-11-2- احساس تنهایی در بزرگسالان. 52
2-12- رویکردهای مطرح شده درباره احساس تنهایی در دو دهه اخیر. 52
2-12-1- تنهایی عاطفی و تنهایی اجتماعی.. 53
2-13- دیدگاه روانشناسان به احساس تنهایی.. 53
2-14- دیدگاههای احساس تنهایی.. 54
2-14-1- دیدگاه روان تحلیل گری.. 54
2-14-2- دیدگاه نیازهای اجتماعی.. 54
2-14-3- دیدگاه شناختی.. 55
2-14-4- دیدگاه فاصله شناختی.. 55
2-14-5- دیدگاه تعاملی.. 55
2-14-6- دیدگاه مزمن (شدت) ثبات احساس تنهایی.. 55
2-15- تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 56
2-16- تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 58
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3-1- جامعه آماری.. 62
3-2- نمونه و روش نمونه گیری.. 62
3-3- معیارهای ورود به مطالعه. 63
3-4- ملاحظات اخلاقی.. 63
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها63
3-6- ابزار گردآوری اطلاعات.. 64
3-6-1- پرسشنامهی (YSQ-SF)64
3-6-2- پرسشنامهی عشق مثلثی استرنبرگ.. 64
3-7- روش اجرای آزمونها65
3-7-1- پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ- فرم کوتاه65
3-7-2- مقیاس عشق مثلثی استرنبرگ.. 65
3-7-3- پرسشنامه احساس تنهایی.. 66
3-8- روش تحليل داده ها67
3-9- بررسي و توصيف اطلاعات مربوط به متغیرهاي جمعیت شناختی آزمون شوندگان. 67
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه. 71
4-2- یافته های استنباطی پژوهش... 71
4-2-1-آزمون نرمال بودن داده ها72
4-2-2-آزمون فرضیات.. 73
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 84
5-2- محدودیت ها و مشکلات تحقیق. 87
5-3- پیشنهاد های تحقیق. 88
5-3-1-پیشنهادهای کاربردی.. 88
5-3-2-پیشنهادهای پژوهشی.. 88
فهرست منابع
منابع فارسي.. 90
منابع انگليسي.. 94
ضمائم و پیوستها98
Abstract. 106
تحقیق حاضر با هدف مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و احساس تنهایی و انواع عشق در زنان مطلقه و متأهل شهر تهران صورت گرفته است. تعداد جامعه تحقیق 411 نفر بوده که تعداد 200 نفر به صورت در دسترس از جامعه براساس فرمول کوکران انتخاب شدند که شامل 100 نفر زنان مطلقه و 100 نفر زنان متأهل میباشند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ- فرم کوتاه
(75 سوالی)،پرسشنامهی عشق مثلثی استرنبرگ و پرسشنامه احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتونا
(1980 ) بوده است. نتایج تحقیق در فرضیه اول نشان داد با توجه به مقادیر بدست آمده برای
احساس تنهایی بین گرون زنان مطلقه و متاهل از نظر احساس تنهایی تفاوت وجود دارد
(004/0=sig،665/15-=t).همچنین نتیجه فرضیه دوم نشان دادبین انواع عشق در زنان متأهل و مطلقه تفاوت مشاهده نشد(340/0=sig،959/0-=t).همچنین طرحواره های ناسازگار اولیه بین دو گروه زنان مطلقه و متاهل متفاوت بوده است (025/0=sig،282/2=t).نتیجه آزمون مانووا برای فرضیه کلی پژوهش نشان داد متغیر وضعیت تاهل قادر است 3/72 از تغییرات متغیر های ملاک را تبیین کند.
واژگان کلیدی: طرحوارههای ناسازگار اولیه ، احساس تنهایی ، انواع عشق
کلمه طرحواره در حوزههای پژوهشی مختلفی به کار برده شده است. طرحواره به طور کلی، به عنوان ساختار[1]، قالب[2] یا چهارچوب[3] تعریف میشود. از فلسفه قدیم یونان، منطقیون رواقی[4] مخصوصاً فروسیپوس[5] (206 الی 279 ق.م)، اصول منطقی را در قالب طرحواره استنباط[6] مطرح کردند. (یانگ، کلوسکو، ویشار، ترجمهی حمیدپور، 1994).
طرحواره در نظام فلسفی امانوئل کانت[7] درک و دریافت نقطهای اشتراک تمام عناصر یک مجموعه تعریف میشود. این واژه همچنین در نظریهی ریاضی مجموعهها، هندسه جبری، آموزش، تحلیل ادبی، برنامهریزی کامپیوتری نیز بکار برده شده است. واژۀ طرحواره در روانشناسی و به طور گستردهتر در حوزهی شناختی، تاریخچه غنی و برجسته شکل میگیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنند و علاوه بر این، ادراک از طریق طرحواره، واسطهمندی[8] میشود و پاسخهای افراد و نیز توسط طرحواره جهت و معنا پیدا میکند (یانگ، کلوسکو، ترجمهی حمیدپور، پیرمرادی، گلیزاده، 1395). طرحواره بازنمایی[9] انتزاعی خصوصیات متمایزکننده یک واقعه است. به عبارت دیگر، طرح کلی و از عناصر برجستهی یک واقعه را طرحواره میگویند. در روانشناسی، احتمالاً این واژه بیشتر با کارهای ژان پیاژه[10] تداعی میشود.چرا که او در مراحل مختلف رشد شناختی، طرحواره به عنوان نقشهی انتزاعی شناختی در نظر گرفته میشود که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسئله است. بنابراین ما به یک طرحواره زبانی[11] برای فهم یک جمله و به یک طرحواره فرهنگی[12] برای تفسیر یک افسانه نیاز داریم.
خانواده واحدی اجتماعی و نظامی سازمان یافته است که در بقاء و رشد نوع بشر نقش بسیار با اهمیتی دارد. روابط با همسر عنصر اصلی زندگی عاطفی و اجتماعی فرد است و نداشتن رضایت زناشویی به توانایی زوجین برای برقراری روابط توأم با خشنودی با فرزندان و سایر افراد خانواده آسیب میرساند (هالفورد[16]، ترجمه تبریزی و همکاران، 1384).
عشق[17] در نظریهی اریک اریکسون[18] یعنی دلبستگی دو طرفه میان دو انسان که تصمیم گرفتهاند با هم زندگی کنند، فرزندانی داشته باشند، و به آنها در رشد و تحول سالم کمک کنند. به گفتهی اریکسون تصمیم به برآورده نساختن این نیاز طبیعی به تولید مثل، پیامدهای خطیری در زمینهی رشد و تحول فرد به همراه دارد. (پاپالیا، الدز، واسکین فلدمن، ترجمهی عرب قهستانی، نقشبندی و همکاران، 1391).
براساس نظریهی مثلثی عشق[19] استرنبرگ[20] (1955) سه مؤلفه عشق عبارتنداز: صمیمیت[21]، شور و شوق[22]، تعهد[23].
در نظریهی استرنبرگ روابط عاشقانه منوط به تعادل میان این سه عنصر میباشد (پاپالیا، الدز، واسکین فلدمن، ترجمهی عرب قهستانی، نقشبندی و همکاران، 1391).
نخستین نیاز انسانی یا وجودی، نیاز به ارتباط، سائقی برای پیوستن به فرد یا افراد دیگر است (فروم[24]، 1391). یکی از راههای ارتباط عشق است، او بر این باور بود که عشق تنها راهی است که فرد میتواند از راه آن با دنیا متحد شود و با این حال به فردیت و یکپارچگی برسد.
فروم عشق را به اینصورت تعریف کرد: «وحدت با کسی یا چیزی خارج از خویشتن، در شرایط حفظکردن جدایی و یکپارچگی خویشتن» (سید محمدی، 1390). عشق یک حالت روانشناختی است که در سه دهه اخیر مورد توجه روانشناسان واقع شده است و پژوهشهای علمی در مورد تأثیر آن بر زندگی انسان صورت گرفته است.
استرنبرگ[25] (1988)، در کتاب داستانهای عشق با رویکرد شناختی و بررسی طرحوارههای هر فرد در قالب یک داستان، به علت عاشقشدن میپردازد، اما آن را پژوهشی ناقص میداند که باید کاستی آن جبران شود.
اغلب مردم کم و بیش احساس تنهایی[26] میکنند یکی از جنبههای تنهایی این است که فرد میپندارد خانواده یا دوستانش او را درک نمیکنند و پذیرای او نیستند. اینگونه افراد علاوه بر احساس نداشتن مشابهت با دیگران، با احساس خلأ، غمگینی و بیتعلقی مواجهاند و کمتر به کسی اعتماد میکنند و احساس تنهایی بر تعاملات اجتماعیشان با دیگران، نحوه زندگی کردن و سلامت جسمانی و روانیشان تأثیر میگذارند (هنریچ و گالون[27]، 2006).
احساس تنهایی نوعی حالت ذهنی است که از تجربیات محیطی به وجود آمده است. از اینرو، احساس تنهایی هم میتواند ناشی از عوامل محیطی مانند: تغییر مکان، از دست دادن عزیزان و جدایی و طرد شدن از سوی دیگران باشد و هم میتواند ناشی از عوامل درونی باشد، که ممکن است همراه با علائم افسردگی بروز کند (کسیوپو و ویلیام[28]، 2005).
عوامل مختلفی تعیینکننده موفقیت یا شکست در زمینهی ارتباط سالم با دیگران و خصوصاً ازدواج هستند. از جمله متغیرهایی که در سرنوشت طلاق و ازدواج نقش حیاتی و بسزایی دارند طرحوارههای ناسازگار اولیه و انواع عشق و احساس تنهایی در افراد میباشد. طبعاً منشأ و پیدایش تمام مؤلفههای مذکور ریشه در دوران کودکی و تجربیات اولیه در رابطه با مراقبان دارد و نقش مهمی را در زندگی آینده فرد بخصوص در ارتباط بادیگران ایفا میکند.
واژۀ طرحواره در روانشناسی و به طور گستردهتر در حوزۀ شناختی، تاریخچهای غنی و برجسته دارد. در حوزۀ رشد شناختی، طرحواره را به صورت قالبی در نظر میگیرند که براساس واقعیت یا تجربه شکل میگیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنند. علاوه بر این، ادراک از طریق طرحواره، واسطهمندی میشود و پاسخهای افراد نیز توسط طرحواره جهت پیدا میکنند. (یانگ، کلوسو، ویشار، ترجمه حمیدپور، 1394)
طرحواره، بازنمایی انتزاعی خصوصیات متمایزکنندۀ یک واقعه است. به عبارت دیگر، طرحی کلی از عناصر برجستۀ یک واقعه را طرحواره میگویند. در روانشناسی، احتمالاً این واژه بیشتر با کارهای پیاژه تداعی میشود، چرا که او در مراحل مختلف رشدشناختی به تفصیل درخصوص طرحوارهها بحث کرده است.
در نظریۀ پیاژه، دو فرایند انطباق و سازماندهی، تغییرات طرحوارهها را توجیه میکنند (برک، ترجمۀ سیّد محمدی، 1388). انطباق مستلزم طرحوارهها از طریق تعامل مستقیم با محیط است، انطباق از دو فعالیت مکمل تشکیل میگردد: درونسازی و برونسازی. هنگام درونسازی، از طرحوارههای فعلی خود برای تعبیر کردن دنیای بیرونی استفاده میکنیم. هنگام برونسازی، بعد از اینکه متوجه میشویم که شیوه جاری تفکر ما کاملاً با محیط متناسب نیست، طرحوارههای جدیدی را به وجود آورده یا طرحوارههای قدیمی را تنظیم میکنیم (برک، ترجمۀ سید محمدی، 1388). طرحوارهها از طریق سازماندهی نیز تغییر میکنند، فرایندی که به صورت درونی، جدا از تماس مستقیم با محیط صورت میگیرد، بعد از اینکه کودکان طرحوارههای جدید را تشکیل میدهند، در آنها تجدیدنظر میکنند، و برای به وجود آوردن نظام شناختی بسیار منسجم، آنها را به طرحوارۀ دیگر مرتبط میکنند (کرینگ، دیویسیون، نیل، جانسون، ترجمۀ شمسیپور، 1392).
- مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و احساس تنهایی و انواع عشق در بین زنان متأهل و مطلقه
- مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه در زنان متأهل و مطلقه
- مقایسه بین احساس تنهایی در زنان متأهل و مطلقه
- مقایسه بین انواع عشق در زنان متأهل و مطلقه
متغیر مستقل: طرحوارههای ناسازگار اولیه و انواع عشق و احساس تنهایی
متغیر وابسته: وضعیت افراد به لحاظ متأهل و مطلقه بودن آنان
متغیر کنترل: سن
- آیا بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و انواع عشق و احساس تنهایی در زنان متأهل و مطلقه تفاوت وجود دارد. ؟
- آیا بین انواع عشق در زنان متأهل و مطلقه تفاوت وجود دارد ؟
- آیا بین طرحوارههای ناسازگار اولیه در زنان متأهل و مطلقه وجود دارد؟
- بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و انواع عشق و احساس تنهایی در زنان متأهل و مطلقه تفاوت وجود دارد.
- انواع عشق در زنان متأهل و مطلقه متفاوت است.
- احساس تنهایی در زنان متأهل و مطلقه متفاوت است.
- طرحوارههای ناسازگار اولیه در زنان متأهل و مطلقه متفاوت است.
هدف و غایت این پژوهش بررسی مسائل مربوط به حیطه خانواده و خصوصاً زناشویی و حل مشکلات زوجین و تحلیل طرحوارههای ناسازگار آنها و همچنین آسیبهای موجود در روابط به منظور شناخت و حل تعارضات در خانواده و به تبع آن در جامعه میباشد. سودمندی و نتایج این پژوهش بدیهی است که به حل تعارضات زناشویی و کاهش طلاق در خانواده و جامعه میانجامد. امید است که با کاربردی کردن این تحقیق آسیب طلاق و پیامدهای سنگین آن از دوش جامعه و خانواده تعدیل گردد.
طرحوارههای ناسازگار اولیه
در حوزه رشد شناختی طرحواره را بهصورت قالبی در نظر میگیرند که براساس واقعیت یا تجربه شکل میگیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنند. طرحواره به عنوان یک نقشه انتزاعی شناختی، راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسئله است. طرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوهای هیجانی خود آسیبرسانی هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن جای گرفتهاند و در مسیر زندگی تکرار میشوند (یانگ، 200.9 طرحواره را بر طبق پنج نیاز هیجانی ارضاء نشده تقسیمبندی میکند که این تقسیمبندیهای حوزه طرحواره[1] نامیده میشوند (یانگ، 2009).
ژرفترین ساختارهای شناختی طرحوارهها هستند. طرحوارهها در رویارویی با محرکهای جدید برپایه ساختار پیشین خود، اطلاعات به دست آمده را ؟ رمزگردانی و ارزیابی میکنند. و بدینترتیب بر نوع نگرش افراد نسبت به خود و جهان پیرامونشان تأثیر میگذارد (حقیقتمنش، آقامحمدیان شهرباف، قنبری هاشمآبادی، مهرام، 1389).
مبلغ قابل پرداخت 101,249 تومان
برچسب های مهم