مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 505
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13042168

اقدام پژوهی چگونه توانستم مشکلات املایی دانش آموزان پایه‌ی سوم را کاهش دهم 23ص


اقدام پژوهی چگونه توانستم مشکلات املایی دانش آموزان پایه‌ی سوم را کاهش دهم 23ص

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه. 1

بیان مسئله. 2

اهداف... 4

توصيف وضع موجود (شواهد1). 4

الف) شاخص‌هاي كيفي وضع موجود. 4

ب) شاخص‌هاي كمي وضع موجود. 5

گردآوري اطلاعات جهت ارائه‌ي راه حل‌ها6

ادبيات تحقيق (موضوع). 7

الف) پيشينه نظري.. 7

پيشينه‌ي عملي.. 9

راه حل‌هاي پيشنهادي.. 10

انتخاب راه‌حل‌ها12

اعتباربخشي به راه حل‌ها13

اجراي راه حل‌ها13

مشكلات موجود در حين اجرا18

نظارت بر اجراي راه حل‌ها18

اصلاح و تعديل راه حل‌ها18

مشاركت و نقادي همكاران.. 18

توصيف وضع مطلوب (شواهد2). 19

الف)‌شاخص‌هاي كيفي وضع مطلوب... 19

ب) شاخص‌هاي كمي وضع مطلوب... 19

نتيجه گيري.. 21

پيشنهادات... 22

منابع و مآخذ.. 23

 

مقدمه

زبان فارسی به عنوان رمز هویت ملی ایران و یکی از عناصر وحدت آفرین، بین همه ی فرزندان این مرز و بوم مقدس، سال‌هاست نقش خود را به خوبی ایفا کرده است. مطابق اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور، در امر آموزش در مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. (زندی، 1380؛ 1) بنابراین در همه‌ی مقاطع تحصیلی و از همه مهم‌تر، دوره‌ی آموزشی دبستان، توجه کافی به آموزش مهارت‌های زبان فارسی امری ضروری است.

یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین بخش‌های زبان آموزی، املای صحیح واژگان هر زبان است که نمود عینی تسلط بر زبان به شمار می‌رود و دقیقاً قابل سنجش و ارزیابی است. برای موفقیت در این بخش مهم زبان آموزی، باید آموزش درست املا، موانع یادگیری و اختلال‌های آموزشی این ماده مورد بررسی قرار گیرد و با شناخت و آگاهی دقیق آموزش داده شود. (ارجمند، 1385؛ 78)

نظر به این که درس املا و به عبارت دیگر خواندن و نوشتن پایه‌ی کسب علم می‌باشد و دانش آموزی که در درس املا ضعیف است عملاً در سایر دروس نیز حتی با وجود استعداد بالا قابلیت پیشرفت نخواهد داشت، زیرا دانش آموزی که نتواند به سوالات سایر دروس به درستی پاسخ دهد و یا حتی سوالات را تشخیص دهد، در همه‌ی دروس دچار مشکل خواهد شد.

در رابطه با موضوع املا، تاکنون پژوهش‌های فراوانی صورت گرفته است که در مجلات و کتب گوناگون به چاپ رسیده است و همه‌ی آن‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که فرا گرفتن املا فقط اختصاص به ساعت دیکته ندارد و از هر موقعیت و درسی می‌توان برای پیشرفت املای دانش آموزان کمک گرفت. هم چنین در بسیاری از کتاب‌ها به این نکته اشاره شده که درست نویسی باعث تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان می‌شود و بر موفقیت‌های آینده‌ی آن‌ها نیز تاثیرات مثبتی می گذارد.

این اقدام پژوهی، در راستای اقدام پژوهی‌های مربوط به درس املای فارسی می‌باشد و نقش حساس وحیانی در مراحل بعدی آموزش دانش آموزان دارد و موفقیت و ناکامی در خواندن و نوشتن فارسی تاثیر زیادی در یادگیری دروس دیگر آنان دارد. ضرورت ایجاب می‌کند که برای حل این مسائل، راهکارهای مناسب و عملی در نظر گرفته شود تا راهگشای معلمان عزیز در این زمینه باشد. بنابراین هدف اصلی اقدام پژوه این است که تا با به کارگیری روش‌های گوناگون برای جذابیت درس املا و لذت بردن دانش آموزان از این درس و با استفاده از تشویق‌های متعدد و نظرات اساتید و همکاران محترم، بتواند مشکلات دانش آموزان را برطرف نماید. زیرا داشتن مشکلاتی در زمینه‌ی املا در سایر فعالیت‌های آموزشی و درسی دانش آموزان تاثیرگذار است. در نتیجه درصدد برآمدم در این اقدام پژوهی، دلایل غلط‌های املایی دانش آموزان خود را بررسی کنم و با شناخت کافی و مطالعه دقیق مشکلات املایی دانش آموزانم را در درس املا کاهش دهم و به درمان این اختلالات بپردازم.

 

بیان مسئله

اینجانب علی توحیدی دارای مدرک لیسانس در رشته‌ی آموزش ابتدایی هستم. پانزده سال سابقه‌ی کار دارم. چهار سال به طور متوالی در پایه‌ی سوم مشغول به تدریس هستم. در سال‌های قبل نیز پایه‌های مختلف را تدریس کرده‌ام.

هم اکنون در دبستان پسرانه‌ی میرزای قمی در کلاس سوم مشغول به کار می‌باشم. این مدرسه در خیابان نوبهار شهر قم واقع شده است. این آموزشگاه در سال 1383 توسط یکی از خیرین شهر قم به نام آقای مهندس حاج حسن زاهدی مطلق نوسازی شده است و مالکیت آن دولتی بوده، نوع ساختمان آجری و مساحت کل زمین آن 635 مترمربع و مساحت کل زیربنایش 1548 مترمربع می باشد.

ساختمان مدرسه سه طبقه دارد. تعداد کل اتاق‌ها، 19 اتاق و دارای دو سالن و 10 کلاس آموزشی، آبدارخانه، دفتر آموزگاران، اتاق مدیر، نمازخانه، کتاب خانه و سرویس بهداشتی می‌باشد. این مدرسه دارای 6 پایه‌ی تحصیلی، که پایه‌های اول، دوم، چهارم و ششم هر کدام دارای دو کلاس و پایه‌های سوم و پنجم دارای یک کلاس می‌باشد. تعداد کل دانش آموزان این مدرسه 235 نفر می باشد. کادر آموزشی این دبستان از 10 نفر تشکیل شده است.

تعداد دانش آموزان کلاس سوم این مدرسه دارای 29 نفر می باشد. این کلاس در طبقه دوم مدرسه می‌باشد. از نظر نور و گرمایشی و سرمایشی و دیگر امکانات در حد خوب می‌باشد. اکثر اولیای دانش‌آموزان کلاس، شغل مناسبی داشته و در جهت تامین نیازهای اقتصادی خود، با مشکلی مواجه نیستند. در این کلاس بیش‌تر دانش آموزان از نظر وضعیت درسی در سطح مطلوبی بودند ولی تعدادی از دانش آموزان در کلاس وجود داشتند که در درس املا دارای مشکلاتی بودند. هنگامی که به دانش‌آموزان کلاس املا می‌گفتم و املای آن را تصحیح می‌کردم، تعدادی از دانش آموزان دارای اشکالات زیادی در املای خود بودند و این مسئله مرا به فکر واداشت که چرا این دانش آموزان تا این حد دارای غلط‌های املایی در املای خود می باشند. زیرا این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای من و خودشان شده بود. برای خودم از این نظر که، این درس ارتباط مهم و زیادی با سایر دروس این دانش آموزان داشت. اگر دانش آموزان در این درس موفق نمی‌شدند در درس‌های دیگر نیز دچار افت می‌شدند. هم چنین موقع املا گفتن، این دانش آموزان به طور مرتب از من درباره‌ی چگونگی نوشتن شکل صحیح کلمه‌ها سوال می‌کردند و این مسئله باعث اتلاف وقت و اعتراض دانش آموزان می‌شد. هم چنین برای خود این دانش آموزان نیز باعث ایجاد مشکلاتی شده بود از قبیل: ناراحتی به خاطر گرفتن نمرات پایین و مورد تمسخر قرار گرفتن توسط دانش آموزان دیگر. این مسئله نیز باعث نگرانی والدین آن‌ها به خاطر گرفتن نمرات کم و داشتن اشتباهات زیاد در املا شده بود.

لذا تصمیم گرفتم در ارتباط با پیشرفت و ارتقای درس املای دانش آموزان بررسی‌های لازم را انجام دهم و با راهکارها و شیوه‌های مناسب اختلال‌های املایی آن‌ها را کاهش دهم. زیرا همه‌ی پژوهشگران معتقدند اگر اختلالات دیکته نویسی دانش آموزان برطرف نشود، این مشکل به مقاطع بالاتر و سایر دروس نیز رخنه می‌کند. پس چه بهتر است که ما از همان ابتدا، در شناسایی و موانع یادگیری و اختلال‌های آموزشی، قدم برداریم و با شناخت و آگاهی دقیق، مشکلات را برطرف کنیم.

 

 

اهداف

يكي از هدف‌هاي مهم و اساسي آموزش و پرورش دوره‌ي ابتدايي، پرورش مهارت و توانايي دانش‌آموزان در خواندن و نوشتن مي‌باشد تا كودكان بتوانند به طور مناسب با ديگران ارتباط برقرار كنند. بديهي است با نوشتاري كه با غلط‌هاي املايي همراه باشد، ارتباط زباني بين افراد جامعه به خوبي برقرار نمي‌شود. (تبريزي، 1384؛ 35) بنابراين لزوم توجه به اين درس كاملاً روشن است. با توجه به اهميت اين موضوع، اهداف اقدام پژوهي حاضر به شرح ذيل مي‌باشد:

الف) هدف كلي:

كمك به رفع اشكالات املايي دانش آموزان و نوشتن صورت صحيح نوشتاري كلمه‌ها

 

 

 

 


مبلغ قابل پرداخت 21,664 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 2308

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما