مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 918
  • بازدید دیروز : 2385
  • بازدید کل : 13086056

عوامل تهدید کننده نیروی کار در محیط کار


عوامل تهدید کننده نیروی کار در محیط کار

حادثه ناشی از کار:

در کتب لغت معمولا حادثه به معنای رویداد ، واقعه و یا پیش آمد نوشته شده و بیشتر منظور عمل و یا اتفاق ناخوشایند و خارج از نظم می باشد که ممکن است خسارت مالی و یا جانی در بر داشته باشد . بنا بر عقیده برخی ، حادثه اتفاقی است پیش بینی نشده و ناگهانی که بدون مداخله خود شخص ، بر اثر یک نیروی خارجی بوجود می آید و یا به عبارت دیگر آنچه انسان را ناخواسته از مسیر زندگی طبیعی منحرف سازد و برای او ایجاد ناراحتی جسمی و روانی و یا خسارت مالی نماید ، حادثه نامیده می شود .

اهمیت حوادث ناشی از کار:

همه ساله در جهان دهها میلیون کارگر ، قربانی حوادث می شوند که منجر به کشته شدن و یا از کار افتادگی تعداد کثیری از آنها می گردد . بر طبق آمار منتشر شده در کشورهای پیشرفته صنعتی ، سالانه از هر ده نفر کارگر یکی دچار سانحه می شود و در نتیجه اینگونه سوانح ، پنج در صد روزهای کار می به هدر می رود . از این رو حوادث ناشی از کار از سویی سبب ناراحتی فرد کارگر و یا افراد خانواده اش می شود و از سوی دیگر سبب از بین رفتن سرمایه و تزلزل بنیان اقتصادی جامعه می گردد . لذا اینگونه حوادث از دیدگاههای زیر دارای اهمیت شایان توجهی می باشند.

1- از نظر انسانی 2- از نظر اجتماعی 3- از نظر اقتصادی

از نظر انسانی :

هر گونه حوادث ناشی ازکار ، ( ولو جرئی) ، سبب درد و ناراحتی شخص کارگر و افراد خانواده اش می شود و در صورتی که حادثه شدید باشد و منجر به مرگ یا از کار افتادگی دائمی می شود این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند .

از نظر اجتماعی :

از آنجا که پیشرفت و ترقی هر اجتماعی بستگی به نیروی کار افراد جامعه دارد لذا محصول کار هر کارگر نه تنها مایه امرار معاش زندگی خود و خانواده اوست ، بلکه سرمایه و پشتوانه اقتصاد یک جامعه نیز می باشد .

از نظر اقتصادی :

حوادث به هر صورت و درجه ای که باشد ، برای کارگر ،‌کارفرما و جامعه زیانهای اقتصادی در بر دارد . این زیانها به صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد تخت عنوان زیانهای مستقیم می توان از خسارات ناشی از وقفه کار به عات حادثه ، هزینه های درمانی ، سر انجام خسارات پرداختی در مورد از کار افتادگی موقت ، دایم و یا فوت بحث کرد .

بطور کلی در محیط کار عوامل مختلفی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود می تواند برای کارگران و افراد ایجاد خطرات و زیانهائی بنمائید .

الف) عوامل شیمیایی محیط کار CHEMICAL AGENTS

ب) عوامل فیزیکی محیط کار AGENTSPHYSICAL

ج) عوامل بیولوژیکی محیط کار AGENTS BIOLOGICAL

علاوه بر عوامل فوق عامل دیگری که در محیط کار وجود دارد عامل مکانیکی است . این عامل شامل انواع و اقسام ماشینهای مختلفی است که انسان با پیشرفت صنعت آنها را به کار گرفته و برای افزایش تولید از آنها استفاده می نمایند . استفاده از ماشین سالهاست که سطح تولید را بالا برده و نسبت به افزابش جمعیت و تولیدات ماشینی و صنعتی کشورها را نیز روبه توسعه گذاشته است . در حفاظت صنعتی در مورد چگونگی استفاده و کاربرد ماشین آلات صنعتی به نحوی که سلامت کارگران و افراد تامین گردد ، بحث مفصل اختصاصی داده شده است .

در علم ارگونومی یا مهندسی انسانی نیز چگونگی تطبیق کار ماشین با انسان و یا چگونگی تطبیق انسان یا ماشین مورد مطالعه قرار می گیرد . به زبان دیگر استفاده از ماشین ، راحت ، سریع و مطمئن بوده و باید از وسایل استحفاظی خاصی برخوردار باشد و در صورتیکه کارگر نداشته و یا به طور اشتباه از ماشین استفاده کند بطور خودکار از کار بازمی ایستد .

عوامل فیزیکی زیان آور محیط کار :

عوامل و شرایط فیزیکی محیط کار ، عبارت از مجموعه عوامل و شرایط قابل درک به وسیله حواس پنجگانه است که جزئی از محیط فیزیکی کار را تشکیل می دهند . علاوه برجا و مکان و وسایل و ابزار کار مورد نیاز کارکنان ،‌عوامل نظیر روشنائی ، گرما ، سرما ، رطوبت ، صدا ، ارتعاش و غیره بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در بازدهی کار موثر می باشند .

1 – جا و مکان ، وسایل و تجهیزات :

محیط کار در مساله حفاظت ، عامل روانی مهمی است . استقرار کارکنان در مکان و فضای مناسب و دسترسی آنان به لوازم مورد نیاز یکی از ضروریات محیط کار است . تنگی و کوچکی فضای محیط کار و فشردگی افراد در یک محل کوچک ، علاوه بر آنکه شوق و علاقه و روحیه کارگران را از بین میان می برد ، آنها را معذب می کند و در بسیاری از موارد ممکن است سوانح ناگواری در محیط بوجود آورد .

2- روشنائی:

روشنائی به عنوان یک عامل حفاظتی در محیط ، دارای اهمیت بسزایی می باشد نور نه تنها برای دیدن اشیاء و استفاده از آنها و انجام کارها ضروری است بلکه عاملی مهم برای ایجاد یک محیط کار مطبوع و دلپذیر است میزان روشنائی در بازدهی کار افراد بسیار موثر است . از تحقیقات متعددی که به عمل آمده چنین نتیجه گرفته شده است ، که اگر روشنائی با نوع کاری که باید انجام گیرد ، متناسب و کافی باشد ، بر کارآیی افراد می افزاید و به ظن قوی بطور مستقیم به تقلیل حوادث مکم می کند .

در صورتی که حوادث ناشی از خستگی باشند ، روشنائی متناسب به منزله تدبیری برای پیشگیری از حوادث است . در محیط کار ، دشواریهایی که از نظر دید بروز می کند ، باید با توجه به ماهیت و نوع کار و دقت مورد نیاز میزان نور به حدی تعبیه شود که کارکنان بتوانند کارهای خود را به راحتی انجام دهند .

نورکافی و مناسب در محیط کار دارای محاسن زیر است :

1- جلوگیری از احساس خستگی کارکنان

2- کاهش اشتباهات

3- کاهش تعداد حوادث و سوانح در محیط های کارگاهی

4- بهبود روحیه کارکنان

5- بهبود کیفیت کار و افزایش بازدهی

3- آثار تهویه در محیط کار :

منظور از تهویه در ادارات و محیط های کار ، عبارت است از کنترل کیفی هوای داخل اینگونه محلها ، از نظر درجه حرارت ، میزان رطوبت ، جریان هوا و احیاناً تصفیه مواد مضده موجود در هوا : هدف از تهویه در محیط کار آن است که افراد از تغییرات درجه حرارت هوا دچار ناراحتی نشوند و درجه حرارت و رطوبت هوا همواره متناسب با نیازهای فصل بوده ، جریان هوا سالم در محیط کار تضمین شود . درجه حرارت مناسب بستگی به نوع کار در محیط مورد نظر دارد . وقتی که گرمای اتاقی بیش از حد طبیعی باشد ، برای حفظ سلامت مناسب نیست و اصولا درجه حرارت بیش از 21 درجه سانتی گراد برای ادارات اضافی است.

به غیر از حرارت ، میزان رطوبت هوا نیز موثر است . هرچه رطوبت هوا زیادتر باشد ، درجه حرارت کمتری قابل تحمل خواهد بود .

مثلا ممکن است انسان در 30 درجه سانتی گراد و حرارت ،‌20 ٪ رطوبت احساس راحت و آرامش کند ، ولی در همین میزان حرارت با 50٪ رطوبت احساس ناراحتی می کند و هرچه میزان رطوبت هوا بیشتر شود ، احساس ناراحتی نیز بیشتر خواهد شد . حداکثر میزان رطوبت قابل تحمل در هوا 70 ٪ می باشد به طور کلی رطوبت زیاد مقدمه بعضی بیماریها و گاهی نیز باعث تشدید آنها می گردد .

سرما نیز به همان اندازه گرما در افراد و میزان بازدهی کار آنان اثر نامساعد دارد . در مناطقی که دارای زمستانهایی سرد است ، تا حین وسایل حرارتی ، از قبیل بخاری و سیستم حرارت مرکزی و غیره در محیط کار کاملا ضروری است .

وقتی که درجه حرارت از 5/15 سانتی گراد پایین تر باشد در نحوه انجام دادن کار بطور محسوسی تاثیر می گذارد و باعث کاهش بازدهی می شود . خشکی هوا نیز نه تنها باعث ناراحتی ، بلکه سبب کم شدن مقاومت بدن در برابر بیماریهای ریوی و تنفسی می شود . برای جلوگیری از آلودگی هوا باید در محیط کار جریان هوا وجود داشته باشد .

بدون تصفیه و تعویض هوا در فواصل زمانی لازم ، بوهای نامطبوع ، بویژه بوی ناخوشایند دود سیگار ، تراکم گاز کربنیک ناشی از تنفس افراد و تغییر درجه رطوبت و حرارت هوا در جهت نامساعد ، باعث ناراحتی افراد می شود . در برخی از محیط های کار با تعبیه یک هوا کش ساده می توان جریان هوا را بر قرار کرد . بدیهی است که اندازه و قدرت هواکشها با توجه به فضای محیط کار انتخاب می شود . این کار یک روش علمی و صحیح برای تصفیه هوا بشمار می رود .

4- صدا :

اشخاصی که در کارگاههای مختلف صنعتی ، مانند کارخانه صنایع سنگین ، کارگاههای موتور جت و غیره کار می کنند ، کارگرانی که با چکشهای نپوماتیک ، مته های برقی پر سر و صدا و ماشین های برش سرکار دارند و سرانجام کارگران صاف کار ، آهن گر ، فلزکار ، نجار و غیره بیش از همه در معرض خطر ضایعات جبران ناپذیر گوش قرار دارند . شدت صدا بر حسب مربع فشار صدا نشان داده می شود .

 

بطور کلی صدا در محیط کار از دو عامل نشأت می گیرد :

  1. صداهایی که در داخل ساختمان ایجاد می شود ، مثل سروصدای ناشی از کار ، دستگاه ها ، ماشین ها ، زنگ تلفن ، غیره
  2. صداهایی که منشأ آن خارج از محیط کار است . مانند صدا و بوق اتومبیلها ، همهمة عابران که به دلیل مجاورت محیط کار با خیابان یابا محیط های شلوغ ایجاد می شود .

اثرات سروصدا :

1- ایجاد ناراحتیهای روانی در شکلهای مختلف

2- تغییرات فیزیولوژیکی

3- دستگاه شنوائی

4- اثر بر راندمان کار

5- عدم ارتباط پرسنل در محیط کار

5- ارتعاشات :

وسایل و ابزارهای دارای ارتعاش می توانند به بافت نرم دستها صدمه زده در فواصل دستها و بخصوص مچ و آرنج درد تولید نمایند . در اندامهای کارکنانی که با لوازم بادی و اره های زنجیری کار می کنند ، معمولاً کیستها ، حفره ها پدید می آید که در پرتونگاری از استخوانهای مچ قابل استفاده است . ضایعه شایع دیگر رنگ پریدگی انگشت بر اثر ارتعاش است . این حالت در مشاغل گوناگونی پدید می آید و تمام کسانی که از ابزارهای بادی یا چرخنده برای سائیدن یا منظورهای مشابه استفاده می کنند ، در معرض خطر هستند .

ارتعاشات موثر بر انسان به دونوع است :

1- ارتعاشات حاصل از لرزش امواج صوتی

2- ارتعاشات حاصل از لرزش امواج فوق صوت

6 – فشار :

فشار هوا در مجاورت دریا 760 میلی متر جیوه است و مقداری فشاری که بر هر سانتی متر مربع از سطح بدن وارد می شود 1033 گرم و بر تمام سطح بدن در حدود 17 الی 20 هزار کیلوگرم است و چون بین فشار هوا و فشار مایعات و گازهای داخل بدن تعادلی وجود دارد ، به راحتی این فشار را تحمل می نمائیم . با توجه به اینکه کار و فعالیت همیشه در شرایط مطلوب نیست و گاهی انسان مجبور می شود در محیط هایی با فشار هوای غیر از فشار طبیعی به فعالیت بپردازد ، لذا در معرض یک سری عوارض و بیماریهائی قرار دارد :

الف ) بیماریها و عوارض ناشی از کاهش فشار هوا

ب ) بیماریها و عوارض ناشی از ازدیاد فشار هوا

 

عوامل شیمیائی زیان آور در محیط کار :

عوامل شیمیائی مورد مصرف در صنعت سبب بوجود آمدن اکثر بیماریها و مسمومیت های ناشی از کار می باشند . برای طبقه بندی بیماریهای ناشی از عوامل شیمیائی روشهای مختلف به بکار برده شده ، ولی ظاهراً بهترین روش طبقه بندی با توجه به راه دخول عوامل شیمیائی به بدن می باشد .

الف ) بیماری ها و مسمومیت هائی که ناشی از جذب مواد از طریق دستگاه تنفسی می باشند. ذرات گرد و غبار ، گازها و دود از این طریق جذب می شوند .

ب ) بیماری ها و مسمومیت هائی که ناشی از جذب مواد از طریق دستگاه گوارشی می باشند . از موادی که از این طریق ممکن است وارد بدن شوند و ایجاد ناراحتی نمایند . فسفر و سیانور قابل ذکرند .

ج ) بیماری ها و مسمومیت هایی که ناشی از جذب مواد از طریق پوست می باشند

1- گرد و غبار 2- گازها 3- اسموگ 4- دمه 5- هیدروکربونها

1- گردو غبار :

گرد و غبار بر اثر تجزیه مواد مختلف جامد به ذرات بسیار کوچک ، تشکیل می شود که این ذرات معمولاً مدتی در هوا شناور می مانند . اعمال مکانیکی از قبیل خردکردن، اره کردن ، شکستن ، ترکاندن ، سائیدن و غیره تولید گرد و غبار می کنند . گرد و غبار از نظر اندازه از ذرات قابل رؤیت با چشم تا ذرات میکروسکپی تغییر می نمایند . گردوغبار ممکن است دارای منشاء معدنی – شیمیایی باشد . بهرحال انتشار و پراکندگی آنها در محیط کار ، در افرادی که با آن تماس پیدا می کنند ، بر حسب جنس گردوغبار ، اندازه ذرات و طول مدت استنشاق و فاکتورهای دیگر ، احتمالاً ایجاد عوارض و بیماریهایی گوناگون خواهد نمود . گردوغبار را برحسب اینکه باعث بیماریهای حرفه ای می شوند یا نه ، به دو دسته تقسیم می کنند :

الف ) گردوغبار بی اثر

ب ) گردوغبار سمی

بی اثر مانند : پورد کربن ، کربنهای کلسیم و منیزیم ، سیمان ، گچ ،‌گردوغبار آهن .

سمی مانند : سیلیکاتها ، زغال سنگ ، حشره کشها ، سرب ، گردو غبار رادیواکتیو.

2- گازها :

گاز به ماده ای گفته می شود که بالاتر از حرارت بحرانی خود قرار گیرد . گازها تعدادشان بسیار زیاد و برخی از آنها در بعضی از تولیدات صنعتی به مقدار قابل ملاحظه ای به مصرف می رسند . برخی از آنها نیز بر اثر فعل و انفعالات شیمیائی ، در موقع تهیه بعضی از مواد ، تولید می شوند . اغلب گازها دارای بوی نافذ و مدت کوتاهی پس از انتشار قابل تشخیص می باشند .

بعضی از آنها دارای رنگ های خاصی هستند که در غلظت های معین ، این رنگ را می توان تشخیص داد . بعضی از گازها بی رنگ و بی بویند و بدین ترتیب وجود آنها به آسانی حس نمی شود.

این گازها در صورتی که خاصیت سمی داشته باشند ، بسار خطرناکند ، مانند گاز کربنیک ، علاوه بر داشتن خواص سمی ، برخی از گازها دارای قابلیت اشتعال می باشند ، مانند اکسید دوکربن ، گاز ذغال ، هیدروژن ، بوتان و غیره که ممکن است بر اثر عدم تشخیص وجود آنها و برخورد شعله ،آتش سوزیهای مهیبی ایجاد کنند و خطرهای جانبی و مالی زیادی بوجود آورند . لذا مسأله نشت گاز ، جست و جو و تعیین مقدار آنها در صنعت اهمیت خاصی دارد. گازهای خفه کننده به دو دسته تقسیم می شوند : یکی گازهای غیر سمی که با رقیق کردن هوا در تنفس اختلال ایجاد می کنند و دیگر گازهای خفه کننده که ضمن اختلال سیستم تنفسی و جریان خون سیستم عضلانی ، اعصاب را نیز مختل می نمایند .

3- اسموگ :

تشکیل اسموگ ، یا به عبارت دیگر دودمه را چینن می توان بیان نمود :

وقتی که سطح زمین و در نتیجه هوای مجاور آن ، به اندازه کافی سرد شود ، مه تشکیل می شود ، زمانی که مه در هوای آلوده ایجاد گردد ، ذرات مه با آلوده سازهای هوا مخلوط و دودمه را تشکیل می شود که پدیده ای بسیار خطرناک است و در اغلب حوادث ناشی از آلودگی هوا ، به عنوان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر شناخته شده است .

4- هیدروکربنها :

تولید ، ذخیره و پخش مواد نفتی صنایع پتروشیمی ، ( استعمال حلالها ) ، سوزاندن ضایعات و ذغال و چوب و همچنین احتراق و تبخیر ناقص سوختها در موتور وسائل نقلیه و چوب و همچنین احتراق و تبخیر ناقص سوختها در موتور وسائل نقلیه ، همگی از عوامل مؤثر بخش هیدروکربورها در هوا می باشند . بر طبق مطالعاتی که درباره آثار هیدروکربورها انجام گرفته ، معلوم شده است که در غلظت های معمولی هیدروکربورهای موجود در هوا بر سلامت انسان اثر مستقیمی ندارد ، ولی از طرف دیگر آثار نامطلوب اکسید کننده های فتوشیمیائی را که مقدار آنها در اتمسفر ، بستگی مستقیم با غلطت هیدروکربورها دارد، نباید نادیده گرفته آثار مضر هیدروکربورها برانسان اغلب از طریق واکنش های شیمیائی که مواد ثانوی آلودهساز تولید می کنند ، به وجود می آید . در مورد آثار مستقیم این ترکیبات می توان اثر تحریک کنندگی برخی نظیر الوئیدها را بر روی چشم و نیز خاصیت سرطانزائی ترکیباتی را ذکر نمود.

عوامل بیولوژیکی محیط کار :

عوامل بیولوژیکی محیط کار بسیار زیاد و هریک ممکن است منشاء ایجاد بیماریهای گوناگون در دسته ای از کارگران و افراد در رشته های مخلتف باشند . این عوامل عبارتند از :

ویروسها ، باکتری ها ، قارچها و انگلها . هر کدام از بیماریها دارای بحث مفصل و جداگانه ای میباشد.

محیط و شرایط کار :

محیط کار در مسأله حفاظت عامل روانی است . در بسیاری از کارگاهها دیده شده است که کثرت حوادث ، ناشی از تأثیرات محیط عمومی است . اگر روابط بین کارگر و کارفرما بد باشد یا کارگران از فرد و ساعت کار و یا سایر شرایط کار ناراضی باشند ، میزان حوادث افزایش می یابد ، حال آنکه در موقعی که ضایعات و روابط صنعتی خوب است ، عکس این قضیه صادق می باشد . تدابیری که به منظور راحتی کارگر اتخاذ می گیرد ، محیط کار را بی خطر می سازد .

رفتار کارگر نمودار محیط کار او از لحاظ مادی و روانی است .مزدهای عادلانه ، مناسبات انسانی درون کارخانه و تفاهیم صحیح کارگر و کارفرما ، یا اعطای به موقع و صحیح ترفیعات و همچنین مواظبت محل کار و تسهیلات بهداشتی خیلی بیشتر از آنچه که بعضی ها تصور می کنند ، بر عادات و رفتار کارگر تأثیر می گذارد و او را در راه حفاظت یاری می کند . زیرا این عوامل بر سرعت و نتیجه کار تأثیر قابل ملاحظه ای دارد و بطور غیر مستقیم به اعتماد به نفس و علاقه و ثبات کارکنان کمک می کند و در نتیجه ایمنی آنان را افزایش می دهد .

عدم تأمین شغلی و وضع استخدامی نامناسب ، یکی از عوامل مسلم وقوع حوادث است . اگر کارگران نگران اخراج خود باشند از تعادل روحی لازم برخوردار نیستند . و در معرض سوانح قرار خواهند گرفت در بعضی از کشورها که تضمین قانونی برای پرداخت قسمتی از مزد در هنگام غیبت وجود دارد ، ولی در موارد بیکاری چنین تضمینی وجود ندارد ، اغلب اتفاق می افتد که کارگرانی که خود را در معرض خظر بیکاری می بینند ، برای خود ایجاد حادثه می کنند ، تا برای زمان بیماری خود ، درآمدی داشته باشند .

نظم و ترتیب ، نظافت و حفاظ گذاری ماشینها ، نمونه هائی از عوامل ملاحظه ای نیز دارند . رفتار کارگرانی که در محیط های کار تمیز و منظم کار می کنند ، فرق کلی دارد و این امر در بروز حوادث کار بخوبی نمایان می شود . احترام به احساسات و شخصیت کارگر ، به او آرامش خاطر می بخشد و این امر در مورد ایمنی او از مهمترین عوامل روحی است . در نتیجه موقعی که کارفرما در مناسبات خود با کارگر دقت بیشتری به خرج می دهد و با او انسانی رفتار می کند ، کارگر بیشتر از گزند سوانح مصون می ماند . و عواملی از قبیل خستگی جسمی و روانی ، تجربه و بی تجربگی ، استعداد حادثه و شرایط فیزیولوژیکی در محیط کار او دخالت دارند و مهم می باشند .

 

 

خستگی جسمی و روانی :

خستگی سبب کاهش کارایی کارگر و وقوع حوادث می شود و هر چه میزان خستگی بیشتر باشد ، امکان ایجاد خطر نیز بیشتر می شود ، زیرا خستگی سبب می شود که حواس کارگر به اندازه کافی متمرکز نباشد و فکرش خوب کار نکند و همچنین جوانب کار را در نظر نداشته باشد و احتیاط نکند و در مجموع خطاپذیری حواس مختلف او افزایش یابد .

تجربه و بی تجربگی :

اغلب ، طول خدمت و تجربه کارگر را نمی توان به عنوان عاملی در کم شدن میزان حوادث بررسی نمود ، چون عواملی گوناگونی که در وقوع حوادث مؤثرند ، یه یکدیگر تأثیر می گذارند و تفکیک ناپذیرند . به عنوان مثال ، اگر کارگران بی تجربه جوان هستند و اکثر کارگران با تجربه از بزرگسالان ، حال مشکل می توان تأثیر سن را از تأثیر تجربه تشخیص داد .

شرایط فیزیولوژیکی :

منظور از شرایط جسمانی یا فیزیولژیکی ، مجموعه آمادگیها ، مهارتها و توانائی های جسمی لازم در فرد ، برای انجام وظایف و مسئولیت های محوله می باشد . همیشه فرد باید توانائی ها و قابلیتهای لازم را برای انجام کار محوله داشته باشد . ایجاد برخی حوادث در محیط کار ناشی از شرایط بدنی و نارسایی و معایب فیزیولوژیکی است ، نظیر نارسایی در بینائی و شنوائی ، نداشتن قدست بدنی کافی ، داشتن حساسیت نسبت به برخی بوها ، احساس سرگیجه در ارتفاعات ، که ممکن است در وقوع سوانح در محیط کار تأثیر داشته باشند .

تقسیم بندی حوادث

عوامل ایجاد حادثه

نوع صدمات ناشی از حادثه

تدابیر ایمنی حادثه

خظرات مکانیکی

ماشین آلات صنعتی ، اجسام با لبه های تیز و برنده –ابزارالات وسایط حمل و نقل داخل و خارج کارگاه

ضربه زدن – بریدن – پاره کردن – جراحات و ضایعات استخوان – قطع کردن – له کردن – جداشدن پوست و غیره

استفاده از دستکش های مخصوص ایمنی جهت هر نوع کار تخصصی – استفاده از ابزار کار مناسب – برطرف کردن لبه های تیز – حفاظ گذاری – استفاده از چشم الکتریکی و سایر پیش بینی های ایمنی و حفاظت صنعتی

خطرات شیمیایی

اسیدها – بازها – چربیها – روغن ها و حلال ها

سوختگی – ضایعات پوستی – جراحات و امراض جدی – حساسیت

استفاده از دستکش های ایمنی و حفاظت پوست بوسیله پمادها

خطرات حرارتی

اشیاء جامد یا مایع بسیار گرم (داغ) و یا بسیار سرد(یخ)

سوختگی – صدمات و ضایعات پوستی – جراحات

استفاده از دستکش های ایمنی و حفاظت پوست بوسیله پمادها

خطرات الکتریکی

تماس با سیم برق ( جریان برق قوی و ضعیف ) دستگاههای برقی و صنعتی و خانگی

سوختگی – شوک الکتریکی – مرگ

کنترل لوزام الکتریکی به طور منظم با رعایت کلیه اصول ایمنی ، منجمله عایق بندی و دستکش های مخصوص ایمنی برق

خطرات اشعه یونساز و غیر یونساز

مواد رادیواکتیو – اشعه ایکس رادیوگرافی و غیره

نوع حادثه ارتباط مستقیم با نوع اشعه و شدت و ضعف آن دارد .

استفاده از روپوش ها و پیش بندها و دستکش های ایمنی مخصوص( با روکش های عایق ) رعایت اصول ایمنی / در ارتباط با اشعه

استفاده و کاربرد وسائل حفاظت چشم در هنگام خطر :

 

 

عینک

ماسک

نوع خطر

خواص

خواص

غبار نرم، قطر کمتر از mm 5/0گاز ،مه ، بخار، یا دود

باید طوری روی صورت قرار بگیرد که گاز نفوذ نکند .

ماسک های شیشه ای بدون اثر فیلتری

غبار درشت با قطر بیش از mm 5/0

عینک باید روی صورت بچسبد .

ماسک های شیشه ای بدون اثر فیلتری

فشارهای ضربه ای سبک ، مونتاژ ، سوار کردن قطعات سبک وآسان ، آلودگی محل کار بازدید کنندگان

عینک های معمولی ایمنی کار

ماسک های شیشه ای بدون اثر فیلتری

فشارهای ضربه ای سنگین ، تغییر شکل و برش

عینک با حفاظ جانبی

ماسک های شیشه ای بدون اثر فیلتری

اشعه نوری ، بدون اشعه حرارتی مانند برش با دستگاه دوش ، جوشکاری و آفتاب شدید

عینک با حفاظ جانی

ماسک های شیشه ای با اثر فیلتری برای جوشکاری ، اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز ، آفتاب شدید

اشعه نوری با اشعه حرارتی مانند برش با جوش ، جوشکاری ، و آفتاب شدید

عینک با حفاظ جانی

ماسک های شیشه ای با اثر فیلتری برای جوشکاری ، اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز ، آفتاب شدید

اشعه نوری ( اشعه لیزر )

عینک چسبیده به صورت ، با حفاظ جانبی

ماسک های شیشه ای بدون اثر فیلتری

چکه و تراوش مایعات

عینک چسبیده به صورت

ماسک های شیشه ای بدون اثر فیلتری

 

  انتشار : ۴ دی ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 2003

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما