مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1251
  • بازدید دیروز : 1933
  • بازدید کل : 13158449

روغن ها


روغن ها:

روغن ها در انواع پوشش ها یا خودشان به عنوان جزئی از محمل غیر فرار مصرف می شوند یا در صورت ترکیب شدن با رزین به صورت جزء لاینفکی از جلا از آن مصرف می شود.

مهم ترین خواص روغن به قرار زیر است:

  • روغن قابلیت انعطاف لایه رنگ را بهبود می بخشد حذف روغن از یک فرمول بندی خاص منجر به ترک خوردن لایه می شود.
  • در رنگ ها رویه های بیرونی روغن سبب دوام رنگ می شود.
  • برخی روغن ها سبب ایجاد مقاومت متوسطی در برابر آب صابون_مواد شیمیایی _وسایر فرآورده های خورنده می شوند.
  • برخی روغن ها خواص اختصاصی نظیر چین و چروک ایجاد میکنند.
  • با عمل آوردن های خاصی می توان روغن ها را برای اصلاح خواص یکنواختی _روانی_نفوذ ناپذیری _وخیس خوردگی محمل به کار برد.هم چنین روغن ها مشخصات مطلوب دیگری هم دارند.

 

ساختمان روغن ها:

 

بیشتر روغن ها تری گلیسیرید های اسید های چرب هستند.گلیسیرین دارای سه گروهOHاست که هر یک ار آنها با گروه کربوکسیل یک اسید چرب وارد واکنش می شود.چنین واکنشی منجر به آزاد شدن آب و تشکیل یک تری گلیسیرید میشود واین شبیه روغنی است که در طبیعت وجود دارد.

 

 

 

خواص:

خواص یک روغن معین به مقدار زیادی به نوع اسید های چرب موجود در مولکول آن بستگی دارد. بنابراین اسید های چرب بسیار غیر اشباع خواص خشک شوندگی بسیار خوبی دارند. اما در عین حال تمایل زیادی به زرد شدن نشان میدهند .خشک شوندگی مخصوصا در مواردی که پیوندهای دوگانه مزدوج باشند یعنی هنگامی که دو پیوند دو گانه توسط یک پیوند ساده جدا می شوند افزایش می یابد .چنین روغن هایی اگر گرم شوند دارای سرعت سخت شدن بیشتر و مقاومت نسبتا بهتری در برابر آب و مواد شیمیایی خواهند داشت.

 

عمل آوردن روغن:

بسیاری از روغن ها در حالت خام وهمان طور که از له شدن دانه ها ومغز هسته ها و ماهی ها وغیره تولید می شوند قابل مصرف نبوده وباید برای استفاده بر روی آنها عملیاتی انجام داد.بعضی از روغن ها هم هستند که میتوان آنها را در حالت خام مصرف کرداما باز هم برای ایجاد خواص بخوصوص باید آنها را تحت عملیات زیر قرار داد:

  • پالایش قلیایی:روغن را با قلیا عمل می آورند تا اسیدیته آن کاهش یافته و فعالیت آن کم و رنگ آن نیز اصلاح شود.
  • عمل آوردن در دمای زیاد:روغنی که معمولا پالایش شده تا دمای بالایی و در چندین ساعت گرم می کنند تا پلیمریزه شوند این امر ویسکوزیته آن را افزایش داده و خواص خشک شدن_دوام رنگ_روانی_جلا_و خیس خوردگی و نفوذ ناپذیری آن را اصلاح می کند که با این وجود این فرایند به قابلیت کاربرد آن با قلم مو صدمه میزنند.

 

 

هوادهی:

هوا یا اکسیژن را در دمای بالا روی روغن عبور می دهند.روغن حاصله دارای خواص خیس خوردگی _جریان جلاء_خشک شوندگی و خواص ظاهری خوبی خواهد داشت اما قابلیت مصرف رنگ با قلم مو و بقای آن آسیب می بینند. بعلاوه رنگهایی که حاوی روغن های هوا خورده هستند دارای تمایل بیشتری به ته نشین شدن رنگدانه دارند.

بهترین روغن های موجود در رنگ ها به قرار زیر است:

روغن برزک:

این روغن بیشترین حجم مصرف را در صنایع پوششی دارد. روغنی است بسیار بادوام که در رویه های درونی زرد میشود.اما در رنگ های بیرونی سفید می شودو دچار پدیده سینه دادن نمی شود.براحتی با قلم مصرف میشود خوب خشک می گردد.

مقاومت نسبتا خوبی در برابر آب دارد.برق متوسط سرعت سفت شدن متوسط و مقاومت ضعیفی در برابر اسیدها و قلیاها دارد. به مقدار زیادی در رنگهای خانگی_تزئینی در خمیرهای رنگی و روغنی بکار می رود. روغن بزرک پالایش شده

عمل آورده شده با قلیایی ودر دمای بالا در جلاها و رنگهای درونی بکار می رود.

روغن برزک یک روغن اصلاح کننده مهم در آکلیدهای سنتزی به شمار میرود.

 

روغن سویا:

این یک روغن نیمه خشک شونده است که می توان آن را تنها با رزین ها و روغن های اصلاح کننده بکار برد تا خواص خشک شوندگی آن بهبود یابد.روغن پالایش شده دارای رنگ ظاهری و بقای رنگ عالی است.روغن سویا یکی از مهم ترین روغن های اصلاح کننده در آلکید هاست ودر انواع رنگ های زرد نشونده بکار می رود.

 

 

روغن تانگ(روغن چوب چینی):

این روغن دارای پیوند های دو گانه مزدوج بوده ونمی توان آن را به حالت خام استفاده کرد زیرا پس از خشک شدن لایه نرم و خمیری شکلی به دست می دهد.بعد از عمل آوردن آن در دمای بالا بهترین لایه خشک شونده و بیشترین مقاومت را نسبت به هر نوع روغن دیگری دارا است. جلا و دوام خوبی داردو در رویه هایی که خشک شدن و مقاومت برایشان مهم است مثل جلاهای تیر دکل_رنگ های لعابی سریع خشک_رنگ های کف ایوان وعرشه کشتی ورنگ های بتون و غیره بکار می رود.

 

روغن اویتیسیکا:

این روغن مشابه روغن تانگ است اما مشخصات خشک شدن وقابلیت انعطاف و مشخصات مقاومتی آن کاملا به خوبی روغن تانگ نیست هم چنین رنگ ظاهری و بقای رنگ آن تا حدی ضعیفتر است. با این وجود برق و کیفیت همترازی بهتری نسبت به روغن تانگ دارد.روغن اوتیسیکا معمولا به عنوان جانشین روغن تانگ در مواردی که تفاوت قیمت آنها زیاد باشد بکار می رود.

 

روغن ماهی:

یک روغن خشک شونده ضعیف می باشد که در حالت خام به خاطر بوی آن قابل استفاده نیست.بعد از عمل آوردن در دمای بالا دارای خواص کاربردی نسبتا راحتی با قلم مو بوده و دچار پدیده سینه دادن نمی شود.هم چنین دارای دمای مقاومت نسبتا خوبی در برابر حرارت است .روغن ماهی در مواردی که جریان ضعیف رنگ لازم باشد بکار میرود.مثلا در رویه های حکاکی بکار میرود و نیز در رنگ های ارزان مصرف میشود زیرا معمولا نسبت به سایر روغنها قیمت کمتری دارد.

 

روغن کرچک آبگیری شده:

روغن کرچک خام یک روغن خشک نشونده است که در لاک ها به عنوان عامل نرم کننده بکار می رود تا آنها را قابل انعطاف تر کند.وقتی به منظور آبگیری از مولکول تحت عمل شیمیایی قرار گیرد پیوندهای دوگانه افرایشی تشکیل میشوندو در نتیجه به یک روغن خشک شونده تبدیل می شوند.روغن کرچک آبگیری شده بهتر از روغن برزک خشک می شوند.اما رنگ هایی که با این روغن درست می شوند گاهی اوقات دارای آثار باقی مانده ای هستند که از بین بردن آن مشکل است .روغن کرچک آبگیری شده مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و قلیا دارد که اغلب به همان خوبی روغن تانگ است هم چنین دارای رنگ ظاهری و بقای رنگ عالی همسان با روغن سویا می باشد .این روغن در رویه هایی که در رنگ ظاهری و خشک شدن در آنها مهم است مثل آلکیدها و جلاها و رنگ های سریع خشک مصرف می شود.

 

روغن کافیشه:

این روغن در صنایع پوششی یک محصول نسبتا تازه وارد است و دارای برخی خواص خوب روغن سویا و روغن برزک می باشد.مشخصات عالی زرد شدن روغن سویا را دارا است و اغلب به همان خوبی روغن برزک خشک میشود.بنابراین روغن کافیشه را میتوان در بسیاری فرمول بندی ها رنگ های سفید که در آنها بقای رنگ مهم است بخصوص در لعابهای آشپزخانه وحمام جانشین روغن برزک کرد.

 

روغن تال:

این ماده در واقع یک روغن نیست .اما اغلب به عنوان یک روغن یا ترکیبی از یک روغن و یک رزین بکار میرود.

 

روغن تال ترکیبی از اسیدهای چرب و رزین میباشد. طبیعتا به صورت اجزاء جداگانه ای وجود داردکه به همان صورت به فروش و مصرف می رسد . رزین(صمغ کاج)بخاطر خواص روزین به فروش و مصرف میرسد و اسید های چرب روغن تال بخاطر اسید چرب مصرف میشوند.به عنوان یک جزءدر آلکیدها _اسیدهای چرب محمل هایی مشابه آنچه با اسیدهای چرب روغن سویا ایجاد میشود بدست می دهند.پس از به عمل آوردن آن با آهک مایعی میدهد که هزینه کم _جلای زیاد _انعطاف پذیری ضعیف دارد و در اثر کهنه شدن به شکل بدی زرد میشود.

 http://daneshjooqom.4kia.ir/

 

  انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 660

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما