مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 327
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13106443

مقاله67-تاریخچه و پیدایش مسجد مقدس جمکران


مقاله67-تاریخچه و پیدایش مسجد مقدس جمکران

بسمه تعالی

فهرست مباحث تدریس شده در درس جامعه شناسی دین

1- تعریف مفهوم

2- انواع مفهوم

3- جامع شناسی دین چیست؟

4- جامعه شناسی دینی چیست؟

5- جامعه شناسی دین از دیدگاه قرآن

6- آیا دین با مقتضیات زمان هماهنگی دارد.

7- شروط پذیرش هر موقعیتی از دیدگاه قرآن

8- تفاوت جامعه شناسی دین و دینی

9- دو تئوری در مورد پیدایش انسان مدرن

10- پیدایش دین

11- پیدایش دو طبقه بدنبال پیدایش دین

12- مشغله اربابان دین توحیدی و اسطوره ای

13- قدرت بازدارنده قدرت در روم باستان

14- آنارشیست ها

15- سکولاریزیشن

16- قشر بند دین داران الهی و دین داران اسطوره ای

مقدمه :

مسجد در فرهنگ اسلامي جايگاه ويژه اي دارد . اعتبار و اهميتي كه اسلام به مسجد داده است به هيچ نهادي نداده و مسجد را خانه اي براي خداي لامكان معرفي كرده است ، خانه اي از آن خدا كه براي مردم است .

و لذا مي بينيم پس از هجرت پيامبر خدا به مدينه ، اولين بنيادي كه نهاده شد، به مسجد بود ، و رسول گرامي اسلام نخست در قبا و سپس در مدينه مسجدي را پايه گذاري كرد كه كانوني براي انجام عبادات مركزي براي تجمع مسلمانان و پايگاهي براي تصميم گيري هاي مهم باشد .

داستان شورانگيز ساختن اولين مسجد در مدينه و اشتياق مسلمانان براي انجام اين كا و اينكه شخص پيامبر در ساختن مسجد فعاليت مي كرد ، در كنب تاريخ بطور مبسوط آمده و همچنين سرودهايي كه مسلمانان در حال ساختن مسجد زمزمه مي كردند ، در اين كتاب ها نقل شده است ، از جمله اين سرود :

ائن قعدنا و النبي يعمل فذاك من العمل المضلل

اگر ما بنشينيم و پيامبر كار كند اين عمل ما باعث گمراهي خواهد بود . يا اين سرود كه پيامبر و مسلمانان بطور دسته جمعي مي خوانند :

لا عيش الا عيش الاخره اللهم ارحم الانصار و المهاجره

زندگي نيست مگر زندگي آخرت ، خداوندا به انصار و مهاجرين رحمت فرما.

اهميت ساختن مسجد و رفت و آمد و حضور در آن آنچنان زياد است كه در قران و حديث تاكيدهاي فراواني بر آن شده است . خداوند در قرآن كريم درباره ي تعمير مسجد و حضور در آن چنين فرموده است :

انما يعمر مساجد الله من آمن بالله و اليوم الاخره

همانا مساجد خدا را كساني تعمير مي كنند كه ايمان به خدا و روز قيامت داشته باشند .

لمسجد اسس علي التقوي من اول يوم احق ان تقوم فيه

مسجدي كه از نخستين روز بر اساس تقوي ساخته شده ، سزاوار است كه در آن مقيم باشي .

همچنين در روايات از معصومين عليهم السلام سفارشات بسياري درباره­ي مسجد شده است كه ما به عنوان نمونه ه چند حديث اكتفا مي كنيم :

قال رسول الله «ص» :

كونوا الدنيا ضيافا و اتخذوا المساجد بيوتا .

پيامبر خدا فرمود : در دنيا ميهمان باشيد و مساجد را به خانه ي خود قرار دهيد .

قال رسول الله «ص» : بشر المشائين الي المساجد في ظلم الليل بنور

ساطع يوم القيامه

پيامبر خدا فرمود : مژده بده به كساني كه در تاريكي هاي شب به مساجد مي روند به نوري كه در روز قيامت مي درخشد .

قال الصادق «ع» : من بني مسجدابني الله له بيتا في الجنه

امام صادق فرمود : هركس مسجدي را بنا كند ، خداوند براي او در بهشت خانه اي بنا مي كند .

به خاطر همين سفارش ها و تاكيدهاست كه مسلمانان در تمام بلاد اسلامي در هر محله و روستايي ، مسجد بنا كردند و هيچ محله اي نيست مگر اين كه يك يا چند مسجد در آنجا وجود دارد . انبوهي مساجد مسلمانان ، دليل روشني بر اهتمام فوق العاده آنان بر تاسيس مسجد است . به گفته ي يعقوبي ، در بصره هفت هزار مسجد وجود داشت .

و نيز او مي گويد : بغداد داراي سي هزار مسجد است .

در قرون اوليه اسلامي بخصوص در عهد رسول گرامياسلام «ص» مسجد مركز همه گونه فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي و حتي نظامي بشمار مي رفت . مي توان گفت كه مسجد قلب تپنده ي جامعه ي اسلامي بود .

از يك سو دادگاه ها و محكمه هاي قضايي در مسجد تشكيل مي شد و مسائل حقوقي و كيفري مردم در مسجد تشكيل مي شد و مسائل حقوقي و كيفري مردم در مسجد به داوري گذاشته مي شد و از ديگر سو به عنوان يك مركز نظامي در امور مربوط به جنگ و سازماندهي سپاه و طراحي نقشه هاي نظامي مورد استفاده مي گرفت مسلمانان از طريق مسجد بسيج مي شدند و از سوي ديگر ديد و بازديدها و ملاقات ها و محل تجمع مومنان و جائي براي مشورت ها و تصميم گيري ها بود .

همچنين مسجد جايگاهي بود براي فراگيري علوم و آموزش هاي گوناگوني كه جامعه اسلامي به آن نيازمند بود . در مسجد علاوه بر بيان احكام و مسائل فقهي و تفسير قرآن ، اصول و مسائل فقهي و تفسير قرآن ، اصول عقائد اسلامي و حتي بحث هاي ادبي و عقلي مورد مذاكره قرار مي گرفت . مسلمانان در طول تاريخ به ساختمان مساجد نيثز اهميت خاصي داده اند و گاهي با ساختن يك مسجد شاهكار بزرگ معماري عصر را به وجود آورده اند .

در مساجد ، تجلي انواع هنرهاي اسلامي را مي توان ديد ، مسجد نموداري از هنر معماري كاشي كاري و نقاشي و خطاطي و گچ بري و آئينه كاري و منبت كاري و صنايع دستي و ديگر هنرها كه در قنديل ها و فرش ها و پرده ها و ظرف ها و شمعداني ها به كار رفته است مي باشد ، و مي توان گفت : مسجد گالري هنرهاي اسلامي است .

بعضي از مساجد از لحاظ معنوي خصوصياتي دارند كه مساجد ديگر فاقد آن هستند ، مثلا خاطره ي مهمي را به ياد مي آورند و يا به وسيله و يا دستور عزيزي و وليي از اولياء خدا ساخته شده اند كه همين امر موجب عظمت آن مسجد و توجه ويژه مسلمانان به آن شده است مانند مسجد الحرام كه پايگاه توحيد و محل انجام مناسك عظيم حج است و يا مسجد پيامبر در مدينه كه يادآور خاطره ي خطير پيامبر بزرگوار اسلام و هم محل دفن پيكر پاك آن بزرگوار است . و همچنين مسجد الاقصي يا مسجد كوفه مسجد سهله و يا مسجد براثا كه هر كدام داراي خاطره ها و سوابق درخشان تاريخي است .

يكي از مساجدي كه نام آن همواره يادآور نام گرامي حضرت بقيه الله امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است ، مسجد مقدس« جمكران» در شش كيلومتري شهر قم مي باشد كه حدود يكهزار سال پيش به دستور خود آن حضرت ساخته شده و از آن زمان به بعد مطمح نظر و مورد توجه عاشضقان و دلباختگان و ارادتمندان ان حضرت قرار گرفته است .

در طول تاريخ اين مسجد كرامات و معجزات بسياري در آنجا ديده شده و شيعيان و علاقمندان حصرت مهدي«ع» از هر سو بار سفر بسته و براي خواندن نماز در اين مسجد همواره از احترام و قداست خاصي برخوردار است . بعضي از علماء و مراجع تقليد و بزرگان ، معجزات و عناياتي درباره ي اين مسجد نل شده كه نشان مي دهد آنان چگونه به اين محل مقدس احترام مي گذاشتند ، از جمله آنها مرحوم آيه الله العظمي حائري موسس حورزه ي علميه ي قم و مرحوم آيه الله العظمي حجت كوه كمري ، آيه الله العظمي امام خميني ، مرحوم آبه الله العظمي سيد محمد تقي خوانساري و مرحوم آيه الله العظمي بروجردي ، و مرحوم آيه الله العظميگلپايگاني و مرحوم آيه الله العظمي نجفي مرعشي ، مرحوم ايه الله العظمي اراكي و غير آنها را مي توان نام برد . عنايت وعلاقه مقام معظم رهبري به اين مسجد مقدس جمكران آنقدر زياد است كه طبق گفته ي مسئولين محترم بارها به اين مسجد شريف جمكران آنقدر زياد است كه طبق گفته ي مسئولين محترم بارها به اين مسجد شريف جمكران تشريف آورده اند ، نظر آنان درباره ي مسجد جمكران در همين كتاب نقل خواهيم كرد .

همچنين از علماء و اساتيد حوزه علميه و مراجع فعلي نيز كه در حال حيات هستند نمونه هايي در ذكر معجزات و كرامات اين مسجد خواهيم آورد .

ما در اين كتاب تاريخچه ي احداث مسجد جمكران را با تكيه بر منابع فراواني از كتب علماء گذشته ذكر خواهيم كرد و آنگاه نظرات علماء و اساتيد و مرتاجع را خواهيم آورد و نمونه هاي اندكي از معجزات بسياري كه در اين مكان شريف به مقوع پيوسته است نقل خواهيم كرد ، و در پايان مطالب مختصري در پيرامون حضرت مهدي ارواحنا فداء فدا خواهيم آورد .

اين كتاب ارمغاني است براي شيفتگان امام زمان و عاشقان مسجد جمكران كه همواره و بخصوص در سب هاي چهارشنبه از اطراف و اكناف و دور و نزديك آهنگ سفر به مسجد جمكران مي كنند و در گوشه اي از آن باخداي خود با راز و نياز مشغول مي شوند ، و پس از اداي نماز مخصوص مسحد ، به دنبال گمشده ي خود هستند وآن در دانه ي يكتا و عزيز سفر كرده را مي خوانند و راز خود را با او در ميان مي گذارند .

تا تو ز كسي روي نهان كرده اي خون به دل پير و جوان كرده اي

در آخرين فراز از اين پيشگفتار توجه خوانندگان گرامي را به اين نكته جلب مي نمايم كه فرمان لازم الاطاعه ي حضرت بقيه الله – ارواحنا فداه – به شيخ حسن بن مثله جمكراني در بيداري بوده ، چنانچه از متن داستان و تاكيد مرحوم آيت الله حائري به روشني ثابت مي شود ، و بناي فعلي مسجد مقدس جمكران نيز به فرمان آن حضرت است ، چنانچه در منابع و ماخذ بر آن تاكيد شده است.

بر شيفتگان حضرت صاحب الزمان – عج الله تعالي فرجه الشريف – است كه اين مكان مقدس را قدر بدانند و در هر فرصتي به اين مكان مقدس بشتابند و مشكلات خود را با آن امام رئوف در ميان بگذارند و خداي را به نام او بخوانند و سريع الاجاه بيابند ، ما نيز عاجزانه از شيفتگان كويش تقاضا مي كنيم كه هنگام تشرف نخست براي تعجيل در امر فرج دعا كنند و حوائج آن حضرت را بر حوائج خويش مقدم بدارند .

اي عاشقان امام زمان و علاقمندان مسجد جمكران ، قدر خودتان را بيشتر بدانيد كه خداوند اين توفيق را به شما داده است ، در اين مكان مقدس « مسجد جمكران» مشغول عبادت و راز نياز باشيد ، مسجدي كه حضرت اميرالمومنين علي «ع» از آن به پسر يمتني خبر داده است ، مسجدي كه به امر مبارك حضرت ولي عصر امام زمام «ع» بنا گرديد .

امام زمان فرموده : من صلي فيه كمن صلي في البيت العتيق .

مسجدي كه آيات عظام و علماء اعلام پياده به آن مكان مقدس مشرف
مي شدند .

مسجدي كه رفت و آمد حضرت بقيه الله الاعظم امام زمان «ع» به آن
مي باشد ، كه در اين مدت عده اي زياد محضر آن بزرگوار رسيده و از بركات آن حضرت به فيض رسيده اند .

اگر كسي دارد به دل درد و فغان بايدش رو آورد بر جمكران

جمكران دارالشفاي مومن است چون طبيب آن بود صاحب زمان

در خاتمه :

اميدوارم كه اين اثر ناچيز مورد عنايت حضرت رب الارباب و ارواح طيبه حضرات معصومين عليهم الاسلام قرار گيرد و خوانندگان محترم را مفيد فايده و مثمر ثمر باشد برايم باقيات الصالحات باشد ، براي يوم لا ينفع مال و لا بنون ، و الباقيات الصالحات خير عند ربك ثوابا و خير اقلا .

در اينجا فرصت را مغتنم شمرده ، از آيات عظام و علماء اعلام و حجج اسلام و بزرگان و دوستان عزيزي كه از تاليفات قبلي اينجانب استقبال كردند و مرا مورد تشويق قرار دادند صميمانه سپاسگذاري مي كنم ثوابي از آن به ارواح مقفدسه علماء و شهداء و صالحين از مومنين و بانيان خير و اموات دوستاني كه ما را در چاپ اين كتاب پر ارزش مسجد جمكران تجلي گاه صاحب الزمان «ع» ياري نمودند و والدين اينجانب و اخوي محترم مرحوم مغفور آيت الله حاج سيد قادر مير عظيمي قرار دهد ، آمين يا رب العالمين بحق محمد و آله الطاهرين .


پيشگويي امير مومنان علي عليه السلام از مسجد مقدس جمكران

در خلاصه البلدان اين حديث مذكور است از كتاب مونس الحزين از تاليفات شيخ صدوق ، با اسناد صحيح و معتبر از اميرالمومنين عليه السلام كه فرمود :

« اسي پسر يماني در اول ظهور خروج نمايد قائم آل محمد از شهري كه آن را قم مي گويند و مردم را دعوت مي كند به حق و همه خلايق از شرق و غرب به آن شهر قصد كنند و اسلام تازه گردد و هر كه از خوف اعداء پوشيده و مخفي باشد بيرون آيد و حوش و طيور در مساكن و اوطان خود ايمن بخوبد و چشمه آب حيات از آن شهر ظاهر شود و آبي كه هر كس بخورد نميرد و از آب چشمه ها منفجر شود و از آن موضع رايت حق ظاهر شود و ميراث جمله انبياء بر پشت زمين به آن باشد ، اي پسر يماني اين زمين مقدسه است كه پاك است از تمام لوثها و از خداي تعالي در خواسته كه بهترين خلق خود را ساكن او گرداند و دعايش مستجاب شده و حشر و نشر مردم در اين زمين باشد و بر اين زمين اساس و بنياد قصري عظيم نمايند ، بعد از اينكه بناي قصر مجوس بوده باشد و آن قصر از صاحب شهرت ملك روم باشد و از اين زمين گوسفند ايراهيم خليل را آوررند و قربان كنند و بر اين زمين هزار صنم و بت از اصنام اهل روم بشكنند و بر اين زمين اثر نور حق ساطع شود و از اين زمين رايحه و بوي مشبك شوند ، حق تعالي بيت العتيق را به اين شهر فرستد و بناها و آسياب ها بر اين زمين شود و منازل و مواضع زمسين هاي اينجا عالي و گرانبها گردد كه چندان زمين كه پوست گاوي باشد به پانصد دينار بدهند و عمارت آن هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد و رايت وي بر اين كوه سفيد بزنند ، به نزد دهي كهن كه در جنب مسجد است و قصري كهن كه قصر محبوس است و آن را جمكران خوانند از زير يك مناره آن مسجد بيرون آيد نزديك آنجا كه اتشخانه ي گبران بوده و حضرت امام سفطي از زر بسته باشد و بر براق سوار شده و با ملائكه مقب و حاملان عرش گردش نمايد و منطق آدم با او باشد و حلم خليل الله و حكمت حضرت داود و عصاي موسي وخاتم حضرت سليمان و تاج طالوت و بر سر آن نوشته است نام هر پيغمبري و وصي و نام هر مومني و موحدي .

توضيح و بيان : حضرت امير «ع» مي فرمايد در اين حديث شريف كه چشمه آب حيات در شهر قم ظاهر شود كه هر كس بنوشد نميرد شايد مراد آن باشد كه دلش نميرد و هميشه منور باشد به نو ايمان يا آنكه كنايه باشد از طول عمر كه روايت است كه در زمان ظهور حضرت حجت در زمان رجعت ائمه مردم زياد عمر مي كنند واحتمال اولي انسب است .

و ايضا حضرت امير عليه السلام خبر از اين مسجد جمكران داده و فرموده كه كوه سفيد به نزديك دهي كهن در جنب مسجد است و الحال همين طريق است كه جمكران نزديك مسجد است و قصري كهن كه قصر مجوس است كه در زمان صاحب تاريخ قم قصر موجود بوده ، همين بس است در فضيلت اين مسجد كه حضرت امير«ع» خبر داده از او و حال آنكه در زمان آثار مسجد نبوده .

و ايضا حضرت امير«ع» در اول اين حديث فرمودند : اي پسر يماني اول ظهور خروج نمايد از شهري كه آن را قم گويند و در آخر همين حديث تعيين
مي كند حضرت امير«ع» كه از كدام قطعه زمين قم بيرون آيد قائم آل محمد«ع» مي فرمايد از زير يك مناره آن مسجد كه مراد مسجد جمكران باشد .

الحاصل آنكه از اين حديث چنين مستفاد مي شود كه حضرت حجه از قم ظهور نمايد يا از زير يك مناره آن مسجد يا آنكه بگوييم از نزديك مناره ي آن مسجد بيرون آيد ، هر سه را احتمال مي رود لكن روايتي وارد شده از حضرت رسول «ص» كه ابتداي ظهورش از كرعه مي باشد هم جناني كه در نجم الثاقب مذكور است در روايتي و در روايات معتبره وارد شده كه از مكه ظهور خواهد نمود ، لكن جمع ما بين اين روايات سهل و آسان است بعد از اينكه ابتدا بر سه قسم مي باشد ابتداي حقيقي و اضافي و عرفي مي توان گفت حضرت اين هر سه شهر را بقدوم خود منور مي سازد .

همچناني كه كلام فرزندش حضرت حجت دال بر همين مطلب است كه فرمودند : به حسن بن مثله كه به حسن بن مسلم بگو اين زمين شريفي است و خداي تعالي اين زمين را برگزيده از زمين هاي ديگر و شريفش نموده پس آنچه مستفاد مي شود از كلام حضرت حضرت آن است كه اين زمين را خداي محترما خلق نموده و برگزيده از ساير زمين ها كه جايز نيست تصرف و حيازت او به خلاف و خداوند عالم زمين را خلق نمود از براي نبي نوع انساني كه جايز است تصرف و حيازت نمايد يا كه تصرف مالكانه نمايد بلكه او را محترما و شريفش خلق كرد و خانه خود را بر روي او قرار داد كه بدگانش بروند در آم نوضع شريف عبادت كنند او را و اگر مثل ساير زمين ها بود هر آينه حضرت حجت نمي فرمود كه چرا حسن بن مسلم اين زمين را تصرف گرفته و زراعت مي كنند و پس معلوم مي شود كه اين قطعه زمين به مثل كعبه و بيت الله الحرام مي باشد كه شريك است با موضع كعبه و مسجد الحرام در اين شرافت و فضيلت كه ابتداء خلقتشان مسجد و محترما خلق نموده كه اين از براي احدي جايز نبوده و نخواهد بود حيازت و تصرف مالكهنه نمودن هم چناني كه موضع را خدا مسجد جمكران هم امتياز دارد از ساير مساجد به جهت آنكه اين موضع ا خدا مسجد خلقش كرده پس امتياز دارد از مساجدي كه آن را مخلوق مسجد نمايند .

اگر چه كعبه حريم خداي لم يزلي است بناء مسجد صاحب زمان به قم ازلي است

بناء كعبه حريم خداي سبحان است

نگر كه مژده مسجد روايتش ز علي است

 

صاحب الزمان «ع» مسجد جمكران

اماكني كه قدوم مبارك حضرت صاحب الزمان «ع» زينت يافته اند و دعا براي تعجيل فرج آقا امام زمان «ع» در آنجاها تاكيد شده است از جمله : مسجد الحرام ، عرفات ، سرداب مبارك در شهر سامره ، حرم حضرت سيد الشهداء «ع» ، حرم مولايمان حضرت رضا «ع» ، جرم عسكريين عليهما السلام ، حرم هر يك از امامان عليهم السلام ، مسجد كوفه ، مسجد سهله ، مسجد صعصعه و مسجد مقدس جمكران قم و غير اينها از مواضعي كه بعضي از علماء اعلام و مراجع عاليقدر و صلحا آن حضرت را در آنجاها ديده اند يا در روايات آمده كه آن جناب در آنجا توقف دارد مانند مسجد الحرام و نعظيم و احترام ساير چيزهاي كه به آن حضرت اختصاص دارد .

مسجد مقدس جمكران

مسجد صاحب الزمان – عجل الله فرجه الشريف – در 6 كيلومتري شهر مقدس قم واقع شده و همواره پذيراي زائريني از نقاط مختلف ايران و جهان مي باشد . اين مكان مقدس ، تحت توجهات و عنايات خاصه حضرت بقيه الله قرار دارد و خود آقا از شيعيانشان خواسته اند كه به اين مكان مقدس روي آورند ، زيرا اين مكان مقدس داراي زمين شريفي است و حق تعالي آن را از زمين هاي ديگر برگزيده است . لذا سزاوار است كه زائرين عزيز از بركات اين مكان مقدس، حداكثر استفاده را ببرند و مراقب باشند كه مسائل فرعي توجهشان را به خود جلب نكند و خود را در برابر حضرت مهدي« ارواحنا فداه» حاضر ببينند و از انجام اعمالي كه قلب مبارك آن حضرت را آزرده مي سازد خودداري كنند. متذكر مي گردد كه علماء شيفتگان آقا استفاده هاي فراوان از اين مسجد مقدس برده اند . سعي كنيد در اين مكان مقدس ، لحظاتي را با آقاي خود خلوت كرده و خالصانه براي ظهور مقدس حضدتش دعا كنيد . زيرا بهبود همه چيز ، تنها در سايه ي قيام شكوهمند آقا امكان پذير است .

فراموش نكنيم كه حق امام زمان ما غضب شده و آقا در نهايت غريبي زندگي مي كند و حقيقتا دل آقا خون است . آقا شاهد تمام مصيبت هايي است كه بر شيعيانش وارد مي شود . پس ظهور آقا را از درگاه احديت سبحانه و تعالي بخواهيد و چه مكاني بهتر از مسجد شريف جمكران براي دعا كردن جهت ظهور آقا امام زما عليهم السلام .


تاريخچه مسجد صاحب الزمان عليهم السلام

شيخ حسن بن مثله جمكراني مي گويد : من شب سه شنبه ، 17 ماه مبارك رمضان سال رمضان سال 393 قمري در خانه خود خوابيده بودم كه ناگاه ، جماعتي از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بيدار كردند گفتند برخيز و طلب امام مهدي عليه السلام را اجابت كن كه تو را مي خواند . آنها مرا به محلي كه اكنون مسجد(جمكران) است آوردند . چون نيك نگاه كردم ، تختي ديدم كه فرشي نيكو بر آن تخت گسترده شده و جواني سي ساله بر آن تخت ، تكيه بر بالش كرده و پيري هم پيضش او نشسته است ، آن پير حضرت خضر عليهم السلام بود . پس آن پير مرا بنشاند .

حضرت مهدي عليه السلام مرا به نام خود خواند و فرمود : برو به حسن مسلم ، كه در اين زمين كشاورزي مي كرد ، بگو كه اين زمين شريفي است و حق تعالي آن را از زمين هاي ديگر برگزيده است و ديگر نبايد در آن كشاورزي كنند .

حسن بن مثله گفت : يا سيدي و مولاي ، لازم است كه من دليل و نشانه اي داشته باشم و الا مردم حرف مرا قبول نمي كنند . آقا فرمودند : تو برو و آن رسالت را تنجام بده ، ما خودمان نشانه هايي براي آن قرار مي دهيم و پيش سيد ابوالحسن برو و به او بگو حسن مسلم را احضار كند و سود پند ساله را كه از زمين بدست آورده است وصول كند و با آن پول مسجد را بنا كند .

نماز آمام زمان عليه السلام در مسجد جمكران

امام زمان عليه السلام به حسن بن مثله جمكراني فرمود : و به مردم بگو : بدين مكان رغبت كنند و آنرا عزيز دارند . و چهار ركعت نماز در آن گذارند . دو ركعت اول به نيت نماز تحيت مسجد است كه در هر ركعت آن يك حمد و هفت قل هوالله احد خوانده مي شود و در حالت ركوع و سجود هم هفت مرتبه ذكر را تكرار كنند . دو ركعت دوم به نيت نماز صاحب الزمان عليه السلام خوانده مي شود ، بدين صورت كه سوره ي حمد را شروع مي كنيم و چون به آيه اياك نعبد و اياك نستعين مي رسيم اين آيه ي شريفه را صد مرتبه تكرار مي كنيم و بعد از آن بقيه ي سوره حمد را مي خوانيم ، بعد از پايان حمد سوره ي قل هوالله احد را فقط يكبار مي خوانيم و به ركوع مي رويم و ذكر سبحان ربي العظيم و بحمده را هفت مرتبه است . ركعت دوم نيز به همين گونه است . چون نماز به پايان برسد و سلام داده شود ، يكبار گفته مي شود : لااله الا الله و به دنبال آن تسبيحات حضرت زهرا «ص» خوانده شود و بعد از آن به سجده رفته و صد بار گويد : الهم صلي علي محمد و آل محمد .

فضيلت خواندن نماز در مسجد جمكران

آنگاه امام مهدي «ع» فرمودند : هر كس اين دو ركعت نماز (نماز امام صاحب الزمان) را در اين مكان (مسجد مقدس جمكران) بخواند ، مانند آن است كه دو ركعت نماز در كعبه خوانده باشد .

حسن بن مثله مي گويد : چون من پاره اي راه آمدم ، دوباره مرا بازخواندند و فرمودند : بزي در گله ي جعفر كاشاني است ، آن را خريداري كن و بدين موضع آور و آن را بكش و بر بيماران انفاق كن ، هر بيمار و مريضي كه از گوشت آن بخورد ، حق تعالي او را شفا دهد .

وي مي گويد : من سپس به خانه بازگشتم و تمام شب را در انديشه بودم تا اين كه نماز صبح خوانده و سپس به سراغ علي المنذر رفتم و ماجراي شب گذشته را براي او نقل كردم و با او نقل كردم و با او به همان موضع شب گذشتم رفتم . وقتي كه رسيديم ، زنجيرهايي را ديديم كه طبق فرموده ي امام عليه السلام حدود بناي مسجد را نشان مي داد ، سپس به قم نزد سيد ابو الحسن رضا رفتيم و چون به در خانه ي او رسيديم ، خادمان او گفتند كه سيد از سحر در انتظار تست و تو از جمكران هستي ، به او گفتم : بلي ، به درون خانه رفتم و سيد مرا گرامي داشت و گفت : اي حسن بن مثله ، من در خواب بودم كه شخصي به من گفت كه حسن بن مثله نام از جمكران پيش تو مي آيد ، هر چه گويد تصديق كن و بر قول او اعتماد كن كه سخن او سخن ماست ، و قول او را رد نكن و از هنگام بيدار شدن از خواب تا اين ساعت منتظر تو بودم و آنگاه بود كه ماجراي شب گذشته را بر وي تعريف كرد .

سيد بلافاصله فرمود تا اسب ها را زين نهادند و بيرون آوردند و سوار شدند . چون به نزديكي روستاي جمكران رسيدند گله ي جعفر كاشاني را ديدند، حسن بن مثله به ميان گله رفت و آن بز كه از پس همه ي گوسفندان مي آمدند پيش نبوده و تا كنون آن را نديده بودم ، به هر حال آن بز را به مسجد آورده و آن ا ذبح كرده و هر بيماري كه از گوشت آن خورد با عنايت خداوند تبارك و تعالي و حضرت بقيه الله (ارواحنا فداه) شفا يافت . حسن مسلم را احضار كرده و منافع زمين را از او گرفتند و مسجد جمكران را با چوب و ديوار پوشانيدند ، سيد زنجيره ها و ميخ ها را با خود به قم برد و در خانه ي خود گذاشت . هر بيمار و دردمندي كه خود را بدان زنجير مي ماليد ، خداي تعالي او را شفاي عاجل عنايت مي فرمود . ولي پس از فوت سيد ابوالحسن ، آن زنجيره ها پنهان گشته و ديگر كسي آنها را نديد .

اين بود تاريخ مختصري از مسجد مقدس جمكران و چگونگي بناي آن و نماز حضرت صاحب الزمان عليه السلام .

معجزاتي از تاسيس مسجد جمكران

بعضي آيات و معجزات و كراماتي كه از اين مسجد مقدس جمكران قم واقع شده كه چه بسيار فوائد و آيات كه به واسطه ي اين موضع شريف جمكران به ظهور رسيده كه باعث حيرت مي باشد ، هم چناني كه خانه كعبه آيتي از آيات الهي مي باشد اين موضع مسجد هم همين گونه است . زيرا تاسيس اين مسجد بر اساس معجزاتي است .

اول آنكه حضرت امير المومنين امام علي عليه السلام خبر داده بود به پسر يماني به مسجد بودن اين زمين .

دوم آنكه در زمان حضرت حجه عليه السلام شيخ حسن بن مثله جمكراني مي گويد من شب سه شنبه 17 ماه مبارك رمضان خفته بودم در سراي خود كه ناآگاه جماعتي مردم به در سراي من آمدند و گفتند برخيز و طلب امام مهدي عليه السلام را اجابت كن كه ترا مي طلبد ، آنگاه خواست سراويل بپوشد ، او را گفتند از بيرون خانه كه از آن تو نيست اين سراويل از خود را بپوش .

سوم : تمام اينها در بيداري بوده است چون شيخ حسن بن مثله جمكراني مي گويد من خواب بودم بيدارم كردند .

چهارم : آنكه خواست پيراهن بپوشد آواز رسيد از بيرون خانه كه اين پيراهن از تو نيست از خود را بپوش .

پنجم : آنكه از پي كليد در خانه مي گشت ، به او گفتند در عخانه باز است .

ششم : آنكه از خانه بيرون آمد به او گفتند كه امام صاحب الزمان عليه السلام ترا مي طلبد و او را بردند در اين زمين مسجد جمكران .

هفتم : آنكه ديد زياده از شصت نفر مرد در اين زمين گرد آمده اند و نماز مي كردند ، بعضي جامه هاي سبز داشتند و بعضي سفيد .

هفتم آنكه ديد حضرت حجه عليه السلام را كه به روي تخت نشسته و بر بالها تكيه داده .

نهم آنكه حضرت خضر عليه السلام را ديد كه نزد حضرت حجه عليه السلام نشسته و كتابي در دست دارد و از براي حضرت مي خواند .

دهم هلاك دو جوان حسن بن مسلم به واسطه ي كشت زرع اين موضع مسجد مقدس جمكران .

يازدهم خبر دادن حضرت دادن حضرت از زرعت حسن بن مسلم در مدت پنج سال.

دوازدهم خبر دادن حضرت به حسن بن مثله علامتي از براي تو قرار خواهيم داد فردا كه آمدي حسن بن مثله ديد كه زنجيري به حدود مسجد كشيده شده .

سيزدهم خواب ديدن سيد ابئالحسن رضا كه به او گفتند فردا حسن بن مثله هر چه مي ويد تصديق كن كه قول او قول ما مي باشد .

چهاردهم خبر دادن حضرت كه فردا بزي هست در گله ي جعفر شعبان كاشي به اين نشان و علامت .

پانزدهم آمدن خود بز در نزد حسن بن مثله جمكراني بدون آنكه كسي او را بياورد.

شانزدهم معلوم نبود كه آن بز از كجا آمده بود ، احتمال دارد كه بهشتي بوده .

هفدهم شفا بودن گوشت ت آن بز براي هر مريض به همان طريقي كه امام زمان عليه السلام فرموده بود .

هيجدهم آن زنجيري كه از براي تعيين حدود مسجد كشيده بود هر صاحب علتي كه بر بدن خود مي ماليد شفا مي يافت .

نوزدهم آن زنجير در ميان صندوق بوده در خانه ي سيد ابوالحسن الرضا ، لكن بعد از فوت او مفقود شد يكي از اولادهاي او مريض شد رفتند بر سر صندوق نيافتند آن زنجير را .

اين آيات و معجزات و فوايدي بوده كه در آن زمان در مقام ظهور و بروز رسيده ، اما كرامات ديگر هم زياد ديده و شنيده شده است ، ما در اينجا مختصري از آن معجزات و كرامات كه از آيات عظام و علماء اعلام و مراجع بزرگوار شيعه و مومنين و علاقمندان حضرت صاحب الزمان عليه السلام ديده و يا شنيده اند نقل مي كنيم . نكه آنك


مبلغ قابل پرداخت 14,904 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1446

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما