مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1072
  • بازدید دیروز : 2385
  • بازدید کل : 13086210

مقاله129-تحلیل مردم شناختی امامزاده های شهرستان خرم آباد170ص


مقاله129-تحلیل مردم شناختی امامزاده های شهرستان خرم آباد170ص

فهرست مطالب:

عنوان صفحه

- بخش اول (كليات پژوهش)

فصل اول :

1-1 مقدمه........ ....2

1-2 بيان مساله... .....4

فصل دوم:

2-1 اهداف پژوهش .. ..5

2-2 روش پژوهش . ....5

2-3 ابزارهاي پژوهش . ... 5

فصل سوم:

3-1 پيشينه ي پژوهش .. .... 6

3-2 ضرورت پژوهش .... ... 8

3-3 پرسشهاي پژوهش ... ... 8

فصل چهارم:

4-1 تعريف مفاهيم ........ . 9

فصل پنجم(شناخت كلي منطقه):

5-1 معرفي استان لرستان ... . 11

5-2 شرايط آب و هوايي..... . 10

5-3 زبان و گويش.. .... 11

5-4 دين و مذهب... 11

5-5 شهرستان خرم آباد.. ... 13

5-5-1پيشينه تاريخي خرم آباد..... .. 13

5-5-2 پوشش گياهي شهرستان خرم آباد ... 14

5-5 -2-1 نوع درختان جنگل .... . 14

5-5-3 آثار باستاني و تاريخي شهرستان خرم آباد . .. 15

- نقشه شهرستان خرم آباد .. . 16

 

- بخش دوم: ادبيات پژوهش

فصل اول

1-1شناخت اديان . .. 18

1-1-1توتميسم...... .. 19

1-1-1-1منع هاي توتمي ... .... 20

1-1-1-2توتميسم در زمان حال .. ... 20

1-2 مانا ... . 21

1-3 تابو ... .... 22

1-4 فتيش ... ..... 23

1-5 قرباني ........................................................................................................... 24

1-6مفهوم امر مقدس.............................................................................................. 25

1-7 زيارت............................................................................................................ 28

1-7-1 زيارت در قرآن و احاديث .......................................................................... 28

1-7-2 آداب زيارت در دين اسلام.......................................................................................29

فصل دوم:

2-1 انسان شناسي و مطالعه دين ............................................................................. 31

2-2 تعريف دين از ديدگاه انسان شناسان و جامعه شناسان......................................... 33

2-3 نظريه ي كاركرد گرايي..................................................................................... 36

2-3-1 درباره ي مالينوفسكي................................................................................... 36

2-3-2ديدگاه مالينوفسكي درباره ي مذهب .............................................................. 37

2-3-3 درباره ي آلفرد رجينالد رادكليف – براون ..................................................... 40

2-3-4نظريه كاركردگرايي نوين............................................................................... 41

2-4 نظريه انسان شناسي نمادين و تفسيري............................................................... 42

2-4-1دين به مثابه نظام نمادها................................................................................. 43

2-4-2درباره ي كليفورد گيرتز............................................................................................43

2-4-3 ديدگاه كيلفورد گيرتزدرباره ي دين .............................................................. 45

 

- بخش سوم(يافته هاي پژوهش)

فصل اول: شناخت زيارتگاه هاي شهرستان خرم آباد

1-1 امام زاده گان................................................................................................... 48

1-2 امام زاده زيدبن علي(ع)................................................................................... 50

1-2-1 توصيف مكان امام زاده ................................................................................ 51

1-2-2 آيين ها و باورها ....................................................................................... 53

- سفره هاي نذري.................................................................................................. 54

- تعريف سفره....................................................................................................... 54

- سفره بي بي سه شنبه ........................................................................................... 54

- سفره حضرت رقيه (س)...................................................................................... 55

- سفره حضرت ابوالفضل (ع)................................................................................. 55

- نذر فرزند يكدانه ............................................................................................... 56

- نذر پول ............................................................................................................. 55

- نذر لوازم ........................................................................................................... 57

- نذر شمع ........................................................................................................... 57

- نذر قفل و پارچه سبز ........................................................................................ 58

- نفرين كردن دشمن.............................................................................................. 58

- نذر آجيل مشگل گشا ......................................................................................... 59

- نذر شيريني, شكلات ......................................................................................... 60

- حنا گرفتن ........................................................................................................ 60

- گرو گرفتن......................................................................................................... 60

- آيين چهل منبر.................................................................................................... 60

- دخيل بستن بيماربه ضريح ................................................................................. 61

- برگزاري اعياد و عزاداريهاي مذهبي ...................................................................... 62

- اعمال ناثواب...................................................................................................... 62

تصاوير.................................................................................................................. 63

1-3 امام زادگان دو برادران(سيد علي و سيد ابوالوفاء)(ع).......................................... 69

1-3-1 توصيف مكان امام زاده ................................................................................ 69

1-3-2 آيين ها و باورها ..................................................................................... 70

تصاوير .............................................................................................................. 71

1-4 امام زاده عبدالله: (شازه عبدالله).......................................................................... 74

1-4-1 معماري بنا.................................................................................................. 74

1-4-2 توصيف مكان امام زاده ................................................................................ 74

1-4-3 آيين ها و باورها ........................................................................................ 75

- قفل و دخيل ..................................................................................................... 75

- درختان مقدس.................................................................................................... 77

تصاوير ................................................................................................................. 78

1-5 امام زاده پير شمس الدين ................................................................................ 84

1-5-1 معماري بنا ................................................................................................. 84

1-5-2 آيين ها و باورها ........................................................................................ 85

- ديارگه ............................................................................................................... 85

- خاك مقدس ..................................................................................................... 85

- سنگ هاي مقدس ............. ................................................................................. 85

- قسم خوردن........................................................................................................ 86

- روايات............................................................................................................... 86

- شفاي بيماران رواني ............................................................................................ 87

- درختان مقدس ................................................................................................... .88

- نذورات............................................................................................................. .88

- نذر فرزند..............................................................................................................88

- سفره هاي نذري.....................................................................................................88

- نذر لوازم...............................................................................................................89

- نذري هاي ماه محرم................................................................................................89

- قرباني....................................................................................................................89

- اشياء مقدس...........................................................................................................89

- اعمال ناثواب .........................................................................................................90

- برگزاري مراسم ادعيه...............................................................................................90

تصاوير....................................................................................................................................91

1-6 امام زاده حيات الغيب...................................................................................... ...94

1-6-1 معماري بنا ................................................................................................. ..95

1-6-2 توصيف مكان امام زاده ................................................................................ 95

1-6-3 نذورات امام زاده......................................................................................... 96

1-6-4 آيين ها و باورها ........................................................................................ 96

- رواياتي درباره امام زاده ....................................................................................... 97

تصاوير ................................................................................................................. 99

- فصل دوم: تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش

تجزيه و تحليل يافته ها...........................................................................................104

نقدس مکانی امامزاده ها .........................................................................................107

زیارت کردن .........................................................................................................107

قربانی کردن .........................................................................................................108

روایتها .................................................................................................................110

تجزيه وتحليل يافته ها بر اساس نظريات انديشمندان انسان شناسي............................111

کارکردها ..............................................................................................................114

کارکردهای روانی...................................................................................................115

كاركردهاي مذهبي..................................................................................................118

کارکردهای اقتصادی .............................................................................................118

کارکردهای سیاسی ...............................................................................................120

كاركردهاي تاريخي................................................................................................121

كاركردهاي هنري...................................................................................................121

کارکردهای اجتماعی .............................................................................................122

 

فهرست منابع

 

چكيده:

دين به نوبه ي خود اساس آيين ها و باورهاي نوع بشر را تشكيل مي دهد و به همراه اعتقادات ديني از اجزاء جدايي ناپذير هر فرهنگي مي باشند, به شكلي كه همواره در طول تاريخ زندگي انسانها با آنها همراه بوده و هيچ دوران و مكاني نبوده كه دين در آن حضور نداشته باشد و به همين دليل است كه مي توان انسان امروز را به عنوان موجود دين ورز معرفي نمود.

هدف اين پژوهش بررسي مردم شناختي آيين ها و باورهايي است كه در ارتباط با امام زادگان شهرستان خرم آباد وجود دارد و سع شد تا با يك ديد مردم شناسانه اين مقوله مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد .

روش پژوهش مطاله ي اسنادي وكتابخانه اي و نيز تحقيق ميداني از طريق پرسش و پاسخ مي باشد. نتيجه كلي :امام زادگان , آيين ها و مناسكي كه در اين اماكن برپا مي شود از جمله ميراث معنوي و فرهنگي در هر جامعه اي هستند كه بر زندگي فردي و اجتماعي مردم تاثير به سزايي دارند و نيز در اين زمينه كاركرد هايي وجود دارد از جمله كاركرد هاي رواني, اقتصادي, اجتماعي, فرهنگي و... كه در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته اند.

كليد واژه ها: امام زاده, باورها, آيين ها ,زيارت.

 

 

 

 

 

بخش اول:

 

كليات پژوهش

 


 

 

 

فصل اول

1-1 مقدمه:

آيين ها و باورهاي عوام از نوع معيشت انسان برخاسته است و از گذشته هاي دور سينه به سينه و نسل به نسل به امروز رسيده و همچنان در بين مردم جاري و ساري است.اين اشكال فرهنگ غير مادي از سوي مردم با تغيير در احوال اجتماع و محيط تغيير شكل داده و باز زايي مي شوند در نهايت احساس هويت ملي را براي جامعه به ارمغان مي آورند.در اين بين برخي از اين آيين ها و باورها در حوزه ي دين قرار دارند ,حوزه اي كه جزء جدايي ناپذير هر فرهنگي است و در فرهنگ مادي و غير مادي ظهور يافته و با نظام هاي مختلف زندگي بشري مانند نظام خانواده , ازدواج و... تعامل دارد و مي توان آن را گسترده ترين نهاد زندگي بشري دانست.

باور داشتهاي مذهبي از اركان هر ديني هستند و در هرجامعه اي بيانگر حقايق معيني كه همه افراد آن جامعه صادقانه به آنها معتقدند.

در فرهنگ ايراني قبل از اسلام و در ديانت زرتشت پيامبر باستاني ايرانيان دستوراتي براي ياد كردن روح در گذشتگان مقرر شده است و اين احترام به مردگان در خاطره ي قومي مردمان اين سرزمين به يادگار باقي مانده است. بعد از ورود اسلام و با توجه به همجواري ايران و موطن اصلي اسلام يعي كشورهاي عربستان و عراق فعلي عده ي قابل توجه اي از نوادگان پيامبر اكرم (ص) كه از جور حاكمان زمان خود به ستوه آمده بودند به اين ديار سفر كرده و در نقاط مختلف پراكنده شده اند و حضور آنان در بين مردم باعث شد كه خيلي زود با اين امام زادگان انس بگيرند و پس از رحلت ايشان نيز نام و يادشان را گرامي دارند و ارواح آنان را واسط بين خود و خداوند براي كسب حاجاتشان قرار دهند.

لرستان پيشينه ای فراتاريخ دارد ، آثار مادی و معنوی اين سرزمين، نمودگار اين ديرينگی شکوهمند است. در اين سزمين مفرغ و بلوط نيز تعداد زيادي از امام زادگان آرميده اند و حتي در مواردي محل اقامت آن بزرگواران را كه مدتي در آنجا مي زيسته اند به شكل بقعه ساخته اند و مورد تكريم قرار مي دهند و آيين ها و باورهاي خاصي را در ارتباط با آنها دارند.

اين پژوهش شامل سه بخش مي باشد و تعداد پنج امام زاده موجود در شهرستان خرم آباد مورد بررسي قرار گرفته و سعي بر اين بوده تا سر حد امكان به ديده ها و شنيده ها بسنده شود و از هر نوع قضاوت ارزشي پرهيز شود.بايد توجه داشت كه پژوهنده به صدق و كذب گزاره‌هاي ديني، ‏باورهاي فرهنگي و به درست وغلط بودن ‏اعتقادات فرهنگي جامعه مورد مطالعه نمي پردازد.

بخش اول شامل كليات پژوهش است كه در آن اهداف, انگيزه ها,ضرورت, پرسشها , پيشينه و روش تحقيق و نيز معرفي جامعه مورد مطالعه ذكر شده است .

بخش دوم به ادبيات پژوهش تخصيص داده شده و در آن تعاريف و نقطه نظرات انديشمندان انسان شناسي و جامعه شناسي درباره ي بنيان هاي اديان ابتدايي و تعريف دين بيان شده و از نظريات كاركردگرايي و انسان شناسي نمادين و تفسيري به منظور تحليل آيين ها و باورهاي مذهبي استفاده شده است.

بخش سوم كه شامل دو فصل است مربوط به يافته هاي پژوهش است. فصل اول اين بخش به شناخت امام زاده هاي شهرستان خرم آباد از منظر تاريخي, شجره شناسي, مكان جغرافيايي و معماري حرم آنها و نيزآيين ها و باورهايي كه در باره هريك از آنها در بين مردم منطقه از گذشته ها تا كنون وجود داشته اختصاص دارد و در فصل دوم آن يافته هاي بدست آمده از پژوهش تجزيه و تحليل مي شود.

 

 

.

 

1-2 بيان مساله:

امروزه نياز به شناخت و نگرش علمي از فرهنگ عامه به عنوان يك اصل پذيرفته شده و زمينه ي بسياري از پژوهشهاي علمي را فراهم آورده است.از آنجا كه دين و ايدئولوژي هاي ديني نقش بسيار پررنگي در زندگي انسانها ايفا مي كنند, همواره يكي از دلمشغولي هاي بسياري از مردم شناسان شناخت, تجزيه و تحليل نگرشهاي مردم نسبت به اماكن مقدس از جمله امام زاده ها و نيز مناسكي است كه در حوزه ي اين مكان ها برگزار مي شود.

بسياري از مردم به اين اماكن مراجعه مي كنند و با استفاده از دخيل بستن و نذر ونياز مي خواهند تا زندگي و آينده شان سروسامان بگيرد و احيانا مشكلات و گرفتاري هاي ناشي از زندگي روزمره را با توسل به اين اماكن مقدس برطرف كنند , اين مسائل جملگي از جنبه هاي مردم شناختي قابل مطالعه و نيز تجزيه و تحليل است.در اين پژوهش سعي بر آن شده كه با استفاد از مطالعه ي ميداني و نيز اسنادي آئين ها و باورهاي مردم منطقه ابتدا ثبت وضبظ و سپس بر اساس نظريه هاي مردم شناختي كه در پايان نامه به آن اشاره شده است به تحليل آن پرداخته شود, چرا كه اعتقاد و باورهاي مردم در زندگي روزمره ي آنها نقش قابل ملاحضه اي را ايفا مي نمايد به طوري كه بسياري از مردم براي كسب آرامش روحي و نيز احساس خاطر خوشايند در زندگي به امام زاده ها مي روند.

به عبارتي در اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به اين سوال هستيم كه آيين ها و باورهايي كه در اين منطقه مشاهده مي شود چه كاركردهايي در زندكي مردم دارد؟

فصل دوم:

2-1 هدف هاي پژوهش:

به طور كلي مي توان اهداف اين پژوهش را به دو گروه كلي و جزئي تقسيم كرد.

هدف كلي: تحليل مردم شناختي امام زاده هاي شهرستان خرم آباد (آئين ها و باورها)

هدف جزئي:

۱.شناخت آداب و رسوم و باورهاي مردم در خصوص امام زادگان منطقه ي مورد بررسي

٢.تاثير باورهاي ديني بر زندگي مردم منطقه

۳.شناخت كاركردهاي فرهنگي, اجتماعي, اقتصادي و... اين اماكن مقدس

 

2-2 روش پژوهش:

نظر به اين كه اين مطالعه بر اساس الگوي مطالعاتي مردم شناسي انجام مي شود و موضوع مربوط به محل هاي خاصي يعني امام زاده ها مي باشد سعي شده است از روش مشاهده مستقيم مشاركتي كه روشي ژرفانگر است استفاده شودو چرا كه "مردم نگاري عمقي مبتني بر ملاحظه دقيق و عميق يك قبيله است كه بايد در عين حال كامل و جامع بوده و هيچ داده اي را از ياد نبرد."(عسگري خانقاه 1373 ص 88). مي توان گفت اين شيوه بهترين روش براي مطالعه جامعه ي مورد تحقيق است.

علاوه بر اين روش از روش كتابخانه اي و بررسي اسنادي و نيز مصاحبه به روش باز استفاده شده است

2-3 ابزارهاي پژوهش:

در اين پژوهش از ابزارهايي همچون دوربين عكاسي و فيلمبرداري و ضبط صوت نيز استفاده شده است.

 

 

فصل سوم:

1-3 پيشينه ي پژوهش:

در زمينه ي دين كه يكي از مهمترين ابعاد فرهنگ است مطالعات فراواني صورت گرفته است از بين اين پژوهش ها مي توان به چند نمونه اشاره كرد:

- غلامرضا اكرمي در مقاله اي تحت عنوان "اماكن مقدس ,آيينه وحدت" كه در سايت مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي به تاريخ 19/5/1387 ارائه داده است سعي داشته به بررسي و تحليل مباني نظري و حكمت اماكن مقدس از ديدگاه دين شناسي تطبيقي و پديدار شناسي ديني بپردازد و به اين نتيجه رسيده است كه وجود اماكن مقدس و حضور مردم در اين اماكن باعث تقويت احساس ديني, تقوي و اخلاق در جامعه مي شود.

- افشين داور پناه در مقاله اش با نام "مناسكي با آرمانهايي واحد :زيارت از ديدگاه مردم شناسي" كاركرد هايي چون عمق بخشي به ايمان فردي و جمعي, انسجام بخشي و همبستگي را براي اين مناسك قائل است.

 

- هليا بهرامي در پايان نامه كارشناسي خود تحت عنوان "تفسير معنا شناختي زيارت امام زاد ها در عقايد مردم(مطالعه موردي امام زاد عينعلي و زينعلي)"به راهنمايي دكتر اميليا نرسسيانس كه در سال ١۳٨۶ در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران به اين نتيجه رسيده است كه آستان امام زادگان به عنوان يك نهاد معنوي-فرهنگي يك نهاد واسطه اي است كه رفتارها ,آداب و رسوم و نيز تابوهاي ويژه اي را ايجاد مي كند و با ايجاد يك فضاي خاص قدسي, زمان قدسي و كنشهاي مخصوص را از جانب زائرين به همراه دارد.اين ارتباط قدسي ميان فضا و زائرين با يك انگيزه شخصي ايجاد مي شود كه از نياز هاي متعارض كنشگران ناشي مي شود.

- محمود رضائي صفر در پايان نامه ي خود در مقطع كارشناسي ارشد دردانشكده علوم اجتماعي و روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز به راهنمائي دكتر فرجاد با نام " تحليل مردم شناختي گرايش مردم به امام زاده ها و اماكن مقدس شهرستان زرن" علل فرهنگي گرايش مردم به امام زاده ها و اماكن مقدس را از ديدگاه مردم شناختي مورد بررسي قرار داده است و رفتن به اين اماكن را از لحاظ رواني تامين كنند ينوعي احساس آرامش روحي در زائر مي داند.

- رباب صادقي نژاد در پايان نامه كارشناسي به نام "باورها كنشهادر يك فضاي قدسي(امام زاده صالح ابن موسي الكاظم ع )اين طور بيان مي كند كه يك چنين مكان مقدسي شامل يك زمان خاص كنش خاص و فضاي خاص خود است.آنچه تحت عنوان دين و مذهب از آن نام مي بريم به ارتباط هاي معنوي معنا مي دهد ارتباطي كه بين كنشگر و فضا وجود دارد ارتباطي روحاني است.

- سارا پويا در پايان نامه ي كارشناسي ارشد در دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك با عنوان" بررسي باور هاي مردم شناختي امام زاده عبدالله و آمنه خاتون شهر اراك " از جمله كاركردهاي باورها را كاهش از خود بيگاگي و رسيدن به اصل خويش مي داند. به نظر او همان طور كه روايت شده مي توان به حبل الله دست يازيد تا از گزند آفات در امان بود. از اين رو گرايش به ائمه و توكل به خدا انسان را صبور مي سازد و سبب مي شود كه با تائيد باورها به خدا دل ببند.

- منصور يوسفي جولندان در پايان نامه كارشناسي ارشد خود در دانشكد ه علوم اجتماعي و روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز با راهنمايي دكتر اصغر عسگري خانقاه تحت عنوان "نقش زيارتگاه ها در زندگي اقوام تالش به اين نتيجه رسيده است كه ايجاد آرامش روحي و رواني براي انسان ويژگي خاصي را براي اين بقاع متبركه در نزد مردم رقم زده و پيوند ناگسستني مردم با اين اماكن مقدس روحيه ي دين مداري و اميد واري را تقويت كرده است.

- سرور وخشوري در پايان نامه كارشناسي ارشد خود در در دانشكده علوم اجتماعي و روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز با راهنمائي دكترمحمد همايون سپهر با نام" بررسي اعتقادات و باورهاي مذهبي شهرستان اردبيل"به اين نتيجه رسيده است كه انسانها به علت عدم شناخت از طبيعت و چگونگي برخورد با مشكلات زندگي در ابعاد مختلف نياز به كسب آرامش روحي و قدرت و انرژي لازم براي مبارزه تلاش دارد و در اين راستا باورها به كمك او مي شتابند.

در نهايت نتيجه اي كه مي توان از مجموع پژوهشهاي انجام شده در اين زمينه بدست آورد اين است كه اماكن مقدسي همچون امام زاده ها كاركرد هاي بسيار متنوعي دارا هستند كه از بين آنها مي توان به ايجاد آرامش روحي و رواني تقويت روحيه دين مداري كاهش از خود بيگانگي در افراد اشاره كرد كه هريك از اين كاركردها به نوبه ي خود بر شيوه ي زندگي فردي و اجتماععي افراد موثر است.

 

3-2 ضرورت پژوهش:

در زمينه تحليل مردم شناختي امام زاده ها كه از جمله اماكن مقدس در ايران هستند پژوهش هايي اندك انجام شده و بخصوص در شهرستان خرم آباد پژوهشگر هيچ نوع تحقيقي را در اين زمينه نيافته است و با توجه به نقش تعيين كننده ي باورها و آيين هاي مذهبي در زندگي انسانها هرگونه مطالعه در اين موارد مي تواند راهگشا باشد و در شناخت كلي دين به منظور" بالا بردن فهم ما از نقش دين در جامعه تحليل اهميت و تاثير دين بر تاريخ بشري و شناخت جلوه هاي گوناگون دين و نيروهاي اجتماعي تاثير گذار و شكل دهنده آنهابه ما كمك كند.در هر صورت آنچه هست لزوم پرداخت به اين مقوله ضرورتي انكار ناشيدني است.

 

 

3-3 پرسشهاي پژوهش:

١.چه نوع آيين هايي در اين اماكن برگزار مي شود و چه هدفي را دنبال مي كند؟

٢.چه نوع باورهاي نسبت به هريك از اين امام زاده ها در بين مردم اين منطقه وجود دارد؟

3.اين آيين ها و باورها چه تاثيراتي در زندگي مردم دارد؟

4.چه نوع كاركرد هايي را مي توان براي اين اماكن قائل شد؟

5. چه نمادهاي مذهبي (اشياء و اعمال)در ميدان تحقيق(امام زاده هاي شهرستان خرم آباد)ديده مي شود و اين نمادها از چه معنا بخشي برخوردار مي باشند؟

 

 

فصل چهارم:

4-1 تعريف مفاهيم:

- آيين ها و آداب اجتماعي:

اين اصطلاح براي نشان دادن رفتارهايي كه بر طبق عرف و عادت صورت مي گيرد به كار مي رود ليكن آيين ها و آداب اجتماعي به كار برد و رعايت عادات وعرف در بعد مادي آنان نظر دارد (بيرو آلن ١۳۶۶ص۳۶۴)

- امام زاده :

يعني فرزند يا نواده يكي از امامان دوازده گانه يا شخصي كه بلافاصله يا به واسط كم از نسل امام باشد.مقبره اي كه در آن امام زاده مدفون است.( دهخدا, علي اكبر, ۱۳۴۵)

- باورها :

جامعه شناسان باورها را در معنايي خاص و در جهت مشخص ساختن مجموع تصورات جمعي به كار مي برند كه در جامعه اي معين بون آن كه مورد سنجش قرار گرفته باشند و يا آن كه افراد با اتكاي به خرد خويش آنان را پذيرفته باشند به عنوان امور حقيقي مورد قبول قرار گرفته اند.باورها مي توانند از عقيده اي مشترك كه همگان آن را به عنوان امري مسلم تلقي مي كنندگرفته تا باورهاي دقيقا ديني كه اساس آن بر پذيرش مقام و اهميت امر عيني استوار است در بر گيرند.(بيرو آلن ١۳۶۶ص ٣١).

 

- حاجت :

به معناي خواهش مراد و آرزويي است كه شخص خواهان رسيدن به آن است. ( دهخدا, علي اكبر, ۱۳۴۵)

- زيارت :

زيارت از زياده عربي (مصدر) به مشاهده اماكن متبرك و بقعه ها رفتن و دعايي كه به عنوان تشرف باطني براي امام ها و امام زاده ها و اولياء خوانند. ( دهخدا, علي اكبر, ۱۳۴۵)


مبلغ قابل پرداخت 16,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۸ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 974

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما