مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2544
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13044207

اعتیاد به اکستازی


فهرست مطالب

عنوان صفحه

اكستازي.. 1

جادوي مرگ در قرن كنوني.. 1

سابقه مصرف اكستازي از كجا شروع شد؟. 1

آيا اكستازي را مي شناسيد؟. 1

اثرات كوتاه مدت... 2

اثرات طولاني مدت... 2

اكستازي از شادي تا مرگ.... 3

مرگ با قرص شادي.. 5

قرصها از كجا مي آيند؟. 7

خطر را جدي بگيريد.. 9

و در آخر. 11

تحقيق جامع دكتر غلام رضا حسين پور. 11

داروهاي روانگردان دغدغه جديد خانواده ها14

سايت هايي در مورد اكستاسي.. 18

هشدار يك روانپزشك.... 19

اكستاسي.. 19

تاثيرات اكستاسي بر سلامتي.. 20

 


اكستازي

جادوي مرگ در قرن كنوني

سابقه مصرف اكستازي از كجا شروع شد؟

اولين بار سابقه ي مصرف آن در جنگ جهاني اول بود كه انگليسي ها اين دارو را به سربازان نشان مي دادند تا در جنگ احساس شادي كنند. بعد از جنگ هم يك مدتي مورد استفاده قرار گرفت اما به دليل اينكه در يك سال 15 نفر تلف شدند دارو جمع آوري شد.

و همچنين در سال 1912 در آلمان به عنوان قرص ضد اشتها به بازار عرضه كرد براي لاغر شدن افراد.

آيا اكستازي را مي شناسيد؟

آيا تاكنون اسم (Ecstasy اكستازي) را شنيده ايد؟ آيا مصرف هم كرده ايد؟!! درهر صورت امروز تصميم گرفتم كه در مورد اين ماده مخدر كه كم كم رواج يافته و روز به روز بيشتر مي شود و سوالات زيادي هم درباره آن مطرح است، مطلبي هر چند كوتاه بنويسم. اميدوارم كه استفاده كنيد! (منظورم از مقاله است!!!)

Ecstasy (3,4-methyleneDioxyMethAmphetamine):

در بين عامه مردم اسم هاي ديگري نيز دارد از جمله: X,E,MDMA,Roll,Adam,XTC

از حدود نيمه هاي دهه 1960 به نوان آمفتامين با عوارض كمي براي كاهش Ecstasy افسردگي وارد بازار شد و به صورت كوتاه مدت باعث بهبود اين مشكلات شد اما به دليل سوء مصرف باعث مشكلات زيادي مي شود كه باعث شده از آن به عنوان يك ماده مخدر نام برده شود. اين دارو به صورت قرص مصرف مي شود. معمولاً در پارتي ها (raves) و مهمانيهايي كه به مدت زياد به رقص و پايكوبي مي پردازند استفاده مي شود.

اين قرص از موادي كه باعث توهم زايي مي شوند هم تشكيل شده است. اين قرص زماني كه ساخته مي شود، نظارتي بر روي آن صورت نمي گيرد و ممكن است كه از مواد ديگري هم ساخته شود (زيرا در كارخانه هاي معتبر ساخته نمي شود و يكي از دلايل است كه باعث شده به عنوان قاچاق معرفي شود.)

از لحاظ رواني اين قرص باعث اعتياد به آن هم مي شود كه بسيار خطرناك است. تا حدي كه 300 ميلي گرم از ان مي تواند سبب مرگ يك دختر 15 ساله شود.

اثرات كوتاه مدت

اكستازي باعث افزايش انرژي و توهم درفرد مي شود. مصرف كنندگان مي گويند كه بعد از مصرف دوست دارند به ديگران نزديك شده و با آنها تماس داشته باشند. از ديگر اثرات آن مي توان به: دندان قروچه غير ارادي، كاهش اعمال مهاري، ارز با يا بدون تعريق زياد، تاري ديد، افزايش ضربان قلب و فشار خون، احتمال بروز تشنج و ... اشاره كرد.

مواد تحريكي موجود در قرص مي توانند باعث شوند تا مصرف كننده به طور باورنكردني و طولاني مدت بر قصد كه اگر در اين شرايط گرما و شلوغي (مثلاً در يك پارتي) هم باشد ممكن است سبب تب و از دست دادن آب بدن (به شكل عرق) شود. اين شرايط مي تواند منجر به از دست ددن عملكرد عضلات، كليه، قلب و كبد شود. در اين صورت مي توان مرگ را هم ديد. حتي بعد از اين اثرات مشكل در خواب، اضطراب و افسردگي هم ديده مي شود.

اثرات طولاني مدت

استفاده مكرر از اكستازي (و يا اعتياد به آن) مي تواند سبب از بين رفتن و تخريب سلولهاي ترشح كننده سروتونين شود. اين سلولها نقش مهمي در حالت روحي افراد، حافظه، يادگيري، درد و اشتها دارند. كه تخريب آنها سبب اختلال در عمل آنها مي شود. (اختلال در حافظه و يادگيري، كم اشتهايي، افزايش احساس درد، افسردگي و اضطراب.)

در ضمن اين قرصها در انواع نامهاي تجاري و با آرم هاي مختلف ساخته مي شوند. مثل: ميتسوبيشي، موتورولا و ..

حال بايد از كساني كه از اين ماده خطرناك استفاده مي كنند پرسيد كه آيا حالت سرخوشي موقت به اين همه اختلال و شايد مرگ مي ارزد؟؟!!

  • باعث اختلال در درك و تفكر مي شود براي فرد افسردگي به وجود مي آورد.
  • به اعصاب بدن كه از مغز و نخاع به همه جاي بدن مي رود آسيب مي رساند.
  • تخريب عضلات كليه.
  • انگيزه هاي جرم و جنايت و خودكشي و تجاوز را در مصرف كننده به وجود مي آورد.
  • در دزهاي بالا منجربه مرگ مي شود.

اكستازي از شادي تا مرگ

امروزه اعتياد مشكل بزرگ جوامع است و خساراتي كه اين معضل يا بلاي خانمانسوز به جا مي گذارد بسيار زيانبار است زيرا نيروي جوان جامعه را از چرخه توليد خارج مي كند. اعتياد وابستگي جسمي يا رواني به چيزي است. اعتياد مي تواند به مواد شيميايي يا مواردي مانند اينترنت باشد.

اعتياد به تركيبات شيميايي رايجترين نوع موجود است و موادي كه به طور معمول به كار مي روند شامل داروهاي مسكن و خواب آور، محركهاي مغزي، مواد استنشاقي، الكل، مواد افيوني و يا حشيش هستند.

داروهاي مسكن خواب آور شامل گروه داروهاي بنزوديازپين هستند. اين تركيبات باعث اختلال عملكرد شغلي و اجتماعي خواب آلودگي و اختلال درك است. از علايم آن پوست سرد و نمناك است و عوارض آن ناراحتي هاي كبدي و گوارشي و در نهايت در اثر مصرف زياد مرگ را به دنبال دارد.

گروه ديگري از مواد اعتياد آور كه ممكن است كمتر جلب توجه كند مواد استنشاقي است. مانند چسب موكت، تينر، بنزين، گاز فندك تر و مايع خشك شويي است. پس از مصرف اين مواد فرد دچار نئشگي، سردرد، تهوع، پرخاشگري، اختلال تكلم، و افزايش تعداد ضربانهاي قلب است. اين گونه مواد باعث از بين رفتن سلولهاي مغزي، كاهش بهره هوشي و آسيب هاي جدي به كبد و كليه و عضلات و ريه مي شود. اما از آنجايي كه اين مواد مستقيم اثر بر مغز دارد احتمال كم خوني و سكته بسيار زياد است.

تركيبات ديگر مواد الكلي مانند انواع مشروبات الكلي هستند كه سبب به هم خوردن تعادل و كندي پاسخ مي شود از علائم آن استشمام بوي الكل، سيگار كشيدن زياد و استفراغ است. در چنين افرادي خطر ابتلا به سرطان سروگرون و آسيب كبد بسيار بالاست.

مشهورترين گروه مواد اعتياد آور مواد افيوني مانند ترياك، شيره كدئين، مرفين و هروئين هستند. اين مواد حالت نئشگي گرما و گيجي ايجاد مي كنند. مشخص ترين علامت مصرف تنگي مردمك چشم اين افراد است همچنين حساسيت، كاهش وزن كاهش ميل جنسي و تيره شدن پوست است و احتمال ابتلا به هپاتيت، كزاز و ايدز در اين گونه افراد بسيار بالاست و مرگ بيشتر در اين گروه اتفاق مي افتد.

گروه ديگر مواد اعتياد آور كانابيس است كه شامل حشيش، ماري جوانا، گراش و بنگ و ... است. در اين گونه افراد تمركز از بين رفته و اشتها افزايش مي يابد. از علائم مصرف آن قرمز شدن چشم است. اين مواد به سلولهاي مغز آسيب جدي وارد مي كند و با درصد بالايي سبب سرطان ريه مي شود.

و اما گروه جديدي از مواد اعتياد آور كه محركهاي مغز هستند. اين مواد گروها از آمفتامين ديتالين و مشتقات آنها هستند. از مشتقات اين مواد مي توان به 3 و 4 متيلن دي اكسي متامفنامين دارد. اعتياد به اين ماده رواني و ترك آن بسيار دشوار است. متأسفانه ميزان مصرف اين ماده خطرناك در ايران در حال افزايش است. خطر مرگ با مصرف آن وجود دارد هيچ پادزهري تا امروز براي مسموميت با اكس شناسايي نشده است.

اعتياد بيشترين آسيب را به جوامع مي زند و چون هميشه پيشگيري راحت تر از درمان است بهترين راه آگاه ساختن افراد و كاهش معتادين جامعه است.

مرگ با قرص شادي

24 مرداد 1384

امير را همه مي شناختيم. مهربان و خوش برخورد و خوش خنده بود. صفحه ش در اوركات هنوز باز است با صدها پيام از دوستان كه هنوز در بهت مرگ ناگهاني او نشسته اند. او آن شب هم در يك مهماني، يك شيشه مصرف كرده بود. براي بار آخر. قلبش همان شب ايستاد.

براي قريب 11 درصد جوانان ايراني حدود 20 ساله داروهاي روانگردان و محرك مصرف مي كنند، باور آنكه اين مواد اعتياد آور و خطر آفرين هستند مشكل است. اما به عقيده پزشكان هر ماده اي را كه پس از يك بار مصرف، فرد به مصرف دوباره آن ترغيب شود مي توان اعتياد آور خواند. مواد روانگردان نيز از اين قاعده مستثني نيستند.

مصرف كنندگان داروهاي رونگردان «فايل» تازه اي را در ميان مجرمان كشور باز كرده اند. آنان در زمان صمرف داروها، كارهايي مي كنند كه به اقداماتي دست مي زنند كه گهگاه خود آنها كاملاً بي خبرند. اقداماتي كه به خود آنان و اطرافيانشان صدمات جبران ناپذيري مي زند و گهگاه حتي باعث ضرب و جرح منجر به مرگ مي شود. از سوي ديگر سلامت جسمي و روحي مصرف كنندگان نيز، حتي با يكبار مصرف اين داروها، به خطر مي افتد. براساس آمار منتشره از سوي وزارت كشور، 16 درصد مصرف كنندگان اين مواد از درجات مختلف افسردگي رنج مي برند؛ اما تنها زماني كه اخبار مربوط به خودسوزي، پرش از ارتفاع يا خود زني وضرب وجرح اطرافيان آنها منتشر ميشود، جامعه در مي يابد كه اين قرص هاي كوچك چه عواقب بزرگي دارند.

XTC كه امروزه به نامهاي اكستاسي، اكستازي، اكس و يا قرص شادي بخش شناخته شده است اين ماده در سال 1914 در آلمان توسط شركت مرك به عنوان كاهنده اشتها توليد شد اما به علت عوارض آن از رده خارج گرديد. بعد از مدتي در دهه 70 در روان درماني براي كمك به بيان احساسات بيماران به كاربرده شد. با اثبات اثرات اين ماده روي مغز حيوانات آزمايشگاهي مصرف آن ممنوع شد.

در سالهاي اخير مصرف اين ماده در مهمانيهاي شبانه موسوم به اكس پارتي افزايش يافته است. عامل اصلي رواج اين ماده در ايران عدم آگاهي افراد از عوارض ناشي از اين قرص هاست به طوريكه با يك بار مصرف آسيب هاي مغزي شديدي ايجاد مي كند.

اكستاسي به صورت قرص هاي خوراكي و تزريقي وجود دارد كه علامتهاي مرسدس بنز، ميتسوبيشي، دلار و گاهي صليب روي آن حك شده است.

اين ماده به راحتي قابل سنتز است به طوري كه با مصرف اين دارو و سلولهاي توليد كننده سروتونين تخريب شده و ماده اي را در مغز آزاد مي شود كه باعث افزايش خلق، تنظيم خواب، فعاليت جنسي و حساسيت به درد است. اين دارو به سلولهاي توليد كننده دوپامين نيز آسيب مي رساند. اثرات اين قرص 20 تا 90 دقيقه پس از مصرف ظاهر مي شود و 2 تا 3 ساعت در يك حد حفظ شده وبعد افت مي كند.

اين اثرات شامل افزايش شديد خوب بودن، افزايش انرژي، احساس تمايل براي ارتباط با ديگران، افزايش هوشياري و درك موسيقي، افزايش حس بويايي و چشايي، احساس روشنايي و تمايل براي در آغوش گرفتن و بوسيدن ديگران است.

به علت افزايش بيش از حد انرژي اني افراد تمايل به رقصهاي طولاني دارند. ديگر اثرات آن كاهش اشتها، تاري ديد، گشاد شدن مردمك ها است كه باعث مي شود در مهمانيها به وجود نور كم مجبور به استفاده از عينك هاي آفتابي در شب شوند.

حركات غير طبيعي چشم، افزايش ضربان قلب و فشار خون قفل شدن دندانها كه براي جلوگيري از اين حالت مجبور به مصرف آدامس هستند و تا ساعتها اين حالت فك زدنهاي غير طبيعي وجود دارد نيز از عوارض هاي ديگر است.

اين اثرات 3 تا 24 ساعت باقي مي ماند و بعد از آن تمايل شديدي براي مصرف مجدد آن وجود دارد. داروهاي رونگردان و محرك به دو شكل كاملاً مجزا در جامعه مصرف مي شوند. شكل اول مصرف قرص هاي محرك با نام هاي مختلف، در محفل جوانان است. شكل دوم، مصرف داروهاي روانگردان زير عنوان آرامبخش يا خواب آور است كه بيشتر در ميان زنان، آن هم در سنين مياني، ديده مي شود.

بنابه گفته مدير كل بخش مواد مخدر نيروي انتظامي، داروهاي روانگردان براي بسياري از مردم ناشناخته است. سردار اوبويي مي گويد: مخدرهاي شيميايي و صنعتي روانگردان، به طور كامل براي نيروي انتظامي شناخته شده است، ولي وزارت بهداشت و درمان و كارشناسان امر بايد به جامعه در تشخيص اين داروها كمك كنند.

قرصها از كجا مي آيند؟

در سال هاي نخست شيوع مصرف مواد روانگردان، بيشتر اين مواد از خارج از مرزها به كشور وارد مي شد. كشورهاي آسياي جنوب شرقي توليدكنندگان اين مواد بودند و ايران نيز كه در راه ابريشمين عبود مواد از شرق به غرب هيمشه در معرض آلودگي بوده، از آنها سهمي مي برده است... اما كمي بعد، قاچاقچيان داخلي تصميم گرفتند خود قرص ها را توليد كنند. آنان مواد اوليه يا حتي قرصهاي خارجي را دوباره توليد مي كردند و با افزودني هايي نظير گچ يا مواد شيميايي ارزان ديگر، درصد خلوص آن را مي كاستند. براين اساس است كه قيمت قرصها بين 5 تا 30 هزار تومان در نوسان است.

اني فزودين ها در برخي موارد تاثير مخرب كمتري داشتند اما در موارد ديگر با افزودن موادي خطرناك، باعث شدند مصرف كنندگان بلافاصله كارشان به بيمارستان بكشد. اين قرصها از آنجا كه به دارو شباهت دارند در خيابان ناصر خسرو تهران محل فروش داروهاي قاچاق فروخته مي شوند. تنها در ماه هاي اخير، رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از شناسايي و اندهام دو باند فعال قرص هاي روانگردان در ناصر خسرو خبر داد.

سردار محمودي به ايسنا گفت: حدود 40 هزار قرص و آمپول مرفين دار روانگردان و 300 عدد قرص اكستازي از نوع دلفين، موتورلا و ميتسوبيشي در انبار اين باند كشف وضبط شد كه آثار تخريبي بسيار بالايي دارد.

اين ميزان مواد روانگردان كه تنها از يك باند در تهران در سال جاري كشف شده است، ديگران همه از نكاتي است كه جوانان، به ويژه آنان كه خجالتي ترند را به مصرف چنين موادي ترغيب مي كند.

امگا، دلفين، لنگر، دكس، بيسكوئيت، صليب سرخ، سان شاين، هوندا، بمب بي، سوپرمن، قرص عشق، قرص شيطان ورنو، ميتسوبيشي و صدها نام ديگر، اين مواد شيميايي را «خوشنام» مي كنند، ولي در واقع همه در خدمت يك هدف هستند: روانگرداني.

ال اي دي يا شيشه متامفتامين تركيبي است صنعتي، كه باعث كم خوابي و همچنين افزايش انرژي مي شود. اكستاسي يا متيلين دوكسي متامفتامين علاوه بر اين ، باعث ايجاد توهمات نيز مي شود. اما اينها اثرات كوتاه مدت است، و در دراز مدت فرد دچار پرخاشگري، بي قراري، اضطراب، نااميدي، و ميل به خودكشي مي شود. در مراحل پيچيده تر هم فرد به مرحله اي مي رسد كه جنون نام دارد.اين مواد در سالهاي مياني قرن بيستم و در اورپاي بحران زده پس از جنگ دوم به عنوان داروهاي ضدافسردگي به بازار آمدند اما در مدت زمان اندكي به دليل اثرات مخرب آن و افسردگي كه پس از هر بار مصرف تا چند روز با بيمار مي ماند، مصرف آنها ممنوع شد. با اين وجو كماكان در اين سوي مرزها نيز در ديسكوها و محل تجمع جوانان مصرف مي شود.

دكتر محمدرضا شمس انصاري روانپزشك درباره اين مواد مي گويد: مصرف اين مواد علاوه بر آنكه علائم خطرناكي را در روح و وران مصرف كننده ايجاد مي كند، همچنين خطرات جسمي، همچون ايست قلبي و تشنج غير قابل كنترل و منجر به مرگ در پي دارد. بسيار ديده شده كه فرد پس از مصرف اين داروها به حالت جنون دچارشده و از او كارهاي عجيب و غريب سر زده است.

به گفته اين روانپزشك، خشونت هايي همانند رنگ پاشيدن به درو ديوار خانه، عصبانيت شديد همراه با تهاجم، شكستن شيشه و پنجره و ظروف و لذت بردن از همه اين كارها، بخشي از تاثيرات روحي مصرف اين مواد است.

خطر را جدي بگيريد

براي بيشتر خانواده ها هنوز اين سوال مطرح است كه اين قرصهاي رنگين كوچك چه عواقبي دارند و آنان بايد چگونه متوجه شوند كه فرزندشان آن را مصرف مي كند.

سردار ابويي مي گويد: «شايد بيش از 1400 نوع داروي روانگردان داشته باشيم ولي مخدرهاي رونگردان به 20 نوع هم نمي رسد... كه ممكن است در همين بازار ناصر خسرو به فروش برسد.»

براي نيروي انتظامي و ديگر نهادهاي مربوط به كنترل مواد مخدر تعاريف مشخص است. براساس تعاريف آنها وبه گفته سردار ابويي، ممكن است برخي از اين داروها در زمره مخدرها قرار نگيرند اما اين بدان معنا نيست كه عوارضي ندارند و باعث اعتياد نمي شوند.

رواپزشكان مي گويند: هر تغيير الگوي رفتاري جوانان همچون تغيير الگوي خواب و يا بي خوابي، پرخاشگري، عصبانيت، بي قراري و شيدايي و از اين دسته از رفتارها هشدار دهنده است. حتي آرامش بيش از حد، پر تحركي، پر انرژي بودن، كاهش يا افزايش تمايل جنسي هم مي تواند از علائم مصرف مواد روانگردان باشد و خانواده ها بايد بلافاصله پس ار هر رفتار مشكوك مسئله را با يك روانشناس يا پزشك در ميان بگذراند.

يك روانپزشك معتقد است: هرقدر افراد از نظر روحي ناپايدار تر باشند احتمال اينكه مواد روانگردان استفاده كنند بيشتر است و اين يك قانون كلي در استفاده از اين مواد است، البته تعدادي نيز از روي كنجكاوي و تفنن به اين مواد روي مي آروند.

دكتر مكري عضو هيأت عملي دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين باره مي گويد: بدليل اينكه كساني كه از مواد مخدر شيميايي استفاده مي كنند الگوي منظمي براي مصرفشان ندارند و حتي ميزان مصرف آنان شخص نيست آمار اعتياد به اين مواد در دست نيست.

هنوز هيچ مركزي براي ترك مواد رونگردان در كشور وجود ندارد و تنها برخي از مراجعان از طريق مشاوره و روان درماني تحت درمان قرار گرفته اند. دكتر مكري معتقد است: راه اندازي چنين مركزي نيز مشكل است زيرا نمونه ها بايد مدتهاي بسيار طولاني (حداقل يك سال) تحت درمان باشند.

 

و در آخر

تحقيق جامع دكتر غلام رضا حسين پور

دكتر غلامرضا حسين پور – داروساز

1- اكستاسي چيست؟

اولين بار شركت دارو سازي MERCK آلمان در ساال 1912 اكستاسي (3,4-methyleneDioxyMethAmphetamine=MDMA) را به عنوان ضد اشتها (قرص هاي رژيمي) سنتز وبه بازار عرضه كرد.

2- اكستاسي چگونه عمل مي كند؟

اين دارو با دو مكانيسم روانگردان (PSYCHEDELIC) و محرك (STIMULANT) عمل مي كند و با افزايش سطح خوني واسطه هاي عصبي از قبيل سرتونين، دوپامين و نوراپي نفرين فعاليت هاي مغزي و رفتاري را به طور كاذب بالا مي برد. در سالهاي گذشته، در برخي از كشورهاي صنعتي به عنوان داروي كمكي در روان درماني به كار رفته است و از سال 1988 جزو داروهاي «تحت كنترل» ليست گرديده است. امروزه اين دارو در آزمايشگاههاي زير زميني اطراف جهان ساخته مي شود و سازندگان آن برخي از تركيبات شيميايي از قبيل كافئين، دكسترومتورفان، آمفتامين، كوكائين و يا هر چيزي كه دلشان بخواهد به آن اضافه مي كنند. بنابراين درجه خلوص MDMA در اين قرص ها همواره مورد سوال است.

3- اين داروها معمولاً با اسامي خياباني از قبيل داروي مهماني، قرص شيطان، قرص عشق، بمب بي E, X, XTC كريستال، دكس، بيسكوئيت ديسكو، ابيوگا و ... ناميده شده و در صورت قرص يا كپسول خوراكي دراندازه و رنگ هاي گوناگون كه گاهي طرح هاي كارتوني روي بدنه آنها حك گرديده، در كلوپ هاي رقص شبانه و مهماني ها بطور وسيع و گاه افراطي توسط جوانان استفاده مي شود.

4-اثرات اكستاسي

اكستاسي داروي محركي است كه اثر روانگردان آن 6-4 ساعت ادامه دارد. اثرات روانشناختي آن به صورت اختلال در آگاهي (CONFUSION)، افسردگي(DEPRESSION)، اضطراب (ANXIETY)، بي خوابي، طلب كردن دارو (DRUGCROVING) و پارانويا (PARANORIA) بروز مي كند.

5- عوارض جانبي اكستاسي

عوارض جانبي فيزيولوژيك آن شامل گرفتگي عضلات، تهوع، تاري ديد، احساس ضعف، حركات سريع چشم، تب و لرز، تعريق و به هم خوردگي غير ارادي دندانها است. همچنين با بالابردن ضربان قبل و فشار خون ريسك بيماريهاي قلبي و عروقي را در افراد مستعد افزايش مي دهد و نيز آب بدن مصرف كنندگان (با مقادير زياد در يك نوبت يا مقادير كم و پي در پي) در يك محيط گرم و همراه با فعاليت شديد كاهش پيدا مي كند. اني ماده با دخالت در مركز كنترل حرارتي بدن و افزايش تا حد خطرناك دماي بدن (HYPERTHERMIA) مي تواند منجر به آسيب هاي جدي كبدي و كليوي و متعاقباً كاهش حافظه و بندرت مرگ گردد. به علاوه، فرد مصرف كننده MDMA معمولاً در معرض مصرف برخي از داروها توهم زا (HALOCINOGEN) از قيبل PMA قرار دارند كه اثرات اكستاسي را تشديد و در اثر مصرف زياد (OVERDOSE) مي تواند منجر به مرگ گردد.

6- آمار

طبق گزارش هاي مركز هشدارهاي داروي ايالات متحده (DAWN) در سال 2002 در لس آنجلس بيش از 4000 مراجعه ناشي از عوارض دارو به مراكز اوژانس ثبت گرديده است. سن 75 رصد اين افراد بين 18 تا 25 سال بوده است. طي بررسي ها، مركز مطالعات بهداشت و دارويي ايالات متحده دريافت كه مصرف كنندگان MDMA از سال 1993 به اين سو افزايش و به 8/1 ميليون نفر در سال 2001 رسيده است. به گزارش اين مركز 1/15% افراد 18 تا 25 سال حداقل يك بار در عمر خود اين ماده را امتحان كرده اند. MDMA به طور عمده در كشورهاي اروپايي (80 درصد مصرف جهاني) به ويژه در بلژيك و هلند توليد مي شود. اين امر به واسطه ويژگي هاي اين مناطق است كه حمل و نقل بين المللي مواد اوليه پيشتاز اين دارو را آسان نموده است. مطابق داده هاي (DRUG ENFORCEMENT ADMINESTRATION DEA ايالات متحده، در سال 2001 هر قرص آن بين 60-10 دلار خريد و فروش مي شده است. مطابق گزارش هاي پليس بين الملل (INTER POL)) در سال 1999 در اروپا تعداد 1/14 ميليون عدد قرص توقيف شده است. اين رقم رد سال 2002 به 22 ميليون رسيده است.

7- پيشگيري و اقدامات

در سال هاي اخير توسط برخي از كشورها اقداماتي در كاهش مصرف MDMA و ساير «داروهاي مهماني» صورت گرفته است. در سال 1999 چند سازمان بهداتشي ايالات متحده، به اتفاق جهت مبارزه با افزايش مصرف اين داروها با انتشار يك تحقيق ملي و استراتژي چند رسانه اي عمومي، جوانان، خانواده ها، مربيان و سايرين را از خطرات MDMA و ساير «داروهاي مهماني» هشدار دادند. در فوريه، 2002 PDFA (PARTENSHIP FOR A DRUG FER AMERICA) يك رشته اقدامات آموزشي در تلويزيون و اينترنت با آدرس WEBSITEWWW.PDFAS وهشدارهاي كتبي در سطح جامعه به انجام رساند.

8- قرص اكستاسي به طور معمول در باشگاهي رقص شبانه، مهماني هاي پر جنب و جوش، اماكن خصوصي متأسفانه در مراكز آموزشي توسط جوانان مصرف مي شود. عوارض جانبي دارو، متأسفنانه بعد از مصرف مقدار كمي از آن تا مدت هاي طولاني در بدن باقي مي ماند. مطالعه اي در پستانداران نشان داده است كه مصرف مقادير زياد (OVERDOSE4 روزه آن تخريب مغزي به مدت 7-4 سال باقي گذاشته است.)

داروهاي روانگردان دغدغه جديد خانواده ها

جامعه جهاني تاكنون بطور مداوم دچار مشكلاتي بوده و با همياري ساكنان آن توانسته است بسياري از اين مشكلاتي را به نحوي حل كرده و راه چاره اي براي آن بينديشد. از جمله اين مشكلات كه با پيشرفت صنعت مضاعف شده اند مسائل محيط زيست، ترافيك، آلودگي هوا، فقر و بيكاري و مهمترين چالش دهه هاي اخير مساله مواد مخدر است كه حل اين معضل پيچيده اجتماعي كه مي تواند امنيت و آسايش جامعه را سلب كند تنها در سايه همگرايي، تعامل و معاضدت بين المللي قابل حل است. مواد مخدر يا داروهاي روانگردان كه قدرت تفكر را از انسان مي گيرد و الگوهاي توليد، قاچاق و مصرف آن دائماً در حال دگرگوني و تغيير است، سابقه اي طولاني در بين جوامع داشته و كشورهاي استعمارگر با شناخت اين ماده افيوني از آن به عنوان سلاحي در برابر مقاومت كشورهاي مستقل استفاده كرده و بدين ترتيب سعي در مستعمره كردن آن كشورها و جلوگيري از پيشرفت آن مي كردند.

جنگ ترياك انگليس در برابر چين در دوران گذشته، گوياي سوء استفاده از اين ماده ايرني توسط كشورهاي استعمارگر بوده و هست. مضافاً اينكه اعتياد و تجارت مواد مخدر خصوصاً در دهه اخير شدت زيادي يافته و توسط باندهاي مخوف مافيايي و قاچاقچيان بين المللي مواد مخدر هر روزه گسترده مي شود بنابراين مفهوم مبارزه با مواد مخدر به عنوان يك وظيفه بين المللي مطرح مي گردد.

سوداگران مرگ با توجه به ساختار الگوي مصرف جهاني دست به تنوع توليدات براي تك تك ذائقه هاي افراد زده اند، توليدات آنها در كشورهاي مختلف جهان به شكل قرصها، آدامسها، ادكلونها و قليانهاي عطري در آمده تا افراد بيشتري بتوانند از اين توليدات استفاده كنند. در حالي كه بيشترين مصرف در آسيا، افغانستان، ميانمار و لائوس بزرگترين توليدكنندگان قرصهاي نشاط آور اكستاسي در جهان به شمار مي رود. مصرف اكستاسي و آمفتامين بين سالهاي 1995 تا 2001 به ترتيب 70 تا 40 درصد رشد داشته است. فرانسه، آلمان، اتريش، اسپانيا و ايتاليا به ترتيب وضعيت اسفباري نسبت به مواد مخدر خصوصاً قرصهاي اكستاسي دارند. اين قرصها به دليل اينكه بيشتر در مهمانيها و پارتيها مورد استفاده قرار مي گيرد به داروهاي باشگاهي شهرت يافته اند و عمدتاً تحت عناويني همچون ميتسوبيشي، مك دونالد، مرسدس د وصفر هفت و با عكسهاي شخصيت هاي كارتوني همچون ميكي موس و دانل داك و ... در ايران با قيمت 300 تومان عرضه مي گردد بنابه اظهارات مدير كل اداره مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ تنوع اين قرصها به 1500 نوع مي رسد مضافاً اينكه اين مخدرها به دليل عدم انجام پژوهش در اين زمينه براي محاكم قضايي و انتظامي ناشناخته است. اين مواد سلولهاي مغزي را از بين برده و اين نابودي هيچ گاه قابل ترميم نيست. طبق گزارش رويترز، سازمان ملل متحد از داروهاي روانگردان به داروهاي موسوم به كشنده مغز نام برده است و طبق آمارها داروهاي اكستاسي و آمفتامين ها در بازار جهاني از هروئين و كوكائين پيشي گرفته اند و بيشترين ميزان مصرف در كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا به ويژه تايلند و پس از آن اروپا و استراليا مي باشد. اين مواد برعكس هروئين و ترياك در دالانهاي تاريك و با استفاده از سوزن و وسايل ديگر مصرف نمي شود بلكه جاي آنها مهمانيها، ديسكوها و پارتي ها است. در اين مهمانيها، غافل از اثرات نامطلوب اين قرصها و عدم آگاهي افراد، براي شادي بيشتر و حالت از خود بي خود شدن مورد مصرف واقع شده كه اثرات زيانبار آن كه همانا از بين رفتن تدريجي سلولهاي مغز است را در بر خواهد داشت كه در اين ميان خانواده هاي ايراني به دليل دارا بودن شمار زيادي از جوانان، همچنين عدم ساختار فرهنگسازي در اين زمينه و نبود فرهنگ استفاده از تفريحات سالم و فقط براي تفريح و تفنن به اين مواد روي مي آورند كه نتيجه آن به بي هويت شدن افراد و در نهايت جامعه خواهد انجاميد و ما بايد در انتظار بحران هويت در آينده باشيم كه در اين زمينه همت مسئولين و مردم مي تواند راه گشايي براي حل اين معضل پيچيده اجتماعي باشد. كشور جمهوري اسلامي ايران كه بر سر راه ترانزيت اين كالاي پر سود و افيوني قرار گرفته مرزهاي مشتركي با افغانستان يكي از 3 كشور توليد كننده ترياك در آسيا را دارد. افزايش توليد خشخاش در افغانستان و تغيير روندهاي قاچاق و توزيع و مصرف مواد مخدر، همچنين تاثيرگذاري مواد مخدر بر شاخصهاي امنيتي و ارتباط آن با ورود تسليحات نوين و شكل گيري جرايم سازمان يافته، هر ساله مبالغ هنگفتي را براي جلوگيري از ورود اين ماده افيوني به كشور مصرف مي كند كه براي مقابله با آن اقداماتي از قبيل ايجاد موانع فيزيكي، ساخت پاسگاهها، برجكها و راههاي مرزي، احداث خاكريزها و كانالهاي متعدد، نصب سيم خاردار و ديوارهاي بتوني و استفاده از تجهيزات مدرن مانند رادارهاي كنترل و دوربينهاي ديد در شب و همچنين تقديم بيش از 3 هزار شهيد در اين مبارزه مقدس نشانه عزم راسخ و مبارزه با آن است. حتي سازمان ملل متحد هر ساله اقلامي از جمله دوربينهاي ديد در شب، رادارهاي زنده ياب و بالگردهاي تجسسي را در اختيار ايران قرار مي دهد تا از اين طريق بتواند از اين تجارت پرسود خانمان برانداز جلوگيري كند.

طبق آمار در كشور ما 10 ميليون نفر سيگار مي كشند كه مبلغ قابل توجهي را صرف آن مي كنند، هزينه دولت براي مداواي اين افراد را نيز بايد اضافه كرد، ميزان خسارت مواد مخدر به كشرو 4 هزار و 500 ميليارد تومان است و روزانه 10 تا 12 جسد معتاد در كشور پيدا مي شود و بنا به گزارش سازمان پزشك قانوني كشور، مرگ ناشي از اعتياد نسبت به سال گذشته 38 درصد رشد داشته است. همچنين طبق گزارش جانشين فرماندهي ناجا، كشفيات مواد مخدر در سال گذشته ماهانه 11 تن بوده كه اين آمار به ماهانه 25 تن رسيده است. آمارها حاكي از اين است كه اين بحران شكلي بسيار جدي به خود گرفته و اگر وضعيت به همين منوال پيش برود با يك فاجعه ملي در سالهاي آتي رو به رو خواهيم بود.

همانگونه كه ذكر شد مواد مخدر توسط گروههاي مافيايي به صورت ترانزيت و براي كسب درآمد صورت مي گيرد مضافاً اينكه اين گروههاي خواسته يا ناخواسته در جهت تصميم كشورهاي استعمارگر براي ضربه زدن به كشورهاي در حال توسعه صورت مي گيرد. در واقع اين گروههاي مافيايي در جهت اقتصادي و به منظور كسب درآمد بيشتر حركت كرده ولي در پس پرده بعد سياسي را نيز بايد به آن افزود كه كشورهاي در حال توسعه كه خواهان سياست مستقلي در عرصه جهاني هستند در دام اين استعمارگران جديد گرفتار مي شوند. كشور جمهوري اسلامي ايران از يك طرف هزينه هايي را صرف كنترل مرزها و ورود غيرقانوني مواد به كشور مي كند و از طرف ديگر در داخل كشور هزينه اي را صرف مبارزه با مواد و درمان بيماران و جمع آوري معتادين مي كند مضافاً اينكه بايد نيروهايي كه در اين زمينه فعاليت مي كندد را به آن افزود كه رقمي نجومي خواهد شد. بنابراين راه حل منطقي و كم هزينه آگاهي دادن و بالا بردن دانش و دانايي در اين زمينه است كه N.G.O ها مي توانند راهگشاي مسائل و مشكلات دولت باشند و بدين ترتيب با هزينه اي كمتر و با هدف آگاهي دادن به مردم اين N.G.O ها مي توانند فعاليت كنند كه دولت با پذيرش و گسترش و فعال كردن آنها به عنوان بازوان توانمند دولت ياري رساندن به اين معضل عظيم اجتماعي پيشقدم شده و از اين طريق مي توانند با ارائه راهكارها و مشاوره در خدمت جامعه اي سالم باشند. اين تشكلهاي غير دولتي مي توانند نظرات مختلف مردم را جمع آوري و اين نظرات را به مسئولين منتقل كنند كه لزوم تقويت آنها در اين امر خطير بسيار محسوس است. در پايان راهكارهاي براي مبارزه جدي با معضل اعتياد پيشنها مي گردد:

1- تشكيل گروههايي از دانشجويان به صورت ارادي در تمامي دانشگاههاي سطح كشور جهت اشاعه و گسترش فرهنگ مقابله با مصرف مواد مخدر و برگزاري نشست هايي در اين زمينه.

2- تقويت تشكلهاي غير دولتي مرتبط با مسائل مواد مخدر از طريق رسانه هاي ديداري و نوشتاري.

3- برگزاري كلاسهاي كوتاه مدت و بلند مدت و تدريس در زمينه آگاهي دادن در كلاسهاي تابستاني و اوقات فراغت جوانان.

4- استفاده مستمر و مداوم از وسايل ارتباط جمعي به ويژه تلويزيون در بالا بردن سطح دانش و آگاهي هاي عمومي در اين زمينه و پخش كليپهاي تصويري و تبليغاتي از سيما همانند كليپهاي مربوط به ترفيك و راهنمايي و رانندگي.

سايت هايي در مورد اكستاسي

شاخه هاي پزشكي و از ديدگاه مختلفع من جمله تالارهاي بحث و گفتگو آزاد صحبت مي شود.مديريت اميدوار است تا ضمن آشنا كردن مردم عزيز ما با اين امكانات، بتواند در ارتقا و بهبود سطح سلامتي جامعه نقش داشته باشد.

http://www.community.iransalamat.com

آمفتامين ها

http://www.qomac.parsibblog.com

گزارشي از مصرف داروهاي روانگردان در ايران مرگ با قرص شادي

http://www.roozonline.com/01newssrory/009402.shtm1

هشدار يك آسيب شناس اجتماعي درباره قرص هاي روانگردان

http://www.salamat.ir/index.asp?t=1#5

تو به اكس پارتي دعوتي

http://www.zanan.co.ir/life/000172.htm1

 

پرواز مرگ با قرص شادي

http://www.zanan.co.ir/life/000173.htm1

اكستازي، هيولاي جوان كش

http://www.isna.ir/main/newsview.asp?id=news-572086

هشدار يك روانپزشك

حتي يك بار مصرف اكستازي مي تواند فرد را دچار اختلالات روانپزشكي كند.

اكستازي پر مصرف ترين ماده محرك در كشورهاي آسيايي است.

http://www.isna.ir/news/newscont.asp?id=480741

اين قرصها شادي بخش هستند، اعتياد آور هم نيستند ولي

http://www.iransalamat.com/archives/04072003-54926.php#000394

والدين در مورد خطرات قرصهاي شادي آور با كودكانشان صحبت كنند

http://www.iransalamat.com/archives/11032003-015210.php#000594

اكستاسي

اكستاسي يك داروي روان گردان مصنوعي با دو خاصيت تحريكي شبه آمفتامين و توهم زاي شبه LSD است نامهاي خياباني اين ماده XTC قرص شادي، عشق و آتش فروشته مي باشند. فرمول شيمياي آن ميتيلن دي اكسي متامفتامين به طور مخفف MDMA است. اين ماده براي سيستم عصبي سمي بوده و در دوزهاي بالا قادر است درجه حرارت بدن را خيلي سريع افزايش دهد كه منجر به تخريب عضلات، كليه و سيستم قلبي عروقي خواهد شد.

تاثيرات اكستاسي بر سلامتي

تحقيقات انجام شده با استفاده از تصويربرداري مغز در انسانها نشان داده است كه MDMA به مغز به سلولهاي عصبي كه با واسطه شيميايي عمل مي كنند آسيب مي رساند.

واسطه شيميايي سروتوين نقش مهمي در تنظيم خلق، پرخاشگري، فعاليت جنسي، خواب و حساسيت به درد ايجاد مي كند.

بسياري از استفاده كنندگان از MDMA با عوارضي مشابه عوارض كوكائين و آمفتامين به قرار ذيل روبرو خواهد شد:

مشكلات روانشناختي مانند: تيرگي شعور، افسردگي، مشكلات خوب، اضطراب شديد و بدگماني در طي مصرف و گاهي اوقات هفته ها بعد از استفاده از MDMA.

علائم جسماني مانند سفتي عضلاني، سايش غير ارادي داندانها، تهوع، تاري ديد، حركت سريع چشمها، سنكوپ و احساس لرز و تعريق.

مشاهده شده است افرادي كه پس از مصرف MDMA دچار ضايعات پوستي شبه آكنه (جوش) مي شوند در معرض عوارض جانبي شديدي مانند تخريف بافت كبد در صورت تداوم مصرف خواهد بود.

تحقيقات اخير نشان داده اند كه استفاده از MDMA به موجب تخريب دائمي بخشهايي از مغز كه مرتبط با تفكر و حافظه مي باشند خواهد شد.

 

 

 

 

 

  انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1298

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما