مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2408
  • بازدید دیروز : 1988
  • بازدید کل : 13117768

موجوديت اسرائيل در عراق


موجوديت اسرائيل در عراق

ايالات متحده آمريكا كه بعد از 5 سال از اشغال عراق هنوز نتوانسته است كنترل كامل اين كشور در اختيار بگيرد مدت هاست كه براي دستيابي به اين مقصود حيطه همكاري خود با صهيونيستها را گسترش داده است . عمليات نظامي و جنگهائي كه اسرائيل در شهرهاي فلسطيني انجام ميدهد توجه فرماندهان آمريكائي را جلب نموده است . اين توجه بقدري بالا گرفته است كه افسران آمريكائي براي تجزيه و تحليل عمليات نظامي در شهرها به اسرائيل آمده و از طرف ديگر كارشناسان نظامي اسرائيلي نيز در آموزش نظامي سربازان آمريكائي جاي مهمي را بخود اختصاص داده اند.

شركت « آمنون شاهاك » فرمانده اسبق نيروهاي مسلح اسرائيل در عملياتي برعليه شيعيان در فلوجه عراق و همچنين شركت يكي از واحدهاي امنيتي اسرائيل در اين عمليات بعنوان ناظر موضوع همكاري آمريكا و اسرائيل را در مطبوعات جهان منعكس ساخته است اين حيطه همكاري براي بالا بردن سطح توان سربازان آمريكائي در زمينه سلاح و مهمات نيز جريان دارد. پنتاگون در رابطه با چگونگي نفوذ به شهرها جمع آوري اطلاعات عملياتي و نحوه كمين كردن تصميم گرفته است تا از اسرائيل و تجربياتش در اين رابطه ياري بجويد.

مقامات اسرائيلي بعد از اينكه تهديد امنيتي اين كشور از طرف عراق از بين رفت اينبار تصميم گرفتند تا از زمينه هاي اقتصادي در اين كشور بهره ببرند. لذا اسرائيل با آغاز جنگي رواني در منطقه نقش خود را مهم جلوه داده و بر مشروعيت خود در منطقه و جهان بيشتر تاكيد مينمايد. بعنوان مثال گزارشات خبري پيرامون امكان فعاليت مجدد خط لوله نفتي موصل ـ تل آويو بنا بخواسته مقامات آمريكائي و اسرائيلي بدفعات منتشر گشت . رژيم صهيونيستي اسرائيل در عين حال براي استفاده هرجه بيشتر از بازار عراق تمامي تلاش خود را در ميان گذاشته و وزير اقتصاد اسرائيل براي فعاليت آسان و راحت بازرگانان اسرائيلي در عراق تسهيلات و امكانات بسياري فراهم ساخته است . در اين چهارچوب با كمك و حمايت پنتاگون مقامات اسرائيلي در قراردادهاي ذيربط با عراق شركت جسته و احتياجات نيروهاي نظامي آمريكائي در عراق را تامين مينمايند. شركتهاي اسرائيلي با شركاي خود در تركيه اردن قطر و امارات متحده عربي كالاهاي خود را وارد بازار عراق كرده و از اقتصاد درهم و برهم عراق سهم خود را ميگيرند. مورخان صهيونيست با استناد به سخنان پيامبر يوشا در مورد « گمشدگان ديار آشور » ادعا ميكنند كه عراق امروزي در زمان آشوريان سرزمين ده خانواده بزرگ يهودي بوده كه اسير شده بودند. از اينرو خاخام هاي يهودي بمحض سقوط رژيم صدام حسين براي يافتن اسنادي در رابطه با اين مدعاي تاريخي راهي شهر تاريخي بابل و ديگر شهرها شده و دست به تحقيقات زدند. محافل يهودي و صهيونيست نيز با استناد به اين ادعاي احمقانه خاخام هاي يهودي عراق را جزئي از اسرائيل بزرگ خوانده و الحاق آنرا خواستار شدند.

يكي از بهانه هاي صهيونيستها براي توجيه علاقه بيشتر به عراق و مخصوصا شمال اين كشور توريسم و جهانگردي است ! با وجود اينكه مقامات آمريكائي در هر فرصتي عراق را كشوري ناامن ميخوانند ولي اقدامات مسئولين اسرائيلي و شركتهاي توريستي اين كشور در جهت ترتيب دادن تورهائي براي سياحت به شمال عراق و كشف موجوديت يهوديان در عراق با مفهوم توريسم و جهانگردي كمي مغايرت داشته و شگفت انگيز ميباشد! عليرغم اينكه در عراق شمار يهوديان ساكن بسيار اندك بوده و بخش بزرگي از آنها به اسرائيل انتقال داده شده اند ولي آژانسها و لابيهاي يهودي جهان براي تقويت يهوديان عراق هر جه در توان دارند انجام ميدهند.

رژيم صهيونيستي اسرائيل روابط خود با اكراد را كه گذشته اي تاريخي نيز دارد بصورت عنصري جهت نفوذ و ادعاي موجوديتشان در عراق بكار ميبرند. اسرائيل روابط خود با كردهاي شمال عراق را توسعه بخشيده و با كوچاندن صدوسي هزار يهودي عراقي به اسرائيل تدابير مهمي در اين كشور را بمورد اجرا گذاشته است . گرچه بازگرداندن يهوديان به عراق مورد بحث نيست ولي همين گذشته تاريخي خود براي اثبات ادعاي خاخام هاي اسرائيلي و محافل ذيربط بكار گرفته شده است . در اين چهارچوب با استفاده از همكاري يهوديان و كردها در گذشته و سازماندهي توسط ايالات متحده آمريكا كردها بصورت ابزاري براي تحقق اهداف شوم اسرائيل درآمده اند.

در ميان ابزاري كه رژيم صهيونيستي براي ايجاد و تداوم موجوديت خود در عراق بكار ميبرد ميتوان از حكومت جرج بوش لابيهاي صهيونيست و محافظه كاران جديد اسرائيل كردهاي عراقي بعضي از ممالك عربي و اروپائي موساد و شبكه اطلاعاتي در عراق شركتها و موسسات اسرائيلي موجود در عراق و.... نام برد. اسرائيل در عراق با سناريوهائي كوچك و بزرگ در صدد تداوم موجوديت خود بوده و در بدترين وضعيت با تكيه به روابط خود با اكراد در گذشته سناريوي خودمختاري براي اكراد را نظاره نموده و بعد از بهبود اوضاع عراق را بصورت منطقه اي تحت نفوذ خود درخواهند آورد. تمامي ابزاري كه در بالا بدانها اشاره شدند نيز در راستاي تحقق اين سناريو بكار خواهند گرفت .

اگرچه اقدامات و يا نقشي كه رژيم صهيونيستي و لابي يهوديان در آمريكا و اروپا برعهده ميگيرد امري معمولي و يا حتي از روي اجبار بنظر ميرسد ولي اين موضوع براي كشورهاي منطقه و علي الخصوص كشورهاي همسايه عراق خود يك تهديد بشمار ميآيدقويتر شدن اسرائيل در عراق و افزايش سطح نفوذ آن در اينكشور تمامي توازنات امنيتي و سياسي منطقه را برهم زده و درنتيجه صف بنديها و سازماندهيهاي جديدي را با خود بهمراه خواهد آورد. از اينرو در قبال موجويت روزافزون اسرائيل در منطقه واكنش كشورهاي منطقه از الگوي رقابتي دو جانبه پافراتر نهاده و موضوع بعدي چند جانبه همانند تهديدي بزرگ و جدي يافته است . مقامات سياسي و نظامي تركيه كه از بافت و نظامي خاص در منطقه برخوردار است از زمان اشغال عراق توسط نيروهاي آمريكائي بدينطرف در مورد فعاليتهاي اسرائيل حساسيت بسياري از خود نشان ميدهند.

ايران از توسعه حيطه فعاليتهاي سياسي اقتصادي و اطلاعاتي اسرائيل در مرزهاي غربي خود احساس نگراني كرده و تداوم حضور آمريكا در عراق را بعنوان عاملي در پنهان ماندن اين فعاليتها ميداند. سوريه كه از غرب با اسرائيل هم مرز بوده و از مرزهاي شمالي خود را زير تهديد متفقين اسرائيل ميداند با فعاليت اسرائيل در عراق خود را در محاصره ميپندارد. عربستان سعودي نيز كه از چند سال پيش بدينطرف با رويدادهائي مشكوك سر و كله ميزند و از استراتژيهاي جديد آمريكا در منطقه دل خوشي ندارد تهديدات محافظه كاران جديد آمريكا در راستاي تجزيه اين كشور را در موازات سياستهاي اسرائيل ميداند. مقامات سعودي بر اين اعتقادند كه در بخطر افتادن تماميت ارضي كشور برهم خوردن استقرار سياسي و امنيتي و سوقيابي كشور بسوي آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم رد پاي اسرائيل بچشم ميخورد.

كشورهاي عربي همانند كويت قطر امارات متحده عربي و بحرين كه با آمريكا و بعضا نيز با اسرائيل ارتباط دارند ترجيح ميدهند تا در مقابل افكار عمومي خود سكوت كرده و چشم خود بر موجوديت رو به توسعه اسرائيل در منطقه بپوشند. با همه اين احوال منسوبين مطبوعاتي و روشنفكران كشورهاي عربي و اسلامي موجوديت و حضور اسرائيل در عراق را تهديدي براي فلسطين و كشورهاي ديگر منطقه ميدانند. همچنين ميتوان بوضوح مشاهده نمود كه موضع اسرائيل در قبال كشورهائي همانند لبنان سوريه عربستان سعودي و ايران نسبت به دوره قبل از اشغال عراق توسط آمريكا گستاخانه تر شده است .

 

اسرائيل بدنبال چه اهدافي است

سقوط رژيم صدام حسين در عراق و بدنبال آن ضعف امنيتي و تهديد متوجه به اسرائيل را بايد اولين مرحله از روند رسيدن اسرائيل به اهداف خود در عراق بشمار آورد. دكتر « آلن ليل » يكي از ديپلماتهاي اسرائيل در تركيه در اين رابطه چنين ميگويد : " احتمال تجزيه عراق پنجاه درصد است . اگر دولت كرد در شمال اين كشور شكل بگيرد كردها كمك و ياري كه اسرائيل در دهه 1340 به آنها ارزاني داشت را فراموش ننموده و اين دولت مطمئنا دوست و همراه اسرائيل خواهد بود.

وقتي اين دولت كرد تشكيل شود آنگاه با توجه به جمعيت پرتعداد كردها در اروپا و حمايت آمريكا از آنها بايد انتظار داشت كه برسميت شناخته شدن دولت كرد از كشورهاي اروپائي آغاز شده و در سطح اروپا توسعه مييابد. شكل گيري يك دولت كرد در منطقه هيچگاه بر ضد منافع اسرائيل نميباشد ولي با برسميت شناختن اينچنين دولتي نبايد حساسيت تنها شريك استراتژيكمان يعني تركيه را تحريك نمود. وقتي به اين اظهارات مقام اسرائيلي و ديگر صهيونيستها توجه كنيم درك خواهيم كرد كه خواست اسرائيل در عراق تشكيل حكومتي دست نشانده آمريكا تجزيه اينكشور تشكيل يك دولت مستقل كرد و يا تاسيس كنفدراسيون كرد ميباشد. هركدام از موارد ذيل از نظر سياسي اقتصادي و امنيتي به اسرائيل اين امكان و توانائي را خواهد بخشيد كه در مقابل ديگر دشمنانش همانند ايران دفاع نمايد.

مهمترين نتيجه حضور در عراق ممانعت از تشكيل حكومتهاي ديني و ملي در عراق خواهد بود .بدينترتيب اسرائيل با حضور در عراق گروه و حركتهائي كه رژيم صهيونيستي را تهديد مينمايند را نابود ساخته از فعاليتشان جلوگيري نموده و يا آنها را تضعيف خواهد ساخت . اسرائيل در راستاي تحقق اين اهداف در تلاش است تا زير ماسك نيروها و يا موسسات آمريكائي و با واسطه ارگانهاي دولتي روابط خود با كردها را افزايش دهد. بعنوان مثال گروهي شصت نفري از اكراد بنام " مارن ريشه " براي انجام عملياتي همانند بمب گذاري ترور و آدم ربائي در اسرائيل آموزش ديده اند .سهم اين گروه در آدم ربائيهاي مختلف در عراق ترور مقامات و دولتمردان عراقي و آغاز جنگ و درگيري در اين كشور بسيار مهم است . اين همكاري نزديك با اكراد موجب شده تا مامورين اسرائيلي بواسطه راهنماهاي كرد از مرز ايران گذشته و در نقاط حساسي دستگاههاي استراق سمع كار بگذارند. اين اقدامات كه با حمايت بيدريغ نيروهاي آمريكائي صورت تحقق بخود گرفته است در واقع به اسرائيل اين فرصت را ميدهد تا واكنشهاي ايران را كاملا تحت نظر داشته باشدنيروهاي امنيتي اسرائيل در بعضي از ممالك تحت لواي شركتهاي امنيتي خصوصي فعاليتهاي شوم خود را پيش ميبرند.

« سيمور هرش » نويسنده شهير آمريكائي معتقد است كه صد و پنجاه شركت اسرائيلي بشكلي مستقيم و يا غير مستقيم در عراق فعاليت مينمايند. پنج شركت اسرائيلي كه در زير بدانها اشاره شده است بهمراه پنج شركت آمريكائي قراردادهاي ساخت و تعميرات به امضا رسانده اند.

در زمينه اتوبوسهاي قديمي Dan شركت

در زمينه توليد جليقه هاي ضد گلوله Rointeks شركت

در زمينه توليد درب Schrident شركت

در زمينه توليد رنگ Taymur شركت

در زمينه پاكسازي آب آشاميدني Tomy شركت

اسرائيل با فعاليتهاي وسيع خود در زمينه اقتصادي تصميم دارد تا بازار مشخصي در عراق را از آن خود نموده و در زمينه خريد و فروش كالاهاي اسرائيلي همه چيز را طبيعي جلوه دهد .موجوديت اقتصادي اسرائيل در عراق بيشتر بواسطه شركتهاي خصوصي تركيه و ممالك حاشيه خليج فارس تحقق مييآبد. در عرصه سياسي نيز اسرائيل بهمراه آمريكا در مكانيسمهاي مقننه و مجريه عراق داراي نفوذ و قابليت اظهار نظر شده است . اين نفوذ روزافزون اسرائيل در منطقه موجب شده است تا دوره اي پرهرج و مرج كه سرانجامش به جنگي داخلي خواهد انجاميد آغاز گردد .احتمال استفاده از نيروهاي مجاهدين خلق در خاك عراق و يا عليه ايران و همينطور استفاده از گروههاي انقلابي كرد عراقي رفته رفته بالاتر ميگيرد. حضور اسرائيل در عراق تمامي كشورهاي منطقه را با خطر بزرگي مواجه ساخته است . ايران تركيه سوريه عربستان سعوي و كويت در ميان اهداف بزرگ رژيم صهيونيستي قرار ميگيرند .در آينده اي نه چندان دور نتايج نامطلوب حضور سياسي اقتصادي اطلاعاتي و امنيتي اسرائيل در عراق تمامي منطقه را در كام خود فرو خواهد برد.

 

عراق در چه وضعيتي بسر ميبرد

بالغ بر 5 سال از اشغال عراق توسط آمريكا و متفقينش گذشته و هنوز نه كارهاي عمراني و نه وعده هاي استقرار صلح و آرامش در كشور عملي نگشته است . بعضي از رئوس اصلي زندگي روزمره بيست و هفت ميليون نفر عراقي بدينگونه است :

جنگ تحريم و يغما تمامي تاسيسات زيربنائي عراق را بكل ويران نموده است .بعد از سقوط صدام حسين هزينه بازسازي عراق رقمي معادل 55 ميليارد دلار تخمين زده شده بود . آمريكا پرداخت هجده و نيم ميليارد دلار اين هزينه را متقبل شده و همچنين رحيمان بين المللي ديگر نيز وعده كرده بودند تا قريب 14 ميليارد دلار اين هزينه را به عراق و خلق آن بپردازند . ولي بعد از گذشت اين سالها متوجه ميشويم كه باز مسئله تامين امنيت مهمترين سد در مقابل عمران وآباداني وعده داده شده در عراق است .مصائب قطع شدن برق و جريان آب آشاميدني بصورت يكي از مشكلات روزمره مردم عراق درآمده است .بر اساس بازرسيهاي بعمل آمده تنها نيمي از اهالي خانواده ها در عراق به آب آشاميدني دست مييابند. مقامات عراقي همچنين از ناكافي بودن صندوقهاي ياري و كمك به مردم اين كشور شكايت ميكنند. تاكنون تنها يك پنجم از كمك مالي وعده داده شده به مردم عراق يعني چيزي حدود پنج و نيم ميليارد دلار به عراق كمك شده و بخشي از اين كمك نيز كه كارشناسان بين المللي آنرا حدود ده الي پنجاه درصد قيد نموده اند براي تامين ثبات و امنيت در اين كشور صرف گشته است .

آمريكا در ماه ارديبهشت 1382 پايان جنگ عراق را رسما اعلام نمود ولي عليرغم انتخاب يك دولت غيرنظامي در اينكشور هنوز علائمي بر كاهش يابي سطح خشونت در عراق وجود ندارد .بدرستي كسي نميداند كه بعد از اشغال عراق بدينطرف بطور ميانگين روزانه چند نفر در عراق كشته شده اند ولي چنين تخمين زده ميشود كه اين تعداد بين بيست الي 100 نفر باشد . در اين ميان 4000 سرباز آمريكائي نيز كشته شداند.

بيشتر جمعيت مسلمان عراق كه قريب 27 ميليون نفر است در شهرهاي شرقي كشور زندگي ميكنند . شصت درصد مردم را اعراب شيعه بيست در صد را اعراب سني و هفده درصد را كردهاي سني تشكيل ميدهند .در دوران حكمراني صدام حسين اداره كرد سياسي و اقتصادي كشور در دست اعراب سني قرار داشت كردهاي سني كه در شمال عراق زندگي مينمايند از سال 1370 بدينطرف داراي سيستم اداره كرد تقريبا خودمختاري ميباشند. همانطوريكه ميدانيم عراق كشوري نفت خيز ميباشد كه كمترين كندوكاو ذخاير نفتي در آن انجام گرفته است . با اين وجود بدليل كمبود سرمايه گذاري در صنايع نفتي مسائلي بسيار جدي در استخراج و عرضه اين ماده حياتي جهان بروز كرده است . اگر شرايط دقيق و مساعد براي استخراج و فروش نفت در عراق حاكم گردد عراق خواهد توانست روزانه بالغ بر شش ميليون بشكه نفت را بفروش برساند . اين رقم دوبرابر ميزان نفتي است كه عراق بسال 1358 و قبل از جنگ با ايران بفروش ميرساند . تقريبا بيست الي سي سال پيش عراق صاحب بهترين سيستم بهداشتي و درماني در خاورميانه بود ولي بهنگام سقوط صدام حسين بسال 2003 با تاثير تحريمهاي مختلف و جنگهاي پي در پي سيستم بهداشتي و درماني در اين كشور كاملا ازهم پاشيد . از سال 1369 نمودارهاي سلامتي بسرعت سقوط كرده و ميزان مرگ و مير كودكان زير پنجسال و نوزادان افزايش چشمگيري داشته است . ميزان مرگ و مير مادران نيز نسبت به ساير كشورهاي خاورميانه در سطحي بسيار بالا سير ميكند .بودجه اختصاصي براي مسائل بهداشتي در سال 2002 قريب 16 ميليون دلار بوده كه بسال 2004 به يك ميليارد دلار نزديك شده است . تمام مردم عراق امروز براي دستيابي به مواد غذائي مورد نياز خود از سيستم كوپن و دفترچه بهره استفاده مينمايند.

رژيم صهيونيستي اسرائيل روابط خود با اكراد را كه گذشته اي تاريخي نيز دارد بصورت عنصري جهت نفوذ و ادعاي موجوديتشان در عراق بكار ميبرند. اسرائيل روابط خود با كردهاي شمال عراق را توسعه بخشيده و با كوچاندن صدوسي هزار يهودي عراقي به اسرائيل تدابير مهمي در اين كشور را بمورد اجرا گذاشته است

در ميان ابزاري كه رژيم صهيونيستي براي ايجاد و تداوم موجوديت خود در عراق بكار ميبرد ميتوان از حكومت جرج بوش لابيهاي صهيونيست و محافظه كاران جديد اسرائيل كردهاي عراقي بعضي از ممالك عربي و اروپائي موساد و شبكه اطلاعاتي در عراق شركتها و موسسات اسرائيلي موجود در عراق و.... نام برد

ايران از توسعه حيطه فعاليتهاي سياسي اقتصادي و اطلاعاتي اسرائيل در مرزهاي غربي خود احساس نگراني كرده و تداوم حضور آمريكا در عراق را بعنوان عاملي در پنهان ماندن اين فعاليتها ميداند. سوريه كه از غرب با اسرائيل هم مرز بوده و از مرزهاي شمالي خود را زير تهديد متفقين اسرائيل ميداند با فعاليت اسرائيل در عراق خود را در محاصره ميپندارد

مهمترين نتيجه حضور در عراق ممانعت از تشكيل حكومتهاي ديني و ملي در عراق خواهد بود .بدينترتيب اسرائيل با حضور در عراق گروه و حركتهائي كه رژيم صهيونيستي را تهديد مينمايند را نابود ساخته از فعاليتشان جلوگيري نموده و يا آنها را تضعيف خواهد ساخت

كشورهاي عربي همانند كويت قطر امارات متحده عربي و بحرين كه با آمريكا و بعضا نيز با اسرائيل ارتباط دارند ترجيح ميدهند تا در مقابل افكار عمومي خود سكوت كرده و چشم خود بر موجوديت رو به توسعه اسرائيل در منطقه بپوشند

  انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 299

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما