مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2721
  • بازدید دیروز : 1988
  • بازدید کل : 13118081

عنصر کبالت


کبالت

اطلاعات اولیه

کبالت،عنصرشیمیایی است که با نشان Co وعدداتمی 27 درجدولتناوبی قرار دارد.

تاریخچه

کبالت و ترکیبات آن در دوران باستان شناخته شد که برای آبی کردنرنگ شیشه از آنها استفاده می‌کردند. "George Brand" به خاطر کشف کبالت شهرتیافت. تاریخ کشف این عنصر در منابع مختلف ، متفاوت است، اما این کشف بین سالهای 1730 و 1737 اتفاق افتاده است. او موفق به اثبات این نکته شد که منبع رنگ آبیشیشه‌ها کبالت است. قبلا" بیسموت همراه کبالت را عامل رنگ آبی شیشه‌هامی‌دانستند.

در خلال قرن نوزدهم ، کبالت آبی (80 -70% کبالت جهان ) در Blaafarvaerket در نروژ ، به رهبری صنعتگر پروسی "Benjamin Wegner" تولیدشد. "John Livingood" و "Glenn Seaborg" در سال 1938 کبالت 60 را کشفکردند. کلمه کبالت از واژه آلمانی kobalt یا kobold ، به معنی روح شیطان گرفته شدهاست. این نام را کارگران معدن به‌علت سمی و دردسرساز بودن این عنصر برای آن انتخابکردند. ( کبالت سایر عناصر معدن را آلوده و کم عیار می‌کرد. (

پیدایش

کبالت ، بصورت فلز آزاد وجود ندارد و عموما" به‌صورت سنگ معدن یافتمی‌شود. کبالت معمولا" به‌تنهایی استخراج نمی‌شود و به‌عنوان محصول جانبی فعالیتهایاستخراج مس و نیکل بدست می‌آید.


سنگمعدنهای اصلی کبالت عبارتند از: کبالتیت ، اریتریت ، گلائوکودوت و اسکوترودیت. عمده‌ترین تولید کنندگان کبالت در جهان ، چین ، زامبیا ، روسیه و استرالیا هستند.

ترکیبات

به‌علت وجود حالتهای اکسیداسیون مختلف ، تعداد زیادی از ترکیباتکبالت وجود دارد. هر دو اکسید در دمای پایین ، ضدفرومغناطیس می‌باشند؛ CaO ، Co3O4 .

خصوصیات قابل توجه

کبالت ، عنصر فرومغناطیس سختی است که دارای رنگ خاکستریبراقی می‌‌باشد.دمای کوری آن ، K1388 با ممنتم بور 6/1 – 7/1 در هراتم است. این عنصر اغلب بانیکل همراه است و هر دوی آنها از اجزای مشخص فلز شهاب سنگی می‌باشند. پستانداران ،نیازمند مقدار بسیار کمی از نمکهای کبالت هستند. کبالت 60 که ایزوتوپ رادیواکتیو ومصنوعی کبالت است، یک ردیاب رادیواکتیو مهم و عامل معالج سرطان به‌شمار می‌آید. نفوذ پذیری نسبی کبالت ، دو سوم آهن است. کبالت ، فلزی عموما" دارای مخلوطی از دوساختار شکل بلورین fcc و hcp با دمای انتقال fcc --> hcp K722 می‌باشد. حالاتاکسیداسیون عادی کبالت ، شامل 2+ و3+ است، گرچه 1+ نیز دیده شده است.

 

 

Iron - Cobalt - Nickel

Co
Rhodium

 

جدولکامل

عمومی

نام, علامت اختصاری, شماره

Cobalt, Co, 27

گروه شیمیایی

فلز انتقالی

گروه, تناوب, بلوک

9 , 4 , d

جرم حجمی, سختی

8900 kg/m3, 5.0

رنگ

فلزی با ته مایه خاکستری

خواص اتمی

وزن اتمی

1 E-_ kg

شعاع اتمی calc.

1 E-_ m

شعاع کووالانسی

126 pm

شعاع واندروالس

n/a pm

ساختارالکترونی

Ar]3d74s2]

-eبازای هرسطح انرژی

2, 8, 15, 2

درجه اکسیداسیون (اکسید)

2,3 (آمفوتریک)

ساختار کریستالی

شش گوش

خواص فیزیکی

حالتماده

جامد (فرومغناطیس)

نقطه ذوب

1768 K (2723 °F)

نقطه جوش

3200 K (5301 °F)

حجم مولی

6.67 ((scientific notation|ש»10-6 m3/mol

گرمای تبخیر

376.5 kJ/mol

گرمای هم جوشی

16.19 kJ/mol

فشاربخار

175 Pa at 1768 K

سرعت صوت

4720 m/s at 293.15 K

متفرقه

)

1.88)درجه پائولینگ(

ظرفیت گرمایی ویژه

420 J/kg*K

رسانائی الکتریکی

17.2 106/m اهم

رسانائی گرمایی

100 W/m*K

1st پتانسیل یونیزاسیون

760.4 kJ/mol

2nd پتانسیل یونیزاسیو.ن

1648 kJ/mol

3rd پتانسیل یونیزاسیون

3232 kJ/mol

4th پتانسیل یونیزاسیون

4950 kJ/mol

پایدارترین ایزوتوپها

 

واحدهای SI & STP استفاده شده ، مگر آنکه ذکر شده باشد.

ایزو

وفور طبیعی

نیمه عمر

DM

DE MeV

DP

56Co

{syn.}

77.27 روز

e capture

4.566

56Fe

57Co

{syn.}

271.79 روز

e capture

0.836

57Fe

58Co

{syn.}

70.86روز

e capture

2.307

58Fe

59Co

100%

Co با 32 نوترون پایدار است

60Co

{syn.}

5.2714 سال

β-

2.824

60Ni

 

کاربردها

  • آلیاژهایی از قبیل :
    • آلیاژهای دیرگداز ، برای قطعات توربین گاز موتورهای هواپیما.
    • آلیاژهای مقاوم در مقابل فرسایش و آسیب بر اثر کارکرد بالا.
    • فولاد ، در سرعتهای بسیار زیاد.
    • کاربیدهای روکشدار ( فلزات سخت هم نامیده می‌شوند ) و ابزارهای الماسه.
  • آهن ربا و واسطه ضبط مغناطیسی ( ازقبیل نوار کاست و ویدئو).
  • کاتالیزوربرای مصرف در صنایع شیمیایی و نفتی.
  • درآبکاری الکتریکیبرای ظاهر ، استحکام ومقاوت در برابراکسیداسیون.
  • عامل خشک کننده در رنگها ، جوهر و براق‌کننده‌ها.
  • لایه زیرین در لعابهای چینی.
  • رنگدانه ( کبالت آبی و سبز).
  • الکترودهای باطری.
  • تایرهای رادیال تسمه فولادی.
  • کبالت –60 بعنوان منبعاشعهگاما دارای چندین کاربرد است :
    • در پرتو درمانی ( رادیوتراپی ) بکار می‌رود.
    • در استرلیزه کردن غذاها با روش تابشی ( پاستوریزه کردن سرد ) بکار می‌رود.
    • در رادیوگرافی صنعتی به‌منظور تشخیص عیوب ساختاری قطعات فلزات بکار می‌رود.

کاربردهای پزشکی

کبالت 60 ( Co-60) ، فلزی رادیواکتیو است که درپرتودرمانی کاربرد دارد. کبالت 60 دو اشعه X و گاما با انرژیهای 1.17MeV و 1.33MeV تولید می‌کند. منبع کبالت 60 تقریبا" به قطر 2 سانتیمتر است که نتیجه آن ، تشکیل یکنیم سایه هندسی است که لبه میدان تشعشع را نامشخص می‌کند. از ویژگیهای بد این فلز،‌ تولید مقدار کمی غبار رقیق است که باعث بروز مشکلاتی در حفاظت مقابل اشعهمی‌گردد.

منبع کبالت 60 تقریبا" برای 5 سال مفید است، اما بعد از این مدت همبسیار رادیواکتیو می‌باشد و بنابراین دستگاههای کبالت در جوامع غربی که لیناکسمتداول است، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولین دستگاه کبالت 60 درمانی ( بمبکبالت ) برای اولین درکاناداساخته شد و نیز برای اولین بار در همانجا مورداستفاده قرار گرفت. در واقع اولین دستگاه در مرکز سرطانیSaskatoonبه نمایشدر آمده است.

نقش بیولوژیک

مقادیر کم کبالت برای بسیاری از موجودات زنده از جمله انسان، حیاتی است. وجـــــــــــــــــود 0.3 تا 0.13 قسمت در میلیون کبالت در خاک برایسلامتی حیوانات علف‌خوار مفید است. این عنصر ، جزء اصلی ویتامین کبالامین یاویتامین B-12 می‌باشد.

ایزوتوپها

کبالت ، بصورت طبیعی دارای 1 ایزوتوپ پایدار ( 59- Co) می‌باشد.22 رادیوایزوتوپ نیز شناخته شده که پایدارترین آنها Co-60 با نیمه عمر 5,2714 سال ، CO-57 با نیمه عمر 271,79 روز ، Co-56 با نیمه عمر 77,27 روز و Co-58 با نیمه عمر 70,86 روز هستند. مابقی ایزوتوپهای رادیواکتیو ، دارای نیمه عمری کمتراز 18 ساعت هستند که اکثریت آنها نیمه عمری کمتر از 1 ثانیه دارند. این عنصر همچنیندارای 4 حالت برانگیختگی است که تمامی آنها نیمه عمری کمتر از 15 دقیقهدارند.

ایزوتوپهای کبالت از نظر وزن اتمی ، بین 50amu و amu 73 قرار دارند. حالت فروپاشی اصلی قبل از فراوانترین ایزوتوپ پایدار 59-Co ، الکترون گیری و حالتاصلی بعد از آن کاهش بتا می‌باشد.محصول فروپاشی اصلی پیش از 59-Co ایزوتوپهای عنصر 26 (آهن) و محصولات اصلی بعد از آن ایزوتوپهای عنصر 28 (نیکل) می‌باشند.

هشدارهــــــــــا

فلز کبالت پودر شده ،خطر آتش سوزیبه همراهدارد. بهتر است همه ترکیبات کبالت راسمیدر نظر گرفت، مگر اینکه خلاف آنثابـت شده باشد. احتمالا"بیشتر ترکیبات کبالت خیلی زهرآگین نیستند. کبالت 60 ،ارسال کننده اشعه گامای قوی است، لذا تماس با این نوع کبالت خطر ابتلا بهسرطانرا ایجاد می‌کند. بلع کبالت 60 منجر به ورود مقداری کبالت درونبافتهای بدن می‌شود که به‌کندی از بدن خارج می‌شود.

کبالت 60 در مقابله‌هایاتمی ، عاملی خطرساز است، چون ارسالهای نوترونی مقداری از آهن را به این ایزوتوپرادیواکتیو تبدیل می‌کند. بعضی طراحی‌های تسلیحات اتمی ، عمدا" به گونه ای می‌باشدکه میزان کبالت 60 را که بعنوان ذرات رادیواکتیو پراکنده می‌شوند، افزایش دهند. گاهی اوقات آنها را بمب کثیف یا بمب کبالت می‌نامند. خطر در مواقع غیر از جنگ اتمی، استفاده نادرست ( یا سرقت ) از واحدهای رادیوتراپاتیک پزشکی است.

کادمیم

کادمیمعنصرشیمیایی است که درجدولتناوبی با نشان Cd وعدداتمی 48 قرار گرفته است. کادمیم عنصری نسبتا" کمیاب ، نرم ، رنگ سفید مایل بهآبی وفلز انتقالیسمی می باشدکه در سنگ معدنروی وجود داشته و در باطریها به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

خصوصیات قابل توجه

کادمیوم عنصری فلزی نرم به رنگ سفید مایل به آبی است کهبراحتی با چاقو بریده می شود .این عنصر در سال 1817 توسط Fredrich Stromeyer دانشمند آلمانی کشف گردید . در بسیاری از موارد مانند روی عمل می کند. این عنصر بهعنوان محصول فرعی از تسویه روی بدست می آید . کادمیوم و ترکیبات آن بسیار سمی هستند .
Stromeyer این عنصر را به صورت ناخالص از کربنات روی به دست آورد. کادمیوم در مقیاس کوچک در نهشته های روی مثل سولفات روی ZnS یافت می شود. سولفیدکادمیوم تنها کانی است که کادمیوم از آن به دست می آید. بیشتر کادمیوم تولید شده ازنهشته های سرب و روی و مس است. بیشتر خصوصیات این عنصر شبیه روی است. در سال 1927کنفرانس بین المللی وزن و اندازه گیری میزان طیف خطی کادمیوم را 164.13 طول موجاعلام کرد.
کادمیوم یکی از عناصر دارای نقطه ذوب پایین در آلیاژها به شمار میرود. از این عنصر برای آبکاری الکتریکی استفاده می شود که در این روش حدود 60 درصدکادمیوم استفاده می شود. همچنین از این عنصر برای لحیم کاری و پیلهای استاندارد E.M.F، باتری های نیکل – کادمیوم و کنترل شکافت هسته ای استفاده می شود. ترکیباتکادمیوم در فسفرهای تلویزیون های رنگی و سیاه سفید و فسفرهای سبز و آبی برایتیوپهای تلویزیون رنگی کاربرد دارد. از ترکیب سولفید کادمیوم برای ساخت رنگدانه زرداستفاده می شود. کادمیوم و ترکیبات محلول آن سمی هستند.
قیمت کادمیوم با خلوصبالا در بازار 12 دلار در یک پوند است.
به علت خصوصیات سمی که این عنصر داردکارگران معدن در معرض گاز خطرناک قرار دارند. در موقع لحیم کاری نقره به علت اینکهدارای مقداری کادمیوم است باید دقت لازم را به عمل آورد تا با پوست دست نبایدبرخورد داشته باشد. پرتودهی کادمیوم از 0.01 mg/m3 تجاوز نمی کند. پرتودهی گازاکسید کادمیوم از 0.05 mg/m3 تجاوز نمی کند. و ماکزیمم غلظت آن نباید از 0.05 mg/m3 تجاوز کند.

ساختار بلوريعنصر کاديوم

اثرات کادمیوم بر روی سلامتی
کادمیوم در پوستهزمین یافت می شود و معمولا در ترکیب با روی یافت می شود. به علاوه کادمیوم در صنعتبه عنوان محصول فرعی و اجتناب ناپذیر دراستخراج روی، سرب و مس می باشد. بعد ازکاربرد، کادمیوم وارد محیط زیست و عمدتا زمین می شود. زیرا در کودها و آفت کشها بهکار می رود.
کادمیوم عمدتا از راه غذا وارد بدن انسان می شود. غذاهایی که میزانکادمیوم موجود در آنها بالاست، باعث می شوند که غلظت کادمیوم در بدن انسان به شدتافزایش یابد. از جمله این غذاها، جگر، قارچ، صدف، صدفهای رودخانه ای، پودر کاکائو وجلبک دریایی خشک شده هستند.
سیگار کشیدن هم باعث می شود که میزان کادمیوم دربدن انسان افزایش یابد. دود توتون، کادمیوم را وارد ریه می کند. خون این کادمیوم رادر بقیه بدن به گردش در می آورد و اثرات آن را در بدن افزایش می دهد.
در سایرموارد افزایش میزان کادمیوم در افرادی رخ می دهد که در نزدیکی محل دفع زباله هایخطرناک و یا در نزدیکی کارخانه هایی زندگی می کنند که کادمیوم را وارد هوا می کنندو در افرادی رخ می دهد که در صنعت تصفیه فلز کار می کنند. تنفس کادمیوم به ریه آسیبشدیدی وارد می کند و حتی ممکن است باعث مرگ شود.
کادمیوم در ابتدا توسط خون بهکبد می رود. در کبد کادمیوم به پروتئین ها متصل می شود و کمپلکسی را تشکیل می دهدکه به کلیه می رود. کادمیوم در کلیه تجمع می یابد و باعث اختلال فرآیند تصفیه میشود. این امر باعث دفع پروتئینهای ضروری و قند از بدن می شود و به کلیه آسیب میرساند. دفع کادمیوم تجمع یافته در کلیه مدتی طولانی طول می کشد.
عوارضدیگری که توسط کادمیوم ایجاد می شود عبارتند از:
-اسهال، شکم درد و استفراغشدید
-شکستگی استخوان
-عقیم شدن و نازایی
-آسیب سیستم عصبیمرکزی
-آسیب سیستم ایمنی
-ناهنجاریهای روانی
-آسیب احتمالی DNA یا سرطان
اثرات زیست محیطی کادمیوم
به طور طبیعی سالانه مقدار بسیار زیادیکادمیوم، حدود 25000 تن در سال، وارد محیط زیست می شود. حدود نیمی از این کادمیوماز طریق هوازدگی سنگها وارد رودخانه ها می شود و بخشی از کادمیوم از طریق آتشسوزیهای جنگل و آتشفشانها وارد هوا می شود. بقیه کادمیوم از طریق فعالیتهای بشریمانند کارهای صنعتی وارد بشر می شود.
کادمیوم موجود در شیرابه زباله های صنعتیوارد خاک می شود. عامل ایجاد این شیرابه ها، تولید روی، کانسار فسفات و کودبیوشیمیایی است. شیرابه های حاوی کادمیوم از طریق سوزاندن زباله و سوختهای فسیلیوارد هوا هم می شود. به خاطر قوانین جدید، در حال حاضر تنها مقدار اندکی کادمیوم ازطریق زباله های خانگی یا صنعتی وارد آب می شود.
یکی دیگر از منابع اصلی منتشرکننده کادمیوم تولید کودهای فسفاته مصنوعی است. بعد از این که این کود در مزارعمورد استفاده قرار گرفت، بخشی از کادمیوم وارد خاک می شود و بقیه آن، در حین انهدامزباله های حاصل از تولید کود توسط شرکتهای تولید کننده، وارد آبهای سطحی می شود.
وقتی کادمیوم توسط گل و لای جذب شود، می تواند مسافت زیادی را طی کند. این گل ولای حاوی کادمیوم آبهای سطحی را هم مانند خاک آلوده می کنند.
کادمیوم جذب موادآلی موجود در خاک می شود. وقتی در خاک کادمیوم وجود داشته باشد، بسیار خطرناک است وجذب آن از طریق غذا افزایش می یابد. در خاکهای اسیدی، گیاهان کادمیوم بیشتری را جذبمی کنند. در نتیجه زندگی و بقای جانورانی که از این گیاهان تغذیه می کنند به خطر میافتد. به همین علت میزان کادمیوم در کلیه گاوها افزایش می یابد.
کرمهای خاکی ودیگر ارکانیسمهای خاک به سم کادمیوم بسیار حساسند. غلظت بسیار کم این ماده هم آنهارا از بین می برد و در نتیجه ساختار خاک تغییر می کند. هنگامی که غلظت کادمیوم درخاک بالا باشد، فرآیندهایی که میکروارگانیسمها در خاک انجام می هند، مختل می شود وکل اکوسیستم خاک در معرض خطر قرار می گیرد.
در اکوسیستمهای آبی، کادمیوم درصدفهای رودخانه ای، صدفها، میگوها، خرچنگها و ماهی ها تجمع می یابد. حساسیتجانداران مختلف آبزی نسبت به کادمیوم متفاوت است. جانداران آب شور نسبت به سمکادمیوم مقاومتر از جانداران آب شیرین هستند.
جانورانی که کادمیوم را می خورندیا می نوشند، دچار فشار خون بالا، بیماریهای کبد و صدمات مغزی و نخاعی می شوند.

کادمیمفلز دو ظرفیتی است نرم ، چکش خوار ، انعطاف پذیر و به رنگ سفید مایل به آبی که با چاقوبه راحتی بریده می شود.این عنصر از بسیاری جهات شبیهروی است اما کادمیم ترکیبات پیچیده بیشتری بوجود می آورد.
معمولی ترینحالت اکسیداسیونکادمیم 2+ می باشد ، گرچهنمونه های کمیابی از 1+ نیز می توان پیدا کرد.

کاربردهـــــــــا

تقریبا" سه چهارم کادمیم درباطریهااستفاده می گردد( بخصوص باطریهای Ni-Cd) و بیشتر یک سوم باقی مانده عمدتا" جهت رنگها،پوششها ، آبکاری و بعنوان مواد ثبات بخش درپلاستیکها بکار می رود.
کاربردهای دیگر :

  • در بعضی ازآلیاژهایزود ذوب به کار می رود.
  • به علتضریباصطکاک پائین و مقاومت بسیار خوب در برابرخستگی، در آلیاژهای بلبرینگ از آن استفادهمی شود.
  • 60% از کادمیم یافت شده درآبکاری الکتریکیبه کار می رود.
  • انواع بسیاری از لحیم ها حاوی این فلز هستند.
  • بعنوان مانعی برای کنترل کافش اتمی( nuclear fission) به کار می رود .
  • ترکیبات حاوی کادمیم در مواد درخشانتلویزیونهایسیاه و سفید ونیز در مواددرخشان آبی و سبز در لامپ تصویر تلویزیونهای رنگی بکار می روند.
  • کادمیمنمکهای مختلفی را بوجود می آورد که معمول ترین آنهاسولفات کادیماست. از این سولفید بعنوانرنگدانه زرد استفاده می شود.
  • در برخینیمه هادی هاکاربرد دارد.
  • بعضی از ترکیبات کادمیم بعنوان تثبیت کننده در Polyvinyl Coloride بکار می رود.

تاریخچــــــــــــــه


کادمیم ( لاتین cadmia ،یونانی kadmeia به معنیکالامین) در سال 1817 درآلمان توسط Friedrich Stromeyer کشفشد.او این عنصر جدید را درون یک ناخالصیدرکربنات رویپیدا کرد( کالامین) و برای مدت 100 سال تنها تولید کننده مهم این فلز باقی ماند.این فلز به همان واژه لاتینکالامین نامگذاری شد چون آنرا در ترکیب روی یافته بودند. Stromeyer متوجه شد بعضیاز نمونه های ناخالص کالامین هنگام حرارت تغییر رنگ می دهند اما کالامین خالصاینگونه نیست.
گرچه کادیم وترکیبات آن به شدت سمی هستند ،از سال 1907 British Pharmaceutical Codex اعلام می داردکهیدید کادیمبعنوانداروییبرای معالجه ورم مفاصل ، سل غددلنفاوی و سرمازدگی مورد استفاده قرار می گرفته است.
در سال 1927کنفرانس بین المللی اوزان و مقادیر،متررا با توجه به یک خط طیف کادیم قرمزدوباره تعریف نمود.(یعنی : طول موجهای 164.13،553،1=m1)این تعریف اکنون تغییریافته( به krypton نگاه کنید)

پیدایش


سنگهای معدن که حاوی کادمیم می باشند کمیاب بوده و در صورتیافت شدن به مقادیر خیلی کم وجود دارند . CdS) Greenockite ) ، تنهاکانی مهم کادیم ، تقریبا همیشه به ZnS) sphalerite ) متصل است.درنتیجه کادمیمعمدتا" بعنوان یک محصول جانبی از استخراج ، خالص سازی و تصفیهسولفیداوره حاصل از سنگ معدن روی ، و بهمیزان کمترسرب ومس تولید می شود.

مقدار کمی از کادمیم (تقریبا" 10% مصرف )از منابع ثانویه- که عمدتا" از خاکه حاصلازبازیافت تکه هایآهن وفولاد است- بدست می آید.تولید درآمریکااز سال 1907 آغاز گردید اما بعد ازوضعیت زندگی استاد درجنگ جهانی اولبود کهاین عنصر کاربرد فراوانی پیدا کرد.

ایزوتوپ

کادمیم بطورطبیعی شامل 6ایزوتوپ پایداراست. 27ایزوتوپ پرتوزا(radioisotopes )شناخته شدهکه پایدارترین آنها Cd-113 بانیمه عمر 7/7 کوادریلیون سال،109 Cd- بانیمه عمر6/426 روز و Cd-115 با نیمه عمر 46/53 ساعت می باشد.مابقی ایزوتوپهایرادیو اکتیودارای نیمه عمری کمتر از 5/2ساعت بوده که اکثر آنها نیمه عمرشان کمتر از 5 دقیقه است.این عنصر دارای 8ایزومر هسته ای «meta state) است که پایدار ترینشان Cdm-113 ( با نیم عمر 14.1 سال) ، Cdm-115 (با نیم عمر 44.6 روز) و Cdm-117 ( با نیمه عمر 3.36 ساعت) می باشد.
ایزوتوپهای کادمیم از نظروزن اتمیدر بازه از واحد Cd-97» amu ) ، تا Cd-138) amu129.934 ) قراردارند. حالتفروپاشی اتمیبلافاصله ، پیش از دومینایزوتوپ پایدار فراوان ، Cd-12 ،الکترونگیری و حالت بلافاصله بعدی ،کاهش بتامی باشد .محصول فروپاشیاصلی قبل از Cd-112 ، عنصر 47 «نقره) و محصول بعد از آن عنصر 49 ( ایندیم) است.
هشدارهــــــــا
کادمیم از معدود عناصریاست که هیچگونه نقش ساختاری در بدنانسانندارد.این عنصر و محلول ترکیبات آنحتی به میزان بسیار کم ،سمیهستند و در اندامها ومحیطزیست ،ذخیرهمی شوند.
استنشاق گرده های کادمیمبه سرعت دردستگاهتنفسی وکلیهها ایجاد مشکلاتی می کند که می توانند کشنده باشند ( اغلب ازنارسائی کلیوی). خوردن هر مقدار قابل ملاحظهای ازکادمیم موجب مسمومیت سریعکبد وکلیه ها می گردد.ترکیباتی که محتوی کادمیم هستند نیزتاریخچه نظردهید

ایزو

وفور طبیعی

نیمه عمر

DM

DE MeV

DP

188Cd

0.89%

Cd با60 نوترون پایدار است

109Cd

{syn.}

462.6 d

ε

0.214

109Ag

110Cd

12.49%

Cd با62 نوترون پایدار است

111Cd

12.8%

Cd با 63 نوترون پایدار است

112Cd

24.13%

Cd با 64 نوترون پایدار است

113Cd

{syn.}

7.7 E15 y

β-

0.316

113In

113Cdm

{syn.}

14.1 y

β-
IT

0.580
0.264

113In

114Cd

28.73%

Cd با 66 نوترون پایدار است

116Cd

7.49%

Cd با 68 نوترون پایدار است

 

 

silver - cadmium - indium

__Cd
Hg

 

جدولکامل

عمومی

نام, علامت اختصاری, شماره

Cadmium, Cd, 48

گروه شیمیایی

فلز انتقالی

گروه, تناوب, بلوک

12, 5 , d

جرم حجمی, سختی

8650 kg/m3, 2

رنگ

خاکستری نقره ای فلزی

خواص اتمی

وزن اتمی

112.411 amu

شعاعاتمی (calc.)

155 «161» pm

شعاع کووالانسی

148 pm

شعاع وندروالس

158 pm

ساختار الکترونی

Kr]4d10 5s2]

-eبازای هرسطح انرژی

2, 8, 18, 18, 2

درجه اکسیداسیون«اکسید)

2 «بازملایم)

ساختار کریستالی

شش گوش

خواص فیزیکی

حالتماده

Solid _)

نقطه ذوب

594.22 K (609.93 °F)

نقطه جوش

1040 K (1413 °F)

حجم مولی

13.00 ש»10-6 ««متر مکعب برمول

گرمایتبخیر

100 kJ/mol

گرمای هم جوشی

6.192 kJ/mol

فشاربخار

14.8 Pa at 597 K

سرعت صوت

2310 m/s at 293.15 K

متفرقه

الکترونگاتیویته

1.69 «درجه پائولینگ)

ظرفیت گرمایی ویژه

233 J/«kg*K)

رسانائی الکتریکی

13.8 106/m اهم

رسانائی گرمایی

96.8 W/«m*K)

1st پتانسیلیونیزاسیون

867.8 kJ/mol

2nd پتانسیل یونیزاسیون

1631.4 kJ/mol

3rd پتانسیل یونیزاسیون

3616 kJ/mol

پایدارترین ایزوتوپها

 

واحدهایSI& STP استفاده شده مگر آنکه ذکر شدهباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  انتشار : ۶ آذر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1132

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما