مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1298
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13040755

تحقیق دانش آموزی کاربردهای کامپیوترها و کاربرد کامپیوتر در صنعت


تحقیق دانش آموزی کاربردهای کامپیوترها و کاربرد کامپیوتر در صنعت

 

كاربردهاي كامپيوتر

کاربرد کامپیوترها بسیار گسترده می باشد که در اینجا به صورت مختصر کاربردهای اصلی کامپیوتر بیان خواهد شد و در ادامه کاربرد کامپیوتر در صنعت به طور مفصل توضیح داده خواهد شد.

1-‌ کاربردهای پزشکی: مثل استفاده کامپیوتر در بخش CT-Scan، استفاده در آزمایش اسپیرومتری که این آزمایش با بررسی عملکرد ریه و با توجه به عمل دم و بازدم بیمار صورت می‌گیرد، استفاده در دستگاه سنگ شکن کلیه و کیسه صفرا، عمل چشم با دستگاه لیزر و ....

2- کاربرهای اداری و تجاری (بانک اطلاعاتی): مثل امورحسابداری، انبارداری، حقوق و دستمزد، بانکداری، ثبت نام دانشجویان و....

3- کاربردهای کنترلی: مثل کنترل موشک، کنترل ترافیک، کنترل جریان قلب و تنفس، کنترل کارخانه سیمان یا یک مرکز اتمی، لرزه‌نگاری برای ثبت و پردازش اطلاعات مربوط به ارتعاشات زمین و ....

4- تحلیل‌های مهندسی: مثل تحلیل مدارات برق، تحلیل سازه‌های عمرانی، تحلیل ساختمان‌ها و ....

5- گرافیک، نقشه‌کشی، طراحی پوستر، ترسیم مدارات برقی، بازی‌های کامپیوتری و .....

6- ساخت تصاویر متحرک، انیمیشن سازی، سینما و ....

7- کاربرد کامپیوتر در حمل و نقل: مثل ذخیره جا و فروش بلیط‌های قطارهای مسافربری یا شرکت‌های هواپیمایی، هدایت پروازها در فرودگاه‌ها، انتخاب بهترین مسیر حرکت هواپیماها و کشتی‌ها، تنطیم چراغ‌های راهنمایی در مناطق پر رفت و آمد، زمانبندی حرکت قطارها، هواپیماها و اتومبیل‌ها و ....

8- کاربرد کامپیوتر در ارتباطات و رد و بدل کردن اطلاعات: شاید یکی از مهم‌ترین پدیده‌های جهان امروز اینترنت و مفهوم ابرشاهراه اطلاعاتی باشد. اینترنت باعث شده که مردم از دورترین نقاط دنیا با هم ارتباط داشته و یا با ورود به سایت یک فروشگاه‌ها نسبت به خرید محصول مورد نظر اقدام نمایند، کتاب دانلود کرده، با دیگر کاربران موجود در شبکه به گفتگو پرداخته و ....

اینترنت: شبکه‌ای جهانی می‌باشد که صدها هزار نفر در سرتاسر دنیا یرای مبادله اطلاعات و اخبار، تجارت الکترونیکی، تفریحات و .... با هم در ارتباط هستند. اینترنت مرکزیت و مدیریت ندارد، یعنی هیچ کس، هیچ سازمان و هیچ کشوری آن را مدیریت و کنترل نمی‌کند. به عبارت دیگر کسی نمی‌تواند تعین کند که چه چیزی روی این شبکه قرار گیرد و چه چیزی نباید روی آن باشد.

9- امروزه کامپیوترها در طراحی اتومبیل و همچنین در کار قسمت‌های مختلف آن مثل سیستم‌های سوخت‌‌پاش انژکتوری الکترونیکی، ترمزهای ABS (ضد قفل) و .... به کار می‌روند و به کمک ابرکامپیوتر‌ها آزمایش‌های تصادفات اتومبیل با دقت خوبی شبیه سازی می‌شوند تا نیاز به تست‌های واقعی، به مقدار قابل توجهی کم شود و در نتیجه میزان هزینه‌ها کاهش و ایمنی افزایش می‌یابد.

10- کامپیوترها در ساخت انواع ربات‌ها، مثل ربات جوشکار و ربات نگهبان استفاده می‌گردند.

11- کامپیوترها در انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی که نیاز به محاسبات بسیار پیچیده و پیشرفته‌ای و هنچنین در مدل‌سازی کاربرد فراوانی دارند. مدل‌سازی به کمک کامپیوتر باعث شده، هزینه تحقیقات آزمایشگاهی و مخاطرات آن به میزان قابل توجهی کم شود.

12- امروزه کامپیوتر در صنعت به صورت گسترده به کار می‌رود. طراحی به کمک کامپیوتر (Computer Aided Design) و روش‌های تولید به کمک کامپیوتر (Computer Aided Manufacturing) از کاربردهای مهم کامپیوتر در صنعت هستند.

13- کاربرد کامپیوتر در آموزش: استفاده از کامپیوتر در آموزش علاوه بر اینکه کیفیت آموزش را بالا می‌برد موجب کاهش هزینه‌ها هم می‌شود. وقتی آموزش برخلاف معمول که با معلم انجام می‌شود با کامپیوتر انجام شود در هر جا و هر زمان می‌توان به مطالب درسی دسترسی یافت.

کامپیوتر مباحث جدیدی مثل آموزش از راه دور (Distance Education) و آموزش الکترونیکی (ٍE-Learning) نحوه آموزش را متحول ساخته. همچنین تولید کتاب‌های الکترونیکی (E-Book) و ضبط ده‌ها کتاب روی یک لوح فشرده (CD) باعث شده، هزینه چاپ کتاب‌ها به حداقل برسد.

 


 

کاربرد کامپیوترها در صنعت

کاربرد کامپیوتر در صنعت ریخته گری

مقدمه

در محیط تجــــاری رقابتی و دائماً در حال تغییر امروز، صنایع و کسب و کارها دیگر نمی توانند بر یک بازار ثابت و پایــدار برای محصولات خود متکی باشند. آنها باید در زمینه های کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش، با رقبایی که روز به روز در حال افزایش هستند، رقابت نمایند. برای موفقیت در بازار آنها نه تنها باید قیمت ها را پایین آورد بلکه باید تغییرات عمدۀ بیشتری را در روش های تولید، روابط تجاری و حتی فرهنگ سازمانی خود به عمل آورند. صنعت ريخته گري نظير ديگر فرايندهاي توليد در طي ساليان گذشته با تحولات بسياري همراه بوده است. توسعه دانش و پيشرفت هاي مهندسي و فناوري در اين فرايند كهن سبب توليد قطعات صنعتي بيش از ديگر روش هاي ساخت قطعات شده است.

اين تحولات در بخش هاي مختلف صنعت ريخته گري به وقوع پيوسته كه مهمترين آنها، پيدايش مواد نو و پيشرفت ها در زمينه روش هاي ذوب، تكنيك هاي قالب گيري، تجهيزات تميز كاري قطعات ريختگي و عمليات حرارتي بوده است. يكي از مهـم ترين زمينه هاي توسعه علم و فناوري در ريخته گري، كاربرد كامپيوتر و روش هاي عددي براي حل مسايل مكانيك سيالات و ترموديناميك در جريان حركت مذاب در راهگاه ها و قالب و انجماد مذاب در قطعه است. اين توسعه به ويژه موجب گرديده تا طراحان بتوانند از طريق طراحي روش هاي توليد به وسيله كامپيوتر قبل از اقدام به ساخت مدل و ريختن فلز مذاب در قالب، به مشخصات ساخت و توليد قطعه دست يافته و از قابل توليد بودن قطعه اطمينان حاصل نمايند.

اين پيشرفت باعث شده تا طراحان بتوانند قبل از صرف وقت و هزينه هاي زايد نسبت به اصلاح طرح هاي خود اقدام نموده و روش هاي بهينه توليد قطعه ريختگي مورد نظر خود را به دست آورند. نتيجه عملي استفاده از نرم افزارهاي كامپيوتري در طراحي فرايندهاي توليد، دستيابي سريع به قطعه اي ارزان تر است. امروزه طول زمان ساخت يك محصول از ماه ها و سال ها به روزها و هفته ها كاهش يافته است. اين تحول از طريق توسعه فناوري كامپيوتري و پيشرفت در روش هاي شبيه سازي عددي تحقق يافته است. نوآوري هاي بسيار در اين حوزه موجب گرديده تا مهندسان و طراحان بتوانند محصولاتي را توليد كنند كه داراي پيچيدگي هاي بالاتر و زمينه هاي كاربردي بيشتر مي باشند. توليد محصول با سرعت بالاتر با صرف هزينه هاي كمتر، تنها با سرمايه گذاري در خريد كامپيوتر و نرم افزار بوده است. در رابطه با كاربرد كامپيوتر در ساخت محصول مزاياي زير را مي توان مورد تاكيد قرار داد:

 

بهينه سازي طرح و وزن قطعات، بهبود در كارايي و كيفيت محصول، كاهش زمان ساخت و پذيرش محصول و كاهش هزينه هاي توليد قطعه. حقيقت آن است كه در جهان معاصر قدرت كامپيوترها به تدريج افزايش يافته و در مقابل قيمت آنها كاهش مي يابد و از طرف ديگر استفاده از آن براي كاربران آسان تر مي شود. از اين جهت كاربرد اين ابزار در بسياري از فناوري هاي ساخت و توليد با جاذبه هاي بسياري همراه گشتــه است. بعلاوه نرم افزارها داراي انتخاب هاي بسيار به همراه بانك هاي اطلاعاتي قـوي تر شده اند، به گونه اي كه محاسبات بسيار پيچيده رياضي به همراه تحليل هاي سخت مهــــندسي را مي توان به سهولت و درحداقل زمان ممكن با كامپيوتر انجام داد.

امروزه كاربرد كامپيوتـــر در شبيه سازي بسيار گسترده شده به گونه اي كه حتي كارگاه هاي كوچك در آينده نه چندان دور از اين تكنولوژي استفاده خواهند كرد. واقعه اي كه حتي آنان در روياهاي خود نيز تحقق آن را باور نمي كردند. يكي از پيچيده ترين صنايع و فرايندهاي توليد كه دانش بسياري را در خود جاي داده است، ريخته گري است. موضوعات حوزه هاي دانش و فنــاوري در اين صنعت بســـــــــيار متنـــوع است: راهگاه گذاري، تغذيه گذاري، انجماد مذاب در قالب، حركت فرايندهاي توليد به كمك كامپيوتر و ساخت ابزارهاي مورد نياز توليد. به دليل وجود چنين فرايندهاي پيچيده اي در ريخته گري اين صنعت در گذشته بيش از آنچه كه به حوزه هاي دانش بشري مرتبط باشد در زمره هنرهاي استادكاران و مهندسان قرار داشت. اما امروزه با توسعه كامپيوترهاي با حافظه بالا، قوي و سريع به همراه توسعه كدهاي بهينه كامپيوتري در حوزه مدلسازي و شبيه سازي فرايندهاي توليد، اين صنعت در گروه فرايندهاي مدرن علوم و فناوري قرار گرفته كه ديگر برخلاف گذشته حدس و گمان جاي خود را به اطلاعات علمي داده است. مهندسان و تكنولوژيست هاي عصر ريخته گري مدرن، روزانه موفق به حل بسياري از مسايل پيچيده مهندسي مي گردند، نظير: بهينه سازي سيستم هاي راهــــــگاهي و تغذيه گذاري، طراحي براي محصولاتي كه به سهولت قابل توليد يا مونــــــتاژ باشند، شبيه سازي فرايندهاي توليد بر اساس تغییرات آماری ، آناليز پارامتريك توليد، آناليز عمر خستگي قطعه و .... اگرچه در حال حاضر براي دستيابي به نرم افزارهايي كه بتوانند داراي حداكثر توانمندي و كارايي بوده و همه نيازهاي طراحان، مهندسان و تكنولوژيست هاي ريخته گري را برآورده سازند كارهاي تحقيقاتي ديگري مورد نياز است، اما امروزه استفاده از كامپيوتر و نرم افزارهاي شبيه سازي بهبودهاي اساسي در صنعت ريخته گري به وجود آورده است. لذا آشنايي ريخته گران و دانشجويان جوان با اين فناوري پيشرفته از اهميت زيادي برخوردار بوده و بدون ترديد همگي آنان دير يا زود ناگزير به استفاده از اين ابزار پيشرفته خواهند بود.

 

طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)

امروزه، طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر، از عناصر مهـــــم سیستم هایی هستند که مسئولیت ساخت و تولید را به عهده دارند؛ CAD در واقع استفاده از سخت افزار و نرم افزار کامپیوتری، به منظور یاری رساندن به طراح، در ذخیره سازی، دستکاری، تحلیل و شکل دهی مجدد ایده های طراحی می باشد. سیستم های مدرن مهندسی CAD، زمینه ایجاد مدل های هندسی سه بعدی یا به اصطلاح 3D را برای طراح فراهم می کنند. با استفاده از مدل های سه بعدی طراح می تواند جرم طرح را محاسبه کند؛ حجم آن را تعیین کند؛ لقی ها و تلرانس ها را بررسی نماید؛ مرکز ثقل آن را تعیین کند؛ گشتاور قطعه را محاسبه کند؛ مقطع مشترک طرح و سایر اجزء را نشان دهد و ... .

طراحان و مهندسان تولید که با سیستم CAD کار می کنند، با استفاده از کامپیوترهای گرافیکی قدرتمند، روی صفحۀ مانیتور طرح را مشاهده می کنند و توسط قلم نوری، اسکنر و یا موس ابعاد طرح، خطوط، انحنا، فرورفتگی و دیگر مشخصات آن را با دقت معــــین می نمایند. هر قسمتی از طرح، روی صفحۀ مانیتور، همان طور که ما معین کرده ایم ظاهر می شود. تغییرات، می توانند به سرعت، با اضافه نمودن، کم کردن و یا تغییر جزئیات روی نقشه انجام گیرند. چون ابزارهای CAD، در سه بعد کار می کنند، طراح می تواند ارتفاع، عرض و عمق محصول را روی صفحه، تعیین و مشاهده نماید. جهت بازرسی و کنترل، طرح را می توان روی صفحه چرخاند، کج کرد و آن را به طرف پایین و بالا آورد، بطوریکه هر زاویه از طرح، قابل مشاهده و بررسی باشد. وقتی یک طرح کامل شد، روی یک دیسک ذخیره و آماده بازنگری، اصلاح و یا چاپ در هر زمانی می شود.

به دلیل توسعه این نرم افزارها، می توان مدل های سه بعدی سیمی ، سطحی و توپر را ایجاد نمود. همچنین برخی از این نرم افزارها، که دارای قابلیت "طراحی پارامتریک" هستند، لذا به سهولت می توان مدل طراحی شده را بازنگری و تغییرات مجدد را ایجاد نمود. با استفاده از این نرم افزارها، می توان سیستم راهگاهی و تغذیه گذاریِ مدل ها، قالـب ها و قالب ماهیچـه را طراحی نموده و در صورت نیاز به پردازش های بعدی در برنامه های شبیه سازی یا برنامه های محاسباتی از آنها استفاده نمود.

از نرم افزارهای تجاری موجود می توان از PRO/Engineer ، Auto CAD، Mechanical Desktop ، I-DEAS ، CATIA نام برد.

 

ساخت به کمک کامپیوتر (CAM)

ساخت و تولید به کمک کامپیوتر با پایه گذاری تکنولوژی عددی یا NC شروع شد. آغاز این کار به اواخر سال 1940 برمی گردد، یعنی زمانی که پارسون (John.T.Parson) روش جدیدی را برای کنترل ماشین های ابزار ارائه کرد. بعداً نیروی هوایی آمریکا به این ایده علاقمند شد و کارهای تحقیقاتی بعد را در انیستیتوی تکنولوژی ماساچوست مورد حمایت قرار داد، و بالاخره در سال 1952 اولین نمونه ماشین ابزار NC به منظور ارائه مزایای این تکنولوژی به نمایش گذاشته شد. از این تحقیقات تا طراحی یک زبان برنامه نویسی که بتواند حرکت هندسی ابزار براده برداری را بیان نماید حمایت بسیار جــدی به عمل آمد. بدین ترتیب قدم های اولیه در زمینه CAM برداشته شد. با گسترش معقول تکنولوژی گرافیک کامپیوتر، سخت افزارهای بهتر، حافظه بیشتر، اندازه فیزیکی کوچکتر و از همه مهمتر قیمت کمتر، این روش تولید عمومیت یافت تا جایی که شرکت های کوچک نیز می توانند از این شیوه بهره های فراوانی ببرند. ساخت و تولید با استفاده از شیوه های CAM روشی کاملاً ساده و پذیرفته شده در صنعت امروز می باشد که در آن انتخاب و بهینه کردن مسیر ابــــزار براده برداری با استفاده از کامپیوتر نه تنها مهارت و تخصص قالبساز را تحت الشعاع قرار نمی دهد بلکه در واقع قابلیت تکرار، اعتماد و سرعت حاصل از بکارگیری سیستم های CAM ، راندمان و بهره وری را برای دارندگان بالاترین تخصص های قالب سازی به طور فاحش افزایش می دهد.

عموماً، طــرح های تهیه شده به وسیله CAD، به سیستم های CAM منتقل می شوند. با استفاده از اطلاعات اولیه CAD، نرم افزارهای CAM، ماشین ها و ابزارها را در کارخانه ها کنترل می نمایند، تا محصول همان طور که توســـط CAD طراحی شده تولید شود. سیستم های CAD/CAM نیاز دارند که به بسیاری از برنامه های کامپیوتری و ارتباطی دسترسی داشته باشند. سیستم های CAM، توسط شبکه های ارتباطی و باسرعت زیاد، با ماشین ها و ابزارها، جهت به کارگیری آنها ارتباط برقرار می کنند.

برای تعیین اینکه آیا طرح، بخوبی تحت فشارهای ناشی از کاربرد روزانه کار می کند، مهندسین، معمولاً قطعات را توسط کامپیوتر، شبیه سازی می کنند و آن را بکار می برند (تست نمونه ای). این کاربرد، نقاط ضعف قطعات را قبل از اینکه این قطعات در تولید این شرکت بکار برده شوند مشخص می نماید. نمایش مدل های سه بعدی، به شکل کامل و بدون ابهام بوده، و امــــکان تجزیه و تحلیل لازم را فراهم می آورد. بدین گونه که حتی می توان محل برخورد یا فصل مشترک قطعات مونتـــــــــاژی را بررسی کرد. با کمک نرم افزارهای CAD، مهندسین می توانند فاکتور هایی مانند فشار، اینرسی و وزن را تجزیه و تحلیل نمایند و قادرند در هنگام طراحی، آن را به صورت سه بعدی، همراه با رنگ و سایه، روی صفحه ی مانیتور نمایش دهند.

 

استفاده از کامپیوتر و روباتیک در صنعت

روبات، یک عامل مکانیکی چند منظوره و قابل برنامه ریزی است، که برای جابجایی مواد، قطعات، ابزارآلات، ادوات و تجهیزات مشخص استفاده می شود. این عامل، در چارچوب حرکت های برنامه ریزی شده و قابل تغییر، برای عمل در محدوده ای از فعالیت ها طراحی می شود. توسعه زبان های برنامه نویسی روبات ها، موجب شده که روبات، قادر به انجام دامنۀ وسیعی از وظایف باشد. برنامه روبات می تواند به طور جداگانه به وسیله کامپیوتر آماده شده و سپس به کنترل کنندۀ روبات منتقل گردد. علاوه بر آن نوعی سیستم های بدون ارتباط مستقیم نیز طراحی شده اند که می توانند با سیستم های CAD/CAM ادغام شوند. نرم افزار این سیستم ها، قابلیت مشابه نمایی داشته و به برنامه نویس روبات اجازه می دهد که پیش از نصب برنامه بر روی کنترل کننده، آن را آزمایش و مشکلات احتمالی را بررسی نماید. کاربرد های علمی و واقعی روبات را می توان در تمامی شاخه های صنعت، به ویژه در بخش های خودرو سازی، مهندسی برق، الکترونیک، مکانیک و مواد مشاهده کرد. مهمترین زمینه های کاربرد روبات در این صنایع عبارت است از : جوش کاری نقـــطه ای، جوش کاری برقی، لعاب کاری، پوشش دهی سطوح مدل های ریخته گری دقیق و اسپری رنگ.

علل نصب روبات ها در صنعت عبارتند از : کاهش هزینه نیروی کار؛ حذف کار نیروی انسانی در قسمت های خطرناک و پرمخاطره؛ ایجاد یک سیستم تولیدی با قابلیت انعطاف بیشتر؛ دستیابی به یک سیستم کنترل کیفیت پایدار؛ افزایش خروجی؛ جبران کمبود نیروی کار. امروزه نسل جدیدی از روبات ها، با حس گرهای پیشرفته، به بازار آمده اند. این روبات ها، هوشمند بوده و توانایی شناخت تغییرات محیط کار و انجام واکنش مناسب را دارند. حس گرهای بصری و لامسه ای، این امکان را ایجاد می کنند که روبات های محدود به عملیات منظم و تکراری، بتوانند در مقابل تغییرات محیط واکنش دهند.

به نظر می رسد که تلاش های تحقیقاتی در حوزۀ روباتیک، در دو جهت در حال حرکت هستند. از یک سو پژوهشگران با توسعه روبات ها به دنبال نمونه ای هستند که بتوانند با استفاده از حس گرهای هوشمند، قابلیت سریع را در محیط کار داشته باشد. از سوی دیگر، تحقیقات به منظور ادغام روبات ها در سیستم های تولیدی انجام می شود. با وجود پیشرفت قابل توجه فناوری روبات در طی ده سال گذشته، روبات ها کم و بیش محدود به کار در محیط های کاملاً ساختاریافته می باشند. نسل فعلی روبات ها، از وســایل قابل برنامه ریزی با امکان حس کنندگی محدود تشکیل شده است. به همین دلیل، آن ها در پاسخگویی به وقایع غیرمترقبه بسیار ناتوان هستند، در واقع ناتوانی روبات ها در برخورد هوشمندانه با محیط، موجب شده است که اغلب آنها، به جز روبات های بسیار پیشرفته، از انعطاف پذیری نسبتاً محدودی برخوردار باشند. به این علت است که روبات ها غالباً در فعالیت های تولیدی ابتدایی، ساده و تکراری به کار برده می شوند. همچنین با وجود اینکه تعدادی از این ماشین های قابل برنامه ریزی، دارای بازوها و انگشــــتان متحرک و سیستم های کامپیوتری بینایی هستند، اما همه آن ها ماشین می باشند؛ بدون هویت و شخصیت.

 

شبیه سازی در صنعت به وسیله کامپیوتر

رابرت شانون در كتاب خود (علم و هنر شبيه سازي سيستم ها) شبيه سازي را چنين تعريف مي كند: "شبيه سازي طراحي مدلي از سيستم واقعي است، كه با هدف پي بردن به رفتار سيستم، و به منظور انجام آزمايش هايي با اين مدل و يا ارزيابي استراتژي هاي عملياتي سيستم (كه به وسيله مجموعه اي از معيارها محدود شده است) صورت مي گيرد"

شبيه سازي، تكنيكي كمي است كه براي مطالعه و ارزيابي گزينه هاي گوناگون از آن استفاده مي شود. اين كار، از طريق مدل سازي سيستم واقعي و اجراي آزمايش ها بر روي مدل، و به منظور پيش بيني رفتار آينده سيستم انجام مي پذيرد. اصولاً مدلي كـــارا و ايده آل است كه ضمن توجه به جزئيات، از بررسي بخش هاي غير ضروري اجتناب ورزد، زيرا تفصيل بيش از حد مدل، زمان مدل سازي و مدت زمان لازم براي هر بار اجراي مدل و در نهايت هزينه اجراي آن را افزايش خواهد داد. شبيه سازي يكي از پرقــدرت ترين و مفيد ترين ابزارهاي تحليل عملكرد فرايندها و سيستم هاي پيچيده است. مدل، تركيب مناسبي از خصوصيات يك سيستم و اطلاعات مربوط به آن است كه به منظور بررسي سيستم مورد استفاده قرار مي گيرد. مسلماً هرچه جزئيات بيشتري در مدل گنجانده شود، شباهت زيادتري به سيستم واقعي پيدا نموده و رفتار آن را بهتر نمايش مي دهد. وجود جزئيات سبب مشكل تر نمودن مطالعه و رسيدن به نتيجه مي گردد . اغلب افـزودن جزئيات بيش از حد به يك مدل باعث كندي روش بررسي شده و كليات بحث را مخدوش مي كند.

بالعكس از قلم انداختن بعضي جزئيات، تجزيه و تحليل مدل را ساده تر و راه رسيدن به نتيجه را آسان تر و كوتاه تر مي نمايد، با وجود آنكه نتايج حاصل را از واقعيت ها دورتر و بكارگيري آنها را در سيستم واقعي، كم اثر خواهد ساخت. در مدل سازي معياري براي قابل قبول بودن شمول جزئيات يك مدل قبل از بكارگيري نتايج وجود ندارد. از مسئوليت هاي تحليل گر است كه در ساخت مدل و گنجاندن جزئيات سيستم، با توجه به دقت مورد نياز در نتايج و هزينه هاي تحليل مدل، جانب تعادل و اعتبار را رعايت كند. شايد تصور شود كه انجام شبيه سازي تنها شامل شناخت سيستم و ساختن مدل كامپيوتري آن مي باشد، در صورتي كه ساختن مدل بوسيله يك زبان كامپيوتـــري تنها يكي از قدم هاي لازم در شبيه سازي است. حساسيت شبيه سازي يك سيستم و فرآيند واقعي در آنجاست كه بايد تا حد ممكن مطمئن بود كه مدل معتبر بوده و رفتار سيستم را به خوبي شبيه ســـازي مي نمايد.

  انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 6191

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما