مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1630
  • بازدید دیروز : 2385
  • بازدید کل : 13086768

218- كــارآمــوزي زراعت و اصلاح نباتات ايستگاه تحقيقاتي 22 ص


218- كــارآمــوزي زراعت و اصلاح نباتات   ايستگاه تحقيقاتي  22 ص

ايستگاه تحقيقاتي كشاورزي گرگان ( عراقي محله) :

 

ايستگاه تحقيقاتي عراقي محله در فاصله حدود 5 كيلومتري شمال گرگان در مسير جادة فرودگاه گرگان واقع گرديده است اين ايستگاه در سال 1342 زير نظر ادارة اصلاح و تهيه نهال و بذر گرگان تحت عنوان ايستگاه كشاورزي و بمنظور پاره اي تحقيقات در زمينه غلات، سبزي وصيفي و پنبه در دو قطعه تاسيس و شروع به فعاليت نمود. مسئول اين ايستگاه در حال حاضر آقاي مهندس مسادات مي باشد.

 

فعاليت جاري در اين ايستگاه شامل پروژه هاي غلات، دانه هاي روغني، سبزي و صيفي، ذرت و علوفه بوده كه در هر يك از اين پروژه ها در زمينة مسائل به نژادي و به زراعي وافزايش كميت و كيفيت محصولات توليدي فعاليتهاي گسترده اي صورت مي پذيرد.

 

بخش تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر :

اين بخش در راستاي تحقق خود كفايي و افزايش توليد در محصولات كشاورزي از دير باز با ايجاد ايستگاههاي تحقيقات كشاورزي در سطح منطقه داشته و در مورد زراعتي مختلف از قبيل:

1- غلات

2- پنبه

3- دانه هاي روغني

4- سبزي

5- صيفي

6- ذرت و گياهان علوفه اي

8- حبوبات

9- درختان ميوه .

طرحهايي تحقيقاتي به زراعي و به نژادي را اجراء نموده و يا در دست اجزاء دارد اين طرحها عمدتا در ايستگاههاي تحقيقات كشاورزي تحت پوشش مركز تحقيقات كشاورزي گرگان و گنبد به اجراء درآمده است .

 

فعاليتهاي بخش تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر عبارتند از :

1- بررسي به نژادي و به زراعي بروي محصولات زراعي و صنعتي در منطقه

2- تهيه، آزاد سازي و معرفي ارقام اصلاح شده و پر محصول به منظور افزايش عملكرد در واحد سطح

3- تهيه و توليد بذرهاي خالص و درجه يك اعم از هيبريد اليت، سوپراليت و نولكئوس در محصولات مختلف

4- بررسي و تعيين مقاومت ارقام مختلف نباتات زراعي و درختان بارده نسبت به خشكي، شوري و ساير شرايط نا مطلوب در مراحل مختلف اصلاح نباتات

5- بررسي و تعيين ارزش غذايي و كيفيت مختلف زراعي

6- انجام امور مربوط به حفظ و كنترل كيفيت و تهيه و ارائه دستورالعمل هاي فني در زمينه كاشت، داشت و برداشت ارقام اصلاح شده و قابل توصيه در منطقه

7- بهبود كيفي ارقام اصلاح در محصولات زراعي با توجه به ذائقه و مصرف كننده

8- همكاري در اجزاء طرحهاي تحقيقاتي ملي

9- ارتباط، همكاري و هماهنگي با ساير بخشهاي تحقيقاتي به منظور تهيه و تنظيم طرحها و برنامه هاي مشترك تحقيقاتي

 

مشخصات ايستگاه تحقيقاتي كشاورزي گرگان (عراقي محله):

اين ايستگاه در سال 1337 تاسيس شده، مساحت ايستگاه 37 هكتار مي باشد و ميزان بارندگي ساليانه آن بين 400 تا 37 450 ميلي متر است. ارتفاع آن از سطح دريا 5/5 متر است.

موقعيت جغرافيايي ايستگاه به قرار زير است :

طول جغرافيايي : 54 درجه و 25 دقيقه شرقي

عرض جغرافيايي : 36 درجه و 45 دقيقه شمالي

 

بخش كلزا ايستگاه تحقيقاتي گرگان :

همان طور كه از نام اين بخش مشخص است اين بخش بر روي گياه كلزا متمركز شده است .

 

مسئولين و محققين اين بخش :

رحمت الله بهرام - محسن باقري

 

عناوين طرح هاي به نژادي :

1- ايجاد لاينهاي رستورر، نرعقيم و نگهدارنده كلزا براي نواحي سواحل خزر چكيده :

در اين طرح كليه ژرم پلاستها موجود و وارد شده از خارج جهت تهيه لاينهاي نرعقيم با روش بكراس به مدت چهار نسل استفاده مي شوند و از طرفي با سلف كردن ارقام هيبريدوتت كراس آنها براي توليد رستورر اقدام مي شود. تا كنون با طرح قبلي كه به انجام رسيده حدود 15 و نگهدارنده و 4 رستورر توليد شده است و بالاينهاي فوق الذكر 60 در دست توليد است. با اجراي اين طرح اميد است وابستگي به وادرات بذر هيبريد مرتفع گردد .

 

2- مطالعه پايداري عملكرد ارقام پيشرفته بهاره كلزا در اقليم سواحل خزر چكيده :

اين طرح در قالب طرح بلوكهاي كاملا تصادفي در 4 تكرار و 16 رقم اجراء شده هركرت داراي 6 خط 5 متري به فواصل 20 سانتيمتري كشت شده است. هدف از اجراي اين طرح مقايسة دقيقتر ارقامش كه از آزمايش هاي سالهاي گذشته انتخاب شده و مقايسه عكس العمل آنها در مقايسه با شاهد معمول منطقه ميباشد .

 

3- بررسي عملكرد و صفات زراعي ژنوتيپهاي جديد بهاره كلزا در مناطق سواحل خزر:

چكيده : اين طرح در قالب بلوكهاي كامل تصادفي در چهار تكرار و 14 رقم اجراء شده است . هدف از اجراي اين طرح مقايسه ارقام وادراتي كه براي اولين بار در كشور كشت مي شوند با ارقام معمول منطقه مي باشند. پس از اجراي اين طرح با توجه به زودرسي و عملكرد، ارقام جديد براي آزمايشهاي چند سال و چند مكان براي بررسي دقيق تر انتخاب مي شوند.

 

4- بررسي امكان ايجاد لاينهاي موتانت متحمل به شوري كلزا:

در اين طرح در رقم RGSOO3 و ساري گل با دو دوز مختلف اشعه تيمار شده در سال اول در كلاردشت تكثير شده و در سالهاي زراعي جاري در ايستگاه شوري ( انبار الوم) اين استان تحت بررسي مي باشند .

 

 

عناوين طرح هاي به زراعي :

 

1- بررسي تاثير آرايش كاشت و مقايسه عملكرد دانه كلزا و گندم در تناوب با يكديگر

اين طرح به منظور بررسي اثرات متناوب كاشت گندم بهد از كلزا و كلزا بعد از گندم و همچنين تاثير آليش بر ميزان عملكرد اين دو محصول مورد ارزيابي قرار ميگيرد .

 

2- تاثير تاريخ كاشت و فاصلة رديف بر عملكرد و اجراي عملكرد ارقام جديد كلزا

اين طرح به منظور تاثير تاريخ كاشت و فاصله رديف بر عملكرد و اجزاي عملكرد ارقام RGSOO3 و hyola 420 مورد ارزيابي قرار ميگيرد .

 

 

 

 

بخش ذرت ايستگاه تحقيقاتي گرگان :

در اين بخش تمركز عمدة تحقيقات روي ذرت مي باشد در عين حال بر روي ديگر گياهان نيز تحقيقاتي به عمل مي آيد كه عبارتند از :

سورگوم، شبدر، ذرت علوفه اي ، ذرت شيرين و ...

 

مسئولين اين بخش :

مهندس مختار پور، مهندس صابري، مهندس بزي و آقاي حيدري

 

طرح ها بخش ذرت :

  1. بررسي و تعيين مناسبترين آرايش كاشت و تراكم بر عملكرد دانه و علوفه هيبريد سينگل كراس 704

 

اهداف طرح:

تعيين مناسبترين آرايش كاشت مطلوب و اثرات متقابل اين دو فاكتور ، بطور كلي تعيين الگوي صحيح كشت به منظور استفاده بهينه از عوامل محيطي در جهت حصول عملكرد بالا .

 

روش تحقيق:

آزمايش ذرت دانه اي با چهار سطح تراكم ( 55 ، 65 ، 75 و 85 هزار بوته در هكتار) و دو سطح آرايش كاشت در چهار تكرار اجراء مي شود . آزمايش ذرت علوفه اي نيزبه همين شكل صورت مي گيرد فاصلة بين تكرارها 2 متر و تعداد تيمار در هر تكرار برابر 8 تيمار است . طول خطوط كاشت در هر تيمار 6 متر و فاصلة خطوط افقي ( اصلي) در هر تيمار 75 سانتي متر است . فاصلة بوته ها در تراكم هاي مختلف و آرايش ها متفاوت است . زمين مورد نظر در اواخر خرداد با شخم آماده مي گردد واقدام به كود پاشي و سمپاشي مي شود . سپس ديسك زده و با فاروئر فاروهايي به فاصله 75 سانتي متر ايجاد مي شود هر تيمار در 4 خط كشت شده و در هر چاله 2 تا 3 بذر ، پس از رسيدن به مرحلة 3 الي 4 برگي تنگ مي شوند و در هر كپه يا چاله يك بوته باقي مي ماند . مقدار كود دهي بر اساس توصيه هاي آزمايشگاه خاك شناسي و تمام عمليات ماشين آلات در تمام تيمارها يكسان است . يادداشت برداريها براي هر كرت جداگانه انجام مي شود . برداشت و محاسبات آماري از دو خط وسط هر تيمار انجام و همزمان با برداشت بوته شمارش مي شود .

 

در پايان هر سال تجزيه واريانس داده ها با استفاده از آزمون F و نرم افزار MSTAT-C انجام گرديده و مقايسه تيمارها از طريق آزمون چند دامنه اي دانكن در سطوح 1% و 5% انجام خواهد شد وپس از تهيه گزارش ساليانه در پايان دو سال تجزيه مركب داده ها صورت مي گيرد و نتايج در قالب گزارش نهايي ارائه خواهد شد .

 

2. طرح بررسي اثر آرايش كاشت و تراكم بر عملكرد ذرت شيرين

مجري طرح : مهندس علي رضا صابري

 

اهداف طرح :اهداف و تلاش همه جانبه محققان براي افزايش كمي و كيفي وحصول از طريق بررسي و اجراي روشهاي به نژادي، به زراعي صورت مي گيرد .

 

لازم به ذكر است كه روش تحقق و ديگر جزئيات مشابه به طرح بررسي و تعيين مناسبترين آرايش كاشت و تراكم بر عملكرد دانه و علوفه هيبريد سينگل كراس 704 مي باشد .

 

3. توليد لاين ايزوله پدري A-679ذرت

در اين طرح 13 لاين مادري با يك پدر مشترك بصورت دو خط پدري و چهار خط مادري كاشته مي شود كه در زمان هايي كه امكان خود گشتي است لاين مادري را دگر گشن مي كنيم .اين يك طرح ملي است كه توسط مركز تحقيقاتي كرج پيشنهاد شده و در تمام ايستگاه تحقيقاتي كه برروي ذرت كار ميكنند اجراء خواهد شد . مسئول اين طرح در ايستگاه تحقيقاتي گرگان مهندس مساوات است .

 

4. توليد هيبريدهاي جديد سورگوم علوفه اي و ارزيابي مقدماتي آنها

در اين طرح كشت به صورت خطي مي باشد و هدف توليد بذر هيبريد مي باشد . از آنجا كه دانشمندان مشاهده كردند كه بچه هايي كه حاصل ازدواج هاي غير فاميلي هستند داراي هوش و سلامت بالاتري هستند و از طرفي بچه هايي كه در اثر ازدواج هاي فاميلي بدنيا مي آيند در مواردي داراي معلوليتها و مشكلاتي هستند به اين فكر افتادند كه از تلاقي غير فاميلي در گياهان استفاده كنند اين امر منجر به توليد بذرهاي هيبريد شد .

 

در اين طرح هدف توليد 160 لاين مي باشد . 4 لاين پدري و 40 لاين مادري تا بتوانيم نسل F1 را در 160 لاين هيبريد بكاريم و انتخاب را در بين آنها انجام دهيم .

40 خط مادري 16 خط پدري

 

در مرحلة بعد از توليد لاين با عملكرد و مقاومت مطلوب كه از اكثر جهات از رقم منطقه بهتر باشد بايد آن را تكثير كنيم و در اختيار زارعين قرار دهيم . براي اين امر ابتدا بايد والد پدري و مادري را بصورت خودگشن جداگانه توليد كنيم و در مزرعة توليد بذر هيبريد بصورت 3 خط مادري را خط پدري بكاريم ، كه خط هاي لاين مادري همگي عقيم هستند تا فقط گرده هاي لاين هاي پدري را فقط بپذيرند . بين خطوط 75 سانتي متر فاصله وجود دارد و بين بذر هر خط 5 تا 6 سانتي متر . لازم به ذكر است كه مجري اين طرح مهندس مختارپور مي باشد .

 

 

 

 

بخش غلات ايستگاه تحقيقاتي گرگان :

 

مسئولين و محققين اين بخش عبارتند از :

مهندس مهدي كلا ته، مهندس سيد علي محمد آبرودي ، مهندس حبيب الله سوقي

 

طرح لاينهاي جديد گندم نان در دشت تكثير و معرفي در استان گلستان

 

محققين اين طرح آقايان :

دكتر عباسعلي نورنيا ، مهدي كلاته ، سيد علي محمد آبرودي ، حبيب الله سوقي مي باشند .

 

در روز مزرعه گندم ابتدا دكتر نوري نيا مطالبي را در مورد برخورد با شوري شرح دادند : ايشان راه حل برخورد با شوري را ايجاد زهكش و انتخاب و اصلاح گياهان سازگار با مناطق شور برشمردند. هم اكنون 1200 لاين جو در رابطه با مقاومت به شوري در مراكز عراقي محله زابل و مركز ملي يزد در حال بررسي هستند . 1500 هكتار اراضي شور در كل كشور قرار دارند كه ميتوانند نقش مهمي را در كشاورزي ايران ايفا كنند . يكي ديگر از مواردي كه مورد بازديد قرار گرفت جوي بدون پوشينه مورد بحث قرار گرفت . جوهاي بدون پوشينه داراي كشت بالايي در آمريكا و كانادا دارد . جوي بدون پوشينه داراي درصد فيبر كمتر انرژي بيشتري دارد و از اسيد آمينه بالايي برخوردار است كه تركيبات مواد غذايي آن شبيه به بذر ذرت است . در اين صورت استفاده از آن مي تواند جايگزين ذرت شود .

 

در سال زراعي 83-1382 مقدار 9 لاين گندم بهاره با منشاء CIMMYT كه از آزمايشات ERWYT 79 و ERWYT 80 گزينش يافته بودند .

 

 

شرايط زارعين استان گلستان در سه ناحيه :

1- كلاله ( سه راهي پشيكر ) با متوسط بارندگي ساليانه 45 ميليمتر و خاك لومي واقع در 150 كيلومتري شرق گرگان .

2- گنبد ( روستاي حاجي قوشان ) با متوسط بارندگي ساليانه 400 ميلي متر و خاك لي و تنش گرماي آخر فصل واقع در 20 كيلو متري شمال گنبد .

3- آق قلا ( روستاي انبارالوم ) با متوسط بارندگي ساليانه 300 ميلي متر و خاك لوحي رسي و تنش گرماي آخر فصل واقع در 40 كيلو متري شمال گرگان به همراه رقم شاهد تجاري منطقه( تجن ) كشت و مورد مطالعه قرار گرفتند .

 

- مقايسه ميانگين عملكرد لاينها در سه منطقه مورد بررسي نيز نشان داد كه لاين هاي N-80-4 ،N-80-19 و N-80-6 به ترتيب با 4426 ، 4335 ، 3728 كيلوگرم در هكتار نسبت به ميانگين رقم شاهد ( تجن با 3629 كيلوگرم در هكتار ) از افزايش عملكرد برابر با 797 ، 706 و 99 كيلوگرم در هكتار برخوردار بودند. همچنين اين لاينها به لحاظ واكنش نسبت به بيماريها در مقايسه با رقم تجن نسبي بهترين برخوردار بودند ، لذا مي توانند بعنوان ارقام جديدي براي منطقه معرفي مي گردند .

 

- وضعيت لاين N-80-19 با پيگيري SW8.9.3064/STAR

مطالعات انجام شده در مناطق كلاله ، گنبد و انبارالوم نشان داد كه لاين N-80-19 ضمن برخورداري از افزايش عملكرد به ميزان 1048 ، 414 و 655 كيلوگرم در هكتار در مناطق مذكور، نسبت به بيماريهايي همچون زنگ زرد ، فوزاريم سنبله وسپتوريوز يرگ نيز در مقايسه با رقم تجن از تحمل نسبي مطلوبي برخوردار بوده است .

 

- وضعيت لاين N-80-7با پيگيريHD2206/HOKL/RU1/6/CMHFO...

بررسي هاي انجام شده نشان داد كه لاين N-80-7 در مناطق گنبد و انبارالوم به ترتيب از افزايش عملكردي برابر با 1767 و 931 كيلوگرم در هكتار در مقايسه با شاهد تجن برخوردار بوده است ولي در منطقه كلاله توليد محصول اين لاين در حد شاهد بود . به لحاظ بيماريها نيز اين لاين در مقايسه با رقم تجن تحمل نسبي خوبي داشت .

 

- وضعيت لاين N-80-6 با پيگيري LUAOI4/V 76323/3/...

لاين N-80-6در منطقهكلاله به ميزان 591 كيلوگرم در هكتار معادل 4/20 بيش از رقم شاهد تجن محصول توليد نمود در حاليكه عملكرد آن در مناطق انبارالوم و كلاله در حد شاهد تجن بود . همچنين مقايسه عملكرد لاينهاي N-80-6 و N-80-7 و N-80-19 در شرايط تكثيريهاي ايستگاه گرگان نيز مويد وجود پتانسيل بالاي آنها به ترتيب با 5821 ، 5348 و 5892 كيلوگرم در هكتار بود كه در مقايسه با شاهد تجن در شرايط مديريت زراعي مطلوب به ترتيب از افزايش عملكردي برابر با 18 ، 8 و 19 درصد برخوردار بوده اند .

 

 

طرح هاي به نژادي گندم نان در سال 1384 :

 

مجريان : مهندس كلاته ، مهندس آبرودي ، مهندس سوقي .

 

1- بررسي ارقام ولاينهاي گندم در بلوك هاي دورگ گيري و ارزيابي نسل f1 ( ويژة برنامة به نژادي ساحل خزري )

 

2- بررسي و انتخاب در توده هاي در حال تفكيك نان و آزمايش مقايسة عملكرد مقدماتي .

 

3-ارزيابي و مقايسه لاينها و ارقام گندم نان بهاره در آزمايش هاي بين الملي مشاهده اي و مقايسه عملكرد در اقليم گرم و مرطوب شمال .

 

4-بررسي لاينهاي اميد بخش گندم نان در آزمايش هاي يكنواخت سراسري (ERWYT ) ساحل خزر (N-82 ) .

 

5-بررسي لاينهاي اميد بخش گندم نان در آزمايش هاي يكنواخت سراسري (ERWYT ) ساحل خزر (N-83 ) .

 

6-بررسي سازگاري و پايداري عملكرد ارقام گندم نان در آزمايشات يكنواخت سراسري مناطق گرمسير ديم (82 ) .

 

7-بررسي سازگاري و پايداري عملكرد ارقام گندم نان در آزمايشات يكنواخت سراسري مناطق گرمسير ديم (83 ) .

 

8-بررسي و مقايسه عملكرد دانه لاين هاي جديد گندم نان در شرايط آبي مزارع زارعين استان گلستان .

 

9-بررسي صفات كمي و كيفي گندم هاي نان در آزمايشات مقايسه عملكرد مقدماتي يكنواخت اقليم گرم شمال ( PRWYT ) .

 

10 - بررسي صفات كمي و كيفي گندم هاي نان در آزمايشات مقايسه عملكرد پيشرفته يكنواخت اقليم گرم شمال ( ARWYT ) .

 

11 - بررسي اثر مقدار و روش مصرف خاكي و محصول پاشي كود اوره بر عملكرد كمي وكيفي لاينهاي اميد بخش گندم .

 

12-بررسي سازگاري لاينهاي گندم در آزمايش هاي يكنواخت سراسري در شرايط تنش شوري .

 

 

بخش بيمارهاي ايستگاه تحقيقاتي گرگان

 

محققين بخش بيماريها عبارتند از :

مهندس دهقان ، مهندس كيا ، مهندس نظري .

 

محققين بخش بيماري‌هاي غلات، ارقامي را كه آزمايشات بخش بهنژادي غلاترا با نتايج خوبي طي كرده‌اند، را مورد آزمايش قرار مي‌دهند. بدين معني، در صورتي كه رقمي در آزمايشات اصلاحي ويژگي‌هاي خوبي دارد، آيا اين رقم به بيماري‌هاي موجود در منطقه و يا مناطق مورد نظر هم مقاومت دارد يا نه؟ به عبارتي ديگر، در صورتي يك رقم مي‌تواند آزاد به طي كردن آزمايشات بخش بيماري‌هاي غلات هم باشد، زيرا ممكن است رقمي با دارا بودن ويژگي‌هاي بالاي عملكرد،‌ قادر به مقاومت به بيماري‌هاي منطقه نبوده و پس از قرار گرفتن در شرايط طبيعي در مواجه شدن با بيماري‌هاي منطقه، حتي در بعضي مواقع قادر به طي كردن همان سال زراعي نباشد.

 

به همين جهت در ايستگاه تحقيقي گرگان، اين وظيفه بر عهده محققين بخش بيماري‌هاي غلات است كه اين محققين بطور آگاهانه و عمدي، گياهان را با عوامل بيماري‌زا، بيمار مي‌كنند و ميزان مقاومت آن را مي‌سنجند. در واقع، بخش بيماري‌هاي غلات را مي‌توان بخش پاياني روند اصلاح بذر غلات دانست كه حاصل تلاش ساليان محققين در بخش‌هاي مختلف در اين بخش، نمود پيدا مي‌كند.

 

 

 

 

 

 

 

 

از جمله طرح هاي مهم در اين بخش مي توان به :

1. بررسي و ارزيابي مقاومت ژنوتيپ هاي پيشرفته گندم مناطق هم اقليم نسبت به بيماري زنگ قهوه اي

 

محققين: محمد علي دهقان ‏، عبدالرحيم نظري

 

چكيده :

زنگ قهوه اي يا برگي ( Brown rust or Left rust ) يكي از مهمترين بيماريهاي گندم مي باشد. درايران خسارت بيماري زنگ قهوه اي گندم بعد از زنگ زرد در درجه دوم اهميت مي باشد و درتمام كشور شيوع دارد. اين قارچ داراي نژادهاي فيزيولوژيكي مختلف است. كه در طي زمان با تغيير ويرولانس در عامل بيماري قادر به آلوده سازي ارقام متفاوت مي باشد. كشاورز در مقابل اين بيماري هزينه نمي كند و همچنين استفاده از كنترل شيميايي علاوه بر ايجاد نژادهاي جديد اين زنگ مشكل زيست محيطي ايجاد مي كند. بيماري زنگ قهوه اي يا زنگ برگ با عامل Puccinia recondite f. sp . tritici مي باشد.

 

ميانگين خسارت اين زنگ در جهان در شرايط معمولي 10 تا 15 درصد است. در حالي كه خسارت آن در صورت بروز بيماري قبل از گلدهي بسيار چشمگير و قابل توجه خواهد بود. بيشترين خسارت بيماري زماني خواهد بود كه آلودگي قبل از ظهور خوشه اتفاق بيفتد.

 

از آنجايي كه يكي از اساسي ترين روش كنترل اين بيماري استفاده از ارقام مقاوم و يافتن منابع مقاومت مي باشد توليد و استفاده از ارقام مقاوم اين بيماري مي تواند موجب كاهش هزينه توليد و افزايش محصول گردد و به همين منظور در سال 1379 تعداد 266 ژنوتيپ از ارقام و لاينهاي پيشرفته گندم در شرايط مزرعه اي در دو خط يك متري بر روي يك پشته و پس از تلقيح مصنوعي در اسفند و فروردين ماه يادداشت برداري از واكنش هر يك از لاين ها نسبت به بيماري با استفاده از روش تغيير يافته انجام شد.

 

علائم بيماري :

در مراحل اوليه بصورت ظهور نقاط ريز و رنگ پريده است كه بصورت پراكنده روي پهنك برگ ظاهر شده و پس از مدتي جوش هاي ريز حاوي اسپور قارچ عامل بيماري ( اردوسپور ها ) در اين نقاط توليد مي شوند. رنگ اين جوش ها قهوه اي روشن كه به مرور به قهوه اي تيره تغيير رنگ مي دهد. پوستولها به غير از پهنك برگ روي لما و پلئا نيز ظاهر مي شود و اين اندام ها را آلوده مي نمايد. در اواخر فصل نامساعد شدن شرايط محيطي براي عامل تيماري مرحله آخر سيكل زندگي قارچ يعني مرحله تليا (Telia ) است كه شامل توليد جوش هاي سياه رنگ مي باشد.

 

2. دستيابي به منابع مقاومت در ارقام پيشرفته گندم نسبت به بيماري پلاست سپتوريايي برگ گندم

 

محققين : عبدالرحيم نظري ، محمد علي دهقان

 

چكيده :

بيماري سپتوريوز گندم از بيماريهاي مهم گندم به شمار مي رود ، كه ساليانه خسارات فراواني به محصول گندم وارد مي آورد. دو سپتوريوز مهم در گندم شناخته شده است :

 

1. سپتوريوز برگ گندم

2. بلاچ گلوم و برگ

 

علائم بيماري :

 

بصورت ظهور لكه هاي رنگ پريده و كلروز در متن برگ سبز كه در مراحل اوليه بصورت طولي در حدود 1 سانتي متر و به دور رگبرگ محدود مي شود كه در اكثر مواقع در همان مراحل اوليه پكنيدهاي تيره رنگ ريز كه با چشم غير مسلح قابل رويت هستند به تعداد زياد روي اين لكه ها تشكيل خواهند شد. به مرور زمان با پيشرفت بيماري و پيوستن لكه ها كل برگ نكروز منهدم خواهد شد. عامل بيماري قارچ سپتوريا تريسي است.

 

 

عناوين طرح هايي كه در بخش تحقيقاتي واحد بياريهاي غلات در سال 1384 در حال انجام شدن است :

 

1-ارزيابي عكس العمل ژنوتيپهاي گندم خزانه هاي بين الملي آزمايشات مقايسه عملكرد مقدماتي و پيشرفته و ژنوتيپ هاي اميد بخش به بيماريهاي فوزاريوم سنبله گندم

2-ارزيابي تكميلي ژنوتيپ هاي انتخابي گندم نان از نظر مقاومت به بيماري فوزاريوم سنبله گندم و بررسي خصوصيات كمي و كيفي آنها

3-بررسي ژنوتيپ هاي يكنواخت سازگاري گندم هاي اميد بخش هم اقليم ERWYT-83 و ARWYT از نظر مقاومت به بيماري سفيدك سطحي گندم در مرحله گياهچه اي و گياه كامل

4-ازريابي واكنش لاينهاي گندم در آزمايش هاي مقايسه عملكرد مقدماتي و پيشرفته دانه بخش يكنواخت اقليم گرم و مرطوب شمال نسبت به بيماري زنگ زرد

5-ارزيابي لاينهاي پيشرفته گندم ديم نسبت به بيماري زنگ قهوه اي در شرايط گلخانه و مزرعه

6- ارزيابي لاينهاي پيشرفته گندم ديم نسبت به بيماري زنگ زرد در شرايط گلخانه و مزرعه

7-مطالعه تغييرات فاكتورهاي بيماريزا زنگ زرد گندم با كاشت خزانه

8-بررسي فاكتورهاي بيماريزا سفيدك سطحي جو با كشت trap nursery در مناطق مختلف كشور

9-بررسي منابع مقومت به سفيدك سطحي جو بومي بانك ژن به منظور تعيين والد مقاوم

10-بررسي عكس العمل لاينهاي گندم در مقداري از خزانه هاي مواد بين الملي نسبت به بيماري گندم زرد گندم

11-ارزيابي لاين هاي گندم دوره دوم بهاره نسبت به بيماري زنگ زرد

 


مبلغ قابل پرداخت 14,580 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۵ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 544

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما