مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 798
  • بازدید دیروز : 3966
  • بازدید کل : 13110880

آشنایی با يخچال و فريزر


فصل18

يخچال و فريزر

 

يخچال و فريزر

يخچال‌ها و فريزرها از مهمترين وسايل آزمايشگاهي هستند. آنها دما را به صورت كنترل در مي‌آورند. در دماي كمتر فعاليت بيولوژيكي و شيميايي كمتري اتفاق مي‌افتد به طوري كه مايعات و مواد بهتر نگهداري مي‌شوند. به اين دليل دماي واحد نگهداري يخچال بايد از دماي محيط كمتر باشد. در آزمايشگاه از انواع مختلف يخچال و فريزر استفاده مي‌شود. آنها را مي‌توان با طبق دما دسته‌بندي كرد:

- يخچال با دماي oC2-8

- يخجال با دماي oC15- تا 35-

- فريزرهاي با دماي فوق العاده و سرد oC60- - 86-

بسته به فعاليت‌هايي كه در آزمايشگاه انجام مي‌شود بايد از يخچال مناسب استفاده كرد. مثلاً اگر لازم باشد خون كامل را نگهداري كنيم، بهتر است از يخچال بانك خون استفاده كنيم كه دما را بين oC2و 8 نگه مي‌دارد. از طرف ديگر، اگر بايد ويروس يا ميكروب خاصي را نگه داريم به فريزر فوق سرما نياز است. يخچال‌ها و فريزرها براي حفظ و نگهداري مواد بيولوژيك و شناساگرها لازم هستند. در اين فصل به جنبه‌هاي بيولوژيك و شناساگرها لازم هستند. در اين فصل به جنبه‌هاي عملياتي و حفظ يخچال‌ها و فريزرهاي فوق سرما ( خيلي پايين (82-) )مي‌پردازيم.

 

هدف يونيت‌هاي نگهداري يخچال‌دار

از يخچال‌ها و فريزرها براي نگهداري خون و مشتقات آن مايعات بيولوژيكي روبافت‌ها، شناساگرها، مواد شيميايي و مايعات استفاده مي‌شود. در كل، هر چه دما بيشتر باشد فعاليت بيولوژيكي و شيميايي كمتر است.

با كاهش دما مي‌توان اثرات روي تركيب و ساختار مواد را حفظ كرد. در آزمايشگاه‌ها از يخچال براي حفظ موادي مثل شناساگرها يا مواد شيميايي استفاده مي‌شود كه در غير اين صورت خصوصيات خود را از دست مي‌دهند. يخچال، تكنيكي است كه شرايطي براي حفظ و نگهداري عناصري مثل خون و مشتقات آن فراهم مي‌كند. و مي‌توان شناساگرها را در دماي خيلي كم هم نگهداري كرد. مثل نگهداري مواد مستر (oC86-) يا دماي بين oC2و 8 كه براي نگهداري شناساگرها و محصولات بيولوژيكي لازم است.

 

اصول عمليات

يخچال‌ها و فريزرها طبق قوانين فيزيك انتقال انرژي را در صورت وجود اختلاف دما تنظيم مي‌كنند. از قانون دوم ترموديناميك معلوم مي‌شود كه اگر انرژي حرارتي بايد از يك نقطه كم حرارت به نقطه پرحرارت منتقل شود، بايد اقدامات مكانيكي انجام داد. يخچال‌هاي مدرن سيستم‌هاي حرارتي هستند كه با استفاده از چرخه‌اي به نام كمپرسي كار مي‌كنند كه هواي يخچال با خصوصيات خاصي به تبادل حرارتي مي‌رسد. در اين فصل به توضيح نحوه عمليات يخچال و فريزر با استفاده از كمپرس مي‌پردازيم.

 

مدار يخچال

در شكل 56 مدار اصلي يخچال را مي‌بينيد كه نشان مي‌دهد يخچال چگونه كار مي‌كند. از سمت چپ مي‌توان اجزاي زير را ديد:

تبخير كننده، تغليظ كننده، كمپرسور، دريچه گسترش، فيلتر و لوله‌هاي به هم مرتبط. در هر كدام از اين اجزا هواي يخچال جريان دارد.

در سمت راست شكل نمودار دما و انتروپي را مشاهده مي‌كنيد كه نشان مي‌دهد عمليات و چرخه ايده‌ال يخچال چگونه است.

ارقام روي نمودار از سمت چپ نقاط adiabatic و فرآيندهاي موجود در تبادل حرارتي در تغليظ كننده را نشان مي‌دهند. چرخه كامل را به صورت توالي فرآيندها توضيح مي‌دهيم.

 

تبخيركننده: حاوي شبكه‌اي از كانال‌ها است كه هواي يخچال در آن جريان دارد. در تبخيركننده پروسه‌اي به نام تبادل حرارتي (Q) با فشار ثابت اتفاق مي‌افتد. به خاطر اينكه پروسه سردسازي اتفاق افتد، محيطي كه بايد سرد شود بايد سيستم تجزيه حرارتي را در بر بگيرد.

اين كار براي پيشگيري از ورود انرژي حرارتي به مناطق يخچال است. هواي يخچال وارد فاز مايع مي‌شود و به نقطه 4 يا 4 مي‌رسد. در حالي كه از شبكه كانال‌هاي تبخيركننده رد مي‌شود. و گرما (Q) را جذب مي‌كند و دوباره به بخار تبديل مي‌شود. وقتي هواي يخچال به نقطه 1 رسيد، به شكل بخار است. سپس به وسيله كمپرسور از طريق لوله يا خطوط كشيده مي‌شود.

 

كمپرسور: به وسيله موتور الكتريكي كار مي‌كند و كمپرسور سرد كننده تبخير كننده را در دماي كم به وسيله پيستون يا يك ست پيستون تبخير مي‌كند و فرآيندي معكوس در بين نقاط 1-2 اتفاق مي‌افتد. بخار كه از كمپرسور تخليه مي‌شود به خاطر پروسه كمپرس گرم است و در نقطه 3 به تغليظ كننده فرستاده مي‌شود.

 

تغليظ كننده: وسيله‌اي مشابه تبخير كننده است كه شبكه‌اي از كانال دارد و هواي سرد در آن جريان دارد. دماي سرد آن بيشتر از دماي محيط است و پروسه تبادل گرما (Qh) از هواي سرد با فشار ثابت به محيط توليد مي‌شود. براي تسهيل تبادل گرما، لوله‌هاي تغليظ كننده تيغه‌هاي كوچكي دارند كه انتقال به سطوح را تسهيل مي‌كنند. وقتي دما به خاطر پروسه انتقال كاهش مي‌يابد هواي سرد به حالت فاز مايع خود بر مي‌گردد تا اينكه دوباره به نقطه 3 برسد و مايع اشباع شده وارد دريچه توسعه شود.

 

دريچه توسعه: اگر نورشكن به حالت كنترل شده جريان يابد، دريچه به مسير نورشكن مقاومت مي‌كند تا از تبادل گرما به وسيله پروسه‌اي adiabatic اجتناب شود. در نتيجه، فشار دريچه به حالت چشمگيري كاهش مي‌يابد. فيلتر در پايان دريچه توسعه قرار دارد. بعضي سازندگان به جاي دريچه توسعه از لوله‌هاي موئين استفاده مي‌كنند كه اثر محدودكننده معادل عبور مايع سردساز دارد.

 

فيلتر: رطوبت و ناخالصي‌هايي كه در نورشكن موجود است را حفظ مي‌كند. در پشت فيلتر سيستم به تبخيركننده در نقطه 4 متعدل است و چرخه‌اي كه توضيح داديم تكرار مي‌شود.

 

جمع كننده مايع: گاهي اوقات قبل از ورود نورشكن به كمپرسور قرار مي‌گيرد. هدف آن حفظ مايعات در فاز مايع براي تضمين هواي نورشكن بخار شده وارد شده به كمپرسور است.

 

عايق‌بندي حرارتي: مجموعه‌اي از موادي كه خصوصيت كاهش تبادل گرما دارد. عملكرد آن شامل پيشگيري از انرژي حرارتي و رسيدن آن از محيط به يخچال است. همه وسايل يخچال تجزيه حرارت كافي دارند. از ميان پركاربردترين مواد عايق‌بندي مي‌توان به فوم پل اورتان و پشم شسته اشاره كرد.

همين طور، مي‌توان سطوح داخل را از مواد پلاستيك ABS ساخت.

 

دريچه‌هاي سرويس: دريچه‌ها براي بارگيري مواد يخچال با گاز نورشكن استفاده مي‌شوند. به وسيله اين دريچه‌ها، سيستم‌هاي تخليه و پرسازي به هم مرتبط هستند به طوري كه واحد نگهداري يخچال طبق توصيف سازنده عمل كند.

فقط سازنده و پرسنل تكنيكي مي‌توانند به اين دريچه‌ها تماس داشته باشند.

 

حافظ حرارتي: وسيله‌اي حفاظتي است كه كمپرس را فعال و وصل مي‌كند. وقتي بار زياد به توربين‌هاي ميدان كمپرسور اتفاق مي‌افتد.

نكته: تبخيركننده و تغليظ كننده از متريال با خصوصيات رسانايي حرارتي خوب مثل آلومينيوم و مس ساخته شده‌اند. براي بهبود تبادل گرما از سيستم‌هاي تهويه كه شامل كمپرس‌هاي فشرده هستند استفاده مي‌شود. براي رسيدن به دماهاي مختلف در آزمايشگاه، سازندگان طرح‌ها و نورشكن‌هاي مختلفي طراحي كرده‌اند.

 

شرايط نصب

براي نصب يخچال يا فريزر به شرايط زير توجه كنيد:

1. ارتباط برق با قطب زميني مناسب با ولتاژ و فركانس وسيله. در كل بسته به ظرفيت‌شان مي‌توان از v115، Hz60 و v220-240 و Hz50 استفاده كرد. ارتباط‌هاي برق بايد از استانداردهاي بين المللي و استفاده شده در آزمايشگاه تبعيت كنند.

2. اگر بيش از يك يخچال نصب شده است بايد وسايل امنيتي و ظرفيتي براي تهيه برق يخچال‌ها داشته باشيد.

3. يخچال را به پريز برق وصل كنيد. اصلاً يخچال را به برق باردار يا برق با ولتاژ كم وصل نكنيد. از مصرف سيم‌هاي بلند اجتناب كنيد. خروجي برق نبايد بيش از 2 متر از يخچال فاصله داشته باشد.

4. يخچال را در سطح ترازدار نصب كنيد و اطراف وسيله را آزاد بگذاريد. يخچال‌ها و فريزرها سيستم لول دارند كه به آنها امكان تعديل با سطوح ناهموار مي‌دهد. بهتر است cm15 اطراف و پشت يخچال باز باشد تا هوا جريان يابد.

5. از نصب يخچال زير نور آفتاب با نزديك به منبع حرارتي مثل رادياتور يا بخاري اجتناب كنيد. به خاطر داشته باشيد كه هر چه تفاوت دما بين محيط و تغليظ كننده بيشتر باشد تبادل حرارتي مؤثرتر است.

 

مدار كنترل يخچال

در شكل57 مدار كنترل معمولي نصب شده در يخچال و فريزر را مشاهده مي‌كنيد. هدف آن اين است كه سيستم‌هاي مختلف آن به هم مرتبط هستند. مدار كنترل هر مدل طبق خصوصيات سازنده فرق دارد.

خصوصيات اجزاي اصلي به صورت زير هستند:

1. كليد برق كه به يخچال انرژي مي‌رساند.

2. سوئيچ در كه وقتي در باز مي‌شود لامپ را روشن مي‌كند.

3. كمپرسور

4. تهويه كننده‌هاي تبخيركننده

5. سيستم برفك زدايي

6. سيستم رزيستور برفك زدايي يا حفظ اجزاي وسيله از يخ زدگي

7. تروموستات

 

عمليات يخچال

يخچال‌هاي معمولي

هدف يخچال‌هاي معمولي خيلي ساده است. هر سازنده توصيه‌هاي مخصوص به خود دارد:

1. كابل تغذيه برق يخچال را به خروجي برق مجهز به قطب زميني و ظرفيت تهيه ولتاژ منبع در قدرت لازم وصل كنيد.

2. سوئيچ on را فعال كنيد. بعضي سازندگان آن را روي يخچال قرار مي‌دهند. چند لحظه صبر كنيد تا يخچال به دماي عمليات قبل از نگهداري هر محصول برسد. سازندگان دماي يخچال را در oC4 تنظيم مي‌كنند.

3. دماي هشدار بايد فعال باشد. از دستورات سازنده پيروي كنيد.

4. يخچال را طبق ظرفيت مشخص شده به وسيله سازنده باردار كنيد.

5. بار را به صورت همگون و يكدست در يخچال قرار دهيد. يكدستي دما به جريان آزاد هوا داخل يخچال بستگي دارد.

6. از باز كردن در به مدت طولاني اجتناب كنيد تا انرژي و رطوبت از بيرون به يخچال نيايد. چون در اين صورت يخ تشكيل مي‌شود و دماي كار سيستم يخچال را بالا مي‌برد. در را فقط براي گذاشتن و برداشتن آيتم‌ها باز كنيد.

 

كنترل‌هاي يخچال معمولي

كنترل‌هاي يخچال معمولي را در شكل 58 مي‌بينيد:

1. كليد برق اصل

2. نشانه‌هاي در باز است، باتري ضعيف است و نشانه‌هاي وضعيت تكنيكي غير نرمال

3. دكمه‌هاي تبديل پارامتر

4. صفحه نمايش

 

نگهداري از يخچال

يخچال‌ها معمولاً به حفاظت زيادي نياز ندارند ولي كيفيت سيستم‌هاي تغذيه برق‌شان را بايد چك كرد. اگر به مدارهاي الكتريكي با كيفيت وصل شوند، هواي خوب اطراف يخچال جريان مي‌يابد و تا چند سال بدون سرويس تخصصي كار مي‌كند. مدار يخچال در طول ساخت يخچال بسته مي‌شود و اجزاي آن به مراقبت نياز ندارند.

در بخش بعد به روتين‌هاي مراقبت معمولي اشاره مي‌كنيم.

به راهنماي WHO براي مراقبت از يخچال توجه كنيد.

 

تميز كردن داخل يخچال

كثرت: هر سه ماه يكبار

1. قفسه‌هاي داخل يخچال را تميز كنيد، كه از شبكه‌هاي فلزي ضد زنگ ساخته شده‌اند. قبل از پاك كردن مواد داخل يخچال را خالي كنيد. قفسه‌هاي خالي را جلو بكشيد و با يك تكه پارچه تميز و مرطوب آنها را پاك كنيد و خشك كنيد و در جاي خودشان قرار دهيد.

2. اگر يخچال كشو دارد آن را هم به همين صورت تميز كنيد. كشوها را خالي كنيد و از وسايل تنظيم كننده آن در آوريد. و از يخچال در آوريد.

3. وقتي قفسه‌ها و كشوها را در آورديد و تميز كرديد، ديواره‌هاي داخل يخچال را هم با استفاده از دترژنت ملايم تميز كنيد.

4. از دترژنت ملايم با يك تكه پارچه مرطوب براي تميز كردن كشوها استفاده كنيد. سپس آنها را خشك كنيد و در يخچال قرار دهيد.

 

هشدار: از پشم شيشه با مواد خورنده براي تميز كردن قفسه‌ها و كشوها استفاده نكنيد. از گازولين، نفتالين يا تينر استفاده نكنيد چون به پلاستيك آسيب مي‌رسانند.

پاك كردن تغليظ كننده

كثرت: هر 6 ماه يكبار

1. برق را قطع كنيد.

2. موقعيت تغليظ كننده را تعيين كنيد. گاهي اوقات پشت يخچال قرار دارد. و در بعضي يخچال‌ها قرار دارد.

3. شبكه‌هاي حفاظتي آن را برداريد و فيلتر حفاظتي را هم برداريد.

4. گرد و خاك نشسته روي سطح تغليظ كننده را تميز كنيد. از اسپيراتور مجهز به برس مكش استفاده كنيد. آن را روي سطح تغليظ كننده بكشيد تا خاك را جمع‌آوري كند، سطح لوله‌ها و پروانه‌هاي تبادل هوا را تميز كنيد. فيلتر را هم تميز كنيد.

5. كاور را قرار دهيد.

6. يخچال را به برق وصل كنيد.

 

هشدار: اگر تغليظ كننده تميز نباشد، به پروسه تبادل هوا آسيب مي‌رساند و يخچال گرم مي‌شود يا متفاوت از دماي انتخاب شده عمل كند.

 

واشر در

كثرت: هر سه ماه يكبار

واشر در جزيي است كه بايد در وضعيت خوبي باشد تا يخچال بدرستي كار كند.

1. در يخچال را باز كنيد.

2. كاغذي به اندازه 0cm بين يخچال قرار دهيد.

3. در را ببنديد.

4. كاغذ را به آرامي از بيرون بكشيد. كاغذ بايد مقاومت داشته باشد. اگر كاغذ بدون مقاومت بيرون آمد بايد واشر را عوض كنيد.

 

هشدار: واشر در در وضعيت بد مشكلات زيادي به وجود مي‌آورد:

1. باعث ورود رطوبت و گرما به داخل يخچال مي‌شود.

2. زمان لازم براي اينكه كمپرسور به دماي انتخاب شده برسد را افزايش مي‌دهد.

3. به دماي نگهداري اثر مي‌گذارد.

4. هزينه‌هاي عمليات را افزايش مي‌دهد.

 

برفك زدايي

كثرت: هر 6 ماه يكبار

فريزرهاي مدرن چرخه‌هاي اتوماتيك برفك زدايي دارند تا از جمع شدن برفك اجتناب كنند. معمولاً اين چرخه‌ها با يك مجموعه رزيستور انجام مي‌شوند كه خيلي سريع برفك را آب مي‌كند. بعضي مدل‌ها حاوي چرخه‌هاي برفك‌زدايي نيستند و بايد به صورت دستي برفك آنها را آب كرد. براي اين كار از روش‌هاي زير تبعيت كنيد:

1. ضخامت برفك بايد بيشتر از mm18 باشد.

2. مواد داخل را برداريد.

3. فريزر را از برق قطع كنيد.

4. در را باز بگذاريد.

5. آب جمع شده در محفظه مخصوص را برداريد. از اسفنج يا يك تكه پارچه براي اين كار استفاده كنيد.

6. حوله‌اي قرار دهيد تا آب به قسمت جلو و داخل يخچال نرسد.

 

هشدار: اصلاً از وسايل نوك تيز براي كندن يخ از تبخيركنده استفاده نكنيد. با اين كار ديوار و تبخيركننده سوراخ مي‌شود و گاز يخچال بيرون مي‌آيد و متخصص بايد آن را تعمير كند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول مشكلات

مشكل

علت مشكل

راه حل

يخچال كار نمي‌كند

فيوز سوخته است

فيوز را چك كنيد

وسيله به برق نيست

سيستم برق را چك كنيد

برق در مدار تغذيه جريان ندارد

ارتباط برق را تست كنيد

كليد اصلي را تست كنيد.

فريزر كار مي‌كند ولي سرد نيست

ترموستات خيلي زياد تنظيم شده است

تنظيم ترموستات را درست كنيد

درجه آن را كم كنيد

يخچال حاوي برفك زيادي است

يخچال را برفك زدايي كنيد

دماي يخچال نوسان دارد

كنترل دما درست نيست

دماي عمليات را طبق دستور سازنده كاليبرات كنيد

دماي يخچال زياد است

تغليظ كننده كثيف است

آن را تميز كنيد

در باز است

در را كامل ببنديد

در خوب محكم نمي‌شود

تراز يخچال را درست كنيد يا واشر را عوض كنيد

تغذيه برق خراب است

آن را چك كنيد

مايع گرم داخل يخچال گذاشته‌ايد

بگذاريد مايع سرد شود

كمپرسور كار نمي‌كند

عملكرد كمپرسور را چك كنيد

ببينيد آيا آلارم‌ها روشن هستند يا نه

كمپرسور كار مي‌كند ولي روي تبخيركننده يخ نيست

ببينيد ونتيلاتور تبخيركننده كار مي‌كند يا نه

كمپرسور كار مي‌كند ولي يخ روي تبخيركننده وجود ندارد و ونتيلاتور هم خوب كار مي‌كند

به متخصص زنگ بزنيد

ميزان گاز نورشكن كم است

به تكنسين يخچال زنگ بزنيد

يخچال صدا مي‌دهد

حافظ گرمايي كمپرسور قطع شده است

ببينيد ولتاژ تغذيه درست است يا نه

يخچال صدا مي‌دهد

يخچال تراز نيست

تراز آن را اصلاح كنيد

سيني يخچال لرزش دارد

آن را درست كنيد

كاور فن خنك كننده يا كمپرسور شل است

به تكنسين يخچال زنگ بزنيد

كمپرسور هميشه كار مي‌كند

هواي كافي در يخچال جريان دارد

جاي آن را عوض كنيد

ترموستات خراب است

به تكنسين خبر دهيد

در خوب سفت نمي‌شود

آن را تنظيم كنيد

اتاق گرم است

تهويه اتاق را اصلاح كنيد

در مدت زيادي باز است

در را ببنديد

كليد لامپ خراب است

آن را درست كنيد

 

عمليات‌ يخچال‌هاي فوق سرد

عمليات فريزرهاي فوق سرد به سازنده بستگي دارد. از توصيه‌هاي زير پيروي كنيد:

1. يخچال را به خروجي برق با قطب زميني مخصوص دستگاه وصل كنيد.

اين خروجي برق بايد در شرايط خوبي باشد تا برق لازم براي يخچال را فراهم كند. و بايد طبق استانداردها باشد. ولتاژ نبايد از 10%+ يا 5%- تجاوز كند. واحدهايي هستند كه به برق kw12 نياز دارند. پس بايد ارتباط برق مناسب سايز بار آن باشد.

2. مكان ترازدار و سختي براي قرار دادن يخچال استفاده كنيد.

هواي اتاق بايد تهويه خوبي داشته باشد و از نور مستقيم خورشيد يا منبع گرما دور باشند. بعضي سازنده‌ها دماي بين oC10 تا oC32 را مناسب مي‌دانند. فضاي آزاد دور و پشت يخچال بايد m150 باشد. در بايد با زاويه o90 باز شود. معمولاً سازنده‌ها از وسايل اضافي مثل چرخ يا تراز استفاده مي‌كنند.

 

روشن كردن فريزر

براي شناخت روش‌هاي عمليات فريزر به نمودار شكل پنل كنترل مراجعه كنيد تا اين بخش‌ها را بشناسيد. نمودار شكل59 است. سازنده‌ها از بخش‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند.

 

روش كار

1. فريزر را به برق وصل كنيد.

2. كليد را روشن كنيد. صفحه بايد روشن شود تا دماي فريزر را ببينيد.

ديوار انتقال نور نشان مي‌دهد كه فريزر انرژي دارد يا نه. اين كار با كمپرسور و ونتيلاتور تبخيركننده و تغليظ كننده شروع مي‌شود.

3. دماي فريزر را انتخاب كنيد. در كل مي‌توانيد همه دكمه‌ها را همزمان فعال كنيد. دكمه دما را تنظيم كنيد. وقتي دماي مطلوب را انتخاب كرديد، كنترل‌ها را رها كنيد. صفحه دماي انتخاب شده را نشان مي‌دهد. مدتي صبر كنيد تا دما انتخاب شود.

4. دماي كم را انتخاب كنيد تا الارم‌ها روشن شوند. اين دماها 10% با دماي عمليات فرق دارند. در كل، هشدارها را تنظيم كنيد تا يخچال به دماي نزديك به دماي عمليات برسد. از روش توصيه شده سازنده پيروي كنيد. معمولاً كنترل دكمه‌اي دارد يكي امكان غيرفعال شدن هشدارها را مي‌دهد و مي‌توانيد اين عمليات را تست كنيد.

5. فريزرهاي فوق سرد يك سري هشدار دارند كه به اپراتور در رابطه با پيدايش خطا خبر مي‌دهند. مثل خطاهاي زير:

- نقص در جريان برق

- ولتاژ كم

- دماي زياد اتاق

- دماي كم فريزر

 

مراقبت روتين

روتين‌هاي مراقبت فريزرهاي فوق سرد به عناصر زير مربوط هستند. از راهنماي مراقبت WHO در سال 2005 براي مراقبت از فريزر استفاده كنيد.

 

تميز كردن تغليظ كننده

كثرت: هر 6 ماه يكبار

1. شبكه حفاظتي را برداريد.

2. فيلتر را تميز كنيد. اگر خيلي پر است آن را عوض كنيد.

3. عملكرد ونتيلاتور را چك كنيد.

4. تغليظ كننده و پروازهاي انتشار آن را تميز كنيد.

5. شبكه حفاظتي و فيلتر را بشوييد.

 

هشدار: تغليظ كننده كثيف مانع تبادل گرما مي‌شود و فريزر را گرم مي‌كند.

 

يكپارچگي واشر در

كثرت: هر سه ماه يكبار

توصيه مي‌شود به صورت متناوب يكپارچگي واشر در را امتحان كنيد. واشر بايد در شرايط خوبي به سر ببرد. و ترك و پارگي نداشته باشد.

 

برفك زدايي

كثرت: هر 6 ماه يكبار

در صورت لزوم فريزر را برفك زدايي كنيد و از مراحل زير پيروي كنيد:

1. محصولات منجمد را به فريزر ديگري با همان خصوصيات منتقل كنيد.

2. فريزر را خاموش كنيد تا داخل آن به دماي اتاق برسد.

3. يخ و آب جمع شده داخل فريزر را برداريد.

4. داخل فريزر را با بي‌كربنات سديم و آب داغ بشوييد.

5. بيرون فريزر را با دترژنت ملايم بشوييد و خشك كنيد و سپس از موم حفاظتي استفاده كنيد.

 

هشدار: از وسايل نوك تيز براي برفك زدايي استفاده نكنيد. چون ديواره تبخيركننده را سوراخ مي‌كند و هواي نورشكن بيرون مي‌آيد و به عمليات فريزر آسيب مي‌رساند و به تعمير تخصصي نياز دارد.

 

مراقبت از باتري سيستم الارام

كثرت: هر 2تا3 سال يكبار

باتري سيستم آلارام را هر وقت كهنه شد عوض كنيد.

براي عوض كردن آن از مراحل زير پيروي كنيد.

1. كاور را برداريد.

2. ترمينال‌هاي ارتباط را قطع كنيد.

3. باتري كهنه را در آوريد.

4. باتري جديد طبق خصوصيات باتري قبلي قرار دهيد.

5. ترمينال‌ها را وصل كنيد.

6. كاور را بگذاريد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول مشكلات

مشكل

علت مشكل

راه حل

انديكاتور ولتاژ كم روشن است

ولتاژ در خروجي تغذيه برق وجود ندارد

ولتاژ تغذيه را چك كنيد

ارتباط‌ها و سيستم‌هاي حفاظتي را چك كنيد

انديكاتور فيلتر كثيف روشن است

كثيفي فيلتر را تعيين كنيد

فيلتر را تميز كنيد. در صورت لزوم از فيلتر جديدي با خصوصيات فيلتر قبلي استفاده كنيد

انديكاتور باتري ضعيف روشن است

باتري كهنه است

آن را عوض كنيد

فريزر كار نمي‌كند

وسيله قطع است

آن را به برق وصل كنيد

فريزر به صورت دائم كار مي‌كند

فيوز سوخته است

آن را عوض كنيد

دماي عمليات خيلي كم است

دما را افزايش دهيد

فريزر به صورت دائم كار مي‌كند و سرد نمي‌شود

تغليظ كننده كثيف است

آن را تميز كنيد

تهويه كافي نيست

آن را اصلاح كنيد

تشكيل يخ به عايق‌بندي اثر گذاشته است

برفك زدايي كنيد. اگر مشكل حل نشد به تكنسين زنگ بزنيد

برفك خيلي سريع روي بخاركننده جمع شده است

واشر در شل است

لولا‌ها را تنظيم كنيد. اگر مشكل ادامه داشت به تكنسين زنگ بزنيد

فريزر با صدا كار مي‌كند

فريزر تراز نيست يا زمين سفت نيست

جاي آن را عوض كنيد

كمپرسور دائماً كار مي‌كند

سيني ارتعاش دارد

سيني را تنظيم كنيد

كاور فن خنك كننده يا كمپرسور شل است

به تكنسين زنگ بزنيد

جريان هوا داخل فريزر كافي نيست

جاي آن را عوض كنيد

ترموستات خراب است

به تكنسين زنگ بزنيد

در شل است

در را تنظيم كنيد

اتاق خيلي گرم است

تهويه اتاق را مناسب كنيد

در باز است و خيلي محكم بسته نمي‌شود

در را محكم كنيد

كليد لامپ خراب است

آن را اصلاح كنيد

 

تعاريف اصلي

پروسه adiabatic: پروسه‌اي تبادل گرما ندارد يعني DQ=0

BTV: واحد تعيين تبادل گرما در سيستم انگليسي. BTV خلاصه واحد حرارتي بريتانيا است. يك BTV مقدار گرمايي است كه بايد منتقل شود تا دماي يك پوند آب از oF63 به oF64 برسد.

كالري: مقدار گرمايي كه يك گرم آب منتقل مي‌شود تا oC1 گرم شود.

اين تعريف تحت شرايط نرمال به كار مي‌رود. دماي يك گرم آب از oC5/14 به oC5/15 مي‌رسد.

انتروپي: ارزيابي انرژي سيستم كه براي كار موجود نيست يا درجه اختلال سيستم. تغييرات متفاوت معكوس انتروپي به صورت معادله زير بيان مي‌شوند:

dQ= گرماي جذب شده از معكوس در دماي T در طول تغيير معكوس.

T= دماي معكوس

معادله زير براي تغيير چرخه معكوس به كار مي‌رود:

اگر چرخه معكوس پذير باشد، پس

گرما: مشكل از انتقال انرژي در سيستم در دماي خاص است كه به دماي ديگري به خاطر اختلاف دما بين دو سيستم تبديل مي‌شود. وقتي سيستم با حجم زياد (m) با سيستم با حجم كوچك تماس داشته باشد (m) تبادل گرما از سيستم با دماي زياد به سيستم با دماي كم اتفاق مي‌افتد.

كميت گرما (QΔ) متناسب با تغيير دماي TΔ است.

ثابت تناسب (C) ظرفيت كالري سيستم ناميده مي‌شود و رابطه زير ΔQ=CΔT بدست مي‌آيد.

گرماي نهفته: كميت انرژي حرارتي مورد نياز براي تغيير در فاز در مواد اتفاق مي‌افتد. از فاز مايع به فاز بخار.

گاز نورشكن: ماده‌اي كه به عنوان محيط در پروسه‌هاي جذب گرما استفاده مي‌شود.

گرماي خاص: مقدار گرماي مورد نياز براي افزايش واحد حجم تا يك درجه.

گرماي حساس: مقدار انرژي مورد نياز براي افزايش دماي گاز نورشكن C براي جذب گرما. مثلاً مقدار گرماي مورد نياز براي افزايش دما از oC15 به oC20 يا از 30 به 40 درجه.

سيستم حرارتي: وسيله‌اي كه در چرخه ترموديناميك عمل مي‌كند و مقدار خاصي گرما توليد مي‌كند كه به خاطر تبادل گرما بين بدنه با دماي زياد و بدنه با دماي كم است.

 

  انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1393

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما