فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه. 1
بيان مسأله. 2
پيشينه نظري و عملي... 3
گردآوري دادهها و اطلاعات براي شناخت بهتر وضع موجود (شواهد1). 4
تجزيه و تحليل و تفسير دادهها و اطلاعات جمع آوري شده. 5
بيان اهداف... 6
ارائه راه حلهاي پيشنهادي... 7
انتخاب بهترين راه حلها10
اعتباربخشي به راه حلهاي انتخابي... 11
اجراي راه حلها12
اصلاح و تعديل يا تغيير راه حلها13
جمع آوري دادهها پس از اجراي راه حلها (شواهد2). 14
تجزيه و تحليل دادههاي شواهد2. 15
نتيجه گيري... 16
منابع و مآخذ.. 17
پيوستها18
چكيده
تربيت و اصلاح ناهنجاريها اصولاً كار راحتي نيست و براي نيل به اهداف عالي بايد هم مربي و هم متربي با سختيهاي موجود دست و پنجه نرم كنند و از موانع بر سر راه خود خسته نشوند لذا برخي از ناهنجاريهايي كه اقدام پژوه را منجر به اين اقدام كرد از جمله: عدم اشتياق به نماز (واجب- مستحبي) فحاشي و توهين به يكديگر، پوشش نامناسب برخي از دانش آموزان، عدم آگاهي به عواقب برخي از كارها و اعمال خودشان كه از طريق كمك و مساعدت فكري و عملي برخي از همكاران و تجارب پرورشي خودم توانستم با راهكارهاي مناسب چون: تربيت شفقتِ محور (مهرباني همراه با تربيتِ شاديآفرين)، اعطاي مسئوليت، تربيت زنده و سريع، استفاده از جايگزينهاي مناسب، نشر خوبيها و تحريك احساسات، وجود كلاسها و كارگاههاي توجيهي آموزشي عواقب برخي از اعمال و رفتارهاي دانش آموزان، توانستم بيشتر ناهنجاريهاي دانشآموزان خود را اصلاح كنم. و در اين راه نقش اعطاي جوايز نقدي و غيرنقدي نيز بسيار موثر بوده و خواهد بود.
و در ضمن آشنا كردن دانش آموزان با مفهوم انتظار و امام زمان(عج) و اهل البيت(ع) بعد از دعا و زيارت عاشورا نيز از اهميت ويژهاي در اصلاح ناهنجاريها موثر بوده است.
در اين اقدام از ابزارهاي چون مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و مشاوره استفاده شده است كه همگي بر روي دانش آموزان پياده شده است.
واژگان كليدي: تربيت شفقت محور، تربيت زنده و سريع، نشر خوبيها و تحريك احساسات، ناهنجاريها، مفهوم انتظار و اهل البيت(ع)
از نظر همگان نقش تربيت (پرورش) دانش آموزان هميشه مقدم بر آموزش بوده، چرا كه خداوند نيز در قرآن كريم به آن اشاره فرمودند: وَ يُزكيهِم و يُعلمهم الكتاب و الحكمه[1]
در تربيت دانش آموزان موانع بسيار در سر راه مربي و متربي وجود دارد كه با آشنايي و شناخت آنها ميتوان بسيار موفق شد.
گاهي تصور ميشود كه با پيشرفت عصر جديد و فضاهاي مجازي و ماهوارهها عملاً دست مربي خالي است و يا اصلاً تربيت امري محال است ولي در اين اقدام ثابت ميشود كه اصلاً اينطور نيست و براي يك تربيت صحيح بايد تلاش كرد و از هر كوششي كه به نتيجه عالي برسد دريغ نكرد. گاهي در ابتدا و گاهي در حين تربيت و گاهي حتي در انتها و نتيجه كار نيز ديگران اخلال ايجاد ميكنند، كه با تدبير مربي تمام اين كارشكنيها قابل حل است؛ بنابراين بعضي از تدبيرها مطالعاتي و علمي است كه با استعانت از كتب و منابع است و بعضي ديگر تجربي و عملي است.
اينجانب محمدجواد خليليان، معاون پرورشي آموزشگاه متوسطه اول صادقيه هستم. اين آموزشگاه واقع در ميدان امام خيابان كارگر، اول خيام قرار دارد و داراي دانش آموزان با استعداد از نظر درسي است ولي برخي از دانش آموزان داراي مشكل اخلاقي و انضباطي و گاهاً ناهنجاريهاي متعدد هستند. بنابراين ناگزير شدم تا از طريق اين اقدام پژوهي به حل اين مشكلات بپردازم.
مشكلاتي چون عدم اشتياق به نماز، عدم پوشش مناسب، توهين و فحاشي به يكديگر، عدم آشنايي به عواقب برخي از اعمال و رفتارهاي خود و...
در نتيجه با كمك برخي از دوستان و همكاران كار را شروع كردم ولي همواره اين سوال برايم مطرح بود كه آيا ميتوانم از طريق پرورشي ناهنجاريهاي دانش آموزان را اصلاح كنم؟
پيشينه نظري:
همان كتب تربيتي است مانند همان كتبي كه در منابع و مآخذ به آنها اشاره شده است. از جمله آقاي كريمي در كتاب تربيت چه چيز نيست ميگويد: لازم نيست مربيان فقط درباره اهميت دين و اخلاق و يا راستي و درستي آن سخن بگويند و كافي نيست تا آنان را از اهميت ارزشهاي اخلاقي آگاه سازند، بلكه فراتر از آن بايد شرايطي را فراهم آورند كه آنان نيازي به دروغ گويي و تبهكاري نداشته باشند و به جاي پند و اندرز و منع كردن زمينهاي براي حركت، فعاليت، بازي، نظم پديد آورده شود.
پيشينه عملي
1. با توجه به اقدام پژوهي خانم اعظم بني حسن (1391) كه در مود دلايل حضور موفق آموزش خانواده را بيان داشتند و بر طبق نظر (كانتور 1995) والدين در هر سني ميتوانند فراگيرند و به توسعه مهارتهاي خود بپردازند و اين اصلاح و ارتقا علمي ميتواند در تربيت صحيح فرزندانشان اثر بگذارد چرا كه در جلسات آموزش خانواده اطلاعات گوناگوني در زمينههاي متعدد بين والدين رد و بدل ميشود.
2. همچنين با توجه به اقدام پژوهي خانم فاطمه زماني امير (91-90) كه جذابيت درس پرورشي را مورد پژوهش قرار دادند.
در اين اقدام پژوهي خانم زماني امير :
را دلايل موفقيت خود در درس پرورشي ميداند.
[1] . آل عمران/162
مبلغ قابل پرداخت 17,776 تومان