مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2261
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13108377

مقاله102-بررسی فوايد برگزاري دوره هاي آموزشي IT براي معلمان55ص


مقاله102-بررسی فوايد برگزاري دوره هاي آموزشي IT براي معلمان55ص

پيشگفتار

تحقيق حاضر جهت مشخص شدن فوايد برگزاري دوره هاي آموزشي IT براي معلمان مي باشد كه روشن گردد بر پايي چنين دوره هايي مي تواند بر روي عقايدو افكار معلمان تاثير گذار باشد يا خير ؟

آيا با برگزاري چنين دوره هايي سير تحول فكري و تغييرات لازمه كار معلمي در مسيري كه تحولات جهان در حركت است كمك مي كند .

اين دوره هايي كه از طرف وزارت آموزش و پرورش پيشنهاد شده و به سازمان آموزش و پرورش استانها دستور العمل صادر مي گردد تا اجرا شود دوره هاي مفيد و به جايي مي باشد .

اين تحقيق حاضر كه موضوع آن نظر سنجي از معلمان در خصوص كارايي دوره هاي IT مي باشد در سطح شهرستان ابهر و نيز از بين رفتن دبيران دبيرستانهاي شهرستان ابهر استان زنجان انجام مي گيرد .

اميد است با همكاري اداره آموزش و پرورش شهرستان ابهر و نيز دبيرستانهاي اين منطقه و همچنين دبيران گرامي اين منطقه بتوانيم اين تحقيق و نظر سنجي را انجام دهم .

 

 

فصل اول

مقدمه

بيان مساله

اهميت و ضرورت تحقيق

بيان فرضيه ها

تعريف واژه ها و اصطلاحات در تحقيق

محدوديتهاي تحقيق

اهداف تحقيق

روش تحقيق

 

 

 

 

 


فصل اول : طرح تحقيق

مقدمه

در عصري كه هر روز با تغييرات ودگر گوني هاي شديد مواجه هستيم موفقيت برنامه هاسي آموزشي و پرورشي بستگي كامل با شايستگي معلمان عالم و متخصص و متعهد دارد . شعار آشنايي كه بسان ضرب المثل تا كنون از فرمايشات رسول اكرم ( ص ) در زبان مردم است : زگهواره تا گور دانش بجوي مي باشد كه هيچ وقت مثل امروز سر لوحه فعاليتهاي آموزشي قرار نگرفته است . توسعه سرمايه انساني به افزايش سطح دانش و معلومات ، مهارتها و فنون و استعدادهاي كليه آحاد جامعه اطلاق مي گردد كه از طريق مختلف عملي مي گردد .

متداول ترين راه تحقق اين هدف از طريق آموزش و پرورش رسمي است كه از دبستان آغاز شده و تا تحصيلات عالي ادامه دارد . توسعه نيروي انساني از طريق آموزشهاي مجدد آموزش ضمن خدمت ، كار آموزي و آموزش بزرگسالان و عضويت در گروه هاي سياسي و مذهبي عملي مي گردد .

 

 

 

طرح تحقيق

امروزه اين انديشه قوت گرفته است كه اگر جامعه اي بخواهد نظامهاي اقتصادي ، صنعتي ، سياسي ، فرهنگي و اجتماعي خويش را دگرگون سازد و آن را مقتضيات و نيازمنديهاي جديد منطبق نمايد ناچار است كه سياست جامعي در توسعه نيروي انساني داشته باشد . اين امر ميسر نمي گردد مگر اينكه از نظام تعليم و تربيت متوقع بود . ماهيت شكاف رو به گسترش شمال و جنوب بيش از جنبه هاي آن حائز اهميت است زيرا مسئله شكاف قدرت و دانش در ميان است . تحول اطلاعات و فن آوري مرتبط با آن در مغرب زمين، گسترش چنين شكافي را دامن مي زند. با بررسي سير تحول توسعه تاريخي در مي يابيم كه جامعه بشري از مرحله شكار به كشاورزي و آنگاه به جامعه صنعتي توسعه يافته و اخيراً نيز به جامعه اطلاعات متحول شده است . بشر وارد يك دوره انتقال از يك جامعه صنعتي به يك جامعه اطلاعاتي شده است و اكنون در آستانه يك دوره ابداع فن آوري اجتماعي قرار دارد كه تلقيني از كامپيوتر و فن آوري است . اساس و ماهيت چنين دوره اي مبتني بر اطلاعات نامرئي است كه سبب تحولات غير قابل پيش بيني در جامعه مي شود . چنين انتقال از تحول بهره وري نيز يكي كالاي مادي به بهره وري اطلاعات نشات مي گيرد . كه مالاً به تحولات اساسي در ارزشها و گرايش هاي فكري انسان و سر انجام در ساختارهاي سياسي و اجتماعي منتهي مي گردد . انجام پديده انتقال و بي سوادي به منزله يك مشكل اساسي جهان همچنان باقي است در سالهاي اخير كتابها و مقالات متعددي در مورد مسئله بي سوادي به رشته تحرير درآمده و جملگي حاكي از آن است كه هنوز ميليونها انسان از ابتدايي ترين مهارتها ( خواندن ، نوشتن ) براي تعهدي ساده ترين امور و وظايف زندگي روزمره خود محروم اند . پيچيده شدن زندگي و تحول جامعه از حالتي ساده به وضعيتي صنعتي و نياز جامعه به برخورداري از دانش رشد يافته امروزي پوياي متحرك نسل جديد را به منظور كسب مدارج علمي در عصر معاصر ايجاب مي كند .

تعليم و فراگيري علوم در تمامي سطوح و در همه اوقات يك فرضيه الهي شمرده مي شود . در اين راستا آموزش و پرورش نبايد به سياست سازماني خود از طريق آموزشهاي ضمن خدمت به منظور تامين نيروهاي كمي و كيفي كارآمد مورد نياز با گزينش داوطلبان واجد شرايط از بين معلمان متناسب با وظايف شغلي آنان و كارمندان اداري به آنها آموزشهاي لازم را بدهد . امروزه آموزش ضمن خدمت جايگاه مهمي در سيستمهاي آموزش جهاني دارد . در حقيقت آموزش ضمن خدمت پلي است بين كارداني ذاتي معلمان و كارداني مورد نياز فعلي او در جامعه .

دوره هاي آموزشي IT نيز جزيي از آموزش هاي ضمن خدمت در آموزش و پرورش مي باشد جهت آشنايي معلمان با دوره هاي مختل آشنايي با كامپيوتر كه از طرف سازمان متبوع براي معلمان برگزار مي گردد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بيان مساله

آموزش و پرورش به طور سالانه يا در طي برنامه هاي دوره اي بودجه هاي زيادي صرف تعليم و تربيت مي كند . با توجه به هزينه هاي كلان در امر تعليم و تربيت كه در كشور جمهوري اسلامي ايران قريب يك پنجم بودجه مملكت به آن اختصاص دارد احساس مي شود كه چندان نتيجه مطلوب و اثر بخشي در آموزش و پرورش حاصل نمي گردد . عواملي به چشم مي خورد از جمله افت تحصيلي دانش آموزان ، امكانات و تجهيزات مصرف شده افزايش روز افزون دانش آموزان و معلم ، عدم استفاده بهينه از تجربيات معلمين با سابقه اين سوال را در ذهن ايجاد مي كند كه آيا رابطه اي بين تعليم و تربيت و آمادگي معلمان در تمام جهات از جمله در خصوص آمادگي معلمان در كاربرد خدمات كامپيوتري وجود دارد . آنچه مهم است اينكه با سرازير كردن منابع انساني ، مادي و مالي بسيار در ميدان تعليم و تربيت روز به روز شاهد ضعف علمي و تربيتي ناسازگار نسل جوان با ملاكهاي ارزش جامعه عدم رشد و توسعه جامعه ، عدم ايجاد مهارت كافي و لازم براي نيروهاي متخصص و نهايتاً ضعف بنيه علمي و رشد منفي مدرك به جاي تخصص گرايي و متعهد هستيم و اين روند به هيچ وجه نيازهاي جامعه ما را برآورده نمي كند . از اين رو مسئله قابل بررسي در اين تحقيق اين خواهد بود نظر سنجي از معلمان با قسمتهاي از سيستم كامپيوتر برگزار مي گردد . در اين تحقيق از دبيراني كه اين دوره ها را گذرانده اند نظر سنجي خواهد شد تا مشخص گردد چنين دوره هايي براي اين افراد مفيد خواهد بود يا خير ؟ منظور و مقصود از برگزاري اين دوره ها چيست ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهميت و ضرورت تحقيق

اهميت اين تحقيق در آن است كه تا معلوم گردد كه برگزاري چنين دوره هايي چقدر در آشنايي معلمان با معلومات دانش جديد متاثر است ؟آيا معلمان با گذراندن اين دوره ها در كلاسهاي درس موفق تر هستند آيا معلمان مي توانند دانش آموزان را با دانش روز آشنا كنند و نيز معلوم گردد كه معلمان نبايد به دانش پايه خود اكتفا كنند بلكه بايد آنان درك كنند كه دنياي امروزي هر آن در تغيير و تحول است ذا آنان نيز بايد خود رابا تغييرات و تحولات زندگي همسو كنند . ضرورت ديگر انجام اين تحقيق در آن است كه از معلمان نظر خواهي شود تا كارايي صد در صد برگزاري چنيندوره هايي از طرف آموزش و پرورش معلوم شود تا اينكه بعد از برگزاري اين دوره ها حسرت از دست رفتن زمان و هزينه و امكانات كه مي توانست در اهداف ديگر استفاده شود خورده نشود. پس ضرورت تحقيقاتي اين چنين از طرف خود سازمانهاي مطبوع ضروريست تا اين گونه تحقيقات نيز كامل شود .

 

 

 

 

بيان فرضيه ها

1- برگزاري دورههاي IT سبب مي شود تا معلمان با مهارتهاي استفاده از كامپيوتر آشنا مي شوند .

2- اين دوره هاي آموزشي موجب مي گردد تا معلمان با مهارت استفاده از كامپيوتر بتوانند وارد بخش اينترنت شده با الگوهاي جديد تدريس آشنا گردند .

3- اين دوره هاي آموزشي موجب شده تا معلمان بااستفاده از كامپيوتر كارهاي ساده كه با دست انجام مي گرت و وقت زيادي صرف مي كردند با كامپيوتر در مدت محدودي انجام دهند .

4- تعريف واژه ها و اصطلاحاتي كه در تحقيق از آنها استفاده شده است .

كارايي : منظور از واژه كارايي آن است كه سازمان متبوع هدفي را كه از برگزاري چنين دوره هايي داشته است اين دوره ها بتوانند اثر مطلوب را در معلمان بگذارند .

معلمان : معلمان در اين تحقيق كساني هستند كه نيروهاي انساني آموزش و پرورش مي باشند كه دوره هاي متبوع را گذرانده اند .

دوره هاي IT : به دوره هاي آموزشي اطلاق مي شود كه از طرف آموزش و پرورش جهت آشنا شدن معلمان با دانش پايه كامپيوتر در حال برگزار شدن مي باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محدوديتهاي تحقيق

محدوديتهاي بسياري در اين تحقيق وجود دارد كه من با آنها مواجه شدم كه فهرست تعدادي از آنها در ذيل ورقه آمده است .

1- به علت اينكه موضوع اين تحقيق موضوع جديدي است چرا كه اين موضوع و چندين موضوع ديگر از طرف آموزش و پرورش جهت تحقيق در سال 84-83 ارائه شده است . يافتن نمونه تحقيق موضوع و كتاب و مطالعه در مجلات و روزنامه ها كار بسيار دشواري بوده است و به همين علت ادبيات تحقيق هم در اين تحقيق وجود ندارد .

اهداف تحقيق

هدف كلي كه در اين تحقيق مد نظر مي باشد همان دارايي اين دوره هاست . يعني اين كه با توجه به وقتي كه دبيران براي گذراندن اين دوره ها مي گذراند آيا اين دوره ها مي تواند مفيد باشد يا خير .

آيا محتوي اين دوره ها طوري طراحي شده است كه دبيران بتوانند با كاربرد و كامپيوتر و نيز استفاده از آن براي كارهاي كلاسي و آموزشي توسط كامپيوتر آشنا شوند .

 

 

روش تحقيق

با توجه به اين كه در اين تحقيق قصد بر اين داريم كه به توصيف عيني ، واقعي و منظم خصوصيات يك موقعيت يا يك موضوع بپردازيم و يا به عبارت ديگر مي خواهم آنچه كه هست را بدون هيچگونه دخالت يا استنتاج ذهني گزارش دهم لذا روش تحقيق در اين روش توصيفي مي باشد .

نمونه كه در اين تحقيق تجزيه و تحليل بر روي آنها انجام گرفته از بين جامعه يعني دبيران دبيرستانهاي شهرستان ابهر به صورت تصادفي انتخاب شده است .

روش جمع آوري اطلاعات نيز به صورت پرسشنامه اي مي باشد كه در بين دبيران توزيع گرديده و سپس بر روي اين پرسش نامه ها تجزيه و تحليل صورت گرفته است .

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم : سابقه تحقيق

سابقه تحقيق

قسمتهاي تشكيل دهنده دوره هاي IT

الف ويندوز

ب اينترنت

ج WORD

د POWER POINT

 

 

 

 

 

 

فصل دوم : سابقه تحقيق

با توجه به اينكه برگزاري چنين دوره هايي از طرف آموزش و پرورش قدمت چنداني ندارد در ارتباط به موضوع اين تحقيق كتاب و مقالات و حتي پايان نامه دانشجويي هم وجود ندارد . اما در ارتباط با دوره هاي ضمن خدمت و كليه دوره ايي كه جهت آشنا شدن معلمان با دانشض و معلومات و فن آوري جديد از طرف آموزش و پرورش برگزار مي گردد تحقيقاتي وجود دارد . از جمله موضوعات ضرورت آموزش كامپيوتر در مدرسه و جامعه پايان نامه دانشجو كبري بابازاده دانشجوي دانشگاه پيام نور مركز قزوين مي باشد .

و يا اينكه موضوع آموزش ضمن خدمت و تاثير آن در كارايي معلمان . پايان نامه دانشجو مريم فاضل دانشجوي دانشگاه پيام نور مركز قزوين مي باشد كه در خصوص كارايي آموزشهاي ضمن خدمت مي باشد كه معلمان در ضمن خدمت از طرف سازمان متبوع مي بينند .

اما در ارتباط با موضوع اينجانب به علت اين كه برگزاري دورههاي آموزشيIT از طرف آموزش و پرورش در حدود از دو سال پيش مي باشد تحقيقات آن چناني انجام نگرفته است .

 

 

قسمتهاي تشكيل دهنده دوره هاي IT

دورههاي IT از چندين بخش تشكيل شده است فراگيري مجموعه اين بخشها به معلمان اين امكان را مي دهد تا بتوانند از سيستمهاي سخت افزاري و نرم افزاري كامپيوتر استفاده كنند . اين بخشها به چهار قسمت يا مرحله تقسيم مي شوند كه معلمان آنهارا به ترتيب از مرحله اول شروع كرده تا آخرين مرحله مي گذرانند اين مراحل عبارت است از :

 

الف ) مرحله اول : WINDOWS

هر كامپيوتري براي كار كردن يا فعال شدن نياز مبرم به برنامه دارد . برنامه هاي كاربردي زماني در كامپيوتر قابل اجرا خواهند بود كه برنامه در كنترل كامپيوتر باشد و همچنين زماني كه يك برنامه كابردي خاتمه مي يابد كامپيوتر به طور خودكار قادر نيست و نمي تواند به برنامه كاربردي ديگري مراجعه و آن را اجرا نمايد . پس كامپيوتر به نرم افزاري براي مديريت و فعاليتهاي خود نياز دارد . اين برنامه همان سيستم عامل مي باشد . در واقع سيستمهاي عامل مجموعه اي از نرم افزارهايي هستند كه مديريت كليه فعاليتهاي يك كامپيوتر را به عهده دارند .

ويندوز نيز يك سيستم عامل مي باشد كه توسط شركت مايكروسافت كه يك سيستم عامل گرافيكي بود با استقبال زياد كاربران در سراسر جهان مواجه شد . مرحله ويندوز شامل دو مرحله اساسي ويندوز مي باشد كه مرحله اول آن مفاهيم پايه مي باشد كه در دوازده ساعت به معلمان در اين دوره آموزش داده مي شود . مرحله دوم ويندوز شامل مديريت فايلها مي باشد كه ين مرحله هم در هشت ساعت آموزشي به معلمان آموزش داده مي شود .

 

ب) مرحله دوم : اينترنت

اينترنت به صدها ميليون نفر در جهان اجازه مي دهد تا با هم ارتباط برقرار كنند و از نظرات يكديگر آگاه شوند . از طريق اينترنت مي توان باافراد بي شماري از كشورها و فرهنگهاي مختلف كه داوطلبانه با يكديگر همكاري كرده و حاصل تلاش ها و دستاوردهاي خود را از طريق اين شبكه در اختيار ديگران قرار داد . در واقع تمام اطلاعات موجود بر روي اينترنت حاصل تلاش افراد است كه در ابتدا ايده خود را توسعه داده وپديده جديدي خلق كرده اند و سپس آن را از طريق اين شبكه به جامعه انساني در سراسر جهان ارائه نمودند .

در اواخر دهه 1960 ميلادي محققان در وزارت دفاع امريكا، پروژه تحقيقاتي پيشرفته اي در زمينه اتصال كامپيوترها از طريق خط تلفن آغاز كردند . در اين سيستم كه به شبكه آرپانت[1] معروف شد ، چندين كاربر كامپيوتر مي توانستند در يك خط ارتباطي داده ها و اطلاعات خود را به اشتراك بگذارند ومحققان قادر بودند با يكديگر به نامه نگاري يا پست الكترونيكي[2] ( E.Mail ) بپردازند .اين مرحله كه شامل دوازده ساعت آموزشي مي باشد توسط متخصصان آموزش داده مي شود .

 

ج مرحله سوم : WORD

به تدريج كار طاقت فرساي تايپ متون از ماشين هاي تايپ به ماشين تحريرهاي برقي و پس از آن به كامپيوتر ها منتقل شد . رفته رفته محدوديتهاي تايپ كمتر و ترسيم جداول و متون با رسم الخط هاي مختلف سهل الوصول گرديد . امروزه با استفاده از كامپيوترها و نرم افزارهاي واژه پردازي مي توان صفحات متني مختلف و متنوعي ايجاد كرد . صفحاتي كه حاوي تصاوير ، جداول ، اشكال گرافيكي و متون با رسم الخطهاي گوناگون باشد واژه پردازهاي مختلفي وجود دارد كه يكي ا رايجترين آنها در محيط ويندوز واژه پردازWORD مي باشد. اين مرحله آموزشي نيز كه شامل بيست و شش ساعت مي باشد براي آموختن و استفاده براي معلمان در نظر گرفته شده است .

 

د- مرحله چهارم : POWER POINT

نرم افزار طراحي ارائه كارها به كمك اسلايدهاي مورد نظر همچنين از اين نرم افزار براي طراحي مجموعه هاي لازم جهت ارائه در سمينارها، همچنين كنفرانسها و حتي اينترنت استفاده مي شود . اگر معلمان با اين نرم افزار آشنايي داشته باشند مي توانند طراحي هاي دلخواه خود را جهت ارائه در سمينارها و همايشها به راحتي تهيه كنند . اين مرحله از آموزش هم شامل بيست و شش ساعت ميب باشد كه معلمان آن را آموزش مي بينند .

اين چهار مرحله محوعه دوره هاي IT را تشكيل مي دهند كه معلمان ملزم به گذراندن آنها مي باشند .

 

 

 

 

 

فصل سوم

روش تحقيق

آزمودنيها و روش گزينش آنها

روش جمع آوري اطلاعات

متغيرهاي تحقيق

متغير مستقل

متغير وابسته

روش هاي آماري

 

 

 

 

 

 

فصل سوم : اجراي تحقيق

روش تحقيق

روش انجام تحقيق در اين پژوهش روش توصيفي است . از آنجا كه در اين تحقيق هدف توصيف عيني و واقعي و منظم خصوصيات يك موقعيت يا يك موضوع مي باشد لذا اين تحقيق توصيفي مي باشد . به عبارت ديگر اين گونه تحقيقات پژوهشگران بايد سعي كنند تا آنچه هست بدون هيچ گونه دخالت و استنتاج ذهني نتايج عيني از موقعيت بگيرند در مورد موضوع اين تحقيق هم لازم به يادآوريست كه تا معلوم شود آيا برگزاري چنين دوره هاي آموزشي از طرف آموزش و پرورش براي معلمان و دانش آموزان و كلاً دست اندركاران آموزش و پرورش مفيد به حال مي باشد يا خير ؟

تحقيق توصيفي داراي ويژگي هاي مي باشد البته در اغلب موارد اين نوع تحقيق درگير انواع تحقيق به گونه اي خود نمايي مي كند و صاحبنظران در تعيين آنچه مشمول تحقيق توصيفي است اتفاق نظر دارند و گاهي به تعريف اين نوع تحقيق تا آن اندازه وسعت مي دهند كه شامل همه انواع روشهاي تحقيق به جزء تاريخي و تجربي مي شود و در اين صورت ويژگي هايي به صورت زير را شامل مي شود .

الف – محقق توصيفي به جمع آوري اصطلاحات واقعي و مفصل از پديده اي مبادرت مي ورزد .

ب- پژوهشگر در اين گونه تحقيق به شناسايي و بررسي مسائل ، شرايط و وقايع جاري مبادرت مي ورزد .

ج – تحقيق به مقايسه و ارزشيابي وقايع مي پردازد .

 

[1] - ARPANET NET WORK

[2] - Electronic mail


مبلغ قابل پرداخت 16,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۸ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 977

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما