مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2104
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13043767

اجزای کامپیوتر


بلند گو

بلندگوها چگونه كار مي‌كنند ؟

در هر سيستم صوتي، كيفيت نهاييسيستم به بلندگوهاي به‌كار رفته در آن سيستم بستگي دارد، اگر يك سيستم بسيارحرفه‌اي صوتي با آمپليفاير بسيار پر قدرت، صدايي را كه با كيفيت بسيار خوب ضبط شدهاست، از بلندگويي ضعيف پخش كند، صدا بسيار نا مطلوب خواهد بود.

بلندگوهاسيگنالهاي الكترونيكي را از دستگاههايي همانند سي دي هاي صوتي و DVD ها دريافت كردهو تبديل به صداهاي قابل شنيدن براي ما مي‌كنند.

در مقاله حاضر، به تشريح مبانيكاركرد بلندگوها و نحوه تبديل سيگنالهاي الكترونيكي به صوت را تشريح خواهيمكرد.

تفاوتاصوات:

صداهاي اطراف ما را مي‌توان بر اساس دو فاكتور زير تقسيم‌بنديكرد:

1- فركانس صوت: هرچه فركانس جسمي كه مرتعش مي‌شود بيشتر باشد، (سريعتر حركتكند و مرتعش شود)، مولكولهاي هوا با سرعت بيشتري تغير مكان مي‌دهند، لذا صدايي كهبه گوش مي‌رسد صداي زير تري خواهد بود. اگر تعداد نوسانات در واحد ثانيه كم باشد،صدا بصورت بم به گوش خواهد رسيد.

2- دامنه صوت: صدايي كه از دامنه بيشتريبرخوردار باشد، هوا را بيشتر فشرده خواهد كرد و به علت اينكه قادر است پرده گوش رابيشتر به حركت در آورد، بلندتر شنيده خواهد شد.

ميكروفون‌ها عملي مشابه گوش ماانجام مي‌دهند. آنها نيز داراي صفحه نازكي همانند گوش مي‌باشند كه در اثر برخوردمولكولهاي متحرك هوا به آنها، تغيراتي در ميزان ولتاژ عبوري از ميكروفون را باعثمي‌شوند و بدين ترتيب سيگنالهاي الكتريكي توليد شده را مي‌توان ثبت كرد.

درهنگام پخش نيز، بلندگو، عكس اين عمل را انجام داده و سيگنالهاي الكتريكي را بهلرزه‌هاي فيزيكي و در نتيجه، امواج صوتي تبديل مي‌كند.

انواع بلندگوها:

بلندگوها را بر اساس كاربردهاي آنهامي‌توان به سه دسته تقسيم كرد:

1- «Woofer»ها كه در فركانسهاي پايين كاربرددارد.

2- «Tweeters»ها كه در فركانسهاي بالا كاربرد دارند.

3- «Midrange»ها كهفركانسهاي مياني ناحيه شنوايي صوت را پخشمي‌كنند.

يك «Woofer» بلندگوي بزرگي است كه براي توليد اصوات با فركانس پايين توليدشده است. همانطور كه توضيح داده شد، براي توليد اصوات با فركانس پايين، كاغذديافراگم، تحرك كمي خواهد داشت. به همين دليل اندازه اين بلنگوها بزرگ انتخاب شدهاست.

«Tweeter»در ابعاد كوچك طراحي شده است تا كاغذ ديافراگم آن بتواند به سرعتمرتعش شود. بنابراين از اين بلنگوها براي پخش اصوات با فركانس بالا (اصوات زير) استفادهمي‌شود.

يك «Midrange» با ابعادي متوسط، توانايي توليد فركانسهاي مياني حوزه اصواتقابل شنيدن براي انسان را دارد. اندازه متوسط آن و طراحي آن بگونه‌اي است كه به جزاصوات بسيار زير و اصوات بسيار بم توانايي پخش بقيه اصوات را دارا مي‌باشد. بنابراين در كاربردهاي خانگي و آماتوري بطور گسترده‌اي از آنها استفاهمي‌شود.

Crossoverگاهي براي توليد صدا با كيفيت بهتر، از تركيب يك «Woofer» و يك «Tweeter» به طور همزمان استفاده مي‌شود.

 

چاپگر

 

چاپگر يا Printer ، از ابزار هاي خروجي کامپيوتر است که متن يا تصوير ايجاد شده به وسيله کامپيوتر را بر روي کاغذ ( يا رسانه مشابه ديگر ) پياده ميکند. چاپگر ها از جنبه هاي مختلف تقسيم بندي ميشوند که متداولترين مشخصه آنها ضربه اي يا غير ضربه اي بودن آنهاست. در چاپگرهاي ضربه اي هر چاپگر با کاغذ تماس فيزيکي دارد. مثل چاپگر هاي ماتريسي نقطه اي و چرخ و فلکي ، اما در چاپگر هاي غير ضربه اي هر چاپگر با کاغذ تماس ندارد که به عنوان نمونه ميتوان از چاپگر هاي ليزري و جوهر افشان و حرارتي نام برد.

چاپگر ليزري

چاپگرهاي ليزري با توجه به ويژگي هاي منحصربفرد خود طي ساليان اخير با استقبال عموم کاربران کامپيوتر در سراسر جهان مواجه شده اند. شرکت هاي توليدکننده اين نوع چاپگرها متناسب با خواسته هاي جديد و همزمان با پيشرفت تکنولوژي ، مدل هاي متفاوتي از اين نوع چاپگرها را به بازار عرضه نموده اند.

چاپگرهاي رنگي

در ابتدا اغلب چاپگرهاي ليزري بصورت تک رنگ ( سياه رنگ نوشته و سفيد رنگ کاغذ ) بودند. امروزه چاپگرهاي ليزري رنگي نيز متداول و توسط توليدکنندگان متفاوت عرضه شده اند. عملکرد چاپگرهاي رنگي در اکثر موارد مشابه چاپگرهاي سياه و سفيد است . يکي از تفاوت هاي عمده چاپگرهاي رنگي با سياه و سفيد نحوه انجام فرآيند چاپ با توجه به ماهيت رنگي بودن آنان است . چاپگرهاي رنگي براي انجام فرآيند مربوطه از چهار فاز متفاوت استفاده مي نمايند. در هر فاز يکي از رنگ هاي فيروزه اي ( آبي ) ، سرخابي ( قرمز) ، زرد وسياه استفاده مي گردد. با ترکيب چهار رنگ فوق مجموعه اي گسترده از رنگ ها بوجود مي آيد. برخي از چاپگرها داراي چهار تونر و developer unit مجزا بر روي يک چرخ دوار مي باشند. برخي ديگر از چاپگرها براي هر يک از رنگ ها، از دستگاه هاي ليزر ، استوانه و تونر مجزا استفاده مي نمايند.

چاپگر جوهر افشان

چاپگرهاي جوهر افشان از اواسطدهه 1980 مطرح و بسرعت متداول گرديدند. شايد يكي از مهمترين دلايل رشد سريع اين نوعاز چاپگرها قيمت مناسب آنها نسبت به كيفيت و كارآئي آنان باشد. يك چاپگر جوهر افشان، چاپگري است كه براي ايجاد تصاوير ، قطرات ( ذرات ) بسيار كوچكي از جوهر را بر رويكاغذ پخش مي كند ( پاشيدن (اگر يكي از خروجي هاي چاپگرهاي جوهر افشان رابدقت تگاه نمائيم، موارد زير مشاهده مي گردد: نقاط ( ذرات ) بسيار كوچك ميباشند. ضخامت قطر اين نقاط بين 50 تا 60 ميكرون است ( از موي انسان كوچك تر، 70ميكرون)نقاط با دقت بالاي 720 * 1440 Dpi ، در كنار

يكديگر قرار گرفته اند. نقاط مي توانند داراي رنگ هاي متفاوت بوده كه از تركيب آنها تصاوير باكيفيت بالا بوجود مي آيد.

 

مانيتور

مانيتور يکي از عناصر سخت افزاري مهم در کامپيوتر است که از آن بعنوان دستگاه استاندارد خروجي و در جهت نمايش اطلاعات استفاده مي گردد. تمامي کاربران کامپيوتر بمنظور مشاهده خروجي مناسب ، نيازمند استفاده از يک مانيتور مطلوب مي باشند. انتخاب يک مانيتور به عوامل متفاوتي نظير مشخصات فني و نوع کاربرد آن ، بستگي دارد .اولين نمايشگرها ( مانيتورهاي مبتني بر متن ) بمنظور استفاده در کامپيوترهاي شخصي در سال 1970 ، ارائه گرديدند. از سال 1970 تاکنون، مدل ها ي متفاوتي از مانتيتورها با بهره گيري از تکنولوژي هاي متفاوت و ارائه قابليت هاي مختلف ، توليد و عرضه شده اند . مانيتورهاي ( CRT ( CathodRayTube و مدل هاي متفاوت ( LCD ( LiquidCrystal display ، نمونه هائي از مانيتورهاي ارائه شده طي ساليان گذشته و اخير مي باشند. در اين مقاله قصد داريم به برخي از پرسش هاي متداول در زمينه انتخاب يک مانيتور پاسخ داده و از اين رهگذر با ضوابط انتخاب صحيح يک مانيتور بيشتر آشنا شويم .در ابتدا لازم است با برخي اصطلاحات مرتبط با مانيتور که در اين مقاله از آنان استفاده شده است ، آشنا شويم .

جايگاه مانيـتور

در زمان ارتقاء سيستم ، اکثر کاربران ترجيح مي دهند که مانيتور خود را نگه داشته و از آن همچنان استفاده نمايند . با توجه به اينکه عمر مفيد يک مانيتور بيش از پنج سال برآورد مي شود ، تصميم بر استفاده از مانيتور قبلي در زمان ارتقاء سيستم ،حرکتي منطقي و اصولي است. در صورتيکه مانيتور موجود از نوع پانزده اينچ است که صرفا" قادر به نمايش متن با دقت 800 در 600 ، مي باشد ، استفاده از مانيتور قبلي مي تواند پيامدهاي منفي از بعد کارآئي و بهره وري کاربران را بدنبال داشته باشد . برخي از کاربران در زمان ارتقاء سيستم ، تمايل دارند که مانيتورهاي CRT قبلي خود را به مانيتورهاي LCD مسطح تبديل نمايند . بر اساس آمارهاي موجود ، ميزان فروش مانتيورهاي LCD در سال 2003 براي اولين مرتبه بيش از مانيتورهاي CRT بوده است .

اکثر توليد کنندگان مانيتور، مدل هائي را توليد و عرضه نموده اند که علاوه بر دارا بودن قيمت مناسب از پتانسيل هاي مطلوبي نيز برخوردار مي باشند. از اين نوع مانييتورها مي توان در موارد متعددي استفاده بعمل آورد. Resolution و Refresh Rate در اين نوع از مانتيورها نيز مناسب مي باشد . توليد کنندگان ، علاوه بر عرضه مانيتـورهاي فوق ، اقدام به توليد و ارائه مانيتورهاي حرفه اي تر نيز نموده اند .مانيتورهاي فوق داراي کيفيت بمراتب بالاتري بوده و از پتانسيل هاي بيشتري نظير : کنترل هاي تنظيم تصوير ، پورت هاي USB 2.0 ، گزينه هاي متفاوت ارگونومي ( نظير تنظيم ارتفاع ) و Resolution بالا ، استفاده مي نمايند. برخي از مانيتـورهاي حرفه اي داراي Asset Control بمنظور ارائه تسهيلات لازم در خصوص رديابي مانيتورها در شبکه مي باشند .

گرافيست ها ، معمولا" مانيتـورهاي CRT را به مانيتـورهاي ديگر ترجيح مي دهند، چراکه اين نوع از مانيتورها رنگ ها را واقعي تر نمايش مي دهند. کاربراني که اکثر فعاليت و استفاده آنان ازکامپيوتر مبتني بر متن مي باشد، تمايل بيشتري به استفاده از مانيتورهاي LCD را دارند ، چراکه محدوده ( مرز) پيکسل ها در مانتيتورهاي LCD ، بدرستي تعريف و رعايت مي گردد ( در صورت تمرکز بر روي حروف ، وضعيت نمايش مطلوب خواهد بود ) . استفاده کنندگان از بازيهاي کامپيوتري نيز مانيتـورهاي CRT را ترجيح مي دهند ، چراکه فرآيند ترسيم مجدد صفحات در مانيتورهاي LCD ، با کندي بيشتري انجام مي شود ( مشاهده دنباله اي از يک تصوير گرافيکي و يا وجود شبحي از تصوير قبلي ) .

  انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1630

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما