مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1248
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13042911

تحقیق چگونگی ارتباط مؤلفه های اقتصاد مقاومتی با پدیده قاچاق کالا


چگونگی ارتباط مؤلفه های اقتصاد مقاومتی با پدیده قاچاق کالا

 

چکیده

اقتصاد مقاومتی گفتمان بدیعی است که هنوز ابعاد و مؤلفه­های آن به طور کامل شناخته و تبیین نشده­اند اما از خلال گفته­ها و نوشته­های صاحب­نظران می­توان به برخی از مؤلفه­های آن پی برد که در این مقاله ارتباط مواردی چند از آن­ها با پدیده قاچاق بررسی شده است. آن­چه روشن شده این است که پدیده قاچاق کالا از هر جهت با این مؤلفه­ها در تضاد و اصطکاک قرار دارد. قاچاق کالا سبب ترویج مصرف کالای خارجی و رواج مصرف­زدگی می­شود ، به تولید داخلی آسیب می­رساند ، موجب بی­کاری می­گردد ، به فساد مالی و اداری دامن می­زند و منابع ارزی را به هدر می­دهد و این­ها همه بر خلاف مسیر اقتصاد مقاومتی هستند.

کلید واژه­ها : اقتصاد مقاومتی ؛ قاچاق کالا ؛ اشتغال­زایی ؛ مصرف­زدگی ؛ فساد

 

 

 

 

مقدمه

«اقتصاد مقاومتی» گفتمان بدیع و نوآورانه­ای است که برای نخستین بار از سال1389 از سوی رهبری نظام جمهوری اسلامی مطرح گردید و در ادبیات اقتصاد ، سیاست و مدیریت جای گشود. اقتصاد مقاومتی در حقیقت شیوه­ای از مدیریت اقتصاد در سطح کلان و خرد است که بر پایه الزامات و در شرایط خاصی تدبیر و به اجرا گذاشته می­شود.

با توجه به این موضوع که مسئله اقتصاد بعد از اعتقاد ، مهم‌ترین عنصر استقلال سیاسی هر کشور است ، طبیعی است که نظام­های سلطه­گر حاکم بر جهان نیز برای به­زانو درآوردن کشورهای مستقل و آزاد اگر از راه فرهنگ و اعتقاد موفقیتی کسب ننمایند به سمت و سوی اقتصاد متوجه می­گردند و یا در شرایطی همزمان از هر جبهه­ای وارد می­شوند اما تهاجم در جبهه­ی اقتصاد را تشدید می­کنند.

مردم ایران پس از سال­ها مبارزه ، نظام سیاسی مورد نظر خود را مستقر ساختند و با نفی سلطه­پذیری برخاسته از اصول اعتقادی ، استقلال سیاسی را وجهه­ی همت خویش قرار دادند. بسیار طبیعی به نظر می­رسید که برچیده­شدن سلطه ده­ها ساله­ی کشورهای استکباری با واکنش­های خصمانه روبه­رو گردد و از همین رو از همان اوان به ثمر نشستن مبارزات و استقرار نظام جمهوری اسلامی ، کشور ما آماج تهاجمات فرهنگی ، نظامی ، امنیتی و تروریستی و البته اقتصادی قرار داشته است. گرچه دشمنان از همان ابتدا همگام و ملازم با جبهه­های فرهنگی ، نظامی و امنیتی ، جبهه­ای نیز در اقتصاد گشوده­اند اما شاید هیچ­گاه تا این زمان به اقتصاد امید نبسته و طیف گسترده­ای از ابزار­های اقتصادی را به کار نگرفته باشند. بنابر این می­توان گفت که ملت ایران سال­هاست که مقاومت هوشیارانه در عرصه­های مختلف و از جمله در اقتصاد را آزموده­اند اما بی­گمان گفتمان کنونی مفهومی فراتر از مقاومت دارد و به سوی یک منش و روش نظام­مند ، هدفدار و توام با برنامه­ریزی رهنمون می­شود. تعریف دقیق ابعاد و جوانب مختلف این گفتمان تازه نیازمند کوشش­های علمی و پژوهش در این عرصه است.

قاچاق کالا از دیرباز یک معضل و یک آفت اقتصادی برای اغلب کشورها بوده است. هر چند مفهوم قاچاق و تعریف آن در قوانین کشورها متفاوت از یکدیگر است اما وقتی فعالیتی در شمول فعل قاچاق و کالایی در شمول کالای قاچاق قرار گرفت ، هدف مبارزه و مجازات قرار می­گیرد. مبارزه با قاچاق در کشور ما نیز از گذشته­های دور انجام می­گرفته اما در شرایط امروزی که اقتصاد آمال تهاجم و هدف دشمنان قرار دارد و گفتمان اقتصاد مقاومتی نیز در مقابل آن مطرح گردیده ، به نظر می­رسد قاچاق کالا به عنوان آفتی در رویه اقتصاد مقاومتی نیازمند مبارزه­ای جدی­تر باشد . مقاله پیش رو به بررسی این موضوع می­پردازد. در این نوشتار ضمن گذری بر آن­چه در باب مفهوم اقتصاد مقاومتی گفته شده ، به بیان مفهوم قاچاق کالا در ایران پرداخته و سپس ارتباط مؤلفه­های اقتصاد مقاومتی با قاچاق کالا را بررسی می­نماییم.

 

تعریف مفاهیم و اصطلاحات

قاچاق کالا : تعاریف و مصادیق قاچاق کالا در هرکشوری خاص خود بوده و متفاوت از دیگری است. در ماده 1 از فصل اول لایحه مبارزه با قاچاق که اکنون در شرف تبدیل به قانون است قاچاق کالا و ارز این­گونه تعریف شده است : « هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد و بر اساس قانون یا سایر قوانین ، قاچاق محسوب و برای آن مجازات تعیین شده باشد ، در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی کشف شود » ( مجلس شورای اسلامی ، 1390). بنابراین کالای قاچاق مشتمل بر آن کالاهای وارداتی یا صادراتی است که از مسیری خارج از مبادی رسمی ( گمرکات ) وارد شده یا در شرف صدور باشد و یا این که از مبادی رسمی عبور کرده اما به طریقی تمام یا بخشی از عوارض مقرر را پرداخت نکرده باشد. به همین ترتیب مبارزه با قاچاق کالا مشتمل بر اقدامات پیشگیرانه ، بازدارنده و مقابله­مستقیم برای جلوگیری از ظهور کالا به­صورت قاچاق می­باشد.

 

اقتصاد مقاومتی : بیان یک تعریف جامع و مانع از اقتصاد مقاومتی به­غایت دشوار است. علت این امر شاید به این خاطر آن باشد که عبارت یاد شده مفهومی از یک شیوه مدیریتی در اقتصاد را در خود دارد که خودبه­خود با مسایل فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی گره می­خورد و در قالب یک جمله و عبارت قابل بیان نیست. از این­روست که غالب محققان و صاحب­نظرانی که در این عرصه اظهار نظر و قلم­فرسایی کرده­اند ، به­جای بیان تعریف ، به توصیف و تبیین یک یا چند بعد از ابعاد ، مصادیق و مؤلفه­های اقتصاد مقاومتی پرداخته­اند. در این میان مبدع این گفتمان که رهبری نظام جمهوری اسلامی هستند از اقتصاد مقاومتی به عنوان «اقتصادی که برای یک ملت، حتی در شرایط فشار و تحریم، زمینه رشد و شکوفایی را فراهم می کند یاد نموده­اندکه معنايش حصار كشيدن دور خود و فقط انجام يك كارهاى تدافعى نمی باشد.»( خامنه­ای، 17/5/1391)یا در جای دیگری اشاره دارند که « اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرار می گیرد . . . . و يك مسئله هم در اقتصاد مقاومتى، مديريت مصرف است. . . . . يك ركن ديگر اقتصاد مقاومتى، حمايت از توليد ملى است . . . . مردمى كردن اقتصاد، جزء الزامات اقتصاد مقاومتى است (منبع پیشین ، 2/6/91).

 

مبانی نظری : مؤلفه­ها و عناصر اقتصاد مقاومتی

ماهیت اقتصاد مقاومتی هنوز کاملاً شناخته­شده نیست و به تعبیر برخی صاحب‌نظران چه در عرصه تئوری و چه در عرصه عمل سابقه‌ای در دنیا ندارد (ایمانی،1391). از همین روست که مبدع این دیدگاه خواهان شکل­گیری« مراكز مطالعاتى‌ براى تحقيق در اقتصاد مقاومتى»( منبع پیشین ، 17/5/1390)شده­اند. اما در این میان نویسندگان و صاحب­نظران ،دیدگاه­هایی در باب مؤلفه­ها و عناصر مربوط به اقتصاد مقاومتی مطرح کرده­اند که به مواردی از آن­ها اشاره می­شود.

خشایار سیدشکری اجتناب از مصرف بی­رویه و پس­انداز بیشتر ، تنوع­بخشی به منابع درآمدی اقتصاد و خودبسندگی در نیازهای اساسی کشور را از لوازم اقتصاد مقاومتی دانسته است.(سیدشکری و همکار ، 1391).

محمدزاده و نظریان در مقاله­ای انضباط اقتصادی ، مبارزه با فساداقتصادی ، حمایت از تولید داخلی و برندهای ملی ، جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری و رفع وابستگی به نفت را در اقتصاد مقاومتی مهم دانسته­اند( محمدزاده و همکار ، 1391).

ممبینی با محور قرار دادن سخنان رهبری ، کارآفرینی ، حرکت برنامه­ای ، کاهش اسراف ، کاهش وابستگی ، مدیریت مصرف ، تولید داخلی ، کاهش وابستگی به نفت ، مردمی کردن اقتصاد ، پرهیز از دید کوتاه مدت ، مبارزه با مفاسد ، مدیریت صحیح منابع ارزی و شرکت­های دانش­بنیان را برای اقتصاد مقاومتی درنظر گرفته است(ممبینی ، 1391 ).

یاری­فرد و همکاران دراین رابطه مديريت مصرف و جلوگیری از اسراف و زیاده روی، توجه و حمایت از تولیدات داخلی، توانمندسازی و فعال شدن بخش خصوصی و استفاده از همه ظرفیت­های دولتی و مردمی را مورد تاکید قرار داده­اند( یاری­فرد و دیگران ، 1391).

و بالاخره تاری و همکاران در گزارشی شاخص­های اقتصاد مقاومتی را بر اساس قاعده نفی سبیل ، عدم اسراف ، نهی از اخلال در نظام و نهی از اتراف بیان داشته و خودکفایی و متنوع­ساختن تولید داخلی ، جایگرینی واردات و خودکفایی در کشاورزی را از راهبردهای درازمدت آن دانسته­اند( تاری و دیگران ، 1391).

 

مؤلفه­های اقتصاد مقاومتی و پدیده قاچاق کالا

1-حمایت از تولید داخلی : توليد ملي با ايجاد ثروت ملي و ارزش افزوده بالا، افزايش درآمد ملي، رونق اشتغال، بازار كار و سرمايه و ارزآوري مناسب ، موتور محرکه اقتصاد کشورها به حساب می­آید. توليد، مهمترين فرآيندي است كه زمينه فعاليت نيروي انساني را براي آفرينش ارزش اقتصادي و رشد اقتصادی مهيا مي سازد(تقوی، 1381: 5). در سياست گذاري سطح كلان كشور صيانت و حمايت از توليدات داخلي به عنوان یک اصل كليدي و ضرورتي انكارناپذير مطرح است. گرچه این خود جای بحث دارد كه مرز حمايت و رهايي توليد داخل تاكجاست اما هیچ جای تردید نیست که قاچاق، یکی از بزرگ­ترین آفت­های تولید داخلی است. کشور ما در تمامی زمینه­های تولیدی از مزیت نسبی برخوردار نیست و به لحاظ فن­آوری و مدیریت تولید نیز هنوز در شرایطی قرار ندارد که بتواند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کند. از این رو برای حفظ و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و فراهم آوردن زمینه­های اشتغال، دولت ناگزیر از وضع تعرفه­های گمرکی است. کالاهایی که از مسیر قاچاق به شبکه توزیع وارد می­شوند مشمول این تعرفه قرار نمی­گیرند. از سوی دیگر کالای گذر نموده از گمرک به لحاظ کیفیت و اصالت تحت کنترل قرار گرفته و از این رو احتمال کمی وجود دارد که تقلبی و بی­کیفیت باشند. طبیعی است که کالای اصیل و باکیفیت در اصل نیز قیمتی بالاتر از نوع تقلبی دارد. این در حالی است که کالاهای غیراصیل که با نشان­های تقلبی و بسته­بندی­های جعلی از مسیر قاچاق وارد بازار می­شوند، به قیمتی به مراتب پایین­تر از نمونه غیرقاچاق عرضه می­گردند وحجم واردات این کالاها نیز قابل کنترل نیست. در صورتی که کنترلی بر واردات کالا صورت نگیرد و حجم عظیمی از کالاهای جعلی و تقلبی آزادانه وارد بازار شوند ، اغلب تولیدکنندگان داخلی به­ویژه صنعتگران قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود. از این­روست که برای نشو و پایداری تولید داخلی ناگزیر باید از ورود غیرقانونی کالا به شبکه توزیع ممانعت نمود.

 

2-اشتغال و کارآفرینی : بی­کاری یکی از مهم­ترین مشکلات کشور و دغدغه روز مسئولان است. نرخ بی­کاری جوانان هم‌اکنون 26‌درصد است که دو برابر نرخ بی­کاری در جمعیت فعال 10 ساله و بیشتر کشور است. این به معنای آن است که کشور ما از نظر نرخ بی­کاری در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌ است. طبق آمارهای موجود در مرکز آمار ایران، در سال 1383 نرخ بی­کاری جوانان بین 15 تا 24 سال، 24‌درصد بود که این رقم در سال 1390 به 5/26‌درصد رسیده است( مرکز آمار ایران ، 1390). بی­کاری جز این­که به فقر و نابسامانی­های اقتصادی دامن می­زند ، منشاء و عامل بسیاری از کجروی­های اجتماعی و جرایم نیز هست و از این رو در شرایط بحرانی بی­کاری ، به دلیل پتانسیل شورش و ناآرامی­های اجتماعی ، چه بسا امنیت ملی نیز تهدید شود و به مخاطره بیفتد و این درست نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است که درپی وضعیتی می­باشد که مصونیت در برابر هجمه­های دشمنان فراهم می­آورد. فائق آمدن بر این شرایط بحرانی ، جز باگسترش فعالیت­های اشتغال­زا و رونق بخشیدن به تولید داخلی میسر نیست. پیش از این استدلال نمودیم که قاچاق کالا آفت تولید داخلی است و در این­جا باید این را اضافه نماییم که بی­کاری خود مسبب قاچاق نیز می­باشد. بسیاری از خانواده­ها که در مناطق مرزی اجیر قاچاقچیان بزرگ می­شوند جز برای کسب لقمه­نانی برای خانواده و جز از سرناچاری نیست و پژوهش­ها نیز حکایت از رابطه معنی­دار میان پرداختن به کار قاچاق و بی­کاری در مناطق مرزی دارد ( کرمی ، 1391). قاچاق کالا سبب تعطیلی و ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی می­شود و به بی­کاری دامن می­زند. مطالعات نشان داده که به ازاء هر 15 تا 30 هزار دلار واردات کالای قاچاق یک فرصت شغلی از بین می­رود(میراحمدیان ، 1388).اگر میزان قاچاق کالا را سالانه حدود 3/19 میلیارد دلار( ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 1387)بدانیم باید گفت که قاچاق کالا هر سال نزدیک به یک میلیون فرصت شغلی را زایل می­سازد. از سوی دیگر بی­کاری خود عامل تشدید­کننده قاچاق می­گردد و بدین­گونه چرخه فزاینده و دور باطل قاچاق و بی­کاری تکرار می­شود. مگر این که عزمی جدی و اقداماتی مؤثر بتواند جلو قاچاق را سدّ کرده و این دور باطل را بشکند.

تضعیف روحیه کار و فرهنگ تلاش از جمله پیامدهای منفی قاچاق است که خلاف رویه اقتصاد مقاومتی است. ثروت زیاد و راحتی که از طریق قاچاق کالا بدست می آید روحیه کار و فرهنگ تلاش در جامعه را سست می کند و سبب می­شود برخی به جای کسب درآمد حلال از راه شرافتمندانه به قاچاقی گری روی می آورند تا در مدت کوتاهی بتوانند سود زیادی بدست آورند.

 

3- مدیریت مصرف: در الگوی مصرف منطبق بر اقتصاد مقاومتی ، صرفه­جویی ، قناعت ، ساده­زیستی ،پرهیز از اسراف ، ترجیج خرید و مصرف کالای داخلی ، حذف خریدهای غیرضروری ، حذف تشریفات و منع مدگرایی سرلوحه کار قرار می­گیرد( فصیحی ، 1391: 193).از میان مقوله­های یاد شده به­نظر می­رسد آن­چه بیشتر به قاچاق کالا دامن می­زند الگوی مصرفی شکل­گرفته­ای است که متاسفانه اغلب هنگام خرید ، کالای خارجی بر محصول تولید داخل ارجحیت می­یابد. از این­رو موفقیت در برنامه مبارزه با قاچاق کالا تا حدود زیادی مرهون تغییر الگوی مصرفی فعلی جامعه است به­گونه­ای که هنگام خرید محصول داخلی در اولویت قرار گیرد. عملكرد اقتصادي دهه‌هاي اخير كشور به خوبي نشان می‌دهد كه علاوه بر گسترش مصرف‌زدگی در اقتصاد کشور و گسترش شتابان مصرف در کشور، مصرف جامعه به نسبت زیادی به جهان خارج وابسته گرديده است. در کنار این مسائل پاره‌ای از ملاحظات در بخش تولید و مصرف کشور از جمله گرایش غیرمنطقی به حمایت از تولید داخلی بدون ملاحظه به کیفیت، قیمت، و کفایت تولیدات در برآوردن تقاضای بازار و وضع الزامات و محدودیت‌های قانونی در رابطه با واردات و صادرات به همراه مشکلاتی که در ساختار اقتصاد کشور وجود دارد سبب شده است تا کالاهای موجود در ساخت قانونی بازارهای داخلی امکان کفایت نیازهای مصرفی مصرف‌کنندگان جامعه را نداشته باشد( احمدی و دیگران، 1387).

الگوی مصرف یک پدیده فرهنگی است که به تاسّی از عوامل گوناگون در گذر زمان به­تدریج شکل گرفته و به همین ترتیب باید به­تدریج نیز تغییر یابد و اصلاح شود. در حالی که پرهیز از اسراف و تبذیر جزء دستورات اکید مذهبی است ، متاسفانه آن­چه در عمل مشهود است و به­خصوص در انجام آیین­های شادی و عزا ، تهیه جهیزیه و حتی مراسم و آداب مذهبی چون ولیمه­ی حج و عمره مشهود است ، رفتاری خلاف دستورات دینی است. «مصرف گرايي براي جامعه ، ‌بلاي بزرگي است . . . . . مصرف گرايي ، جامعه را از پاي درمي آورد. جامعه­ايي كه مصرف آن از توليدش بيش تر باشد، در ميدان هاي مختلف شكست خواهد خورد (خامنه­ای ، 15/9/1381). . . . كدام خوره وزلزله اي­ است كه مثل مصرف بلايي باشد به جان اين ملت . اگر زلزله يك­بار درچند سال اتفاق مي افتد ، درد مصرف زدگي هرروز وهرماه وهر سال اين ملت را به سوي نابودي ومرگ مي برد( پیشین ، 25/9/1371).

دو روند قوی از کشورهای توسعه یافته سراسر کشورهای توسعه نیافته را زیر پوشش مسلط خود دارد که عبارت­اند از : اطلاعات و مصرف . اطلاعات در خدمت مصرف قرار می­گیرد تا مصرف فراگیر شود . این دو عامل به همراه هم ، سازمان فضایی ، اقتصادی و اجتماعی کشورهای درحال توسعه را بازسازی و نیروهای پخش و تمرکز فضایی را تعیین می­کنند . روند اطلاعات که از کشورهای غربی به همه­ی زوایای جوامع جهان سوم نفوذ می­کند ،این کشورها را آینه­ی جوامع غربی می­سازد و از این طریق شیوه­ی مصرف مانند کشورهای غربی می­شود که یک پیامد آن کاهش شدید تقاضا برای تولیدات محلی و ملی است ( شکوئی ، 1373 :180). آن­چه در قضیه اسراف و مصرف­زدگی سبب تاسف مضاعف می­گردد این است که در این سبد مصرفی غالباً کالاهایی قرار می­گیرند که وارداتی بوده و بسیاری به هر دلیل از مجاری غیر رسمی و غیرقانونی ( قاچاق) به بازار عرضه راه یافته­اند. در شرایط رسومات غلط ، اسراف و چشم­وهمچشمی، وقتی خانواده­ها زیر فشار هزینه­ها قرار می­گیرند ( هزینه­هایی که باید برای خرید کالاهایی تحمل شود که اغلب نیازی نیز به وجود آن­ها احساس نمی­شود و پاره­ای نیز تنها حالت تشریفاتی و تجملاتی دارند )، به­ناچار تنها به قیمت کالا توجه می­کنند و نام و نشان آن که ترجیحاً باید خارجی باشد و این موضوع آن­ها را به سمت کالاهای قاچاق سوق داده و تقاضا برای این کالاها را افزایش می­دهد.زیرا همان­طور که گفته شد کالای قاچاق به یکی یا چند دلیل مثل عدم پرداخت تعرفه­های گمرکی ، جعلی و تقلبی بودن ، پایین بودن کیفیت و نداشتن خدمات پس از فروش و ضمانت، قیمتی به­مراتب پایین­تر از نوع اصلی و قانونی دارد.

4- مبارزه با فساد : بسیاری از صاحب­نظران اقتصاد مقاومتی ، مبارزه با فساد مالی را از جمله لوازم اقتصاد مقاومتی محسوب داشته­اند. فساد یکی از جنبه­های ناکارآمدی جامعه است که رشد و توسعه اقتصادی را تضعیف می­کند و از مهم­ترين عوامل بازدارنده رشداقتصادي وناپايداري سياسي، به­ويژه دركشورهاي در حال توسعه است(Gallen,2007: 463). یکی از مصادیق فساد در ایران جرم پول­شویی است. فرآيند پول­شويي از طريق قاچاق کالا نیز انجام مي­گيرد و به عبارتي پُل پول شويي در ايران را بايد قاچاق سازمان يافته کالا دانست(ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز(ب) ، 1387: 163). در عبور وگذردادن محموله­های قاچاق پرداخت رشوه ، زدوبند با ماموران ، جعل اسناد ، تقلب در بسته­بندی­ها از کارهای متداولی است که انجام می­گیرد و این­ها همه از مصادیق بارز فساد محسوب می­گردند. همچنین بسیاری از عاملین قاچاق با سوء استفاده از قوانین و مصوباتی که بنا به اهداف توسعه­ای ، رفاهی و حمایتی تدوین شده­اند ، به این کار مبادرت می­ورزند یا به نحوی قوانین و مقررات را به­اصطلاح دور می­زنند که این نیز مصداقی از فساد است. سوء استفاده برخی قاچاقچیان از تسهیلات دولت برای بازارچه­های مرزی و واردات بدون تعرفه حجم غیرمجاز کالاها برای مقاصدی جز آن­چه هدف قانون بوده و وارد کردن حجم غیرمجاز کالا در پوشش تسهیلاتی که قانون برای ملوانان قائل شده مثال­هایی از این مورد هستند. رانت ایجاد شده از این طریق خود زمینه­ساز میزانی از قاچاق شده است( ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز(الف) ، 1387: 104).

 

5- مدیریت صحیح منابع ارزی نیز از جمله مؤلفه­های اقتصاد مقاومتی محسوب شده و قاچاق کالا به لحاظ این­که مدیریت صحیح منابع ارزی را با اختلال روبه­رو می­کند، در ارتباط با آن قرار می­گیرد. قاچاق کالا از یک سو تقاضا برای ارز در بازار غیررسمی را افزایش می دهد و افزایش قیمت داخلی ارز ، خاصیت تورم زایی دارد و از سوی دیگر با افزایش عرضه کالاها در داخل و جلوگیری از افزایش قیمت آن­ها ، در نظام ارزی اختلال ایجاد می کند. قاچاق ، چه در شکل کالای وارداتی و چه در شکل کالای صادراتی موجب خروج ارز از کشور می شود و این امر پشتوانه مالی کشور را با تزلزل روبه­رو می کند.چرا که صدور غیر قانونی کالا منجر به خروج سرمایه از کشور و عدم بازگشت ارز می شود و در نتیجه کمبود درآمدهای ارزی ، توازن پرداخت های خارجی به هم می خورد.

 


نتیجه­گیری

اقتصاد مقاومتی به عنوان یک گفتمان بدیع و شیوه­ای از مدیریت اقتصاد کشور در شرایط هجمه و فشار خارجی مطرح شده است. با توجه به اصول و آرمان­های نظام جمهوری اسلامی که برخاسته از اعتقادات دینی است و ماهیتی استکبارستیزی دارد و نیز با توجه به تجربه بیش از سه دهه تخاصم اردوگاه استکبار جهانی با نظام و سعی وافر آن­ها در استمرار فشارهای اقتصادی ، به نظر می­رسد که رویه اقتصاد مقاومتی باید به عنوان راهکاری در مقابله نه در زمانی کوتاه و برای سال­هایی چند بلکه برای دوره­های درازمدت آینده مدنظر قرار گیرد. در این میان پدیده قاچاق کالا به عنوان یک آفت بزرگ اقتصادی از جهات بسیاری با مؤلفه­های مورد تاکید در رویه اقتصاد مقاومتی در تضاد و اصطکاک قرار می­گیرد. از این­روست که مبارزه با قاچاق کالا در شرایط اقتصاد مقاومتی نه تنها لازم است بلکه بسیار ضروری­تر از هر زمان دیگری است .اهمیت مسئله ایجاب می­کند تا همچنان « بر همه­ی دستگاه­هایی که به نحوی می­توانند در این امر دخیل باشند واجب باشد که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند» (خامنه­ای ، 1381 ).

 

 


منابع

- احمدی ، علی­محمد و محمدغفاری ، حسن و وفایی یگانه ، رضا (1387) . نقش الگوی مصرف در گسترش واردات قاچاق کالا در ایران. گزارش پژوهشی منتشر نشده . ستاد مرکزی کبارزه با قاچاق کالا و ارز.

- ایمانی، حمیدرضا (1391). تاملی در ابعاد اقتصاد مقاومتی. گروه مطالعات اقتصادي پایگاه تحلیلی رصد : http://rasad.org/1391/05/23/ /

- تاری ، فتح­ا... و سیدشکری ، خشایار و کاویانی ، زهره (1391).اقتصاد مقاومتی و مؤلفه­های آن . مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی . شماره مسلسل 12546.

- تقوی،مهدی(1381). جهاني‌شدن و چالش‌هاي پيش‌رو. فصلنامه‌ پژوهشنامه‌ اقتصادي، شماره‌5.

- ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز-الف (1387). گزارش منتشر نشده برآورد حجم قاچاق کالا.

- ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ( 1387) . مروري بر نقش و جايگاه تعاوني‌هاي مرزنشين . مجموعه مقالات اقتصاد پنهان (1).

- ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز-ب(1387). مروری بر ارتباط پولشويي با پدیده قاچاق مجموعه مقالات اقتصاد پنهان(2).

- سیدشکری،خشایار و کاویانی، زهره (:1391). اقتصاد مقاومتی و ویژگی­های آن ، فرصت­ها و تهدیدها .گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛شماره مسلسل 12817.

- شکوئی، حسین ( 1373) . دیدگاه­های نو در جغرافیای شهری ،تهران : انتشارات سمت .

- خامنه­ای ، سیدعلی ( 12/4/1381) . فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی . مجموعه سخنرانی­های همایش تخصصی راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز . ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، 1390.

- خامنه­ای ، سید علی ( 15/9/1381) . خطبه­های نماز عید فطر.

- خامنه­ای ، سید علی ( 17/5/1391) . سخن­رانی در جمع دانشجویان .

- خامنه­ای ، سید علی (2/6/1391) . سخن­رانی در جمع اعضای هیئت دولت.

- فصیحی ، حبیب­اله(1391). نقش مبارزه با قاچاق در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی . نشریه اقتصاد پنهان ، شماره­های13 و14 . پاییز و زمستان.

- کرمی ، عبدالکریم و چقازردی ، احسان( 1391) . فقرزدایی ، بی­کاری و قاچاق . مجموعه مقالات همایش اقتصاد پنهان . ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

- ممبینی ، یعقوب ( 1391) . مؤلفه­ها و شاخص­های اقتصاد مقاومتی . مجموعه مقالات همايش ملي بررسي و تبيين اقتصاد مقاومتي. دانشگاه گیلان .

- میراحمدیان ، روح­ا... ( 1388). سیاست جنایی تقنینی ایران در مبارزه با قاچاق کالا . پایان نامه دوره کارشناسی ارشد به راهنمایی غلامحسین الهام . دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.مجلس شورای اسلامی (1390). لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

- محمدزاده ، یوسف و نظریان ، علمناز(1391). انضباط اقتصادی، مؤلفه تحقق اقتصاد مقاومتی. مقاله ارائه شده به سومین فراخوان مقالات اقتصاد سالم . ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

- مرکز آمار ایران (1390) . نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 کل کشور.

- یاری­فرد، رسول و احسان ملکی ، شیما و یاری­فرد سمیه (1391). مفاهیم، شاخص­ها و ضرورت­های اقتصاد مقاومتی و نقش آن در جهاد اقتصادی. مقاله ارائه شده به سومین فراخوان مقالات اقتصاد سالم . ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

  انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1345

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما