فهرست مطالب
مقدمه. 1
آشنايي با مکان کار آموزي.. 3
دسته بندي رنگهاي روغني.. 4
تستهای ترکيبي.. 5
تست درصد جامد. 5
تست درصد پيگمنت.. 5
انعطاف پذيري.. 6
آزمايشگاه رنگ... 6
مراحل توليد رنگ... 7
تاريخچه رنگ... 9
تاريخچه رنگ در جهان و ايران. 10
انواع رنگ... 12
اجزاي سازنده رنگ... 13
روغنها14
روغن در رنگ روغن.. 15
نکاتي در رابطه با مصرف رنگ روغن.. 15
رنگ دانه. 16
نگاه کلي.. 16
تاريخچه. 16
تعريف... 17
انواع رنگدانه ها18
رنگدانههای طبيعي و سنتزي.. 18
رنگدانههای آلي.. 18
عمده ترين رنگدانههای معدني.. 19
جدول مقايسه خواص رنگدانههای آلي و معدني.. 20
رنگدانههای واقعي.. 20
رنگدانههای حفاظتي.. 21
رنگدانهها با اثر خاص... 21
رنگدانههای فلزي.. 21
رنگينههای شفاف.. 25
اکسيدهاي شفاف آهن.. 25
اکسيد آهن زرد شفاف.. 26
اکسيد آهن قرمز شفاف.. 27
اکسيد آهن قهوهاي شفاف.. 27
رنگينه آبي آهن شفاف.. 28
آبي کبالتي شفاف.. 28
سبز کبالتي شفاف.. 28
دي اکسيد تيتان شفاف.. 29
اکسيد روي شفاف.. 30
ويژگيهای رنگدانه ها30
قدرت رنگ کنندگي.. 31
ثبات نوري.. 31
رنگ پس دهي.. 32
قدرت پوشانندگي.. 32
ضريب شکست.. 33
اندازه و شکل ذرات.. 33
چگالي.. 35
واکنش پذيري شيميايي.. 35
پايداري گرمايي.. 36
انتخاب رنگدانه. 36
پراکنش رنگدانه. 37
نتيجه گيري.. 38
خواص پيگمنتها39
شکل ذرات پيگمنت.. 41
کاربرد عمده پيگمانها43
حلالها43
طبقه بندي حلالها45
افزودنيهای ديگر رنگ... 46
غلظت دهندهها46
رئولوژي و گرانروي.. 46
جريان (flow)47
منحنيهای گرانروي (viscosity curves)47
1-رفتار جريان نيوتني (Newtonian flow behaviour)48
2-رفتار جريان پلاستيکي و شبه پلاستيک (pseudoplasicity and plasticity)48
الف- سامانههای بينگهام (bimgham systems)49
ب- رابطه کاسن (the casson relation)49
3-رفتار جريان تيکسوتروپي (thixotropy)49
4-اتساع dilatancy. 50
اندازه گيري گرانروي.. 50
1-غلظت دهندههای غير آلي (معدني)51
خاکهای رس (organoclays)51
2-غلظت دهندههاي آلي.. 52
غلظت دهندههاي آلي براي رنگهاي پايه آبي.. 52
غلظت دهندههاي فاز آبي.. 52
غلظت دهنده پلي اورتان. 54
ترکيبات شيميايي.. 54
مکانيسم تغليظ.. 55
غلظت دهندههاي هيدروژنه. 56
غلظت دهنده آلي مورد مصرف در پوششهاي پايه حلالي.. 58
روي.. 58
آسترها و رنگهاي غني از روي.. 58
نقش فلز روي.. 59
انواع پوششهاي غني از روي.. 60
پوششهاي آلي غني از روي.. 61
مزاياي پوششهاي آلي غني از روي.. 62
معايب پوششهاي آلي غني از روي.. 62
پوششهاي غير آلي غني از روي.. 63
پوشش آلومينوم سيليکون. 64
انواع پوششهاي معدني غني از روي.. 65
الف) پايه آبي.. 65
ب- پايه حلالي.. 66
مزاياي پوششهاي معدني فلز روي.. 66
بهبود خواص پوشش دهي.. 68
آزمون. 70
افزايش تعداد آزمونها71
آزمون براقيت.. 72
تاثير نوع رزين.. 73
نتيجه گيري.. 75
مقدمهاي بر فرايند رنگ آميزي در صنعت.. 76
پايه و اساسترکيبات رنگ... 77
خشک شدن رنگ... 78
مقاومت الکتريکي رنگ... 79
پاشش الکترواستاتيک... 81
اتمايزر شدن به وسيله شارژ الکتريکي.. 81
هدايت و جريان الکتريسيته. 82
مزاياي پاشش الکترواستاتيک... 82
شارژ داخلي و شارژ خارجي.. 83
مزاياي شارژ داخلي.. 84
مزاياي شارژ خارجي.. 84
هدايت الکتريکي قطعات آويزي.. 85
مقدمهاي بر پوششهاي پودري.. 86
تاريخچه پوششهاي پودري.. 86
رزينهاي جايگزين در پوششهاي پودري.. 87
مواد اوليه پوششهاي پودري.. 88
پودرهاي سخت شونده با پرتو UV. 89
مزاياي پوششهاي پودري.. 90
معايب و محاسن رنگ... 91
عيوب رنگ... 91
پوست پرتقالي شدن Orange Peel91
راههای جلوگيري از پوست پرتقالي شدن. 93
تاول زدگي.. 93
لک شدن. 95
افت براقيت.. 97
فرايند اصلاح. 99
دانستنيهايي درباره رنگهاي طبيعي.. 99
روناس (کراپ) با هزاران سال قدمت (Krapp)99
تاريخچه. 100
بخش آزمايشگاهي.. 105
تست ويسکوزيته. 106
تعيين گرانروي با استفاده از کاپ.. 106
تعيين گرانروي با استفاده از دستگاه کربس استورمر. 107
وزن مخصوص... 108
تعيين ميزان نرمي ذرات.. 108
ساختمان دستگاه108
تيغه دستگاه109
قدرت پوشش قشرتر رنگ... 109
روشي جهت آزمون قدرت پوششي.. 110
استفاده از گرانديوپک... 110
لوازم و وسايل آزمايشگاهي مربوط به رنگ... 111
1-آتون حرارتي با جريان هوا................................................................................................. 111
2-فيلم کش قابل تنظيم. 111
3-ويسکومتر ديجيتالي در واحد کربس 112
4- گريندومتر بسيار دقيق يک شياره112
5- دستگاه تست سايش، فرسايش، شستشو. 113
6-ويسکومتر نوع کاپ.. 113
7-براقيت سنج.. 114
8- کريپتومر سياه و سفيد. 114
روش کار. 115
دستگاه ديجيتالي سنجش ويسکوزيته کربس... 115
محصولات کارخانه. 117
مقدمه
رنگ کردن درخشندگي هنر است که به وسيله لبخند فقر را پنهان کرده و دورنماي لم يزرعي را خوشايند جلوه میدهد و علاوه بر آن ضمن به اوج رسانيدن علاقه، طلسم زيبايي را دو چندان مینماياند.
از هنگامي بياد نياوردني، بشر رنگ آبي شفاف اوج آسمان، سرخيها و نارنجيهای تابان و سوزان هنگام غروب رنگهای ملايم و متغير رنگين کمان که مظهر اميدهاي بهشتي است، نور ضعيف و غير ثابتي که از پر و بال طاووسها میدرخشند، جامههای پر از رنگ گل ها، قهوه ايها و قرمزهاي طلايي برگهای خزان که تبايني بسيار با رنگهای سبز بهار پيشين دارند، قرمز درخشان و تمديد آميز فوران خون، سوسوي زرد شعله ي پيه آب کرده که سايههای پيکره هايي بي تاب را بر روي ديوارهاي اعماق خلوت غارها نقاشي میکردند را میبايست با شفگتي،شعف و حيرتي بسيار مشاهده کرده باشد ليکن تمام اين رنگها نتهای مجردي از کل نتهای به اهتزاز در آوردنده ي سمفوني تحريک آميز رنگ در زندگي بشر میباشند.
جيزي نپاييد که بشر کوشيد تا خود را با اين سمفوني مرموز و اسرار آميز که رنگ نام دارد، وفق دهد. استخوان هايي کشف شده اند –شايد مربطو به 150000 تا 200000 سال قبل- که بشر در درون آنها از قرمز و زرد خاکهای اخرا (ocheclays) مواد نقاشي چرب تهيه میکرده و براي تزيين و آرايش بدن خود مورد استفاده قرار میداده است. با توجه با اين امر که در جزر و مد زندگي آن روزگار خونهای بسياري ريخته میشود.
بشر اوليه طبعا براي خود دليل آورد که مواد قرمز رنگ زندگي بخش میباشند. بنابراين بشرهاي آخرين عصر يخ (100000 سال پيش) در گذشتگان خود را زير خاکهای قرمز فام اخرا به خاک میسپردند و يا به استخوانهای آنها رنگ قرمز میماليدند و بدين وسيله هستي را در اروپا آغاز کردند که هزاران سال پاي بر جاي ماند و حتي به آفريقا و آسيا نيز گسترش يافت.
منشأ پيدايش علم رنگ در انفجار و شيوع بصيرت حيرت انگيز آدمي که 24 قرن پيش در يونان به وقوع پيوست نهفته است. اين علم در اواسط جنگهای پر فراز و نشيب پلوپونزيها جنگ بين آتن و اسپارتا (از 431 تا 404 سال قب لاز ميلاد مسيح که منتج به پيروزي اسپارتا شد) متولد شده و در آسودگي دوران قبل از پرداخت غرامت اين جنگ خانمان سوز که بالاخره تحميل شد به اوج خود رسيد.
فلسفه ي يونان باستان چنان وسيع بود که شامل در نظر گرفتن رنگ نيز میشد و علاوه بر آن به اندازهاي عميق بود که پيش بيني و پيش گويي مهمترين نتايج مدرن امروزه را نيز در برداشت.
رنگ در طي قرون و اعصار به زندگي بشر جذابيت میبخشد. با کمک رنگ هنرمندان قادر بودن که تواناييها و احساساتي را که انسان دارا است بازگو کنند. همگان نيز از زيبايي منتج از رنگ، چه در طبيعت و چه در آثار هنر لذت میبرند. با اين حال میتوان گفت که در اوايل قرن هجدهم بود که علم فيزيک رنگ توسط نيوتن پايه گذاري شد و علاوه در اواست قرن نوزده، اولين ماده رنگرزي سنتز شده توسط پرکين به بازار عرضه گرديد. در قرن بيستم نيز تئوريهای رواني و فرايندهای رواني –واقعي بينايي رنگ توسط محققين مختلف بنيانگذاري گرديد وئ بدين ترتيب علوم مربوط به رنگ رو به تکامل رفت. با تلفيق اين علوم و تحولاتي که در زمينه ي تکنولوژي به وجود آمده است و با توجه به مسائل اقتصادي و نيازهايي که باعث به وجود آمدن سيستمهای اتوماتيک در توليدات عمده گرديده است امروزه، علوم و تکنولوژي رنگ بخش عمدهاي از صنايع کشورهاي صنعتي را تشکيل میدهد. به طوري که ميزان توليد و مصرف مواد رنگزا در صنايع مدرن امروزي رشد قابل توجهي دارد و به علاوه رسانههای گروهي نيز به خاطر واقع بينانه تر جلوه دادن حقايق، رنگ را مورد استفاده قرار میدهد.
آشنايي با مکان کار آموزي
اجزاي سازنده رنگ
رندگانه ها، افزودني ها، روغن ها، رزين ها، خشک کنندهها که هر کدام در جايگاه خود شرح داده شده است. از معايب رنگ میتوان به گچي شدن، ترکهای ريز، شکافت، ترکهای درشت سطحي، ترکهای درشت عمقي، چين و چروک اشاره کرد.
از معايب ناشي از ميکروارگانيسم میتوان به تغيير رنگ، حالت برتري اشاره کرد. و از معايب ناشي از کاربرد رنگ میتوان به تاول زدن، پوسته شدن، گسيختگي بين پوششي، ته نشيني و غيره اشاره کرد.
دسته بندي رنگهاي روغني
رنگهای روغني به سه دسته مات و براق و آستري (ضد رنگ) تقسيم میشوند:
رنگهای مات و براق تفاوت زيادي با هم ندارند، تنها تفاوتشان در نوع مصرفشان میباشد. به رنگهای مات و مواد مات کننده زده میشود تا مات شوند مثل سولفات باريم. وقتي يک کيسه پودر (مات کننده) يک ظرف رنگ (پاتيل رنگ) ريخته شود تا مات شود. اين پودرها به دليل سنگين بودنشان ته قوطي ته نشين میشوند و رسوب میکنند و بايد به دليل رفع چنين عيبي ضد رسوب اضافه کنيم. بنابراين يکي از افزودنيها ضد رسوب میباشد. آستري يا ضد زنگ دو نوع داريم: قرمز و طوسي.
روي ضد زنگ قرمز ديگر خمير نمي زنيم زيرا پيگمنتش به صورت پودر است و در آن خمير تيتان اضافه میکنند و با کمي رنگ مشکي تينت میکنند تا طوسي شود.
تستهای ترکيبي
اين تستها مثل تست در صد جامد، در صد پر کن، در صد پيگمنت اغلب انجام نمي شوند، زيرا معمولا يا اين تست هست يا نه و معمولا اين تستها در محصولات صحيح هستند زيرا مربوط به فرمول و ماده اوليه رنگ است و فقط توليدات را تست میکنند و با استانداردها میسنجد ولي بقيه را تست نمي کنند.
تست درصد جامد
به کليه مواد جامد به غير از حلال میگويند. رنگ را در آون میگذارند، مواد آن فرار میکنندو حلال باقي میماند. اين وزن را از وزن اوليه کم میکنند و وزن جامدها به دست میآيد.
تست درصد پيگمنت
مقداري ثابت از رنگ را به وسيله ترازوي 4 رقمي وزن میکنند. سپس به آن تولوئن، زايلن يا استون اضافه میکنند تا شل شود و آلکيد حل شود، سپس اين مواد را درون لوله آزمايش ريخته و در دستگاه سانتريفيوژ قرار داده تا جدا شوند. بعد از سانتريفيوژ لوله را خارج کرده، قسمت بالايي لوله رزين با تولوئن يا زايلن يا استون قرار دارد و قسمت پاييني لوله مواد پر کننده قرار دارد. مايع رويي را درون شيشه ساعت ريخته و وزن آن را اندازه گرفته و زير هود قرار داده شود. سپس در هود را بسته و هنگامي که تمام حلالها کاملا فرار کرده دوباره آنها را وزن میکنيم، اين وزن را از وزن وزن قبلي کم میکنيم که وزن رزين به دست میآيد و وزن رزين را بر وزن اوليه تقسيم میکنيم و در 100 ضرب میکنيم، درصد پيگمنت به دست میآيد.
انعطاف پذيري
انعطاف پذيري اندازه ايست براي اين که بدانيم تا چه حد يک لايه رنگ میتواند همزمان با زمينهاي که لايه روي آن قرار دارد در اثر خم شدن منبسط شود، بدون اين که ترک بخورد. اين خاصيتي است پيچيده که در آن چسبندگي و کشش پذيري لايه هر دو نقش دارند. خاصيت کشساني يک قسمت ضروري از انعطاف پذيري نمي باشد. دو آزمون متداول براي انعطاف پذيري وجود دارد که يکي مشتمل بر سرعت آهسته تر انبساط لايه و ديگري يک ضربه يا انبساط لايه و ديگري يک ضربه يا انبساط لايه با سرعت تقريبا فوري است.
آزمايشگاه رنگ
يک آزمايشگاه رنگ از سه قسمت اصلي تشکيل شده است که عبارتند از:
الف) قسمت کنترل کيفيت (QC) که عبارتند از:
- کنترل کيفيت مواد اوليه
- کنترل کيفيت مواد توليدي
- کنترل کيفيت مواد اوليه ارسالي به کارخانه و مطابقت آن با استاندارد و کنترل خواص فيزيکي مواد توليدي از قبيل گرند گيري، ويسکوزيته، وزن مخصوص، پوشش، قدرت رنگ دهندگي، سختي، محکمي، انعطاف پذيري، شفافيت، چسبندگي و زمان خشک شدن از عمده آزمايش هايي است که در اين بخش انجام میگيرد.
ب) قسمت تحقيق و توسعه (R and D)
ارايه فرمول و ساخت نمونههای بر مبنا سفارش مشتري به عنوان استاندارد و تحويل آن به قسمت کنترل کيفيت از جمله کارهاي اساسي اين بخش است.
از ديگر کارهاي اين قسمت توسعه و ارايه تکنيک، فرمول و سيستم جديد است به طوري که سيستم کارخانه را متعادل با پيشرفت تکنولوژي روز نمايد و از اين رو است که میبايستي گروهي در شعبه مخصوصي فقط و فقط به کار توسعه بپردازند.
مراحل توليد رنگ
مراحل تولدي رنگ در نظر اول بسيار ساده است، يک عمل اختلاط و يک عمل آسياب ولي دقت نظر در روش توليد و رعايت ترتيب و توالي مراحل توليد و توجه به اصول توليد هر نوع رنگ موجب افزايش کيفيت رنگ توليد شده خواهد بود.
ساخت رنگ معمولا در دو مرحله انجام میگيرد.
در مرحله اول مقدار کمي رزين و کمي حلال دير فرار به ميکسر افزوده میشو و در حين چرخش ميکسر، مواد پودري به آهستگي به آن افزوده میشوند.
برخي مواد افزودني خاص که موجب پخش بهتر رنگدانه و باز شدن رنگدانه در زرين خواهد شد در اين مرحله افزوده میشود.
مواد با هم در دستگاه ميکسر مخلوط شده و خمير اوليه را تشکيل میدهند.
سپس براي پخش بهتر مواد در رزين اين خمير از دستگاه آسياب پرل ميل و سپس از آسياب رولر ميل عبور داده میشود.
در انتهاي خمير مواد افزودني لازم و مقدار باقي مانده رزين افزوده شده و به کمک حلال ويسکوزيته رنگ در حد مطلوب کنترل میشود. در ساخت رنگهای ساختماني با استفاده از رزينهای امولسيوني، افزايش دماي مواد بر اثر اختلاط با ميکسر بر روي کيفيت رزين اثر نامطلوب خواهد داشت لذا بهتر است در توليد اين نوع رنگ ها، پودر و مواد افزودني ابتدا به آب افزوده شده و رزين در آخرين مرحله مخلوط گردد. بايد توجه گردد که در فرمولاسيون پوششهای رنگي به جاي بخشي از تيتان يا همه تيتان موجود، از رنگدانههای رنگي کليه محصولات اپوکسي از قبيل رنگ حلالي، رنگ بدون حلال، روکش اپوکسي و خمير درزگير از دو جز پايه و هاردنر تشکيل شده و در دو ظرف جداگانه بسته بندي میشوند. جز پايه شامل رزين، پودرها و مواد افزودني جز دوم شامل هاردنر و بعضي مواد افزودني است.
در ساخت آستري اتيل سيليکات به هنگام کاربرد 70 تا 80% وزني از پودر روي درون يک همزن با سرعت بالا به 20 الي 30 قسمت زني مايع اتيل سيليکات افزوده میشود لذا در فرمول هايي که در صفحات بعد مشاهده میکنيد فقط مايع اتيل سيليکات فرموله شده است.
پخش رنگ دانهها و پر کنندهها در رزين، مهم ترين عامل مؤثر در کيفيت رنگهای سيليکوني است. استفاده از ميکسر با پايين ترين دور چرخش در ساخت رزينهای سيليکوني آلومينيومي بهترين ابزار است زيرا دور تند پروانه موجب شده اکسيژن هوا با خمير آلومينيوم واکنش داده و رنگ آن متمايل به سياه گردد. ابتداي کار 50 الي 75% رزين موفي در پاتيل ريخته میشود. پس از پخش کامل رنگ دانه ها، پر کننده و مواد افزودني و مابقي مقدار رزين در فرمول به پاتيل افزوده میشود.
در توليد تمامي رنگهای آلومينيومي بايد دقت شود که خمير آلومينيوم در معرض اکسيژن هوا و يا در حضور يون آهن تغيير رنگ داده و سياه خواهد شد و جلاي خود را از دست خواهد داد. اين نوع رنگها به پرل ميل احتياج ندارند. سازگاري و هماهنگي مواد مصرفي به ويژه مواد افزودني بايستي به دقت مورد توجه قرار گيرد براي مثال ترکيبات ضد قره ايزو تيازولون با بسياري از رزينهای مورد مصرف در پوششهای دريايي از جمله رزين وينيل –رزين، کلرو کائوچو و اکريليک –روزين، آلکيد –روزين و کوپليمرهاي صيقلي شونده سازگار خوبي دارند.
تاريخچه رنگ
به کار بردن رنگ به عنوان يک سمبل ممکن است در حدود هزار سال پيش در آفريقا شروع شده باشد. مطالعه آثار کشف شده از منطقهاي در جنوب زامبيا در قاره آفريقا، فرضيه آغاز به کار بردن رنگ در ارتباطات ميان انسانها در اين منطقه را به وجود آورده است.
لارنس بارهام پژوهشگر دانشگاه ليورپول با مطالعه ابزارها و اشياي به جا مانده از يکي از نخستين تمدنهای بشري در زامبيا میگويد در ميان يافتههای باستان شناسي در اين منطقه ترکيبي از رنگهای مايع يا جامد بدست آمده که احتمالا براي نقاشي يا نشانه گذاري روي بدن به کار میرفته است.
تا کنون گفته می شد نخستين نمونه مشابه کاربرد رنگ به صدهزار سال پيش بر میگردد. در تاريخ تکامل بشر همواره زمان آغاز به کاربردن نشانه ها، زبان نمادين براي برقراري ارتباط، يکي از موضوعات مورد بحث باستان شناسان بوده است.
تا پيش از اين، نقاشيهای روي صدف در منطقهاي در خاورميانه به عنوان قديمي ترين سند به کارگيري رنگ توسط بشر شناخته میشد. دکتر بارهام میگويد انسانهاي اوليه با استفاده از گل اخري رنگ توليد میکردند.
اما دکتر بارهام میگويد چه بسا بشر زودتر از آنچه يافتههای باستان شناسي نشان میدهد، به اين قابليت دست يافته باشد، او میگويد: «به عنوان يک باستان شناس، مشتاقم که دريابم چه وقت استفاده از رنگ به عنوان نماد آغاز شد زيرا نمادگرايي رنگ با به کار بردن زبان همراه بوده است.»
دکتر بارهام در جشنواره انجمن علوم بريتانيا گفت: «استفاده از رنگ به عنوان نماد سر آغاز بر برقراري ارتباط کلامي بوده است، بنابراين ما در حال مطالعه براي کشف نشانه هايي از پيدايش زبان هستيم.»
دکتر بارهام در طول ده سال گذشته در منطقهاي در جنوب زامبيا که «توين ريورز» (Twin Rivers) خوانده میشود و يک مجموعه غار قديمي در آنجا وجود دارد، کارکرده است. گفته میشود بشر در حدود صد و هفتاد تا سيصد هزار سال پيش در اين ناحيه سکني گزيده است. ولي با اين همه اينکه چه نوعي از انسان در آن منطقه زندگي میکرده اند هنوز نامعلوم است. در قسمت هايي از اين منطقه استخوانهايي کشف شده است که میتواند به انسانهای دلبرگي (جد انسان نئاندرتال) متعلق باشد اين نوع انسان نياي بشر امروزي خوانده میشود و مانند انسان امروزي، مغزي بزرگ داشته است. گفته میشود انسانهای دلبرگي در اين منطقه سکونت داشتند.
دکتر بارهام میگويد: انسان ساکن در اين منطقه (زامبيا) از گل اخري براي به دست آوردن رنگ استفاده میکرده و با استفاده از اين فن آوري، رنگهای مختلف میساخته است. در اين منطقه گل اخري به رنگهاي قرمز، زرد، قهوه اي، صورتي، سياه و حتي ارغواني وجود داشته است. به اين ترتيب آنها میتوانسته اند با ترکيب آن با چربي حيوانات رنگ به دست آورند.
با اين همه باستان شناسان میگويند هنوز به نشانههای بيشتري براي پذيرش اينکه که کاربرد رنگ از اين منظقه آغاز شده است يا نه، نياز دارند.
تاريخچه رنگ در جهان و ايران
از تاريخ پيدايش رنگ صنعتي و پديد آورندگان آن اطلاعي در دست نيست اما يکي از روايات پيرامون اين موضوع حاکي از آن است که شخصي امريکايي به نام دوپونت Dupount که در زمينه ساخت ساچمه و باروت فعاليت داشته روزي پس از شکار و به قصد رفع خستگي قنداق تفنگ خود را زير سر گذاشته و میخوابد پس از بيداري با ديدن قنداق تفنگ که در اثر برخورد با سبزهها به رنگ سبز در آمده فکر توليد رنگ در ذهن او جرقه میزند. فکري که با آتش گرفتن انبار باروت او، و انصراف از ادامه شغل قبلي به مرحله عمل در آمده و به اين ترتيب نام دوپونت به عنوان اولين توليد کننده رنگ صنعتي در جهان به ثبت میرسد.
تاريخچه و سابقه صنعت رنگ کشور ايران به سالهاي 1300 باز میگردد که هنوز رنگ در داخل کشور توليد نمي شد و استاد کاران نقاش، رنگ مورد نياز براي رنگ آمزيز کاخها و ابنيه دولتي را با استفاده از مواد گياهي و معدني در پاي کار، به صورت دستي و با فرمولهاي سنتي توليد میکردند.
در سال 1318، اولين واحد رنگسازي امروزي به نام شرکت رنگ سازي ايران توسط مرحوم احمد صانحي اقدام به توليد و عرضه رنگ روغني کارخانهاي نمود و پس از آن شرکتهاي رنگ سرو و رنگ شمس فعاليت رنگسازي خود را آغاز نمودند. در آن سالها هنوز رنگ روغني کارخانهاي با استفاده از روغنهای گياهي و پودرهاي معدني توليد میشد و اين امر تا سال 1341 که اولين محصول رنگ روغني با استفاده از رزين الکيد توسط شرکت پلاسکار به بازار عرضه گرديد، ادامه داشت.
رنگ پلاستيک بر پايه پلي وينيل استات براي مصارف ساختماني نيز براي اولين بار در سال 1338 توسط شرکت پلاسکار توليد و عرضه شد و پس از آن شرکتهاي هاويلوکس، رنگين، ديروپ، سوپر رنگ از سال 1341 تا 1347 به تدريج، رنگ پلاستيک خود را به بازار عرضه نمودند.
در واقع میتوان گفت که در سال 1344 صنعت رنگسازي در ايران شکل تازهاي يافت و واحدهای متعددي فعاليت خود را آغاز نمودند. شرکتهای تاباشيمي، ديروپ ايران، رنگين، سوپر رنگ و پارس پامچال از جمله شرکت هايي هستند که در اين سال پا به عرضه صنعت رنگ کشور گذاشته و محصولات جديدي مانند لاکهای روي چوب، رنگهاي هوا خشک و کورهاي صنعتي و رنگهاي تعميري خودرو را به بازار عرضه نمودند.
از اواخر دهه 50 تعداد واحدهاي توليد کننده رنگ افزايش يافت و امروز صنعت رنگ کشور با بيش از 350 واحد صنعتي مجاز با مجموع ظرفيت 900 هزار تن در سال توليد انواع رنگهای ساختماني و صنعتي و همچنين صدها واحد غير مجاز مشغول به فعاليت میباشد.
صنعت توليد رزينهای مورد مصرف در رنگ سازي نيز در کشور سابقهاي طولاني دارد. براي بررسي تاريخچه اين صنعت به سال 1344 باز میگرديم که براي اولين بار رزين الکيد بوسيله رنگسازي ايران و رزين پلي وينيل استات نيز توسط پلاسکار توليد گرديد و پس از آن شرکتهای پارس سادولين، ديروپ ايران اقدام به توليد رزين الکيد و هوخست ايران به توليد رزين پلي وينيل استات همت گماردند.
و امورز صنعت رزين کشور با بيش از 120 واحد صنعتي و مجموع ظرفيت 750 هزار تن در سال قادر است انواع رزينهای پلي وينيل استات و کوپليمرهای آن، انواع رزينهای الکيد و اصلاح شده آن، آمينو رزين ها، انواع پلي استر غير اشباع، رزينهای اکريليک و رين فنوليک را توليد نمايد.
انواع رنگ
رنگ لغتي است که تنوع کاملي از مواد نظير: لعابها، لاکها، جلاها، پوششهاي زيرين، آستريهاي اول و دوم، سيلرها، پر کننده هات، مسدود کنندهها (آب بندها) و تعدادي ديگر از اين نوع را در بر میگيرد. اينها و ديگر محصولات خيلي کم وابسته مانند: پلاسترها، بتن، قيرها و چسبها، همگي روي اصول کاملا مشابهي فرموله میشوند و داراي برخي يا همه اجزاء ترکيبي اساسي میباشند.
مبلغ قابل پرداخت 26,957 تومان
برچسب های مهم