مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 216
  • بازدید دیروز : 3966
  • بازدید کل : 13110298

مقاله50-توصيف و اولويت بندي عوامل انگيزش شغلي معلمان تربيت‌بدني نيشابور براساس نظريه هرزبرگ 70 ص


مقاله50-توصيف و اولويت بندي عوامل انگيزش شغلي معلمان تربيت‌بدني نيشابور براساس نظريه هرزبرگ  70 ص

عنوان تحقيق

توصيف و اولويت بندي عوامل انگيزش شغلي معلمان تربيت‌بدني نيشابور براساس نظريه هرزبرگ

 

چکیده

هدف از این پزوهش،توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه هرزبرگ بود.جامعه اماری این پزوهش معلمان تربیت بدنی زن و مرد در مقاطع مختلف تحصیلی نیشابور در سال تحصیلی 84-1383بودند که 100 نفر بودند و همگي در تحقیق شرکت کردند. این پزوهش که از نوع توصیفی است به شکل میدانی انجام گرفته است.ابزار اندازه گیری یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظریه هرزبرگ بودکه به تمامی 100 نفر برای تکمیل ارایه شد که به 91 مورد ان پاسخ داده شد.از امارهای توصیفی و استنباطی برای توصیف و تحلیل داده ها استفاده گردید.نتایج نشان داد که در بین عوامل انگیزشی رشد فکری وارتقاء،قدردانی،پیشرفت،ماهیت مسوولیت ماهیت کار و موفقیت به ترتیب بیشترین اهمیت را در انگیزش شغلی معلمان دارند.در بین عوامل بهداشتی روابط ،حقوق و دستمزد،امنیت شغلی،شرایط کار،قوانین و مقررات و سرپرستی به ترتیب دارای بیشترین اهمیت هستند.اولویت بندی عوامل انگیزشی در معلمان زن و مرد به طورجداگانه نشان داد که در بین معلمان زن قدردانی،رشد فکری و ارتقاء،پیشرفت،ماهیت کار،ماهیت مسوولیت وموفقیت و درمعلمان مرد رشد فکری و ارتقاء،قدردانی،پیشرفت،ماهیت مسوولیت،موفقیت و ماهیت کار به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند.همچنین اولویت بندی عوامل بهداشتی در معلمان تربیت بدنی زن و مرد نشان داد که در معلمان زن روابط ،شرایط کار،حقوق ودستمزد،امنیت شغلی،قوانین ومقررات و سرپرستی به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین عوامل دارند.در معلمان مرد حقوق ،امنیت شغلی،شرایط کار،روابط ،قوانین و مقررات وسرپرستی به ترتیب اولویت قرار دارند.

در مورد مقایسه برخی عوامل جمعیت شناختی با عوامل انگیزشی،تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که فقط در مورد جنسیت با عوامل انگیزشی تفاوت معنی داری وجود دارد(05/0p < ). در بقیه موارد مانند سطوح مختلف سنی ، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت تفاوت معنا داری مشاهده نگردید (05/0p ≥ ).

واژگان كليدي:

1ـ انگيزش شغلي 2ـ معلمان تربيت بدني 3ـ نظريه هرزبرگ

 

 

بيان مساله

1- اولويت انگيزننده هاي شغلي در معلمان تربيت بدني كدامند؟

2- اولويت عوامل بهداشتي در معلمان تربيت بدني كدامند؟

3- اولويت انگيزننده هاي شغلي در معلمان مرد و زن چگونه است؟

4- اولويت عوامل بهداشتي در معلمان مرد و زن چگونه است؟

5- آيا بين عوامل انگيزش شغلي معلمان با برخي از ويژگي هاي آنها تفاوت وجود دارد؟

 

 

ضرورت و اهميت تحقيق

 

1- شناسايي انگيزه ها و عوامل موثر در زمينه افزايش كارايي معلمان تربيت بدني.

2- استفاده از اطلاعات حاصله در برنامه ريزي هاي آموزشي و درسي جهت افزايش کارايي معلمان

3- شناسايي مسائل و مشكلات معلمان در زمينه هاي انگيزشي و كوشش در جهت رفع آنها.

4- افزايش رضايت شغلي و دلبستگي معلمان به حرفه معلمي در نتيجه شناسايي انگيزه هاي آنان.

 

تعريف واژه ها

 

– عوامل انگيزاننده

عوامل انگيزاننده عواملي هستند که باعث ترغيب و انگيزش مي شوند مثل توفيق ، پيشرفت در کار ،موفقيت ، قدر داني ، نفس کار(17).

 

– عوامل بهداشتي

عوامل بهداشتي عواملي هستند که وجودشان در کار ضروري است ولي باعث انگيختن افراد به کار نمي شود و در صورتيکه ناديده گرفته شوند ايجاد نارضايتي کنند . مثل حقوق و دستمزد – امنيت شغلي – خط مشي و سياست مديران – سرپرستي – شرايط نيز يکي حاکم بر محيط کار). در اين تحقيق سوالات 15 تا 30 پرسشنامه به اين عوامل اختصاص دارد.

 

- انگيزش شغلي

عبارت است از ميل به کوشش فراوان در جهت تامين هدفهاي سازمان (16)

 

جدول (7ـ4) ميانگين و انحراف معيار هر كدام از انگيزنده‌ها

جنسيت

متغير

شاخص آماري

قدرداني

رشد فكري

پيشرفت

ماهيت كار

ماهيت مسووليت

موفقيت

زن

ميانگين

86/4

81/4

79/4

75/4

71/4

67/4

انحراف معيار

410/0

337/0

359/0

398/0

388/0

372/0

مرد

ميانگين

62/4

79/4

61/4

37/4

52/4

39/4

انحراف معيار

414/0

331/0

399/0

649/0

579/0

531/0

كل

ميانگين

74/4

80/4

69/4

53/4

60/4

51/4

انحراف معيار

682/0

332/0

391/0

585/0

514/0

488/0

 

 

 

جدول (8ـ4) ميانگين و انحراف معيار هر يك از عوامل بهداشتي

جنسيت

 

متغير

 

شاخص آماري

روابط در كار

شرايط كار

حقوق

امنيت شغلي

قوانين

سرپرستي

زن

ميانگين

482/4

289/4

271/4

236/4

184/4

07/4

انحراف معيار

65/0

76/0

876/0

1

74/0

91/0

مرد

ميانگين

195/4

198/4

295/4

264/4

037/4

930/3

انحراف معيار

62/0

81/0

706/0

73/0

70/0

82/0

كل

ميانگين

31/4

23/4

28/4

25/4

09/4

98/3

انحراف معيار

650/0

79/0

777/0

854/0

720/0

858/0

 

 

جدول (9ـ4) نتايج تحليل واريانس مقايسه سطوح مختلف تحصيلي

با عوامل انگيزش شغلي

منبع تغييرات

مجموع مربعات

درجه آزادي

ميانگين مربعات

F

درجه معني‌داري

بين گروهها

101/0

3

034/0

144/0

933/0

داخل گروهها

291/20

87

233/0

 

كل

392/20

90

 

 

همانطور كه در جدول فوق مشاهده مي‌شود، F مشاهده شده براي تمام متغيرها كوچكتر از مقدار F جدول (66/2) است. به اين ترتيب، فرض صفر (H0)، در سطح معني‌داريپذيرفته و فرضيه تحقيق رد مي‌شود. يعني سطوح مختلف تحصيلي معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تاثير معني‌داري ندارد.

 

جدول (10ـ4) نتايج آزمون تي مستقل مربوط به جنسيت در مورد عوامل انگيزش

 

T

درجه آزادي

درجه معناداري

تفاوت ميانگين

واريانس‌هاي برابر

003/3

89

003/0

291/0

واريانس‌هاي نابرابر

72/2

663/50

009/0

291/0

 

همانطور كه در جدول (10ـ4) مشاهده مي‌شود، مقدار t محاسبه شده از مقدار t جدول (66/1)، بزرگتر است. به اين ترتيب فرض صفر (H0)، در سطح معني‌داررد شده و فرضيه تحقيق پذيرفته مي‌شود. يعني جنسيت معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تاثير معني‌داري دارد.

 


جدول (11ـ4) تجزيه و تحليل داده‌ها در مورد عوامل انگيزنده معنادار

 

متغير

T

درجه آزادي (tf)

سطح معني‌داري

واريانس‌هاي برابر

موفقيت

074/2

89

007/0

ماهيت كار

13/3

89

002/0

پيشرفت

23/2

89

028/0

واريانس‌هاي نابرابر

موفقيت

90/2

89

005/0

ماهيت كار

38/3

89

001/0

پيشرفت

27/2

89

026/0

 

با توجه به اينكه معناداري بدست آمده كوچكتر ازاست بين زن و مرد در هر سه عامل تفاوت وجود دارد.

 

جدول (12ـ4) نتايج تحليل واريانس مقايسه سوابق مختلف خدمت

با عوامل انگيزش شغلي

منبع تغييرات

مجموع مربعات

درجه آزادي

ميانگين مربعات

F

درجه معناداري

بين گروهها

62/1

5

325/0

47/1

207/0

داخل گروهها

76/18

85

221/0

 

كل

39/20

90

 

 

همانطور كه در جدول (12ـ4) مشاهده مي‌شود، F مشاهده شده براي تمام متغيرها، كوچكتر از مقدار F جدول (66/2) است. به اين ترتيب فرض صفر (H0)، در سطح معني‌داري پذيرفته شده و فرضيه تحقيق رد مي‌شود. يعني سابقه خدمت معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تاثير معني‌داري ندارد.

 


جدول (13-4) نتايج تلحيل واريانس مربوط به مقايسه سطوح مختلف سني با عوامل ايجاد انگيزش شغلي

انگيزش شغلي

منبع تغييرات

مجموع مربعات

درجه آزادي

ميانگين مربعات

F

درجه معناداري

بين گروهها

616/0

3

205/0

903/0

443/0

داخل گروهها

77/19

87

227/0

 

كل

39/20

90

 

 

همانطور كه در جدول (13ـ4) مشاهده مي‌شود، F مشاهده شده براي عوامل انگيزشي كوچكتر از مقدار F جدول (66/2) است. به اين ترتيب، فرض صفر (H0)، در سطح معني‌داري پذيرفته و فرضيه تحقيق رد مي‌شود. يعني سطوح مختلف سنين معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تاثير معني‌داري ندارد.

 

نتايج آزمون فرضيه ها

فرضيه اول : ميزان انگيزش شغلي معلمين زن و مرد با هم تفاوت دارد.

نتايج نشان داد كه ميزان انگيزش معلمين زن و مرد با هم تفاوت دارد نتيجه اين تحقيق با يافته هاي اگان و دنيس (2001) ، شكرزاده (1380) ، يوسف محب زادگان (1381) ، جباري، (1380) هماهنگي دارد. همچنين اين نتايج با تحقيقات مهرابي (1380)، رشيدي (1382) همخواني ندارد احتمالاً بتوان اين يافته را با ويژگي هاي شخصيتي متفاوت زنان و مردان توجيه کرد.

فرضيه دوم : ميزان انگيزش شغلي معلمين با سطوح تحصيلي آنان با هم تفاوت دارد.

نتايج نشان داد كه ميزان انگيزش شغلي با سطوح تحصيلي مختلف معلمان تفاوت ندارد. نتيجه اين تحقيق با يافته هاي رشيدي (1382) ، جباري (1381) ، خواجه پاشا (1379) و ميرچي (1373) همخواني دارد. همچنين اين نتيجه با تحقيقات مهرابي (1380)، بحرالعلوم (1378) هخواني ندارد.

احتمالاً اين نتيجه را بتوان با شرايط فرهنگي و سازماني جوامع مختلف تحقيق و همچنين پراكندگي كم در مدارك تحصيلي معلمان تحت بررسي توجيه کرد.

فرضيه سوم : ميزان انگيزش شغلي معلمان با سوابق مختلف خدمت آنان با هم تفاوت دارد.

نتايج نشان داد كه ميزان انگيزش شغلي با سوابق مختلف معلمان تفاوت ندارد.

نتيجه اين تحقيق با يافته هاي برخي از تحقيقات انجام شده مانند مهرابي (1380) ، جباري (1381) ، عباسي (1382) ، مقدس (1378) ، ميرچي (1373) ، همخواني دارد. همچنين اين يافته با تحقيقات رشيدي (1382)، باقري (1378)، و رابينز (1991)، همخواني ندارد.

فرضيه چهارم : ميزان انگيزش شغلي معلمين با سنين مختلف آنان با هم تفاوت دارد.

نتايج نشان داد كه ميزان انگيزش شغلي با سنين مختلف معلمان تفاوت ندارد.

نتيجه اين تحقيق با يافته هاي برخي از تحقيقات مانند تحقيق عبدالكريمي(1377)، نوربخش (1376) ، مجدزاده (1373) ، ميرچي(1373) ، مهرابي (1380) ، وحدت خواجه پاشا (1378) ، همخواني دارد. همچنين با برخي از تحقيقات مانند جباري (1381)، رشيدي (1382) عسگريان (1370) هماهنگي ندارد.

احتمالا اين اختلاف را بتوان با توجه به منطقه جامعه تحقيق و ويژگي هاي گروه تحقيق توجيه نمود.

مقدمه

آموزش و پرورش زير بناي توسعه اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي و فرهنگي هر جامعه است ، به همين دليل در اكثر جوامع ، توجه ويژه اي به آن مي شود و سالانه بخش قابل ملاحظه اي از بودجه هاي هر جامعه صرف فعاليتهاي آموزشي مي گردد(5). از سوي ديگر ‏، در انتقال ميراث فرهنگي جامعه از نسلي به نسل ديگر و زمينه سازي براي باروري ميراث فرهنگي ، شايد هيچ عنصري به اندازه آموزش توسط معلمان با انگيزه سهم و نقش اساسي ندارد. در حقيقت معلمان هسته هاي اصلي آموزش و پرورش و معماران واقعي تعليم و تربيت در جامعه اند(1). براي تحقق اين امر مهم ، جوامع بشري به معلمان با انگيزه و اثر بخش نياز دارند تا بتوانند جوانان را در قالب يك نظام تعليم و تربيت اثر بخش پرورش دهند و آنان را براي آينده اي بهتر تجهيز كنند.بنابراين به نظر مي رسد براي ايجاد انگيزه هاي شغلي قوي ، مسؤولين بايد تلاش نمايند تا بتوانند محيطي جذاب و مطلوب كه بتواند به نيازهاي معلمان پاسخ دهد فراهم آورند. بديهي است براي انجام چنين امر مهمي در مرحله نخست ، شناسايي نيازها و انگيزه هاي معلمان از اهميت بالايي برخوردار است تا بتوان همانگ با برنامه ريزي هاي منظم و مطابق با اصول ، ضمن دستيابي به اهداف تعليم و تربيت ، معلمان نيز به اهداف شخصي خود دست يابند(2).

صاحب نظران نظريه هاي مختلفي را در مورد انگيزش ارائه كرده اند. يكي از نظريه هايي كه كاربرد زيادتري دارد ، نظريه دوعاملي انگيزش فردريك هرزبرگ1است.

اين نظريه نيازهاي انسان را به دو گروه عوامل بهداشتي يا ابقاء كننده كه شامل عواملي مانند:حقوق و مزايا، سرپرستي، روابط با مافوق و زير دستان و امنيت شغلي است و باعث جلوگيري از نارضايتي كاركنان مي شود، اما وجود آنها باعث انگيزش و رضايت در كار نمي شود و عوامل برانگيزاننده مانند موفقيت در كار، قدرداني، رشد و پيشرفت و ماهيت شغل، كه وجود اين عوامل باعث انگيزش و رضايت در كار ميشود اما فقدان آنها باعث ترك شغل و نارضايتي نمي شود، تقسيم مي كند.

با توجه به كاريرد فراوان نظريه دو عاملي هرزبرگ در انگيزش شغلي كاركنان ، اين تحقيق قصد دارد تا عوامل مؤثر بر ايجاد انگيزش شغلي معلمان تربيت بدني شهرستان نيشابور را در ارتباط با اين نظريه شناسايي كرده و از آن براي روشهاي مناسب به منظور رفع نيازها و ايجاد انگيزش در معلمان استفاده نمايد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- Fredric Herzberg


بيان مساله

بطور كلي بقاء و دوام هر جامعه اي بستگي به كارايي و كيفيت تعليم و تربيت آن جامعه دارد. هر كشوري به اساتيد و معلمان با انگيزه و كار آمد به عنوان يكي از اركان تعليم و تربيت نياز دارد تا بتواند جوانان خود را پرورش داده و براي آينده اي بهتر آماده كند. اساساً هر جامعه اي كه در آموزش و پرورش سرمايه گذاري كند هرگز ورشكسته نخواهد شد(28). يكي از مهم ترين مسايل آموزش و پرورش نيز داشتن نيروي متخصص و با انگيزه است. زيرا چنانچه فعاليت هاي تربيت بدني كه در قالب درس تربيت بدني در دوران تحصيل به دانش آموزان ارائه مي شود توسط معلمان با انگيزه هدايت داده شود مي تواند سلامتي آنها را در دوران تحصيل و بعد از آن تامين نمايد بنابراين مسئولين بايد نسبت به شناسايي نياز ها و خواسته هاي آنها اقدام كرده و در رفع نياز هاي آنها بكوشند تا انگيزش لازم را در معلمان بوجود آيد. اما راه شناسايي نيازها و خواسته هاي آنها چيست؟ آيا فقط توجه به نيازهاي مادي و بر طرف كردن آنها براي ايجاد افزايش انگيزش شغلي معلمان كافي است يا بايد به موارد ديگر نيز توجه شود؟

مروري بر ادبيات و تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه براي پاسخ به اين سوالات نظرات متفاوتي از سوي متخصصان ارائه شده است و همچنين تحقيقات چندي نيز بر پايه اين نظرات انجام شده است ، كه در ميان آن ها تحقيقات درباره معلمان بخصوص معلمان تربيت بدني كشور زياد نيست. يكي از اين نظريات در زمينه انگيزش شغلي مربوط به فردريك هرزبرگ1 است كه ما دردراين تحقيق سعي مي كنيم با شناسايي و اولويت بندي نيازهاي معلمان تربيت بدني بر اساس آن به سئوالات زير جواب بدهيم .

 

1- اولويت عوامل انگيزش معلمان تربيت بدني كدامند؟

2- اولويت عوامل بهداشتي معلمان تربيت بدني كدامند؟

3- آيا انگيزه شغلي در معلمان زن و مرد با هم تفاوت دارد ؟

4- آيا سابقه كار در ايجاد انگيزش شغل معلمان نقش دارد ؟

5- آيا ميزان تحصيلات در ايجاد انگيزش شغلي معلمان نفش دارد؟

6- آيا سن در ايجاد انگيزش شغلي معلمان نقش دارد؟

7- آيا سابقه ورزش قهرماني در ايجاد انگيزه شغلي معلمان نقش دارد ؟

 

 


ضررت و اهميت تحقيق

نيروي انساني بزرگترين سرمايه سازمان محسوب مي گردد بر اين اساس كارايي و اثر بخشي هر سازمان بستگي زياد به كاركنان آن دارد توجه به نيروي انساني در آموزش و پرورش مهم تر و ضروري تر از ساير سازمان ها بنظر مي رسد زيرا مسئوليت تربيت و پرورش نيروي انساني و وظيفه خطير انسان سازي را بر عهده دارد. در واقع بيشتر افراد جامعه حساس ترين دوران عمر خود را تحت پوشش برنامه هاي آموزشي و تربيتي اين سازمان قرار مي گيرند.

معلمان يكي از عوامل انساني مهم در اين سازمان هستند كه نقش بسيار حساسي در تربيت نيروي انساني جامعه دارند. اين نقش با توجه به ماهيت كار يك نقش الگويي مهم براي دانش آموزان محسوب مي شود. لذا پژوهش در زمينه مسائل و مشكلات معلمان و يافتن راه حل براي افزايش بازده كار آنان ضروري است. يكي از عوامل مهم در افزايش بازدهي معلمان ، شناسايي انگيزه ها و تقويت آنهاست زيرا كليه سلوك و رفتار آدمي چه بصورت انفرادي و چه گروهي معلول انگيزه هاي وجودي انسان است. به سخن ديگر ، انگيزش به معني عامل تشويقي و ترغيب كننده افراد به كار است(5).

اهميت پژوهش پيرامون انگيزش را مي توان در تحقيقات ويليام جيمز[1] مشاهده كرد. جيمز در تحقيق خود در زمينه انگيزش به اين نتيجه رسيد كه اگر كاركنان تقريباً

برابر 20 الي30 درصد توانايي خود كار كنند مي توانند شغل خود را حفظ كرده و اخراج نشوند. اين تحقيق همچنين نشان داد كه اگر كاركنان خوب بر انگيخته شوند مي توانند تا سقف 80 الي90 درصد توانايي خود كار كنند(7). بنابراين بنظر مي رسد با آگاهي از ميزان انگيزش شغلي و شناخت عوامل موثر بر آن مديران مي توانند از امكانات موجود بهتر بهره برداري كرده و توانايي و خلاقيت افراد تحت سرپرستي خود را از بالقوه به فعل درآورند(8).

بطور كلي شناخت و اولويت بندي عوامل انگيزش شغلي معلمان مي تواند مزايا زيررا در بر داشته باشد :

1- شناسايي انگيزه ها و عوامل موثر در زمينه افزايش كارايي معلمان تر بيت بدني.

2- استفاده از اطلاعات حاصله براي برنامه ريزي هاي آموزشي و درسي جهت تقويت عوامل انگيزشي.

3- شناسايي مسائل و مشكلات معلمان در زمينه هاي مختلف بويژه در زمينه انگيزش و كوشش در جهت رفع آنها.

4- افزايش رضايت شغلي و دلبستگي معلمان به حرفه معلمي و در نتيجه ارتقاء سلامت عمومي آنان و در نتيجه كل جامعه.


اهداف تحقيق

الف) هدف كلي : هدف كلي اين تحقيق توصيف و اولويت بندي عوامل انگيزش شغلي معلمان تربيت بدني شهرستان نيشابور و مقايسه آْن با توجه به برخي از ويژگي هاي فردي بر اساس نظريه هرزبرگ است.

ب) اهداف اختصاصي :اين تحقيق به طور ويژه به دنبال اهداف زير است‌:

1- توصيف اولويت بندي انگيزنده هاي شغلي در جامعه تحت بررسي.

2- توصيف و اولويت بندي عوامل بهداشتي در جامعه تحت بررسي.

3- مقايسه عوامل ايجاد انگيزش در معلمان زن و مرد تربيت بدني.

4- مقايسه عوامل ايجاد انگيزش در معلمان تربيت بدني با توجه به سطوح مختلف تحصيلات.

5- مقايسه عوامل ايجاد انگيزش در معلمان تربيت بدني با توجه به سطوح سني مختلف.

6- مقايسه عوامل ايجاد انگيزش در معلمان تربيت بدني با توجه به سابقه كار.

 

فرضيه ها يا سؤالات تحقيق

1- سطوح مختلف تحصيلي معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تاثير معني دار دارد .

2- جنسيت معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تاثير معني دار دارد .

3- سابقه خدمت معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تاثير معني دار دارد .

4- سن معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تاثير معني دار دارد.

 

پيش فرض هاي تحقيق

پژوهش حاضر براساس پيش فرض هاي زير انجام گرفته است :

پرسشنامه با فرهنگ كشور هماهنگ بوده و براي پاسخ دهندگان روشن و قابل فهم است . اين موضوع از اين مطالعه ي مقدماتي كه در بين معلمان تربيت بدني نيشابور انجام شد براي محقق محزر گرديد .

پاسخ دهندگان به محقق اعتماد كرده و با توجه به تأكيد محقق در صفحه ي آغازين پرسشنامه ، سئوالات را صادقانه پاسخ داده اند .

محقق از معتبر ترين روش هاي آماري جهت تجزيه و تحليل داده ها استفاده كرد .

محدوديت هاي تحقيق

عدم همكاري و وجود انگيزه لازم در برخي از معلمان جهت پر كردن دقيق پرسشنامه به علت دلزدگي آنها از بي اثر بودن اين تحقيقات در زندگي و كار آنها .

انگيزش شغلي علاوه بر تغيير هاي بررسي شده با تسخير هاي ديگر نظير ؛ ارزش ها مسائل رفاهي اجتماعي در آمد غير از شغل نيز ارتباط دارد ، اين تغيير ها در اين تحقيق ها در نظر گرفته شده اند .

محدود بودن تحقيق به جامعه معلمان تربيت بدني شهرستان نيشابور .

عدم وجود مراكز عالي در نيشابور و دسترسي نداشتن محقق به منابع و تحقيقات مشابه .

محدوديت در منابع غني و جديد در مورد موضوع تحقيق بويژه درباره ي جامعه تحت بررسي محقق .

 

 

تعريف واژه ها

1- تئوری دو عاملی هرزبرگ

تئوري دو عاملي هرزبرگ1 يکی از تئوريهای محتوايی در رفتار سازمانی است. در اين تئوری يکسری از عوامل در کار به عنوان عوامل انگيزاننده و يکسری تحت عنوان عوامل نگهدارنده يا بهداشتي نامگذاری شده اند . مدير سازمان در صورتی می تواند در کاهش نارضايتی و ايجاد انگيزه کارکنان موفق باشد که به هر دو عامل توجه کامل داشته باشد.

2 – عوامل انگيزاننده

عوامل انگيزاننده2 عواملی هستند که باعث ترغيب و انگيزش می شوند مثل توفيق ، پيشرفت در کار ، احساس رضايت شغلی ، قدر دانی ، نفس کار.

3 – عوامل بهداشتی

عوامل بهداشتی3 عواملی هستند که وجودشان در کار ضروری است ولی باعث انگيختن افراد به کار نمی شود و در صورتيکه ناديده گرفته شوند ايجاد نارضايتی می کنند . مثل حقوق و دستمزد – امنيت شغلی – خط مشی و سياست مديران – سرپرستی – شرايط نيز يکی حاکم بر محيط کار.

4 – معلم تربيت بدنی

به کليه معلمان زن و مرد که در فرايند تعلیم و تربيت در جريان سال تحصيلی 84-83 مشغول تدريس درس تربيت بدنی در شهرستان نيشابور هستند .

5 – انگيزش

انگيزش4 در اين تحقيق يعنی بروز حالتی در فرد متاثر از عواملی که اراده و تصميم به انجام فعاليتی خاص در وی نضج گيرد به گونه ای که بدون نظارت و کنترل خارجی ، با رغبت به انجام آن عمل مبادرت ورزد.

 

 

 

1 – Two Factory Theory of Herzberg 3 – Hygiene Factors

 

1 willim james

 

 


مبلغ قابل پرداخت 22,680 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 877

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما