مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1835
  • بازدید دیروز : 3251
  • بازدید کل : 13128387

79-كارآموزي در مجتمع فولاد اهواز31ص


79-كارآموزي در مجتمع فولاد اهواز31ص

فهرست مطالب

پيشگفتار

عيب هاي مكانيكي موتور

نشت روغن

دود سياه يا خاكستري تيره

آزمون فشار بخار كارتر

صداي ياتاقان ميل لنگ

تجزيه روغن

سيستم سوخت رساني

ارزيابي كيفيت سوخت

آزمون هاي سيستم سوخت رساني

آب

روغن سوزي

پايين بودن ميزان كمپرس

آزمون نشت سيلندر

پمپ سه گوش

مدار برگشت سوخت

مدار سوخت پر فشار

سوخت پاشها

پمپ سوخت پاش

سيستم هواكش

توربو شارژ كن

گرفتگي لوله برگشت سوخت

سيستم تخليه دود

سيستم راه اندازي موتور

 


بسمه تعالي

براي اطلاعات از وضعيت داخل موتور از گيج روغن ( ميل روغن نما ) و درجه فشار روغن ( فشار سنج ) استفاده كنيد . روغن الوده را مي توان بوكشيد و در موارد جدي روغن را نزديك سيني كارتر بيرون مي زند . وقتي گيج روغن را نزديك منيفولد داغ نگه داريد اگر روغن آب داشته باشد، بخار مي شود . اتيلن گليكول ( ضد يخ ) با روغن واكنش انجام مي دهد و مايع قهوه اي رنگ و چسبناكي توليد مي كند كه روي گيج روغن مشهود است . فشار روغن به سرعت بايد بالا برود و اگر ياتاقانها خوب باشند ، تحت بار نبايد تغيير كند.

با اندازه گيري ولتاژباتري در هنگام موتور گرداني مي توان عيوب سيستم راه اندازي را به سرعت تشخيص داد . اگر ولتاژ به اندازه 25 درصد يا بيشتر كاهش يابد بايد غلظت آب اسيد باتري را اندازه گيري كند و در جستجوي خانه اي از باتري باشد كه اتصال كوتاه كرده است . استارت و كابلهاي آن را ، بر اساس ميزان جريان كشي ، وارسي كنيد: اگر استارت بيش از اندازه جريان مي كشد نشان دهنده مقاومت مدار است.

بسياري از وضعيتها از قبيل پايان بودن توان موتور ، دود كردن موتور ، بد كاركردن در دور آ رام ، نرم كارنكردن و بد روشن شدن را مي توان به موتور يا سوخت مربوط كرد . اگر با استفاده از سوخت پاش سالم مشكل حل نشد، آزمونهاي تراكم و نشت سيلندر را ، به شرحي كه در ادامه مطلب مي آيد انجام دهيد . آزمونهايي كه روي موتور انجام مي شود ، از آزمونهايي كه روي سيستم سوخت پاشي انجام مي شود آسانترند و مي توان آنها را داخل محوطه انجام داد.

عيبهاي ميكانيكي موتور

عيبهاي مكانيكي موتور را مي توان به چهار دسته تقسيم كرد:

 

نشست سيالها

روغن سوزي

پايين بودن ميزان كمپرس

ساييد گي ياتاقانها

نشست سيالها

در موتور با سه نوع سيال سرو كار داريم ـ سوخت ، روغن وآب ـ كه هر يك از آنها ممكن است از موتور به بيرون نشست كند و يا به صورت داخلي به سيستم ديگري نشست كند

نشست روغن

نشست روغن به ندرت سبب خرابي موتور مي شود (امادر صورت وقوع چنين اتفاقي ، پيامد هاي آن ناگوار خواهد بود ) ، اما مكانيك بايد همواره اين نشستها را بر طرف كند . متداول ترين محلهاي نشست روغن ، تقريباً به ترتيب فراواني عبارت اند از :

واشر در سوپاپ (قالپاق سوپاپ)

واشر سيني كارتر

واشر سيني جلو موتور

واشر پايه هاي لوازم جانبي خارجي

كاسه نمدهاي عقب و جلو ميل لنگ

در پوشهاي ميل سوپاپ و لوله روغن اصلي

منبع نشستهاي جزئي را به دشواري مي توان يافت ، زيرا روغن به طرف پايين و عقب ، به پشت موتور حركت مي كند استفاده از آشكار ساز نور سياه يا پودر پاشي ( كه ردي به جا مي گذارد) مفيد است ، اما روش موثر تحت فشار گذاشتن كارتر است .

دود سياه يا خاكستري تيره

نشانه

موتورزير بار، به ويژه در دور بالا و متوسط دود مي كند و كم صداتر از حالت عادي است.

موتور زير با ر، به ويژه در دور پايين و متوسط دود مي كند و پر سرو صدا تر از حالت عادي است .

موتور زير با ر ، در همه دورها دود مي كند اما ودو آن در دورهاي پايين از متوسط آشكار تر است . ممكن است موتور بد روشن شود .

موتور زير بار ، به ويژه در دور بالا دود مي كند .

موتور زير بار ، دود مي كند و توان آن به شدت كاهش يافته است .

موتور زير بار ، به ويژه در دور بالا و متوسط ، دود مي كند ممكن است توان آن نيز پايين باشد .

توده هاي دود سياه ، گاهي همراه با دود آبي ، يا سفيد از اگزوز بيرون مي آيد ممكن است موتور دچار كوبش شده باشد .

دود آبي يا متمايل به سفيد در دور بالا و زير باركم ، به ويژه وقتي موتور سرد است . يا بالا رفتن دما رنگ دود تغيير مي كند و سياه مي شود توان موتور ، به ويژه در حالت تخت گاز ، پايين است .

دود آبي يا متمايل به سفيد زير با كم ، وقتي موتور به دماي عادي رسيد ه است . ممكن ايت موتور كوبش هم داشته باشد .

دود آبي در همگام گاز داند ، پس از كاركردن در دور آرام به مدت طولاني. ممكن است با تثبيت شدن وضعيت گاز ، موتور ديگر دود نكند.

دود مداوم آبي در همه دورها ، بارها و دماها

دود آبي كم رنگ يا متمايل به سفيد در دور بالا و زير بار كم . بوي تند.

علت احتمالي

پمپ سوخت پاش ريتارد است .

پمپ سوخت پاش آوانس است .

ميزان كمپرس سيلندر پايين است .

هواكش گرفتگي دارد .

توربو شارژكن خراب است .

سوخت پاشها (سوزنها ) كثيف اند .

لوله هاي سوخت رساني دچار گرفتگي شده اند .

چسبيدن سوخت پاشها

علت احتمالي

پمپ سوخت پاش ريتارد است .

نشست از سوخت پاشها

نشست از كاسه نمد سرسوپاپها

رينگها / سيلندر ه ساييده اند.

موتور سرد است

راه چاره

پمپ سوخت پاش را تنظيم كنيد.

پمپ سوخت پاش را تنظيم كنيد .

موتور را تعمير كنيد .

فيلتر هوارا تميز يا تعويض كنيد .

فشار هواي خروجي تور بو شارژكن را وارسي كنيد .

سوخت پاشها را تميز يا تعويض كنيد .

لوله ها را تمز يا تعويض كنيد.

سوخت پاشها را تميز يا تعويض كنيد .

راه چاره

پمپ را تنظيم كنيد .

سوخت پاشها را تعمير يا تعويض كنيد .

كاسه نمدها را عوض كنيد . ساق / گيت سوپاپ را وارسي كنيد.

تعمير اساسي / نوسازي موتور ترموستات را عوض كنيد .

موتور آهسته مي گردد و روشن نمي شود .

علت احتمالي

سيستم موتور گرداني خراب است .

ميل لنگ سفت شده است .

ويسكوزيته

خرابي سوخت پاشها

دور موتور گرداني منظم نيست ، موتور روشن نمي شود .

علت احتمالي

تنظيم زماني سوپاپها به هم خورده است .

موتور به حالت عادي مي گردد ، اما روش نمي شود.

علت احتمالي

شمعهاي گرمكن از كار افتاده اند.

سوخت نامناسب يا آلوده است .

سوخت به سيلندرها نمي رسد .

تنظيم زماني پمپ درست نيست .

مسير ورود هوا دچار گرفتگي شده است . مسير خروج دود دچار گرفتگي شده است . تراكم كم است.

موتور در دور آرام كار مي كند

علت احتمالي

تنظيم نبودن دور آرام هوا گرفتگي سيستم سوخت رساني فيلتر (هاي ) سوخت گرفتگي دارند .

لوله برگشت سوخت گرفتگي دارد.

سيستم تخليه دود ( اگزوز ) گرفتگي دارد .

موتور در دورهاي پايين در كار مي كند .

علت احتمالي

هر يك از عيبهايي كه در بالا شرح داده شده و بر دور آرام اثر مي گذارد.

پايين بودن ميزان كمپرس يك يا چند سيلندر

توان موتور در حد عادي نيست .

علت احتمالي

نرسيدن سوخت كافي سوخت نامناسب يا آلوده

خطا در تنظيم زماني سيستم سوخت پاشي گرفتگي سيستم ورود هوا نبود اتصلات توربو شارژكن

خرابي سيستم سوخت رساني با فشار بالا پايين بودن ميزان كمپرس موتور

راه چاره

باتريها ، سركابلها و استارت را وارسي كنيد .

با دست گير موتور را رفع كنيد ، اگر سفت به نظر مي رسد

روغن موتور و نشست ضد يخ به درون كارتر را ورسي كنيد .

فشار باز شدن سوخت پاشاها را وارسي كنيد .

راه چاره

تنظيم زماني سوپاپها را وارسي كنيد .

راه چاره

شمهاي گرمكن را وارسي و مدار برق آنها را كنترل كنيد .

منبع سوخت را ورسي كنيد .

مسير سوخت از باك تا پمپ سه گوش از آنجا ره پمپ سوخت پاش و تا سوخت پاشها و نازلها را وارسي كنيد.

تنظيم زماني پمپ راوارسي كنيد .

فيلتر هوا را وارسي كنيد .

سيستم را وارسي كنيد .

تراكم سيلندر را وارسي كنيد .

راه چاره

دور آرام را تنظيم كنيد.

سيستم را هوا گيري و اتصالات را سفت كنيد .

فيلتر (ها) را عوض كنيد .

لوله را باز كنيد ، در صورت تاًييد اين حدس گرفتگي را رفع كنيد .

فيلتر هوا را عوض كنيد .

آن را تعمير كنيد .

راه چاره

به همان ترتيب ذكر شده در بالا عمل كنيد .

آزمون تراكم سيلندر انجام دهيد.

آزمون فشار بخار كارتر (كمپرس رد كردن)

ميزان كمپرس رد كردن رينگ ها نشانه خوبي از سايش سيلندر / رينگ است، اما محدوديت‌هايي هم دارد. محدوديت اين آزمون از آن روست كه همه سازندگان مشخصات فني مربوط به دور موتور / كمپرس رد كردن را اعلام نمي كنند. غالباً مكانيك بايد در زمان سالم بودن موتور اين مشخصات را شخصاً تعيين كند.

صداي ياتاقان ميل لنگ

ياتاقان زدن مترادف تعميرات مهم و پرهزينه است. وقتي ياتاقانها به مرحله اي مي رسند كه اعتراض خود را به صداي بلند اعلام كنند ياتاقانگردهاي ميل لنگ به شدت كوبيده شده اند و قطعات خرد و ريز ياتاقانها در سراسر موتور به گردش در آمده اند. عيبي كه با تعمير نسبتاً ساده برطرف مي شد، در اين مرحله انجام تعمير پرهزينه اي را ايجاب مي كند.

براي مكانيكي كه با موتور ياتاقان زده روبه رو مي شود خبر تسلي بخشي هم دارمي و آن اينكه با تكنولوژي موجود مي توان خرابي ياتاقانها را خيلي زود، در مرحله اي كه آسيب ديدگي هنوز حالت موضعي دارد، آشكارسازي كرد.

وارسي مكرر خلاصي ياتاقانهاي متحرك سودمند است (ياتاقانهاي متحرك سه برابر ياتاقانهاي ثابت ساييده مي شوند)، اما غير از باز كردن دوره اي موتور، بهترين راه پيشگيري تجزيه طيفي روغن موتور است.

تجزيه روغن

تجزيه روغن، به ويژه روغن موتورهاي بزرگ، كاري متداول شده است. اين تكنولوژي، كه در ابتدا براي لوكوموتيوهاي ديزل ابداع شد، در دهه پنجاه به وسيله نيروي دريايي ايالات متحده امريكا تكميل شد و در حال حاضر به كمك اين تكنولوژي مي توان خرابي موتور را با دقت مناسب پيش‌بيني كرد. مواد ناچيزي كه در روغن موتور وجود دارند و منابع آن به شرح زير است:

سرب موجود در ياتاقانها

نقره موجود در ياتاقانها

قلع موجود در ياتاقانها

آلومينيم موجود در ياتاقانها و پيستونها

آهن موجود در جدار رسيلندرها و رينگ ها

كروم موجود در رينگ ها

نيكل موجود در ياتاقانها و نيم هلاليهاي ياتاقان

مس موجود در بوشها

وجود براده هاي سيليسيم و آلومينيم از خرابي هواكش خبر مي دهد. ساير عنصرهاي فلزي از قبيل بور، كلسيم و روي به صورت افزودني در روغن موجودند، اما اگر غلظت آنها زياد باشد بايد آنها را نيز در نظر گرفت.

براي تجزيه طيفي نمونه اي از روغن را با استفاده از قوس الكتريكي تبخير مي كنند. هر عنصر نور معيني توليد مي كند كه فركانسي خاص خود را دارد. معمولاً 16 عنصر را تا غلظتي در حدود يك قسمت در يك ميليون قسمت رديابي مي كنند. اين اطلاعات همراه با پيشينه موتور و كاركردآن. تصوير نسبتاً گويايي ازوضعيت موتوربه دست ميدهد.

اين آزمايش را معمولاً آزمايشگاههاي تخصصي انجام مي دهند.

سيستم سوخت رساني

نمايش عيب يابي سيستم سوخت رساني روي موتوري خاص نسبتاً ساده است. اما تشريح آن به صورت انتزاعي دشوار است بعضي از عيب ها، چنانكه در جدول 4-2 گفته شد، مي توانند چندين اثر داشته باشند. مثلاً نشت شديد هوا در سمت كم فشار سيستم سوخت رساني مي تواند مانع پر شدن پمپ سوخت پاش شود و از روشن شدن موتور جلوگيري كند. اگر نشت جزئي باشد حبابهايي وارد سوخت مي شود. نشانه هاي اين وضعيت عبارت اند از بد روشن شدن، كار نكردن در دور آرام و كم بودن توان؛ نشت هوا ممكن است سبب نوسان دور موتور نيز بشود. اگر صافي سوخت گرفته باشد ممكن است بر كيفيت دور آرام تأثير بگذارد و سبب دل زدن موتور شود.

اما اوضاع آن چنان كه به نظر مي رسد آشفته نيست. مكانيك مي تواند با تعويض صافي هاي سوخت و وارسي تنظيم زماني سوخت پاشي و كيفيت سوخت بسياري از احتمالات را حذف كند.

ارزيابي كيفيت سوخت

در صورتي كه عيب مورد بحث بر همه سيلندرها تأثير بگذارد، مثلاً موتور اصلاً روشن نشود، به صورت تصادفي تك كار كند يا توان آن كاهش يابد، بايد احتمال نامناسب بودن يا آلودگي سو.خت را در نظر گرفت. از نقطه اي مناسب، پيش از صافي سوخت، نمونه اي از سوخت برداريد. آن را در ظرفي شيشه اي بريزيد و چند دقيقه صبر كنيد تا ته نشين شود و آن را از لحاظ كدري (كه نشانه وجود آب است) ، وجود آلاينده هاي آلي (ذره هاي ژله مانند كه روي سطح شناور مي شوند) و ذرات جامد بررسي كنيد. با قرار دادن چند قطره سوخت بين دو شيشه، ناخالصي ها آسانتر ديده 0خواهند شد. ساير آزمون هاي اختصاصي براي ارزيابي كيفيت سوخت به شرح زير است:

سوختي كه در چراع نفتي خوب بسوزد و كم دود كند در موتور نيز خوب مي سوزد.

با فرو بردن نواري كاغذي در سوخت و سوزاندن آن مي توان وجود آب در سوخت را آشكارسازي كرد؛ اگر سوخت حاوي آب باشد، آب با صدا به بخار تبديل مي شود.

در نتيجه مخلوط كردن مقدار كمي سوخت يا اسيد سولفوريك، كربن و رزين هاي موجود در سوخت آزاد مي شوند و به صورت لكه هاي سياه به نظر مي رسند هر چه تعداد اين لكه ها كمتر باشد، بهتر است.

با استفاده از كاغذ تورنسل مي توان وجود اسيدها را آشكار كرد.

اگر كيفيت سوخت مشخص نباشد، بهتر است عدد ستان سوخت را تعيين كرد. در جدول 4-3 روابط نسبتاً پيچيده بين خواص سوخت و عملكرد موتور به تفصيل نشان داده شده است.

آزمون هاي سيستم سوخت رساني

سيستم سوخت رساني از سه مدار تشكيل مي شود كه فشار آنها با يكديگر متفاوت است:

مدار كم فشار اين مدار شامل صافي درون باك، جدا كردن آب / سوخت، فيلتر(هاي) سوخت و پمپ سه گوش است. فشار در اين مدار، بسته به كاربرد، تغيير مي كند ولي به ندرت از 500 كيلوپاسكال بالاتر مي رود. خرابي اين مدار غالباً با محدوديت فشار همراه است، اگر چه هوا كشيدن و بروز عيب هاي مكانيكي در پمپ سه گوش نيز امكانپذير است.

مدار برگشت سوخت اين مدار كه فشار آن تقريباً صفر است، از لوله برگشت سوخت تشكيل مي‌شود كه سوخت مازاد پمپ سوخت پاش و سوخت پاشها را به باك بر مي گرداند. مهمترين عيبي كه در اين مدار پديد مي آيد گرفتگي است.

مدار پرفشار در بيشتر موارد پمپ سوخت پاش دور از سوخت پاشها قرار دارد و با استفاده از لوله هاي فشار قوي به سوخت پاشها متصل مي شود ( در مورتورهايي كه يونيت سوخت پاشها طرح GM دارند و مستقيماً به وسيله پمپ سه گوش، از طريق لوله يا به شيوه DDA، تغذيه مي‌شوند، مدار پرفشار مداري داخلي است). نشت سوخت، گرفتگي لوله ها و خرابي سوخت پاشها مهمترين علل خرابي مدار پرفشار به شمار مي روند. در مدلهاي جديد فشار يونيت سوخت پاش از 140000 كيلوپاسكال هم بالاتر مي رود؛ فشار پمپ هاي خطي و آسيايي يا دوار در گستره 12500 تا 40000 كيلوپاسكال تغيير مي كند؛ گاهي ممكن است با يك پمپ خطي بسيار پرفشار، مانند پمپ UTDS ، روبه رو شويد كه در كاميون هاي ماك نصب مي شود. در اين نوع پمپ، فشار از 100000 كيلوپاسكال هم فراتر مي رود.

بيشتر آزمونهايي كه در اينجا شرح داده مي شوند از الگوهاي متداول در صنعت پيروي مي كنند. مشخصات فني بايد در دسترس باشد. مورد استثنايي آزمون مدار كم فشار است كه شركت فوردموتور آن را براي سواريهاي ديزلي و كاميون هاي جنگي ابداع كرده است. در اين آزمون با اين رشته از آزمونها، براي يافتن عيب، افت فشار بين دو سر اجزاي سيستم را، در حالتي كه موتور كار مي كند، اندازه گيري مي كنند. به عبارت ديگر شركت فورد از موتور به منزله ميز آزمون استفاده مي كند. بيشتر سازندگان ديگر مكانيك را وادار مي كنند كه سيستم را پياده كند و هر جزء را جداگانه بيازمايد. اگر قصد داريد روش فورد را روي موتورهاي ديگر پياده كنيد بايد در هنگامي كه موتور سالم است و درست كار مي كند، فشار معيار را تعيين كنيد.

مدار كم فشار بيشتر خرابي هاي سيستم سوخت رساني در مدار كم فشار پديد مي آيد؛ مدار كم فاشر باك را به پمپ سوخت پاش (يا يونيت هاي سوخت پاش) متصل مي كند. پيش از انجام هر نوع آزمون برنامه ريزي شده، اقدامات بديهي – از قبيل تعويض فيلتر (هاي) سوخت، تخليه جدا كن آب و پر كردن سيستم – را انجام دهيد.

آزمون افت فشار اين آزمون را با موتور روشن انجام مي دهند تا افت فشار بيش از حد، يا گرفتگيهاي مربوط به فيلتر سوخت را مشخص كنند.

سنجه مورد استفاده در اين آزمون ، با توجه به محل فيلتر سوخت نسبت به پمپ سه گوش انتخاب مي شود. اگر فيلتر در سمت مكش پمپ و در حوزه فشار منفي قرار داشته باشد، بايد از خلأسنج صفر تا 760 ميليمتر جيوه استفاده كرد. اگر فيلتر بين پمپ سه گوش و پمپ سوخت پاش قرار داشته باشد، در معرض فشار مثبت است و براي انجام اين آزمون بايد از فشارسنج صفر تا 100 كيلوپاسكال استفاده كرد.

براي انجام اين آزمون راه كار زير را دنبال كنيد:

1. سنجه مناسب (فشارسنج يا خلأسنج) را به سمت خروجي فيلتر ببنديد.

2. موتور را روشن كنيد و در دور مشخص شده، سنجه را بخوانيد.

3. سنجه مناسب را به سمت ورودي فيلتر ببنديد .

4. موتور را روشن كنيد و در دور مشخص شده سنجه را بخوانيد.

5. سنجه را به سمت ورودي فيلتر ببنديد و عددي را كه مي خوانيد با مشخصات فني سازنده يا عدد مبنايي كه قبلاً به دست آورده ايد مقايسه كنيد.

آب (محلول خنك كن)

با انجام آزمون فشار داغ، مي توان يكپارچگي سيستم را وارسي كرد. نشت هاي خارجي معمولاً به چشم ديده مي شوند؛ شناسايي مسيرهاي نشت داخلي مستلزم تلاش بيشتري است. اگر مقدار زيادي آب به داخل محفظه احتراق نشت كند، وقتي موتور در دماي عادي كار مي كند، از اگزوز دود سفيد بيرون مي آيد و در موتورهايي كه به سيستم برگشت دود مجهزند، گاهي خروج آب از دريچه تخليه اين سيستم مشاهده مي شود. گاهي با بررسي گيج روغن مي توان به نشت آب به درون كارتر پي برد (قبلاً روش اين كار شرح داده شد). مقدار زيادي آب در كارتر جمع مي شود و امولسيوني شبيه سس مايونز تشكيل مي دهد. با انجام آزمون نشت سيلندر، كه تحت عنوان تراكم شرح داده شد، نيز مي توان مسيرهاي نشت آب را شناسايي كرد.

روغن سوزي

خروج دود آبي از لوله اگزوز نخستين نشانه روغن سوزي است كه ممكن است با چرب شدن ديواره داخلي لوله اگزوز نيز همراه باشد. مسئله اي كه مكانيك با آن روبه روست، يافتن منبع روغن است. جدول 4-1 رهنمودهايي در اين باب مي دهد. توليد دود آبي در همه دورها، خواه موتور گرم باشد و خواه سرد، حاكي از ساييدگي سيلندر / رينگ است. با انجام آزمونهاي تراكم و نشت مي توان در اين مورد به نتيجه قطعي رسيد؛ اين آزمونها در بخش بعد شرح داده شده است. خروج دود آبي در هنگام گاز دادن پس از مدتي كار كردن با دور آرام و بلافاصله پس از روشن شدن موتور نشانه نشت روغن از كاسه نمدهاي ساق سوپاپ است. وجود روغن در منيفولد هوا و / يا جعبه هاي هوا از منبعي واقع در بالادست و معمولاً از خرابي كاسه نمدهاي دمنده يا توربوشارژگن ناشي مي شود، اگر چه احتمالات ديگر را نيز نبايد از نظر دور داشت. در بعضي موارد با تعويض فيلتر هوا مشكل حل مي شود.

پايين بودن ميزان كمپرس

براي امتحان كردن موتور به صورت پمپ هوا معمولاً از سه نوع سنجه استفاده مي شود.

1- آزمون تراكم سيلندر

2- آزمون نشت سيلندر

3- آزمون نشت بين كارتر (كمپرس رد كردن)

آزمون تراكم سيلندر

تراكم سنج سيلندر در جاي سوخت پاش بسته مي شود و معمولاً فشاري تا حدود 1000 پوند بر اينچ مربع را نشان مي دهد.

اخطار: هرگز فشارسنج مربوط به موتورهاي شمع دار با تراكم پايين را روي موتور ديزل نبنديد، زيرا ممكن است بتركد.

راه كارهاي آزمون، بر حسب مدل و سازنده موتور تغيير مي كنند (مثلاً بعضي از سازندگان انجام آزمون را در هنگام سرد بودن موتور توصيه مي كنند و بعضي ديگر توصيه مي كنند كه آزمون در دماي عادي كار موتور انجام شود). اما راه كار كلي به شرح زير است:

1. همه سيلندرها را، به استثناي سيلندر مورد نظر، از كار بيندازيد. آسانترين راه، باز كردن شمع‌هاي گرمكن است؛ اتصال بدنه شمع هاي گرمكن را نيز قطع كنيد.

2. لوله سوخت را قطع كنيد. اين كار مانع به كار افتادن سيلندر مورد آزمون (و احتمالاً تخريب تراكم سنج) مي شود و خطر ايجاد آتش سوزي در نتيجه بيرون پاشيدن سوخت از جاي شمع هاي گرمكن را نيز منتفي مي كند.

3. سيلندرها را به نوبت امتحان كنيد و هر بار تراكم سنج را روي سيلندري ببنديد، شش بار حركت تراكم را انجام دهيد و نتايج را ثبت كنيد.

4. نتايج آزمون ها را با مشخصات فني ذكر شده براي موتور و با يكديگر مقايسه كنيد. تفاوتي بيش از 20 درصد براي سيلندرهاي مختلف سبب مي شود كه موتور نرم كار نكند.

پايين بودن تراكم در دو سيلندر مجاور نشانه پارگي واشر سيلندر يا احتمالاً تركيدگي سر سيلندر است. از روغن پاشيدن در داخل سيلندر براي تعيين اين نكته كه پايين بودن تراكم از رينگها ناشي مي شود يا از سوپاپها خودداري كنيد. ممكن است سيلندر آتش بگيرد. براي يافتن محل كمپرس رد كردن آزمون نشت انجام دهيد.

آزمون نشت سيلندر

نشت آزماي جنرال موتورز، برخلاف بسياري از وسايل مشابه، درصد نشت را اندازه گيري نمي كنند، بلكه منبع كمپرس رد كردن را نشان مي دهد. در هنگام انجام آزمون موتور بايد گرم و در دماي عادي كار باشد و كارتر بسته و در رادياتور باز باشد.

تذكر: در هنگام باز كردن در رادياتور داغ خيلي احتياط كنيد. در رادياتور را با پارچه بگيريد. آن را آهسته بچرخانيد تا آزاد شود و سپس، پيش از برداشتن آن، بگذاريد فشار كاهش يابد. هر سيلندر را به نوبت به نقطه مرگ بالايي برسانيد و آن را تحت فشاري بين 480 تا 1400 كيلوپاسكال قرار دهيد. يافتن نقطه مرگ بالايي سيلندرهايي غير از سيلندر 1 (كه نشانه گذاري شده است)، اما به كمك صفحه مدرجي كه در جلو لرزه گير ميل لنگ (بالانس) قرار مي گيرد، با پيروي از روش شركت هاي سان و جنرال موتورز، به كمك سوت، مي توان اين كار را انجام داد.


مبلغ قابل پرداخت 12,960 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 463

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما