مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2179
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13041636

مقاله شیوه های تبلیغی دین با تکیه بر تمثیل وتشبیه درقرآن (فایل ورد 30 صفحه)


مقاله شیوه های تبلیغی دین با تکیه بر تمثیل وتشبیه درقرآن (فایل ورد 30 صفحه)

شیوه های تبلیغی دین با تکیه بر تمثیل وتشبیه درقرآن (فایل ورد 30 صفحه)

 

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 

چکیده2

مقدمه4

مفهوم مثل. 6

اهمیت تمثیلات.. 7

كاركرد مثل ها9

۱)نقش مثال در محسوس كردن مسائل. 9

۲)نقش مثال در نزدیك ساختن مسائل. 10

۳)نقش مثال در همگانی ساختن مسائل. 11

۴)نقش مثال در بالا بردن درجه اطمینان به مسائل. 12

۵) نقش مثال در خاموش سازی لجوجان. 12

۶)نقش مثل ها در جذابیت بخشیدن به سخن. 13

روش های ارائه تمثیلات.. 13

۱)خطابه ای. 13

۲)فعالسازی. 14

۳)تصویرسازی. 16

۴)علمی. 17

تمثیل و تشبیه در قرآن. 18

تکرار دلنشين. 20

مختصر و مفيد سخن گفتن. 21

نتیجه گیری. 22

منابع و مآخذ. 31

 


 

چکیده:

قرآن کریم دربرگیرندة نثري موزون، مسجع و مملو از مؤثرترین امثال و محکـم تـرین تشـبیهات است. بهترین زبانی که می تواند معارف عقلی و مفاهیم معنوي را بـراي تـودة مـردم تبیـین کنـد، «تمثیل» است. تمثیل از لحاظ ابراز مکنونات و پرده برداري از حقایق، متخیل را در شکل حقیقت، و پنداشته شده را بسان یقین عرضه می کند . تمثیل در دلها چنان اثري دارد که وصـف شـیء بـه تنهایی آن اثر را ندارد، از همین رو یکی از شیوه هاي بیانی قرآن کـریم، تمثیـل اسـت . پیـام هـاي اعتقادي و اخلاقی که در وراي تمثیلهاي قرآنی، گنجانده شده می تواند آدمی را به سوی زنـدگی سعادتمند رهنمون سازد . بیشتر تمثیلهاي قرآنی از نوع معقول به محسوس هستند، چراکه این نوع تشبیه با ایجاد مشابهت میان معنایی معقول با امري محسوس به خوبی واقعیات دور از ذهن را براي انسان مجسـم کـرده و به تصویر می کشد، و با این روش، راه ادراك بسیاري از مفاهیم دینی و عقلـی را بـراي انسـان آسان می کند و بیشترین میزان تأثیر را در نهاد او به جای می گذارد.در این مقاله تلاش شده تا پس از تعریف تشبیه و تمثیل و بیان کارکردهاي آن، به مطالعه موردي برخی تمثیلات قرآنی بپردازیم و تاثیرات ان را در تبلیغ دین مورد بررسی قرار دهیم

کلید واژه ها: قران کریم، تشبیه، تمثیل ، تبلیغ دین

 

 

 

مقدمه:

رسالت عظیم مبلغان علوم الهی نشر مفاهیم بلند دینی در عرصه جوامع بشری است تا در پرتو آن انسان ها به كمال و سعادت واقعی كه خواسته و غایت این تعلیمات است دست یابند. اما این تبلیغ در كنار هزاران تبلیغ دیگر كه هر یك می خواهند طعم تفكر مكتب یا كالای خویش را در كام نوجوانان و جوانان و مخاطبین خود بریزند كار ساده ای نخواهد بود.

در این آشفته بازار حیرت و سرگردانی تنها حقانیت یك مكتب و كیفیت یك كالا نمی تواند به جذب مخاطبان منتهی شود بلكه علاوه بر آن، استفاده از روش های درست تبلیغی از عوامل قطعی توفیق در این مهم است كه نیم نگاهی به سطح روزنامه ها، مجلاّت، و به طور كلی رسانه ها بر صحت این مطلب گواهی می دهند.

روح آدمی طالب تنوع و جذابیت است امام علی(علیه السلام) در این زمینه می فرمایند: اِنَّ هذِهِ القلوب تَمَلُّ كَما تَمَلُّ الأبدانُ فابتغوا لَها طرائِفَ الحِكَم;[۱] همانا این دلها خسته می شوند چنانكه بدنها خسته می شوند پس برای آنها تازه های حكمت را بجویید.

در این میان جوانان و نوجوانان بیشتر به مسأله تنوع طلبی و جاذبه خواهی حساسند، از این رو سردمداران تهاجم فرهنگی توجه خود را به این جذابیت ها معطوف نموده اند كه خنثی سازی این هجمه عظیم نیز جز با استفاده از همین ابزار میسّر نیست اما اینكه كلاس های درس و منابر و سخنرانی ها و سایر وسایل ارتباط جمعی به چه میزان از این ابزارها استفاده می كنند بحثی است كه هر كس خود می تواند قضاوت كند نگاهی به روش های تبلیغی پیامبران و امامان و بزرگان دین بیانگر این حقیقت است كه آنها تنها به وعظ و خطابه خشك و بی روح بسنده نمی كردند بلكه با استفاده از داستان ها، مثل ها، اشعار و... به تسخیر قلوب مخاطبان خود می پرداختند.

در قرآن نیز این مسأله به نحو بارزی رخ می نماید. مثلها و داستان های فراوان، جملات موزون و آهنگین، سوره های كوتاه و بلند به مقتضای زمان و مكان، تفاوت در لحن و بیان در كنار مفاهیم بلند و متعالی، چهره ای جذاب و ماندگار و بهاری بی خزان از قرآن ارائه داده است. یكی از جاذبه های دینی كه نقش بسیار مهمی در انتقال تعالیم و مفاهیم مورد نظر دارد «تمثیلات و تشبیهات» است كه در هر زبان و كشوری بخشی از فرهنگ ادبیات آن را تشكیل می دهد(2)

آنچه این مقاله كوتاه به آن پرداخته، بحث از اهمیت، كاركردها و روش های استفاده از این ابزار كارآمد در تبلیغ است تا به مدد آن تبلیغی جذّاب و تأثیرگذار و پرمخاطب حاصل آید.


 

مفهوم مثل

مبرّد از علمای بزرگ ادبیات عرب در تعریف «مثل» گوید: «المثل مأخوذٌ من المثال و هو قولٌ سائِرٌ یشَبَّهُ به حال الثانی با الاوّل و الاصلُ فیه التشبیه;(3)مثل از مثال گرفته شده و كلامی است كه به وسیله آن حال دوّمی را به اوّلی تشبیه می كنند و اصل در آن عنصر «تشبیه» است.

بنابر آنچه از مبرّد نقل شد در مثل عنصری به نام تشبیه وجود دارد كه از همین بیان می توان به نزدیكی بین مثل و تشبیه پی برد علاوه بر اینكه «امثال» دامنه وسیعتری دارند و شامل ضرب المثل، كنایه و استعاره نیز می شوند.(4)

ضرب المثل عبارتست از هر گفتار و قولی است كه دارای تشبیه مجازی [نه حقیقی مانند تمثیلات] باشد و با نهایت ایجاز معنایی عام از آن استفاده گردد و به صورت كوتاه و در مواقع خاص به خود به آن استشهاد نمایند.(5)این مثل ها به «امثال كامنه» نیز نام برده اند(6).

نمونه ای از این ضرب المثل های قرآنی و معادل فارسی آنها به شرح زیر است.

<قَالَ أَوَ لَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَی وَلَـكِن لِّیطْمَئِنَّ قَلْبِی>(7)(شنیدن كی بود مانند دیدن)

<وَمَن یهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یجِدْ فِی الاَْرْضِ مُرَ غَمًا كَثِیرًا>(8) (از تو حركت از خدا بركت)

در مقابل «ضرب المثل ها» «امثال واضحه» هستند كه دارای لفظ مثل بود، در آنها چیزی به چیز دیگر تشبیه شده است. گاه نیز لفظ مثل در آن نیامده و با ادوات دیگر «كاف تشبیه» و یا حذف ادوات ولیكن با حفظ معنای تشبیهی به كار می رود كه متناسب با هر یك معنا و تعریف خاصی به خود می گیرد.

آنچه این مقاله به آن پرداخته است «امثال واضحه و تشبیهات» است كه نظر به كاركردهای مهم تبلیغ دین در قرآن انتظار می رود مورد توجه قرار گیرد.

 

اهمیت تمثیلات

قرآن كریم، مخاطب مثال ها را متفكران و عاقلان شمرده و همواره آوردن مثل را وسیله ای برای تفكر و تعقل دانسته است:

<وَ تِلْكَ الاْمْثَـلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ;[۹] و آن مثل ها را برای مردم می زنیم شاید كه تفكر كنند>

امام علی(علیه السلام) نیز در تأكید بر این مسأله چنین می فرمایند: اوصیكُمْ عِباداللّه بتقوی اللّه الَّذی ضَرَب الأمثال;[۱۰] سفارش می كنم شما را ای بندگان خدا به تقوای پروردگاری كه برای بیداری شما مثل های پندآموز آورده است.

علمای ادبیات عرب نیز بطور وسیع در این باب سخن گفته اند و فواید و اهمیت آن ها را بیان داشتند.

ابن مقفّع (متوفی ۱۴۱۳ هـ.ق) در اهمیت مثل ها گوید: اِذا جُعِلَ الكلامُ مَثلاً كان أوضَحَ للنطق و آنَقَ للسَّمع وَ اَوسَعَ لشعوب الحدیث(11).

هنگامی كه سخن به شیوه مثل بیان شود گفتار را واضح تر، برای شنونده جذابتر و شاخه های سخن را وسیع تر می‌كند.

ابراهیم نظام نیز گوید: یجْتَمعُ فی المثَلَ اَربَعَةٌ لا تجتمعُ فی غَیرهِ مَن الكلام: ایجاز اللفظ و اصابةُ المعنی و حُسْنُ التشبیه وَجودُة الكنایة فهو نهایةُ البلاغه;[۱۲] در مثل چهار چیز است كه در غیر آن نیست; كوتاهی لفظ، استحكام معنی، زیبایی تشبیه و لطافت كنایه. بنابراین آن نهایت بلاغت است.

با توجه به همین اهمیت و فواید است كه در متون دینی و سخنان بزرگان علم و دین همواره از این ابزار كارآمد در جهت تبلیغ دین استفاده شده است. در قرآن كریم بیش از چهل آیه با لفظ مثل آمده كه علاوه بر آن آیاتی كه در آن از عنصر تشبیه استفاده شده بسیار بیشتر است. با سیری در روایات معصومین می توان انبوهی از تمثیلات و تشبیهات را مشاهده كرد[۱۳] كه این، علاوه بر حكمت ها و ضرب المثل هایی است كه بعضی بزرگان به گردآوری آن پرداختند.

پیامبر اسلام و دیگر پیامبران مأمور بودند كه از مثل ها در امر تبلیغ دین استفاده كنند. براساس كتاب «عهد قدیم» گاه پیامبری از سوی مردم مورد سرزنش قرار گرفته به خاطر آنكه چرا مثل نمی زند.(14)

در كتاب «عهد عتیق» سِفْری به «امثال» اختصاص یافته و در آن مثل ها و حكمت های رایج گردآوری شده است.[۱۵] در عهد جدید نیز به كارگیری مثل ها بسیار آشكار است تا آنجا كه در انجیل مرقس نقل شده كه حضرت عیسی(علیه السلام) بدون مثل سخن برای تبلیغ سخن نمی گفت.(16)


مبلغ قابل پرداخت 48,599 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما