مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 890
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13042553

گزارش كار لوله کشی


 

گزارش كار لوله کشی

پس از آشنايي اوليه با ابزار آلات و نحوه استفاده از ابزار آلات مي بايستي مراحل اوليه كار انجام گيرد. كه مستلزم هماهنگ شدن با مهندس طراح، ناظر و همچنين مالك مي باشد. زيرا مجري مي بايستي نقشه مصوب و تاييد شده سازمان نظام مهندسي را كه به تاييد ناظر رسيده به اجرا در آورد. بنابراين مي طلبد كه قبل از اجرا كار تمامي هماهنگي هاي لازم را با مهندس ناظر ساختمان انجام دهد. اين هماهنگي ها شامل:

الف) نحوه و محل اجرا، تخريب، سوراخكاري، شيار زدن، بست و ساپورت زدن، راكتها و جعبه كلتورها و... مي باشد.و

ب) اجناسي كه مورد استفاده در تاسيسات ساختمان مي باشد مي بايستي تاييديه هاي لازم من جمله تاييديه مسكن و شهرسازي، وزات بهداشت و استاندارد و ... را دارا باشد.

ج) مشخص كردن نحوه اجرا تاسيسات كه ممكن است با نظر مالك و طراح تغيير كند.

براي مثال: سيستم لوله كشي هاي قديم كه به صورت سنتي انجام مي گرفته و يا سيستم لوله كشي هاي جديد كه با استفاده از لوله هاي پنج لايه و همچنين به صورت كلكتوري انجام مي پذيرد كه در صورت صلاحديد ناظر و نظر مالك مي تواند تغيير كند و همين طور سيستم فاضلاب و سيستم گرمايشي و...

اجراء لوله كشي فاضلاب:

پس از آماده شدن مراحل اوليه و هماهنگي با ناظر ساختمان مي بايست در مرحله نخست سوراخكاريها،‌ تخريبها و ...جهت عبور مسير لوله هاي فاضلاب و آب و... انجام گيرد كه اين كار نيز ابزار آلات خاص خود را دارد مثل دريل، كمپرسورهاي مخصوص تخريب، سقفهاي بتني، شيار زن و ...

در زمان تخريب مي بايست يك مسئله مهم در نظر گرفته شود با توجه به عبور لوله هاي فاضلاب آب، گاز، و... از سقفها و ديوارها و نياز به تخريب و سوراخكاري مورد نياز بايستي توجه داشت كه به هيچ عنوان نبايد تخريب و سوراخكاري از مقاومت و استحكام سازه اصلي ساختمان (ستونها، تيرچه ها، ژوتن ها و...) كاسته شود. بنابراين از اين نظر داراي اهميت ويژه اي مي باشد.

پس از دو يا سه روز هماهنگي هاي لازم به عمل آمده بايستي آماده و كار جهت اجرا مهيا مي باشد. بسته به نوع ساختمان (مسكوني، تجاري، ويلائي، آپارتمان و ...) ميزان نيرو مشخص مي شود و كار شروع مي شود.

معمولا مرحله اول در اجراء تاسيسات مكانيكي ساختمان اجراء لوله كشي فاضلاب مي باشد. كه اين كار نيز با توجه به نوع لوله ذكر شده در نقشه به چند دسته تقسيم مي شود:

  1. پليكا
  2. بوش فيت
  3. پلي اتيلن
  4. چدن

با توجه به هزينه بالاي لوله ها و اتصالات چدني و همچنين سختي و زمان بر بودن اجراء لوله هاي چدني تقريبا اين نوع فاضلاب كشي منسوخ شده است.

لوله هاي بوش فيت نيز جهت نياز به اجراء دقيق و همچنين هزينه بالاتر از پلي كا و همچنين بالاي بتنها و ساپورتهاي زيادي كه مي بايستي زده شود. مقرون به صرفه نيست ولي لوله هاي پليكا از نظر استحكام و همچنين هزينه به نسبت موارد فوق الذكر مناسب تر خواهند بود، به همين دلايل اكثر مالكين با اين لوله بيشتر موافقت مي نمايند.

هنگام اجراء تاسيسات بايستي موارد و جا هايي كه نياز به سيفون و لوله هاي فاضلاب مي باشد (كه در نقشه مشخص شده است)معلوم شده و تمامي موارد مورد نياز به فاضلاب را من جمله روشويي، حمام، تراس، سينك ظرفشويي، توالت زميني و فرنگي، زيردوش و كف شوهاي مورد نياز بام و آشپزخانه و ... در نظر گرفته و با انتخاب مسير درست پيش بيني لازم به عمل آيد.

چيدمان و انتخاب جاي مناسب هر كدام از سيفون، فاضلابها و همچين رايزرهاي اصلي از ديگر موارد مهم در زمان اجراء لوله كشي فاضلاب مي باشد. مثلا در داخل آشپزخانه يك واحد مسكوني شما بر حسب نياز مالك ممكن است يك سين ظرفشويي، يك ماشين لباسشويي، يك ماشين ظرفشويي و همچنين كف شور آشپزخانه درخواست نمايد. بنايراي جاي گذاري مناسب اين وسايل به طوري كه با وسايل و تجهيزات ديگر آشپزخانه منافاتي نداشته باشد، از موارد مهمي است كه بايستي زمان اجراء در نظر گرفته شود.

همچنين داخل سرويس هاي بهداشتي چيدمان سيفونها و لوله ها و انتظار فاضلابها بايستي به صورتي باشد كه استفاده از آن به سهولت امكان پذير باشد كه معمولا جهت سرويس بهداشتي يك عدد توالت زميني، يك عدد كف شور و همچنين يك عدد روشوئي در نظر گرفته مي شود. و جهت حمام نيز يك دوش و بعضا يك عدد فرنگي و يك عدد روشوئي نيز در نظر مي گيرند.

عدم جاي گذاري مناسب هر كدام از لوله هاي فاضلاب و سيفونها موجب ناكارآمد شدن سيستم لوله كشي فاضلاب مي گردد.

شيب بندي لوله ها:

يكي از موارد بسيار مهم در اجراء لوله كشي فاضلاب شيب مناسب جهت لوله هاي افقي فاضلاب مي باشد.(5/1 تا2%) شيب اين لوله ها بايستي به طوري باشد كه نه زياد و نه كم باشد شيب زياد موجب ايجاد سروصدا و شيب كم موجب ايجاد رسوب توسط فضولات به جا مانده در لوله ها مي شود.

لوله كشي فاضلاب شامل لوله هاي اصلي و فرعي مي باشند، لوله هاي اصلي: كه بار اصلي فاضلاب را تا چاه و يا منهول و يا فاضلاب شهري هدايت مي نمايند. اين لوله ها بايستي به طور مستقيم و عمودي اجراء گردند و در صورت نياز به دو زانو شدن بايستي قبل از دو زانو تقريبا cm70 بالاتر از كف دريچه بازديد گذاشته شود.

دريچه بازديد:

كار اين دريچه اين است كه: دسترسي به جاهايي كه امكان گرفته شدن را در آينده دارد ممكن مي سازد كه دو زانو شدن لوله در زير سقفها يكي از اين موارد است. همچنين كليه رايزرها قبل از وصل شدن به لوله هاي افقي در كف پيلوت نياز به دريچه بازديد مي باشد.

آب باران:

در ضمن لوله آب باران به طور مجزا و كاملا جدا از لوله هاي ديگر، از بام تا چاه چدني كشيده مي شوند زيرا آب باران با فاضلاب نبايستي مخلوط شوند به همين دليل به طور جداگانه به يك چاه چدني هدايت مي شود كه پس از آن نيز به آبهاي زيرزميني مي پيوندد.

جهت ايمني بيشتر در ساختمانها حداقل 2 عدد رايزر آب باران تعبيه مي گردد كه در صورت بروز اتقاف براي هر كدام ديگري وظيفه هدايت آب باران را از بام تا چاه عهده دار مي شود.

ونت:

هر جا سخن از فاضلاب مي شود خواه ناخواه ذهن انسان به سمت بوي نامطبوع آن معطوف مي گردد، اين مسئله در ساختمانهاي مسكوني اهميت ويژه اي دارد، لذا جهت برطرف كردن اين مشكل نيز بايد تمهيدات لازم به عمل آيد.

يك وسيله خاص جهت جلوگيري از بوي نامطبوع و حشرات موذي سيفون مي باشد. ولي سيفون حالت بازدارنده است لذا ما بايستي بوي نامطبوع و گازهاي متصاعد شده از فاضلاب را از سيستم فاضلاب خارج نمائيم. كه اين مهم به عهده لوله هاي ونت مي باشد. و به صورت زير انجام مي گيرد.

جهت انتقال بوي نامطبوع از پشت سيفون ها، پس از اتصال سيفون به يك عدد سه راهي كه جهت آن رو به بالا مي باشد و توسط لوله هاي فرعي ونت اين مسير به لوله هاي اصلي ونت وصل مي گردد. و به سمت پشت بام هدايت مي شود، بوي نامطبوع را از داخل سيستم خارج نموده و به بام ساختمان و در هواي آزاد هدايت مي نمايئم. بايد توجه داشت كه در صورت دورچيني محيط پشت بام اين لوله ها بايستي از دورچيني 1 متر بالاتر قرار گيرند و همچنين نزديك به كانال كولر آبريز نباشند زيرا در اين صورت مجددا با روشن شدن كولر آبي بوي نامطبوع وارد ساختمان مي شود.

در ضمن شيب لوله هاي ونت نيز مثل لوله هاي فاضلاب داراي اهميت مي باشند و بايستي به صورتي باشد كه گازهاي توليد شده داخل لوله ها با شيب مناسب به طرف بالاي بام هدايت شود يعني برعكس شيب فاضلاب.

آببندي و گازبندي لوله هاي فاضلاب:

تمام موارد فوق را بايد هنگام اجراء در نظر داشت ولي مهم ترين مسئله، مسئله آببند يا گازبند كردن لوله ها مي باشد. اين مسئله با توجه به ساخت و سازهاي امروزي و همچنين هزينه هاي سنگين ساختمان سازي بيشتر از موارد ديگر حائز اهميت مي باشد. شما پس از اتمام يك ساختمان و پايان يافتن عمليات فيزيكي از قبيل سفت كاري، اسكلت، تاسيسات، برقكاري، سراميك، كاشي و ... در نظر بگيريد كه يكي از انشعابات و يا اتصالات به علن احمال كاري دچار نشتي فاضلاب گردد.

بنابراين خسارات روحي و مادي بسياري بر مالك تحميل مي گردد. علاوه بر تخريب به علت نشتي لوله ها بوي نامطبوع نيز داخل ساختمان به همراه فاضلاب پخش مي شود كه جلوگيري از اين مشكل در لوله هاي پليكا به عهده چسب مناسب آببندي مي باشد. كه مي بايستي با جنس پليكا همخواني داشته باشد.

در ضمن استفاده كردن از يك نوع لوله و اتصالات در اين مسئله دخيل مي باشد. زيرا قالب اتصالات شركتهاي مختلف ممكن است با يكديگر از نظر سايز متفاوت باشد كه اين تفاوت هر چند ناچيز هنگام آببند كردن لوله ها بسيار مهم است. نظافت و تميز كردن قسمتي از لوله كه بايستي داخل اتصال يا بوش شود و همچنين خود اتصالي كه بايستي به لوله متصل گردد نيز اهميت بالائي دارد و در صورت سهل انگاري خسارات سنگيني به بار مي آيد.

بستها:

در زمان اجراء لوله كشي يكي از مواردي كه بايستي در نظر گرفته شود مهار و فيكس كردن لوله ها مي باشد. به طوري كه با مرور زمان دچار جابجائي، ايجاد سروصدا و احتمالاً شكستگي لوله ها شود اين مهم به عهده بست مي باشد. كه مجري بايستي با انتخاب جاي مناسب جهت زدن بستها مخصوصاً در مواردي كه لوله ها زير سقفي كار مي شود. مثل داخل سرويس هاي بهداشتي، حمام ها و... مانع از بوجود آمدن مشكلات فوق گردد. در هنگام زدن بستها بايستي در نظر داشت كه شيب لوله هاي فاضلاب و شيب لوله هاي ونت به طور صحيح اجرا شود و به هم نخورد.

 

اتصالات:

جهت آببندي كردن سيستم لوله كشي فاضلاب علاوه بر مواردي كه ذكر شد نوع و جنس اتصالات از نظر كيفي و كمي نيز اهميت بسزايي دارد.

نوع اتصالات مي بايستي تماماً اتصالات 45 درجه مصرف شود جهت جلوگيري از گرفتگي احتمالي و فقط در مسير ونت استفاده از اتصالات (زانو- سه راهي و ...) 90 درجه مجاز مي باشد.

و از نظر كيفيت نيز مي بايستي اولا با جنس لوله ها يكي باشد. و در ضمن از شركتهاي معتبر تهيه شود تا اتصالات و لوله ها به طور كاملا آببندي با هم مونتاژ گردد.

تست پايان كار:

با توجه به بكار بردن نيروهاي انساني متفاوت در بخشهاي مختلف كار بديهي است كه ممكن است در يكي از موارد چسبكاري، بست زني، شيارزني و ... به لوله ها آسيب رسيده يا آببند نشده باشند.

به همين دليل پس از انجام كليه كارها و قبل از وصل كردن لوله هاي اصلي به چاه يا منهول مي بايستي لوله ها تست شوند.

جهت انجام تست آببند لازم است كليه دريچه هائي كه جهت ظرفشويي، روشويي، كف شور، فرنگي، توالت و ... پيش بيني شده است با كپ گرفته شود و پس از آن از بالاترين نقطه ساختمان لوله هاي اصلي و فرعي را از آب پر نمائيم.

لازم بذكر است در ساختمانهاي بلند بايد توجه داشته ارتفاع آب جهت تست نبايد از 3 متر كمتر و از 6 متر بيشتر باشد. زيرا در هر دو صورت تست به طور صحيح انجام مي گيرد. در ضمن بايستي ظرف مدت 15 دقيقه كليه اتصالات بازديد و سريعاً لوله ها از فشار ستون آب تخليه شوند در غير اين صورت ممكن است به سيستم صدمه وارد شود، پس از اتمام اين مرحله و تحويل به مهندس ناظر مي توان روي لوله هاي در معرض خطر شكستگي را پوشاند.

پس از تحويل به ناظر در مرحله لوله كشي فاضلاب كار به اتمام رسيده است.

اجراء لوله كشي آب و شوفاژ:

در اين مرحله نيز با استفاده كردن از نقشه جهت يافته مسيرهاي بهتر كار را شروع مي نمائيم. در اجراء لوله كشي پليمري(سبز) بايستي همواره مواظب دماي دستگاه پرس مخصوص لوله هاي پليمري باشيم يعني دما از حد مجاز نه كمتر شود و نه بيشتر، زيرا با كم شدن دماي دستگاه جوش بين اتصال و لوله به خوبي انجام نمي پذيرد و ممكن است در حين استفاده اتصال و لوله از هم جدا شوند و اگر دما از حد مجاز بيشتر شود اتصال و لوله در هم فرو رفته و از داخل ايجاد رسوب و در برخي موارد موجب مسدود شدن مجراي داخلي لوله آب مي گردد. لذا بايستي در اين مورد دقت بيشتري به عمل آورد.

لوله ي آب نيز نبايد از مسيرهايي عبور كند كه در معرض يخ زدگي و يا شكستگي قرار گيرند، همچنين چيدمان و جانمايي و همچنين ارتفاع آنان نيز بايستي در حد استاندارد قرار گيرد مثلا ارتفاع يك دوش در حدود 10 متري از سطح زمين قرار مي گيرد در حالي كه ارتفاع لوله هاي سردوگرم جهت ظرفشويي و روشويي از سطح زمين 45 سانتي متر مي باشد و...

لازم به ذكر است از هر سايز لوله مي توان تنها 3 انشعاب گرفت و در صورت بيشتر بودن انشعابات از يك لوله مي بايستي سايز آن را يك سايز اضافه كرد مثلا از يك لوله 4/3 مي توان تنها 3 انشعاب گرفت(2/1) و از هر كدام از اين انشعابات 2/1 نيز مي توان 3 انشعاب 2/1 ديگر گرفته شود ولي بيشتر مجاز نمي باشد و نياز به تغيير سايز مي باشد.

در صورت عبور لوله هاي آب سردوگرم از محيطهاي سرد مثل حياط، تراس و... بايستي تمهيدات لازم به عمل آيد. يكي از اين موارد استفاده از عايق هاي آماده مي باشد كه در صورت نياز روي لوله قرار مي گيرد و مانع از تبادل حرارتي و برودتي مي شود.

پس از اتمام مراحل با استفاده از شابلون شير مخلوط مي توان محل نصب شيرهاي مخلوط ديواري و دوش را جهت جلوگيري از به هم خوردن فاصله آنها فيكس نمود در غير اين صورت پس از پايان مرحله عمليات بنايي ممكن است شير مخلوط ها به سختي نصب گردند و يا اصلا نصب نشوند.

در ضمن بايد توجه داشت براي هر واحد مستقل نياز به يك شير قطع كن اصلي در داخل همان واحد مي باشد تا در صورت نياز از آن استفاده شود و ديگر مزاحمتي براي واحدهاي ديگر نداشته باشند.

پس از پايان اين مراحل نوبت به تست لوله ها مي شود ابتدا بايستي درب تمامي اتصالات كه باز مانده اند توسط در بوش بسته ود مگر دوتاي آنها كه يكي جهت تزريق آب و نصب دستگاه تست و يكي جهت نصب گچ مخصوص مي باشد.

ابتدا با شلينگ آب را داخل كل لوله كشي هدايت مي نمائيم و سپس سيستم را به دستگاه تست وصل مي نمائيم. و با كمك اين دستگاه فشار را تا 10 بار بالا مي بريم. در اين زمان سيستم را كنترل مي نمائيم و پس از گذشت يك ساعت در صورت تغيير نكردن فشار گچ بايستي سيستم را از فشار 10 بار خالي نمائيم. البته پس از نظارت مهندس ناظر و تحويل به ايشان.

لوله كشي شوفاژ (پنج لايه)

مرحله لوله كشي گرمايش(شوفاژ) به چند دسته تقسيم مي شود.

الف) ساختمانهايي كه داراي موتورخانه مركزي مي باشند.

ب) ساختمانهايي كه فاقد موتورخانه مركزي هستند.

الف) ساختمانهايي كه داراي موتورخانه مركز هستند:

در اين نوع ساختمانها مدل حرارتي و يا ديگ و منابع دو جداره و پمپها داخل موتورخانه قرار دارند كه اين سيستم مخصوص ساختمانهاي بزرگ هتل ها، رستورانها، تالارها، ورزشگاهها، بيمارستانها و... مي باشد.

نحوه اجراء لوله كشي شوفاژ بدين صورت مي باشد كه آب گرم شده داخل يك موتورخانه توسط لوله كشي بر رادياتورها هدايت مي گردد. رايزرهاي اصلي از داخل موتورخانه تا داخل طبقات كشيده مي شود و در طبقات بنا به نوع لوله كشي (سنتي- كلكتوري) به آنها وصل مي گردد.

لوله كشي شوفاژ:

  1. سنتي
  2. كلكتوري

لوله كشي سنتي:

همان سيستم قديم است كه با استفاده از زانو و سه راهي و بوشن و تبديل و ... در كف اجراء مي شود.

لوله كشي كلكتوري:

كه مخصوص لوله هاي پنج لايه PEX.AL.PEX مي باشد. و بدين صورت است كه رايزرهاي اصلي وارد يك جعبه كلكتور مي شود. كه يك كلكتور رفت و يك كلكتور برگشت دارد و تعداد انشعابات هر كلكتور نيز بسته به متراژ ساختمان و محاسبه طراح تغيير مي كند كه هر يك از رادياتورها يك جاي مخصوص و ...جداگانه روي كلكتور دارد. و از كلكتور تا رادياتور هيچ گونه اتصال و انشعابي وجود ندارد.

و لوله يك تكه از جعبه كلكتور تا رادياتور كشيده مي شود. در اين نوع لوله كشي بدليل نبودن اتصال و رابطه در مسير لوله كشي ضريب اطمينان آن به مراتب از سيستم سنتي بالاتر مي باشد. ولي در عوض مسير لوله كشي نيز به مراتب از سيستم سنتي بيشتر مي شود. زيرا هر مسير همانطور كه گفته شد جداگانه انجام مي گيرد. بنابراين هزينه بست به سيستم لوله كشي سنتي بيشتر خواهد شد.

پس از اتمام كار اين سيستم نيز مثل سيستم آبرساني تست مي گردد.

يعني پس از پر كردن سيستم با آب توسط دستگاه تست فشار آن را تا 10 بار افزايش مي دهيم و پس از چك كردن كليه مسيرها و تحويل به مهندس ناظر مي بايستي فشار سيستم را كم كنيم تا سيستم دچار آسيب ديدگي نشود.

در ضمن تمامي موارد ايمني كه در مورد لوله كشي آب گفته شد در مورد لوله كشي شوفاژ نيز بايستي در نظر گرفته شود. خصوصاً عايق كاري كه داراي اهميت فوق العاده اي در زمينه گرمايش هست. زيرا با پرت انرژي، موجب به هدر رفتن انرژي و هزينه مضاعف مي شود.

در كليه ساختمانها موارد لوله كشي اعم از فاضلاب، سردوگرم و شوفاژ در ساختمانهايي كه داراي مهندس ناظر و طراح مي باشد، تمام مواردي كه بايستي هنگام اجراء در نظر گرفته شود. با جزئيات كامل مشخص شده است از قبيل مسير عبور لوله ها، انشعابات فرعي و اصلي. سايز هر قسمت از مسير لوله كشي محل استقرار شيرها، سيفونها و... محل داكتهاي لوله ها و چيدمان لوله هاي پشت بام و پيلوت و محل نصب دريچه هاي بازديد و محل نصب كلكتورها و چيدمان آشپزخانه و... كه بديهي است جابجايي بي مورد هر يك از آنها و يا تعويض بي مورد هر كدام از سايزهاي مشخص شده باعث بروز مشكل در سيستم مي شود.

موتورخانه مركزي:

در ساختمانهايي با متراژهاي بزرگتر و كاربرد صنعتي- پزشكي- تفريحي و يا توريستي و ... به دليل افزايش سطح حرارتي ديگر دستگاههاي كوچك و مجزا، مثل پكيج جوابگوي نياز اين نوع ساختمانها نمي باشد.

پكيج تنها براي مواردي مثل ساختمانهاي كوچك و آپارتمانها بكار بسته مي شود و طبيعتاً مناسب ظرفيتهاي بالاتر نمي باشد.

موتورخانه مركزي منبع و مولد انرژي گرمايي و سرمايشي ساختمانهاي بزرگ را تامين مي نمايد. بسته به نوع و بزرگي ساختمان اين موتورخانه ممكن است از يك يا چند ديگ و از يك منبع دو جداره يا چند منبع دو جداره و همچنين يك يا چندين پمپ سيركولاسيون و مشعل تشكيل مي شود.

يك موتورخانه مركزي شامل قسمتهاي زير مي شود.

  1. ديگ
  2. مشعل
  3. منبع دوجداره و يا منبع كويلي
  4. پمپ سيركولاسيون
  5. پمپ برگشت آب گرم
  6. منبع انبساط
  7. كلكتور رفت به رادياتورها
  8. كلكتور برگشت از رادياتورها
  9. شير آلات و اتصالات مربوطه
  10. تابلو برق
  11. ديگ:

الف: چدني ب: فولادي

الف) ديگهاي چدني: كه به صورت پره پره مي باشند و حمل و نقل آنها نيز آسانتر است و براي ظرفيتهاي پائين تر از ديگ هاي فولادي مورد استفاده قرار مي گيرند. كه جنس آن نيز از چدن مخصوص مي باشد.

ب) ديگهاي فولادي: كه بعضي آنها از فولاد آتش خوار مي باشد. و جهت مصرف در ساختمانهاي بزرگ كه نياز به ظرفيت گرمايي بالايي دارند مورد استفاده قرار مي گيرند.

  1. مشعل:

كه در انواع گازسوز، گازوئيل سوز، مازوت سوز و دوگانه سوز در بازار موجود مي باشند و بسته به موقعيت جغرافيايي مناطق مختلف نصب مي گردد.

  1. منبع دو جداره يا منبع كويلي:

منبع دو جداره يا منابع كويلي نيز وظيفه تامين آب گرم مصرفي ساختمان را به عهده دارد.

كه در يك جدار آن آب گرم ديگر در جريان است و در جدار ديگر آب شهر، از يك سمت آب سرد وارد شده و پس از تبادل حرارت با جدار بيرون كه آب ديگ در آن جريان دارد گرم شده و آماده جهت مصرف مي گردد.

منابع كويلي نيز چنين كار مي نمايد ولي به جاي يك جدار، آب ديگ در يك كويل مسي با آب شهر تبادل حرارت مي نمايد و آنرا گرم و آماده جهت مصرف بهداشتي مي نمايد. و منابع كويلي جهت مصارف بيشتر و منبع دو جداره جهت مصارف آب گرم بهداشتي كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

  1. پمپ سيركولاسيون:

آب گرم شده در ديگ توسط مشعل جهت عبور از اتصالات محلول لوله كشي و رادياتورها و هم چنين برگشت مجدد به ديگ بايستي بر افت فشار ايجاد شده غلبه نمايد كه اين مهم به عهده پمپ سيركولاسيون كه بر روي كلكتور قرار مي گيرد مي باشد.

  1. پمپ برگشت آب گرم:

در ساختمانهايي كه مسير لوله از منبع آب گرم بيشتر از 30 متر مي باشد جهت جلوگيري از پرت انرژي و صرفه جويي در مصرف آب و گاز از آخرين مسير لوله كشي آب گرم يك لوله آب گرم به منبع آب گرم كشيده مي شود و توسط پمپ برگشت آب گرم مصرفي آب گرم در داخل سيستم لوله كشي و منبع آب گرم در جريان است، بدين وسيله در هر زمان كه شير آب گرم باز شود آب گرم بلافاصله جهت مصرف در دسترس قرار مي گيرد.

  1. منبع انبساط:

جهت تامين آب سيستم و همچنين انبساط بوجود آمده در اثر گرم شدن آب و همچنين افزايش حجم آب در بالاترين نقطه سيستم از يك منبع به نام منبع انبساط استفاده مي گردد. كه در صورت تبخير آب درون سيستم آب شهر توسط يك عدد فلوتر جايگزين آن مي شود.

  1. كلكتور رفت:

تمامي رايزرهاي رفت كه به رفت رادياتورها وصل مي گردند بر روي اين كلكتور جمع شده و به ديگ وصل مي گردند.

  1. كلكتور برگشت:

تمامي رايزرهاي برگشت كه به برگشت رادياتورها وصل مي گردند نيز بر روي اين كلكتور جمع شده و به ديگ وصل مي گردند.

  1. شيرآلات و اتصالات:

كه وظيفه قطع و وصل آب گرم ديگ و ارتباط بين لوازم و قطعات فوق الذكر را به عهده دارند.

  1. تابلو برق

كه وظيفه تامين نيروي پمپهاي سيركولاسيون و مشعلها و پمپهاي تحت فشار ساختمان را بر عهده دارد.

  انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 3789

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما