مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2459
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13044122

مقاله نقد و بررسی فرمالیستی اشعار حافظ 24ص


مقاله نقد و بررسی فرمالیستی اشعار حافظ 24ص

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده. 1

مقدمه. 2

اهمیت و ضرورت تحقیق.. 2

روش تحقیق.. 2

یافته ها3

صنایعی که در این نقد به کار میرود. 3

طرق آشنایی زدایی.. 4

اشعاری از حافظ و نقد فرمالیستی آنها5

غزل اول.. 5

غزل دوم. 8

غزل سوم. 9

غزل چهارم. 11

غزل پنجم.. 13

غزل ششم.. 15

غزل هفتم.. 16

غزل هشتم.. 18

غزل نهم.. 19

غزل دهم.. 20

غزل یازدهم.. 21

غزل آخر. 22

نتیجه گیری.. 24

منابع. 24

نقد و بررسی فرمالیستی اشعار حافظ

 

چکیده:

محققان این تحقیق سعی دارند تا به شما ثابت کنند آنچه اشعار حافظ را نسبت به بقیه خاص و متفاوت میکند درون مایه و مفهوم این اشعار نیست بلکه فرم این اشعار و ساختار ظاهری آنها می باشد.چرا که مضمونی را که حافظ سعی داشته برساند،تمام شعرای عصر او نیز سعی کرده اند تا برسانند و دلیل اینکه او موفق شده توجه به صورت اشعار است.

 

کلید واژه ها:

فرمالیست:همانطور که از اسمش پیداست یعنی توجه به فرم و شکل ظاهری اثر و بی توجهی به مضمون و باطن آن.

 

مقدمه:

هدف کلی از انجام این تحقیق این بود که بفهمیم فرم و شکل(ظاهر)اشعار حافظ در محبوبیت و شهرت او تاثیر داشته یا نه،برای این کار شروع به نقد فرمالیستی برخی از اشعار وی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با کمی توجه در فرم اشعار حافظ این نکته به نظر میرسد که استفاده از آرایه هایی نظیر ایهام ، استعاره ،کنایه ، واج آرایی و همچنین استفاده از آشنایی زدایی و هنجار شکنی های بسیار در شهرت اشعار وی اثر به سزایی داشته چرا که سخنان وی را تمامی شعرای قبل از او گفته اند و این ظاهر اشعار اوست که او را متفاوت از بقیه و بهتر و زیباتر کرده است.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق:

این تحقیق به این جهت دارای اهمیت است که توسط آن میتوان ثابت کرد علت شهرت اشعار حافظ هیچ ربطی به مفهوم اشعار او ندارد بلکه فرم اشعار هستند که او را متفاوت جلوه میدهند.

 

روش تحقیق:

با توجه به تعریفی که از نقد فرمالیستی کسب شد (که در بخش یافته ها خواهید خواند) نقد کردن اشعار منتخب از حافظ به شیوه ی فرمالیستی نیز شروع شد،و با دقت در صنایع مربوطه این اشعار نقد شد و به رشته ی تحریر درآمد،شرح کامل اشعار نقد شده را در قسمت بعد بخوانید.


یافته ها :

تعریف نقد فرمالیستی:

توجه به صنعات و فنونی که در خود متن به کار رفته اند،کوشش برای تحلیل متن شعر(ساختار و واژه ها و ترکیب جملات)برای رسیدن به معنای آنو کشف انسجام و حالت انداموار(پیوندی بین جز و کل که بخشها و عناصر مختلف شعر را به هم پیوند می دهد.)بین اجزا شعر .

بنابر دیده ی فرمالیست ها،شکل یک اثر،تجلی درون و محتوای آن است.این موضوع به معنای بی اهمیت بودن محتوا نیست ،بلکه روشی برای درک و فهم محتوای اثر است و مقصود شاعر فقط تا جایی که در صورت پیداست اهمیت دارد.

 

صنایعی که در این نقد به کار میرود:

در اینگونه نقد صنایع زیر اهمیت دارند،با توجه کردن به این صنایع و شکلی که در صورت اثر ایجاد میکنند میتوان نقدی فرمالیستی انجام داد.

1-هنجار گریزی(حس آمیزی):گریختن از اصطلاحات و یا واژه هایی که در گذشته به کار میرفته و ساختن اصطلاحات جدید،مثال:وچشاند خداوند به آنها لباس ترس و گرسنگی را.

2-آشنایی زدایی(غریب سازی):غریب سازی بدین معناست که عادات احساسی و ادراکی انسان با استفاده از اشکال غریب و غیر عادی به هم بریزد وform یا شکل(مجموع ی عناصری که بافت و ساختار اثر ادبی را به وجود می آورند)را برجسته و آشکار میکند.


طرق آشنایی زدایی:

(1)مجاز،استعاره،کنایه(یعنی نام اشیا یا افراد را و یا حتی مفهوم را نبرده بلکه آنرا طوری توصیف کنیم که گویی خواننده نخستین بار است آنرا می بیند.)

مثال:اگر کاشف معدن صبح آمد خبر کن مرا:در این مصراع شاعر به جای استفاده از کلمه ی خورشید تعبیر زیبای "کاشف معدن صبح" را به کار برده است.

(2)ایهام(استفاده از معنی دور و نزدیک یک لغت)

مثال:دیشب صدای تیشه از بیستون نیامد/شاید به خواب شیرین ؛فرهاد رفته باشد:معنی اولی که از واژه ی شیرین در نظر می آید شخصیت داستان شیرین و فرهاد است(معنای نزدیک)اما معنای دوری که برداشت میشود باتوجه به"خواب شیرین"،مرگ فرهاد میباشد.

(3)تعریف دوباره(تصویری تازه)

مثال:آدمی زاد-این حجم غمناک-:آدمیزاد لغتی آشناست اما حجم غمناک تعبیر دیگری از آن است.

(4)تصوف(آوردن صفت اسمی به جای آوردن خود آن اسم)

مثال:آن تلخوش که صوفی ام الخبائثش خواند:تلخوش صفتی است برای شراب.

(5)تصوف در محور هم نشینی(دستکاری دستوری،تغییر کلمات)

مثال:بزرگ بود از اهالی امروز بود...:امروز اسم جایی نیست.

3-برجسته سازی:(برجستگی ای که موثر باشد و خواننده را تکان دهد،استعاره در فعل)

مثال:می خواهم خواب اقاقیا ها را بمیرم.

4-پارادوکس(متناقض نما):(آوردن دو کلمه ی متضاد در کنار هم به طوری که خواننده را تحت تاثیر قرار دهد)


مبلغ قابل پرداخت 18,899 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 2654

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما