مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2241
  • بازدید دیروز : 3251
  • بازدید کل : 13128793

مقاله38-بررسی نقش و عملکرد بازار خوی 230ص


مقاله38-بررسی نقش و عملکرد بازار خوی 230ص

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه

فصل اول : چهار چوب تحقیق

1-1- بیان مسئله..... .. 2

1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق .. 4

1-3- اهداف تحقیق ... . 5

1-4- سوالات تحقیق .. .... 5

1-5- فرضیات تحقیق .... .. 5

1-6- پیشینه تحقیق ( ادبیات مربوطه ) .. .... 6

1-7- قلمرو مکانی – زمانی تحقیق ..... 10

1-8- مراحل و روش تحقیق ...... . 10

1-9- محدودیت و مشکلات تحقیق.. .. 11

1-10- تعریف واژه بازار .... 11

فصل دوم : ادبیات و مبانی نظری تحقیق

2-1- تئوریها و نظریه های تحقیق. ..... 16

2-1-1-نظریه اقتصادی شهر بعنوان یک بازار .. . 16

2-1-2- نظریه رابرت دیکنسون ( نظریه ساخت عمومی شهرها ) . .... 17

2-1-3- نظریه ارنست برگس ( ساخت شهر بصورت دوایر متحد المرکز ) ............... 18

2-1-4- نظریه مکان مرکزی والترکر پستالر ... .. 19

2-1-5- نظریه گوشاو و جووانی ........................................................................... 21

2-1-6- نظریه زیبا سازی ( شهر سازی تعویضی ) تجربه پاریس ............................. 21

2-2- پیشینه تاریخی پیدایش بازارها ............................................................................ 24

2-3- سیر تکامل و تحول شهر و بازار در ایران ............................................................ 26

2-3-1- دوره صفویه ( قرن 11 تا 13 هجری قمری ) ............................................. 26

2-3-2- دوره قاجار ............................................................................................ 28

2-3-3- دوره پهلوی ........................................................................................... 30

2-3-4- از انقلاب اسلامی تا حال ......................................................................... 32

2-4- عناصر کالبدی بازارهای سنتی ............................................................................. 33

2-4-1- حجره و دکان ......................................................................................... 36

2-4-2- مجموعه های سر پوشیده ......................................................................... 37

2-4-2-1- تیم .................................................................................................... 37

2-4-2-2- تیمچه ................................................................................................ 37

2-4-3- خان یا سرا .............................................................................................. 37

2-4-4- راسته ...................................................................................................... 39

2-4-5- چهار سو یا چهار سوق ............................................................................. 40

2-5- عناصر تجاری و تولیدی .................................................................................... 41

2-5-1- کارگاه ها ............................................................................................... 41

2-5-2- قیصریه .................................................................................................. 41

2-6- عناصر با نقش انباری ......................................................................................... 42

2-6-1- خانبار ، خان انبار ..................................................................................... 42

2-6-2- کاروانسرا یا سرا ...................................................................................... 42

2-7- عناصر مذهبی ، اجتماعی ، فرهنگی و خدماتی ..................................................... 44

2-7-1- مسجد ................................................................................................... 44

2-7-2- حمام ..................................................................................................... 45

2-8- عناصر ارتباطی و حفاظتی .................................................................................. 46

2-8-1- میدان ..................................................................................................... 46

2-8-2- گذر ....................................................................................................... 47

2-8-3- در و دروازه ........................................................................................... 48

2-9- شکل بازار در اقلیم های مختلف ایران ( ریخت شناسی اقلیمی بازار ) ................... 48

2-9-1- بازارهای مناطق مرطوب و پر باران کرانه های جنوبی در پای خزر .............. 49

2-9-2- بازارهای مناطق گرم و مرطوب سواحل جنوبی ایران .................................. 50

2-9-3- بازارهای نواحی سرد و کوهستانی و مرتفع ............................................... 51

2-9-4- بازار در مناطق گرم و خشک و دشت های فلات ایران .............................. 52

2-10- بازارها از نظر فرم و شکل فضای معماری ......................................................... 56

2-10-1- بازارهای منظم ( طراحی شده یا دارای طراحی معمارانه ) ......................... 56

2-10-1-1- بازارهای خطی یا طولی ( یک بعدی یا تک محوری ) .......................... 57

2-10-1-2- بازارهای گسترده ( چند محوری یا دو بعدی ) .................................... 57

2-10-2- بازارهای نا منظم ( خودرو یا طراحی نشده یا بدون طراحی معمارانه ) ....... 57

2-11- عوامل مؤثر در ساخت اکولوژیکی و توزیع فضایی و نحوه استقرار اصناف و

فعالیتها در بازارهای سنتی........................................................................................... 58

2-11-1- جاذبه و کشش اصناف و راسته های تخصصی ........................................ 59

2-11-2- ویژگیها و خصوصیات هر صنف و فعالیت ............................................. 60

2-11-3- همگرایی فعالیتهای همنوع و هماهنگ و سازگاری آنها ............................. 60

2-11-4- واگرایی فعالیتهای ناسازگار ( تفکیک و جدایی فعالیتهای ناسازگار ) ......... 62

2-11-5- همبستگی و گرایش های قومی ، مذهبی و نژادی ..................................... 63

2-11-6- امنیت و حفاظت ................................................................................... 64

2-12- عملکردها و نقش های مختلف بازار ................................................................. 66

2-12-1- نقش و عملکرد اقتصادی بازار ............................................................... 67

2-12-2- نقش و عملکرد اجتماعی بازار ............................................................... 68

2-12-3- نقش و عملکرد مذهبی – فرهنگی بازار .................................................. 69

2-12-4- نقش و عملکرد سیاسی بازار .................................................................. 71

2-12-5- نقش و عملکرد کالبدی – ارتباطی بازار .................................................. 73

فصل سوم : بستر جغرافیایی تحقیق و سیر استقرار شهر خوی

3-1- جغرافیای طبیعی شهر......................................................................................... 77

3-1-1- موقعیت جغرافیایی شهر و اطراف آن ........................................................ 77

3-1-2- موقعیت ارتباطی شهر .............................................................................. 82

3-1-3- مسائل کلی زمین شناسی ......................................................................... 82

3-1-3-1- توپوگرافی شهر خوی .......................................................................... 82

3-1-3-2- شیب زمین ......................................................................................... 83

3-1-3-3- ساختار زمین ...................................................................................... 84

3-1-4- آب و هوا .............................................................................................. 84

3-1-4-1- بارش ................................................................................................ 84

3-1-4-2- دما .................................................................................................... 87

3-1-4-3- روزهای یخبندان ................................................................................. 88

3-1-4-4- فشار و باد ......................................................................................... 89

3-1-4-5- تابش آفتاب ....................................................................................... 90

3-2- جغرافیای انسانی شهر خوی ............................................................................... 91

3-2-1- وجه تسمیه ............................................................................................ 91

3-2-2- گذشته تاریخی ....................................................................................... 92

3-2-3- موقعیت سیاس – اداری .......................................................................... 93

3-2-4- ساختار جمعیتی شهر خوی ...................................................................... 94

3-2-4-1- تحولات جمعیتی شهر خوی ................................................................ 94

3-2-4-2- تغییرات بعد خانوار در شهر خوی ........................................................ 95

3-2-4-3- ترکیب سنی وئ جنسی و درصد باسوادی در شهر خوی ........................ 97

3-2-4-4- میزان مهاجرین وارد شده به شهر خوی در طی دهه 1375 – 1365 ......... 99

3-2-5- ویژگیهای اقتصادی شهر خوی ................................................................ 103

3-2-5-1- ساختار اقتصادی ، اشتغال و ضریب تکفل در شهر خوی ....................... 103

فصل چهارم : مطالعه ویژگیهای ساخت و سازمان کالبدی بازار سنتی شهر خوی

4-1- پیدایش شهر و چگونگی توسعه شهر و روند آن در ادوار گذشته .......................... 108

4-2- جاده ابریشم و نقش و تاثیر آن بر شهر و بازار خوی ........................................... 121

4-3- شروع اقدامات شهر سازی جدید و اثرات آن بر روی بافت قدیمی شهر خوی و

بازار آن و عناصر و اجزاء اصلی شهر.......................................................................... 126

4-3-1- تاثیر بر روی بافت قدیمی شهر ............................................................... 127

4-3-2- تاثیر بر روی بافت بازار ......................................................................... 130

4-3-3- تاثیر بر سایر فضاها و عناصر قدیمی شهر ................................................ 133

4-4- شناخت کلی از بازار ........................................................................................ 136

4-5- شبکه های دسترسی به بازار .............................................................................. 141

4-6- روند تغییرات کالبدی بازار ................................................................................ 146

4-7- عناصر بازار ..................................................................................................... 148

4-7-1- مغازه ها و حجره ها ............................................................................... 148

4-7-2- راسته ها ................................................................................................ 149

4-7-3- حمام ها ................................................................................................ 151

4-7-4- اماکن مذهبی ......................................................................................... 152

4-7-5- کاروانسراها ........................................................................................... 160

4-8- بررسی جغرافیایی خصوصیات معماری و مصالح ساختمانی بکار رفته در بازار ...... 164

4-8-1- وضعیت معماری و مصالح بکار رفته ....................................................... 165

4-8-2- وضعیت سقف و پشت بام دکانها ............................................................ 166

4-8-3- وضعیت کف بازار.................................................................................. 167

4-8-4- وضعیت شیب بازار ................................................................................ 168

4-9- کاربری و نوع واحدهای تجاری بازار ................................................................. 168

4-10- نحوه مالکیت واحدهای تجاری بازار ................................................................ 170

4-11- تاسیسات و تجهیزات بازار ............................................................................. 171

4-11-1- آب .................................................................................................... 171

4-11-2- برق .................................................................................................... 173

4-11-3- گاز ..................................................................................................... 173

4-11-4- تلفن ................................................................................................... 173

4-11-5- سیستم دفع فاضلاب ............................................................................ 174

4-11-6- انشعابات آتش نشانی ........................................................................... 174

4-11-7- سرویس های بهداشتی عمومی .............................................................. 175

4-11-8- وسایل سرمایشی و گرمایشی ................................................................ 175

4-11-9- امکانات رفاهی .................................................................................... 175

4-12- آسیب شناسی و بررسی مشکلات بازار خوی و راهکارهای دفع آن .................... 176

4-12-1- مشکلات کالبدی بازار خوی ................................................................. 176

4-12-1-1- رطوبت و ترک ................................................................................ 176

4-12-1-2- سقفها ............................................................................................. 176

4-12-1-3- کف سازی ...................................................................................... 177

4-12-1-4- مشکلات تاسیساتی .......................................................................... 177

4-12-1-5- مسائل و مشکلات ترافیکی ............................................................... 178

4-12-2- مشکلات حرکتی بازار خوی ................................................................. 178

4-12-2-1 عدم باراندازهای مناسب در اطراف بازار...................................................... 179

4-12-3- مشکلات اقتصادی بازار خوی ............................................................... 179

4-12-4- مشکلات اجتماعی بازار خوی............................................................... 181

4-12-5- مشکلات بصری بازار خوی ................................................................. 182

4-12-6- مطالعات رفع مشکلات و آسیب ها ...................................................... 182

4-13- نقش ها و عملکردهای بازار خوی ................................................................... 184

4-13-1- نقش و عملکرد تجاری – اقتصادی بازار خوی ....................................... 184

4-13-2- نقش و عملکرد اجتماعی – سیاسی بازار خوی ....................................... 185

4-13-3- نقش و عملکرد مذهبی – فرهنگی بازار خوی ........................................ 186

4-13-4- نقش و عملکرد کالبد ارتباطی بازار خوی ............................................... 187

4-14- نتایج پرسشنامه ها .......................................................................................... 188

فصل پنجم : پاسخ به فرضیات ، نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1- پاسخ فرضيات ................................................................................................. 210

5-1-1 - فرضیه اول ................................................................................................ 201

نتیجه ........................................................................................................................ 210

5-1-2- فرضیه دوم .................................................................................................. 210

نتیجه ........................................................................................................................ 112

5-2- نتیجه گیری....................................................................................................... 213

5-3- پیشنهادات ....................................................................................................... 215

منابع و مآخذ ............................................................................................................ 220

منابع خارجی............................................................................................................. 224

عکس ها................................................................................................................... 225

ضمائم

چکیده

 

 

 

 

 

فهرست پيوستها

عكس شماره 1 ، نماي خارجي دروازه سنگي خوي................................................... 225

عكس شماره 2 ، راسته فرش فروشان ...................................................................... 225

عكس شماره 3 ، نمايي از بازار خوي ...................................................................... 226

عكس شماره 4 ، نماي داخلي كاروانسراي خان ........................................................ 226

عكس شماره 5 ، نماي داخلي مسجد ملاحسن ......................................................... 227

عكس شماره 6 ، نماي داخلي مسجد حجتيه ............................................................. 227

عكس شماره 7 ، نماي داخلي مسجد مطلب خان ...................................................... 228

عكس شماره 8 ، نماي خارجي ساختمان شهرداري سابق............................................ 228

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست اشکال و نقشه ها

نقشه شماره ( 2-1 ) : ساخت کالبدی شهر در دوره صفویه ............................................. 28

نقشه شماره ( 3-1 ) : نقشه موقعیت استان آذربایجان غربی در ایران .............................. 79

نقشه شماره ( 3-2 ) : نقشه موقعیت خوی در تقسیمات سیاسی استان آذربایجان غربی .... 80

نقشه شماره ( 3-3 ) : نقشه موقعیت شهر خوی در تقسیمات سیاسی شهرستان ............... 81

نقشه شماره ( 4-1) : نقشه مراحل پیدایش و توسعه شهر خوی ..................................... 117

نقشه شماره ( 4-2 ) : نقشه مراحل پیدایش و توسعه شهر خوی ................................... 120

نقشه شماره ( 4-3 ) : نقشه بازار خوی ....................................................................... 144

نقشه شماره ( 4-4 ) نقشه شکه های دسترسی به بازار خوی ......................................... 145

عكس شماره ( 2 – 1 ) مقطع شماتيك از چهار نوع بازار در چهار اقليم مختلف .......... 54

عكس هوايي شهر خوي سال 1333............................................................................. 118

عكس هوايي شهر خوي سال 1348 ............................................................................ 119

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

جدول شماره ( 3-1 ) : وضعیت بارش و انحراف معیار ماهانه و بالاترین 24 ساعته ایستگاه سیتوپتیک خوی 86

جدول شماره ( 3-2 ) : ویزگیهای حرارتی ایستگاه خوی................................................ 87

جدول شماره ( 3-3 ) : حداقل و حداکثر دمای مطلق دمای ماهانه ایستگاه خوی .............. 88

جدول شماره ( 3-4 ) : میانگین روزهای یخبندان ماهانه ایستگاه خوی ............................ 88

جدول شماره ( 3-5 ) : جهت شدیدترین بادهای ایستگاه خوی ...................................... 90

جدول شماره ( 3-6 ) : روند تحولات جمعیت شهر خوی طی سالهای 1245 تا 1385...... 94

جدول شماره ( 3-7 ) : تغییرات تعداد خانوار بر اساس آمارهای سرشماری 1335 تا 1385 96

جدول شماره ( 3-8 ) : تغییرات ساختار سنی و جنسی جمعیت شهر خوی بر اساس آمارهای سرشماری 1335 تا 1375 97

جدول شماره ( 3-9 ) : تغییرات ساختار جنسی جمعیت شهر خوی بر اساس سرشماری 1335 تا 1385 98

جدول شماره ( 3-10 ) : مهاجرین وارد شده به شهر خوی در طی دهه 1375 - 1365 بر حسب محل اقامت قبلی و جنس 100

جدول شماره ( 3-11 ) : مهاجرین وارد شده به شهر خوی در طی دهه 1375 – 1365 بر حسب جنس و استان قبلی 101

جدول شماره ( 3-12 ) : تغییرات گروههای عمده شغلی در شهر خوی بر اساس آمارهای سرشماری 1375 – 1335 104

جدول شماره ( 4-1 ) : نوع و تعداد واحدهای تجاری موجود در بازار خوی ................ 169

جدول شماره ( 4-2 ) : نوع مالکیت واحدهای تجاری بازار خوی ................................. 170

جدول شماره ( 4-3 ) : نتایج پرسشنامه ارزیابی فعالیتهای مغازه داران بازار خوی ............ 189

جدول شماره ( 4-4 ) : نتایج پرسشنامه ارزیابی فعالیتهای بازار خوی ( مراجعین ) .......... 190

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

نمودار شماره ( 3-1 ) : وضعیت بارش و انحراف معیار ماهانه و بالاترین بارش 24 ساعته ایستگاه سینوپتیک خوی 85

نمودار شماره ( 3-2 ) : میانگین ساعات آفتابی ماهانه ایستگاه سینوپتیک خوی ................. 91

نمودار شماره ( 3-3 ) : تغییرات بعد خانوار شهر خوی در دوره 1335 تا 1385................ 95

نمودار شماره ( 3-4 ) : تغییرات بعد خانوار شهری خوی در دوره 1335 تا 1375............. 96

نمودار شماره ( 3-5 ) : تغییرات ساختار جنسی جمعیت شهر خوی بر اساس آمارهای سرشماری 1335 – 1385 98

نمودار شماره ( 3-6 ) : درصد باسوادی در شهر خوی در سال 1375 .............................. 99

نمودار شماره ( 3-7 ) : مهاجرین وارد شده به شهر خوی در طی دهه 1375 – 1365 بر حسب محل اقامت قبلی و جنس 100

نمودار شماره ( 3-8 ) : مهاجرین وارد شده به شهر خوی در طی دهه 1375 – 1365 بر حسب جنس و استان قبلی 102

نمودار شماره ( 3-9 ) : تغییرات تعداد شاغلین شهر خوی بر اساس آمارهای سرشماری 1335 – 1375 104

نمودار شماره ( 3-10 ) : تغییرات نرخ رشد اشتغال شهر خوی بر اساس آمارهای سرشماری 1335 – 1375 105

نمودار شماره ( 3-11 ) : تغييرات ضريب تكفل در شهر خوي بر اساس آمارهاي سرشماري 1335

– 1375 ................................................................................................................... 106

نمودار شماره ( 4-1 ) محل تولد کسبه ........................................................................ 182

نمودار شماره ( 4-2 ) : درصد میزان سابقه فعالیت کسبه در بازار .................................. 183

نمودار شماره ( 4-3 ) : صنف قبلی کسبه ( به درصد ) ................................................. 184

نمودار شماره ( 4-4 ) : نوع تملک مغازه ( به درصد ) .................................................. 185

نمودار شماره ( 4-5 ) : نسبت میزان متوسط اشتغال افراد در مغازه های بازار ( به درصد ) 185

نمودار شماره ( 4-6 ) : نسبت فعالیت و رونق بازار در مقایسه با فصل های سال ( به درصد ) 186

نمودار شماره ( 4-7 ) : نسبت علاقه مندی به کار کسبه در بازار ( به درصد ) ................. 187

نمودار شماره ( 4-8 ) : نسبت جنسی مراجعه کنندگان به بازار خوی ( به درصد ) .......... 188

نمودار شماره ( 4-9 ) : میزان تحصیلات اقشار مرجعه کننده به بازار خوی ( به درصد ) .. 188

نمودار شماره ( 5-1 ) : نسبت نوع فروش در بازار خوی .............................................. 191

نمودار شماره ( 5-2 ) : فاصله انبار کالا تا مغازه ........................................................... 192

نمودار شماره ( 5-3 ) : محل انبار کسبه در مغازه ......................................................... 192

نمودار شماره ( 5-4 ) : محل و چگونگی تهیه کالای مورد نیاز مغازه ( به درصد ) .......... 194

نمودار شماره ( 5-5 ) : دوره زمانی تهیه کالاهای مغازه ................................................. 195

نمودار شماره ( 5-6 ) : نسبت خریداران و مشتریان بازار به درصد ................................ 195

نمودار شماره ( 5-7 ) : نسبت متوسط تعداد دفعات مراجعه به بازار .............................. 196

نمودار شماره ( 5-8 ) : کدامیک از مراکز خرید را برای خرید کردن ترجیح می دهید ؟ ... 198

نمودار شماره ( 5-9 ) : تاثیر سنتی و قدیمی بودن بازار در جذب گردشگر و رونق تجارت بازار201

نمودار شماره ( 5-10 ) : بافت تاریخی و قدیمی بازار دارای ارزش حفظ و احیا می باشد یا نه ؟202

 

مقدمه

بازار در ايران نه تنها فضايي است براي خريد و فروش و توليد و عرضه كالاهاي گوناگون بلكه در طي تاريخ نقش ها و كاركردهاي متعددي شامل اقتصادي ، سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي ، فراغتي ، خدماتي ، مذهبي داشته است در شهرهاي سنتي ايران ، بازار يكي از اجزاء اصلي هسته مركزي شهر را تشكيل مي دهد .

امروزه نيز بازارها كانون مبادله ، توليد كالا و تجمع فعاليتهاي اجتماعي هستند و از نظر جايگاه قلب شهرهاي ايران بشمار مي روند . به طور كلي بازارها با عملكردها و نقش هاي گوناگون اقتصادي ، اجتماعي ، مذهبي و ... نماد كاملي از بنيانهاي مدني محسوب مي شوند كه طي سده ها شكل گرفته اند .

ساختمان بازار در شهرهاي كهن ستون فقرات كالبدي شهر را تشكيل مي داد و ساير عناصر مهم شهري مانند مسجد ، مدرسه ، تكيه ، حمام و ... را در بافت خود قرار مي داد . در واقع در بافت شهرهاي ايران هيچ چيز به اندازه بازار به خوبي ساماندهي نشده است . اين نظم بي واسطه فضاهاي گوناگون شهر را به بهترين وجه به همديگر پيوند مي دهد . امروزه پس از ورود اتومبيل و محصولات و توليدات كارخانه اي به شهرها و انجام برخي تغييرات و دگرگونيها ساختار فضايي شهرها و مراكز اقتصادي و اجتماعي آنها دستخوش تغييرات بنيادي شده است . با اين وجود هنوز بازارهاي كهن ايران كم و بيش نقشهاي كهن خود را در كنار نقشهاي جديد در شهرها ايفا مي كنند.

تحقيق حاضر تلاشي است در راه دستيابي به شناخت كلي از شهر خوي ، خصوصاً بازار اين شهر كه عنصر كليدي اقتصاد آن مي باشد و از چندين فصل مستقل به شرح ذيل تشكيل شده است :

- در فصل اول چهارچوب تحقيق شامل بيان مسئله ، ضرورت و اهميت تحقيق ، اهداف تحقيق ، سوالات تحقيق ، فرضيات تحقيق ، پيشينه تحقيق ، قلمرو مكاني – زماني تحقيق ، مراحل و روش تحقيق ، محدوديت و مشكلات تحقيق ذكر شده است .

- در فصل دوم ، ادبيات و مباني نظري تحقيق مشتمل بر تعريف واژه بازار ، تئوريها و نظريه هايي كه توسط انديشمندان در رابطه با موضوع عنوان شده ، پيشينه تاريخي پيدايش بازارها ، سير تكامل و تحول شهر و بازار در ايران ، عناصر كالبدي بازارهاي سنتي ، شكل بازار در اقليمهاي مختلف ايران ، بازارها از نظر فرم و شكل فضاي معماري ، عوامل موثر در ساخت اكولوژيكي و توزيع فضايي و نحوه استقرار اصناف و فعاليتها در بازارهاي سنتي و عملكردها و نقش هاي مختلف بازار مورد بررسي قرار گرفته است .

- فصل سوم به مطالعه شهر خوي كه قلمرو جغرافيايي تحقيق محسوب مي شود پرداخته شده است و از دو بخش جداگانه جغرافياي طبيعي شهر خوي و جغرافياي انساني شهر خوي تشكيل شده است . كه در هر كدام بطور جداگانه به مسائلي همچون موقعيت جغرافيايي شهر و اطراف آن ، موقعيت ارتباطي ، مسايل كلي زمين شناسي ، نوپوگرافي شهر ، شيب زمين ساختار زمين ، آب و هوا ، بارش ، دما ، روزهاي يخبندان ، فشار و باد ، تابش آفتاب ، وجه تسميه و گذشته تاريخي شهر ، موقعيت سياسي – اداري ، ساختار جمعيتي شهر ، تحولات جمعيتي شهر ، تغييرات تعداد و بعد خانوار ، تركيب سني و جنسي و درصد باسوادي در شهر ، ميزان مهاجرين وارد شده به شهر ، ويژگيهاي اقتصادي شهر ، ساختار اقتصادي ، اشتغال و ضريب تكفل در شهر پرداخته شده است .

-فصل چهارم در ابتدا اين فصل پس از مطالعات مختصر در مورد پيدايش شهر خوي و چگونگي توسعه شهر و روند آن در ادوار گذشته و تاثير جاده ابريشم بر توسعه شهر و بازار خوي ، توضيحاتي در مورد اقدامات شهرسازي انجام گرفته در شهر و اثرات آن بر روي بافت قديمي شهر و بازار خوي و عناصر و اجزاء اصلي شهر داده شده ، سپس با شناخت كلي از بازار به بررسي روند تغييرات كالبدي آن ، برخي عناصر آن ، خصوصيات معماري و مصالح ساختماني بكار رفته در آن ، كاربري و نوع واحدهاي تجاري و نحوه مالكيت آنها ، تاسيسات و تجهيزات بازار ، مسائل و مشكلات بازار نقش و عملكردهاي مختلف بازار خوي پرداخته شده و در آخر توضيحاتي در مورد برخي نتايج پرسشنامه ها ارائه گرديده است .

- فصل پنجم در فصل آخر ابتدا به بررسي و اثبات و پاسخ دو فرضيه موجود با استفاده از نتايج پرسشنامه ها پرداخته و براي هر كدام يك نتيجه گيري شده و سپس يك نتيجه گيري كلي از پايان نامه جمع آوري شده و در آخر پيشنهاداتي در جهت برطرف كردن نواقص و مشكلات بازار ارائه شده است .

1-1 بيان مسئله

بازار پديده اي است مربوطبه شهر سنتي كه در عين حال از اركان و عوامل اصلي شكل گيري ساختار شهر سنتي بوده است . ( پور احمد ،1376 : 80 ) ودر اكثر شهرهاي قديمي و سنتي ايران داراي قدرت اقتصادي يسيار بالايي بوده تا جايي كه ستون فقرات اكثر شهرهاي قديمي و سنتي ايران بازار تلقي مي شده و شهرها با توجه هر نقش و وظيفه اي كه دارا مي باشند نمي توانند دور از فعاليتهاي بازرگاني فرار گيرند چرا كه حيات اجتماعي انسانها در شهر و ضرورت رفع نياز آنان هم چنين فعاليتها را ايجاب مي كند .

بازار مهم ترين محور ارتباطي و فضاي شهري ايراني در گذشته به شمار مي آمده است زيرا بازارهاي اصلي و دائمي در هر شهر به طور معمول در امتداد مهم ترين راه و محور شهري كه از يك دروازه شروع مي شد و تا مركز شهر ادامه مي يافت ، شكل مي گرفت ؛ به عبارت ديگر در وهله نخست يك راه اصلي و پرتردد وجود داشت كه فضاهاي تجاري و گاه توليدي در كنار آن تشكيل مي شدند و به تدريج بازار پدپد مي آمد . شكل گيري تدريجي بازار به اين علت بود كه بيشتر شهرهاي ايراني از توسعه يك روستا پديد مي آمدند و تنها تعداد انگشت شماري از شهرها به صورت طراحي شده ساخته مي شدند .( سلطانزاده ، 1380 : 20 )

براساس اسناد مي توان حدس زد كه پيشينة تاريخي بازارها حداقل به چند هزار سال پيش از ميلاد مي رسد . بازار هرشهر تا اوايل قرن معاصر با ساير فضاهاي شهري ارتباطي ارگانيك و منسجم داشت اما از آغاز دوره معاصر و در پي توسعه شهرها و ايجاد خيابانهايي براي دسترسي سواره و تعيين الگوهاي سكونت و شهر نشيني ، ارتباط آن با ساير فضاهاي شهري به تدريج گسيخته شد .

خصوصيات كالبدي بازارهاي دائمي و سر پوشيده به گونه اي بود كه فضايي مطلوب و مناسب براي عابران و خريداران پديد مي آمد .( سلطانزاده ، 1380 : 45)

با توجه به مسائل مطرح شده ، شهر خوي نيز با سابقه طولاني خود بعنوان يكي از مراكز تجاري مطرح بوده و هست و بازار خوي كه در قلب و مركز شهر واقع شده در طي قرون و اعصار عنصري پر اهميّت ، داراي وزن اقتصادي در درجه اول سپس داراي نقش هاي مختلف اجتماعي ، فرهنگي ، مذهبي و سياسي بوده است.

بنابراين كليه عوامل در كنار يكديگر در طول تاريخ دست در دست هم ارتقاء اوضاع اقتصادي و همچنين تنزل تجارت خارجي منطقه را موجب شده كه در اين ميان شهر خوي با قرار گرفتن در مسير جاده ابريشم ، بعنوان محل اجتماع تجار و بازرگانان داخلي و خارجي و بازار بزرگ آن بعنوان محل استقرار كاروانها و مال التجاره هاي عظيم بوده است . و در حال حاضر شهر خوي داراي بازاري بزرگ است كه در مركز شهر واقع شده و به محلات مسكوني قديمي شهر متصل مي باشد و كانون اصلي شهر را تشكيل مي دهد . تحولات پر شتاب اقتصادي ، سياسي ، فرهنگي ، و تكنولوژيكي معاصر تغييرات چشمگيري در كاركرد و فضاي كالبدي بازارهاي سنتي پديد آورده است . بطور يكه عليرغم توسعه جديد شهري از رونق آن كاسته شد ، و در مواردي با كالبدي فرسوده بسوي نابودي و انهدام پيش مي روند . امروزه توسعه روز افزون شهرها ، و مشكلات متعدد شهري و عدم برنامه ريزي جامع و يكپارچه شهري و عبور و مرور وسايل نقليه و ... سبب كاهش فعاليت و كاركرد بازار است .

وجود عناصر جديد التأسيس مانند پاساژ ها و هسته هاي تجاري مستقل كه همجوار با بازار سنتي خوي يك نوع تضاد فكري فرهنگي و بصري را موجب شده است . در يك عبارت مي توان گفت منطقه بازار را دچار سردر گمي و نابساماني فرهنگي نموده است .

با توجه به نابسامانيهايي كه در نتيجه از بين رفتن مركز ثقل و محورفرهنگي – اجتماعي شهرهاي سنتي ( بازار ) حاصل مي شود سعي مي كنيم با بررسي روند پيدايش و اصول حاكم بر بازار به بررسي كيفيت تحولات كاركردي بزرگترين بافت تاريخي ، شهرهاي ايران و يكي از بلندترين راسته بازارهاي ايران يعني بازار سنتي شهر خوي ، اصولي را جهت حفظ هويت و احياء و تداوم كاركردهاي آن ارائه نمائيم .

 

1-2- ضرورت و اهميت تحقيق

اگر بازار را به عنوان موجودي زنده در نظر آوريم هر موجود زنده اي علاوه بر اثراتي كه بر محيط اطراف خود مي گذارد . از آن نيز تأثير مي پذيرد .

همانطور كه بازار داراي حوزه نفوذي است كه يك نوع رابطه رفت و برگشت متقابل ميان آن دو وجود دارد كه قابل تعمق و بررسي در زمينه هاي گوناگون مي باشد .

در اكثر شهرهاي ايران به خصوص شهرهايي كه در مسير كاروانهاي تجاري و بازرگاني قرار داشته اند مي توان پديده بازار را بعنوان قلب شهر يا بافت اصلي شهر نام برد . (پور احمد ، 1376 : 47 )

اهميت موضوع نقش و عملكرد بازار خوي از جهات گوناگوني مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرد

  1. اين بازار يكي از قطب هاي تجاري ( هسته تجاري اوليه ) شهر خوي مي باشد كه تأمين كننده مايحتاج بخش اعظمي از نيازمنديهاي ساكنين مناطق مختلف شهر خوي و شهرها و روستاهاي اطراف شهر خوي مي باشد . و به روشني مي توان اين مسئله را از طريق مشاهدان ميداني دريافت نمود .
  2. علاوه بر ساختار و كاركرد تجاري بازار وجود تشكيلات فرهنگي و اجتماعي آن و تأثيرات آن را نيز بايد در نظر گرفت . فرم و ساختار بازار به عنوان يك عنصر فرهنگي كه ريشه در معماري سنتي و فرهنگ مردم منطقه دارد عاملي بسيار مهم و حائز اهميت است كه مي توان به آن توجه نمود . همچنين همجواري مشاغل مختلف ( راسته ها ) كه موجب تبادل افكار و فرهنگهاي مختلف مي گردد .

موقعيت مكاني بازرا خوي به گونه اي است كه دسترسي به آن از طريق محورهاي شمالي – جنوبي شرقي – غربي به راحتي و مقرون به صرفه ترين شكل امكان پذير است .( مي باشد) .

1-3- اهداف تحقيق

در تحقيق حاضر ، به دنبال بررسي تاريخي ، فيزيكي ، عملكردي شهر خوي به طور عمده و بازار شهر به طور اخص مي باشيم و به عبارتي ما مي خواهيم ، در اين تحقيق فرآيند تحولات بازار در گذشته و حال ، در قالب تحولات جغرافيايي بررسي و چگونگي تغييرات كمي و كيفي آن را به خواننده تحقيق ارائه دهيم . همچنين با بررسي نقاط مثبت بازار ( مانند جذب گردشگر ) به دنبال ارائه الگويي مناسب جهت حفظ و احيا ء و با زنده سازي بافت هاي سنتي بازار و برنامه ريزي براي بهسازي فضاهاي شهري مي باشيم .

 

1- 4 سئوالات تحقيق

سئوالاتي كه در اين رساله مطرح مي باشد عبارتند از :

  1. آیا نقش شهری و به ویژه نقش منطقه ای بازار خوی کاهش یافته است؟
  2. آيا بافت قديمي و تاریخی بازار به دلايل برخورداري از ارزشهاي زيبا شناختي ، تنوع معماري ، تنوع زيست محيطي و عملكردي داراي ارزش حفظ و احياء هستند ؟

 

1- 5 فرضيات تحقيق

با توجه به موضوع رساله مورد نظر ، با بررسي و تحليل در اين مورد و با رائه فرضيات مناسب ، اميدوارم بتوانيم نشانگر راهكارهايي بهينه برنامه ريزي شهري در رابطه با احياء و بهسازي بافت بازار شهر خوي باشيم و اميد آن داريم كه فرضيات مطروحه و همچنين راهكارها جهت طراحي شهري و معماري جزئيات بافت در نظر گرفته شود . لذا بعنوان پيش فرض ضمن توجه به نكات كلي فوق اين فرضيه ها را در ارتباط با مسئله مورد پژوهش مورد توجه و مطالعه قرار مي دهيم :

  1. به نظر می رسد نقش شهری و به ویژه نقش منطقه ای بازار خوی کاهش یافته است.
  2. بافت قديمي و تاریخی بازار به دليل برخورداري از ارزشهاي زيبا شناختي ، تنوع معماري، تنوع زيست محيطي و عملكردي داراي ارزش حفظ و احياء هستند .

 

1-6 پيشينة تحقيق « ادبيات مربوطه »

در گذشته وجود بازار و بازرگاني در يك شهر و يا كشور و سرزمين مستلزم و نمايانگر ايحاد امنيت داخلي و گسترش روابط تجاري – بازرگاني خارجي با ساير ملل مي بود . از طرفي وجود بازارها چه در گذشته و چه در زمان حال نشانگر فرهنگ گروههاي انساني ساكن در يك سرزمين مي باشد .

شهر خوي نيز با قدمت نسبتاً طولاني خود و قرار گيري بر سر راه تجاري جاده ابريشم به عنوان يكي از مراكز تجاري مهم مطرح بوده و هست . بازار شهر خوي در طول ادوار مختلف تاريخي به عنوان يكي از اركان مهم و تأثير گذار شهري بر تحولات اجتماعي و سياسي و اقتصادي مطرح بوده و مي باشد .

در عصر ما نيز به دليل احساس نياز فراوان براي درك مفاهيم و ارزشهاي مختلف بازار ، افراد و گروههاي مختلفي به شيوه ها و روشها مختلف در مورد بازار و مفاهيم آن كار كرده اند كه ما مي توانيم اين منابع و ادبيات تحقيق را به چند دسته اصلي و مهم تقسيم نماييم كه در اينجا اشاره مختصري به آن مي كنيم :

الف ) منابع مختص و مرتبط با بازار و كاركردهاي آن در جهان و ايران كه مي توان به آثار زير اشاره نمود :

  1. مقالات و كتب محقق معروف آلماني اويگن ويرث درباره شهرهاي شرقي و اسلامي و بويژه بازار آنها از جمله بازار اصفهان و تبريز كه بسيار با اهميت است . كه وي معتقد است كه بازار تنها سهيل و عنصر متمايز كننده شهر شرقي – اسلامي از ساير شهرهاست .
  2. مطالعات محمد شرابي از الجزاير كه به زبان آلماني تحت عنوان « بازار » نوشته شده و بازار در كشورهاي اسلامي را مورد پژوهش قرار داده است .
  3. مطالعات اروين گروتس باخ آلماني[1] كه در اثر خود تحت عنوان شهر و بازار و جغرافياي شهر در افغانستان ، كه شهر و مراكز تجاري و تركيب اصناف و بازارهاي مكاره افغانستان را با روش توصيفي مورد مطالعه قرار داده است . كه به عنوان يكي از نمونه هاي مهم مطالعات روي بازار مي توان دانست .

مايكل بوناين[2] كه يزد و بازارهاي آن و همچنين بازارهاي ايراني را مورد مطالعات گسترده اي قرار داده و با ديدگاه جغرافيايي به شهر و بازار توجه داشته و عامل مذهب را در تعيين مسير و توسعه فيزيكي بازارهاي جوامع ايراني به عنوان يك عامل تأثير گذار و مهم مطرح كرده است و جايگاه خاصي را براي آن قائل شده است و بيشتر در مطالعات شهري خصوصاً در مطالعه بازار يزد و شهر يزد به عنوان محيطي و مذهبي در تحليل جفرافيايي آنها اهميت و ارزش قائل شده است .

مطالعات انجام شده در داخل كشور پيرامون بازار كه مهمترين مي توان به آثار كاظم وديعي پيرامون بازار و بافت نوين شهرها و اسفنديار بيگلري درباره بازارهاي ايران پيرامون بازرا كرمان و احمد پور احمد پيرامون بازرا كرمان و كاركردهاي آن و همچنين آثار حسين سلطانزاده در مورد بازار هاي ايران اشاره كرد .

ب ) منابع عمومي بازار و شهر

در اين منابع محققان ضمن بررسي ابعاد و عناصر مختلف شهر به موضوع بازار نيز توجه ويژه اي داشته اند . به تعدادي از اين منابع به عنوان نمونه اشاره مي شود :

  1. احمد اشرف از جمله كساني است كه روي بازار پژوهش و تحقيقات فراواني كرده است . كه مقالات و پژوهش هاي او همچون « موانع تاريخي رشد سرمايه داري در ايران دوره قاجاريه» و« بازار ومساجد در انقلاب اسلامي ايران » و« ويژگيهاي تاريخي شهر نشيني در ايران دوره اسلامي» نوشته شده است .
  2. محمد منصور فلامكي در كتاب سيري در تجارب مرمت شهري پيرامون كيفيت و شكل گيري شهر بحث كرده است .
  3. اسفنديار بيگلري نيز مطالعات مختلفي در مورد بازار در شهرهاي ايراني خصوصاً بازار همدان داشته و مي توان وي را اولين كسي دانست كه تأثير عوامل اقليمي را در ساختمان بازار مورد مطالعه قرار داده است .
  4. فرانك هنسون[3] در اثر خود به نام تحولات اقتصادي ايران به شرايط اقتصادي كشور در قرن بيستم پرداخته است .
  5. واژه ب - بازار دانشنامه جهان اسلام – زير نظر مصطفي ميرسلیم بنياد دائرة المعارف اسلامي يكي از كاملترين منابع فارسي ، بازار مي باشند . كه به ارائة اطلاعات دايره المعارفي در مورد بازار توفيق بسيار يافته اند . اطلاعات غالباً محدود و مختصر بوده ليكن جامعيت بسيار زيادي دارند .

ج) رساله ها و پايان نامه ها و پژوهشها ي مرتبط با بازار

  1. پور احمد ، احمد ، « بررسي تحولات كاركردي بازار كرمان » دانشگاه تربيت مدرس ، رسالة دكتري
  2. رجبي ، آزيتا ، « مطالعه جغرافيايي بازارهاي سنتي – اقماري تهران ( تجريش ، شهر ري » ،دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات ، رساله دكتري .
  3. يابنده ، زينب ، « تحليلي بر روند گسترش و عملكرد بازار شهر رشت » ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي ، رساله كارشناسي ارشد .
  4. موسوي، مريم السادات ، « بررسي نقش و عملكرد تجاري بازار تجريش بر روي حوزه نفوذ آن » ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي ، رسالة كارشناسي ارشد .
  5. شهرام ، مينويي ، « كاربرد GIS در تحليل جغرافيايي بازار كرمان » دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي ، رساله كارشناسي ارشد .
  6. زنگي آبادي ، علي « جغرافيا و برنامه ريزي شهري كرمان » دانشگاه تربيت مدرس ، مطالعه سيستماتيك روي بازار كرمان انجام داده كه ارزش كار وي را بيشتر نموده است .
  7. نوروزي ، سيمين ، « شناخت بازارهاي سنتي ايران » دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران .

د ) اسناد ، وقفنامه هاي مربوط به بازار و شهر

معمولاً اسناد تاريخي ووقفنامه ها به عنوان اسناد و منابع مرجع و اصلي براي مطالعه و تحقيقات در مورد بازار و شهر قابل استفاده و توجه مي باشند . كه از طريق آنها مي توان به كاركردهاي مختلف بازار در طي قرون و اعصار گذشته دست يافت و اطلاعاتي در آن مورد بدست آورد .

سرقت مال التجاره و اموال اتباع انگليس در كرمان 1306 ه . ق

عقدنامه احمد خان دنبلي 1171 ه . ق

سوء استفاده امين الدوله از ماليه خوي 1299 ه . ق

اعلان ورود مال التجاره به تبريز 1314 ه . ق

قانون تجارت 1303 ه . ق

كمك كسبه جهت روشنايي بازار تهران 1328 ه . ق

گزارشات شهرباني راجع به تعطيلي بازاروتحصن مردم تلگرافخانه براي موضوع نان

در تهران 1336 ه . ق

1- 7 قلمرو مكاني زماني تحقيق

در تحقيق حاضر ، بازار مركزي شهر خوي ، وبازارچه ها و مراكز تجاري پراكنده در سطح شهر خوي مورد مطالعه قرار مي گيرد . به بررسي وضع موجود بازار شهر خوي خواهيم پرداخت و اجزاء ، عوامل و عناصر مختلف موجود در بازار شهر و روند تحولات بوجود آمده را مورد ارزيابي قرار خواهيم داد .

در واقع حوزه مطالعاتي و تحقيقاتي پايان نامه حاضر ، در مركز شهر و بافت قديم شهر خوي كه بازار در آن بافت قرار دارد مي باشد . و قلمرو مكاني تحقيق اين پايان نامه بازار خوي مي باشد . قلمرو موضوعي اين پايان نامه نيز بررسي نقش و عملكرد بازار خوي مي باشد .

اطلاعات زماني تحقيق شامل اطلاعات مربوط به شهر خوي در دوره هاي زماني مختلف به ويژه اطلاعات به دست آمده از سر شماريهاي عمومي نفوس و مسكن در مقاطع 1375 – 1335 مي باشد همچنين اطلاعات اوليه سر شماري 1387 از فرمانداري و نيز اطلاعات مربوط به بازار مربوط به مقطع زماني 1387 ، كه از طريق بررسيهاي ميداني نگارنده در سال 1387 جمع آوري گرديده است .

 

1- 8 مراحل و روش تحقيق

مراحل تحقيق به طور اخص شامل سه بخش كلي زير مي باشد :

  1. تحقيق توصيفي : در اين مرحله سعي شده است با استفاده از منابع كتابخانه اي و مكتوب و روشهاي آماري اطلاعات مورد نياز در اين تحقيق جمع آوري و تهيه شود . كه در اين ميان از كتابخانه هاي دانشگاه هاي مختلف و كتابخانه ميراث فرهنگي ، وزارت اقتصاد و دارايي و مجمع امور صنفي خوي استفاده گرديد .
  2. تحقيق ميداني : در اين مرحله با توجه به فرضيات تحقيق با روش هايي همچون مصاحبه ، مشاهده و توزيع پرسشنامه اطلاعات مورد نياز جمع آوري گرديده است . البته بيشترين اطلاعات جمع آوري شده در اين مرحله بر اساس پرسشنامه ها به دست آمده است . براي جمع آوري اطلاعات از طريق پرسشنامه ها به دليل بالا بودن تعداد جامعه از روش نمونه گيري تصادفي استفاده شده است .
  3. تحليل سيستمي : در اين مرحله با استفاده از منابع كتابخانه اي و اطلاعات ميداني و استفاده از تحليل سيستمي به برقراري ارتباط بين عوامل مختلف پرداخته و موضوعات مورد بحث به تجزيه و تحليل كشيده شده است . براي تجزيه و تحليل برخي از اطلاعات از نرم افزار Excel استفاده شده است . همچنين از نرم افزار هاي GIS و ائوكد براي تهيه نقشه هاي تحقيق استفاده شده است و در نهايت يك نتيجه گيري منطقي بدست آمده و بر اساس آن و شناختي كه در مراحل قبلي شكل گرفته است به ارائه پيشنهادات پرداخته شده است .

 

1-9 - محدوديت ها و مشكلات تحقيق

  1. كمبود و اطلاعات دقيق در زمينه بازار .
  2. عدم دسترسي به نقشه مدون از بازار
  3. عدم همكاري بعضي از مديران شهري و سازمانها در ارائه آمار و اطلاعات موجود و مورد نياز تحقيق
  4. هزينه بالاي خريد آمار و اطلاعات و انجام تحقيق .
  5. وجود زمان كم براي انجام يك تحقيق كامل و بنيادي .

 

1- 10 تعريف واژه بازار

بازار به معني محل خريد و فروش و عرضه كالا است . واژه بازار بسيار كهن است و در برخي از زبان هاي كهن ايراني وجود داشته است . بازار در فارسي ميانه به صورت وازار و باتركيب هايي مانند وازارگ ( بازاري ) و وازارگاه ( بازرگان ) به كار مي رفته ؛ و در پارتي به صورت واژار مورد استفاده قرار گرفته است ( سلطانزاده ، 1380 : 11 )

اساساً براي شناسايي و بررسي عناصر سه گانه نقش ، عملكرد و رفتار بازار ، ابتدا بايد محدوده بازار تعريف شود در غير اينصورت بحث پيرامون اجزاء و عناصر بازار بي معني خواهد بود .

در هر كار تحقيقاتي ، ابتدا بايد موضوعي كه در اطراف آن تحقيق مي شود بدقت تعريف شود . شناسايي عناصر بازار و نحوه ارتباط آنها ميسر نيست مگر آنكه در ابتدا خود بازار تعريف شود .

بازار كلمه اي است بسيار قديمي كه ابتدا « واچار » تلفظ مي شد و سپس به مرور زمان به بازار تغيير يافت . اين كلمه ريشه فارسي دارد ، در اغلب زبانهاي جهان ه كار رفته است . بازار علاوه بر داشتن نقش خريد و فروش ، محل تفريح ، قطب سياست و مركز اجتماع مردم نيز بوده است . ( پور احمد ، 1376 : 58 )

در فرهنگ دهخدا پيرامون بازار آمده است :

بازار در پهلوي واكار[4]در پارسي باستان آباكاري[5] بمعني محل اجتماع در گيلكي و نطنزي واكار[6] به سمناني وازهار[7] به سنگسري وزر[8] بازار محل خريد و فروش كالا و خوراك و پوشاك ، لغت فرانسه ، بازار[9] از پرتغالي گرفته شده و پرتغاليان نيز از ايرانيان گرفته اند ،

اعراب در آن تصرف كرده الف را بيا بدل كرده بيزار گفته و بيا زره بر آن جمع بسته اند . همچنين دورسته از دكانهاي بسيار در برابر يكديگر كه غالباً سقفي آن دو رسته را به يكديگر مي پيوندد ، ميدان دادو ستد ، كوي سوداگران ، مغازه دكان ، بازار . ( دهخدا ، فرهنگ دهخدا حرف ب : 3348 )

با توجه به مسائلي كه ذكر شد ، به برخي از تعاريف كه در كتب گوناگون اقتصادي آورده شده است مي پردازيم :

  1. بازار مجموعه اي است از افراد ، كه برخي از آنان در پي خريد و برخي در پي فروش يك كالا يا خدمت ويژه هستند ، بنابراين براي هر كالا يا خدمتي كه خريد و فروش شود يك بازار وجود دارد .
  2. يك بازار در اقتصاد پولي وظيفه دارد خريداران و فروشندگاني كه مي خواهند كالا و پولشان را مبادله كنند . گردهم بياورد افرادي كه با همديگر نقش اصلي را در تعيين قيمتها و مقادير بازي
    مي كنند .
  3. بازار مكان و موقعيتي است كه در ان خريداران و فروشندگان كالاها ، خدمان و منابع را خريد و فروش مي كنند براي هر كالا ، خدمات يا منبعي كه در اقتصاد خريد و فروش مي شود بازاري وجود دارد .
  4. بازار محلي است كه در آن به خريد وفروش و عرضه كالا ، خدمات و منبعي مي پردازند. براي هر كالا ، منبع يا خدمات بازاري وجود دارد . كه در آن رفتار عرضه كنندگان و تقاضا كنندگان در تقابل قرار مي گيرند .
  5. واژه بازار دلالت دارد بر وضعيتي كه در آن يك كالا در محلي كه براي فروش عرضه شده است تقاضا داشته باشد . بنابراين حتي اگر فقط يك خريدار و با يك فروشنده وجود داشته باشد بازاري هست مشروط به اينكه خريدار بتواند از فروشنده خريد كند .
  6. بازار عبارت است از شبكه روابط بين مبادله كنندگان يا تمركز سازمان يافته بر خورد عرضه و تقاضاي مربوط به كالاها و خدمات معين است .

شايد نتوان هيچكدام از تعاريف بالا را به تنهايي بعنوان تعريف معيار پذيرفت چرا كه باز هركدام از آنها به مفهوم خاص از بازار تكيه دارند . ( غلامي رناني ، 1376 :18 )

از نظر علم اقتصاد بازار عبارت است از محل معين و يا افراديكه براي خريدو فروش جنس معين با يكديگر تماس پيدا كرده و در نتيجه مبادلات آنها در زمان واحد و به قيمت معين انجام مي گيرد . گاهي اوقات نام بازار به مجموع عرضه ها – تقاضا ها اطلاق مي شود مثلاً در بازار بورس كالاها گويند فلان شركت بازار خوبي دارد به اين معني كه در بورس عرضه و تقاضاي آن برگ بها دار يا سهام زياد است و يا معاملات زيادي روي آن سهم انجام مي گيرد . ( شيباني ، 1356 :17 )

منظور ما از بازار به گفته ويرث ، Wirth)) مركز اصلي اقتصادي شهر شرقي و بخش ويژه فعاليتهاي كسب و كار سنتي است كه اغلب در مركز شهر قرار دارد . ( مجله قرن ،1975 : 45 تا 94 )

در تعريف بازار به دو جنبه مهم آن بايد توجه كرد .اول آنكه بازار فضاي باز ( ساخته نشده ) يا كالبدي براي دادو ستد و بازرگاني بوده است و دوم ، محل تجمع و رفت و آمد مردم به عبارتي مسير شاهراهي و فضاي ارتباطي – اجتماعي شهرها و روستاها بوده است . در حقيقت ، بازار ها فقط فضاي كالبدي و ساخته شده براي تجارت نبوده ، بلكه در كنار آن محل تجمع و تشكل و تبادل اطلاعات و اخبار و محل برخوردهاي سياسي و اجتماعي نيز بوده است . ( رجبي ، آزيتا ، 1386 : 18 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2-1 تئوريها و نظريه هاي تحقيق

2-1-1 نظريه اقتصادي : شهر بعنوان يك بازار

در نظريه هاي اقتصادي ، شهر مركز مبادله كالا و كانون اصلي تجارت شناخته مي شود . شهر بعنوان مركز يك ناحيه جغرافيايي باعث مي شود مبادلات تجاري در داخل ناحيه همواره در مركز آن صورت مي گيرد و تجارت راه دور نيز در آن متمركز مي شود . در اين نظريه شهر كانون برخورد مسيرهاي تجاري بشمار مي آيد كه در بخش بازار اين مسيرها به هم مي رسند براي حفظ ثروت شهر و امنيت تجاري آن ، اطراف شهر برج و بارو مي سازند تا دفاع از آن امكان پذير شود . بازارها كه به مثابه قلب و مركز شهرها محسوب مي گردند روح حيات و جريان زندگي را در كالبد شهرها دميده و در واقع تداوم بخش حيات شهرها محسوب مي شوند . در حقيقت شهر بدون بازار غير قابل تصور بوده و معنايي ندارد . بازارها همواره در رشد و توسعه يك شهر و حتي در زوال و نابودي آن نقشهاي عمده اي داشتند . در شهر آرايش ويژه اي از فعاليتها و كالاها بوجود مي آيد . در بعضي از شهرها تحرك اجتماعي براي هر فرد امكانپذير است بر خلاف حوزه هاي روستايي كه در آنها تحرك اجتماعي و امكانات فردي محدود است . شهرها ، بازارهاي ناحيه و محل مبادله كالاها و فراورده هاي روستائي ناحيه بشمار مي روند و ارتباط روستائيان منطقه نفوذ خود را بطور روزانه يا هفتگي و فصلي بر قرار مي سازند و به نظر عده اي از محققان ، شهر ، حافظ و تأمين كننده اقتصاد پويا و پر تنوع روستاها است .

در اين نظر ، توسعه كشاورزي تحت تأثير رشد و توسعه شهري قرار مي گيرد .

بدينسان كه با كشاورزي ، هم مواد غذايي مورد نياز شهر تأمين مي شود و هم مواد اوليه و خام كارگاهها و صنايع توليدي شهر فراهم مي آيد . اين نظريه را نه تنها به زمان گذشته بلكه به زمان ما نيز تعميم مي دهند .

بطور كلي دادو ستد در پيدايش شهر نشيني نقش مهمي را ايفا نموده و علت وجودي برخي از شهرها را مي توان در عامل فوق جستجو نمود . اين موضوع بويژه در دوره هاي مختلف تاريخي يكي از عوامل اصلي علت وجودي شهرها شناخته شده است يعني در قرون گذشته يكي از علل عمده ايجاد و گسترش شهرها ، همان مسئله تجارت و بازرگاني بوده است كه بازار كانون اصلي و اساسي اين نوع فعاليتها بشمار مي رفت . ( شكويي ، 1373 : 143 )

2-1-2 نظريه رابرت ديكنسون ( نظريه ساخت عمومي شهرها )

رابرت ديكنسون جغرافيدان انگليسي ، شهر را در مقياس كلي مي نگرد و هر شهر را به 4 منطقه تقسيم مي كند :

  1. منطقه مركزي : در اين منطقه ، مركز شهر و بخش قديمي آن قرار گرفته است و در آن حداكثر تراكم از لحاظ جا و فضا مشاهده مي شود زيرا مركز اصلي شبكه هاي وسايل ارتباطي است . با اشغال عمودي و افقي و جانبي ، ساختمانهاي منطقه مركزي گسترش مي يابد و باعث تراكم ترافيك مي گردد . در اين منطقه ، خرده فروشي ، عمده فروشي ، بخش اداري ، و بخش تجاري ، همچنين بازارها ، هتلها و بخش مسكوني براي طبقه ممتاز و ثروتمند و طبقة فقير و كم در آمد مانند قطبهاي جاذب عمل مي كنند .
  2. منطقه مياني : طرحهاي شهري در اين منطقه به صورت نسبتاً كاملي اجرا شده است كه طرز خيابان بندي و عرضي خيابانها نمونه اي از اين طرحهاست . اين منطقه يك منطقه مسكوني است و تراكم واحدهاي مسكوني در آن بسيار زياد است منطقه مياني شهرها بدلايل مختلف ، منطقه در حال تحول و منطقه رو به پژمردگي ناميده مي شود .
  3. منطقه بيروني : اين منطقه ، منطقه اي باز و داراي فضاي وسيع و پاركهاي عمومي است از اين رو تراكم كمتري را نشان مي دهد . در اين منطقه ، با توجه به اعتبار اجتماعي مردم ، آپارتمانها و ساختمانهاي چند طبقه اي ايجاد مي شود كه بهترين مكان براي سكونت يا انتقال و تأسيس شركتها ، سازمانهاي تجاري و باشگاهها به شمار مي رود .
  4. حاشيه شهر يا مرزهاي دهشهر : به منطقه بيروني حومه هاي شهري گفته مي شود كه در آن سوي مرزهاي اداري شهر واقع شده است و يك حوزه وسيع روستايي بشمار مي آيد . در منطقه بيروني ، مزارع و جنگلها بر چشم اندازهاي منطقه مسلط است . با توسعه شهر مناطق مسكوني به سوي منطقه بيروني گسترش مي يابد و صنايع جديد و ديگر فعاليتهاي شهري در اطراف شهركها يا روستاهاي موجود متمركز مي شود . ( شكويي ، 1373 : 527 )

نكته اي كه بايد درباره نظريه هاي مكان يابي و ساختار شهري ذكر شود اين است كه تمام آنها بر اصول مكانيسم بازار مبتني است بعبارت ديگر ، با قبول اصول مكانيسم بازار شروع به بررسي مكان يابي واحد هاي توليدي و خانواده ها مي كنند .

2-1-3 نظريه ارنست برگس ( ساخت شهر بصورت دواير متحدالمركز )

او معتقد است در ابتداي پيدايش شهر ، همه فعاليتهاي تجاري و صنعتي ، همچنين منطقة واحدهاي مسكوني در داخل دايره اول بوجود مي آيد . با گذشت زمان و توسعة تدريجي شهر ، دايرة اولي را دايرة ديگري احاطه مي كند ؛ زيرا مردم با افزايش فعاليتهاي بازرگاني ، عمده فروشي خرده فروشي و مراكز حمل ونقل ، همچنين ايجاد هتلها ، سينماها و مراكز تفريحي ، ناگزير به منطقة ديگري كه در داخل دايره دوم قرار دارد نقل مكان مي كنند ، سپس با توسعه شهر و فعاليتهاي وابسته به آن ، جا براي ساكنان منطقة دوم تنگ مي شود و آنها واحدهاي مسكوني خود را در منطقة سوم انتخاب مي كنند . پيرامون منطقة سوم ، منطقة چهارمي تشكيل مي شود كه واحدهاي مسكوني طبقة پر در آمد شهري در آن قرار گرفته است و در نهايت در بيرون اين منطقه : دايره ، محل سكونت افرادي است كه براي انجام دادن كارهاي روزانه و اشتغال به مركز شهر عزيمت مي كنند .

 

  1. Bonine.Michael
  2. Grotzbach.Erwin

 

[3]. Henson Frank

[4].Vacar

[5].Abacari

[6].Vacar

[7].Vazhar

[8].Vazar

[9].Bazar


مبلغ قابل پرداخت 16,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1001

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما