مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2712
  • بازدید دیروز : 1988
  • بازدید کل : 13118072

چگونگی انجام یک واکنش شیمیایی


واکنش شیمیایی

چگونگی انجام یک واکنش شیمیایی

برای اینکه واکنش شیمیایی رخ دهد، بایدپیوندهایبیناتمها ومولکولها شکسته شوند و به نحو دیگری تشکیل شوند. از آنجا که این پیوندها معمولا قوی هستند،اغلب برای شروع یک واکنش انرژی لازم است. این انرژی معمولا به شکل گرما است. موادجدید (محصولات واکنش) خواص متفاوت با مواد اولیه (واکنش دهنده ها) دارند. واکنشهایشیمیایی فقط در آزمایشگاه رخ نمی‌دهند. این واکنشها دائما در اطراف ما در حال وقوعاند، مانندزنگ زدناتومبیلها و پخته شدن غذا.

انواع واکنشهای شیمیایی

بعضی از واکنشهای شیمیایی بسیار سریع، یعنی ظرفچند ثانیه رخ می‌دهند. بعضی دیگر از واکنشها بسیار کند هستند و تا هزاران سال بهطول می‌انجامند (فساد یک جسدمومیاییشده باستانی نمونه ای از واکنشهایبسیار کند است).

نحوه انجام واکنش

برای اینکه یک واکنش شیمیایی رخ دهد، باید موادواکنش‌دهنده با هم تماس یابند تا محصولات جدیدی را تشکیل دهند. هر چیزی که تماس بینذرات واکنش‌دهنده را افزایش دهد، سرعت واکنش را زیاد می‌کند. این کار را به چندطریق می‌توان انجام داد:
با افزایشغلظتواکنش‌دهنده‌ها ، بطوری که ذرات بیشتریوجود داشته باشد. به این ترتیب ذرات به دفعات بیشتری به هم برخورد می‌کنند و بنابراین سریعتر واکنش می‌کنند و محصولات واکنش را تشکیل می‌دهند.

  1. با افزایشفشار درون ظرف واکنش ،بطوری که ذرات به هم فشرده شوند و در نتیجه بیشتر به هم برخورد کنند.
  2. با افزایش دمایی که واکنش در آن رخ می‌دهد. این کار به ذرات انرژی بیشتریمی‌دهد، در نتیجه سریعتر حرکت می‌کنند و به دفعات بیشتری برخورد می‌کنند.
  3. با افزایش مساحت رویه واکنش‌دهنده‌ها با شکستن فیزیکی آنها. این کار فرصتبیشتری را برای تماس و واکنش به واکنش‌دهنده‌ها می‌دهد.

استفاده از کاتالیزور

راه دیگری برای تغییر سرعت یک واکنش استفاده ازکاتالیزوراست. کاتالیزور ماده ای است که سرعت یک واکنش را تغییر می‌دهد،اما خود آن در پایان واکنش از نظر شیمیایی بدون تغییر می‌ماند. کاتالیزگرها معمولاواکنش را سریعتر می‌کنند. این مواد این کار را با فراهم کردن مسیر دیگری برای واکنشانجام می‌دهند، مسیری که نیاز به انرژی کمتری دارد.
به دلیل پائین آمدن «سد» انرژی ذرات بیشتری واکنش می‌کنند و واکنش سریعتر انجام می‌شود. کاتالیزگرها درتولید صنعتی مواد مختلف، مانندبنزین ،مارگارین،آمونیاکاهمیت زیادی دارند. اکثرکاتالیزگرهای صنعتی فلز هستند و به شکل دانه هایفلزاند. بعضی از کاتالیزگرهابرای کند کردن واکنشها به کار می‌روند و بازدارنده نامیده می‌شوند.

اکسایش و کاهش

اکسایشوکاهشفرایندهایی هستند که در بعضی واکنشهایشیمیایی رخ می‌دهند: وقتی کهاکسیژن بهماده ای اضافه می‌شود، وقتی که ماده ایهیدروژن از دست می‌دهد و وقتی که ماده ایالکترون از دست می‌دهد.


کاهش ، عکس اکسایش است. این فرایند در سه حالت رخ می‌دهد: وقتی که ماده ای اکسیژن از دست می‌دهد، وقتی که ماده ای هیدروژن بدست می‌آورد ووقتی که مادهای الکترون بدست می آورد.


به عنوان مثال وقتی کهمنیزیم درهوا سوزانده می‌شود، این فلز با به دست آوردن اکسیژن و اکسیده شدن تبدیل به خاکسترمی‌شود. این خاکستر اکسید منیزیم است

واکنشهای اکسایش و کاهش

اکسایش و کاهش همیشه همراه با هم در یک واکنش رخمی‌دهند.در این صورت، واکنش راواکنش اکسایش- کاهشمی‌نامند. بعضی ازواکنشهای اکسایش- کاهش در صنعت مفید است. مثلا استخراجآهن ازسنگ معدنآن باترکیب کردنسنگ معدن بامنواکسید کربندرکورهبلند آهن انجام می‌شود. در این واکنش سنگ معدن آهن اکسیژن از دست می‌دهد و آهنتشکیل می‌شود و منواکسید کربن ، اکسیژن بدست می‌آورد و تبدیل به دی‌اکسید کربنمی‌شود

سرعت واکنش

سرعت واکنشعبارت از تغییر غلظت هر یک ازمواد اولیهیا مواد حاصل نسبت به زمان انجامواکنش است.

نگاه کلی

سرعت یک واکنش روند تبدیل مواد واکنش دهنده به محصول در مدت زمانمعینی را نشان می‌دهد. سرعت واکنشها یکی از مهمترین بحثها درسی‌نیتیک شیمیاییاست. شیمیدانها همیشهدنبال راهی هستند که سرعت واکنش مفید را بالا ببرند تا مثلا در زمان کوتاه بازدهبالایی داشته باشند و یا در پی راهی برای کاهش سرعت یا متوقف ساختن برخی واکنشهایمضر هستند. بعنوان مثال رنگ کردن سطح یک وسیلهآهنی روشی برای متوقف ساختن ویا کم کردن سرعتزنگ زدگیو جلوگیری از ایجاداکسید آهناست.

طبقه بندی واکنشها برحسب سرعت

هدف از مطالعه سرعت یک واکنش این است کهبدانیم آن واکنش چقدر سریع رخ می‌دهد. ترمودینامیک شیمیاییامکان وقوع واکنش راپیش‌بینی می‌کند اما سی‌نتیک شیمیایی چگونگی انجام یک واکنش و مراحل انجام آن وسرعت پیشرفت واکنش را بیان می‌کند. از لحاظ سرعت ، واکنشها به چند دسته تقسیممی‌شوند:

  1. واکنشهای خیلی سریع که زمان انجام این واکنشها خیلی کم و حدود 0001/0 ثانیهاست.
  2. واکنشهای سریع که زمان انجام این واکنشها کم و در حدود حساسیت انسان به زمان (ثانیه) است.
  3. واکنشهای معمولی ، اکثر واکنشهایی که در آزمایشگاهها با آنها سر و کار داریم ازاین نوع هستند و در حدود دقیقه‌ها یا چند ساعت طول می‌کشند.
  4. واکنشهای کند که در حدود روزها و هفته‌ها طول می‌کشند.
  5. واکنشهای خیلی کند که در حدود سالها و قرنها طول می‌کشند.

فقطتعداد اندکی از واکنشهای شیمیایی در سراسر فرآیند با سرعت ثابتی پیش می‌روند. بیشترواکنشها در آغاز واکنش که غلظت واکنش‌دهنده‌ها بالا است با سرعت پیش رفته و با کمشدن غلظت از سرعت کاسته شده و با کامل شدن واکنش به صفر می‌رسد. برخی از واکنشها همسرعت آنها پس از مدتی ثابت می‌ماند. چنین واکنشهایی ، واکنشهای تعادلی نام دارند.

عوامل مؤثر بر سرعت واکنش

عوامل گوناگونی بر سرعت واکنش تاثیر دارند کهبطور مختصر در مورد هر کدام توضیحی ارائه می‌شود.

حالت فیزیکی واکنش دهنده‌ها

برای انجام یک واکنش ، واکنش‌دهنده‌ها باید باهم مخلوط شوند تا در مجاورت همدیگر قرار گیرند. اگر واکنش‌دهنده‌ها هم‌فاز باشندیعنی همگیگاز یا بصورت حل شده در حلالیباشند، واکنش با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

غلظت

غلظت بیشتر واکنش‌دهنده‌ها باعث ایجاد برخورد بیشتر بین آنها می‌شودو هر چه تعداد برخوردها بیشتر باشد، تعداد برخوردهای موثر هم بالا می‌رود بنابراینسرعت واکنش هم بیشتر می‌شود

دما

از مهمترین عواملمؤثر بر سرعت واکنشهای شیمیایی است. در برخی از واکنشها با افزایش چند درجهسانتیگراد سرعت واکنش ممکن است چند برابر بیشتر شود. البته استثناهایی هم وجوددارد.

کاتالیزور

کاتالیزورها سرعت یک واکنش شیمیایی را که از لحاظ ترمودینامیکی قابل انجام استتغییر می‌دهند. بنابراین نمی‌توانند واکنشهایی را که از نظر ترمودینامیک امکان‌پذیرنیستند به انجام برسانند. کاتالیزورها با پیش بردن یک واکنش از مسیر دیگرانرژیفعالسازی را کم کرده و باعث افزایش سرعت واکنشها می‌شوند.

نقش برخورد در سرعت واکنش

برای انجام یکواکنششیمیایی باید موکولهای واکنش‌دهنده آنقدر به هم نزدیک شوند تا بین آنها برخوردایجاد شود. این برخوردها وقتی منجر به انجام واکنش می‌شوند که مؤثر باشند. یعنیجهت‌گیری و انرژی برخوردها طوری باشد که بر اثر برخورد برخی پیوندها شکسته شده وپیوندهای جدیدی تشکیل شوند که نتیجه این عمل تولید مولکولهای جدید یعنی محصولاست.

سرعت هر واکنش شیمیایی متناسب است با تعداد برخورد مولکولها در واحدزمان. اگر تمام برخوردهای مولکولها منجر به انجام واکنش شود مدت زمان انجام واکنشهاباید خیلی کمتر باشد. طبق محاسبات مختلف از هر 1014 برخورد فقط یک برخورد به واکنشمنجر می‌شود. یعنی برخوردهایی موجب انجام واکنش می‌شوند که انرژی حاصل از برخوردبرابر یا بیشتر از انرژی فعال‌سازی باشد.

انرژیفعالسازی

حداقل انرژی لازم که بایستی واکنش‌دهنده‌ها بگیرند تا بتوانندوارد واکنش شوند. انرژی فعال سازی برای تمام واکنش‌های شیمیایی چهگرماگیر و چهگرمادهوجود دارد و معمولا از انرژی برخوردمیان مولکولها تامین می‌شود.

کاتالیزور

کاتالیزور ماده ای است که سرعت یک واکنش شیمیایی را افزایش می دهد بدون آنکه خود درجریان واکنش مصرف شود

ریشه لغوی

کاتالیزور از دو صفتکاتاولیزورتشکیل شده است. در زبان یونانی "کاتا" به معنایپائین،افتادن، یاپائین افتادناستو "لیزور" به معنیقطعه قطعه کردنمی‌باشد. در برخی زبانها کاتالیزوررا به معنیگردهم آوردن اجسام دور از هممعرفی کرده اند.

تاریخچه

اولین گزارش استفاده از کاتالیزور ، مربوط بهکریشفمی‌باشد که با استفاده از یکاسیدبه عنوان کاتالیزور توانستنشاسته رابهقند،هیدرولیزکند. بعدهادیویتوانست واکنش اکسیداسیونهیدروژن را بااکسیژن درحضور کاتالیزورپلاتینانجام دهد که این واکنش یکواکنش گرما گیراست و در نتیجه هنگام انجامواکنش جرقه تولید می‌شد.

اولین کار در توضیح اینکه چرا یک واکنش کاتالیزوریانجام می‌گیرد و کاتالیزور چه نقشی دارد، توسط "فارادی" انجام شد. بیشترینبهره‌برداری از کاتالیزور درجنگ جهانیبود.

انقلاب تکنولوژیاصلی در زمینه کاتالیزورمربوط به نیمه دوم قرن 20 یعنی بین سالهای1980 ـ 1950 می‌باشد.دهه 1960 ـ 1950 دههای است که با تولیدکاتالیزورهای زیگر _ ناتاترکیبات بسیار مهمو استراتژیک ساخته شد.

انواع کاتالیزور

کاتالیزور به دو نوعکاتالیزور مرغوب و نامرغوبتقسیم می‌شود:

  • کاتالیزور مرغوب: کاتالیزور مرغوببهکاتالیزوری گفته می‌شود که فقط اجازه تشکیل یک نوع محصول را بدهد.
  • کاتالیزور نامرغوب: اگر در حضور کاتالیزورمحصولات متفاوتی امکان تشکیل داشته باشندکاتالیزور نامرغوبتلقی می‌شود.

چگونگی عمل کاتالیزور

تجربه نشان داده است که واکنش با کاتالیزور در دمایکمتری صورت می‌گیرد و همچنین کاتالیزور ،انرژی اکتیواسیونرا پائین می‌آورد یا کاهشمی‌دهد یا باعث می‌شود مولکولهای درشت به مولکولهای کوچکتر ، قطعه‌قطعه یا شکستهشوند.

کاتالیزور واکنش را می‌توان بدون تغییر در پایان واکنش بدست آورد. مثلا سرعت تجزیهKClO3را با مقدار کمیMNO2می‌توان فوق‌العاده زیاد کرد. در معادله‌ای که برای این تغییر نوشته می‌شود ،کاتالیزور را بالای پیکان می‌گذارند ، زیرا کاربرد آن در استوکیومتریکل واکنش اثریندارد:

KClO3--------->2KCl+3O2

 

مکانیسم واکنش کاتالیزوردار

کاتالیزور نمی‌تواند موجب وقوع واکنش‌هایی شودکه از نظرترمودینامیکامکان وقوع ندارند. بعلاوه صرفاحضور کاتالیزور نیست که (احتمالا بعنوان یک بخش فعال‌کننده) موجب اثر بر سرعت واکنشمی‌شود. در یک واکنش کاتالیزوردار ، کاتالیزور در یک مرحله عملا مصرف می‌شود و درمرحله بعدی بار دیگر تولید می‌گردد و این عمل بارها تکرار می‌گردد، بدون آنکهکاتالیزور دچار تغییر دائمی شود.

بنابراین کار کاتالیزور آن است که راه تازهای برای پیشرفت واکنش می‌گشاید. بدین ترتیب مکانیسم کاتالیزوردار با یک واکنشبی‌کاتالیزور تفاوت دارد. انرژی فعال سازی راهی که واکنش به کمک کاتالیزور طیمی‌کند، کمتر از انرژی فعال‌سازی راهی است که همان واکنش بدون کاتالیزور می‌پیماید (شکل 1(

این واقعیتی است که علت سریعتر شدن واکنش را توجیه می‌کند. وقتی کاتالیزور بکاربرده می‌شود، مولکولهای نسبتا بیشتری انرژی لازم برای یک برخورد موفق پیدا می‌کنند (شکل 2). بدین ترتیب عده کل برخوردهای موثر در واحد زمان، که موجب انجامواکنش می‌شوند، افزایش می‌یابد.

در شکل1به دو نکته دیگر نیز پیمی‌بریم. نخست آنکه تغییرات انرژی برای واکنش کاتالیزوردار و واکنش بی‌کاتالیزوریکسان است. دیگر آنکهانرژی فعال سازیواکنش معکوس نیز به هنگاماستفاده از کاتالیزور کاهش می‌یابد و مقدار کاهش آن درست برابر کم شدن انرژی فعالسازی واکنش کاتالیزوردار اصلی است. این بدان معنی است که کاتالیزور بر یک واکنشی وواکنش معکوس آن اثر یکسان دارد. اگر یک کاتالیزور سرعت یک واکنش را دو برابر کند،همان کاتالیزور سرعت واکنش معکوس آن را نیز دو برابر خواهد کرد.

کاتالیزورهای طبیعی )آنزیم(

بسیاری ازفرایندهای صنعتیبه اعمالی بستگی دارند که با کاتالیزور صورتمی‌گیرند. ولی کاتالیزورهایی که برای انسان مورد اهمیت بیشتری دارند، کاتالیزورهایطبیعی یعنی آنزیم‌ها هستند. این مواد فوق العاده پیچیده ، فرایندهای حیاتی مانندگوارش و سنتزسلولی را کاتالیز می‌کنند.

عده زیادی از واکنشهای شیمیایی پیچیده که در بدنصورت می‌گیرد و برای حیات ما ضرورت دارد، به علت اثر آنزیم‌ها در دمای پائین بدنامکان وقوع پیدا می‌کنند. هزاران آنزیم وجود دارند که هر یک وظیفه خاصی را انجاممی‌دهند. تحقیق درباره ساختمان و عمل آنزیم‌ها ، نویدهای فراوانی درباره پیشرفتشناخت عامل بیماری و مکانیسم رشد می‌دهد.

کاتالیزور همگن و ناهمگن

درکاتالیزور همگنماده ای که بعنوان کاتالیزورکار می‌کند، با مواد واکنش‌دهنده در یک فازند، ولی در یککاتالیزور ناهمگنیا کاتالیزور سطحی ، موادواکنش‌دهنده و کاتالیزور در دو فاز مجزا کنار هم هستند و واکنش در سطح کاتالیزورصورت می‌گیرد.

کاتالیزور همگن

نمونه ای از کاتالیزور همگن در فاز گازی ، اثرکلر در تجزیه دی‌نیترون اکسیداست. گاز دی‌نیترون اکسید ، دردمای اتاق ، گاز نسبتا بی‌اثری است، اما در دماهای نزدیک به صد درجه طبق معادله زیرتجزیه می شود.

(2N2O(g)--------->2N2(g)+O2(g


مطالعاتسینتیک نشان می‌دهد که واکنش مذکور بر اثر برخورد بین دو ملکول کلر کاتالیزمی‌شود.

کاتالیزور همگن در محلول نیز ممکن است صورت گیرد. بسیاری از واکنشهابوسیلهاسیدهاوبازهاکاتالیز می‌شوند. تجزیههیدروژن پراکسید در حضور پون یدیدکاتالیز می‌شود.

کاتالیزور ناهمگن

کاتالیزور ناهمگن عمدتا از طریقجذب سطحیشیمیاییمواد واکنش دهنده بر سطح کاتالیزور صورت می‌گیرد. جذب سطحیفرآیندی است که در جریان آنمولکولها به سطح جسمی جامد می‌چسبند. مثلا در ماسکهای گازی ،زغال به عنوان یک ماده جاذب برایگازهای زیان آوربکار می‌رود.

درجذب سطحی فیزیکیمعمولی ، مولکولها ، بوسیلهنیروهای و اندروالسیبه سطح ماده جاذب ، گیرمی‌کنند. بنابراین مولکولهایی از گاز که جذب سطحی شده‌اند، تا همان حد تحت تاثیرقرار گرفته‌اند که گویی مایع شده باشند.

در جذب سطحی شیمیایی ، مولکولهایجذب شده ، با پیوندهایی که قابل مقایسه با پیوندهای شیمیایی است، به سطح مادهکاتالیزور نگه داشته می‌شوند. در فرایند تشکیل پیوند با ماده جاذب ، مولکولهایی کهبطور شیمیایی جذب شده‌اند، دچار تغییرآرایش الکترونیدرونی می‌شوند. پیوندهایدرون بعضی از مولکولهای کشیده و ضعیف و حتی پیوند بعضی از آنها شکستهمی‌شوند.

مثلا هیدروژن بصورت اتمی بر سطحپلاتین جذبمی‌شود. بنابراین تعدادی از ملکولها که بطور شیمیایی جذب سطحی شده‌اند، به صورتکمپلکس فعال‌ شده یک واکنشی که در سطح کاتالیزور شده، عمل می‌کند.

مکانیسم جذب سطحی شیمیایی:

تاکنون مکانیسم دقیق جذب سطحی شیمیایی وکاتالیز سطح کاملا فهمیده نشده است، فقط فرضهایی قابل قبول برای مکانیسم چند واکنشخاصی مطرح شده است:

  • نظری دال بر اینکهنقصهایا بی‌نظمیهای شبکه در سطح کاتالیزور، جای فعالی برای عمل کاتالیزور است، اولین فرضیه برای توضیح عمل تقویت کننده‌هایکاتالیزورهای مناسب است. تقویت کننده ها موادی هستند که فعالیت کاتالیزور ها رازیاد می‌کنند. مثلا در سنتز آمونیاک

(N2(g)+3H2(g)----------->2NH3(g


اگرکاتالیزورآهنبا مقدار کمیپتاسیم یاوانادیم آمیخته شده باشد، بیشتر موثر واقع می‌شود.

سموم کاتالیزور

سموم کاتالیزورموادی هستند که کاتالیزورها را ازفعالیت باز می‌دارند. مثلا مقدار کمی آرسنیک توانایی پلاتین را که کاتالیزور تبدیلسولفور دی‌اکسید،بهسولفور تری‌اکسیداست، از بینمی‌برد.

(2SO2(g)----------->2SO2(g


احتمالادر این عمل بر سطح پلاتین ،پلاتینم ارسیندتشکیل می‌شود و فعالیتکاتالیزوری از میان می‌رود. جذب اتیلن ، کاتالیزور را موقتا مسموم می‌کند، درحالیکهجذب پلاتین ، کاتالیزور را بطور دائم مسموم می‌کند.

اختصاصی بودن فعالیت کاتالیزور

فعالیت کاتالیزورها عمدتا بسیار اختصاصیاست. در پاره‌ای موارد ، کاتالیزور معین موجب سنتز نوعی محصولات خاص از بعضی موادمی‌شود، حال آنکه کاتالیزور دیگر موجب سنتز محصولات کاملا متفاوت دیگری از همانمواد می‌شود. البته در این موارد امکان وقوع هر دو واکنش از لحاظ ترمودینامیکی میسراست. مثلاکربن مونوکسیدو هیدروژن بر هم اثر می‌کنندو بسته به شرایط واکنش و نوع کاتالیزور مصرف شده ، محصولات بسیار متنوعی ایجادمی‌کنند.

اگرکبالت یانیکلبعنوان کاتالیزوربکاربرده شود، مخلوطی ازهیدروکربنها بوجود می‌آورد. در این جا نیکل بعنوان یک کاتالیزور نامرغوب عملمی‌کند.

CO(g)+3H2(g)------------>CH4(g)+H2O


واگر مخلوطی ازروی واکسید کرمبعنوان کاتالیزور مصرف شود، از واکنشمتانول تولید می‌شود.

(CO(g)+2H2(g)------------>CH3OH(g


برایاین واکنش ، نیکل یک کاتالیزور مرغوب است.کاتالیزور مرغوب کاتالیزوری است کهانتخابی عمل کند.

غیر فعال شدن کاتالیزور

معمولا تمام کاتالیزورها دارای یک عمر معین هستندکه پس از سپری شدن آن فعالیت موثر آنها کاهش می‌یابد که ممکن است بطور ناگهانی یاتدریجی باشد (افت فعالیت). در چنین مواقعی معمولا بسته به نوع و مکانیسم غیر فعالشدن ، باید کاتالیروز را بازیابی یا جایگزین کرد. در این مواقع باید تصمیم بگیریمکه آن را تعویض یا احیا کنیم. تصمیم بر اساس مکانیسم های غیر فعال شدن است ومهمترین و متداولترین مکانیسم غیر فعال شدن عبارت است از:
در کاتالیزورهای نفتی ، تجزیه هیدروکربن‌ها در دمای بالا موجب تشکیل لایه ضخیمیاز کربن غیر فعال روی سطوح کاتالیزور می‌گردد که همین دوره باعث می‌شود که روی سایتکاتالیزور پوشیده و از کار می‌افتد.

  1. پدیده دوم مربوط به مسموم شدن کاتالیزور می‌باشد. این پدیده زمانی اتفاقمی‌افتد که ماده جذب شونده باعث تعییر آرایش کاتالیزور می‌شود. آرایشبلوری در فعالیتکاتالیزور نقش اساسی دارد. تغییر آرایش بلوری باعث غیر فعال شدن آن می‌شود. عواملیمانند سولفور این پدیده را ایجاد می‌کند.
  2. عامل سوم مربوط به وجود ناخالصیهای فلزی در سطح کاتالیزور می‌باشد. اینناخالصیها در مناطق فعال ، جذب و فعالیت کاتالیزور را کاهش می‌دهند.
  3. اورگانومتالیکهای فلزیمعمولا به مقداربسیار به عنوان کاتالیستها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تجزیه ناخواسته اینکاتالیستها در دمای بالا اورگانومتالیکهایتیتانیم و وانادیم ایجاد شده، ضمن بلوکه کردن کانالهای کاتالیکی باعث کاهش فعالیتکاتالیزوری می‌شوند.
  4. معمولا ساختمان کاتالیزورها یک ساختمان متخلخل و پرزدار است. حفره‌ های میکرونیدر روی کاتالیزور وجود دارد که شوکهای حرارتی باعث مسدود شدن این میکرو پرزهامی‌گردد. بنابراین شوکهای حراراتی ممکن است فعالیت کاتالیزورها را کاهش دهد.

بازیابی کاتالیزور

  • کاتالیزور را می‌توان با عبور هوای گرم احیا کرد.
  • در مکانیسم های دیگر از وجود ناخالصیها که باعث مسموم شدن کاتالیزور می شودجلوگیری کرد.

طبقه بندی سیستم های کاتالیکی

عملکرد کاتالیزورها در دو فارهموژنوهتروژنانجام می‌گردد. فازهموژنحالتیاست که مواد واکنش‌دهنده و کاتالیزور در یک فاز قرار می‌گیرند. حال آنکه اگر عملکردکاتالیزور و مواد واکنش‌دهنده در دو فاز مختلف باشد و مرز فیزیکی بین کاتالیزور ومواد واکنش‌دهنده وجود داشته باشد، چنین فازی راهتروژنمی‌گویند.

کاتالیزورهای جامد

  1. جامد فلزی:

    مناسب واکنشهایی هستند که مواد واکنشی از هیدروژن و یا هیدروکربن تشکیل شده‌اند. عمده کاتالیزورهای این دسته از عناصر واسطه تشکیل می‌گردد. مثلنقره ، پلاتین ، آهن ونیکل وپالادیم.

    معمولا ویژگی این فلزات وکاتالیزورها به گونه ای است که هم هیدروژن و هم هیدروکربن به راحتی در سطح اینکاتالیزورها جذب می‌گردند. این کاتالیزورها برای واکنشهای هیدروژن و هیدروژن‌گیریمناسب است و برای واکنشهای اکسیداسیون مناسب نیست، چون احتمال اکسید شدن خود فلزاتهم وجود دارد.
  2. کاتالیزورهای اکسید فلزی:

    اکسید روی ، اکسید نیکل ، اکسید منگنز ، اکسیدکروم ، اکسیدبیسموت ،اکسیدمولیبدن. ویژگی این کاتالیزورها در این استکه می‌توانند در واکنش ، اکسیژن مبادله کنند (یعنی می‌توانند اکسیژن را دوباره بهحالت اول برگردانند).
  3. کاتالیزروهای اکسید فلزی _ عایق:

    اکسید منیزیم ، اکسید آلومینیم ،سیلیس. این کاتالیزورها بعنوان جاذبه الرطوبه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. کاتالیزورهای زیگلر _ ناتا:

    درپلیمریزاسیون استفاده می‌شود. نسل جدیدی از کاتالیزورهای زیگلر _ ناتا درمتالوسیوناستفاده می‌شود.

عوامل موثر در فعالیت کاتالیزور

  • سطح کاتالیزور
  • قدرت و استحکام پیوند جذبی

راههای افزایش سطح کاتالیزور

  • پودر کردن یعنی افزایش سطح کاتالیزور بطریق فیزیکی
  • ایجاد خلل و فرج و کانالهای بسیار ظریف میکروسکوپی در بدنه کاتالیزور
  • نشاندن کاتالیزور روی بستری ازآلومیناوزئولیت
  • متخلخل کردن کاتالیزور

کاربرد کاتالیزور

کاتالیزور در سه بخش به کار می رود:
1-صنعت اتومبیل:
در این بخش کاتالیزورها بصورت مستقیم و غیرمستقیم استفادهمی‌شوند. در اگزوز اتومبیلها بستری از فلزات جامد مثل پلاتین روی پایه آلومیناتقرار گرفته و هیدروکربنهای مضر مثل منوکسید کربن و غیره را جذب می‌کند.

  1. صنعت نفت و پالایش مواد نفتی:

    عمده ترین مصرف کاتالیزورها در صنعت نفتدر دو پروسهکراکینگ(شکستن مولکولهای درشت به کوچک) ورفرمینگ(دوباره باز آرائی و ترکیبمولکولهایی برای تولید) می‌باشد.
    در صنعت نفت بیشتر کاتالیزورهای زیگلر _ ناتا، کاتالیزورهای فلزی و اورگانومتالیک مثلرودیوماستفاده می‌شود.
  2. تولید مواد شیمیایی

    واکنش شیمیایی

    چگونگی انجام یک واکنش شیمیایی

    برای اینکه واکنش شیمیایی رخ دهد، بایدپیوندهایبیناتمها ومولکولها شکسته شوند و به نحو دیگری تشکیل شوند. از آنجا که این پیوندها معمولا قوی هستند،اغلب برای شروع یک واکنش انرژی لازم است. این انرژی معمولا به شکل گرما است. موادجدید (محصولات واکنش) خواص متفاوت با مواد اولیه (واکنش دهنده ها) دارند. واکنشهایشیمیایی فقط در آزمایشگاه رخ نمی‌دهند. این واکنشها دائما در اطراف ما در حال وقوعاند، مانندزنگ زدناتومبیلها و پخته شدن غذا.

    انواع واکنشهای شیمیایی

    بعضی از واکنشهای شیمیایی بسیار سریع، یعنی ظرفچند ثانیه رخ می‌دهند. بعضی دیگر از واکنشها بسیار کند هستند و تا هزاران سال بهطول می‌انجامند (فساد یک جسدمومیاییشده باستانی نمونه ای از واکنشهایبسیار کند است).

    نحوه انجام واکنش

    برای اینکه یک واکنش شیمیایی رخ دهد، باید موادواکنش‌دهنده با هم تماس یابند تا محصولات جدیدی را تشکیل دهند. هر چیزی که تماس بینذرات واکنش‌دهنده را افزایش دهد، سرعت واکنش را زیاد می‌کند. این کار را به چندطریق می‌توان انجام داد:
    با افزایشغلظتواکنش‌دهنده‌ها ، بطوری که ذرات بیشتریوجود داشته باشد. به این ترتیب ذرات به دفعات بیشتری به هم برخورد می‌کنند و بنابراین سریعتر واکنش می‌کنند و محصولات واکنش را تشکیل می‌دهند.

    1. با افزایشفشار درون ظرف واکنش ،بطوری که ذرات به هم فشرده شوند و در نتیجه بیشتر به هم برخورد کنند.
    2. با افزایش دمایی که واکنش در آن رخ می‌دهد. این کار به ذرات انرژی بیشتریمی‌دهد، در نتیجه سریعتر حرکت می‌کنند و به دفعات بیشتری برخورد می‌کنند.
    3. با افزایش مساحت رویه واکنش‌دهنده‌ها با شکستن فیزیکی آنها. این کار فرصتبیشتری را برای تماس و واکنش به واکنش‌دهنده‌ها می‌دهد.

    استفاده از کاتالیزور

    راه دیگری برای تغییر سرعت یک واکنش استفاده ازکاتالیزوراست. کاتالیزور ماده ای است که سرعت یک واکنش را تغییر می‌دهد،اما خود آن در پایان واکنش از نظر شیمیایی بدون تغییر می‌ماند. کاتالیزگرها معمولاواکنش را سریعتر می‌کنند. این مواد این کار را با فراهم کردن مسیر دیگری برای واکنشانجام می‌دهند، مسیری که نیاز به انرژی کمتری دارد.
    به دلیل پائین آمدن «سد» انرژی ذرات بیشتری واکنش می‌کنند و واکنش سریعتر انجام می‌شود. کاتالیزگرها درتولید صنعتی مواد مختلف، مانندبنزین ،مارگارین،آمونیاکاهمیت زیادی دارند. اکثرکاتالیزگرهای صنعتی فلز هستند و به شکل دانه هایفلزاند. بعضی از کاتالیزگرهابرای کند کردن واکنشها به کار می‌روند و بازدارنده نامیده می‌شوند.

    اکسایش و کاهش

    اکسایشوکاهشفرایندهایی هستند که در بعضی واکنشهایشیمیایی رخ می‌دهند: وقتی کهاکسیژن بهماده ای اضافه می‌شود، وقتی که ماده ایهیدروژن از دست می‌دهد و وقتی که ماده ایالکترون از دست می‌دهد.


    کاهش ، عکس اکسایش است. این فرایند در سه حالت رخ می‌دهد: وقتی که ماده ای اکسیژن از دست می‌دهد، وقتی که ماده ای هیدروژن بدست می‌آورد ووقتی که مادهای الکترون بدست می آورد.


    به عنوان مثال وقتی کهمنیزیم درهوا سوزانده می‌شود، این فلز با به دست آوردن اکسیژن و اکسیده شدن تبدیل به خاکسترمی‌شود. این خاکستر اکسید منیزیم است

    واکنشهای اکسایش و کاهش

    اکسایش و کاهش همیشه همراه با هم در یک واکنش رخمی‌دهند.در این صورت، واکنش راواکنش اکسایش- کاهشمی‌نامند. بعضی ازواکنشهای اکسایش- کاهش در صنعت مفید است. مثلا استخراجآهن ازسنگ معدنآن باترکیب کردنسنگ معدن بامنواکسید کربندرکورهبلند آهن انجام می‌شود. در این واکنش سنگ معدن آهن اکسیژن از دست می‌دهد و آهنتشکیل می‌شود و منواکسید کربن ، اکسیژن بدست می‌آورد و تبدیل به دی‌اکسید کربنمی‌شود

    سرعت واکنش

    سرعت واکنشعبارت از تغییر غلظت هر یک ازمواد اولیهیا مواد حاصل نسبت به زمان انجامواکنش است.

    نگاه کلی

    سرعت یک واکنش روند تبدیل مواد واکنش دهنده به محصول در مدت زمانمعینی را نشان می‌دهد. سرعت واکنشها یکی از مهمترین بحثها درسی‌نیتیک شیمیاییاست. شیمیدانها همیشهدنبال راهی هستند که سرعت واکنش مفید را بالا ببرند تا مثلا در زمان کوتاه بازدهبالایی داشته باشند و یا در پی راهی برای کاهش سرعت یا متوقف ساختن برخی واکنشهایمضر هستند. بعنوان مثال رنگ کردن سطح یک وسیلهآهنی روشی برای متوقف ساختن ویا کم کردن سرعتزنگ زدگیو جلوگیری از ایجاداکسید آهناست.

    طبقه بندی واکنشها برحسب سرعت

    هدف از مطالعه سرعت یک واکنش این است کهبدانیم آن واکنش چقدر سریع رخ می‌دهد. ترمودینامیک شیمیاییامکان وقوع واکنش راپیش‌بینی می‌کند اما سی‌نتیک شیمیایی چگونگی انجام یک واکنش و مراحل انجام آن وسرعت پیشرفت واکنش را بیان می‌کند. از لحاظ سرعت ، واکنشها به چند دسته تقسیممی‌شوند:

    1. واکنشهای خیلی سریع که زمان انجام این واکنشها خیلی کم و حدود 0001/0 ثانیهاست.
    2. واکنشهای سریع که زمان انجام این واکنشها کم و در حدود حساسیت انسان به زمان (ثانیه) است.
    3. واکنشهای معمولی ، اکثر واکنشهایی که در آزمایشگاهها با آنها سر و کار داریم ازاین نوع هستند و در حدود دقیقه‌ها یا چند ساعت طول می‌کشند.
    4. واکنشهای کند که در حدود روزها و هفته‌ها طول می‌کشند.
    5. واکنشهای خیلی کند که در حدود سالها و قرنها طول می‌کشند.

    فقطتعداد اندکی از واکنشهای شیمیایی در سراسر فرآیند با سرعت ثابتی پیش می‌روند. بیشترواکنشها در آغاز واکنش که غلظت واکنش‌دهنده‌ها بالا است با سرعت پیش رفته و با کمشدن غلظت از سرعت کاسته شده و با کامل شدن واکنش به صفر می‌رسد. برخی از واکنشها همسرعت آنها پس از مدتی ثابت می‌ماند. چنین واکنشهایی ، واکنشهای تعادلی نام دارند.

    عوامل مؤثر بر سرعت واکنش

    عوامل گوناگونی بر سرعت واکنش تاثیر دارند کهبطور مختصر در مورد هر کدام توضیحی ارائه می‌شود.

    حالت فیزیکی واکنش دهنده‌ها

    برای انجام یک واکنش ، واکنش‌دهنده‌ها باید باهم مخلوط شوند تا در مجاورت همدیگر قرار گیرند. اگر واکنش‌دهنده‌ها هم‌فاز باشندیعنی همگیگاز یا بصورت حل شده در حلالیباشند، واکنش با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

    غلظت

    غلظت بیشتر واکنش‌دهنده‌ها باعث ایجاد برخورد بیشتر بین آنها می‌شودو هر چه تعداد برخوردها بیشتر باشد، تعداد برخوردهای موثر هم بالا می‌رود بنابراینسرعت واکنش هم بیشتر می‌شود

    دما

    از مهمترین عواملمؤثر بر سرعت واکنشهای شیمیایی است. در برخی از واکنشها با افزایش چند درجهسانتیگراد سرعت واکنش ممکن است چند برابر بیشتر شود. البته استثناهایی هم وجوددارد.

    کاتالیزور

    کاتالیزورها سرعت یک واکنش شیمیایی را که از لحاظ ترمودینامیکی قابل انجام استتغییر می‌دهند. بنابراین نمی‌توانند واکنشهایی را که از نظر ترمودینامیک امکان‌پذیرنیستند به انجام برسانند. کاتالیزورها با پیش بردن یک واکنش از مسیر دیگرانرژیفعالسازی را کم کرده و باعث افزایش سرعت واکنشها می‌شوند.

    نقش برخورد در سرعت واکنش

    برای انجام یکواکنششیمیایی باید موکولهای واکنش‌دهنده آنقدر به هم نزدیک شوند تا بین آنها برخوردایجاد شود. این برخوردها وقتی منجر به انجام واکنش می‌شوند که مؤثر باشند. یعنیجهت‌گیری و انرژی برخوردها طوری باشد که بر اثر برخورد برخی پیوندها شکسته شده وپیوندهای جدیدی تشکیل شوند که نتیجه این عمل تولید مولکولهای جدید یعنی محصولاست.

    سرعت هر واکنش شیمیایی متناسب است با تعداد برخورد مولکولها در واحدزمان. اگر تمام برخوردهای مولکولها منجر به انجام واکنش شود مدت زمان انجام واکنشهاباید خیلی کمتر باشد. طبق محاسبات مختلف از هر 1014 برخورد فقط یک برخورد به واکنشمنجر می‌شود. یعنی برخوردهایی موجب انجام واکنش می‌شوند که انرژی حاصل از برخوردبرابر یا بیشتر از انرژی فعال‌سازی باشد.

    انرژیفعالسازی

    حداقل انرژی لازم که بایستی واکنش‌دهنده‌ها بگیرند تا بتوانندوارد واکنش شوند. انرژی فعال سازی برای تمام واکنش‌های شیمیایی چهگرماگیر و چهگرمادهوجود دارد و معمولا از انرژی برخوردمیان مولکولها تامین می‌شود.

    کاتالیزور

    کاتالیزور ماده ای است که سرعت یک واکنش شیمیایی را افزایش می دهد بدون آنکه خود درجریان واکنش مصرف شود

    ریشه لغوی

    کاتالیزور از دو صفتکاتاولیزورتشکیل شده است. در زبان یونانی "کاتا" به معنایپائین،افتادن، یاپائین افتادناستو "لیزور" به معنیقطعه قطعه کردنمی‌باشد. در برخی زبانها کاتالیزوررا به معنیگردهم آوردن اجسام دور از هممعرفی کرده اند.

    تاریخچه

    اولین گزارش استفاده از کاتالیزور ، مربوط بهکریشفمی‌باشد که با استفاده از یکاسیدبه عنوان کاتالیزور توانستنشاسته رابهقند،هیدرولیزکند. بعدهادیویتوانست واکنش اکسیداسیونهیدروژن را بااکسیژن درحضور کاتالیزورپلاتینانجام دهد که این واکنش یکواکنش گرما گیراست و در نتیجه هنگام انجامواکنش جرقه تولید می‌شد.

    اولین کار در توضیح اینکه چرا یک واکنش کاتالیزوریانجام می‌گیرد و کاتالیزور چه نقشی دارد، توسط "فارادی" انجام شد. بیشترینبهره‌برداری از کاتالیزور درجنگ جهانیبود.

    انقلاب تکنولوژیاصلی در زمینه کاتالیزورمربوط به نیمه دوم قرن 20 یعنی بین سالهای1980 ـ 1950 می‌باشد.دهه 1960 ـ 1950 دههای است که با تولیدکاتالیزورهای زیگر _ ناتاترکیبات بسیار مهمو استراتژیک ساخته شد.

    انواع کاتالیزور

    کاتالیزور به دو نوعکاتالیزور مرغوب و نامرغوبتقسیم می‌شود:

    • کاتالیزور مرغوب: کاتالیزور مرغوببهکاتالیزوری گفته می‌شود که فقط اجازه تشکیل یک نوع محصول را بدهد.
    • کاتالیزور نامرغوب: اگر در حضور کاتالیزورمحصولات متفاوتی امکان تشکیل داشته باشندکاتالیزور نامرغوبتلقی می‌شود.

    چگونگی عمل کاتالیزور

    تجربه نشان داده است که واکنش با کاتالیزور در دمایکمتری صورت می‌گیرد و همچنین کاتالیزور ،انرژی اکتیواسیونرا پائین می‌آورد یا کاهشمی‌دهد یا باعث می‌شود مولکولهای درشت به مولکولهای کوچکتر ، قطعه‌قطعه یا شکستهشوند.

    کاتالیزور واکنش را می‌توان بدون تغییر در پایان واکنش بدست آورد. مثلا سرعت تجزیهKClO3را با مقدار کمیMNO2می‌توان فوق‌العاده زیاد کرد. در معادله‌ای که برای این تغییر نوشته می‌شود ،کاتالیزور را بالای پیکان می‌گذارند ، زیرا کاربرد آن در استوکیومتریکل واکنش اثریندارد:

    KClO3--------->2KCl+3O2

     

    مکانیسم واکنش کاتالیزوردار

    کاتالیزور نمی‌تواند موجب وقوع واکنش‌هایی شودکه از نظرترمودینامیکامکان وقوع ندارند. بعلاوه صرفاحضور کاتالیزور نیست که (احتمالا بعنوان یک بخش فعال‌کننده) موجب اثر بر سرعت واکنشمی‌شود. در یک واکنش کاتالیزوردار ، کاتالیزور در یک مرحله عملا مصرف می‌شود و درمرحله بعدی بار دیگر تولید می‌گردد و این عمل بارها تکرار می‌گردد، بدون آنکهکاتالیزور دچار تغییر دائمی شود.

    بنابراین کار کاتالیزور آن است که راه تازهای برای پیشرفت واکنش می‌گشاید. بدین ترتیب مکانیسم کاتالیزوردار با یک واکنشبی‌کاتالیزور تفاوت دارد. انرژی فعال سازی راهی که واکنش به کمک کاتالیزور طیمی‌کند، کمتر از انرژی فعال‌سازی راهی است که همان واکنش بدون کاتالیزور می‌پیماید (شکل 1(

    این واقعیتی است که علت سریعتر شدن واکنش را توجیه می‌کند. وقتی کاتالیزور بکاربرده می‌شود، مولکولهای نسبتا بیشتری انرژی لازم برای یک برخورد موفق پیدا می‌کنند (شکل 2). بدین ترتیب عده کل برخوردهای موثر در واحد زمان، که موجب انجامواکنش می‌شوند، افزایش می‌یابد.

    در شکل1به دو نکته دیگر نیز پیمی‌بریم. نخست آنکه تغییرات انرژی برای واکنش کاتالیزوردار و واکنش بی‌کاتالیزوریکسان است. دیگر آنکهانرژی فعال سازیواکنش معکوس نیز به هنگاماستفاده از کاتالیزور کاهش می‌یابد و مقدار کاهش آن درست برابر کم شدن انرژی فعالسازی واکنش کاتالیزوردار اصلی است. این بدان معنی است که کاتالیزور بر یک واکنشی وواکنش معکوس آن اثر یکسان دارد. اگر یک کاتالیزور سرعت یک واکنش را دو برابر کند،همان کاتالیزور سرعت واکنش معکوس آن را نیز دو برابر خواهد کرد.

    کاتالیزورهای طبیعی )آنزیم(

    بسیاری ازفرایندهای صنعتیبه اعمالی بستگی دارند که با کاتالیزور صورتمی‌گیرند. ولی کاتالیزورهایی که برای انسان مورد اهمیت بیشتری دارند، کاتالیزورهایطبیعی یعنی آنزیم‌ها هستند. این مواد فوق العاده پیچیده ، فرایندهای حیاتی مانندگوارش و سنتزسلولی را کاتالیز می‌کنند.

    عده زیادی از واکنشهای شیمیایی پیچیده که در بدنصورت می‌گیرد و برای حیات ما ضرورت دارد، به علت اثر آنزیم‌ها در دمای پائین بدنامکان وقوع پیدا می‌کنند. هزاران آنزیم وجود دارند که هر یک وظیفه خاصی را انجاممی‌دهند. تحقیق درباره ساختمان و عمل آنزیم‌ها ، نویدهای فراوانی درباره پیشرفتشناخت عامل بیماری و مکانیسم رشد می‌دهد.

    کاتالیزور همگن و ناهمگن

    درکاتالیزور همگنماده ای که بعنوان کاتالیزورکار می‌کند، با مواد واکنش‌دهنده در یک فازند، ولی در یککاتالیزور ناهمگنیا کاتالیزور سطحی ، موادواکنش‌دهنده و کاتالیزور در دو فاز مجزا کنار هم هستند و واکنش در سطح کاتالیزورصورت می‌گیرد.

    کاتالیزور همگن

    نمونه ای از کاتالیزور همگن در فاز گازی ، اثرکلر در تجزیه دی‌نیترون اکسیداست. گاز دی‌نیترون اکسید ، دردمای اتاق ، گاز نسبتا بی‌اثری است، اما در دماهای نزدیک به صد درجه طبق معادله زیرتجزیه می شود.

    (2N2O(g)--------->2N2(g)+O2(g


    مطالعاتسینتیک نشان می‌دهد که واکنش مذکور بر اثر برخورد بین دو ملکول کلر کاتالیزمی‌شود.

    کاتالیزور همگن در محلول نیز ممکن است صورت گیرد. بسیاری از واکنشهابوسیلهاسیدهاوبازهاکاتالیز می‌شوند. تجزیههیدروژن پراکسید در حضور پون یدیدکاتالیز می‌شود.

    کاتالیزور ناهمگن

    کاتالیزور ناهمگن عمدتا از طریقجذب سطحیشیمیاییمواد واکنش دهنده بر سطح کاتالیزور صورت می‌گیرد. جذب سطحیفرآیندی است که در جریان آنمولکولها به سطح جسم

  انتشار : ۶ آذر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1062

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما