مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1446
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13043109

مقاله اهميت خلاقيت و روشهاي پرورش آن در دوره ابتدايي


مقاله اهميت خلاقيت و روشهاي پرورش آن در دوره ابتدايي

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چكيده. 1

مقدمه. 2

تعاريف خلاقيت... 2

خصايص افراد خلاق و دانش آموزان خلاق.. 3

خصوصيات دانش آموزان خلاق.. 3

عوامل مؤثر در پرورش خلاقيت... 3

محركي براي تفكر خلاق.. 4

عوامل دروني و بيروني.. 5

ارتباط مدرسه محوري و خلاقيت... 6

خطراتي كه خلاقيت را تهديد مي كند.. 7

ارتباط مثبت بين كنجكاوي و آفرينشگري (خلاقيت). 8

انگيزش و عوامل پرورش كنجكاوي.. 9

روشهاي پرورش خلاقيت... 10

گردش علمي.. 11

بازي.. 11

سرگرمي.. 12

كارهاي دستي.. 12

نقاشي.. 12

مطالعه. 12

اشعار و ملودي هاي كودكانه. 13

استفاده از تكنولوژي آموزشي.. 13

نتيجه گيري.. 14

فهرست منابع. 15

 

چكيده:

-خلاقيت كيفيتي است كه در همه ي انسانها وجود دارد اما ظهور خلاقيت مستلزم پرورش است.

-مهمترين گام در پرورش خلاقيت به ايجاد شرايط محيطي مناسب است.

خانواده و مدرسه مهمترين نقش را در ظهور خلاقيت كودكان دارند. و مهارتها و توانايي هاي خلاقيت در فرد به يكباره حاصل نمي شود.

-براي رشد خلاقيت برخورداري از اعتماد به نفس كاملا ضروري است.

-خلاقيت از طريق آزمايش به تجربه و كنكاش رشد مي كند. بنابراين بايد فرصت هاي يادگيري و تجربه عمل براي كودكان فراهم كرد.

-خلاقيت كنجكاوي و تمايل به دانستن و تجربه ي امور تازه و ناشناخته است، لذا به كنجكاوي كودكان بايد بها داد.

انديشه ها و دستاوردهاي خلاق كودكان را بايد تشويق كرد.

-براي رشد و پرورش خلاقيت بايد به دروس ورزش و هنر توجه خاصي نمود.

(اهميت خلاقيت و روشهاي پرورش آن در دوره ابتدايي)


مقدمه:

كودكان بزرگترين سرمايه هر كشور به حساب مي آيند و در حقيقت ثروت يك ملت و جامعه است. هرگاه خواستيد بدانيد كشوري توسعه يافته است يا در مسير توسعه حركت مي كند يا نه، دبستانهايش را ببنيد و به بكار بردن روانشناسي يادگيري در دبستان توجه كنيد.

آدم هاي فردا را آن جا مي سازند، فقط اگر دانش آموزان خلاق، متعهد و نو آوري بار بيايند. فردا جامعه، مديران خلاق خواهد داشت.

خلاقيت و نو آوري در دوران دبستان آموخته مي شود. اگر قرار است برنامه رشد و توسعه پايدار سرعت كافي داشته و حساب شده و مداوم باشد، به آدمهاي مبتكر و نوآور نياز است.

گرچه تمدن و فرهنگ بشري نتيجه ي تلاش همه ي آدميان در تمام دوران است، اما غنا و عظمت آن را مديون گروه كوچكي از انسانها هستيم كه كاشف، مخترع، هنرمند يا متفكر ناميده مي شوند.

ابتدا، معني خلاقيت و تعاريفي از آن اشاره مي كنيم و در ادامه به روشهاي پرورش آن و مباحث ديگر. [1]

 

تعاريف خلاقيت:[2]

خلاقيت عبارتست از: به كارگيري توانايي ذهني، براي ايجاد يك فكر يا مفهوم جديد.

و در فرهنگ فارسي معين واژه ي خلاقيت مترادف با ابداع، نوآوري و به معناي نو نهادن، نوچيزي آوردن، ايجاد و اختراع آورده شده و خلاصه خلاقيت نيرويي است ذهني كه انسان را در پيدا كردن مشكل وحل آن ياري مي نمايد. خلاقيت يعني ارائه يك راه حل خلاقيت خود شكوفايي ذهن و نتيجه تفكر واگراست. خلاقيت از طرف دانشمندان با تعابير گوناگوني تعريف شده از جمله:

خلاقيت به كار گيري توانايي ذهني، براي ايجاد يك تفكر يا مفهوم جديد. (كابزرص4، 1968)

خلاقيت از نظر گتزلز: يعني يافتن مسئله و خلاقيت عبارتست از توانايي عبور از مرز دانسته ها كه محدوده اي عادي دارد براي رسيدن به مرز ندانسته ها.

خلاقيت از نظر جرج سيدل: توانايي ربط دادن و وصل كردن موضوع ها. صرف نظر از اينكه در چه حوزه يا زمينه اي انجام گيرد، از مباني بهره گيري خلاق از ذهن است.

خلاقيت از نظر اريك فروم: خلاقيت توانايي ديدن و(آگاه شدن) و پاسخ دادن است.


خصايص افراد خلاق و دانش آموزان خلاق:[3]

تحقيقات نشان مي دهد كه اشخاص خلاق كم و بيش داراي خصايص زير مي باشند:

1-تمايل دارند فصيح صحبت كنند و غناي خود را در رواني افكار و سرعت ربط دادن اشياء و افكار به ظاهر نامربوط نشان دهند.

2-در جو آزاد، انعطاف و وفاق دارند و در جو فشار، گردن كش اند.

3-در فكر كردن بيشتر واگرا و مبتكرند تا هم گرا ودنباله رو.

4-حافظه خوب وفكري جوياي ارتباط دادن آنها،سبب مي شود كه هر چيز نو ظهور آشنا بيايند.

5-به خلق خوش و رفتار شوخ تمايل دارند.

6-به داشتن افكار احمقانه و غريب شهرت دارند.

7-كارشان نشانه اي است از افكار عديده اي كه از مسير كوبيده (هموار) به دور است كه بعضي از اين خصلتها سبب ناراحتي بسياري از معلمان مي شوند.

 

خصوصيات دانش آموزان خلاق:[4]

و خلاصه خلاق بالقوه، افرادي مستقل، روشنفكر، زبان دار، در حد اعلاء هستند. و در بعضي اوقات غير اجتماعي اند. آنان از درس حفظي و درس گوش دادني عادي لذت نمي برند. به نحو ويژه اي جوابگوي جوي مي باشند كه در آن آزاد هستند و آزادي و امنيت براي سوال كردن وجود داشته باشد.

همچنين پاسخگوي فرصت هاي تجربه كردن و احساس خطر كردن مي باشند.

دانش آموزان خلاق داراي ويژگي هايي هستند از جمله: قابليت انعطاف، حساسيت تحمل، احساس مسووليت، احساس همدردي، استقلال و خودپنداري مثبت، نياز به تماس هاي اجتماعي و علاقه به پيشرفت، سنت شكن است و اكثر قوانين را با دليل به چالش مي گيرد. جرأت در ابراز عقايد متفاوت دارند.

استقلال در تفكر و قضاوت: دوست دارد بدون كمك ديگران بينديشد و تصميم بگيرد.

عدم تمايل به همنوايي و همرنگي با كلاس.

 

عوامل مؤثر در پرورش خلاقيت:

از راههاي مختلف كه مي توان خلاقيت ذهني كودكان را باور ساخت از جمله:

1-ايجاد شرايط مناسب براي بروز خلاقيت كودكان در محيط خانوادگي و آموزشي است.

2-پرورش حس كنجكاوي در كودكان كه كنجكاوي به صورت فطري و غريزي در همه افراد موجود است و همين امر تحول كنجكاوي كاملا اكتسابي و محيطي است.

3-تقويت اعتماد به نفس و احساس خود ارزشمندي در كودكان كه هر چه اين امر بيشتر تقويت شود امكان بروز تفكرات نو و تازه بيشتر فراهم خواهد شد.

4-ايجاد فرصت براي يادگيري و اكتشاف در كودكان، بايد فرصت هاي كسب تجربه و آزمايش و ايجاد كنجكاوي را براي كودكان فراهم كرد.

5-زدودن ترس از ميان افكار و انديشه ها در كودكان، كه يكي از دلايل ركود ذهن. ترس از عدم پذيرش ديگران است. بنابراين يكي از راههاي پرورش خلاقيت در كودكان تشويق به بيان آزادانه انديشه و افكار و احساسات و زدودن ترس از ميان راه حل هاي غير معمول است.

6-تشويق دستاوردهاي خلاق كودكان.[5]

7-توجه به برنامه هاي درسي (اهداف، محتوا، روشهاي تدريس، شيوه هاي ارزشيابي) اگر خواهان رشد و پيشرفت جامعه و پرورش افراد خلاق هستيم بايد تغييرات كلي و بنيادي در نظام آموزش وپروزش داده شود.

8-فعال بودن دانش آموزان در جريان يادگيري. معلم تنها به عنوان يك راهنما در معرفي منابع مختلف (طرح مسائل، تهيه نقشه و بررسي آزمايش، افكار و نظريات) به شاگردان كمك كند.

9-استفاده از بازي هاي آموزشي.

10-توجه جدي به درس هنر در پرورش خلاقيت كودكان

در رابطه با تغييرات كلي در زمينه توجه به برنامه هاي درسي:

1-ايجاد زمينه در باورهاي همه ي مربيان، كارشناسان و معلمان جامعه.

2-خلاف برنامه ريزي درسي از حالت سنتي و همگرايانه.

3-برنامه ريزي درسي براساس باورهاي جديد در جهت تفكر واگرا.

4-تدريس با رويكرد پرورش خلاقيت.

5-جايگزيني شيوه ي «فراگير محوري» به جاي «معلم محوري».

 

[1]-ك. خانواده و فرزندان دوره ابتدايي، ج، سوم، ص36، سال 1377.

[2]-فرهنگ معين، محمد معين، تهران، موسسه انتشارات امير كبير، 1376.

[3]-ك. كاربرد روانشناسي در آموزش خلاقيت، رابرت بيلر، ترجمه پروين كديور، ص85، سال انتشار 1376، دانشگاه تهران.

[4]-رشد معلم، شماره 102، 1373، ص100.

[5]-مجله رشد، تكنولوژي و خلاقيت و روشهاي پرورش آن در كودكان 7. م. ناصر صبحي قراملكي. ص16-18، اسفند 1378.

 


مبلغ قابل پرداخت 10,368 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1782

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما