مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 781
  • بازدید دیروز : 1842
  • بازدید کل : 13022711

بسته بندي و نقش آن در بازاريابي و فروش


بسته بندي و نقش آن در بازاريابي و فروش

در موضوع توليد و فروش امروزه دو ديدگاه متفاوت وجود دارد .ديدگاه اول كه آنرا ديدگاه مبتني بر فروش مي نامند بر توليد و سپس فروش مي انديشد .در اين ديدگاه توليد كننده قبل از آنكه بازار محصول و مشتريان خود را بشناسد اقدام به توليد كالا نموده و آنگاه با توسل به روشهاي تبليغي مختلف تلاش مي نمايد كالاهاي توليدي خود را در بازارهاي مختلف به فروش برساند. در اين روش قطه شروع توليد، بنگاه توليدي است . اين ديدگاه يك ديدگاه سنتي در توليد مي باشد و با عنايت به تنوع سلائق و تغييرات سريع سليقه مصرف كنندگان و از طرفي محدوديت سرمايه و زمان نمي تواند در دنياي امروز منجر به كسب درآمدهاي مورد انتظار شود . ديدگاه دومي كه از آن به ديدگاه مبتي بر بازار و بازاريابي ياد مي شود، معتقد است امروزه قبل از اقدام به توليد يك كالا بايد بازار هاي آن كالا را شناخت و سپس متناسب با توان توليدي خود ، بازار مورد نظر را انتخاب و مشتريان(متقاضيان) آن كالا را در بازار انتخابي از جنبه هاي مختلف از جمله وضعيت درآمدي ، سليقه و انتظارات شناخت و آنگاه اقدام به توليد كالايي نمود كه از تمام لحاظ منطبق با خواست مصرف كننده آن كالا باشد . در اين نگرش از توليد ،نقطه آغاز فعاليتهاي توليدي بجاي بنگاه توليدي بازار آن كالا خواهد بود . با اين نگرش مي توان گفت كه كالا قبل از توليد، بازار فروش خود را يافته و شايد بهتر بتوان گفت كه كالا قبل از توليد فروخته شده است . در دنياي امروز ديگر كسي حاضر نيست كه ابتدا توليد نموده و سپس در جلوي بنگاه خود به انتظار مشتري بنشيند .

در نگرش مبتني بر بازار نوع كالاي توليدي، نوع بسته بندي،نحوه توزيع ، نحوه فروش ونوع و نحوه خدمات پس از فروش براي بازارهاي مختلف متفاوت است . در نگرش مبتني بر بازار توليد كننده نمي تواند براي بازارهاي مختلف يك محصول خاص، نسخه اي واحد بپيچد . توان خريد در بازارهاي مختلف متفاوت است ، بعد مسافت در بازارهاي مختلف متفاوت است ، سلايق در بازارهاي مختلف با هم متفاوتند و خلاصه اينكه نگرشهاي مصرف كنندگان در بازارهاي مختلف يك محصول با هم متفاوت است و تا زماني كه بازارها از جهت مشخصه خاص خود شناسايي نشوند نمي توان كالائي توليد كرد كه در آن بازار خريدرا داشته باشد .

بر پايه نگرش مبتني بر بازار،بايد نوع ، اندازه، قيمت، طعم، بسته بندي،شيوه تبليغ و.....كالا براي بازارهاي مختلف متناسب با خواست آنها باشد . در يك مفهوم عام هر نوع فعاليتي راكه منجر به ايجاد ارزش افزوده براي كالاها گردد يك فعاليت توليدي مي نامند و با اين تعريف از توليد حتي نوع بسته بندي،شيوه و كانالهاي توزيع و كليه اقداماتي كه صورت مي گيرد تا كالا به دست مصرف كننده برسد جزو فعاليتهاي توليدي مي باشد . بنابر اين نگرش توليد كننده ضمن آنكه بايد تلاش نمايد تا كالائي متناسب با خواست مصرف كننده توليد نمايد، بايد بر كانالهاي توزيع كالاي توليدي خود نيز نظارت نمايد تا اجحافي در حق مصرف كنندگان كالا(مشتريان خود) صورت نگيرد . در نگرش مبتني بر بازار ،توليد كننده سود خود را با رضايت مصرف كننده تضمين مي كند نه با ميزان فروش خود . در اين نگرش نظرات مصرف كنندگان ارزشمند ترين عامل براي بهبود شيوه هاي توليد و افزايش كيفيت قلمداد مي شود.

در شيوه توليد مبتني بر بازار بسته بندي كالا از جايگاه ويژه اي برخوردار است . چه بسا كالائي كه شايد از نظر توليد كننده از نظر كميت در حدي نباشد كه نياز به بسته بندي آنچناني داشته باشد و به قولي شايد از نظر وي هزينه بسته بندي آن كالا هزينه اي برابر و حتي بيشتر از ارزش خود كالا داشته باشد، اما بايد توجه داشت كه مشتري خاص آن كالا در يك بازار خاص ممكن است همان كالا را با بسته بندي مورد نظر خود به چند برابر قيمت واقعي خود كالا خريداري نمايد اما بدون بسته بندي حتي حاضر به خريدن آن كالا نباشد تا چه رسد به اينكه بخواهد قيمت مورد نظر توليد كننده را بپردازد. شايد راه اندازي خط توليدي كه بتواند قند حپه و يا آبنبات را در قللبهاي دو تايي بسته بندي نمايد از نظر توليد كننده خاص آن چندان مقرون به صرفه نباشد اما بايد توجه نموده كه نياز به چنين بسته بندي براي مصارف خاصي همچون مصرف در قطارها، هواپيماها، اتوبوسها و حتي هتلها وجود دارد .

شايد بتوان انتظار داشت كه ترشيجات توليدي در منطقه اي خاص را در همان منطقه بصورت باز و فله اي ويا در ظروف پلاستيكي به فروش رساند اما نمي توان به فروش آن در بازاري ديگر به اين شيوه اميدوار بود . امروزه توليدكننده آبنبات بجنوردي نمي تواند بدون توجه به سلائق ميليونها مسافري كه سالانه از اين منطقه عبور مي كنند به فروش بيشتر در فصل مسافرت ( حد اقل در حد مورد انتظار) اميدوار باشد . بسته بندي آبنبات به شكل سنتي كه دهها سال است در بسته هاي پلاستيكي صورت مي گيرد كه در صورت ورود هوا به داخل آن موجب خشك شدن ابنبات وتبديل آن به يك تكه استخوان بي مصرف مي شود نمي تواند موجب جلب مشتري گردد . هنوز مسافران عبوري آبنبات بجنورد را به شكر پنير مي شناسند .بدون توجه به نوع بسته بندي وخواست مصرف كننده صنعت آبنبات بجنورد نمي توان اميدي به توسعه داشته باشد . اصولا مفهوم توسعه يعني شكستن قالبهاي سنتي و هماهنگ شدن با تحولات روز دنيا. امروزه توليد كنندگاني در بازارهاي رقابي موفق خواهند بود كه بتوانند توليدات خود را آنگونه كه مصرف كنندگان مي خواهند بدست آنها برسانند . اگر قرار است آبنبات بجنورد نيز مانند گز اصفهان، سوهان قم، قطاب يزدو....بعنوان سوغات بجنورد معرفي گردد چاره اي جزء صنعتي كردن آن چه در زمينه توليد،و چه در زمينه بسته بندي و توزيع نيست . امروزه بايد خريدار آبنبات بجنورد از تركيبات، شيوه نگهداري و موارد مصرف آن آگاهي داشته باشد . ديگر زماني نيست كه انتظار داشته باشيم آبنبات را در بسته بندي هاي يك و نهايت نيم كيلوئي به فروش برسانيم . توليد كنندگان بايد تلاش نمايند با شيوه هاي صنعتي ،از نظرشكل ، اندازه ورنگ تنوع در بسته بندي ايجاد نموده و مدت زمان ماندگاري اين محصول را بالا برده و بتواند با ايجاد تنوع در موارد مصرف به توسعه اين صنعت بپردازد .

اين موارد در مورد ساير محصولات منطقه نيز صادق است . امروزه نبود صنايع بسته بندي مدرن يكي از چالشهاي جدي اين منطقه است . البته ذكر اين نكته لازم است كه عدم توجه به صنعت بسته بندي يكي از چالشهاي جدي محصولات صادراتي جامعه ما بطور عام مي باشد كه در اين منطقه بطور خاص خود را نشان مي دهد. عدم توجه به بسته بندي مناسب در زمينه محصولات مختلف موجب گرديده تا ما بازار بسياري از كالاها را در دنيا از دست بدهيم . امروزه زعفران ايران در دنيا به نام اسپانيا شناخته شده است . زيرا عمده زعفران ايران بصورت فله اي و يا در بسته بندي هاي نامناسب توسط اين كشورخريداري وبا بسته بندي مناسب بنام اين كشور به اكثر كشورهاي دنيا و حتي منطقه جنوب شرق آسيا و ژاپن صادر مي شود .

به هر حال آنچه بدان اشاره شد گوشه اي از حكايت تلخي است كه در زمينه يسته بندي كالاها در كشور ما با آن دست به گريبان هستيم و اميدواريم با حركتهاي خوبي كه سازمان توسعه تجارت در زمينه اجراي سياستهاي حمايتي از توليد كنندگان براي تكميل خط توليد خود با يسته بندي مناسب شروع نموده ، شاهد راه اندازي واحدهاي بسته بندي مدرن در اقصي نقاط كشور متناسب با محصولات توليدي آن مناطق باشيم.و بتوانيم بدين وسيله ضمن اشتغالزايي مناسب بر ارزش افزوده كالاهاي توليدي خود بيافزائيم .

روانشناسی رنگ ها:

امروزه یکی از مباحث مهم در روانشناسی و بازاریابی بحث روانشناسی رنگ ها می باشد، زیرا ثابت شده است که رنگ انتخابی برای کالاها تاثیر بسیاری در جذب یا دفع مشتری ایفا می کند و شرکت های بزرگ تجاری امروزه با استفاده از کارشناسان خبره سعی می کنند از رنگ هایی استفاده کنند که با جذب مشتری بیشتر، سودآوری خود را تضمین کنند.

بسته بندی:

بسته بندی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در خرید مشتریان نقش دارد و بسیار دیده می شود که هزینه بسته بندی کالا بیش از هزینه تمام شده برای خود کالا می باشد.

نکته دیگر آنکه بسته بندی از لحاظ انباری، میزان جذابیت در دکور و بادوام بودن برای مشتری و فروشنده قابل اهمیت می باشد.

بدیهی است مدیران هر چه بیشتر به نقش بسته بندی و روانشناسی رنگ ها واقف باشند در تشخیص سلیقه مشتریان موفق تر خواهند بود.

  انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1407

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما