مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2408
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13044071

مقاله64-نقش زنان در انتخاب الگوهاي مصرف غذاﻳﻰ و ارائه راهکارهاي ﻣﺤﻴط زﻳستي 190 ص


مقاله64-نقش زنان در انتخاب الگوهاي مصرف غذاﻳﻰ و ارائه راهکارهاي ﻣﺤﻴط زﻳستي   190 ص

چکيده:

يکي از بحرانهاي زيست محيطي مسئله انتخاب الگوهاي نامناسب مصرف و در واقع مصرف بي رويه است.افزايش مصرف به معني افزايش ضايعات و آلودگي محيط زيست است و غذا يکي از مهمترين بخشهاي اقتصادي است, که توليد آن به اندازه کافي بستگي به توليد در بخش کشاورزي و روند افزايش جمعيت دارد.

زنان ميتوانند به عنوان همسر , مادر, مدير, و برنامه ريز خانواده و کسيکه نقش اصلي را در تنظيم خريد و چگونگي مصرف بعهده دارد و نيز بعنوان مربي و فرهنگساز نسل آينده نقش بسيار مهمي در تغيير الگوي مصرف غذايي و در نتيجه کاهش آلودگي محيط زيست داشته باشد.

در اين تحقيق محقق بدنبال اهداف اصلي خويش يعني افزايش نقش زنان در انتخاب الگوهاي مصرف غذايي مناسب و نهايتا کاهش فشار وارد بر محيط زيست به علت الگوهاي بي رويه مصرف مي باشد.

جامعه آماري در اين تحقيق , زنان منطقه ٦تهران مي باشند که تعداد ١١۰۵٧نفر را تشکيل مي دهند. افراد نمونه به حجم ٣۲۵ نفر بر اساس نمونه گيري چند مرحله اي خوشه اي تصادفي انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضيه هاي تحقيق, پرسشنامه ويژه اي براي کسب اطلاعات تهيه شده که براي بررسي صحت و سقم فرضيات تحقيق از آزمون کي دو و اسپيرمن استفاده گرديد و نتايج آن اينچنين بيان گرديد. مطابق نظر پاسخگويان در مورد فرضيه اول با توجه به اينکه ضرائب ۲٦٣/۰و۲۲٣/۰از مقدار جدول ١۴٨/۰ بيشتر است بين سطح سواد و نوع الگوي مصرف غذا ,رابطه معني دار وجود دارد, يعني هرچه ميزان تحصيلات زنان افزايش مي يابد، ميزان آشنايي آنان با الگوهاي مصرف غذايي افزايش مي يابد.همچنين با توجه به اينکه اکثر پاسخها ۲/٣۴درصد در مورد ارتباط سن با الگوي مصرف غذا به سمت گزينه متوسط بوده , پس ارتباط معني داري بين ايندو وجود ندارد. در مورد رابطه شاغل بودن زنان و نوع الگوي مصرف ٣/٦۸ درصد به سمت گزينه هاي خيلي زياد و زياد گرايش داشته و کي دو بدست آمده٧٧/١٣٨از مقدار جدول بزرگتر است , پس رابطه معني دار مي باشد. در مورد تاثير نقش زنان در اقتصاد خانواده در زمينه الگوي مصرف غذا پاسخها به سمت گزينه خيلي زياد گرايش داشته و در مورد تاثير نقش زنان بدون همکاري دولت در الگوي مصرف غذا با توجه به مقادير کي دو بدست آمده٦۴٦/۴۲۴و ۵۲٣/۲١٦ از مقدار جدول بزرگتر است, پس نقش زنان به تنهايي نمي تواند موثر باشد. بين آموزش زنان و کاهش ميزان پسماندها و کاهش در اسراف مواد غذايي و کاهش مشکلات زيست محيطي ارتباط معني دار وجود دارد , همپنين هر چه سواد تغذيه اي زنان بيشتر باشد وضعيت تغذيه و سلامت خانواده بهتر مي شود. بين نقش زنان و سلامت غذاي مصرفي ارتباط معنا دار وجود دارد. بين افزايش درآمد و بهبود در وضعيت تغذيه خانواده ارتباط معنا دار وجود دارد.

در آخر به ارائه پيشنهاد در دو بخش مجزا , يعني پيشنهاداتي براي دولت و زنان پرداخته شده است.

 


مقدمه:

با توجه به الگوهاي بي رويه مصرف و توليد که تشديد کننده فقر و عدم تعادل در جهان است و اهميت بخش غذا بعنوان محور اقتصادي و نياز به رسيدن به امنيت غذايي و کاهش جمعيت گرسنه جهان, توجه به تدابير اصلاح الگوي تغذيه, لازم و ضروري ميباشد.(آل ياسيين , احمد,١٣٨٦),چرا که تدابير اصلاح الگوي مصرف غذايي, تضمين امنيت غذايي را به سمت شرايط برقراري سلامت جامعه هدف قرار داده است.براي ايجاد امنيت غذايي, شناخت ترکيب مواد غذايي به منظور جوابگويي به نيازهاي فيزيولوژيکي ضروري است و بر اساس آن ساختار توليد را مي توان برنامه ريزي کرد و جهت داد.علاوه بر توليد, مراحل توزيع مواد غذايي نيز در تضمين در دسترس قرار دادن غذا نقش اساسي بعهده دارد.(عيسی , کلانتری, ١٣٧۵)

يکي از بحرانهاي زيست محيطي مسئله انتخاب الگوهاي نامناسب مصرف و در واقع مصرف بي رويه است.افزايش مصرف به معني افزايش ضايعات و آلودگي محيط زيست است و غذا يکي از مهمترين بخشهاي اقتصادي است, که توليد آن به اندازه کافي بستگي به توليد در بخش کشاورزي و روند افزايش جمعيت دارد. در اين بين توجه به نقش زنان با توجه به اينکه نيمي از جمعيت جهان را تشکيل مي دهند , اما نقش آنها در توسعه و پيشرفت جوامع بسيار بيشتر از يک نيمه است , ضروري ميباشد. بديهي است که هر چه انديشه زنان و مادران يعني آموزگاران و مربيان جامعه بازتر و هر چه دانسته هاي ايشان از اصول فرهنگي, اجتماعي, اقتصادي بيشتر باشد, بهتر مي توانند در راه پيشرفت و تعالي و رفاه و سرافرازي جامعه آينده گام بر دارند, به عبارت ديگر , هر چه آگاهي زنان افزايش يابد, اين آگاهي به جامعه امروز و نسل هاي آينده منتقل شده و موجب سير جامعه به سوي ترقي و تکامل ميشود.زنان ميتوانند با انتخاب الگوي مصرف صحيحي براي خانواده سطح بهره وري خانواده را افزايش دهند و به عنوان همسر , مادر, مدير, و برنامه ريز خانواده و کسيکه نقش اصلي را در تنظيم خريد و چگونگي مصرف بعهده دارد و نيز بعنوان مربي و فرهنگساز نسل آينده و سرانجام بعنوان پيوند دهنده کودکان به خانه و جامعه مي توانند نقش بسيار مهمي در تغيير الگوي مصرف غذايي و در نتيجه کاهش آلودگي محيط زيست داشته باشد.(معروفی,پروين , دانستنيهای زيست محيطی برای زنان)

مطالعه انجام شده در زمينه نقش و تاثير زنان بر شکل گيري عادات و رفتارهاي تغذيه اي فرزندان و تاثير بر روي الگوي مصرف غذايي و اصلاح آن جهت دستيابي به امنيت غذايي اجرا گرديده است, چرا که مطالعه در اين زمينه بسيار محدود ميباشد. اميد است نتايج اين پژوهش در طراحي و ارائه راهکارهاي مناسب براي آموزش صحيح تغذيه در خانواده و بهبود سلامت جامعه و اصلاح الگوهاي توليد و مصرف و در نهايت حمايت ازمحيط زيست و بقاء بشريت مفيد واقع گردد.

 

 

 

 

 

فصل اول

 

کليات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

١١ فرضيه ,ضرورت ها و اهداف:

١١١بيان مسئله:

مسئله غذا يکي از مهمترين بخشهاي اقتصادي است که توليد کافي آن بستگي به توليد بخش کشاورزي و روند افزايش جمعيت دارد.در حال حاضر جمعيت دنيا با تصاعد هندسي افزايش مي يابد و اين در حاليست که بر ميزان مواد غذايي با تصاعد حسابي اضافه مي شود, بنابراين کمبود مواد غذايي يکي از معضلات اساسي دنياي امروز است. کاهش بازده اراضي کشاورزي نيز بعنوان يکي از تهديد هاي کره زمين نقش کليدي در توليد و امنيت غذايي دارد. در نتيجه مسئله اساسی اينست که براي کاهش مخاطرات زيست محيطي که يکي از آنها الگوهاي بي رويه مصرف و توليد است ,آيا مي توان با توجه به نقش زنان بعنوان بخش بزرگ و مهمي از جامعه و همچنين به عنوان مادر , مصرف کننده ,عضو فعال جامعه و محور اقتصاد خانواده و مشارکت آنها در انتخاب مواد غذايي مناسب ودر خصوص کاهش مخاطرات زيست محيطي تغيير و اصلاح در الگوهاي مصرف غذايي بوجود آورد؟ چرا که بنظر مي رسد که زنان به عنوان گردانندگان اصلي خانواده در کاهش بحران غذا و چگونگي مصرف نقش دارند. به طور مثال با انتخاب ميزان, نوع و مقدار غذا در اقتصاد خانواده , صرفه جويي در مواد غذايي و کاهش هزينه ها نقش دارند و با عادات رفتاري صحيح و اثرگذاري در فرزندان و اعضاء خانواده مي توانند نقش مؤثري ايفا نمايند.

براي اصلاح ساختار توليد و مصرف غذا و جهت دادن آن به سمت معيارهاي توسعه پايدار نياز به تحولات بنيادي است که بايد از کوچکترين بخش اجتماع يعني خانواده شروع گردد.

 

١١۲فرضيه:

فرضيه اول- بين نقش زنان و نحوه استفاده در الگوهاي مصرف غذايي رابطه برقرار است.

سوال١: آيا سطح سواد زنان در اصلاح الگوهاي مصرف غذايي نقش مؤثر دارد؟

سوال ۲: آيا بين سن زنان ونوع الگوهاي مصرف رابطه برقرار است؟

سوال ٣: آيا نقش زنان می تواند در زمينه انتخاب الگوهاي مصرف غذايي مناسب در اقتصاد خانواده تاثير گذارباشد؟

سوال ۴: آيا نقش زنان به تنهايی وبی پشتوانه دولت مي تواند در الگوي مصرف غذا تاثيرگذار باشد؟

سوال۵- آيا شاغل بودن زنان در الگوی مصرف غذايی خانواده می تواند تاثير گذار باشد؟

فرضيه دوم- بين نقش زنان و کاهش در مصرف (آب, انرژی, پسماند, غذا....) رابطه برقرار است.

سوال ١- آيا بين آموزش زنان و و نوع الگوی مصرف( غذا,آب , انرژی ...) ارتباط برقرار است؟

سوال ۲- آيا بين آموزش زنان و کاهش در اسراف موادغذايي ارتباط برقرار است؟

سوال ٣- آيا بين آموزش زنان و کاهش توليد پسماندها ارتباط برقرار است؟

سوال ۴- آيا بين آموزش زنان و کاهش مشکلات زيست محيطی رابطه برقرار است؟

فرضيه سوم- بين نقش زنان در بهبود وضعيت تغذيه ارتباط برقرار است.

سوال ١- آيا بين نقش زنان در افزايش درآمد خانواده و بهبود وضعيت تغذيه ارتباط برقرار است؟

سوال ۲- آيا سطح سواد تغذيه اي زنان در بهبود وضعيت تغذيه و سلامت کودکان و خانواده نقش مؤثر دارد؟

سوال ٣- آيا بين نقش زنان و سلامت غذای مصرفی در خانواده ارتباط وجود دارد؟

 

 

١١٣ضرورت و اهميت تحقيق:

توليد و عرضه غذا و امکان دسترسي تمام آحاد جامعه ايران به غذاي کافي, مطلوب و سالم و برخورداري از سلامت تغذيه اي از برنامه هاي توسعه ملي جمهوري اسلامي ايران است و در اين راستا , دولت موظف به تدوين برنامه الگوهاي مصرف مواد غذايي , با هدف ايجاد هماهنگي ميان الگوي توليد, عرضه و مصرف در راستاي تامين نيازهاي تغذيه اي و سلامت جامعه و نهايتا کاهش فشار وارد بر محيط زيست به علت الگوهاي بي رويه مصرف می باشد.

همچنين در سياستهاي کلان فرهنگي کشور, همواره بر تقويت شخصيت و جايگاه زن بعنوان مادر و مربي نسل آينده که مي تواند با کار خود در حوزه هاي مختلف و مشارکت در صحنه اجتماع نقش کليدي ايفا کند, تاکييد شده است و اين امر ضرورت انجام مطالعات الگوي مصرف مواد غذايي و استفاده از نقش زنان در اين امر را براي دسترسي به اطلاعات به روز و جامع در ابعاد مختلف غذا و تغذيه را طلب مي کند.

 

 

١١۴اهداف:

١١۴١اهداف اصلي:

- بررسي الگوهاي توليد و مصرف به منظور کاهش فشار وارد بر محيط زيست و ايجاد ادراک بهتر از نقش مصرف و چگونگي استفاده از نقش زنان و مشارکت زنان در دستيابي به الگوهاي عقلاني مصرف در بخش غذا.

- شناسايي موانع مشارکت زنان در حفاظت از محيط زيست.

- شناسايي ميزان آگاهي از رفتارهاي زنان با موضوعات و مشکلات زيست محيطي.

- کاهش در ميزان پسماندها و افزايش مصرف بهينه مواد غذايي.

 

١١۴٢اهداف فرعي:

- تبيين و تنظيم ميانگين سرانه مواد غذايي در کشور.

- شناخت وضعيت تغذيه درمنطقه٦ تهران.

- بررسي خصوصيات اقتصادي و فرهنگي منطقه ٦ تهران.

- بررسي ارتقاء دانش و فرهنگ زيست محيطي زنان از طريق آموزشهاي زيست محيطي.

- شناسايي راههاي مشارکت زنان جهت حفاظت از محيط زيست.

 

١١۵متغيرها:

متغيرهاي مستقل و وابسته دراين تحقيق به شرح زير مي باشند.

 

متغير مستقل

متغير وابسته

نقش زنان در اصلاح الگوهاي مصرف غذايي

الگوي مصرف غذايي

مشارکت زنان

ميزان توليد پسماندها

آموزش

بهبود وضعيت تغذيه

سطح سواد

 

 

١١٦محدوديت هاي تحقيق:

- با در نظر گرفتن اينکه منطقه ٦تهران به عنوان يکي از مناطق متوسط از لحاظ اقتصادي محسوب مي گردد, نتايج تحقيق تنها به جامعه مشابه يعني به طبقه اقتصادي و اجتماعي متوسط شهر تهران و شهرستانهاي مشابه قابل تعميم است.

- کمبود اطلاعات آماري منظم و منسجم و مشکل جمع آوري اطلاعات.

- عدم اطمينان از دقيق و معتبر بودن اعداد و ارقام مندرج در گزارشات آماري.

- فقدان اطلاعات به روز در حيطه الگوهاي مصرف مواد غذايي.

١۲-تعاريف نظري و عملياتي:

١۲١تعاريف نظري:

- امنيت غذايي: اطمينان از اينکه تمامي مردم, د رهمه حال دسترسي فيزيکي و اقتصادي به غذاي اوليه مورد نياز خود دارندبراي داشتن زندگي سالم و فعال.(بانک جهاني) (تراز نامه غذايي سال ۸۰‐١٣٦٨)

 

- تغذيه: خوردن غذا, هضم, جذب, متابوليسم و دفع مواد زائد.

www.foodconsumptionchashni-co.mht

 

- توسعه پايدار: توسعه اي که نيازهاي فعلي نسل حاضر را بدون خدشه دار کردن توانايي نسلهاي آينده براي رفع نيازشان برآورده کند و يا به عبارتي توسعه پايدار را مي توان تلاش انسان براي برقراري آشتي بين پيشرفت و توسعه به موازات حفاظت و محيط زيست و منابع موجود دانست.( کلانتري , عيسي, و دکتر ناصر خادم آدم , سياست اصلاح الگوي تغذيه-١٣٧۵)

 

- بهره وري: استفاده مطلوب , موثر و بهينه از مجموع امکانات , ظرفيتها, قابليتها, سرمايه و نيروها و منابع و فرصتها و حداکثر استفاده از حداقل منابع و امکانات. (تراز نامه غذايي سال ۸۰‐١٣٦٨)

 

- مشارکت: حضور آگاهانه مردم در صحنه سياسي, بويژه در سالهاي اخير بعنوان يکي از شاخصهاي توسعه پايدار مورد توجه قرار گرفته و از هشياري عمومي و تفاهم بعنوان مهمترين ضرورت در مسير نيل به توسعه پايدار ياد ميشود. از عمل آگاهانه مردم در جوامع مختلف و حضور فعال آنها در اين عرصه به صورت اصولي منوط به بهره مندي از دموکراسي عنوان ميشود.(مقاره, امين, ١٣٨٣)

يونسکو نيز طي گزارشي براي قرن ٢١ , توسعه پايدار را مستلزم "گذار از عضويت فردگرايانه در جامعه به مشارکت دموکراتيک مردم در صحنه" کرده است.

- آموزش: تعليم و تربيت مهمترين عامل موثر در دگرگوني و رفتار بشري است که در مسير رشد اقتصادي, بهبود کيفيت زندگي, ايجاد دانش و مهارت, تامين فرصتهاي شغلي و افزايش توليد جامعه به کار گرفته ميشود.نقش آموزش و پرورش در توسعه فردي و اجتماعي به صورت يک باور درآمده است و به همين دليل به عنوان "حقوق پايداري بشر " و ارزش عالمگير انساني به رسميت شناخته شده است و حتي جايگاه آن به " قلب جامعه " تشبيه شده است.آموزش و پرورش پلي است که از گذشته به حال و از حال به آينده مي رسد, لذا براي رسيدن به آينده اي پايدار درکي عميق از اهميت اين موضوع و نگاهي دوباره بر نظام آموزشي کشور ضروري خواهد بود.(نصيري, حسين,١٣٨٤)

- عرضه سرانه:

از تقسيم کل عرضه غذا براي مصرف انسان(غذا) به کل جمعيت در دوره مشخص زماني بدست مي آيد.(تراز نامه غذايي سال ۸۰‐١٣٦٨)

- الگوي مصرف غذايي: الگوي مصرف هر جامعه اي با توجه به وضعيت اقتصادي, درآمد سرانه کشور, درآمد عمومي, ميانگين قدرت خريد مردم و همچنين فرهنگ جامعه تعيين مي گردد و همان نحوه مصرف غذا, خريد, نحوه و نوع توليدات کشاورزي ميباشد و آموزش جامعه از جمله موارديست که در تغيير نگرش مردم نسبت به الگوي مصرف نقش زيادي دارد.

www.hamshahrionline.ir/news

 

١۲۲تعاريف عملياتي:

- محيط زيست: محيط پيرامون ما که شامل موجودات زنده وغير زنده مي شود.

- الگوي مصرف مواد غذايي :تهيه , خريد و مصرف انواع مواد غذايي مورد نياز بدن از جمله گوشت , مرغ , نان , برنج, سبزي و ميوه و ...

- الگوي توليد: مقدار زميني که براي کاشت هر يک از محصولات کشاورزي به کار مي رود.

- آموزش: منظور آموزشهايي است که به زنان منطقه مورد مطالعه در خصوص مسائل زيست محيطي از جمله الگوهاي مصرف غذا و مسائل و مشکلات تغذيه اي کشور از سوي سازمانها و تشکلهاي آموزشي دولتي داده مي شود.

- مشارکت: منظور همکاري و دخالت زنان منطقه ٦ در جهت بهبود وضعيت الگوي مصرف غذا در سطح خانواده خودشان مي باشد.

 

١٣تاريخچه تغذيه و الگوی مصرف:

١٣١تاريخچه تغذيه و الگوی مصرف در جهان:

١٣١١تغيير دادن الگوي مصرف از نظر دستور کار ٢١:

علت اصلي افت مداوم کيفيت محيط زيست جهان , الگوهاي بي رويه مصرف و توليد, بخصوص در کشورهاي صنعتي است. اين موضوع اهميت بسيار دارد و تشديد کننده فقر و عدم تعادل در جهان است.

تلاشهايي که بايد در سطح بين المللي براي حفاظت و تقويت محيط زيست صورت گيرد, بايد با توجه کامل به مسئله عدم تعادل موجود بين الگوهاي توليد و مصرف فعلي تحقق يابد.

اين مسئله که مصرف بي رويه موجب تقاضاي زياد براي بهره برداري منابع طبيعي مي شود و بر عکس کاربرد صرفه جويانه اين منابع با هدف به حداقل رساندن کاهش منابع و کاهش آلودگي هماهنگي دارد, بايد مورد توجهي خاص قرار گيرد.اگر چه در بخشي از جهان الگوهاي مصرف بسيار بالاست, اما هنوز نيازهاي مصرفي اوليه بخش بزرگي از افراد بشر برآورده نشده است.نتيجه اين وضع, ايجاد تقاضاهاي اضافي و روشهاي اسراف گونه زندگي در بخشهاي ثروتمندتر جهان است که خود فشار عظيمي بر محيط زيست وارد مي آورد.در همين حال, بخشهاي فقيرتر جهان قادر به تامين غذا, سرپناه, مراقبتهاي بهداشتي و آموزشي مورد نياز خود نيستند.تغيير دادن الگوي مصرف مستلزم استراتژي چند جانبه اي است که درآن برآوردن نيازهاي اوليه فقرا, پاسخگويي به تقاضاها و کاهش مصرف مسرفانه منابع محدود کره زمين در فرايند توليد مورد اهم توجه قرار گيرد.

دستيابي به اهداف مربوط به کيفيت محيط زيست و توسعه پايدار مستلزم افزايش کارايي توليد و تغييراتي در الگوهاي مصرف است تا مصرف بهينه منابع و به حداقل رساندن پسماندها مورد تاييد قرار گيرد. در بسياري از موارد اين امر مستلزم آن است که الگوهاي فعلي توليد و مصرف که در کشورهاي صنعتي تکامل يافته و سپس به قسمت اعظم جهان سرايت کرده, دگرگون شود.

با تقويت روندها و جهتگيريهاي مثبتي که در حال ظهور است, به عنوان بخشي از فرايندي که هدف آن ايجاد تغييرات مهمي در الگوهاي مصرف صنايع, دولتها, خانواده ها و افراد است, مي توان به پيشرفت در اين زمينه دست يافت.

به طور مثال کمک به افراد و خانواده ها براي اينکه هنگام خريد تصميماتي اتخاذ کنند که از نظر زيست محيطي سالم باشد.اجراي برنامه تغيير الگوي توليد و مصرف نامعقول مستلزم کوشش متفق دولتها, مصرف کنند گان و توليد کننده گان است و بايد به نقش مهمي که زنان و خانواده ها در اين ميان بعنوان مصرف کننده بازي مي کنند و تاثير احتمالي مجموع قدرت خريد آنها بر بازار, توجه خاصي مبذول گردد.(طراوتي , حميد و سيد امير ايافت, ١٣٧٧, کنفرانس سازمان ملل درباره محيط زيست و توسعه(دستور کار ٢١), انتشارات سازمان محيط زيست.)

١٣١۲افزايش دسترسي به غذا و تغذيه از نظر دستور کار ٢١:

براي بر آوردن نياز روز افزون مصارف غذايي جمعيت جهان, تلاشهاي ما فقط به تامين و افزايش ذخاير غذايي محدود نمي شود, بلکه مي بايست توزيع غذا به نحو چشمگيري بهبود يافته, در عين حال نظامهاي کشاورزي پايدار بيشتري بوجود آيد.لازم است بيشتر اين توليد در کشورهاي در حال توسعه صورت پذيرد. اين امر مستلزم کاربرد موفق و ايمن تکنولوژي زيستي با ملاحظات زيست محيطي در زراعت, محيط زيست و در بهداشت انسان است.بيشترين ميزان سرمايه گذاري در تکنولوژي زيستي جديد در جهان صنعتي اعمال شده است.مشابه اينگونه سرمايه گذاريها و توسعه منابع انساني در تکنولوژي زيستي بخصوص د رکشورهاي در حال توسعه ضروري است.(طراوتي , حميد و سيد امير ايافت, ١٣٧٧, کنفرانس سازمان ملل درباره محيط زيست و توسعه,دستور کار ٢١, انتشارات سازمان محيط زيست.)

 

١٣١٣اهميت موضوع تغذيه و زنان از ديدگاه کنفرانسهاي بين المللي:

الف-کنفرانس ريو:

اصل۸: براي اينکه توسعه مستمر و کيفيت بهتر معيشت براي انسانها فراهم شود, بايد کشورها شيوه هاي مصرف و توليد را اصلاح کنند و سياست جمعيتي معقولي را اعمال کنند.

اصل ٢۰: زنان نيز در امر محيط زيست و توسعه نقش حساس و مهمي دارند.به همين خاطر همکاري نامحدود آنها بسيار مؤثر بوده, استمرار توسعه را ممکن مي سازد.

ب- کنفرانس ژوهانسبورگ:

گزارش ملي توسعه پايدار حاوي ٢٢ فصل مي باشد.فصل ٢ راجع به تغيير دادن الگوي مصرف مي باشد که نهاد ارائه دهنده آن وزارت جهاد کشاورزي است و فصل ١٧ مربوط به اقدامات زنان است که نهاد ارائه دهنده آن سازمان حفاظت محيط زيست مي باشد.در اين گزارش چالشهاي پيش روي ما را به اين صورت ذکر کرده است: ما اذعان مي کنيم که مبارزه با فقر, تغيير الگوي مصرف و توليد و حفاظت و مديريت منابع طبيعي بعنوان پايه و اساس توسعه اجتماعي و اقتصادي از اهداف اساسي و لوازم ضروري توسعه پايدار هستند.تغييرات اساسي در الگوي توليد و مصرف (خانگي) جوامع را براي نيل به توسعه پايدار حياتي دانسته و ازتمامي کشورها خواسته شده که الگوي توليد و مصرف پايدار را ارتقاء دهند.

 

ج- کنفرانس جهاني غذا سال ۱۹٧٤:

دو نوع ريسک ناامني مورد توجه قرار گرفت.يکي ريسک کمبود حاد غذا دراثر افت محصول و سوانح و ديگري ريسک سوانح نوسانات توليد وقيمت.

از اين دو نوع ريسک نا امني غذا معلوم مي شود.شناسايي خطرات و اختلالات عدم دسترسي و يا دسترسي ناکافي به غذاي سالم را مد نظر قرار داده که از مجموع عواملي چون نوسانات توليد و افت محصول, محدوديتهاي ظرفيتهاي وارداتي و منابع ارزي ناشي مي شود.

 

د- کنفرانس بين المللي تغذيه در رم در سال ۱۹۹٦

ه-کنفرانس جهاني زن در پکن در سال ۱۹۹۵

ي- انتخاب سال ۱۹٧۵ بعنوان سال جهاني زن و دهه (۱۹٨۵-۱۹٧٦)بعنوان دهه زنان از سوي سازمان ملل متحد

س- کنفرانس رفع تبعيض عليه زنان¹ ١۹٧۹ : توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد برگزار گرديد که بعنوان سند بين المللي حقوق زنان از آن ياد مي شود و به توصيف تبعيضات عليه زنان پرداخته و دستورکاري براي متوقف کردن اين اعمال تنظيم کرده است.

اين کنفرانس تبعيض را به صورت هرگونه تمايز, محروم سازي بر اساس جنسيت و با هدف آسيب رساندن و بي ارزش کردن فعاليتهاي زنان, بي احترامي به وضعيت تاهل آنها, عدم تساوي مرد و زن ,عدم آزادي هاي اساسي در بحث هاي اقتصادي, سياسي, فرهنگي , شهري يا هر زمينه ديگري عنوان کرده است.

 

www.aftab.ir/articles/economy-marketing- business/agriculture-fishery

 

1.CEDAW: Convention on the Elimination of all forms of Discrimination against Women

١٣۲تاريخچه تغذيه در ايران:

اولين بررسي الگوي غذاي مصرفي خانوار يا همان سبد غذايي د رايران, توسط انستيتو خوار و بار تغذيه ايران در سال ١٣٤٢ انجام شد, نتايج اين تحقيقات نشان داد که الگوي مصرف و تغذيه در ايران فاقد کيفيت مطلوب است.بر همين اساس از سال ١٣۵۰ حرکتهايي در جهت برنامه ريزي تغذيه آغاز شده است.در آن سال سازمان برنامه و بودجه گزارش جامعي در مورد وضعيت تغذيه کشور تهيه کرد و نيازمنديهاي تغذيه را تا سال ١٣٧١ با توجه به الگوي جمعيتي و ساير عوامل پيش بيني کرد, و سپس به بررسي و تصويب سياستهاي ملي و طرحهاي کلي غذا و تغذيه کشور پرداخت. پس از انقلاب اسلامي, در سال ١٣٦۰ کميته اي به منظور ارزيابي وضع تغذيه شروع به کار کرد و پيشنهاداتي در زمينه بهبود سياستها و برنامه هاي کوتاه مدت, ميان مدت, درازمدت جهت بهبود تغذيه ارائه کرد و بالاخره در آذر ماه ١٣٧١ دولت ايران در کنفرانس بين المللي تغذيه در رم متعهد شد تا پايان سال ١۹۹٤ يک برنامه اجرايي تغذيه براي کشور تهيه کند تا قبل از دهه جاري ميلادي گرسنگي و کمبودهاي ويتامين Aو يد را حذف کند و کم غذايي بويژه نزد زنان و کودکان و سالمندان و کمبود آهن , بيماريهاي تغذيه اي ناشي از رژيم غذايي و بيماريهاي واگير , موانع اجتماعي و ساير موانع در راه تغذيه کودکان با شير مادر و سطح پائين بهداشت از جمله آب آشاميدني ناسالم را به طور عمده کاهش دهد.

اما با اين وجود هنوز مشکلات عمده اي بر سر راه قرار دارد که مهمترين آن فقدان نظام اطلاعاتي منسجم و متناسب در مورد وضعيت گذشته و فعلي مصرف مواد غذايي در کشور است.زيرا در صورت وجود اين اطلاعات مقايسه مواد غذايي مصرف شده در زمانهاي متفاوت در يک جامعه موجب شناخت چگونگي تحول مصرف مواد غذايي و جنبه هاي مفيد يا مضر تغييرات اساسي مي شود و تغييرات عوامل فرهنگي و باورهاي غذايي در دراز مدت بخوبي نشان داده مي شود. www.myisfahan.com

 

١٣۲ ١اهميت الگوي مصرف غذا در برنامه هاي توسعه کشور:

برنامه اول ودوم:

محوريت داشتن بخش کشاورزي در برنامه هاي اول و دوم توسعه اقتصادي, اجتماعي و فرهنگي بيانگر توجه دولت مردان جمهوري اسلامي ايران بر اهميت توسعه کشاورزي به عنوان پيش شرط ضروري توسعه اقتصادي کشور است. از اين رو بخش کشاورزي با شناخت نقش و اهميت امنيت غذايي در فرايند توسعه ملي و نيز نقش کليدي آن در اين ارتباط مهمترين هدف بخش را در برنامه هاي توسعه, افزايش توليدات زير بخش کشاورزي به منظور تامين امنيت غذايي, کاهش واردات و توسعه صادرات تعيين کرده و همواره کوشش نموده تا توليد مواد غذايي را مترادف با رشد جمعيت و تاميين کننده نيازهاي تغذيه اي آحاد جامعه از بعد کمي و کيفي, افزايش دهد.( برنامه اول و دوم توسعه اقتصادي , اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران, ١٣٧٨-١٣٧۴, سازمان برنامه و بودجه)

 

برنامه سوم:

در برنامه سوم , عدم تناسب الگوهاي توليد و مصرف با منابع موجود کشور را از نقاط ضعف ذکر کرده و در چشم انداز آينده اشاره کرده که ادامه روند عدم تناسب الگوي مصرف و توليد موجب تضعيف امنيت غذايي خواهد شد.

همچنين به لزوم آموزش و مشارکت زنان , جوانان در فعاليتهاي کشاورزي با رعايت حقوق آنان تاکييد کرده است.

بند"د" ماده ١۰۵: افزايش توليد علوفه بويژه ذرت, سويا و پودر ماهي به منظور کاهش وابستگي به علوفه.

بند"و" ماده ١۰۵: افزايش کمي و کيفي محصولات کشاورزي و آبزيان با هدف تامين امنيت غذايي و توسعه صادرات, با اولويت دانه هاي روغني و زيتون.

همچنين در بخش سياستهاي زيست محيطي ازعوامل مهم و مؤثر در روندهاي زيست محيطي, تعداد و رشد جمعيت انساني را ذکر کرده زيرا هر اکوسيستمي ظرفيت تحمل معيني دارد. افزايش سريع جمعيت همراه با بهره برداري غير پايدار از منابع و وارد نمودن آلودگي متناسب با مصرف غير پايدار, روندهاي تخريبي را بر محيط زيست تحميل کرده است. رشد روز افزون جمعيت موجب نياز بيشتر به غذا گرديده و اين خود موجب گسترش توليدات کشاورزي و تاثيرات سوء بر خاک شده است.( برنامه سوم توسعه اقتصادي , اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران, ١٣٨٣-١٣٧۹, سازمان برنامه و بودجه .)

برنامه چهارم:

در فصل هفتم موضوع ارتقاء سلامت و بهبود کيفيت زندگي بحث شده که در ماده ٨٤ به موضوع غذا و امنيت غذايي اشاره شده است:

ماده ٨٤: دولت موظف است به منظور نهادينه کردن مديريت, سياستگزاري, ارزشيابي و هماهنگي اين قلمرو از جمله, امنيت غذا و تغذيه در کشور, تامين سبد مطلوب غذايي و کاهش بيماريهاي ناشي از سوء تغذيه و گسترش سلامت همگاني در کشور اقدامات ذيل را بعمل آورد:

الف- تشکيل شورايعالي سلامت و امنيت غذايي با ادغام شوراي غذا و تغذيه

ب- تهيه و اجراي برنامه هاي آموزشي لازم به منظور ارتقاء فرهنگ و سواد تغذيه اي جامعه

ج-تخصيص منابع اعتباري, تسهيلات بانکي و يارانه اي لازم براي توليد, تامين, توزيع و مصرف مواد غذايي, در جهت دستيابي به سبد مطلوب غذايي و اختصاص منابع لازم براي شروع و تدارک براي ترويج غذاي سالم و رقابت ميان وعده هاي دانش آموزان و همچنين کمک غذايي براي اقشار نيازمند.

د-تهيه و اجراي برنامه هاي

١-ايمني غذا

٢-کاهش ضايعات غذايي از توليد به مصرف

همچنين در ماده ٦۵ آمده است:

دولت موظف است نسبت به تدوين اصول توسعه پايدار بوم شناختي, بويژه در الگوهاي توليد و مصرف و دستورالعملهاي بهينه سازي مربوط اقدام نمايد.

همچنين دفتر هماهنگي فائو در ايران درهمکاري نزديک با همتاي ملي خود , وزارت جهاد کشاورزي و ديگر سازمانهاي مرتبط ,پروژه هاي متعددي را درقالب کمکهاي فني در بخش کشاورزي, دامداري, شيلات, جنگلباني, فقرزدايي, امنيت غذايي و توسعه روستايي به اجرا در مي آورد.

 

ماده ١١١: تقويت و گسترش نقش زنان در جامعه و توسعه فرصتها

بند"الف" ماده ١۰٢: توانمند سازي زنان در راستاي برقراري تعاملات اجتماعي لازم جهت شکل گيري فعاليت واحدهاي تعاوني

بند"ج" ماده ١۰١: برابري فرصتها براي زنان و مردان و توانمند سازي زنان از طريق دستيابي به فرصتهاي شغلي مناسب

ماده ۵٤: آموزش ضمن خدمت جهت افزايش سطح کارايي و ارتقاء مهارتهاي شغلي بخصوص براي زنان (برنامه چهارم توسعه اقتصادي , اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران, ١٣۸٣-١٣٧۹, سازمان برنامه و بودجه)

 

١۴فيزيولوژي تغذيه:

مقوله تغذيه انسان داراي بافت پيچيده ايست. دامنه آن ابعاد دانش فيزيولوژي, مکانيسم پيچيده بيولوژي مولکولي, مسايل اقتصادي, جامعه شناسي, سياسي و روابط بين الملل را در بر مي گيرد.

انسان به مواد غذايي در ترکيب معيني از کربوهيدراتها, پروتئينها, چربيها, ويتامينها و عناصر معدني احتياج دارد. ميزان مصرف آن در ارتباط با گروههاي جنسي, سني, شغلي و حتي ساخت رواني و روانشناسي افراد جامعه نوسان دارد. (کلانتري, عيسي و ناصر خادم آدم, ١٣٧۵, سياست اصلاح الگوي تغذيه)

١۴١الگوي تغذيه:

الگوي تغذيه مناسب عبارتست از رعايت دو اصل تنوع و تعادل دربرنامه غذايي روزانه, به عبارتي پيروي از برنامه غذايي متنوع که شامل مجموعه اي ازهر چهار گروه اصلي مواد غذايي و به ميزان توصيه شده و کافي.در اين راستا لازم است افراد جامعه با گروههاي اصلي غذايي, مواد غذايي هر گروه و چگونگي مصرف آنها آشنا باشند و از برنامه غذايي مناسب بسته به سن, جنس, وزن, وضعيت اقتصادي و ميزان فعاليت خود پيروي کنند, بطوريکه به ميزان متعادلي از گروههاي اصلي الف)نان و غلات ب)گوشت,حبوبات,تخم مرغ و مغزها ج)شير و لبنيات د)ميوه ها و سبزيها استفاده کنند تا انواع مواد مغذي مورد نياز بدن از جمله ويتامينها, املاح معدني, پروتئين, فيبر, مواد انرژي زا و به طور کلي مواد مغذي و مقوي در دسترس بدنشان قرار گيرد. اگر الگوي مصرف غذا از الگوي بيان شده پيروي کند, مي توان گفت الگوي تغذيه مناسبي وجود دارد.

www.hawzah.net

١۴٢جريان توليد و تغذيه:

١۴٢١تعريف تغذيه:

تغذيه بخشي از مصرف است که با مقوله تکنولوژي, مسايل مربوط به توليد پيوستگي دارد.

تغذيه يعني خوردن غذا, هضم غذا, جذب غذا, متابوليسم و دفع مواد زائد يا به عبارتي ديگر علم تغذيه رشته ايست که در مورد نيازهاي غذايي انسان از بدو تولد با توجه به جنس, سن, شرايط فيزيولوژيک, ارزش غذايي خوراکها, رژيم غذايي, ميزان مصرف غذا , رابطه تغذيه و تندرستي, رابطه تغذيه و بيماري بحث و گفتگو مي کند.

١۴٢٢ماده مغذي :

در هر غذايي که توسط انسان خورده مي شود تعدادي ترکيب شيميايي وجود دارد, به هر يک از اين ترکيبات شيميايي غذا ماده مغذي گفته مي شود. در غذاهايي که مي خوريم بيش از پنج نوع ماده شيميايي يا ماده مغذي وجود دارد که عبارتند از: الف-کربوهيدراتها ب-پروتئين ها ج-چربيها

که به آنها درشت مغذيها يا مواد مغذي انرژي زا مي گوينديعني متابوليسم يا سوخت آنها در بدن توليد انرژي مي کند و مقدار مصرف روزانه اين گروه زياد است.

در مقابل اين سه ترکيب: دو ترکيب ازمواد مغذي وجود دارد که به نام ريز مغذي ها مشهورند. ويتامينها و عناصر معدني يا املاح جزء اين دسته هستند, که نقش ساختماني دارند و از متابوليسم يا سوخت آنها در بدن انرژي حاصل نمي شود. WWW.SALAMATNEWS.COM

١۴٢٣سوء تغذيه :

سوء تغذيه يعني زياد خوردن, کم خوردن, نامتعادل خوردن. بنابراين کمبود نسبي يا کامل يا دريافت بيش ازحد مواد غذايي, سوء تغذيه ناميده مي شود.(هر گونه انحراف از تعادل را سوء تغذيه مي گويند.در حالي که هر ۵ ثانيه يک کودک در دنيا به خاطر سوء تغذيه مي ميرد، کمبود ويتامين ها، آهن، روي و کلسيم به خاطر سرانه پايين مصرف ميوه و لبنيات در ايران، کيفيت زندگي و سلامت ميليون ها نفر را تهديد مي کند و ۵ درصد درآمد ناخالص ملي بر باد مي رود.

سلامت هر انسان به تغذيه مناسب وابسته است، تغذيه مناسب يعني مصرف کافي کالري و درشت مغذي هاي موردنياز بدن که انرژي کافي را براي زيستن تامين کند. علاوه بر اين مواد که عموماً با خوردن نان، برنج، غلات، نشانسته و پروتئين هاي گياهي و حيواني تامين مي شود، بدن هر انسان براي اين که سالم باشد نيازمند گروه ديگري از موادغذايي است که ويتامين ها و املاح هستند، گروهي که به ريزمغذي ها معروفند.ريزمغذي ها نقش مهمي در سلامت انسان دارند. آهن، يد، روي، کلسيم، پتاسيم، ويتامين A، ويتامين هاي گروهB، ويتامين Cو ويتامين E از جمله مهم ترين اين مواد هستند که کمبود هر کدام از آنها تاثير خاص خود را در سلامت انسان دارد، پوکي استخوان، ضعف سيستم ايمني بدن، کاهش رشد، کاهش وزن، کاهش توان يادگيري، افت تحصيلي، کاهش بازدهي کاري، کاهش بهره هوشي، بي حوصلگي، گوشه گيري و انزوا، تغييرات رفتاري، کاهش آستانه تحمل، ضعف قواي جنسي، آسيب پذيري در برابر بيماري ها و افزايش ميزان مرگ و مير از جمله عوارض کمبود ريزمغذي هاست.عرضه ناکافي و در دسترس نبودن مواد غذايي که حاوي ريز مغذي ها باشند، گران بودن آنها، نا آگاهي عمومي از اهميت تغذيه صحيح، سختي برنامه ريزي براي تامين همه ريز مغذي ها به علت ضعف آموزش عمومي، سوء تغذيه ثانوي ناشي از سوء مصرف دارو، الکل، موادمخدر و اعتيادآور، عفونت ناشي از بيماري و ضعف حاصل از طي دوران بارداري يا بيماري از جمله عواملي است که بر کمبود ريز مغذي ها در جامعه تاثير گذار است. سرانه مصرف شير در ايران کمتر از نصف اروپايي هااست.در ايران، آمار دقيقي از کمبود همه ريزمغذي ها وجود ندارد، اما بر اساس آ مار منتشر شده از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، حدود ٨۰۰ هزار کودک ايراني به علت سوء تغذيه، دچار کوتاه قدي هستند، ٤۱ ميليون نفر يعني از هر ۱۰ نفر ٦ نفر کمبود ويتامين B6 دارند که منشا آن مصرف پايين سرانه لبنيات در کشور است، سرانه مصرف لبنيات در ايران ۱٦۰ ليتر در سال است که کمتر از نصف سرانه مصرف لبنيات در اروپا است که اين سرانه ٤۰۰ ليتر براي هر نفر است.بنا به گزارش هاي موجود مهم ترين عارضه ناشي از مصرف اندک لبنيات، پوکي استخوان است که سالانه بيش از ۹۰ ميليارد تومان خسارت مالي در ايران در پي دارد و سن ابتداي پوکي استخوان در ايران به زير ٣۵ سال کاهش يافته است، ٢۰ درصد کل جمعيت کشور و بيش از ٣۰درصد زنان دچار فقر آ هن هستند، ٢۰ درصد مردم کمبود روي دارند و ....بررسي هاي ديگري نشان مي دهد حدود ۵ درصد درآمد ناخالص کشور به علت سوء تغذيه از بين مي رود و اين درحالي است که کل اعتباري که سالانه براي بخش سلامت از بهداشت و درمان گرفته تا بيمه ها و ساير بخش هاي عمراني اين بخش هزينه مي شود حدود ٦ درصد درآمد ناخالص ملي است يعني چيزي به اندازه ضرر ناشي از سوء تغذيه در کشور.راه حل اساسي برطرف کردن سوء تغذيه، مصرف منظم و اصولي همه انواع موادغذايي است که علاوه بر تامين انرژي و کالري موردنياز بدن، ويتامين ها، املاح و ريزمغذي هاي موردنياز بدن هر انسان را نيز تامين کند براي اين کار علاوه بر خريد و تامين کافي اين مواد داشتن يک جدول دقيق غذايي که بتواند همه مواد مورد نياز بدن را تامين کند، لازم است.

الف‐بروز بيماريهاي خطرناک بر اثر سوتغذيه در ايران

پايين بودن سرانه مصرف لبنيات، انواع پروتئين ها و برخي غلات در ايران، باعث شده که شاهد تشديد بيماري "سوءتغذيه" در جامعه باشيم که اين خود مقدمه و زمينه اي براي بروز انواع بيماريهاي بعضا خطرناک است که متاسفانه چندان مورد توجه نيست.

سرانه مصرف شير در ايران ۹١ کيلوگرم در سال است، در حالي که در اروپا اين سرانه ٦۰۰ کيلوگرم برآورد مي ‌شود. از سوي ديگر، طبق آخرين آمار در مورد سبد غذايي مصرفي ايرانيان، مصرف لبنيات به ازاي هر نفر روزانه ١۹گرم است که فقط ٦٨ گرم از اين ميزان را شير تشکيل مي ‌دهد، در شرايطي که مصرف مطلوب لبنيات هر فرد بايد روزانه ٢٢۵ تا ٢٤۰گرم باشد.

همچنين بر اساس گزارش وضعيت عوامل خطر بيماريهاي غير واگير وزارت بهداشت، تنها حدود ٦۵ درصد از افراد جامعه روزانه يک بار يا بيشتر لبنيات مصرف مي کنند. در حالي که ٢ درصد ايراني ‌ها در طول هفته هيچ گونه لبنياتي مصرف نمي‌کنند. ٦/٤ درصد ايرانيان يک بار و ٨/٦ درصد دوبار در هفته از لبنيات استفاده مي کنند و ٦/٨درصد مردم ٤ بار، ١/٤ درصد ۵ بار و ٧/٣ درصد ٦ بار در هفته از لبنيات تغذيه مي ‌کنند.

پوکي استخوان، يکي از انواع بيماريهايي است که بر اثر کم مصرف کردن شير و لبنيات بروز مي کند. از سوي ديگر، ميزان کم مصرف لبنيات بر سلامت دندانها نيز آسيب شديد وارد مي ‌سازد اما تبعات و هزينه‌ هاي ناشي از خدمات درمان سرپايي و بستري موارد آسيب ديده بسيار بيشتر از يارانه قابل تخصيص به شير است.

در حالي که ايران در توليد ١۵محصول از ٢۵ محصول اصلى باغى دنيا مقام اول تا دهم را دارد و بيش از ٤ درصد ميوه و مرکبات جهان را توليد مى کند، ولي در عين حال مصرف سبزي و ميوه در کشور ما کمتر از ميزان استاندارد است.

سوء تغذيه، يک بيماري اجتماعي است که نداري و ناداني مهم‏ترين ريشه‏هاي آنهستند. بخش بهداشت و درمان از نظر تخصص، مهارت و امکانات عملي نمي‏تواند در زمينهکاهش فقر، افزايش آگاهي و تغيير رفتار نقش راهبري داشته باشد. به عبارت ديگر، نبودمتوليان فقر زدايي، فرهنگ سازي، آگاهي رساني و هدايت رفتار از مهم‏ترين تنگناهاست واين‏ها را لزوماً نمي‏توان تنها در بخش بهداشت به وجود آورد. هر چند براي فرهنگسازي و رشد آگاهي مردم، دفتر بهبود تغذيه جامعه با امکانات محدود تلاش‏هاي بسيارکرده است، ولي تا زماني که ساير بخش‏هاي درگير، مشکل را چالش خودشان ندانند و بااين تلاش‏ها همراه نشوند، دستيابي به نتيجه مطلوب بسيار مشکل خواهد بود. تبليغاتگسترده راديو و تلويزيون براي مصرف غذاهايي که سلامت انسان را به خطر مي‏اندازد،نظير انواع غلات حجيم شده (پفک)، انواع نوشابه، روغن، سس و... مثال بارزي است براين مدعا.

( WWW.SALAMATNEWS.COMو www.iranpressnews.com)

 

 

١۴٢۴تغذيه متعادل:

تغذيه متعادل به رژيمي گفته مي شود که کليهنيازهاي فرد به مواد مغذي را در شرايط مختلف فيزيولوژيکي تأمين کند . يعني رژيمغذايي از غذاهاي مختلف و متنوع باشد و کافي هم بخوريم . براي اين کار دو روش وجود دارد :

الف ) غذاها را بر حسب ارزش تغذيه اي ، خاصيت و مقدار مواد مغذي در چهارطبقه دسته بندي کرده اند و هر روز بايد يکي از اين گروههاي چهارگانه را خورد:

١-نان ، برنج ، غلات و سيب زميني که ترکيب عمده اين مواد را نشاسته تشکيل ميدهد تأمين کننده انرژي ، پروتئين ، ويتامين و املاح هستند ولي اهميت عمده آنهاتأمين انرژي است.
٢-شير ، ماست ، پنير ، کشک و لبنيات منابع پروتئين و کلسيمبدن ما را تشکيل مي دهند . بنابراين اگر مي خواهيد رشد خوبي داشته باشيد و ازمشکلات استخواني رنج نبريد بايد از مواد پروتئين دار و کلسيم دار استفاده کنيد .

٣-گوشت ، مرغ ، ماهي ، تخم مرغ و حبوبات منابع پروتئين آهن دار بدن ما هستند .
٤-سبزيها و ميوه ها ، ويتامين ها و املاح بدن ما را تأمين مي کنند و همچنينداراي فيبرهاي غذايي هستند که از ابتلا به يبوست جلوگيري مي کنند .

ب ) هرم غذايي:

در قاعده آن غلات ، نان ، برنج ، ماکاراني وسيب زميني وجود دارد که بايد روزانه زياد مصرف شوند . هرم که باريکتر مي شود ، يکطرف سبزي ها و ميوه ها قرار دارند ، از ميوه ها که بالاتر مي آئيم يک طرف شير ،ماست ، پنير و پروتئين کلسيم دار و طرف ديگر گوشت ، مرغ ، ماهي و تخم مرغ قرارگرفته و در رأس هرم شکر ، قندها و روغن قرار دارد . بنابراين در برنامه غذاييروزانه بايد در مصرف قند و شکر احتياط کنيم .

پروتئين و حبوبات: به اندازه ۵/۵ پيمانه در روز توصيه مي شود. بهتر است که پروتئين را از منابع گوناگون مخصوصا ماهي و حبوبات تهيه کرد و به صورت آب پز يا کبابي مصرف شود.

شير و ساير فراورده هاي آن: ۲ ليوان روزانه براي بچه ها و ٣ ليوان روزانه براي بزرگسالان استفاده مي شود. بهتر است از شير و لبنيات کم چربي استفاده کنيم و در افرادي که توانايي هضم آن را ندارند از لبنيات بي لاکتوز و يا کم لاکتوز استفاده گردد.

ميوه جات:توصيه مي شود که از انواع مختلف ميوه و به صورت تازه يا يخ زده و کنسروي و يا ميوه هاي خشک استفاده گردد. ميزان ۲ تا ٣ عدد در روز براي يک رژيم غذايي مناسب کفايت مي کند

سبزي جات: ميزان ٣ تا ۵واحد مخصوصا سبزيجات با رنگ تيره مثل اسفناج که منبع غني از آهن است , توصيه مي شود.

غلات: ميزان ٦واحد روزانه مناسب است ولي توصيه مي شود که حداقل سه واحد روزانه از غلات استفاده کنيم که اين سه واحد شامل يک تکه نان , اواحد در غلات قابل استفاده در وعده صبحانه , و نصف پيمانه برنج يا ماکاروني و ساير غلات مي باشد. mypyramid.gov/downloads/miniposter.pdf).)

شکل شماره ١‐١: هرم غذايی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل شماره ١-۲- طراحی دوباره از هرم غذايی

 

به طور کلي در يک رژيم غذايي و برنامه غذايي مناسب بايد موارد زير رعايت شوند:

تعادل: برنامه اي سالم است که در آن با کاهش حجم مواد غذايي مصرفي ميزان کالري دريافتي کاهش يابد نه اينکه غذا يا گروه خاصي از غذاها منع گردد.


همه جانبه بودن: برنامه غذايي بايد داراي برنامه ورزشي مناسب و معمول باشد که به بدن فشار خلاصي وارد نيايد.

تناسب با فرهنگ و عادات غذايي: اين برنامه غذايي بايد با عادات و فرهنگ تغذيه اي سازگار باشد.

صرفه اقتصادي: لازم نباشد براي استفاده از اين برنامه غذايي هزينه اي اضافي بر معمول بپردازيم. چه اين هزينه مربوط به مکملهاي غذايي باشد و چه مربوط به استفاده از غذاهاي خاص.

تداوم: برنامه غذايي بايد به گونه اي باشد که اگر به فرض به ما گفته شد بايد تا آخر عمرتان ا زآن استفاده کنيد اين امکان براي ما وجود داشته باشد.

پشتيباني: رژيم غذايي بايد داراي برنامه اي باشد که بعد از رسيدن به وزن ايده آل با ارائه پيشنهاداتي بتواند ما را تا آخر عمر در وضعيت تعادل و ثبات نگه دارد.

انعطاف: بايد بتوانيم علائق تغذيه اي خود را در انتخاب غذاهايي که هر روز مي خوريم شرکت دهيم نه اينکه ا زما خواسته شود راس ساعتي خاص غذايي خاص را ميل کنيمWWW.SALAMATNEWS.COM)و لبيبي راتکوهي, منصوره کليد سلامت و زيبايي, ١٣٧٦)

١۴٢۵عادات غلط غذايي:

يکي از مهمترين عوامل مؤثر در شکل گرفتن الگوي تغذيه انسان, عادات غذايي است که تعيين کننده چگونگي انتخاب, آماده کردن, طبخ, مصرف و نگهداري مواد غذايي است.

عادات غذايي ريشه در عوامل مختلف چون شرايط اجتماعي, اقتصادي, فرهنگي, جغرافيايي, مذهبي, کشاورزي و ... دارد که سينه به سينه و نسل به نسل به افراد رسيده و ريشه در باورهاي انسان دارد. در واقع عادات و الگوهاي غذايي هم از والدين به کودکان و هم از طريق نسلها به ارث ميرسد. علم در کنار عادات غذايي آهسته حرکت مي کند تا عادات بد را بشناسد و جايگزين بهتري را ارئه دهد. ولي به طور معمول دهها سال طول مي کشد تا کم کم بتوان عادات را در جهت سلامت و افزايش طول عمر تغيير داد .

ما معمولا بدون تفکر از عادات غذايي پيروي مي کنيم و توجهي به اثرات مثبت و منفي آنها در سلامت خود نداريم, در حاليکه بسياري ا زعادات غذايي معمول, ممکن است نا مناسب بوده و تاثير آنها در سلامت انسان گام بسيار مؤثري در شکل گيري الگوي غذايي صحيح و مناسب و بر خورداري از تغذيه کافي, متعادل و متنوع است.

- تند غذا خوردن و خوب نجويدن غذا

تغيير دادن عادات و الگوهاي غذايي در يک کشور بسيار سخت و وقتگير است و مسؤولان سلامت يک جامعه بايد براي تغييرات مناسب برنامه ريزيهاي مشخص و طولاني مدت داشته باشند. به اين گونه کارهاي آموزشي, فرهنگ سازي مي گويند. براي اين کار بايد اطلاعات وسيعي را از گوشه و کنار دنيا جمع آوري کنيم و بر اساس اطلاعات مستدل و اثبات شده حرکت کرد.


مبلغ قابل پرداخت 16,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1013

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما