فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: (كليات تحقيق) 1
مقدمه 2
بهای تمام شده خدمات 3
فصل دوم: (ادبيات تحقيق) 8
ضرورت و اهميت پژوهش 9
1. عدم انطباق با نياز ها و سلايق مشتريان (بيمه گذاران) 11
2. گران بودن پوشش هاي بيمه اي؛ 11
تاریخچه هزینه یابی برمبنای فعالیت (ABC) 14
مفهوم و مراحل هزینه یابی برمبنای فعالیت (ABC) 15
فصل سوم: (شـرح عمليات) 18
مدل آزمون در پژوهش19
فرآيند پياده سازي الگوي تركيبيABC-EVA 21
مرحله اول: تعريف فعاليت ها و جمع آوري اطلاعات مالي 21
مرحله دوم؛ تعيين محرك هاي هزينه و سهم هزينه هاي عملياتي هر فعاليت22
مرحله سوم؛ تعيين هزينه سرمايه براي هر فعاليت در تحليل وابستگي فعاليت سرمايه 22
مرحله چهارم؛ محاسبه بهاي تمام شده محصول 22
يافته ها 22
فصل چهارم (بحث و نتيجه گيري) 29
بحث و نتيجه گيري 30
فهرست منابع 33
هدف اصلي واحدهاي تجاري خلق ثروت (ارزش) در زمان حال و آينده است. اگر شركتي در اين زمينه ناتوان باشد دوام و بقاء آن مورد ترديد است. شركتهاي زيان آور براي سرمايه گذاران جذاب نبوده و براي حفظ رضايت مندي سرمايه گذاران بايد بهاي تمام شده و ارزش اقتصادي مديريت شود.
ارزش آفريني در سازمان هاي نوين امري اجتناب ناپذير است. در حوزه فعاليت هاي بيمه گري نيز اين شرايط مصداق دارد. بهاي تمام شده، مولفه اي استراتژيك در دوام و بقاء شركتهاي بيمه است. اگرچه اتوماسيون، تبليغات و... مي تواند از عوامل موفقيت يك شركت بيمه باشد ولي تعيين نرخ حق بيمه مناسب و بعضا" كاهش حق بيمه مي تواند يك مزيت رقابتي براي شركتهاي بيمه ايجاد نمايد. از اجزاء مهم محاسبه نرخ حق بيمه، بهاي تمام شده بوده كه اكچوئر (محاسب فني بيمه) آنرا در محاسبات خود منظور مي كند. محاسب فني بيمه با در نظر گرفتن احتمال وقوع خطر، هزينه هاي بيمه گري، اداري و فروش هر بيمه نامه در هر رشته بيمه اي و اضافه كردن درصدي به عنوان سود، نرخ حق بيمه در واحد سرمايه را محاسبه مي كند.
در حال حاضر بازار بيمه كشور با ورود شركتهاي بيمه خصوصي و رقابت شديد آنها با شركتهاي بيمه دولتي وارد عرصه جديدي شده است. در شرايط فعلي تعيين بهاي تمام شده در افزايش سهم بازار هرشركت بيمه، حفظ و افزايش سودآوري و تداوم فعاليت آنها مي تواند داراي نقش راهبردي باشد. به دليل اهميت بسيار بالاي بهاي تمام شده در تعيين نرخهاي حق بيمه (نرخ فروش) و جلب رضايت مشتريان (بيمه گذاران)، بعضا" شاهد رفتارهاي غير حرفه اي از قبيل نرخ شكني (ارزان فروشي غيركارشناسي بيمه نامه ها)، پرداخت خسارت ناصحيح وبا تاخير از سوي بعضي از بيمه گران هستيم. بنابراين اتخاذ و نهادينه شدن نگرشهاي نوين مشتري مداري وايجاد ارزش در صنعت بيمه نيازمند استقرار سازوكارهاي جديد ازقبيل نظام مديريت هزينه به عنوان يك راهبرد در صنعت بيمه است كه به گسترش و توسعه روز افزون بيمه و رشد و توسعه اقتصادي كشور منجرخواهد شد. اين مقاله قصد دارد به آسيب شناسي اوليه نسبت به روش محاسبه بهاي تمام شده بيمه نامه ها بپردازد و در ادامه روش تركيبي هزينه يابي برمبناي فعاليت و ارزش افزوده اقتصادي را درشركتهاي بيمه آزمون نمايد.
سيستم قيمت تمام شده خدمات براي به دست آوردن قيمت تمام شده فعاليتها و خدمات سازمانها و شركتهاي پروژه كاري استفاده ميشود. در رويكرد سنتي سيستم، تسهيم اوليه نهايتا بين مراكز هزينه غيرعملياتي و مراكز هزينه عملياتي انجام ميگردد و تسهيم ثانويه براي تسهيم قيمت تمام شده مراكز عملياتي به خدمات يا پروژههايي كه انجام شده است اعمال ميگردد. در رويكرد غيرسنتي و ABC محوريت با فعاليتهايي است كه سازمان انجام ميدهد و تسهيم اوليه بين هزينهها و فعاليتها و سپس تسهيم ثانويه بين فعاليتها و خدمات يا همان موضوع نهايي قيمت تمام شده انجام ميگردد. لازم به ذكر است كه كليه تسهيمات بر اساس مباني تسهيم دلخواه (محركهاي هزينه و فعاليت) اعمال ميگردد.
تعريف حسابداري بهاي تمام شده
حسابداري بهاي تمام شده يكي از شاخه هاي حسابداري مديريت مي باشد كه عهده دار وظايف متعددي از جمله : 1ـ روش هاي كنترل هزينه 2ـ ارزيابي موجودي ها و غيره به منظور دستيابي به اهداف خاصي از قبيل رسيدن به بهاي تمام شده مناسب و راهنمايي مديران در جهت تصميم گيريهاي آتي مي باشد . تعريف حسابداري بهاي تمام شده : حسابداري بهاي تمام شده به شاخه اي از حسابداري اطلاق مي شود كه وظيفه اش جمع آوري اطلاعات مربوط به عوامل هزينه ، محاسبه بهاي تمام شده محصولات و خدمات همچنين ارائه روشهاي تقليل بهاي تمام شده و توليدات ، از طريق تجزيه و تحليل گزارشها و بررسي شيوه هاي توليد مي باشد .
مبلغ قابل پرداخت 20,250 تومان
برچسب های مهم