مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 33
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13041696

مديريت تجارت الکترونيک


مديريت تجارت الکترونيک(E-Commerce )

 

مقدمه

يکي از مهمترين آثار وتبعات رشد و توسعه فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي(ICTs) در عصر حاضر ظهور پديدهتجارت الکترونيک(E-Commerce) بوده است. تجارت الکترونيک که همگام و همپاي توسعهاينترنت قوت و بسط بيشتري يافت زمينه لازم را در جهت رشد و توسعه اقتصادي فراهم ميکند و راندمان کمي و کيفي مبادلات تجاري را افزايش مي دهد. افزايش و گسترش عرصه هايرقابتي را در مراودات تجاري باعث مي شود و موجب توليد مشاغل جديد در سازمان ميشود.

مديران پيشرو در عرصه فعاليت هاي تجاري خود ضمن تحکيم وتوسعه شاخصهايICT برحسب نيازهاي سازمان از ظرفيتهاي مثبت آن نيز در امور تجاري بهره مي برند و باساختار شکني اقدام به حذف و يا کمرنگ کردن نقش تجارت به شيوه سنتي مي کنند. يکي از معضلات و مشکلات تجارت سنتي، کندي سرعت مبادلات و حجم بالايفعاليت براي انجام مبادله است.اما تجارت الکترونيک با تسريع در روند مبادله فعاليتکمي را نيز مي طلبد. در سازمانهاي پويا مديران با شناخت مناسب از ساختار سازمان وکالاهاي توليدي اقدام به راه اندازي پايگاه اينترنتي ويژه اي با قابليت ها ونيازهاي مورد استفاده در ارتباطات تجارت الکترونيکي مي کنند.

تجارت الکترونیک (Electronic Trade)

تجارت الکترونیک واژه ای است که برای تجارت از طریق سیستم اطلاعاتی، ارتباطی به کار می رود با این که مدت زمان زیادی از عمر آن نمی گذرد ولی نقش به سزا و چشم گیری در زندگی روزمره مردم به عهده دارد، به طوری که اجتناب از آن کار ساده ای نیست. یکی از ساده ترین و کارآمد ترین نقش های تجارت الکترونیک در زندگی مردم خرید و فروش اجناس و تبادل وجوه مربوطه از طریق کارتهای هوشمند می باشد.

تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است که اطلاعات خدمات و کالاهای خود را بهینه تر، آسان تر و سریع تر با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری به ویژه اینترنت عرضه دارند. در سالهای اخیرروند شتابان حجم تجارت الکترونیکی درجهان موجب شتاب فراوان سازمانها به سوی بهره گیری از فناوریهای ارتباطات و اطلاعات در زمینه های تجاری و بازرگانی شده است. در واقع می توان علل ورود به تجارت الکترونیک را برای سازمانها چنین بر شمرد:

  • هزینه سربار بالا
  • هزینه های عملیاتی بالا
  • عدم به کار گیری فناوریهای رقابتی
  • پاسخ ندادن به موقع به مشتریان (صرافی زاده، 1383)

 

 

 

سیستم های تجارت الکترونیک در اتخاذ استراتژی های جدید مدیریت مشتریان نقش مهمی دارند ازجمله:

  • ارتباط مستقیم خریداران و فروشندگان
  • رفع محدودیت و صرفه جویی در زمان
  • پشتیبانی از فعالیتهای تعاملی

تجارت الکترونیک از طریق برقراری ارتباط مستقیم می تواند در ارتقای خدمات کمک نماید اولین فایده تجارت الکترونیک ارائه اطلاعاتی در مورد محصول به مشتریان این کار از طریق جزوات الکترونیک اینترنتی یا راهنماییهای خرید صورت می گیرد. در واقع فناوریهای اطلاعات مورد استفاده در تجارت الکترونیک بایستی دارای مولفه ای مورد اشاره در جدول شماره 1 باشند(حبیب دعائی، 1384).

 

 

ارتقای محصول

1- بهبود بخشی

  • تنظیم بازار
  • خدمات پس از فروش
  • انعکاس وسیع

مجرای جدید فروش

2- دگرگونی

  • آموزش سازمان فناوری
  • روابط با مشتریان

صرفه جویی مستقیم

3- باز تعریف

  • قابلیت محصول جدید
  • مدل های جدید تجاری

 

اولين قدم در مديريت تجارت الكترونيك

يکي از مهمترين و ظريفترين قدمهاي ابتدايي در زمينه تجارت الكترونيك، طراحي حرفه ايسايت و برنامه نويسي براي سايتهايي است که به صورت ويژه به تجارت الکترونيکياختصاص داده مي شوند. هر پايگاه اينترنتي مي تواند در قالب يک فروشگاه کوچک دردنياي بزرگ اينترنت قلمداد شود بنابراين لازم است در راه اندازي يک پايگاه اينترنتيکه بستر مبادلات الکترونيکي سازمان شما خواهد بود از شاخصه هاي لازم در جذب و حفظمشتريان برخوردار باشد تا مشتريان مزايا و امکاناتي که دراختيارش مي گذاريد به خوبياگاه شود. مهمترين و حساس ترين موضوع در تجارت الکترونيک سرويس هاي پشتيباني مناسباز جانب شما براي مشتري است بايد دقت کنيد تا هر يک از مشتريان کالاي خود را باکيفيت مناسب و در کوتاهترين زمان ممکن در يافت کنند. توجه داشته باشيد علي رغم ايکهزبان پايه مورداستفاده از شبکه جهاني اينترنت انگليسي است قطعاٌ مشترياني درسراسرجهان از پايگاه اينترنتي شما بازديد خواهند کرد. بنابراين توصيه مي شود پايگاهاينترنتي سازمان خود را حداقل در سه نسخه متفاوت از نظر زباني تهيه و انتشار دهيد وبه روزرساني کنيد. اين موضوع مي تواند در طراحي سايت شما نيز مهم باشد شما بايستسدر طراحي سايت ازويژگيها و شاخص هاي بومي مردمي که از هريک از نسخه هاي سايت شماديدن مي کنند آگاهي داشته باشيد و به روحيات و علائق آنها را در طراحي مورد توجهقرار دهيد.اين مسئله درجذب و گرايش و تبليغ سايت شما در بين جستجو گران اينترنتموثر است. توجه داشته باشيد هميشه براي آندسته از افرادي که از طريق اينترنت با شماوارد مراودات تجاري و در نهايت معامله مي شوند امتيازات و امکانات ويژه اي لحاظکنيد.چون اين افراد در صورتي که از سوي شما حرکت مثبتي نبينند ارتباط خود را با شماقطع خواهند کرد.

سعي کنيد از طرق مختلف نسبت به جمع آوري اطلاعات در مورد قوانين تجارت، واردات و صادرات، گمرک و بيمه ساير کشورها علي الخصوص کشورهايي که طرفمعاملات شما هستند اقدام کنيد. همچنين مطالعاتي در مورد شيوه هاي پرداخت و دريافتپول به صورت الکترونيکي صورت دهيد. سازمان شما با استفاده از تجارت الکترونيک ميتواند آگاهي خود را از نظام هاي عرضه و تقاضا در دنياي مجازي افزايش دهد و ازنيازها و کمبودها نسبت به کالاهاي مختلف در تمام نقاط جهان اطلاع حاصل کنيد وازميزان پيشرفتها و تحولات صورت گرفته در ساير شرکتها و سازمانهاي رقيب به سرعتاگاهي پيدا کنيد و در مقابل تمام اين موارد استراتژي و برنامه هاي لازم را پيشبگيريد.

با مشائل مطرح شده اهميت تجارت الکترونيک و پيوستن به استفاده کنندگاناز اين پديده نوظهور براي سازمان ها مورد اشاره قرار گرفت اما بايد ديد که يکسازمان براي دست يافتن به اهداف و برنامه هاي مورد انتظار از تجارت الکترونيکنيازمند فراهم کردن چه ابزارها و زير ساختهايي است.

پس اولين و مهمترين مسئله،بهره گيري از ابزارهاي ارتباطي مناسبي است که بر اساس نياز سنجي و طرح مطالعاتيآينده نگرانه مورد گزينش قرار گرفته باشد. اين ابزارها را استفاده از خطوط اينترنتمناسب، استفاده از شبکه هاي داخليLAN ، WAN ، INTRANET ، استفاده از شبکه هايمخابراتي ماهواره اي و سيمي و.... هر کدام از اين ابزارها با توجه به نوع کاربردهاو سطح فعاليت سازمان نسبت به انتخاب زير ياختهاي ارتباطي موجود استفادهکنيد.

يکي ديگر از مسائل مهم و تاثير گذار بر روند گرايش سازمان هاي ذي ربط ميباشد. ظهور کارتهاي اعتباري و گسترش استفاده از اين کارتها در ميان مردم حتي درمبادلات روزانه مي تواند تامين کننده اين مسئله باشد. اما به هر حال سازمان تحتمديريت شما بايستي مسائل اعتباري خود را از طريق مطمئن و مورد تاييد مراجع دولتي حلکنيد. اصول، ضوابط و معيارهاي منظور شده در قوانين تجاري هر کشوري متفاوت خواهد بود. مواردي چون بيمه، گمرک، ماليات و .... توسط مراجع قانون گذار همان کشورتدوين ميشوندو به همين دليل يک مدير موفق در تجارت الکترونيک بايد براي پيشي گرفتن از ساير رقباهميشه از آخرين تحولات و اطلاعات قوانين کشورهايي که مورد مراودات تجاري سازمانمتبوعش هستند اگاهي پيدا کند. با وارد شدن تجارت الکترونيک به ساختار سازماني که تاکنون به شيوه سنتي فعاليت اقتصادي کرده به عنوان يک برنامه کليدي و اساسي درمراودات تجاري سازمان نيازهاي جديدي بوجود مي ايد. از جمله اين مسائل تغيير در روندارتباطي کارمندان سازمان با طرفهاي تجاري است بدين صورت که کارمندي که تا ديروزبااستفاده از نامه نگاري، فکس و... اقدام به ارسال و دريافت اطلاعات مي کرد همکنون باابزارها و بسترهايجديدي روبرو مي شود. در اين وضعيت مسائل جديدي در سازمان ظهورخواهد کرد.

 

بازاريابي الکترونيکي

نياز به بازاريابي الکترونيکي(E-MARKETING ) تغييرات اساسي در بخشتبليغات و روابط عمومي سازمان و ... از مسائلي است که مدير را مجاب خواهد کرد که بهجذب نيروهاي جديد و متخصص در زمينه هاي مزبور اقدام کند و يا طي برنامه هاي اموزشينيروهاي موجود را باتغييرات هماهنگ سازد.

در بعد ديگر مدير سازمان بايد مسئلهتجارت الکترونيک را از نظر اهميت سازماني به دقت مورد توجه قرار دهد و از لحظه وروداطلا عات به سازمان تا ذخيره سازي آنها به حفظ و امنيت آنها نظارت داشته باشد. امنيت در دريافت و پرداخت به شيوه الکترونيکي بايد به شدت مورد توجه مديران سازمانقرار بگيرد. مدير بايد با توجه به حجم و گستردگي کار بايد از سخت افزارها و نرمافزارهاي مطلوب و مورد اقبال ساير شرکتها و سازمان ها استفاده کند.

 

نقش انواع مديريت

مديريتپايگاه اينترنتي، مديريت بازاريابي، مديريت روابط عمومي و تبليغات، مديريت امورحقوقي و... از جمله نيازهاي يک طرح بزرگ تجارت الکترونيکي براي سازمان است. از جملهعوامل و مسائل تعيين کننده در موفقيت طرح هاي تجارت الکترونيک بستر سازي هاي لازمبراي انجام سرويس هاي پشتيباني کالاها و خدمات است. سازمان شما بايد مسئوليت کليهروابط و معملات انجام شده را تا رضايت کامل مشتري بپذيرد. انجام سريع پروسه انتقالکالا به مشتري با کيفيت مورد توافق در معامله از قبيل انجام امور گمرکي، انبارداري، پست، حمل و نقل زميني هوايي و دريايي از جمله مسائلي است که در ترغيب و تشويقمشتري سازمان شما به انجام معاملات بعدي مي افزايد در غير اين صورت يا مشتري بهپايکاه اينترنتي سازمان ديگري مراجعه مي کند و يا قيد تجارت الکترونيکي را ميزند.

اگر قانون يکپارچه و منظمي براي دريافت و پرداختهاي الکترونيکي در يک کشورحاکم نباشد بايد سعي کنيد که در نظام دريافت و پرداخت الکترونيکي سازمان خود استفاده از شيوه ها و ابزارهايمختلفي را لحاظ کنيد تا در مقابل تنوع ابزارهاي موجودبا مشکل مواجه نشويد مثلاً پذيرش دو يا چند کارت اعتباري معتبر را بلامانع کنيد تا مشتريان بيشتري قادر به خريد از شما باشند. در گزينش سازمانهاي اعتباري مثل بانک ويمه از سازماني خدمات بگيريد که با استانداردهاي عمومي و ساختار تجارت الکترونيکيشما و مشتريانتان سازگارتر باشد. تلاش کنيد ضمن بالا بردن کيفيت خدمات الکترونيکيخود در افزايش کيفيت کالاهاي خود نيز موفق باشيد و در کنار اطلاعات جامع و شفافي کهاز کالاي خود در اختيار مشتريان مي گداريد اطلاعات مفيد جنبي مثل نرخ برابري ارز،هزينه هاي حمل و نقل در فواصل مختلف و... را نيز به او بدهيد. با اين اوصاف بايدگفت که آينده تجارت جهاني در عرصه بازارهاي الکترونيکي رقم خواهد خورد و بنابراينسازماني موفق خواهد بود که با تقبل هزينه ها و ريسک هاي احتمالي در روند تغييراتساختار تجاري خود از شيوه هاي سنتي به شيوه هاي مدرن از رقبا پيشي بگيرد.

 


نگاهي به فرآيندE-Management

تنوع و پيچيدگي فعاليتهاي مختلفعلمي، اقتصادي، آموزشي و ... در قالب سازمان هاي مختلف و گستردگي ارتباطات درون وبرون سازماني در نظام هاي مديريتي امروزي و همچنين شاخصها و عوامل فراوان موثر دررشد و توسعه سازمان ها موجب مي شود تا مديران سازمان ها بيش از هر زمان ديگرينيازمند باشند به سلاح ها و ابزارهاي اطلاعاتي و ارتباطي در عرصه رقابت هاي تجاريمجهز شوند. چالش جهاني ايجاد شده در عرصه مديريت که با ظهور پديده فناوري اطلاعات وارتباطات رنگ و جلوه اي ديگر گرفته است مهمترين و شايد اثر گذارترين دست يافته بشردر طول چند قرن اخيرمي باشد تا جايي که مهمترين کالاي تجاري قرن حاضر را " اطلاعات" معرفي کرده اند.

تاثير مستقيم و غير مستقيم ICT در کليه ساختارها و سطوح زندگي عادي مردم و نفوذ و توسعه ابزارهاي اين پديده عصر جديد در پيچيدهترين فعاليتها، موثرترين عامل در راه توسعه تکنولوژيک و به تَبع آن اطلاعاتي بشربوده است. ظرفيتهاي بالقوه ICTمديران پيشرو را مجاب مي کند تا با نگرشي عميقبرابزارهاي اين پديده جهان شمول قابليتهاي بالفعل سازمان خود را به مَنصه ظهوربگذارند. با اين ديدگاه سعي مي شود تا با نگاهي گسترده زمينه هاي بستر سازي ICT وکارکردهاي آن در تحولات درون سازماني و ارتباطات برون سازماني مورد بررسي و تحليلقرار گيرد.

همانطور که مي دانيم فناوري ارتباطات و اطلاعات به مجموع مکانيزمهايتلفيق کننده و هدايت کننده اي که زمينه هاي کاربردي شدن، به هنگام شدن و گسترشيافتن اطلاعات و داده هاي خام را با استفاده از ابزارهاي ريز پردازنده (تراشه هايرايانه اي) انجام مي دهند اطلاق مي شود. ارتباط اغلب مديران باICT به دونوع سيستم محدود مي شود:

الف)سيستم هايي که اطلاعات را ذخيره و پردازش ميکنند.

ب) سيستمهايي که ارتباط بين افراد و مشاغل را با سرعت و بسيار کارآمدبرقرار مي کنند.

در واقع پديدهICT دو سيستم مديريت اطلاعات و مهندسي اطلاعات رابراي مديران به ارمغان مي آورد.

 

نقش مديران در سازمان

مديران پيشرو هميشه به دنبال فناوري هايي هستندکه جريان کار را تسريع و تسهيل مي کند در وقع مديران براي ايجاد ارتباطات موثرمابين سطوح طولي و عرضي سازمان همچنين ساده کردن جريان امور براي جمع آوري و راهبردمناسب اطلاعات مرتبط با حوزه فعاليت سازمان خود ناگزير از شناخت ظرفيتهاي موجودسازمان خود و نياز سنجي ظرفيتهاي تکميلي هستند.

استفاده از قدرت اثر ICT در هدايتسازمان براي پيشتازي در مقابل رقبا امري ضروري و اساسي است. فناوري هاي ارتباطي واطلاعاتي بسياري از عمليت مربوط به سازمان مانند سيستم ها و جريان اتوماسيون رابه انجام مي رسانند. بدون شک بايد گفت که ICT موجب تقويت توانايي ها و خلاقيت هايمديران پيشرو
مي شود. با اين نگرش يک مدير و کارمندان او وقتي ابزارهاي ارتباطيو اطلاعاتي را به ساختار سازمان خود تزريق شدند مي توانند به جاي سخت کارکردنسريعترو با دقت تر از قبل کارکنند ضمن اينکه مدير ميتواند نظارت و مديريت غيرمتمرکز را تجربه کند . با توجه به اينکه هدف غايي هر رابطه کاري دست يابي به سودتجاري مي باشد مي توان گفت که ارتباط کمي و کيفي با مشتريان با استفاده از اينابزارها گسترش مي يابد و هزينه هاي جاري و حتي سرمايه اي و امکان سنجي نيز کاهش مييابد.

يکي از مهمترين شاخصه هاي شناخت درست ICT توسط مديران استفاده يا ايجادسيستمهاي کارآمد در ساختار سازمان مي باشد با توجه به اينکه هر يک از ابزارهايICT که منطبق بر سيستمهاي مديزيتي باشند مي توانند در بهبود و يا ايجاد نقص در شيوهمديريت و ارتباط با مخاطبان سازمان موثر باشند بنابراين به جاست که در گزينشسيستمهاي مذکور:

الف) عملکرد سيستم براي مخاطبان سازمان روشن باشد

ب)استفادهکاربران را تسريع و تسهيل شود

ج)از انعطاف پذيري بالايي در قبال تحولاتتکنولوژيک و يا ساختاري برخوردار باشد.

با اين توضيح مي توان گفت به واقع مديريموفق خواهد بود که فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي را منطبق بر نيازهاي سازمان خودطراحي و يا انتخاب کند. در اين صورت در هنگام ارائه خدمات سازمان خود به مخاطبان ومشتريان قادر خواهد بود نيازهاي مشتريان را نيز در تدارک سيستم ها لحاظ کند. بهطور مثال استفاده از دستگاه هاي خودپرداز بانکي اين نياز را مي طلبد که آموزش وفرهنگ سازي لازم براي اشاعه اطلاعات در مورد استفاده از کارتهاي اعتباري گسترشيابد. در استفاده از ابزارهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات به مديرا ن توصيه مي شوددر تعيين ابزارها انتخابگر باشند و با مطالعه اي فراگير درباره همه ابزارهاي موجوداين فناوري آندسته اي را مورد گزينش و ا ستفاده قرار دهند که سبب ايجاد تسهيلاتبيشتري در امور اجرايي مي شود. صرفه جويي در زمان را به همراه دارد و موجب کاهشهزينه ها و يا افزايش درآمدها مي شود. براي معرفي نمونه اي از اين سيستمها مي توانبه سيستمهاي تجارت الکترونيک(براي خريد و فروش هاي اينترنتي) و شبکه هاي محلي و ياسايتهاي اختصاصي داخلي(اينترانت و( LAN اشاره کرد.

بنابراين براي مديريتاطلاعات درون سازماني در ابتدا بايد حوزه هاي اصلي کار را تعيين کرد و به نياز سنجيهر يک از اجزا سازمان پرداخت تا بهترين تکنولوژي موجود برا ساس نيازهاي و ظرفيتهاتامين شود. شبکه ها به عنوان شاهرگهاي تجارت نوين و ابزار اساسي استفاده اشتراکي ازاطلاعات و برقراري ارتباطات درون و برون سازماني اند. انتخاب سيستم هاي شبکه اي نيزبا توجه به تعداد کاربران و امکان دسترسي سريع آنها به بانکهاي اطلاعاتي صورت ميگيرد. تصميمات و کارهايي که بايستي در انتخاب وراه اندازي شبکه هاي درون سازمانيتوسط مدير انجام شود در مورد تعداد کاربراني است که بايد با شبکه مرتبط باشند که دراين صورت سطح گسترش شبکه بر حسب تعداد کاربران تغيير مي کند.

در بُعد نرم افزارييک مدير بايد از برنامه هاي نرم افزاري مختلف اطلاعات کافي داشته باشد و بتواندبرخي از آنها را در اجراي کارهاي خود مورد استفاده قرار دهد اين قابليت مدير را درانتخاب برنامه هاي نرم افزاري مورد نياز سازمان بسيار کمک خواهد کرد. انتخاب سيستمعامل هايي چون خانواده ويندوز، لينوکس، مکينتاش و ... همچنين انتخاب نرم افزارهايکاربردي مورد نياز براي بخش هاي حسابداري، اداري، دبيرخانه، طراحي و ... امري استکه با دانش و تجربه توام مي تواند تاثير مثبت خود را به جا بگذارد. نوع نرمافزارهايي که يک مدير در فعاليت هاي سازمان خود استفاده مي کند بستگي به ماهيتسازمان دارد اما امروزه اغلب مديران رويکرد مثبتي به نرم افزارهاي اداري توليد شده توسط شرکت مايکروسافت دارند در اين بين
بسته نرم افزاري MS OFFICE با امکاناتگسترده اي چون واژه پرداز رايانه‌ايWORD استفاده از صفحات گسترده براي محاسبات با EXCEL و استفاده از پايگاههاي ذخيره سازي اطلاعات باACCESS مديريت پروژه هايسازماني
با MS POROJECTکه در اختيار کاربران خود قرار مي دهد جايگاه مناسب خودرا در امور اجرايي اکثر سازمانها پيدا کرده است نرم افزار INTERNET EXPELORER و سرويس پست الکترونيکي رايگانGMAIL از ديگر نمونه هاي قابل ذکر هستند که مديرانمي توانند از آنها در امور سازمان خود استفاده کنند. ولي درکل آنچه اهميت دارد ايناست که مديران بايد از نرم افزارهايي که توسط سازمان هاي مختلفي مورد استفاده قرارگرفته و امتحان شده بهره بگيرد.

پست الکترونيک به عنوان يک ابزار ارزان، سريع وکارآمد براي ارسال پيامهاي مديريت در قالب الکترونيکي به بخش هاي گوناگون سازمان ويا نقاط گوناگون سراسر جهان است. با استفاده از برنامه پست الکترونيک مي توانيدپيام هاي مورد نظر خود را تهيه ارسال، دريافت ، ذخيره سازي و مديريت کنيد. بهترينشيوه براي راه اندازي و اجراي پست الکترونيک در هر سازماني استفاده از يک رايانهمرکزي براي مديريت نامه هاي الکترونيکي داخلي و کنترل دائمي ارتباط دائمي يا تلفنيبا اينترنت است. بسياري از سازمان ها بدون توجه به مشکلات ارتباطات الکترونيکي وبدون ارائه آموزش هاي لازم به کارکنان اقدام به نصب و راه اندازي پست الکترونيک ميکنند مديران سازمان ها بايد توجه داشته باشند که در دنياي ارتباطات الکترونيکي همانقوانيني حکمفرماست که در انتشار قراردادها و ادعانامه هاي مکتوب حاکم است بنابراينيک اشتباه مي تواند خسارتهاي فراواني به بار آورد.

در بُعد سخت افزاري مديريتسازمان مي تواند مهمترين و موثرترين نقش را در توسعه توانمنديهاي سازمان را در بستر ICT فراهم کند.مدير سازمان بايستي با توجه به نيازها و بدون در نظر گرفتن تجملاتبهترين و کارآمد ترين ابزارهاي سخت افزاري مورد نياز در سازمان را مورد گزينش قراردهد در انتخاب ابزارهاي سخت افزاري مدير سازمان به علاوه نيازسنجي حال حاضر بايد دربرابر هزينه اي که متحمل مي شود نياز هاي آتي را نيز مد نظر قرار دهد يکي از بهترينراهها در انتخاب ابزار مشاوره با کاربران سازمان مي باشد. بسته به اينکه چه کساني در چه زماني و چه مکاني و براي چه کاري از اين ابزارها استفاده مي کنند نوع ، کميتو کيفيت ابزارها قابل تغيير خواهد بود. به طور معمول سخت افزارهاي کامپيوتري پس ازيک سال از گارانتي توليد کننده خارج مي شوند و از آن پس تضمين سلامت کاردستگاه باخود مشتري خواهد بود و به همين دليل در هنگام تجهيز سازمان به رايانه و کلاٌ هر يکاز ابزارهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات خريد از شرکتهاي معتبر الزامي است. در ادامهلازم است تا مدير پس از خريد و راه اندازي هر يک از اين ابزارها در سازمانشناسنامه سخت افزارهاي موجود را تهيه کند تا در موقع لزوم نسبت به انجام سرويس هايلازم اقدام شود. يکي از روشهاي توصيه شده در تعيين نوع سخت افزار هاي سازمانينيازسنجي نرم افزاري سازمان و سپس تعيين، تامين و ترکيب سخت افزار با بسته هاي نرمافزاري انتخاب شده براي هر يم از اجزاي سازمان مي باشد.

به عنوان مثال مدير بايدتشخيص بدهد در بخش گرافيک سازمان با توجه به نوع نرم افزارهاي موجود به چه ترکيبياز سخت افزارها نيازمند است. مطمئناً اين نوع نگاه در انتخاب سخت افزار در حذفهزينه هاي زائد نقش موثري دارد نمونه هايي از سخت افزارهاي متنوع را به عنوان مثالذکر مي کنيم. تصميم گيري در مورد اينکه در هريک از بخش هاي سازمان شما از چهمانيتوري(15،17،21 اينچ) استفاده شود و يا مانيتور معمولي باشد يا LCD از عوامل بهظاهر ساده ولي مهم هستند که مي توانند ضمن افزايش راندمان کاري سازمان در کاهش وحذف هزينه هاي غير ضروري موثر باشد.
با تمام اين تفاسير بايد گفت که بستر سازيمطلوب براي توسعه ICT در ساختار سازماني نيازمند شناخت کافي و نگرش مثبت مديران بهضروروتهاي حضور اين پديده در روند فعاليتهاي سازمان است با وجود اين شناخت يک مديردر ابتداي پروسه بستر ساري فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان خود بايد آيين نامهها و قوانين درون سازماني را تهيه، آزمايش و ابلاغ نمايد اين آيين نامه هاي اجرايي ICT در سازمان مي بايد با استانداردهاي تعيين شده از جانب مراجع ذيصلاح و نيازهايسازماني هماهنگ و همساز باشند. با توجه به اهميت نقش ICT در توسعه و گسترشفرآيندهاي سازماني هر مدير پيشرو و آينده نگر ناگزير از انجام زمينه سازي هاي لازمو انجام مشاوره هاي علمي و فني با صاحبان دانش ICT است. براي باقي ماندن مديران درعرصه رقابت هاي اقتصادي و حتي ربودن گوي سبقت از ديگران بايد ابزارها و لوازم مختلفاطلاعاتي و ارتباطي با ديدي روشن و گاهي کامل از نياز هاي سازمان تامين و راهاندازي شوند.

 

نتیجه گیری

بايد گفت که بستر سازي مطلوب براي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در ساختار سازماني نيازمند شناخت کافي و نگرش مثبت مديران به ضرورتهاي حضور اين پديده در روند فعاليتهاي سازمان است. با وجود اين، شناخت يک مدير در ابتداي پروسه بستر سازي فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان خود بايد آيين نامه ها و قوانين درون سازماني را تهيه، آزمايش و ابلاغ كند. اين آيين نامه هاي اجرايي فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان مي بايد با استانداردهاي تعيين شده از جانب مراجع ذيصلاح و نيازهاي سازماني هماهنگ و همساز باشند. با توجه به اهميت نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه و گسترش فرايندهاي سازماني هر مدير پيشرو و آينده نگر ناگزير از انجام زمينه سازي هاي لازم و انجام مشاوره هاي علمي و فني با صاحبان دانش فناوري اطلاعات و ارتباطات است. براي باقي ماندن مديران در عرصه رقابتهاي اقتصادي و حتي ربودن گوي سبقت از ديگران بايد ابزارها و لوازم مختلف اطلاعاتي و ارتباطي با ديدي روشن و گاهي کامل از نياز هاي سازمان تا مين و راه اندازي شوند.

منابع و ماخذ

1 - پر کردن شکاف ديجيتالي چالش بزرگ قرن بيست و يکم .منبع. فناوري اطلاعات www. iran.com

2 - حسني ، فرنود ،فناوري ارتباطات و اطلاعات نياز امروزِ مديران فردا ، فناوري اطلاعات. www. iran.com

3 - حسني ، فرنود، بررسي شاخصهاي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايران(2003-2002). www. iran.com.

4 – دعائي، حبيب اله، عالي، مرضيه، سازمانها در بستر جهاني شدن، نشر بيان هدايت نور، 1384.

5 – صرافي زاده، احمد، فناوری اطلاعات در سازمان، انتشارات امير، بهار 1383. 5 - سعيد احمدي بهنام ،تجارت الکترونيک از آغاز تا امروز، فناوري اطلاعات. www.iran.com

6- بهروز نوعي پور,اميرحسين شمس‌زاده ، ماهنامه شبکه - فرودين و ارديبهشت ۱۳۸۴ شماره 53

 

 

  انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1469

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما