مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2128
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13043791

تفاوت داروهای ضد التهاب استروئیدی با غیراستروئیدی


تفاوت داروهای ضد التهاب استروئیدی با غیراستروئیدی

تفاوت داروهای ضد التهاب استروئیدی با غیراستروئیدی

مقدمه

منظور از ضدِالتهاب یا خاصیت ضدِالتهابی، خاصیت ماده یا روش درمانی است که باعث کاهش التهاب می شود.

ضدالتهاب ها را می توان به دو دسته تقسیم نمود:

  • داروهای ضدالتهاب
  • سایر مواد و روشهای ضدالتهاب

داروها و مواد ضدالتهاب

داروها و مواد ضدالتهاب را می توان به سه گروه تقسیم کرد:

  • داروهای ضدالتهاب استروئیدی
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • مشتقات ضدالتهاب ایمنی که از بزاق و غده زیرآرواره بدست می آید.

 

داروهای استروئیدی

بسیاری از استروئیدها از طریق اتصال به گیرنده های گلوکوکورتیکوئید باعث تخفیف درد و کاهش التهاب می شوند.بتامتازون، دگزامتازون، هیدروکورتیزون از جمله داروهای کورتیکواستروئیدی یا کورتون محسوب می شوند.

استروئیدها مواد شیمیایی هستند، غالباً هورمون هایی هستند که بدن به طور طبیعی آن ها را می سازد. این مواد به عملکرد اعضا، بافت ها، و سلول ها کمک می نمایند.

استروئید (کورتیزون یا کورتیکواستروئیدها) که درقدیم به” کورتون” معروف بودند، ترکیباتی هستند که بطور طبیعی در بدن، توسط غده فوق کلیوی (آدرنال) تحت عنوان هورمون کورتیزول ترشح می شوند که باعث کاهش التهاب، مهار نسبی ایمنی بدن، ترشح هیستامین، تقسیم سلولی و ساخت DNA می شود.

یکی ازمصارف داروهای استروئیدهای آنابولیک (مجموعه تستوسترون و هورمون رشد) درباشگاه های بدنسازی برای عضلانی”حجیم”شدن بازوهای ورزشکاران بکار برده می شود

داروهای استروئیدی بشکل های مختلف (خوراکی، تزریقی، شیاف، قطره، اسپری و پماد) بسته به نوع و شدت بیماری، قابل تجویز هستند. معروفترین این داروهای : بتامتازون، دگزامتازون، هیدروکورتیزون، پردنیزولون هستند.

نکته:داروهای کورتیکو استروئیدی یا همان کورتون ها معمولا به اشتباه به عنوان افزاینده وزن سوء استفاده می شوند که باعث چاقی کاذب در افراد می شوند ، کورتون ها باعث احتباس آب و نمک در فرد شده و شخص در مصرف طولانی مدت دچار تجمع چربی در نواحی مختلف بدن می شود بنابراین چاقی کاذب،ناپایدار هستند ضمن آنکه عوارض ناگواری دارند.

انواع استروئیدها

دو نوع اصلی آنها کورتیکواستروئیدها و استروئیدهای آنابولیک هستند.

کورتیکواستروئید

این مواد داروهایی هستند که با التهاب در بدن به سرعت مقابله می کنند. عملکرد این استروئیدهای ساخته شده در آزمایشگاه، مشابه هورمون کورتیزول است، هورمونی که غدد فوق کلیوی آن را تولید می کند. کورتیزول سیستم ایمنی را از ساخت موادی که باعث التهاب می شوند، باز می دارد. داروهای کورتیکواستروئید، مثل پردنیزون، به طریق مشابهی عمل میکنند. این داروها فرآیندهای سیستم ایمنی که باعث شروع التهاب می شوند را کند و یا متوقف می نمایند.

استروئید های آنابولیک رده ای از دارو ها هستند مشتمل بر هورمون مردا

 

داروهای غیراستروئیدی

این داروهای از طریق آنزیم سیکلواکسیژناز باعث کاهش درد و التهاب می شوند. آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن از معروفترین داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به شمار می روند. دسته ای از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی فقط نوع دوم آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار میکنند و بنابراین با اینکه خاصیت ضد التهابی و ضد درد و ضد تب دارند ولی اثر نامطلوبی بر روی معده ندارند. این دسته از داروها بر روی خاصیت انعقادی خون هم تاثیری ندارند. معروفترین داروی این دسته سلکوکسیب Celecoxib (سلکسیب Celexib ) نام دارد. البته این داروها هم میتوانند عوارضی مانند شکم درد، تهوع و سوء هاضمه داشته باشند. مصرف همزمان داروهای ضد اسید و غذاهای چرب با این داروها جذب آنها را مختل میکند پس نباید با هم مصرف شوند.


 

دسته بندی و مکانیزم اثر:

به رغم داشتن ساختمانهای شیمیایی متفاوت، همه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند:

1- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی کلاسیک، که ساخته شدن هر دو نوع سیکلو اکسیژناز 1 و 2 را بطور غیر انتخابی و غیر اختصاصی مهار می نمایند مانند: آسپیرین، ایبوبروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین، دیکلوفناک، پیروکسیکام، مفنامیک اسید.

2- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی جدید، که بطور اختصاصی و انتخابی ساخته شدن سیکلو اکسیژناز 2 را مهار می نمایند مانند: سلکوکسیب، اتوریکوکسیب و ...

 

موارد استفاده دارویی:

1- بعنوان مسکن درد:

پس از استامینوفن که عوارض نسبتأ کمی دارد، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بیشترین داروهایی هستند که برای تسکین درد های مختلف استفاده می شوند. دردهایی مانند دندان درد، استخوان درد، درد مفاصل، درد عضلات، درد شکستگی استخوان، درد پس از اعمال جراحی، سردرد، میگرن، درد ناشی از عادت ماهانه در خانمها، کمردرد، پا درد، با استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تسکین می یابند.

2- بعنوان ضد تب:

باز هم پس از استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بیشترین داروهایی هستند که برای کاهش تب استفاده می شوند. بعضی از بیماران ادعا می نمایند که استامینوفن تب آنها را کاهش نمی دهد، اما داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبو پروفن تب آنها را پایین می آورد.

3- بعنوان ضد التهاب:

یکی از مهمترین کاربردهای داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، درمان التهاب مفاصل و بافت همبند می باشد. این داروها در درمان روماتیسم مفصلی حاد، آرتریت روماتوئید، تاندونیت، بورسیت، آرتریت روماتوئید جوانی، اسپوندیلیت آنکیلوزان، بیماری بافت همبند و آرتروز مؤثر هستند.

4- بعنوان ضد لخته شدن خون:

تنها دارویی که در این گروه از داروها بعنوان پیشگیری کننده از لخته شدن خون استفاده می شود، قرص آسپیرین با دوز پایین است. شواهد نشان می دهند که مصرف آسپیرین بیشتر از 81 میلی گرم در روز، نه تنها مانع از انعقاد خون نمی شود، بلکه حتی در دوزهای بالا می تواند تعادل سیستم انعقاد خون را برهم زده و خود باعث لخته شدن خون شود.

 

عوارض جانبی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی:

1- مشکلات گوارشی:

یکی از دشمنان دیرینه دستگاه گوارش انسان، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی کلاسیک می باشند. بعضی از مواقع چسبیدن یک آسپیرین بچه به مخاط معده می تواند آنچنان خونریزی معده ای ایجاد نماید که برای مهار نمودن آن به عمل جراحی اورژانسی نیاز پیدا شود. از آنجائیکه سیکلو اکسیژناز 1 از محافظین مخاط معده محسوب می شود، مهار آن توسط داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی کلاسیک مانند آسپیرین و ایبوپروفن، می تواند منجر به ضعیف شدن مخاط معده و نفوذ اسید معده به داخل مخاط شده و معده را دچار تورم و زخم نماید.

2- از کار افتادن کلیه ها:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می توانند با نکروز پاپیلاری کلیه ها، آنها را از کار بیندازند. افراد سالخورده، کسانی که زمینه بیماریهای کلیوی دارند و کسانی که در خلال استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، آب کم می نوشند، در خطر بیشتری برای ابتلاء به نارسایی کلیه همراه با مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند.

3- عوارض قلبی و عروقی:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی جدید مانند سلکوکسیب و اتوریکوکسیب بخاطر مهار اختصاصی و انتخابی سیکلو اکسیژناز 2، و مهار ننمودن سیکلو اکسیژناز 1 که از مخاط معده محافظت می نماید، عوارض گوارشی کمتری دارند، اما بخاطر بالا بردن ترومبو آکسان و برهم زدن تعادل بین ترومبو آکسان و پروستاسیکلین، بیماران را در معرض عوارض قلبی عروقی قرار می دهند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی جدید، نبایستی در افراد سالخورده و افرادی که زمینه بیماریهای قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی و یا فشار خون بالا دارند، تجویز شوند.

4- عوارض دیگر:

از عوارض دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می توان سردرد، نفخ شکم، بی خوابی، تنگ نفس، شکم درد و اسهال را نام برد.

 منبع: سایت daneshjooqom.ir و psdkart.ir

  انتشار : ۴ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 12088

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما