مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 3968
  • بازدید دیروز : 2122
  • بازدید کل : 13101403

مقاله 92-بررسی ديدگاه‌هاي فقها و حقوق‌دانان در باب تسبيب در جنایت70ص


مقاله 92-بررسی ديدگاه‌هاي فقها و حقوق‌دانان در باب تسبيب در جنایت70ص

پيشگفتار :

سرگذشت و تاريخ بشريت همواره همراه با نگراني‌هاي قابل دركي است كه در قبال خطا و تجاوز عليه مقدسات ، آداب و رسوم، عرف و هنجارهاي جامعه ابراز شده . آثار و مدارك به جا مانده نشان مي‌دهد كه جوامع انساني از نخستين ادوار با پديده مجرمانه درگير بوده و در جهت دفاع و حفظ منافع فردي و جمعي در برابر متجاوزان و بر هم زنندگان و تهديدكنندگان نظم اجتماعي ، واكنش‌هاي متنوعي را ابراز داشته‌اند. در جوامع بدوي معيار تميز رفتار مجرمانه از اعمال مجاز عرف جاري حاكم بر گروه‌ها و جوامع و قبايل بود. اين مقررات با گذشت زمان و نهادينه شدن به صورت عادت و فرهنگ و رسوم اجتماعي، تحت نقوذ قدرتهاي سياسي و اجتماعي صورت قانوني به خود گرفت و به دنبال توسعه و پيشرفت جوامع به صورت علمي در‌آمد كه در مراكز علمي و دانشگاهي مورد توجه قرار گرفت امروزه اين علم به شاخه‌هاي مختلفي تقسيم بندي شده كه يكي از مهم‌ترين و شيرين‌ترين اين تقسيم‌بندي‌ها حقوق جزاست.

 

چكيده

همان‌طور كه مي‌دانيم يكي از مسائل مهم در امور كيفري اثبات رابطه‌ي سببيّت است. بديهي است اگر عملي مستقيماً باعث حصول نتيجه مجرمانه شود. احراز رابطه سببيّت با دشواري مواجه نخواهد شد، مثلاً اگر كسي اسلحه‌اي تهيه در كمين رقيب خود بنشيند و زماني كه طرف مورد نظر در حال عبور است به سمت او تيراندازي و او را به قتل برساند در اين جا بين عمل مجرمانه و حصول نتيجه‌ي آن رابطه‌ي سببيّت وجود داشته و احراز آن كار مشكلي نيست ولي سببيّت زماني مشكل مي‌شود كه چند عامل باعث حصول نتيجه مجرمانه شوند. اين عاملان مي‌توانند چند مباشر، چند مسبب، يا اجتماعي از سبب و مباشر يا چند مسبب باشند البته قانونگذار از مورد اخير در ميان موارد ديگر نامي به ميان نياورده . به هر حال قانونگذار نيز اين شيوه‌ها و صورتهاي دخالت در جرم را پذيرفته است و براي حفظ حقوق افراد جامعه مجازاتهايي را در نظر گرفته اين جانب در نخستين كار تحقيقي خود همين عنوان ؟(تسبيب در جنايت) را در نظر گرفته به و بحث در خصوص ديدگاه‌هاي فقها و حقوق‌دانان در باب تسبيب پرداخته‌ام.

 

 

 

 

 

فهرست

صورت‌هاي دخالت در وقوع جرم

مباشرت

شرط

سبب

تاريخچه سبب

فرق شرط و سبب و علت

آيا تسبيب يك اصطلاح راوائي است؟

شرط ضمان در تسبيب

مباشرت و تسبيب در جنايات عمدي

مباشرت و تسبيب در جنايات غير عمدي

دوقاعده كلي در اين زمينه

اقسام سبب

-سبب حسی

- سبب شرعی

-سبب عرفی

نوع ديگري از تسبيب

مستندات خلق قاعده تسبيب

تشخيص رابطه‌ي سببيّت

الف- تشخيص رابطه‌ي استناد در آراء حقوقدانان اروپايي

اول. ضمان سبب ضروري

دوم. نظريه برابري شرايط و اسباب

سوم. نظريه سبب مستقيم و بي‌واسطه

چهارم. تئوري شرط پوياي نتيجه

پنجم. تئوري سبب متعارف و اصلي

ب: تشخيص رابطه استناد در آراء حقوقدانان اسلامي

1-ب: اجتماع سبب و مباشر

الف) مواردی که سبب قوی تراست

مواردی که مباشر جرم موجودی جامد است

مواردی که مباش جرم موجودی جاندار چون سگ وچهارپایان ( حیوانات ) باشد

درصورتی که مباشرجرم فاقد مسئولیت اند چون دیوانه وکودک

درصورتی که مباشر جرم جاهل به حکم یا موضوع باشد

ب) مواردی که مباشر قوی تراست

ج) مواردی که مباشر وسبب درعرض هم هستند

2-ب) اجتماع اسباب

1. اجتماع سبب ماذون باسبب عدوانی

2. اجتماع اسباب منغذی وعدوانی

2.1) ستادی صفان

2.2 ) صفان سبب اقوی

مجازات سبب ومباشر

تعارض قاعده ی تبیب با قاعده ی احسان

تعارض اتلاف وتثبیت

نتیجه گیری

منابع وماخذ

 

 

بحث اصلي

صورتهاي دخالت در وقوع جرم

جاني ممكن است با ايجاد يكي از عوامل ذيل در وقوع جرم و جنايت مداخله كند :

1. مباشرت 2. شرط 3. سبب

در خصوص هر يك از موارد مذكور به تفصيل ، بحث خواهيم كرد اما در خصوص مورد دوم لازم است تذكر داده شود اگر چه گروهي شرط را نيز از صورتهاي دخالت در وقوع جرم دانسته‌اند اما قانون‌گذار ذكري از آن به جا نياورده و گروه مذكور در توجيه اين مطلب آورده‌اند : از آن جا كه معمولاً عنوان سبب بر شرط نيز اطلاق شده است قانون‌گذار معترض شرط نشده با ذكر سبب خود را بي‌نياز از بيان شرط دانسته است در صورتي كه شرط و سبب در همه موارد از موقعيت و آثار يكساني برخوردار نبوده .

 

مباشرت

مباشرت را ايجاد علت گفته‌اند. حكما و فلاسفه از واژه علت مفهوم وسيعي را اراده كرده‌اند و در تعريف علت گفته‌اند: آن شيئي كه شيئي ديگر را (وجود و هستي خود) به او احتياج دارد علت ناميده مي‌شود و شيئي ديگر معلول، بعضي از آن علت‌ها ناقص هستندو بعضي مستقل (تام) و هم‌چنين بعضي خارج از معلول‌اند و بعضي داخل آن. بايد توجه داشت كه اين تعريف، تعريف علت به معني عام است كه شامل همه اقسام علت‌ها مي‌شود و به اين معني هر جزء نيز علت كل است. بنابر نوعي تقسيم‌بندي علت يا ناقصه است و يا مستقل- يعني آن چيزي كه ديگري در وجود خود به او نيازمند است و ما به او نام علت را داده‌ايم يا به نحوي است كه معلول فقط به او محتاج است و به غير او احتياج ندارد و يا چنين نیست و به عبارت ديگر يا وجود او براي وجود پيدا كردن معلول كافي است و يا كافي نيست. اولي را مي‌گوييم علت مستقله يا تامه و دومي را مي‌گوييم علت غير مستقله يا ناقصه. مثلاً تحقق كتاب احتياج دارد به امور متعدد از قبيل كاغذ ، قلم، حركات انگشتان دست نويسنده واراده‌ي او وجود مدادي و نبودن مانع بر روي صفحه و امثال اينها كه مجموعاً مقدمات و وسايل كار هستند. علت تامه يا مستقله عبارت است از مجموع اين مقدمات و وسايل كه از آن جمله عدم برخورد و مانع است البته اگر همه وسايل و مقدمات فراهم شد تحقق معلول ضروري و حتمي و به اصطلاح امروز اجتناب‌ناپذير خواهد بود علت ناقصه عبارت است از بعضي از اين اقدامات و وسايل كه اگر وجود پيدا نكند كتابت موجود نمي‌شد اما اگر موجود شود ولي ساير وسايل و مقدمات موجود نباشد براي تحقق كتابت كافي نيست. در تقسيم بندي ديگري كه از ارسطو به جا مانده است علت منقسم شده است به چهارتا 1- علت فاعلي ،2- علت مادي، 3- علت غايي،4- علت صوري[1] بنابراين علت هر امري است كه از وجود آن وجود معلول و از عدم آن عدم معلول، لازم آيد مانند قتل با شمشير و كارد يا خفه كردن با دست و نظاير آن[2] و همان گونه كه دكتر گلدوزيان در كتاب خود (بايسته‌هاي حقوق جزاي عمومي) مي‌نويسد: طبق ماده‌ي 317 قانون مجازات اسلامي مباشرت آن است كه جنايت مستقيماً توسط خود جاني واقع شده باشد. بنابراين در مواردي كه جاني خود به طور مستقيم و بي‌واسطه مرتكب جنايت بر نفس يا عضو شود مي‌توان گفت جرم را به مباشرت مرتكب شده است مثل فردي كه ديگري را با دستان خود خفه كرده است. البته گاهي نيز علت و مباشرت در جرم ممكن است با واسطه اشيايي باشد مثل اينكه جاني با كارد يا شمشير و تفنگ و... موجبات جنايت بر ديگري را فراهم كند كه البته از ديد عرف و مردم از آن جا كه مشخص و آشكار نيست واسطه محسوب نمي‌شود و باز شخصي كه از اين وسايل براي ارتكاب جرم استفاده نموده است مباشر جرم است.[3] بايد متذكر شويم كه منظور از عبارت جنايت مستقيماً توسط جاني... در ماده‌ي 317 قانون مجازات اسلامي وقوع بلاواسطه فعل جانی نيست بلكه مقصود وجود رابطه مستقيم عليّت است به طوري كه جنايت مستقيماً از نفس فعل ناشي شده و بتوان گفت نوعاً يا بر حسب خصوصيتهاي مورد ، تلف از لوازم آن كار است و به عبارت ديگر مباشر كسي است كه وقوع تلف عرفاً به نفس كار وي منسوب است و نه بر اثر آن.

 

شرط

وقوع هر پديده مجرمانه منوط به وجود شرايطي است كه زمينه‌هاي ارتكاب آن را فراهم مي‌سازد شرط چيزي است كه اگر نباشد ، مشروط به وجود نمي‌آيد اما اگر باشد ، به تنهايي براي ايجاد مشروط كافي نيست مثلاً حفرچاه نسبت به افتادن در آن شرط است.[4] بنابراين شرط آنچنان امري است كه از عدم آن عدم معلول لازم مي‌آيد لكن از وجود آن معلول (جرم) لازم نمي‌آيد. از اين رو وقوع جنايت محصول شرط نيست اگر چه همراه و در كنار علت جنایت است. به نحوي كه تحقق جنايت متوقف بر وجود آن است بنابراين شرط از اجزاء و عناصر اصلي در تكوين جنايت نبوده و في نفسه مؤثر در آن نيست گرچه ضرورتاً به انتقاء شرط حدوث جنايت نيز منتقي مي‌گردد. براي مثال ممسك در جنايت كه مجني عليهرا نگه مي‌دارد تا دومي او را به قتل برساند شرط محسوب است زيرا ممسك هيچگونه مدخليتّي در سلب حيات نداشته است. لازم به ذكر است كه به موجب آراء فقيهان اسلامي گرچه تأثير مؤثر به وجود شرط است متعلق نشده و ايجاد كننده شرايط وقوع قتل را مشمول اين مجازات ندانسته‌اند.[5]

 

سبب

در مواردي مداخله بزهكار در وقوع جرم فراتر از اقدامات ايجاد كننده شرط و ضعيفتر از علت است بگونه‌اي كه جاني با ايجاد سبب جنايت بدون آنكه خود مستقيماً در آن مباشرت نمايد مرتكب جرم مي‌گردد و بر خلاف شرط جنايت محصول سبب است اما به طور غير مستقيم . گروهي از حقوق‌دانان[6] معتقدند كه سبب در حقوق اسلامي معناي ويژه‌اي دارد و با سببي كه در منطق و فلسفه مطرح است به يك معنا نيست و از اين جهت مناسب مي‌نمايد آن چه را كه بعضي از حقوق‌دانان بزرگ اسلامي در اين باره آورده‌اند مورد توجه قرار گيرد . از اين رو به تعريف سبب در مختصر نافع و تحريرالوسيله اشاره مي‌كنند.

در مختصرنافع آمده : سبب يا تسبيب ، ايجاد چيزي است كه اگر نبود تلف شدن يا شكستن عضو واقع نمي‌شد ، ولي به علت تلف نفس ، يا شكستن عضو نيست مثلاً يكي از موارد تسبيب كندن چاه در معابر عمومي است . پس اگر كسي در آن بيفتد و بميرد علت مرگ او وجود چاه نيست بلكه علت آن سرنگون شدن اوست در چاه . و در تحريرالوسيله آمده : مراد از اسباب در اين جا هر فعلي است كه تلف شدن ، نزد آن ( ولي نه به علّت آن، بلكه) به علت ديگري تحقق بيابد، به گونه‌اي كه اگر آن فعل نبود، تلف، پديد نمي‌آمد، مثل كندن چاه، نصب چاقو ، افكندن سنگ ، ايجاد لغزشگاه و غيره . بنابراين مجرمي كه جرم را نه مستقيماً و به خودي خود ، بلكه به واسطه انجام مي‌دهد سبب جرم و مجرم سببي است. اما دكتر عباس زراعت سبب را در معناي فلسفي آن ، چيزي مي‌داند كه از وجودش وجود و از عدمش ، عدم لازم آيد اما در معناي فقهي و حقوقي چيزي است كه اگر نباشد مسبب به وجود نمي‌آيد.[7] اما علت به وجود آمدن مسبب چيز ديگري است مانند گذاشتن سنگ در معبر عمومي كه كسي با آن برخورد كند و موجب تلف وي شود. در اين جا علت صدمه برخورد با سنگ است اما اگر سنگ نبود ، اين تصادم هم به وجود نمي‌آمد. دكتر ابراهيم پاد نيز در تعريف سبب گفته‌اند: سبب هر امري است كه موجب تلف آن به حاصل شود ولي به علتي ديگر به نحوي كه اگر آن سبب نباشد علت هم به وجود نمي‌آيد و يا مؤثر واقع نمي‌شود و برخي ديگر گفته‌اند سبب آن چيزي است كه آن في‌الجمله اثري در توليد هست مانند علت. به هر حال به موجب ماده‌ي 318 قانون مجازات اسلامي ”تسبيب در جنايت آن است كه انسان سبب تلف شده يا جنايت ديگري را فراهم كند و خود مستقيماً مرتكب جنايت نشود بطوري كه اگر نبود جنايت حاصل نمي‌شد مانند آنكه چاهي بكند و كسي در آن بيفتد و آسيب بيند.“ سبب واسطه‌اي است كه اگر وجود نداشت جرم واقع نمي‌گرديد يعني ميان عمل مجرم و حصول نتيجه مجرمانه واسطه‌اي است و در عين حاليكه سبب موجب جنايت نيست اگر ايجاد نشده بود جنايت واقع مي‌شد. قانون مجازات اسلامي مقرراتی تمثيلي در مورد ارتكاب جرم از طريق تسبيب ذكر گرديده [8] كه ما در اين جا چند مورد را بيان مي‌كنيم :

هرگاه كسي ديگري را بترساند يا موجب وحشت وي گردد و در اثر اين ترس آن شخص بميرد ، اگر اين عمل كشنده باشد و يا با قصد قتل انجام شود اگر چه عمل نوعاً كشنده و نه با قصد قتل انجام بگيرد قتل شبه عمد محسوب شده و ديه به آن عهده قاتل است همچنين است اگر اين ترس موجب فرار او گردد و آن شخص در حال فرار از جايي پرت شود و يا بدرون چاهي بيفتد. ملاحظه مي‌گردد در موارد فوق مرتكب از طريق واسطه مرتكب جرم گرديده است و نه به طور مستقيم . لازم به ذكر است كه در اين موارد اثبات رابطه سببيت لازم است يعني بايد ثابت گردد كه ترس موجب مرگ گرديده است.

برخي از حقوق‌دانان[9] اكراه و اجبار و اضطرار را نيز از اسباب ارتكاب جرم دانسته‌اند كه در اين خصوص در مباحث بعدي سخن به ميان مي‌آيد. نتيجتاً تسبيب در تلف يعني ايجاد كاري كه وقوع تلف عرفاً به اثر آن كار منسوب است بر خلاف مباشرت كه وقوع تلف عرفاً به نفس كار مستند است. همانطور كه ملاحظه مي‌گردد اگر چه مفهوم شرط و سبب، تشابه و قرابت بسياري با يكديگر دارند و چنانچه در تعريف هر يك گذشت شرط هيچ تأثيري در وقوع جنايت ندارد هرچند تأثير مؤثر موقوف بر آن است در حاليكه سبب خود مؤثر در جنايت است ليكن نه به صورت علت. تعريف ماده 318 در ظاهر شامل شرط نيز مي‌شود چون شرط هم زمينه وقوع جنايت را فراهم مي‌كند اما تأثير مستقيم در‌آن ندارد. بنابراين بهتر بود قیدانتساب جنايت به سبب هم در تعريف ذكر مي‌شد. البته در بسياري از موارد ميان سبب و شرط نمي‌توان تمايز داد و مثال‌هايي را كه برخي فقها شرط دانسته‌اند فقهاي ديگر سبب محسوب مي‌كنند و يا آن‌‌ها را به جاي يكديگر به كار مي‌برند.

از ملاحظه‌ي اين تعريف‌ها به دست مي‌آيد كه رابطه علت و جنايت ، رابطه مستقيم و بدون واسطه است و اگر چنين رابطه‌اي وجود داشته باشد نوبت به سبب يا شرط نمي‌رسد . هم‌چنين رابطه و جنايت نزديك تر از رابطه شرط و جنايت است. بنابراين اگر در وقوع جنايتي ، شرط و سبب هر دو فراهم باشند، بدون شك بايد سبب را مسئول دانست شباهت سبب و شرط آن است كه هردو اگر نباشند نتيجه است و شرط زمينه‌ساز است به گونه‌اي كه در عرف، جنايت منتسب به آن نمي‌شود. يعني معمولاً انتظار تحقق جنايت از فراهم شدن چنين زمينه‌اي نمي‌رود برخلاف سبب كه اين انتظار در آن وجود دارد. مثلاً شخصي از دوست خود مي‌خواهد او را با وسيله نقلية خود به محلي برساند و در بين راه وسيله‌ي نقليه با عابر پياده‌اي تصادف مي‌كند و منجر به قتل او مي‌شود. در اين جا عمل كسي كه از دوست خود چنين درخواستي كرده است شرط تحقق تصادف قتل است . چون اگر اين درخواست صورت نمي‌گرفت، تصادف و در نتيجه قتل نيز اتفاق نمي‌افتاد، اما عرف هيچ‌گاه درخواست مزبور را سبب قتل نمي‌داند.

 

[1]دكتر محمد هادي صادقي ، جرايم عليه اشخاص ، ص 74

[2]دكتر ابراهيم پاد، حقوق كيفري اختصاصي ، ج 2 ص 193

[3]دكتر عليرضا فيض، مقارنه و تطبيق در حقوق جزاي عمومي اسلامي، ص 358 و دكتر محمد اسماعيل افراسيابي ، حقوق جزاي عمومي ، ج 2، ص 44

[4]دكتر عباس زراعت ، شرع قانون مجازات اسلامي، بخش ديات ، ص 268

[5]دكتر محمد هادي صادقي ، جرايم عليه اشخاص ، ص 76

[6]دكتر عليرضا فيض ، مقارنه و تطبيق در حقوق جزاي عمومي اسلامي، ص 359

[7]دکتر عابدین مومنی ، حقوق جزاي اختصاصي اسلام، ص 325

[8]مواد 319 الي 333 قانون مجازات اسلامي

[9]دكتر محمد اسماعيل افراسيابي، حقوق جزاي عمومي،ج 2 ، ص 46 و دكتر ايرج گلدوزيان ، بايسته‌هاي حقوق جزاي عمومي ، ص 46 ، دكتر عباس زراعت ، شرح قانون مجازات اسلامي‌،‌ص 440


مبلغ قابل پرداخت 27,216 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1227

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما