مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1865
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13041322

فروشندگي طلا و جواهر


فروشندگي طلا و جواهر

تعريف فروشنده طلا و جواهر

فرشنده طلا و جواهر كسي است كه بتواند از عهده تهيه محلولها و مخلوطها شيميايي مورد نياز براي عيار سنجي فلزات قيمتي و انجام معاملات و محاسبات لازم براي فلزات و سنگهاي قيمتي ( جهت تبديل عيارهاي مختلف ) بر آيد .

توانايي تشخيص عوامل زيان آور محيط كار :

توانايي تشخيص عوامل زيان آور بستگي به مهارت و تجربه هر فروشنده طلا و جواهردارد به اين معنا كه در هنگام كار و يا نگهداري اسيدها و مواد شيميايي تشخيص دهد كه اين مواد چطور و كجا و به چه نحوي نگهداري شود .

عوامل زيان به سه دسته تقسيم مي شود :

1- عوامل زيان آور كه چندان خطر ساز نيستند و داراي اهميت كمي مي باشند .

2-عوامل زيان آور فيزيولوژيكي محيط كار مثل ضعيف شدن چشم يا تنگي نفس كه در اثر كار با اسيدها و محلوهاي شيميايي در هنگام عيار سنجي فلزات بوجود مي آيد

3- آشنايي با عوامل زيان آور شيميايي و بيولوژيكي : در مواقعي كه فروشنده مي خواهد اجناسي كه به مدت طولاني در ويترين مانده است و رنگ آنها تغيير كرده را دوباره جلا دهد و داخل ويترين قرار دهد از مواد شوينده و شيميايي استفاده مي كند ، كه در اين هنگام بايد به شيوه زير عمل كرد :

ابتدا مقداري آب را گرم كرده تا حدي كه دست در آن بسوزد ولي نجوشد بعد مقداري مواد شوينده را در آن ريخته و با يك مسواك يا برسي كه الياف آن پلاستيكي يا مويي باشد قطعات مورد نظر را فرچه زده و در داخل خاك اره چوب مي گذاريم بايد سعي شود تا زماني كه اجناس كاملا خشك نشده قطعات را آرام ولي منظم ماساژ داده زيرا باعث جلاي بيشتر مي شود . اين اعمال درمورد كليه طلاهايي كه در مغازه طلا فروشي كثيف شده انجام پذير است.

حال اگر شخصي به شما طلايي فروخت كه كاملا سالم بوده و فاقد هر گونه شكستگي يا پارگي باشد و بخواهيد آن قطعه را داخل ويترين گذاشته و بفروشيد رعايت نكات زير لازم و ضروري مي باشد :

ابتدا قطعه را ذوغاب مي كنيم .

ذوغاب كردن :

جهت اين عمل يك كاسه مسي ( حتما مسي و يك تكه باشد ) را انتخاب كرده و داخل آن يك ليتر آب ريخته و سپس آن را حرارت دهيد تا جايي كه كاملا بجوشد سپس 40 سي سي جوهر نمك زرگري به آن اضافه مي كنيم بعد قطعه طلاي مزبور را تابانيده و داخل كاسه مس بيندازيد و بگذاريد تا چند لحظه بجوشد اگر با يك بار ذوغاب كردن قطعه مورد نظر تميز شد تكرار آن لازم نيست اما در غير اين صورت تا 3 بار مجاز به انجام اين كار هستيد . نكته مهم اينجاست كه آب اسيد محلول داخل كاسه مسي به هيچ وجه با آهن تماس نداشته باشد زيرا اگر آهن به داخل محلول فرو رود قطعه شما تميز نخواهد شد و لكه هاي سياه و قرمز به خود مي گيرد و بايد براي زير و رو كردن قطعات طلا و نقره در محلول اسيد از يك تكه چوب استفاده كنيد كم يا زياد بودن محلول بستگي به مقدار فلز قيمتي شما دارد .

اسيد بوريك فقط در تعميرات طلا استفاده مي شود و براي قطعاتي كه در آنها از تسمه و صفحه طلا استفاده شده كاربرد دارد .

قبل از آنكه به قطعه طلا حرارت دهيم آنها را در پودر اسيد بوريك يا آب اسيد بوريك آغشته مي كنيم زيرا اين عمل باعث مي شود رنگ قطعه در اثر حرارت سياه نشود .

تابيدن :

هنگامي كه مي خواهيد قطعات طلا و يا نقره را داخل محلول كنيد اگر آن را بصورت نتابيده به داخل محلول بيندازيد اثرات لازم بر روي قطعات ايجاد نمي گردد ولي در صورت تابيدن محلول جوهر نمك كاملا بر طلا تاثير گذاشته و آن را تميز مي كند .

تابيدن فلزي قيمتي اين است كه پس از نورد كردن ، فلز حالت نرمي خود را تا حدود زيادي ا زدست مي هد و حالت فنري پيدا مي كند كه اگر به همان حالت كار نورد ادامه يابد فلز حالت شكن ( پارگي يا شكستگي فلز ) پيدا مي كند ،در اين صورت فلز را روي تور مخصوص تابيدن قرارداده سپس مشعل حرارت را روي آن آرام حركت مي دهيم تا جايي كه همه قسمتهاي فلز سرخ شود سپس شعله را خاموش كرده و پس از سرد شدن كامل فلز دوباره كار نورد را ادامه مي دهيم .

تذكر مهم : هر گاه اندازه فلز مورد نظر در هنگام نورد كردن به 2 برابر اندازه ي اوليه خود برسد بهترين زمان تاباندن فلز مي باشد . درجريان نورد كاري فلز ممكن است گاهي لازم باشد تا سه بار يا بيشتر فلز را بتابانيم .

براي پرداخت كار سه روش كلي را بايد در نظر داشت :

1- پرداخت با موتور : اين روش براي پرداخت طلا در همه رنگها و نقره استفاده مي شود ، براي قطعه طلاهايي كه رنگ آنها قرمز است و بايد با موتور پرداخت شوند فقط همين راه تجويز مي شود ولي قطعات طلايي كه رنگ آنها زرد است و با موتور پرداخت نمي شود بايد عمل شوره كاري را انجام دهيم دربعضي از قطعات ممكن است طلاي مورد نظر 2 تكه باشد تكه بالايي قرمز و قطعه زير آن زرد رنگ باشد لازم است تكه قرمز با موتور و تكه زرد با شوره پرداخت شود .

2- شوره كردن :

شوره تشكيل شده است از شوره نمك زمه بعد از آنكه قطعات طلا را ذوغاب كرديم با توجه به آنكه رنگ آنها زرد است در همان حالت كه طلا خيس است آن را داخل پودر شوره فرو بريد و خوب آن را زير و رو كنيد تا تمام نقاط قطعه به شوره آغشته شود سپس آن را بر روي تخته نسوز گذاشته و يا با چفت آن را بگيريد و خيلي آرام به آن حرارت دهيد و قطعه رابتابانيد حركت چرخش دست بايد خيلي سريع باشد شوره بر روي كار يا قطعه زولبيايي رنگ مي شود بعد آن را در آب فرو برده و سپس آن را فرچه سيمي بزنيد دراين حالت قعطه طلا براي ذوغاب دوم يا ذوغاب بعد از شوره كاري آماده مي شود البته براي شوره كاري با توجه به قطعات كار هر كس روش كار خود را دارد ، اگر قطعه طلا نگين دار بود و نگين آن برليان اصل و غير قابل پياده شدن بود مي توانيد قطعه را با نگين جرارت دهيد ولي حتما پس از حرارت دادن چند لحظه اي صبر كنيد تا قطعه سرد شود و بعد آن را داخل آب كنيد . چون اگر داغ باشدو يكدفعه آن را سرد كنيد نگين مي شكند حال اگر قطعه طلا داراي نگين بود از قبيل برليان اتمي ، فيروزه ، زمرد و غيره حتما بايد نگين پياده شود و بعد عمل حرارت و شوره كاري انجام شود.

نگين هايي كه در برابر حرارت مقاوم هستند عبارتند از : برليان ، الماس ، ياقوت

جدول سختي مويا موهس :

1- تالك 2- ژيپس 3- كنسيت 4-فلوريت 5- آپاتيت 6- فيروزه 7- ارتوز
8-گوارتز9- كراندوم (مادرسنگ ياقوت ) 10- الماس

طرز تهيه ذوغاب بعد از شوره كاري :

ابتدا آب تميز را جوش آورده و در داخل يك ظرف پلاستيكي مي ريزيم و به آن جوهر نمك اضافه مي كنيم ( تاكيد مي شود ظرف حتما پلاستيكي باشد )‌ در اين لحظه كار شوره شده را داخل ذوغاب مي ريزيم و اجازه مي دهيم كه تا چند لحظه داخل آن باقي بماند ( زير يك دقيقه ) و بعد با يك وسيله چوبي آن را از داخل ذوغاب خارج مي كنيم و فرچه مي زنيم.

تذكر : اگر بر روي تخته نسوز تكه طلايي را شوره كرديم ديگر نبايد روي آن قطعه عمل جوشكاري انجام دهيم زيرا باقي مانده پودر شوره باعث كسر فلز قيمتي مي شود.

2- روش ذاغ نمك كردن : موادي كه در ذاغ نمك كردن استفاده مي شود عبارتند از: شوره نمك نشادور براي ذاغ نمك كردن هم مثل شوره كردن عمل
مي كنيم با اين تفاوت كه در ذاغ نمك كردن دود و دم بيشتري ايجاد مي شود و چون دود آن سمي تر از شوره كاري مي باشد كاربرد آن كمتر است .

پرداخت كاري با موتور : همانطور كه قبلا گفته شد قطعه طلاهايي كه رنگ آنها قرمز است و يا به قرمزي مي زند را با موتور پرداخت و جلاء مي دهند اين دستگاه از اجزاي زير تشكيل شده است :

1- موتور 2- سرمحور موتور 3- جعبه موتور ( جعبه پرداخت ) 4- فرچه پنزا
5- داروي پنزا 6- فرچه جلاء 7- داروي جلاء

فرق پنزا و جلاء :

فرچه پنزا از قطعه پارچه هاي تشكيل شده كه خيلي محكم بهم دوخته شده است و از نظر كار هم فرچه پنزا آثار سوهان كاري ورد جوشها را از بين مي برد ولي فرچه جلاء از پارچه هاي نرم و ترجيحا پشمي و كمي راحت تر نسبت به فرچه پنزا دوخته شده اند و براي پرداخت جلاي آيينه اي استفاده مي شود . ( پرداخت با موتور )

پس از آنكه كار را ذوغاب كرديم اگر قطعه نياز به سوهان كاري دارد آن را سوهان
مي زنيم وسپس سمباده كاري قطعه آماده براي پنزا مي باشد فرچه پنزا را بر روي سر محور موتور گذاشته و آن را محكم مي كنيم سپس موتور را روشن كرده و جلوي فرچه را روي دارو پنزا قرار مي دهيم بر اثر چرخيدن فرچه و مماس شدن بادارو پنزا مقداري از آن به فرچه ماليد مي شود بعد از آن قطعه طلاي مورد نظر را بر روي فرچه قرار داده و با يك فشار مناسب قطعه را مماس مي كنيم دقت مي كنيم كه تمام نقاط قطعه به فرچه پنزا بخورد مخصوصا آثار سوهان كاري و جوشكاري در ضمن بايد دقت كنيد كه چرخش موتور و سرعت آن قطعه كار را از دستتان در نياورد و پس از اين عمل و اتمام عمل پنزا قطعه آماده جلا است هنگامي كه كار پنزا انجام شد موتور را خاموش كرده و فرچه پنزا را باز مي كنيم سپس فرچه جلاء را بر روي موتور نصب كرده و به همان روش قبل به داروي جلاء آغشته مي كنيم و به همان روش پنزا قطعه را جلاء مي زنيم سعي مي كنيم تمام نقاط آن آينه اي و تميز شود سعي مي كنيم از ماسك و لباس كار استفاده شود چون داروها از مواد شيميايي هستند. بعد از اتمام پرداخت كاري با موتور مقداري آب را جوشانده كمي مواد شوينده را اضافه مي كنيم و قطعات پرداخت شده را داخل آن ريخته و با يك مسواك و يا يك فرچه پلاستيكي قطعه را فرچه مي زنيم سپس آبكشي كرده در داخل خاك اره قرار مي دهيم.

توانايي عيار سنجي قيمتي با سنگ محك و تيز آب:

معمولاً تيز آب عيار سنجي را هر طلاسازي (طلا فروشي) شخصاً تهيه مي كند بدليل اينكه از رعايت نسبت لازم (1 به 25) اطمينان كامل داشته باشد. تيز آب تشكيل شده است از جوهر نمك و تيز آب كه با هم مخلوط مي شوند، البته در بازار ظروف كوچكي از آن وجود دارد كه عيار شده اند و براي تعيين عيار طلا استفاده مي شود. براي عيار سنجي تقريبي معمولاً از يك شاخص يا كليد استفاده نمي كنند كه عيار يك قطعه طلا را با مطابقت شاخص يا كليد مي سنجند تعداد دفعات كشيدن قطعه و شاخص بر روي سنگ محك بايد يكي باشد حدود 10 الي 20 مرتبه همچنين مقدار فشاري كه هنگام كشيدن قطعه و شاخص بر روي سنگ محك وارد مي كنيم يكسان باشد. براي عيار سنجي تقريبي هنگامي كه شما دو نشانه را يكي مربوط به شاخص و ديگري مربوط به قطعه طلايي كه عيارش مشخص نيست را روي سنگ محك مي كشيد بايد در اثر تجربه بسيار زياد عيارش را تشخيص دهيد بايد از نرمي و سفتي و همچنين رنگ دو قطعه طلا عيار اين دو را و حتي اختلافاتش را تشخيص دهيد حال براي اطمينان بيشتر چند قطره تيز آب را بر روي هر دو قطعه مي چكانيم و با يك وسيله پلاستيكي (مثل ني خودكار) به طور يكنواخت تيز آب را بر روي نشانه ها هدايت مي كنيم اگر هر دو نشانه با هم محو شد عيار نشانه شاخص با عيار نشانه ديگر يكي است. اگر نشانه شاخص زودتر محو شد عيارش از نشانه ديگر پايين تر و اگر نشانه شاخص زودتر محو شد عيارش از نشانه ديگر پايين تر و اگر نشانه شاخص ديرتر محو شد عيارش از نشانه ديگر پايين تر و اگر نشانه شاخص ديرتر محو شد عيار اين نشانه از نشانه ديگر بالاتر است.

كاتاليزور:

به ماده اي گفته مي شود كه در واكنشهاي شيميايي دخالت نمي كند ولي سرعت واكنش را كم يا زياد مي كند. گاهي اوقات گرما و انرژي نيز مي توانند به انجام واكنش شيميايي و سرعت آن كمك كنند كه گرما در عيار سنجي تقريبي باعث سرعت واكنش مي شود. همانطور كه قبلاً ذكر شد سنگ محك را بايد گرم كنيم تا به دماي بدن برسد (30 درجه سانتيگراد) معمولا روش گرم كردن به اين طريق است كه چند دقيقه اي سنگ محك را در دست مي گيريم و يا با بازدم آن را گرم مي كنيم و يا چند دقيقه اي كنار لامپ روشن نگه مي داريم اگر احياناً فراموش كرديم سنگ محك را گرم كنيم و دو نشانه طلا و تيز آب را روي سنگ محك كشيده ايم تا عيار سنجي را انجام دهيم ولي تغيير رنگي مشاهده نكرديم انگشت سبابه خود را بر روي تيز آب و دو نشانه فشار مي دهيم و بلافاصله بر مي داريم گرماي دست كافي است تا تغيير رنگ حاصل شود.

ترازو:

هنگامي كه مي خواهيم طلا و نقره را وزن كنيم بايد از سلامت ترازو اطمينان حاصل كنيم و قبل از استفاده از ترازو آن را دقيقاً بررسي و تنظيم كنيم.

ترازوها بر دو نوع هستند: 1- ترازوي كفه اي 2- ترازوي كامپيوتري

1-ترازوي كفه اي: از چند قسمت تشكيل شده است: پايه يا تنه- محور نگهدارنده- پيچ هاي ترازو- گيره يا بازوهاي دو كفه- كفه هاي ترازو- تراز يا شاغولدر ترازو هاي نو هنگامي كه قطعات را بر روي هم سوار كرديم و اهرم را چرخانديم دو كفه ترازو بايد به طور مساوي روبروي هم قرار گيرد و به اين دليل ترازوي نو را ذكر كرديم چون ترازوي دست دوم به علت استفاده از حساسيتشان كم شده و ممكن است در وزن كردن طلا دچار مشكيل شويم.

2- ترازوهاي كامپيوتري: معمولاً طلافروشها از اين نوع ترازو استفاده مي كنند و از 50 سوت شروع مي شود به بالا اين ترازوها سه نوع هستند: يك صفر- سه صفر- پنج صفر

منظور از صفر بيان شده تعداد رقمها بعد از مميز مي باشد. ترازوها را معمولاً در يك محفظه شيشه اي قرار مي دهند زيرا جريان باد بر روي وزن تاثير گذارست و ترازو هاي كامپيوتري هم داراي تراز مي باشند كه محل قرار گرفتن اين ترازوها حتماً بايد صاف باشد زيرا كج بودن محل ترازو بر روي وزن تاثير گذارست.

فروشنده طلا و جواهر:

فروشنده طلا و جواهر 3 نوع است: 1- فروشنده بنكدار 2- فروشنده كيفي

3- فروشنده جزء

1-فروشنده بنكدار: به فروشنده اي بنكدار گفته مي شود كه كارهاي توليدي كارخانجات طلاسازي را در وزن هاي بالا خريداري نموده و به صورت عمده د راختيار مشتريان قرار مي دهد، هر فروشنده بنكدار براي ارائه كار خود بايد فاكتوري با مشخصات زير ارائه دهد:

نام فروشنده يا اسم مغازه- نام خريدار- نوع جنس- اجرت هر كرم- وزن كل- اجرت ساخت - نحوه تسويه حساب- تاريخ فروش- قيمت كل- آدرس- امضاء فروشنده در قسمت تسويه حساب اگر مقداري از طلا يا اجرت باقي ماند در همان قسمت قيد
مي شود هر فروشنده بنكدار سود خود را بصورت در صدي به اجرت ساخت اضافه
مي كند كه معمولا بين 20 تا 30 درصد اجرت هرگرم مي باشد.

2- فروشنده كيفي : فروشنده هاي ديگري هستند كه كار بنكدار را بصورت سيار انجام مي دهند اين فروشندگان اصطلاحا كيفي ناميده مي شوند و كار ساخته شده را در مغازه ها ارائه مي دهند. اين فروشنده ها كارت يا مجوز رسمي از اتحاديه طلا و جواهر دارند و بدون داشتن اين مجوز از رسميت كامل برخوردار نيستند .

3-فروشنده جزء: در اين نوع فروشندگي طلاهاي خريداري شده از بنكدار به صورت جزئي درمعرض فروش در مغازه قرار مي گيرد .

اطلاعات لازم و ضروري براي يك فروشنده : 1- قيمت روز طلا 2- اجرت ساخت
3- وزن 4- سود فروشنده

1- قيمت روز طلا يا مزمه يا في طلا هر سه به يك معناست . قيمت طلا بر اساس هماهنگي لازم بين اتحاديه طلا و جواهر و بانك مركزي ايران مشخص مي گردد تغيير اوضاع سياسي و اقتصادي در تعيين اين قيمت دخيل مي باشد بطوريكه همزمان با افزايش نابساماني سياسي در هر كشوري قيمت طلا به علت پشتوانه بودن آن در حال افزايش خواهد بود معمولا در ايران مزمه بر اساس يك مثقال طلاي705 ( عيار 17 ) تعيين مي شود كه فروشنده مي تواند آنرا تبديل به گرم كرده و آن را به عيار مورد نياز خويش تبديل نمايد . قيمت 1 گرم طلاي عيار 18 آب شده نيز به عنوان مزمه استفاده مي شود .

فرمول محاسبه :

قيمت 1 گرم طلاي 18 عيار = ( 8-6/4 × عيار داده شده ) ÷ ( عيار خواسته شده × قيمت 1 مثقال طلاي 17 عيار )

مثال؛ قيمت 1 مثقال طلاي عيار 17 صدو هفتاد هزار ريال مي باشد قيمت 1 گرم طلاي عيار 18 و 22 و 14 را محاسبه كنيد ؟

750×170000

608/4×705

12750000

64/3248

ريال 39247 = -

  • معمولا در بازار براي محاسبه مزمه ( قيمت روز ) 1 گرم طلاي عيار 18 از روي يك مثقال عيار 17 ، با قيمت 1 مثقال عيار 17 را تقسيم بر عدد52 331/4
    مي كنند و قيمت بدست مي آيد .

عدد 52 331/4 از فرمول زير بدست مي آيد :

705

750

33152/4 = 608 41×

تذكر : براي عيارهاي ديگر بايد از فرمول شماره 1 استفاده شود .

2- اجرت : به مقدار پولي كه بابت ساخت هر گرم طلا به كارخانه طلا سازي يا به بنكدار پرداخت مي گردد اجرت مي گويند . اجرت كار تنوع زيادي دارد و كارهايي كه مدل جديد تري باشند و يا نگين دار باشند معمولا اجرت بالاتري دارند ، اجرت در طلاسازي به علت دقت زياد كار و احتمالا به خاطر كسر زيادتر و استفاده از سنگهاي قيمتي كه احتمال شكستن آنها وجود دارد معمولا بالاتر است حتي بعضي اوقات تا 4 يا 6 برابر طلا نيز رسيده است . در كشورهاي اروپايي نوع كار اجرت دارد يعني اجرت را با فلز متن نمي سنجند بلكه به نوع كار انجام شده مي سنجند اما در ايران يك نوع كار بر روي دو فلز اجرت هاي متفاوت دارند .

3- وزن : معمولا با يكي از 4 نوع ترازوي زير عمل توزين انجام مي گردد:

ترازوي يك كفه با دقت 1/0 گرم ترازوي 2 كفه اي طرح آلمان با دقت 01/0 گرم ترازوي ديجيتال با دقت 001/0 گرم ترازوي ديجيتال آنالتيك با دقت عمل 0001/0 گرم

حساسيت ترازوي آنالتيك باعث محدوديت استفاده از آن شده است .

4- سود فروشنده : ميزان سود فروشنده بر اساس عرف عام در بازار بين 8 تا 10 درصد مي باشد .

طريقه فروش :

با داشتن اين 4 عامل قيمت فروش را به سهولت مي توان محاسبه كرد:

فرمول فروش طريقه فروش 08/0+ ‌] وزن كل × ( اجرت هر گرم + قيمت هر گرم )[

مثال : 1- گوشواره به وزن 800/5 سوت مورد نظر مشتري مي باشد اگر اجرت هر گرم 2000 ريال باشد و قيمت هرگرم طلاي 18 عيار 40000 ريال باشدقيمت كل را حساب كنيد .

08/0+ ] وزن كل × ( اجرت هر گرم + قيمت هر گرم ) [

+ ( 800/5 × ( 2000+40000))

8×243600

100

ريال 880/630/2 = 19448 =

2- انگشتر جواهر كه تعداد 16 نگين 30 سوتي روي آن سوار شده مورد در خواست مشتري مي باشد . اگراجرت بر اساس تعداد نگين و از قرار هر نگين 30000 ريال باشد و هر گرم طلاي 18 عيار 40000 ريال مقدار كل را محاسبه نماييد ؟وزن انگشتري 800/5 مي باشد.

08/0+ ] وزن كل × ( اجرت هر گرم + قيمت هر گرم ) [

8%+] ( 30000×16 ) +( 800/5 ×40000) [

قيمت كل فروش به مشتري 768960= 8% + 712000 = 48000+232000

به اين ترتيب ابتدا قيمت كل طلا را حساب كرده و بامجموع اجرت و قيمت نگين ها جمع كرده و 08/0 را به آن اضافه مي كنيم .

حال ممكن است فروشنده خريدار طلا از مشتري باشد در اين صورت فروشنده با 2 حالت روبروست :

طريقه خريد :

درحالت اول مشتري به ازاي طلاي خود پول نقد مطالبه مي كند در اين حالت فروشنده براي خود سود 05/0 در نظر گرفته و قيمت را با فرمول زير محاسبه مي كند

پولي كه بايد به مشتري داده شود 05/0- قيمت روز طلا × وزن فرمول خريد از مشتري

طريقه معارضه :

در حالت دوم مشتري به ازاي طلاي مشتري به او طلا مي فروشد كه در اصطلاح طلا معاوضه مي شود و چون فروشنده سود خود را در طلاي فروخته شده به دست
مي آورد لذا طلاي مشتري را بدون كسر 05/0 حساب مي كند.

مثال خريد 1- مشتري انگشتري به وزن 7 گرم را مي فروشد قيمت خريد همان انگشتر را از مشتري محاسبه كنيد؟

قيمت هر گرم طلا 40000 ريال

226000 = 05/0 {40000 × 7}

وجه قابل پرداخت به مشتري = 05/0 {قيمت روز طلا × وزن}

مثال معاوضه

1- سرويسي به وزن 75 گرم مورد درخواست مشتري مي باشد اگر اجرت هر گرم 4000 ريال باشد مشتري طلايي به وزن 80 گرم را در ازاي آن بدهد اختلاف حساب را محاسبه نماييد؟ (قيمت روز طلا 40000 ريال)

08/0 + {وزن كل × (اجرت هر گرم + قيمت هر گرم) }

3564000 = 08/0 + {75 × (4000 + 40000) }

05/0 {قيمت روز طلا × وزن}

3200000 = 40000 × 80

پولي كه بايد مشتري به فروشنده بدهد. 364000 = 3200000 - 3564000

2- انگشتري به وزن 6 گرم و با يك برليان 1 قيراني كه ارزش آن 1500000 ريال و اجرت ساخت آن 5000 ريال مي باشد مورد نظر مشتري مي باشد مشتري در ازاي آن يك گردنبند ياقوت به وزن 60 گرم 0 ارزش نگين آن 300000ريال است ارائه مي دهد اختلاف حساب را محاسبه كنيد با توجه به اينكه قيمت روز طلاي 18 عيار 40000 ريال است.

08/0 + {وزن كل × (اجرت هر گرم + قيمت هر گرم) }

1911600 = 08/0 + {1500000 + 6 × (5000 + 40000}

هنگامي كه قطعه مورد نظر داراي نگين هاي جواهر باشد در فرمول بعد از وزن قطعه قيمت جواهر را نوشته و 08/0 را به كل اين مجموعه اضافه مي كنيم.

{قيمت روز طلا × وزن}

2700000 = 300000 + (60 × 40000)

مبلغي كه مغازه دار بايد به مشتري بپردازد. 788400= 1911600 - 2700000

براي فروش طلاي بالاتر يا پايين تر از 18 عيار بايد نرخ روز را ضربدر عيار موجود و تقسيم به عيار 18 نمود .

يك گرم طلاي 21= عيار ÷عيار × في روز

119000= 18 ÷ 21 × 102000 مثال

قابل توجه فروشندگان محترم :

بعضي كارها را آبكاري شده ارائه مي كنند لذا جهت اطمينان قسمتي از آن را سوهان زده و سپس عيار سنجي نماييد.

1- جهت خريد سكه هاي قديمي كه عيار آنها 22 مي باشد نياز به تجربه داريد ولي از محك زدن و حرارت دادن امتناع نكنيد و در مقابل حرارت دادن به رنگ خرمايي در مي آيد كه نشانه عيار 22 است. خريد و فروش بدون فاكتور پيگرد قانوني دارد.

مشخصات لازم جهت فاكتور فروش

نام مغازه : برليان شماره :

تاريخ :

نوع جنس : عيار :

وزن جنس : في طلا :

 

2- براي براق ماندن طلاي داخل ويترين مقداري آبليموي تازه را در آب داخل ليوان ريخته و در گوشه اي از ويترين قرار داده تا تشعشعات نوري لامپ ها را بگيرد و هر ماه با آب گرم و مايع ظرفشويي و يك فرچه نرم و مويي قطعات را بشوييد و در داخل خاك اره خشك بريزيد.

3- براي امتحان پلاتين و طلاي سفيد علمي ترين يا عملي ترين روش حرارت دادن است چرا كه پلاتين در مقابل حرارت سياه نمي شود ولي طلاي سفيد در مقابل حرارت سياه مي شود. (بخاطر اينكه پلاتين يك عنصر است و بار ندارد ولي طلاي سفيد داراي بار است.)

4- براي براق كردن مي توان از پوليش طلا كه به دستمال سفيد و تميزي ماليده شده استفاده كرد و بعد از آن نيز آن را با دستمال خشك كاملاً تميز كنيد.

5- فروشندگان براي شناخت طلا بايد تيزآب هاي 17 و 18 داشته باشند تا تخمين حدودي طلا را انجام دهند.

6- از ريختن تيزآب بر روي دست خودداري كنيد.

7- براي استفاده بهتر و دقيقتر از ترازو آنرا داخل محفظه بسته قرار دهيد.

8- در هنگام خريد قطعه طلاهايي كه حالت توخالي هستد حتي الامكان آنها را با قيچي خرد كرده و بعد وزن نماييد چون كه احتمال وجود مواد شوينده و گرد و خاك و هر شيء ديگري وجود دارد.

9- در هنگام خريد كارهاي نگين دار كم ارزش وزن نگين را از وزن كل كم كنيد و بعد آن را خريداي نماييد نگينهايي نظير فيروزه و عقيق ارزش زيادي در برابر طلا ندارد ولي در موقع فروش وزن آنها اگر بر روي طلا محاسبه شود اجرت گرفته نمي شود ولي اگر وزن نگين جدا و قيمت آن جدا محاسبه شود اجرت بر آن قطعه تعلق مي گيرد.

استاندارد آموزشي سنگ شناسي :

كليواژ

هر گاه بتوانيم نگنيهاي جواهر را درامتداد شكل منظم خود معين كريستالوگرافي شكاف داده و كنيم مي گوييم جواهر داراي خاصيت كليواژ است كه كاملا بستگي به خصوصيات شبكه مولكولي كافي و نسبت مستقيم با قدرت چسبندگي اتمها دارد .

نكاتي چند در مورد الماس : كاني الماس داراي شبكه بسيار فشرده از عنصر كربن
مي باشد كه باعث بوجود آمدن سختي زياد (سختترين ماده متبلور در جهان) و مقاومت فيزيكي فوق العاده شده است اين كاني در مقابل ضربات بسيار مقاوم بوده و هادي بسيار خوبي براي حرارت است به الماسهاي رنگي الماس فانتزي هم گفته مي شود اين رنگها عبارتند از : سبز، قرمز، آبي، زرد

تعيين وزن مخصوص الماس و برليان :

تعيين وزن مخصوص الماس و برليان توسط مايعات سنگين صورت مي گيرد. مايع كلريچي كه از دو نمك مالونات و فرمات فلز تاليوم تشكيل شده داراي وزن مخصوص برابر 15/4 گرم بر سانتيمتر مكعب است كه مي توان به كمك آب مقطر آن را به ميزان دلخواه رقيق نمود. (تا حد وزن مخصوص الماس) در اين حالت الماس يا برليان در مايع به حالت معلق باقي مي ماند اين روش بسيار ساده براي تفكيك برليان اصل از شبيه سازي بكار مي رود. اغلب شبيه برليانها به علت وزن مخصوص سنگيني كه دارند در مايع كلريچي به سرعت ته نشين مي شوند.

الماس كدر و نيمه مات و ابر مانند را امروزه الماس خاكستري مي نامند.

انواع تراش الماس پيچيده و ساده مي باشد.

تراش پيچيده : معمولاً نگين هاي ريز برليان كه داراي 57 تراش هستند را برليان با تراش پيچيده مي گويند و برليانهايي كه 16 تراش دارند به آنها تراش ساده مي گويند.

وجود اتم نيتروژن در شبكه الماس باعث تقويت نور زرد مي شود و همچنين وجود اتم بور در شبكه الماس باعث تقويت نور آبي مي شود در الماسهاي رنگي كه رنگ آنها زرد است ارزش آنها بيشتر از رنگهاي فانتزي ديگر است. قلب صنعت تراش برليان در جهان كشور بلژيك و شهري بنام اسچلت است.

چند نمونه از برليانهاي مصنوعي عبارتند از :

1- استرنيوم تيتانات به نان تجاري فابوليت 2- تريم آلومينات به نان تجاري يالگ

3- زيزگن بيرنگ 4- سانير بيرنگ

5- توپاز 6- بريل شفاف

7- دُر كوهي نوعي كوارتز با بلورهاي درشت و شفاف

فرق بين الماس و برليان :

اين دو از نظر جنسيت هيچ فرقي ندارند ولي به ذرات درشت تراش خورده يا نخورده الماس مي گويند و به ذرات ريز تراش خورده برليان مي گويند.

متداول ترين تراش در بازار تراش پيچيده مي باشد كه از سه قسمت تشكيل شده :

1- صفحه پاويليون : كه قسمت فوقاني را از قسمت تحتاني جدا مي كند.

2- قسمت فوقاني : كه داراي 32 تراش به اضافه صفحه تاج مي باشد.

3- قسمت تحتاني : كه داراي 24 تراش است و نوك تيز رنگ آن سفيد و شفاف مي باشد.

برليان وايت (سفيد، روشن، شفاف) بهترين نوع برليان است. گران قيمت ترين نوع برليان نيز مي باشد كه نوع تراش و تعداد آن در قيمت گذاري آن نقش عمده اي دارد.

در مورد جواهرات اين نكته را بايد گفت كه قيمت صد در صد و مطمئن را نمي توان بر آنها گذاشت بخاطر اينكه هر طلا فروش از نظر و ديد خود راجع به آن صحبت مي كند امكان دارد شما يك انگشتر جواهر را به چند طلا فروش نشان دهيد و هر كس قيمتي جدا از ديگران برآن بگذارد.

زمرد : شكل جامع بلورهاي زمرد اغلب بصورت منشورهاي بلند و شش گوش و يا صفحه هاي منظم مي باشد. رنگ زمرد سبز است رنگ برگ درختان در بهار و كاملاً از نظر رنگ با زمردهاي مصنوعي فرق مي كند كه زمردهاي مصنوعي سبز پررنگتر هستند. در زمردهاي اصل هر چه رنگ سبز آن روشن تر باشد قيمتي تر است، از لحاظ سختي زمرد نسبت به ديگر جواهرات نرمتر بوده و شكننده است سختي آن برابراست با 5/7 ميزان سختي زمرد هر منطقه با منطقه ديگر فرق مي كند و هر چه شبكه كريستالوگرافي هگز آلوناي آن منظم تر باشد سختي آن بيشتر است.

يكي از عوامل تشخيص زمرد خط ساييدگي آن است كه به رنگ سفيد مي باشد. دو رنگي در زمرد اغلب به صورت سبز مايل به آبي در نور غير معمولي و سبز مايل به زرد در نور معمولي. هيچ جواهر ديگري به رنگ سبز چمني زمرد ديده نمي شود.

زمرد در مقابل حرارت مي شكند و تغيير رنگ نمي دهد.

واكنش زمرد در مقابل اسيدها : زمرد مانند اغلب سيليكات ها در برابر اسيدها مقاوم است به غير از اسيد هيدروفلوريك

شبيه سازي :

زمرد مصنوعي : براي ساختن زمرد مصنوعي مي توان از شيشه هايي استفاده نمود كه حاوي عنصر سرب باشد وزن مخصوص اين زمرد از زمرد طبيعي كمتر است.

كاني هايي كه ممكن است جداً با زمرد اشتباه شوند : 1- فلوريت سبز 2- تورمالين سبز 3- جادئيت در بازار معروف به جيد مي باشد 4- يشم سبز

طريقه تشخيص زمرد طبيعي با فلوريت سبز :

1- پديده دو رنگي در زمرد طبيعي ديده مي شود ولي در فلوريت سبز ديده
نمي شود.

2- وزن مخصوص فلوريت سبز بيشتر از زمرد طبيعي است.

طريقه تشخيص تورمالين سبز با زمرد :

پديده دو رنگي در تور مالين سبز خيلي بيشتر از زمرد كاهش دارد.

تشخيص شكستگي زمرد :

براي اينكه تركهاي موجود در زمرد كه نشان دهنده شكستگي آن است را از بين ببرند به آن روغني تزريق مي كنند كه رنگ آن سبز است. براي تشخيص زمرد سالم از شكسته اعمال زير را انجام مي دهيم :

اگر اين جواهر در داخل مواد پاك كننده فرو برده شود روغني كه به آن تزريق شده پاك مي گردد و عيوب نگين مشخص مي شود.

روش ديگر به اين صورت است كه اگر زمرد را زير لامپ حرارتي الكتريكي قدرتي نگهداريم روغن موجود در تركها كمي گرم شده و بصورت سيار در مي آيد، حال اگر با يك دستمال كاغذي نگين را تميز كنيم اثر روغن بر روي دستمال باقي مي ماند و اين اثر نشاندهنده روغن است كه براي رفع شكستگي زمرد بكار رفته است.

چند سنگ هم خانواده زمرد :

كاني ارزشمند و آبي رنگ آكوامارين- بريل طلايي- مورگارنت برنگ صورتي يا قرمز- گل سرخي- گوشنيت كه اغلب بصورت بي رنگ ديده مي شود همگي از نظر شيميايي جزء خانواده بريل بوده و هم خانواده زمرد محسوب مي گردد.

بريل چيست؟ كليه جواهراتي كه شفاف بوده و حالت برليالنسي دارند بريل گويند يعني از خود تلالؤ خاصي دارند.

كانيهاي مشابه و انواع شبيه سازي هاي زمرد :

اولين شيوه ساختن زمرد مصنوعي به روش ذوب تركيب شهرت دارد و به پايه تبلور زمرد بر روي هسته اي از بريل و از مايعي متشكل از حلالهاي مناسبي مانند: مولبيدات سرب مي باشد وزن مخصوص اين زمرد از زمرد طبيعي كمتر است درست مانند برليان

تراش زمرد :

نگين هاي زمرد را اغلب به صورت پله وار مي تراشند مشخصات مهم اين تراش صفحه بزرگ در قسمت تاج نگين است با اين فرم تراش رنگ نگين زمرد در برابر پديده برليانسي بسيار زيبا جلوه مي كند دليل ديگر انتخاب اين تراش براي زمرد جلوگيري از آسيب ديدگي در برخورد با اجسام سخت است زيرا در اين فرم تراش نقاط برجسته و تيز كمتر وجود دارد، از اين فرم تراش براي تهيه نگين از اغلب كانيهاي جواهر استفاده مي شود.

مشكلات تراش زمرد:

اولين مشكل در تراش زمرد ترد و شكننده بودن آن است كه ممكن است با كوچكترين ضربه بشكند و يا حتي خرد شود براي تراش زمردهاي مصنوعي از صفحه تراش كه از پودر مس سرخ رنگ، پوشيده شده با پودر الماس و آب براي سرد كردن نگين استفاده مي شود.

نكته : علت آنكه زمرد را به اين صورت مي تراشند اين است كه هنگام برخورد با يك جسم، نگين زمرد از سطح برخورد نمايد و با نوك به آن جسم مواجه نشود.

تذكر : به رنگ مخصوص زمرد (موزو) هم مي گويند.

فلامك چيست و چند تراش دارد ؟

يك نوع الماس گران قيمت است كه بين 18 تا 24 تراش مي خورد و داراي صفحه تاج بزرگ و صيقلي مي باشد.

چند سنگ قيمتي را نام ببريد؟

عقيق، توپاژ، آپاتيت، فيروزه، گارنت.

 

 

 

  انتشار : ۴ دی ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 2582

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما