مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1944
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13108060

مقاله بررسی ارتباط هوش هیجانی قبل و بعد از ترک اعتیاد در بیماران معتاد به انواع مواد مخدر مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد


مقاله بررسی ارتباط هوش هیجانی قبل و بعد از ترک اعتیاد در بیماران معتاد به انواع مواد مخدر مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول: کلیات تحقيق.. 1

1-1 بيان مسئله2

1-2 اهداف مطالعه4

1-2-1 هدف كلي.. 4

1-2-2 اهداف ويژه4

1-1-3 اهداف كاربردي.. 5

1-3 سؤالات مطالعه5

1-4 فرضيات مطالعه5

فصل دوم: ادبيات و پيشينه تحقيق .............................................................................................................................6

2-1 هوش هیجانی. 7

2-1-1 محورهای مورد بحث در هوش هیجانی.. 9

2-2 مؤلفه‌های هوش هیجانی. 13

2-2-1 مؤلفه‌های آزمون هوش هیجانی بار-آن. 14

2-3 چگونگی افزایش هوش هیجانی 15

2-4 رابطه هوش هیجانی با اختلالات ناشی از مواد و دارو. 17

2-4-1 رابطههوشهيجانيبااستعداداعتياد. 19

2-4-2 رابطه هوش هیجانی و مکانیزم های دفاعی با اعتیاد. 22

فصل سوم: روش انجام مطالعه. 25

3-1 نوع مطالعه26

الف

3-2 جامعه مورد مطالعه26

3-3 روش نمونه‌گيري. 26

3-4 روش انجام مطالعه26

3-5 پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (EQ-i)26

3-5-1 پایایی.. 30

3-5-2 روایی.. 31

3-5-3 روش اجرای نمره گذاری (EQ-i)32

3-5-4 تفسیر نتایج.. 33

3-6 نحوه جمع‌آوري داده‌ها35

3-7 ابزار گردآوري داده‌ها35

3-8 تجزيه و تحليل داده‌ها35

3-9 ملاحظات اخلاقی. 35

فصل چهارم: يافته‌ها36

فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادات.. 58

5-1 بحث و نتيجه‌گيري. 59

منابع. 63

پيوست.. 66

Abstract70

 

 

 

 

1-1 بيان مسئله

سوء مصرف مواد مخدر، از جمله مشکلات جامعه بشری است که روز به روز بر میزان آن افزوده می‌شود و کمتر کشوری را می‌توان یافت که از خطرات آن مصون مانده باشد. روان‌شناسان و پژوهشگران اجتماعی برای مصرف مواد مخدر، دلایل گوناگونی مطرح نموده‌اند. برخی بر این باورند که تلاش برای پذیرفته شدن از سوی جامعه و بالغ نشان دادن خود، از جمله علل گرایش به مصرف مواد مخدر است.(1)

برخی معتقدند، پذیرفته شدن در گروه‌های اجتماعی و پیشنهاد مصرف از سوی دوستان، از عوامل مهم در افزایش احتمال مصرف مواد مخدر به شمار می‌رود.(2)

عدم توانایی فرد در کنترل تکانه‌های خود، هیجان خواهی، تنوع طلبی نیز از جمله عوامل روان‌شناختی مؤثر در سوء مصرف مواد است.(4و3)

از سوی دیگر، برخی محققان معتقدند، کسانی که به سوء مصرف مواد مخدر روی می‌آورند، ماده مخدر را به عنوان راهی برای تسکین اضطراب و افسردگی و تنش‌های روانی مصرف می‌کنند. آنها در اولین تجربه خود با مصرف ماده شیمیایی آشنا می‌شوند که می‌تواند احساس اضطراب یا اندوهی که آنها را به ستوه آورده است، تسکین دهد. افرادی که درماندگی عاطفی و هیجانی بیشتری دارند، تمایل بیشتری هم به مصرف مواد مخدر و الکل را دارند.(5)

این مطالب نشان می‌دهد که چرا برخی از افراد به مواد مخدر وابسته می‌شوند. این افراد اغلب اوقات گرفتار هیجانات و احساساتی می‌شوند که گریزی از آن برای خود نمی‌یابند. آنها آگاهی چندانی از عواطف خود ندارند و در نتیجه با این احساس که هیچ کنترلی بر زندگی احساسی خود ندارند، هیچ گونه تلاشی به عمل نمی‌آورند.(6)

یکی از مباحثی که بسیار مورد توجه محققان بوده و تحول بزرگی را در حوزه نظریه‌های سازمان ایجاد نموده، بحث هوش هیجانی یا هوش احساسات است. این هوش، از مهم‌ترین مفاهیم تلفیق دهنده جنبه‌های شناختی مانند تفکر و غیرشناختی مانند هیجان است. هیجان مفهوم جدیدی است که در سال‌های اخیر مطرح شده و در مقابل هوش شناختی به کار می‌رود.(8 و7)

هرچند پژوهش‌های زیادی در مورد هوش هیجانی و رضایت زناشویی، عملکرد تحصیلی و موفقیت شغلی صورت گرفته است با این حال، ادبیات پژوهشی در زمینه هوش هیجانی و اعتیاد و غنای لازم برخوردار نیست. ترینداد و جانسون (2002) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که نمرات بالا در پرسشنامه هوش هیجانی، با سطوح پایین پذیرش سیگار، قصد سیگار کشیدن و مصرف الکل رابطه منفی دارد. در مطالعه دیگر تایلر (2001) دریافتند که، افرادی که به صورت تفریحی مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و هم چنین آنهایی که به الکل اعتیاد دارند از هوش هیجانی پایینی برخوردارند.(12)

پژوهش‌هایی هم که در کشورهای کانادا، لهستان و آمریکا صورت گرفته، حاکی از آن است که حدود نیمی از معتادان به مواد مخدر و الکل، هوش هیجانی پایینی دارند. در پژوهش ترینداد (2004) نیز مشخص شد افرادی که هوش هیجانی پایین دارند، از مواد مخدر استفاده می‌کنند. پژوهش اکبری زردخانه و همکاران (1387) نیز حاکی از رابطه منفی بین هوش هیجانی و پذیرش اعتیاد است. در این مطالعه مشخص شد، افرادی که در رفتارهای مصرف مواد درگیر شده‌اند، هوش هیجانی پایینی دارند.(13)

بنابراین، از آنجا که بررسی رابطه‌ی هوش هیجانی و اعتیاد می‌تواند تلویحات مهمی برای پیشگیری و درمان اعتیاد داشته باشد، پژوهش حاضر بدنبال بررسی این سؤال است که آیا بین اعتیاد به مواد مخدر با مؤلفه‌های هوش هیجانی رابطه وجود دارد؟

 

1-2 اهداف مطالعه

1-2-1 هدف كلي

بررسی ارتباط هوش هیجانی قبل و بعد از ترک اعتیاد در بیماران معتاد به انواع مواد مخدر مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر قم در سال 93-1392

 

1-2-2 اهداف ويژه

1 - بررسی تفاوت‌های بین روش‌های مختلف ترک اعتیاد (MMT، بوپرونورفین و...) در تغییرات هوش هیجانی

1- بررسی میزان متوسط هوش هیجانی در بیماران معتاد قبل و بعد از ترک اعتیاد

2- بررسی توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان در بیماران قبل و بعد از ترک اعتیاد

3- بررسی میزان تغییرات هوش هیجانی قبل و بعد از ترک اعتیاد به انواع مخدر

 

 

 

1-1-3 اهداف كاربردي

با توجه به شیوع روزافزون اعتیاد در جامعه و نیز عوارض شدید روانپزشکی، مطالعه حاضر در مورد رابطه بین هوش هیجانی قبل و بعد از ترک اعتیاد باعث دریافتن اثرات مهم روانشناختی اعتیاد، افزایش اثر بازدارندگی در برابر اعتیاد و نیز ایجاد انگیزه به ترک در بیماران می‌شود.

 

1-3 سؤالات مطالعه

1- نمرات مربوط به مؤلفه‌های هوش هیجانی در بیماران معتاد قبل و بعد از ترک اعتیاد اختلاف معناداری خواهند داشت؟

 

 

1-4 فرضيات مطالعه

1- میزان هوش هیجانی با اعتیاد مرتبط است.

2- هوش هیجانی بیماران مبتلا به اعتیاد پس از ترک مواد مخدر افزایش می‌یابد.

3- میان انواع مختلف روش‌های ترک اعتیاد و افزایش هوش هیجانی پس از ترک، اختلاف معنادار وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

 

 

ادبيات و پيشينه تحقيق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-1 هوش هیجانی

هوشهيجاني EIيكسازه‌يچندبعدياستودربرگيرنده‌ي تعاملبينهيجانوشناختاستكهمنجربهكاركردي سازشيمی‌شود. ماير،سالويوكارسو،هوشهيجانيرا دربرگيرنده‌يچهارتواناييبههمپيوستهمي‌دانندكهشامل ادراكهيجاندرخودوديگران،استفادهازهيجان‌هابراي تسهيلتصميم‌گيري،دركهيجانومديريتهيجانمي‌باشد. ازسويديگربار-ان[1]هوشهيجانيرامجموعه مركبيازخودآگاهيهيجانيومهارت‌هاوويژگي‌هايديگرمي‌داند كهبرموفقيتفرددرمقابلهبافشارهاوخواسته‌هايمحيطتأثير مي‌گذارند.پژوهش‌هايانجامشدهدرموردهوشهيجاني نشانداده‌اندكههوشهيجانيعاملمؤثروتعيين‌كننده‌هایدر برآيندهايزندگيواقعيمانندموفقيتدرمدرسهوتحصيل، موفقيتدرشغلوروابطبين فرديوبهطوركليدركاركرد سلامتمي‌باشد.هوشهيجانيباسلامتروانيهمبستگي مثبتوبااختلالاتروانيهمبستگيمنفيدارد.شوت، مالوف،تورتينسون،هولاروروك دريكفراتحليلكهپژوهشراموردبررسيقراردادهبودندبهايننتيجهرسيدند، كههوشهيجانيباسلامتروانيرابطهدارد.هوش هيجانيبارضايتاززندگيوكيفيتزندگيوتعاملات اجتماعيرابطهمثبتوبااحساستنهاييوافسردگيرابطه منفی دارد. بار-انگزارشكردكههوشهيجانيبا روان آزردگيوافسردگيرابطهمنفيوبابرونگرايي، گشودگينسبتبهتجاربجديد،قابلپذيرشبودن، رضايتمندياززندگيوتواناييشناختيرابطهمثبتدارد.

بهعلاوهپژوهش‌هايمختلفنقصدرتنظيمهيجاناتو هوشهيجانيرادربرخياختلالاتازجملهاختلالشخصيت،اختلالشخصيتاسكيزوتايپيالمرزیواختلالاتاضطرابي–اسكيزوفرني،افسردگي

نشانداده‌اند.درواقع،ارتباطبينهوشهيجانيكه بامقياسرگه‌هايفراخلقياندازه‌گيريمي‌شودومتغيرهايي مانندافسردگي،اضطرابوسلامتروانيوجسمانيكليدر بزرگسالانموردبررسيقرارگرفتهاست. افراديكهتوجه بيشتريبههيجاناتخوددارندوافراديكهدروضوحهيجاني نمراتپايين‌تريمي‌گيرندوافراديكهعنوانمي‌كنندكه نمي‌توانندحالاتهيجانيخودراتنظيمكنند،دربسيارياز مقياس‌هايمرتبطباهوشهيجاني،سازگاريهيجانيضعيفي رانشانمی‌دهند.برعكس،افراديكهوضوحهيجاني بيشتريراگزارشمي‌كنندوتواناييبيشتريبرايتنظيم هيجان‌هايخوددارند،سطوحبالاتريازعزتنفسراكه شاخصمهميازسلامتروانياست،نشانمي‌دهند.(18)

بطور کلی هوش هیجانی[2] معمولاً معیار ارزیابی آن را «ضریب هوش هیجانی» یا EQ می‌نامند، به توانایی، ظرفیت یا مهارت ادراک، سنجش و مدیریت هیجانات خود و دیگران، دلالت دارد. البته به دلیل تازه بودن نسبی این ایده، تعریف دقیق آن هنوز در بین روان‌شناسان مورد اختلاف است.در سال 1920، «تورن دایک» در دانشگاه کلمبیا از عبارت هوش اجتماعی برای تشریح مهارت کنار آمدن با سایر مردم استفاده کرد. در سال 1975، «هاوارد گاردنر» ایده هوش چندگانه را مطرح کرد. او هشت نوع هوش را در دو دسته کلّی هوش میان فردی[3]و هوش درون فردی[4]برشمرد.

 

[1] - Bar-ON

[2] - Emotional Intelligence.

[3] - interpersonal.

[4]Intrapersonal.

 

 

ب


مبلغ قابل پرداخت 21,060 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1243

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما