مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1228
  • بازدید دیروز : 2093
  • بازدید کل : 13154733

عوامل موثر خانوادگی در بزهكاری نوجوانان


عوامل موثر خانوادگي در بزهكاري نوجوانان

مقدمه

جوانان جمعيت معتنابهي رادرسطح جهان تشكيل مي دهند تخمين زده شده است كه درفاصله سالهاي1960تا2000 افراد گروه سني 15تا24 ساله از419 ميليون نفربه 1.280.000.000 بالغ خواهدگرديد. بيشترين رقم ازاين تعداددرجهان سوم هستند ودركشورماايران حدودي يك سوم جمعيت راتشكيل مي دهندنمي توان اين جمعيت فعال راناديده گرفت.

ازطرف ديگر، خانواده اولين نهادي است كه درآن كودك ديروزونوجوان امروزبه تدريج باهنجارهاي گروهي جامعه همنوامي گردد.

خانواده وظيفه اجتماعي كردن به مفهوم انتقال افكاروارزشها ومفاهيم عميق اجتماعي به فرزندان رابرعهده دارد.دراين تحقيق به بررسي عوامل موثرخانوادگي دربزهكاري نوجوانان مي پردازيم.

اماقبل ازهمه چيزابتدابزه وبزهكاري تعريف شده است وسپس به علت شناسي آن پرداخته ايم وازهمه مهمتربه عوامل موثرخانوادگي اشاره شده است واساس تحقيق همان محورخانواده است كه پس ازدرنطرگرفته شدن فرضيه هاي تحقيق به بررسي موضوع بزه پرداخته ايم ازطرف ديگرضرورت انجام اين تحقيق بررسي مشكلاتي است كه موجبات ناراحتي ونابساماني اجتماع رافراهم آورده سلامت وامنيت آن رابه مخاطره انداخته وحتي موجوديت جامعه رامورد تهديد قرارمي دهد.درواقع بررسيها نشان مي دهند كه مجرمين بزرگسال همان بزهكاران جوان ونوجوان هستند كه انحرافات دوره نوجواني آنها ادامه يافته است واماهدف ازانجام اين تحقيق شناخت ويژگيهاي خانوادگي نوجوانان بزهكاردرتهران ونيزبررسي علل بزهكاري آنان است.

 

چکیده

جرم شناسي ازيونان آغازشد اگرچه پيدايش آن به غارهاومقبره هاي مصرنيزبرمي گرددكه جملات موجود درآنها حكايت ازنافرماني نوجوانان درآن زمان داشته است اماچهره علمي ومدون آن بين سالهاي 1865-1840 درسايه روان پزشكي به وجود آمد.

به نظرمي رسد اصطلاح ((جرايم كودكان)) يابزهكاري نوجوانان درسال 1815 براي اولين باردرانگلستان به كاررفته است زيرادرست يك سال قبل ازآن تاريخ 5 كودك 8 الي 12 ساله توسط محكمه اي درلندن محكوم به مرگ شده بودند.

مجموعا مسئله مهم اين است كه بررسي علمي بزهكاري سالهاست كه مورد توجه دانشمندان قرارگرفته است .

متخصصان رشته هاي مختلف خاصه روان شناسان جامعه شناسان پزشكان حقوقدانان ومربيان هريك ازدريچه اي به بررسي اين مسئله همت گمارده اند.

حاصل اين كوششهاوتلاشهااگر ازيك سوكمك به روشن كردن اين مسئله است ازسوي ديگر نشان دهنده پيچيدگيها ومعضلات شناخت اعمالي است كه باعناوين واصطلاحات حقوقي مشخص مي شوند ولي براثرعوامل گوناگون بروز مي كنند وازانگيزه هاي متفاوت وهنوزدربسياري ازموارد ناشناخته سرچشمه مي گيرند.

جنايكاري وبزهكاري ازنظرحقوقي داراي مفاهيم روشن ومعيني هستند ودرواقع قوانين آنهارادقيقا تعريف مي كنند به همين دليل است كه مايكل1 وم ج آدلر2 درسال 1933 اعلام داشته اند كه قانون جزائي علت صوري جنايت است واگر قوانين وجودنداشتند جنايت نيزخود به خود ازبين مي رفت.رابين نيزدر1949 نوشته است كه((بزهكاري آن چيزي است كه قانون مي گويد چيست)) درمجموع طبق تعريف اقدام به عملي كه برخلاف موازين مقررات وقوانين ومعيارهاوارزشهاي فرهنگي هرجامعه باشد بزهكاري وجرم تلقي مي شود وكساني كه مرتكب چنين اعمال خلافي مي گردند مجرم يابزهكارخوانده مي شوند.

بين جنايتكاري وبزهكاري ازلحاظ معني ومفهوم تفاوتي نيست فقط تفاوت دراين است كه بزهكاري به ارتكاب جرمهائي اطلاق مي گردند كه كمترازسن معيني به وقوع پيوسته اند تعيين ميزان اين سن به دست قانون است وبرحسب جوامع مختلف متفاوت مي باشد.

تفاوت درتعريف بزهكاري وتعيين حد ومرزآن ازسوي قانونهاي مختلف به صورتي زياد است كه نحوه برخورد باآن رانيزمتفاوت مي نمايد يعني دربسياري ازموارد پاره اي ازعوامل فردي واجتماعي كه به خودي خود نه جنبه مرضي ونه جنبه اختصاصي دارند فردراازلحاظ حقوقي دركفه بزهكاران قرارمي دهند وحال آن كه همين فرد ازنظررواني بافرد ديگري كه درچنگال قانون گرفتارنيامده است تفاوتي ندارد.

البته به همين دلايل است كه حداقل سن بزهكاري درجوامع مختلف فرق مي كند مثلا حداقل سن درامريكا 7 سالگي درانگلستان 10 سالگي يونان 12 سالگي فرانسه ولهستان 13 سالگي اطريش ، آلمان، يتاليا، بلژيك ويوگسلاوي 14 سالگي است.

درايران نيزحداقل سن بزهكاري دراصفهان 12 سالگي ودركانونهاي اصلاح وتربيت تهران ومشهد 10 سالگي عنوان شده است .

نوع بزه نيزدرجوامع مختلف متفاوت است درقاهره جمع كردن ته سيگاربزه محسوب مي شود.

ارجمله خطاهادرشهرهاي لوك و وكهپورهند ولگردي نوجوانان است درهنگ كنگ دست فروشي دوره گردي بدون داشتن اجازه رسمي بزهكاري است.

تحقيقات انجام شده درزمينه بزهكاري دراروپاوامريكا داراي ارزشهاي علمي نسبتا زيادي است برعكس نوجوانان كه كنترل بيش ازحد عاطفي آنان مي تواند مشكل آفرين باشد سايرين ازروي انگيزه آني وبدون فكر دربرابر هرگونه تحريك محيطي – عاطفي شديدا عكس العمل نشان مي دهند وچنين به نظرمي رسد كه تغييردادن شدت عكس العمل آنهامقدورنباشد.

يك تحقيق ، درسطح ملي دركشورآمريكا10% ازنوجوانان پسرودختررابزهكارومتخلف جدي قلمدادكرده است.

گاهي اوقات اين نوجوانان قبل ازرسيدن به سن 18 سالگي دريك دوره يكساله 3 مرتبه يابيشترمرتكب اعمال بزهكارانه شده اند كه البته پسران بيش ازدختران مرتكب جنايت شده اند واعمال جنايي آنان نيزشديد تربوده است.

مك كورد( Mccord) درسال 1990 دريك تحقيق نشان مي دهد كه تعداد16% ازدستگيرشدگان درامريكا شامل افراد 15تا18 ساله بوده است و29% ازاين گروه به جناياتي شديد ترازقبيل دزدي موتورسيكلت ، آتش سوزي، راهزني وجنايت اقدام ورزيده اند( منبع : مركز آمارايالات متحده1994) چون تعداد زيادي ازافراد درحال حاضر اقدام به حمل اسلحه بخصوص چاقو وتفنگ مي كنند جاي تعجب است كه آيا كساني كه اقدام به چنين اعمالي مي كنند صرفا داراي انگيزه اي دفاع ازخود هستند ويااسلحه بخشي ازانگيزه هاي پرخاشگري است ـ(وبستروهمكاران1993( Webster Etal) بيش از80%

ازجوانان امريكائي درگيربانوعي رفتاربزه كاري درطول سنين 13 تا19 سالگي ( Teenagers) مي باشند1

گزارشي توسط نمايندگان مجلس امريكا درباره آمارنوجواناني كه درتوقيف به سرمي برند ازسالهاي 1975تا1995 تحت عنوان ((مكاني كه بتوان آن راخانه ناميد وجودندارد.به شرح زيرمنتشرگرديده است2

1374 (120000) 1366 (110000) 1365(90000) 1358 (80000)1356(70000)1354(60000) گزارش كميته انتخابي درباره كودكان نوجوانان وخانواده هاي امريكايي تهيه شده است.

اين گزارش نشان مي دهد كه تعداد نوجواناني كه درتوقيف به سرمي برند از74270نفردرسال 1975به 91646 نفردرسال 1987 افزايش يافته است .

دراين سال 60% نوجوانان بزهكاراز15تا17 ساله بوده اند و21% ازآنان پايينتراز15سال( احتمالا 79% بزهكاران پسرو21% آنان دختربوده اند) قرارگرفته اند همچنين 52% كل بزهكاران سفيد پوست .34% سياه پوست و12% اسپانيايي نژاد بوده اند.

گزارشي كه توسط كنگره امريكا درسال 1990 انتشاريافته نشان مي دهد كه تجازت مواد مخدركمك شاياني به بزهكاري افراد جوان نموده ودرسرتاسر امريكا گروهاي كانگستربه وجود آمده است دراين گزارش اضافه شده است كه درگذشته جنگ اين گروههاشامل برخوردهاي خياباني بوده است ولي امروزه اين گروههاازسلاحهاي اتمي درپرتاب نارنجك استفاده مي كنند برابرآماردفترمركزي تحقيقات آمريكاFBI درسال 1991 ( Bureal of Investigation بزهكاري نوجوانان امريكايي ازسالهاي 1965تا1988 به شرح زيربوده است ورودبه خانه براي دزدي سرقت مسلحانه، ماشين – ايجاد حريق.

جمعيت برحسب 100هزار نفر

1600

1400

1200

1000

800

600

400

1988 1985 1981 1977 1973 1969 1965

جدول فوق روند شرح دستگيري نوجوانان 18 ساله را نشان مي دهد كه مرتكب تخلفاتي از قبيل ورودبه خانه براي دزدي،سرقت مسلحانه،دزدي اتومبيل ،ايجاد حريق امثال آن بين سالهاي 1967 تا1988شده اند.

در ايران طبق تحقيقات ارائه شده در سال 1376،در كانون اصلاح وتربيت تهران،872 نفر واردكانون اصلاح وتربيت شده اند كه سهم تابستان 54% وسهم بهار 46% از اين تعداد مي باشد.

ورودي روزانه به طور متوسط 4/7 نفر است،ميانگين سن وارد شدگان حدود 16 سال ودر دامنه سن 8تا18 سال است.

وهر روز به طور متوسط بيش از 4/7 فقره جرم توسط اين كودكان ونوجوانان در تهران به وقوع پيوسته است.

در كل 46%(425فقره) از تمام جرايم به دست وارد شدگان در سنين 17 و18 سالگي،33% (304 فقره) از جرايم توسط وارد شدگان در سن 16 سالگي و12 درصد( 112فقره) از جرايم توسط وارد شدگان در سن 15 سالگي،4/3% (40 فقره) از جرايم توسط وارد شدگان در سن 13 سالگي و1/1 درصد (9فقره) از جرايم توسط افراد 12 ساله و3/1 درصد (11 فقره) از كل جرايم توسط كودكان 11 ساله وپايينتر انجام داده است.

علت شناسي بزهكاري

درقرن نوزدهم دومفهوم درمورد علت شناسي بزهكاري درمقابل هم قرارگرفتند.

اول: اين مفهوم كه بزهكاري حاصل يك عامل ارثي است ومنشاء بدني داردومربوط است به نارساييها ويااختلالاتي كه فرد ازآغازباخود به همراه دارد وبراين اساس مفهوم جاني بالفطره پايه گذاري شد درمقابل اين مفهوم گروهي نيزمعتقد بودند كه عامل اجتماعي درايجاد بزهكاري بي نهايت موثراست درحقيقت شعاراين گروه رامي توان دراين جمله معروف ويكتورهوگوخلاصه كردكه:

((هرمدرسه اي كه بازمي شود درحكم زنداني است كه بسته مي شود.)) درمجموع به طوركلي به 2 گروه ازعلل مربوط به بزهكاري مختصرا اشاره مي شود.

گروه اول كه به عوامل بزه زاي داخلي معروفند وشامل كيله عوامل انساني ورواني اعم ازساختمان بدن، طرزكارغددداخلي بيماريهاي جسمي وعضوي ومغزي مي باشد.درصورتي كه عوامل خارجي درخارج ازشخص انسان قرارداردوشامل كليه تاثيرات ناشي ازمحيط اعم ازمحيط خانوادگي وضع اجتماعي وضع اقتصادي و… مي باشد.

درمورد گروه اول. مي توان به اين مباحث اشاره كرد:

1وراثت يكي ازعواملي كه شخصيت افرادراتحت تاثيرقرارمي دهد ومورد توجه جرم شناسان قرارگرفته است عوامل ارثي است كه دراين رابطه به يافته هاي به دست آمده درمورد وجود يك كروموزوم جنسي اضافه به نام y اشاره شده است كه اختلالات ناشي ازآن مي تواند فردرابيماركند.

2-عوامل غيرارثي كه حدفاصل بين عوامل ارثي واكتسابي است مثلا عوامل تاثيرگذارمانند سوء تغذيه مادراستعمال الكل ومواد مخدرونظايرآن دردوران 9 ماه زندگي جنيني.

3- اختلالات رواني: معمولا نوجواناني كه مبتلا به اختلالات رواني هستند تحت تاثيرعوامل مختلف ازخانواده فراركرده ومرتكب سرقت ، ضرب، وجرح وجرائم جنسي مي شوند.

 

گروه دوم: عوامل خارجي

بسياري ازافرادي كه آمادگي ارتكاب به جرائم رادارند اگر دروضع اجتماعي مناسب رشد نمايند مرتكب بزه نخواهند شد.هرچند دانشمندان درموردعلل ودرمان رفتارمتخلف دردوره نوجواني موافقت ندارند ولي نكته اي وجوددارد كه همگي باآن توافق زيادي دارند.

بخشي ازاين تخلفات ازاين حقيقت ناشي مي گرددكه درقانون به نام تخلفات جزيي يااهانت آميزمربوط به صغرسن تعريف شده است.

اين گونه تخلفات عبارتند ازفرارازخانه ،پرسه زني (درخيابان) استفاده ازنوشيدنيهاي الكلي كه براي بزرگسالان منع قانوني ندارد ولي براي نوجوانان بي حرمتي ياهتك حرمت محسوب مي شود.

كودك تحت تاثيرهمه عواملي كه درمحيط اطراف اووجوددارد رشد كرده وهمه عواطف واكنشهاي موجود درمحيط مدرسه معلم معاشرت بادوستان، شركت درتفريحات واموراجتماعي مختلف درتكوين خصيت طفل موثرهستند.

آنچه كه دراين تعريف به ماكمك مي نمايد پيشرفت روانشناسي است ولااقل براي آن بزهكاراني كه هيچ نوع عامل اجتماعي مستقيم دربه وجود آوردن بزهكاري آنان سهيم نيست وياهيچ عامل دقيق ارثي وبدني دركارنيست به كمك طرح چگونگي تحولات رواني مي توانيم راحت ترريشه ومنشاء بزهكاري آنان رابيابيم.

دانشمنداني كه تحول رواني رابه صورتي پيوسته مطالعه كرده اندمعتقدند .

درزمينه تحول بهنجازسازمان رواني ازنظرپياژه ازيك پيوستگي كنشي برخورداراست وهمراه باتغييرات ساختي درسه دوره بزرگ تحول مي يابد.

1-دوره حسي- حركتي

2- دوره تهيه واستفرارعمليات منطقي عيني

3- دوره عمليات منطقي صوري

4-حال بايد ديد دربرخورد بامحيط اين دستگاه به چه صورتي تحول مي يابد؟

5-دردوره اول رفتارانسان حاكي ازيك نوع ((ناپيروي)) است به اين معني كه دستورهاي اخلاقي وآنچه ازطرف محيط آمرانه است درواقع ازنظرتحول رواني كودك ملحوظ ومرئي نيست وكودك ازآنها تبعيت نمي كند دردوره دوم به تدريج حالت ديگرپيروي جانشين ناپيروي نخستين مي گرددبه عبارت يگر پس ازيك سلسله مقدمات كودك به تدريج به يك واقع بيني اخلاقي مي رسد اين واقع بيني به اين صورت است كه كودك محنتوي ذهني خودرايعني اوامربزرگسالان راخارج ازخود مي داند وبه صورت اشياء مستقل به آنها مي نگرد به اين معني كه دراراده بزرگسالان مداخله ذهني نمي كند مي داند كه آنچه بزرگسالان گفته اند معمولا بايد درست وقابل قبول باشد اين نكته بخصوص درتحول بازيهاي قاعده داركه قاعده هميشه ازطرف بزرگسالان داده شده واگر تغييري داده شود بازبه دست بزرگسالان است كاملا قابل مشاهده است.

اگريك جنبه واقع نگري ناشي ازتحول عقلي كودك دراين دوره آشكاراست جنبه ديگر آن كه منشا انفعالي دارد فشاروالزامي است كه ازجانب بزرگسالان براي قبول شرايط اخلاقي اعمال مي شود.

بزرگسال، درحدي كه موضوع الزام واجباروياترس كودك واقع مي شود به منزله عقل وتدبيروقدرتاست به همين دليل تمام دستورات وي براي كودك جنبه الزامي به خود مي گيرد تنهادردوره سوم است كه اخلاق ((خودپيروي)) براساس تقابل استوارمي شود.

يعني فرد اين باردستورات اخلاقي راكه بين اووسايرين هماهنگ شده باشند قبول مي كند اين مرحله خودپيروي، مرحله اي پيشرفته ودرواقع نهايي است چراكه حس اخلاقي دركودك به تدريج درجهت طبيعي تحول مي يابد وبه شكلي كه دربزرگسال وجوددارد پديدارمي گردد.

اين تحول درجهت اجتماعي شدن تدريجي رفتاراست.

گسترش تقابل دركودك معادل خود مختاري وخود پيروي اخلاقي است.

پياژه نشان داده است كه خود پيروي اخلاقي ومفهوم تقابل هنگامي ظاهرمي شوند كه احترام متقابل به حدي است كه فرد درخود حس مي كند بايد باديگران چنان رفتاركند كه خود مايل است آنان با((وي)) رفتاركنند طبيعي است كه بايد ديد درچه محيطي ودرچه شرايط اخلاقي پرورش يافته يامراحل ناپيروي ديگر پيروي وخود پيروي راچگونه طي كرده است.

اينجاست كه نقش خانواده به عنوان كوچكترين واحد اجتماعي وليكن هسته اصلي جامعه مشخص مي گردد.

خانواده نخستين نظام نهادي است كه براي رفع نيازمنديهاي حياتي انسان ونيزبقاي جامعه ضرورت تمام دارد.

واماآلودگيهاي خانوادگي مي تواند ازعوامل موثردربزهكاري نوجوانان باشد اين آلودگيهاعبارتند از:

1-بزهكاري يكي ازاعضاي خانواده كودك ونوجوان نگرشهاي اجتماعي راازخانواده مي آموزندوچنانكه يكي از والدين آ لودگي داشته باشد فرزندان آنهابيش ازفرزندان هركس درمعرض خطرآلودگي قرارخواهند گرفت چراكه زشتي عمل خلاف درنزد فرزندان ازبين رفته ودرصورت بروز شرايط مساعد انجام وتكراراعمال مشابه توسط فرزندان صورت مي گيرد.

بعد ازوالدين بزهكاري وجزائم سايرافراد خانواده ممكن است براي فردمشكلاتي رابه وجود آورد ازجمله اين آلودگيها مي تواند اعتياد ، سرقت وياسايرجرائم باشد.

2- ناسازگاري ونابساماني خانواده

الف- خشونت پدر(والدين)

اگر درمقابل رفتارهاي معصومانه كودك عكس العمل مناسب وحساب شده ازسوي والدين صورت نگيرد وپاسخهاي داده شده بي ربط ترساننده همراه باخشونت وبددهاني باشد درواقع زمينه انحراف روحي وفكري دروي به وجود خواهد آمد دراين ميان كمبود محبت ازسوي والدين غالبا يكي ازعوامل

بسيارقوي ماست كه نوجوانان رابه سوي بزهكاري مي كشاند.

3- اختلافات خانوادگي:

اختلافات والدين وسرزنش وخرده گيري دايمي ، پرخاشگري، ومشاجره دائمي بين آنان نيزاثرسوئي برهمه اعضاء خانواده خواهد داشت.

اين گونه ناسازگاريها باعث عدم آرامش رواني فرزند شده ودائما مضطرب وپريشان خاطر است وهمين مسئله حتي گاه باعث فرارنوجوان ازمحيط خانواده مي شود كه بسياري ازاين نوجوانان نيزپس ارفراربه وادي فساد كشانده مي شوند .

4- قيود خانوادگي

هرچه درخانواده سلامت رواني وفرهنگي كمترباشد وپايبندي اولياء به قيود اخلاقي، فرهنگي واجتماعي كم رنگ ترباشد احتمال آلودگي هريك ازاعضاي خانواده بيشتر است.

ازجمله عدم حضورپدروياحضوروي ولي توام بابيكاري ويابيماري كه منجر به اجبارمادربراي اشتغال به كاروايجاد خستگي وبي حوصلگي دربرخورد بافرزندان نمايد مي تواند زمينه منسازبزهكاري باشد.

ازطرف ديگر فقدان والدين ويافوت والدين مي تواند آنان رادرمقابل اذيت وآزارسايرين به عنوان سرپرست قراردهد كه اين خوا نيزازجمله علل ارتكاب به جرم خواهد بود.

طلاق وجدايي والدين نيزعموما ياد آور دوران تيره زندگي فرزندان است.تاثيرشوم اين پديده بيشترمتوجه اطفال ونوجوانان است.

1- وضعيت اقتصادي

ازجمله علل موثرخانوادگي دربزهكاري كه مي بايستي مورد بحث قرارگيرد وضعيت اقتصادي خانواده ودرآمد ماهيانه آن جهت گذراندن امورمي باشد چراكه فقرودرماندگي وتهيدستي رامي توان مبناي بزهكاري بالاخص بروز جرائم مالي دانست.

 

طرح پژوهش :

طرح مورد نظردراين تحقيق تجربي مي باشد به عبارت ديگر بررسي عوامل موثرخانوادگي دربزهكاري نوجوانان ايراني مي باشد.

سوالات تحقيق دراين طرح عبارتند از:

1- طلاق والدين تاچه حد دربزهكاري نوجوانان موثراست؟

2- آيا بي سوادي وتحصيلات كم والدين دربروزبزهكاري درنوجوانان موثراست؟

3-آيا تنبيه نوجوانان به عنوان عاملي دربروزبزهكاري موثر است؟

تبعيض قايل شدن بين نوجوانان درخانواده تاچه حد دربروزبزهكاري موثراست.

 

 

جامعه آماري:

جامعه آماري دراين تحقيق شامل: بزهكاراين پسرمستقردركانون اصلاح وتربيت مي باشد كه به عنوان نمونه دراين تحقيق انتخاب شده اند.

حجم نمونه:

تعداد كل آزمودنيهاي مورد مطالعه دراين تحقيق 30 نفربوده است اين 30 نفرازبين پسران بزهكارانتخاب شده اند.

روش نمونه گيري دراين تحقيق:

روش نمونه گيري دراين تحقيق روش علمي توصيفي است وازآنجا كه به دنبال كسب اطلاعات عميقي باشيم لذاافراد نمونه ازبين جامعه پسران بزهكاربه طوركاملا تصادفي انتخاب ومورد آزمون قرارگرفته اند.

ابزارهاي پژوهش:

دراين تحقيق ازيك پرسشنامه (ابزار) استفاده شده است.

اين پرسشنامه شامل مجموعه اي از30 سئوال مربوط به مشخصات فردي وخانوادگي نوجوانان بزهكاربوده است.

نحوه تجزيه وتحليل اطلاعات:

روش تجزيه وتحليل اطلاعات روش استقرايي مي باشد دراين پژوهش بااستفاده ازروش استقرايي بزهكاران پسرازقبل طبقه بندي نشده اند بلكه براساس داده هاي به دست آمده به طبقه بندي افراد نمونه(بزهكاري پسر) براساس نوع وميزان بزهكاري پرداخته شده است.

جدول شماره 1

توزيع فراواني برجسب محل تولد

محل تولد f درصد

تهران 21 70

خمين 1 33/

مراغه 1 33/

آبادان 2 6/6

لرستان 2 7

مشكين شهر 1 3/3

نيشابور 1 3/3

همدان 1 3/3

جمع 30 100

تبيين جدول شماره 1:

طبق جوابهاي داده شده بيشترين فراواني راتهرانيها به خود اختصاص داده كه 70درصد كل افراد نمونه راتشكيل مي دهد سپس آبادان ولرستان هردو7 درصدوديگر شهرهاي نامبرده شده طبق جدول هركدام 3/3 درصدرابه خود اختصاص داده اند.

 

جدول شماره 3

توزيع فراواني افراد جامعه برحسب نحوه زندگي والدين ودرصد كل نحوه زندگي f درصد

طلاق 8 27

فوت والدين 6 20

زندگي مشترك 16 53

جمع 30 100

تبيين جدول شماره 3:

بنابرپاسخهاي داده شده مي توان گفت كه 27 درصد ازآزمودنيها درخانواده هاي طلاق گرفته جداشده زندگي مي كنند و53 درصد ازبزهكاران نمونه به همراه والدين زندگي مي كنند.

جدول شماره 4

توزيع فراواني افراد جامعه برحسب نوع بزه ودرصد كل نوع بزه f درصد

سرقت 11 36/6

موادمخدر 6 20

عمل لواط 1 3/6

كلاه برداري 6 20

جيب زني 2 6/6

دعوا 2 6/6

خيانت درامانت 2 6/6

جمع 20 100

تبيين جدول شماره 4:

بنابرجوابهاي داده شده مي توان گفت كه بزهكاراني كه عمل سرقت مرتكب شده اند36/6 بعدازآن 20

درصد ارتكاب به قاچاق موادمخد، كلاهبرداريو6/6 درصد جيب زني ، دعوا، خيانت درامانت مرتكب شده اند.

جدول شماره 5

توزيع فراواني برحسب مسائل خانوادگي ودرصد كل سائل خانوادگي f درصد

اختلافات كافي نبودن خرجي 5 16/6

والدين نداشتن توافق اخلاقي 6 20

جمع 11 36/6

-------------------------------------

خشونت پدر 3 10

مشكلزايي اعتياد پدر 5 16/6

پدر خيانت پدر 3 10

بيكاري پدر 5 16/6

جمع 16 53/2

--------------------------------------

خشونت مادر 2 6/6

مشكلزائي اعتياد مادر 1 3/3

مادر خيانت مادر 2 6/6

جمع 5 16/5

--------------------------------------

بدون اختلاف 6 20

بي اطلاع 2 6/6

جمع كل 30 100

-------------------------------------

تبيين جدول شماره 5:

طبق اين جدول 53/2 درصد مربوط به مشكلزايي پدربوده 16/5 درصد نيزمربوط به مشكلزايي مادرو20 درصد ازكل نمونه بدون اختلاف هستند.

جدول شماره 6

توزيع فراواني افراد برحسب وضعيت اشتغال ودرآمد پدرياسرپرست.

وضعيت اشتغال f درصد

آزاد 12 40

بخش دولتي 8 26/8

بخش خصوصي 5 16/6

بيكار 5 16/6

جمع 30 100

ميزان درآمد f درصد

بيكار 5 16/6

كمتراز20هزارتومان 6 20

بين 20تا50هزارتومان 5 16/6

بين 50تا70هزارتومان 9 30

بيش از70هزارتومان 5 16/6

جمع 30 100

تبيين جدول شماره 6:

40% والدين ياسرپرست آزمودنيها داراي شغل آزاد بوده وپس ازآن بخش دولتي با26/8 درصدوبخش خصوصي با16/6 درصدرابه خود اختصاص داده اند16/6درصد آزمودنيهانيزپدرياسرپرستشان بيكاربوده است همچنين درآمد ماهانه 30% درصد ازوالدين ياسرپرست آزمودنيهابين 50تا70هزارتومان مي باشد كه بيشترين درصد رابه خود اختصاص داده است وبعد ازآن درآمد كمتراز20هزارتومان 20درصدرابه خود اختصاص داده است.

جدول شماره 7

توزيع فراواني افراد(والدين) وآزمودني برحسب وضعيت تحصيل ضعيت تحصيل پدر درصد مادر درصد آزمودني درصد

بيسواد 9 30 14 46/6 3 10

ابتدايي 13 43/4 9 30 9 30

راهنمايي - - - - 17 56/7

متوسطه 6 20 6 20 1 3/3

دانشگاهي 2 6/6 1 3/3 - -

جمع 20 100 30 100 30 100

----------------------------------------------

تبيين جدول شماره7:

طبق جدول شماره 43/407 درصد پدران آزمودنيها تحصيلاتي درسطح ابتدايي داشتند و30درصد آنها بيسواد هستند و46/6 درصدمادرمان آزمودنيهابيسواد بوده و30درصدآنهاسوادشان درسطح ابتدايي ستند.

 

جدول شماره 8

توزيع فراواني برحسب تنبيه بدني وتبعيض آزمودني توسط والدين نبيه بدني f درصد تبعيض f درصد

خير 7 23/3 خير 8 26/6

بله 23 76/6 بله 22 76/2

جمع 30 100 جمع 300 100

--------------------------------------------

تبيين جدول شماره 8

باتوجه به پاسخهاي داده شده مي توان گفت 76/6 درصد آزمودنيهاي درخانه توسط والدين وديگر فراد مورد تنبيه بدني قرارمي گيرند وهم چنين ازبين 30 نمونه انتختاب شده 73/3 درصد ابراز داشتن كه درخانواده مورد تبعيض اعضاء بخصوص والدين خود قرارمي گيرند كه اين دومي واند عامل مهمي باشد.

 

تجزيه وتحليل تحقيق:

ازنتايج تحقيق چنين برمي آيد كه تحصيلات پايين پدرومادرعاملي موثردربروزبزهكاري نوجوانان مي باشد.

دربين جامعه آماري به دست آمده 73/4درصد بزهكاران بيان نموده اند كه پدرشان وحدود76/6 درصد يان نموده اند كه مادرشان بي سواد وكم سواد بوده اند.

تحصيلات مي تواند سطح آگاهي وبينش افراد رابالابرده وديد آنهارانسبت به مسائل تربيتي اجتماعي بازترووسيعترنمايد واين شناخت رابه فرزندان خود نيزمنتقل نمايند درنتيجه زبروزنابهنجاريهاجلوگيري به عمل مي آيد.

بنابراين فرضيه مامبني براين كه بي سواد وكم سواد مي تواند نقش موثري دربروزبزهكاري وجوانان داشته باشد ثابت گرديد.

عامل ديگردربروزبزهكاري وجود تنبيه بدني دراين نوع خانواده هاست خانواده هابه دليل عدم گاهي ازمباني تربيتي ازتنبيه بدني به عنوان يك ابزارتربيتي استفاده كرده اند كه اين خود اعث گسستن بيشترروابط عاطفي فرزندان باخانواده هاشده واورابه سمت گروههاي خلافكارسوق مي هد.

نوجوانان باپناه بردن به اين گروههامي خواهند نيازهاي عاطفي خودرادراين گروههاارضاءكرده موقعيت مناسبي راكسب كنند.

درپي كسب اين موقعيتها وارضاي نيازهاوكسب احترام درگروه همسالان نوجوان به بزهكاري روي كثريت اين نوجوانان بي توجهي خانواده به آنان ووجود تبعيض رادرخانواده عامل مهمي ربزهكاري خود مي دانند وازتبعيضي كه خانواده درمورد آنهارواداشته شكايت دارند وجود تبعيض رخانواده نوجوانان راپرخاشگرناسازگاروانتقامجوبارمي آورد.

طلاق وبه هم خوردن كانون گرم خانوادگي يكي ازعوامل مهم دراختلالات رفتاري وبزهكاري وجوانان مي باشد.

گرچه دراين تحقيق طلاق عامل اساسي نبود امادركنارعوامل ديگر تاثيرزيادي دربزهكاري اين وجوانان داشته است.

دررابطه بامسائل تاثيرخانواده ومحيط خانوادگي دربزهكاري نوجوانان وجوانان مي توان به اين نتيجه رسيد كه مهمترين عوامل موثردربزهكاري خانواده وروابط والدين بانوجوانان وجوانان مي سد.

اگر درخانواده روابط صحيح باشد ووالدين باتفاهم وهمدلي به نوجوانان كمك كنند ودرمسائل ندگي ياروياوزآنان باشند نوجوانان به كج روي نخواهند گرائيد ودرنتيجه منحرف نخواهند شد.

بنابراين مي توان نتيجه گرفت عوامل تربيتي خانوادگي، اجتماعي درميزان بزهكاري تاثيرمستقيم دارند عوامل اجتماعي ومحيطي تاثيرمستقيم وموثري درميزان بزهكاري مي تواند داشته باشد تضادفرهنگي وعدم انطباق فرهنگ جامعه رامعيارافراد تازه وارد ويامهاجرخوددليل قاطع دربزهكاري وبالابردن ميزان نابهنجازي وقانون شكني است.

 

پيشنهادات:

باتوجه به فرضيه هاي تحقيق پيشنهاداتي به شرح زيرارائه مي گردد.

1(تعليم وتربيت همگاني باشد وامكانات آن درنقاط مختلف باتوجه به ويژگيهاي فرهنگي جغرافيايي اقتصادي مناطق مختلف كشورمان تطبيق يابد.

2) ايجاد مراكزمشاوره درمناطق آ .پ به منظورايجاد هماهنگي وبالابردن كيفيت خدمات ارائه شده ازسوي مشاوران ومددكاران اجتماعي.

3) تشكيل جلسات مداوم انجمن اولياء ومربيان ومطرح نمودن نكات تربيتي به ويژه تشويق وتنبيه درجلسات اولياء ومربيان وترغيب والدين ومعلمان به حذف تنبيه هاي بدني واتخاذشيوه هاي موثرتنبيه وتشويق.

4) تاسيس وگسترش باشگاههاي ورزشي دولتي وامكاناتي ازقبيل زمين بازي استخر، سالنهاي نمايش وترغيب نوجوانان جهت مشاركت دراين برنامه ها.

 

فهرست منابع

1-آماريونسكو

  1. Micheal
  2. M.J.Adler
  3. Rabin

1-منبع كتاب كودكي ونوجواني نيومن ونيومن(1997 Newmen and Newman) (childhood and

Adolescent.p.654)

2-منبع (ادوارد.اف.زيگلرد، تيامين استيونسن1993

1-منبع توماس(Thomas) 1989

2-منبع مجلس آمريكا1990

1-منبع دفترارزيابي فني 1991

Edward F.Zigler “ children in a changing world “.Brook/Cole P.C(1993)

Newman,philip R.” childhood and adolesence”.Brooks/Cole P.C(1997)

Jones,Brian.J.”social problems”1998.by Mc Graw-Hill.

Michael, Rutter.”child and adolescent psychiatry” 1985.Blak well science Austria.

1-احمدي ،احمد((روانشناسي نوجوانان وجوانان)) انتشارات مشعل،1374

2-دانش،تاج زمان(( اطفال وجوانان بزهكار)) خدمات فرنگي رسال،1374

3-شامبياتي،هوشنگ((بزهكاري اطفال ونوجوانان)) انتشارات ويستار 1375

4-منصور،محمود((زمينه بزهكاري كودكان ونوجوانان))انتشارات چهر،1351

 

 

  انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 272

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما