مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2815
  • بازدید دیروز : 3966
  • بازدید کل : 13112897

145- کارآموزی در شرکت تبلیغاتی طراحان دشت سبز55ص


145- کارآموزی در شرکت تبلیغاتی  طراحان دشت سبز55ص

فصل اول

(تبلیغات)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه ای مختصر در مورد شرکت تبلیغاتی طراحان دشت سبز

این موسسه در سال 1380 تاسیس شد و موسس آن نیز آقای کاظم جسمانی می باشد و تمامی فعالیتهای این شرکت در زمینه تبلیغات می باشد .

پرسنل این موسسه دارای 4 نفر در قسمت طراحی یک نفر در قسمت خدمات و 3 نفر نیز در قسمت امور فنی مشغول به کار هستند .

لازم به ذکر است که این موسسه به غیر از دفتر مرکزی آن دارای شعبه دیگری در قسمت دیگر شهر می باشد .که اطلاعات کافی از آن شعبه ندارم و همچنین دارای یک کارگاه مجزا برای ساخت تابلو های فلکسی نیز می باشد که تابلو های طراحی شده از چاپ تحویل آن قسمت می شود برای ساخت و همچنین نصب آنها .

مدیریتاین شرکت که خود نیز دارای لیسانس گرافیک است و تمامی کارها باید با ایشان هماهنگ و مورد تایید ایشان قرار بگیرد .

 

تاريخچه مختصر تبليغات در مراکز خريد :

شايد يکي از قديمي ترين اشکال ارتباط ، تبليغات در مراکز خريد باشد . در روم باستان بازرگانان نمادي از تجارت شان را براي جذب مشتري به نمايش مي گذاشتند .

باستان شناسي که پامپي و هر که لانوم را کاويده اند بقايي از نشانه هاي فلزي تجاري را که توسط آهنگران ساخته شده بودند را يافته اند . آثاري نيز باقي مانده از نشانه هاي رنگ شده با دست نيز در ورودي مغازه ها يافت شده است .در طي قرون وسطي بازرگانان به وسيله مدلهايي از کليدها ، ابزارها ، شمشيرها ، ظروف آشپزخانه ، سفالها و ديگر محصولاتشان به تبليغ کالاي خود مي پردازند .

از آنجا که بيشتر مشتريان بي سواد بودند لازم بود که از نشانه هاي استفاده شود که به وضوح قابل فهم باشند .

در طول رنسانس نشانه هاي مصور در سراسر اروپا پايدار گشت . اينهاد اولين موارد همکارط بين هنرمندان و بازرگانان را تشکيل مي دادند . برخي از اين علائم و نشانه ها هنوز هم به کار مي روند . نشاني که هنوز هم براي مغازه کارگشايي استفاده مي شود از سه توپ طالايي تشکيل مي شد که در اصل اين مغازه ها بانکدار و وام دهنده بودند .

ميله راه راه ، نمايانگر مغازه آرايش گران و جراحان بود ، اي« نشانه هاي مشهود صدها سال است که باقي مانده اند .

در قرن 19 در ايالات متحده مشهرترين نما در مراکز خريد سرخ پوست مغازه سيگار برگ فروشي بود .

اين مجسمه چوبي ، 6 فوتي که از چوب کاج با دست تراشيده شده بود . که معمولاً همه کساني که مجسمه صبوري که کشتي را مي راشيده اند ، مي ساختند . اين مجسمه به شکل واقعي رنگ شده بودند و در آستانه مغازه سيگار برگ فروشي نصب شده بودند . کلکسيونرها برآورد مي کنند که حدود 20.000 مجسمه سرخ پوست در طول سالهاي 1850 تا 1890 تراشيده شده است .

در اوايل قرن 19 بازرگانان از نقاشان علايم ، براي افزايش فروش ياري جستند . و در نخستين روزها صاحبان بعضي از فروشگاهها و تاجران اقلام عمومي منبع دائمي علائم بودند که اغلب بر پايه حروف تايپي تزييني بنا شده بود . تقريباً در همان زمان ، نام هاي تجاري (مارک) بر روي شبکه ها ، صندوق ها ، قوطي ها ، شيشه ها ، و تقويم نامه ها نمايان شدند .

توليد کنندگان شروع به تهيه لوازم فروشگاهها با مارک خودشان شدند و نمايش اين اقلام بسيار شهرت آور مي نمود .

ويترين هاي شيشه اي در سال 1840 به وجود آمد ، مشتريان فرصت تماشا و تحصين کالاهايي را داشتند که بسيار هوشيارانه و زيرکانه و اغلب به مقدار فراوان در ويترين مغازه ها چيده شده بودند .

در مناطق روستايي نشانها و علايم فلزي يا رنگ شده در انباري ها و آهنگري ها براي تبليغ محصولات يا خدمات به کار مي رفت . ويترين هاي 3 بعدي تا اوايل قرن بيستم به وجود نيامده بودند . در ابتدا ويترين مغازه ها ظاهري بسيار شلوغ داشتند زيرا که بازرگانان مقادير زيادي از کالاهاي خود راذ به نمايش مي گذاشتند تا تنوع زياد اجناس موجود در مغازه را نشان دهند . سپس در حدود سال 1910 ويترين هاي سه بعدي دايکات پديدار گشت و تا سال 1922 تابلوهالي نئوني بسيار فراگير شده بود .

همانقدر که تکنيک هاي فروش ، خرده فروشي و بازرگاني پيچيده شده بود به همان ميزان نيز تکنيکهاي عرضه کالا در مراکز فروش پيچيده شده بودند .ويترين هاي عرضه کالا در مراکز خريد امروزي يکي از مهمترين کمکها بهئ خرده فروشان مي باشد و براي طراحان بسته ها لازم مي باشد .

گزارش کار توضیح و بررسی و نتیجه گیری از مدت زمانی است که هر دانشجو در پایان تحصیل خود به عنوان تجربه عملی آنچه در طول تحصیلی آموخته است می باشد .

و اینکه آموخته های خود را به صورت واقعی و حقیقی در بازار کار بتوان عرضه کرد . و آنچه می خوانید گزارشی است از آنچه در دوران کارآموزی گذشته و ائم کار هایی که این دوران انجام داده شده .

موسسه ای که اینجانب در آنجا مشغول به گذراندن واحد کار آموزی بودم شرکت تبلیغاتی در حد متوسط بود که اینجانب تجربیات زیادی در آنجا کسب کردم .

با وجود اینکه مدت سه روز در هفته در آنجا مشغول بودم ولی به اندازه کافی کارهای تبلیغاتی بود برای انجام دادن عمده کارهایی که در این شرکت انجام می شد کلیه امور تبلیغات در تمام زمینه ها بود . از جمله طراحی پوستر – بروشور – کارت ویزیت – کاتالوگ و .....حتی این شرکت مبادرت به ساخت تابلو های تبلیغاتی بزرگ بیلبورد ، فلکسی و بنر نیز می کرد و با شرکت های بزرگی مثل شرکت نفت ایرانول ، شرکت قطار شهری ( مترو) ، باشگاههای ورزشی استقلال و...... مشغول به کار بود که اغلب کارهای تبلیغاتی این شرکت ها را انجام می داد.

در این شرکت غیر از اینجانب تعداد 4 نفر دیگر در قسمت طراحی و چند نفر دیگر نیز در امور فنی و خدمات مشغول به کار بودند که از تجربه آنها نيز استفاده کامل را کردم .

البته در محل کار آموزي ساعتهاي بي کاري و فراغت نيز پيش مي آمد که اينجانب از آن استفاده کرده و مشغول به فراگيري و تمرين با نرم افزارهايي که آشنايي کامل با آنها را نداشته ام کرده ام که برايم مفيد بود .

به دليل اينکه کار تبليغات رابطه مستقيم با چاپ دارد و عمده کارهاي تبليغي در پايان در چاپخانه انجام مي شود فرصتي بود تا براي تحويل کارهاي چاپي و همچنين نظارت بر چاپ به چاپخانه مي رفتم و تا حدودي با دستگاههاي چاپي آشنايي بيشتري پيدا کردم . و جالبترين دستگاهي که در ين مدت با آن برخورد کردم دستگاه چاپي بود که براي چاپ روکش تابلوهاي فلکسي انجام مي شد ويژگي هاي اين دستگاه اينگونه بود که داراي طولي حدود چهار يا پنج متر بود که داراي مخزنهاي رنگ که داراي 88-16 رنگ بود که هر چه تعداد مخزنها بيشتر مي شد کيفيت چاپ بالاتر مي رفت و البته قيمت آن نيز بيشتر مي شد .

جنس پارچه اي که در آن چاپ صورت مي گرفت از جنس برزنت کنف و کتان بود که داراي مقاومت زيادي بود . که قابل شستشو نيز بود و بيشترين کاري که انجام مي شود ساخت تابلوهاي فلکسي براي شرکت نفت ايرانول بود .

طراحاني که در انجا مشغول کار بودند بايد به نرم افزارهاي کورل . فتوشاپ و فریهند مسلط باشند که خوشبختانه تا حدودي آشنايي کامل داشتم و کار برايم راحت تر بود .

از مشکلاتي که در آنجا با آن مواجه مي شديم تفاوت سلايق بود که ما را مجبور مي کرد به سليقه ي مشتري و به قولي کار بازاري بکنيم که با آنچه ما در دوران تحصيل آموخته بوديم مقايرت داشت .

از مشکلات ديگر اين بود که کار چاپي با آنچه که ما در مانيتور طراحي کرده بوديم تفاوت داشت مانند تفاوت رنگ و قطع و يا غيره که کار پاياني و خروجي گرفته شده .

که بعدها به مرور زمان با کسب تجربه هاي بيشتر اين نواقص نيز جبران شد.

در مورد برنامه روزانه و کارهايي که در طول روز انجام مي شد در برگه اي که مربوط به گزارش کار است عنوان کرده ام که به صورت کلي نيز عمده کارهايي نيز انجام شده را ذکر مي کنم .

از جمله کارهايي که در اين 40 روز انجام دادم تعداد زيادي کارت ويزيت ، تراکت ، تعدادي بروشور ، سربرگ – فاکتور – پاکت و پوستر و البته طراحي فلکسي و غيره ..بود که البته به اتفاق همکاراني که در آنجا با آنها مشغول بوديم انجام مي شد .

در مدت زماني که مشغول به گذراندن کار اموزي بودم هر روز پند جديدي تجربه مي کرده ام و در پايان پي به تفاوت اموخته هاي تئوري و آنچه در محيط کار و بازار کار با آن مواجه مي شدم مي بردم و لازم مي دانم که به کارهاي انجام شده به صورت تک تک توضيحاتي بدهم که خالي از لطف نيست .

 

اوراق اداري :

از جمله اوراقيست که ادارات يا شرکت ها يا مؤسسات مورد استفاده قرار مي گيرند از جمله سربرگ که که در قطعه هاي A4 و A5 تهيه مي شود و براي ياداشت و يا نامه هاي اداري نوشته شده روي آن مورد استفاده قرار مي گيرد که در جنسيت هاي مختلف است . و بر روي کاغذهاي مختلف با اوزان متعدد به کار مي رود .

 

کارت ويزيت :

همانطور که از اسم آن نيز مشخص است کارتي از جنسيتهاي مختلف که براي معرفي شخص ، شرکت وو يا موسسه و... است که بنا به جنسيت آن داراي قطعات متعدد است که از طريق جنسيت آنها ارزش آنها نيز متغير است که به صورت يک رو و دو رو چاپ مي شود .

 

 

جنسيت کارها نيز به عبارت زير است :

مقداري با روکش یو وي UV– سلفون مات و براق- مقواي کتان – پلاستيک – لمينت شده و... با بافتهاي مختلف .

 

پاکت :

پاکتي است که سربرگ و نامه هاي مؤسسات و شرکتها در آن قرار گرفته و ارسال مي شود که از جمله سخت ترين اجزاء اوراق اداري است که طراحي مي شود . به دليل اينکه بعد از طراحي بايد به شکلهاي مختلف دايکات بريده و يا تا شود . که کوچکترين اشتباه باعث مي شود کوچک بزرگ و مشکلاتي پيش آورد که سربرگ داخل آن جا نشود يا بزرگ شود و البته جنس کاغذ آنها زخيم تر است .

 

فولدر :

که شکل انها مانند پرونده هايي معمولي است که اوراق مربوطه داخل آن قرار مي گيرد و نگهداري مي شود . و داراي قطعهاي کوچک و بزرگ است که تنوع ان به نوع طراحي و خلاقيت فردي بستگي دارد که انواع انها را از يکديگر متمايز مي کند .

و به کارهاي ياداشت کوچک و بزرگ که امروزه باب شده و از کاغذهاي مورد استفاده تهيه مي شود که براي ياداشت استفاده مي شود .

چندي که لازم به ذکر است اين که اوراق اداري تهيه شده باید به گونه اي طراحي شود که از لحاظ طراحي ويا استفاده از رنگ و فرم تا حدودي در يک خانواده قرار گيرد و مشخصات و خصوصيت هاي آن شرکت و يا مؤسسه به طور کامل در آن مشهود باشد .و به طور واضح شناخته شود .

 

تراکت :

يکي از ارزان ترين و مؤثرترين ابزارهای تبليغاتي است که بر روي کاغذهاي اغلب ارزان قيمت چاپ مي شود .

و داراي توضيحاتي است که مؤسسات شرکتها و يا مغازه ها در مورد محصولات و خدماتي که ارائه مي دهند .

به صورت تک رنگ و چند رنگ تهيه مي شود و در قطعه هاي A5 و A4 و يا يک لت و يا چند لت .

 

 

 

پوستر :

البته در مدتي که در محل کار آموزي مشغول بودم تعداد کمي سفارش پوستر داده شد ولي از ابزارهاي تبليغاتي قوي است با پيشينه تاريخي که در قطع بزرگ و در قسمتهاي پر جمعيت شهر نصب مي شود . و جنبه ي اطلاع رساني دارد که در چاپخانه بر روي دستگاه چاپ مي شود که مانند مواد ديگر که از ان فيلم با ايجاد 70*50 و 50*35 و يا بزرگتر تهيه شده و تعداد زيادي چاپ مي شود . که در آن از عکس نيز امروزه در حد فراوان استفاده مي شود و کاربرد زيادي دارد .

 

بروشور و يا کاتالوگ :

در بروشور و کاتالوگ برخلاف پوستر از توضيحات و نوشته هاي بيشتري استفاده مي شود و اطلاع بيشتري در رابطه با محصول و خدمات ارائه شده به مخاطبين مي دهد و قطع آن نيز کوچکتر و در تعدادهاي بيشتر و لت هاي گوناگون به کار مي رود که مخاطب وقت بيشتري براي مطالعه آن صرف مي کند .

 

 

 

 

 

تابلوهای تبلیغاتی

بيلبورد :

به تابلوهاي بزرگي گفته مي شود که در سطح شهر و بر روي پايه قرار مي گيرد و بنا به موقعيتي که در انجا قرار مي گيرد قطع ان نيز تغيير مي کند و اغلب بر روي پارچه هايي به نام بنر چاپ شده و چسبانده مي شود که براي عموم از فاصله هاي دور قابل رويت است و با دستگاههاي چاپ فلکسي که قبلاً توضيح داده شده چاپ مي شود .

 

استندها :

تابلوهاي تبليغاتي است که به صورت عمودي و ايستاده بر روي پايه قرار مي گيرد و بر روي زمين قرار داده شده و از بيلبورد کوچکتر است و گاهي اوقات در محوطه داخلي شرکت و مؤسسه و ... نصب مي شود .

استندهاي مراکز خريد

توسعه ي فروشگاه هاي سلف سرويس و تغيير عادات خريداران هر دو بر

گسترش ويترين هاي مراکز خريد ، تأثير گذاشته است . اين استندها و کالاهاي نمايشي محل خريد و انواع مختلفشان کمک موثري در فروش براي خرده فروشان بوده است .

انواع استندها و کالاهاي نمايشي

مراکز خريد انواع گوناگون از اين استندها وجود دارد که براي منظور خاصي به کار مي روند . طبقه بندي اصلي آن به شرح زيل است :

- استندهاي بازار پردازي و روي پيشخوان – استندهاي دائمي – استندهاي پشت ويترين – پوسترها – وسايط نقليه تجاري .

هر طبقه بندي شامل چندين گونه است که به منظور و مکان و هدف کارپردازي بستگي دارد .

 

استندهاي بازار پردازي

مغازه هاي خرده فروشي مکانهاي شلوغي هستند . در صد تکثيري از فروش در سلف سرويس ها انجام مي شود جايي که مشتريان کالاها را خود انتخاب مي کنند . جايي که خريد از روي هوس را امکان پذير مي سازد . استندهاي بازار پردازي که گاهي استندهاي تبليغاتي نيز ناميده مي شوند از انواع استندهايي هستند که براي ترغيب خريد از روي هوس به کار مي روند .

اين استندها به طور استراتژيک درون مغازه نزديک پيشخوان بازرسي قرار داره مي شوند تا مشتري هنگام انتظار در صف فرصت کافي براي نگاه کردن بهئ تبليغات را داشته باشد .

از نظر ساخت استندها به گونه اي طراحي شده اند که به آساني سوار شوند .

عموماً استندهاي کوچک در مغازه هايي که لوازم آرايشي و بهداشتي و زيبايي و ديگر اقلام کوچک را مي فروشند به چشم مي خورد . که اغلب با يک موتور باطري دار حرکت مي کنند .

نوع ديگر استند تبليغاتي بزرگ مي باشند ، کالا را مستقيماً از جعبه هاي محل کالا به درون آن خالي مي کنند که اين کار باعث تشويق مشتري به خريد مي شود .

اين نوع سطل هاي تبليغاتي در سوپر مارکتها براي اقلام حراج شده بکار مي روند .

از انواع ديگر استندهاي تبليغاتي هم در داخل و هم در خارج فروشگاهها مانند پمپ بنزين ها استفاده مي شود . کا شامل پرچم ها ، موبيل ها ، پلاکارها ، سپينرها و ديگر وسائل که به تنهايي و با قدرت برق حرکت مي کنند .

وسيله ديگري که در مراکز خريد براي فعال کردن حراج ها به کار مي رود استندهاي ايستاده ، هستند . بعلاوه شماري از استندهاي تبليغاتي داراي وسائل گرافيکي مانند قفسه ، نشانه و ليبل هم هستند که براي جلب مشتري طراحي شده اند .

 

استندهاي دائمي

بعضي اوغات استندهاي تبليغاتي موقت براي مغازه ها يا محصولات مناسب نمي باشند . در اين مواقع از استندهاي دائمي استفاده مي شوند .

استندهاي دائمي از مواد مقاوم مانند چوب ، پلاستيک و سيم ساخته مي شوند و معمولاً پر زرق و برق و گران قيمت هستند و اغلب براي لوازم آرايش استفاده مي شوند و کار بردشان در فروش ، نمايش و کمک به مشتريان براي خريد محصولات نمونه (اشانتيون) است . (مانند : تسترهاي عطرها و جدول هاي رنگ).

 

استندهاي پشت ويترين :

ارزشمند ترين استندهاي مراکز خريد احتمالاً استندهاي پشت ويترين مي باشند زيرا که مشتريان را از بيرون به سوي مغازه ها جذب مي کند . استندهاي مخصوص ويترين از پوسترهاي ساده تا استندهاي پيچيده که در ويترين آژانس در هوايي کافه رستورانها ديده مي شود را شامل شوند . از آنجا که استندهاي پشت ويترين توسط قسمت فروش مغازه ساخته مي شود . پي در نظر فني ديگر از نوع استندهاي مراکز عمومي خريد نيستند .

 

تابلوهاي فلکسي

مانند تابلوهاي بيلبورد است ولي اغلب بر روي سردر مؤسسات و شرکتها و يا مکانهاي صنفي براي معرفي اين مکانها مورد استفاده قرار مي گيرد و امروزه به صورت رايج و فراوان ديده مي شود .

و از جمله تجربياتي که کسب کردم طريقه ساخت تابلو و چگونگي قرار گرفتن ان بر روي قاب تابلو را تا حدودي آشنا شدم و با قرار گرفتن تعداد زيادي لامپهاي مهتابي که در پشت تابلو قرار مي گيرد باعث مي شود که در هنگام شب نيز درسطح شهر به خوبي قابل رويت باشد .

 

بنر :

در ظاهر تفاوتي با فلکسي ندارد و تنها تفاوت ان با فلکسي اين است که فلکسي نور را از خود عبور داده و روشن ديده مي شود ولي بنر نور را عبور نداده و بيشتر اوقات با پرژکتور از جلو به آن نور مي دهند تا در هنگام شب به خوبي ديده شود .

طريقه ي طراحي فلکسي و بنر مانند پوستر از نوشته هاي زيادي استفاده نمي شود و نام مؤسسه و نام کالا و يا خدمات ارائه شده بزرگتر از ديگر عناصر همراه و تصوير و حداقل تلفن و جزئيات ديگر در کنار يکديگر قرار مي گيرند .

و البته بايد از رنگهايي استفاده کرد که جلب توجه کنند و از فاصله ي دور به راحتي ديده شود .

 

ليبل :

از مواردي است که روي کاغذي که پشت آن حالت چسبندگي دارد چاپ مي شود و بر روي سطوح مختلف و گاهي اوقات بر بروي اجناس براي معرفي و اطلاع رساني چسبانده مي شود .

مواردي که در قسمتهاي قبلي نام برده و توضيحاتي دادم از جمله عنوان هايي بود که در مدت 40 روزي که در مؤسسه تجربه طراحي آنها را پيدا کردم و لازم دانستم در حد چند سطري براي شما مواردي را عنوان کنم .

اما از جمله چيزهايي که در اين مدت کارآموزي متوجه خواهيد شد در تفاوت قيمت هايي است که با آنها مواجه مي شويد . به طور مثال تعرفه هايي که اتحاديه انجمن راحان گرافيک تعيين کرده در بازار کار به خاطر جلب مشتري مي باشد – شکسته شده و کاهش پيدا مي کند .

نکته بسيار مهمي که در طول کار آموزي مي توان آموخت طريقه روش جلب مشتري و صحبت کردن با آنها طوري که بتوان مشتري را متقاعد کرد تا آنگونه که شما مي خواهيد عمل کند و اين مشکل نکته اي است که اکثر دانش جويان با آن مواجه هستند . در واقع تا وقتي که بازار يابي صحيح وجود نداشته باشد بنابراين بازار کاري وجود نخواهد داشت .

و اين خود يک کلاس درس است که غير از اين واحد در جاي ديگري نمي توان کسب تجربه کرد چرا که بايد با کساني که ساليان طولاني است که در اين صنف مشغول هستند رابطه داشت تا از شگردهاي آنها استفاده کرد تا به موفقيت دست يافت و خوشبختانه مسئول کار آموزي و يا مدريت مؤسسه اي که اينجانب در آنجا مشغول بودم از اين حيث بسيار با تجربه و ماهر که ما توانستيم نکاتي از ايشان بياموزيم .

ماشينهاي چاپ GTO کوچک و بزرگ که اندازهي زنيک آنها 45*37*51*40 و اندازه لبه ي آن حداقل 5/2 و حداکثر 4 سانتي متر مي بود و حداکثر کاغذ قابل چاپ 46*32 سانتي متر است .

ماشين چاپ 5/1ورقي که اندازهي زنيک آن 61*55 که اندازه ي لبه ي آن 5 يا 6 سانتي متر حداکثر کاغذ قابل چاپ 60*45 سانتي متر نيز مي بود .

البته دستگاههاي دو ورقي 3 ورقي بالاتر نيز وجود دارد ولي عمده کارهاي ما با اين نوع دستگاهها بود .

از نکات ديگري که به ارائه سندرهايي مطلوبتر بسيار کمک کرد استفاده از کتابچه رنگي بود که رنگهاي مورد استفاده را با درصدهاي مختلف رنگي در اختيارم قرار داده شده بود تا رنگها را همانگونه که در کار نهايي نمايان خواهد شد ببينم .

نکته ديگر آگاهي از انواع زنيک که آلومينيومي ، مسي با روکش کروم و پليت بود که ما اغلب به دليل تيراژ کمتر کارهايمان از زنيک آلومينيومي استفاده مي کرديم .

اين مدت کارآموزي اين امکان را به من داد که بتوانم با چند نوع چاپ ديگر غير از افست (مسطح) آشنا شوم و از جمله آنها .

چاپ فلکسي : که يک نوع چاپ برجسته است که در آن کليشه ژلاتيني تهيه مي شود و به روي سلفون . نايلون . کاغذ و ... چاپ مي شود .

سيکل اسکرين : که البته قبلاً تا حدودي آشنا بودم ولي نه به صورت حرفه اي و در کارگاه چاپ که روي کاغذ ، مقوا و پارچه طرح مورد نظر نقش مي بندد و همچنين چاپ با دستگاه ريسو که اغلب به صورت تک رنگ و براي چاپ تراکت ها استفاده مي شد .

 

 

 

 

 

فصل دوم

( نکاتی در باره طراحی)

 

 

 

 

طراح و گرافيست خوب کسي است که بتواند علاوه بر طراحي خوب و خلاقانه طرح مورد نظر را با موفقيت به چاپ برساند و در مراحل چاپ به طور مستقيم نظارت داشته باشد تا خروجي ها مورد قبول و با کيفيت باشد براي همين منظور لازم مي دانم گزارشي نيز در اين مورد عرض نمايم که جنبه آموزشي نيز دارد و از تجربياتي که در اين موارد و در مدت کارآموزي کسب شد متذکر شوم .

 

درباره فونت :

هنگام ارسال يک سند ، جهت خروجي فيلم يا پليت توجه داشته باشيد که آي فونت هاي خود را تبديل به منحني کنيد . يا اينکه به همراه ارسال سند ، فونت ها را براي خروجي فيلم ارسال نماييد .

چنانچه فيال ارسالي با ليتوگرافط تصوير (حتما با فرمت Tiff) مي باشد يا اينکه کار نهايي را تبديل به تصوير مرده ايد دقت کنيد که فونت يا خطوط ظريف در کار نباشد . تبديل فايل برداري به تصوير به فونت هاي ريز رد حدود اندازه 6 صدمه وارد مي کند و فونت در کار نهايي کنگره دار ديده مي شود و يا اسطلاحاً رنجه دار خواهد شد.

انتخاب رنگ حروف نکاتي درباره رنگ خط دور حروف

در برنامه هاي گرافيکي همواره مي توانيد يک خط دور به نوشته هاي خود بدهيد . بايستي در ضخامت و رنگ خط دور دقت کنيد .

ضخامت 1/0 ميليمتر در چاپ ديده خواهد شد و ضخامت بيشتر از 1 ميليمتر فونت کوچک را از زيبايي مي اندازد . چنانچه به نوشته خود خط دور داده ايد، رنگ خط دور را با يکي از رنگهاي CMYK و ترجيحاً K(مشکي) رنگ کنيد ، البته رنگ کردن خط دور با رنگ دو يا چند رنگ بسته به اندازه ي حروف ، مي تواند خطر تار شدن در چاپ را به همراه داشته باشد . اگر اندازه حروف مورد استفاده پوينت 6 يا کوچکتر است هيچگاه از خط دور چند رنگ استفاده نکنيد زيرا جابجايي در چاپ رنگها به نوشته شما لطمه وارد کرده و باعث تار شدن و ناخوانايي آن مي گردد.

 

خطوط بين حروف فارسي :

بين حروف در يک کلمه فارسي ، خطوط وجود دارد که ممکن است با رنگ کردن خط دور نمايان شود . براي از بين بردن خطوط بين حروف فارسي در برنامه Corel Draw بايستي نوشته هاي فارسي را Weld کنيد . بدين ترتيب نوشته از حالت فونت خارج شده و خطوط بين کلمات نيز از بين مي رود .

 

مسئله تبديل به منحني (Convert to Curve)

در هنگام کار با نرم افزارهاي طراحي چون CorelDraw و Freehand دگمه نمايش Overprint را فعال کنيد . اين مسئله باعث جلوگيري از خطاي ناشي از Overprint شده است . در چنين حالتي اگر رنگ نوشته را تغيير دهيد متن فوق از حالت Overprint خارج مي شود .

اکنون نوشته را تبديل به منحني کنيد . در اين حالت نوشته شما که مشکي است همچنان OverPrint مي باشد ؛ اما چنانچه در اين وضعيت رنگ نوشته را تغيير دهيد نوشته با رنگ جديد را کماکان OverPrint خواهد بود و مشکلات متعددي را پيش خواهد آورد . بنابراين به توصيه هاي زير توجه کنيد :

1- دکمه نمايش Overprint را فعال کنيد .

2- تبديل به منحني کردن حروف و نوشته ها را در آخرين مرحله و زماني که فايل براي خروجي فيلم آماده مي شود انجام دهيد .

3- در برنامه Corel draw براي تبديل به منحني کردن حروف فارسي بهتر است از دستور Weld استفاده شود تا خط بين حروف نيز از بين برود .

 

نزديکي حروف به برش

در طراحي دقت کنيد که نوشته هاي خود را زياد به لبه ي کار نزديک نگيريد . فاصله لازم تا لبه تا لبه کار در موارد مختلف چون کارت ويزيت ، سربرگ ، ليبل و ... متفاوت است .

دقت در اطن موارد به خاطر در نظر گرفتن دو مسئله است ، يکي اينکه هنگام برش با گيوتين يا دايکات ، نوشته ها برش نخورند و ديگر اينکه بعد از برش ، نوشته از نظر زيبايي خدشه دار نشود . رعايت اين نکته به حس زيبايي شناسي طرح بستگي دارد .

البته گاهي يک طراح کار آزموده به عمده حروف را در کادر برش قرار مي دهد و اين خواسته گاهي به زيبايي بيشتر طرح مي انجامد .

 

درباره طرحهاي برداري و طرحهاي بيت مپ

اصولاً دو دسته نرم افزارهاي گرافيکي وجود دارد . نرم افزارهاي برداري و نرم افزارهاي بيت مپ . از جمله نرم افزارهاي برداري مي توان به معروفترين آنها يعني CorelDraw و Freehand اشاره کرد و از جمله نرم افزارهاي بيت مپ از PhotoShop يا Corel photoPaint نام برد .

در نرم افزارهاي برداري خط و اشکال بر اساس روابط و فرمولهاي رياضي رسم مي شوند بدين معني که زمان رسم يک دايره ، اين دايره کامل بوده و بدون کنگره و رنجه است اما در نرم افزارهاي بيت مپ رسم اشکال براساس نقاط تاريک و روشن مي باشد . به زبان ديگر هنگامي که يک دايره را در Photoshop که يک نرم افزار بيت مپ است رسم مي کنيد و با ابزار بزرگ نمايي آن را بزرگ مي نماييد ، آنچه مشاهده مي شود نقاط تاريک و روشني است که کنگره دار ديده مي شود . اما در نرم افزارهاي برداري با بزرگ کردن دايره چنين چيزي مشاهده نمي شود و يک خط کاملاً قوس دار و بدون کنگره ديده مي شود ، به همين دليل بهتر است که خروجي هاي کار طراحي شده شما از نرم افزارهاي برداري باشد به خصوص اگر که حروف و نوشته هاي ريز در آن وجود دارد .

در غير اين صورت اگر چه ممکن است بعد از چاپ از نظر فردي غير متخصص ، اشکالي وجود نداشته باشد .، اما چنانچه خروجي همان کار در دو حالت متفاوت با نرم افزارهاي بيت مپ و نرم افزارهاي برداري گرفته شود ، بعد از چاپ اختلاف را مي توانيد در حروف و نوشته هاي زير به راحتي مشاهده کنيد . البته اين در حالتي است که نکات فني ديگر رعايت شده باشد که در قسمتهاي مختلف کتاب به آن اشاره شده است .

مراحل اجراي حرفه اي کار طراحي

اجراي حرفه اي هر کار طراحي از قبيل کاتالوگ ، بروشور ، پوستر و ... جدا از بحث خلاقيت و ايده ، شامل مراحل متعددي است که در ادامه و هر بخش به توضيع آن پرداخته شده است . اما در اينجا ، مرور کلي بر اين مراحل مي کنيم . اولين مرحله انجام هر پروژه طراحي تا چاپ ، در بخش فني آن استفاده از اورژينال مناسب است . بدين معني که اگر قرار است عکسي از محصول گرفته شود . بهتر است که اين عکس به شکل حرفه اي تهيه گردد و ترجيحا اسلايد باشد . تهيه اسلايد حرفه اي براي اين منظور يک سرمايه گذاري بجا و لازم است . با داشتن تصويري مناسب که قابليت بزرگ شدن در ابعاد مختلف را دارد ، مي توان کار را براي پوستر ، بروشور و يا هر درخواست ديگري ، با ابعاد بزرگ انجام داد . بعلاوه فکر آينده را نيز بايد کرد. اينکه بعد از اتمام طراحي يک کاتالوگ آيا لازم است که پوستري در ابعاد 70*50 يا 70*100 نيز تهيه شود يا نه . اگر حرکت اوليه ، يعني تهيه منبع مناسب (اسلايد حرفه اي) با دقت و به جا صورت گرفته باشد . ادامه کار در ابعاد بزرگتر نيز امکان پذير بوده و لزومي به عکس برداري مجدد نيست . در موارد ديگر ، چنانچه اسکن تصاوير مد نظر باشد ، بهتر است در صورت امکان اسکن حرفه اي با دقت بالاصورت گيرد .

استفاده از نرم افزار مناسب ، همانطور که قبلاً توضيح داده شد ، در مرحله بعدي کار قرار دارد . يعني کار روي تصاوير در نرم افزارهاي برداري مانند CorelDraw يا FreeHand .

بعد از آن نوبت بستن سند ،با آگاهي از ابعاد و اندازه هاي کاغذ و ماشين حساب و مشخص کردن محلهاي برش و تا مي رسد .

و سپس مرحله ليتوگرافي و تهيه فيلم و زينک است ، که اين مرحله نيز کنترل هاي مضاعفي را مي طلبد . و در آخر ، چاپ و مراحل بعدي آن که بايستي در همه موارد کنترل و نظارت بر آنها صورت گيرد .

 


مبلغ قابل پرداخت 19,440 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 540

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما