مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 3505
  • بازدید دیروز : 2122
  • بازدید کل : 13100940

222- گزارش از پالایشگاه بندر عباس21ص


222- گزارش از پالایشگاه بندر عباس21ص

1-مقدمه

قبل از آنكه به نقاط ضعف سيستم حفاظتي پالايشگاه بندرعباس بتفكيك سطوح ولتاژي و نواحي حفاظتي آنان بپردازيم، بهتر است كه لا اقل يكي از حوادث اتفاق افتاده در مجتمع را با استفاده از ابزار شبيه سازي و با توجه به تمامي اطلاعات شبكه برق رساني پياده شده بررسي و مرور نمائيم. زيرا بسياري از نقاط ضعف شبكه هاي حفاظتي با مرور حوادث قبلي مشخص تر مي گردند. ضمناً صحت نتايج شبيه سازي و اطلاعات ورودي به اثبات مي رسد. بدين منظور حادثة اتصالي در سركابل خط 20KV ورودي به پست SS04 در ساعت 02:24:03 روز 25 Jul 2004 در زير مورد بررسي قرار مي گيرد.

 

2-گزارش حادثه

كپي برگه هاي گزارش حادثه كه توسط مهندسي برق پالايشگاه در تاريخ 7/4/83 صادر گرديده است در ضميمة 1 آورده شده است.

 

3-شبيه سازي حادثه

شبيه سازي حادثه توسط مدول Frequency Dynamic كه از مدول T/S يا پايداري گذراي نرم افزار پاشا نشأت مي گيرد صورت گرفته است.

 

3-1-شرائط شبكه

شبكة برق رساني پالايشگاه بندرعباس با درنظرگيري معادل شبكة سرتاسري ايران در سطوح ولتاژي 230KV، 63KV، 20KV، 11KV، 1KV و 380 ولت بصورتي كه در داياگرام تك خطي شماره 0101-1 آمده است جهت انجام محاسبات مورد استفاده قرار گرفته است.

جدول شماره I تعداد عناصر پياده سازي شده را در دياگرام تك خطي مذكور و همچنين در نواحي LMC، LAP و LEP نشلان مي دهد. در سطح 380 ولت از تكنيك معادل سازي جهت درنظرگيري رفتار نواحي فوق استفاده گرديده است. بنابراين شبكة اصلي در حال شبيه سازي داراي 1390 باس بار يا گره مي باشد.

بانك اطلاعاتي مودر استفاده در گزارش 0201-1 ارائه گرديده است. شرائط تنظيم حدود 2700 عدد وسايل حفاظتي كه در شبيه سازي حاضر نقش خود را ايفا نموده اند در گزارش 0202-2 آورده شده است. مابقي وسائل حفاظتي (حدود 5460 عدد) شامل فيوزها و رله هاي حرارتي در سطح 380 ولت، به علت انجام عمليات معادل سازي در شبيه سازي موجود نقشي را ايفا نمي نمايند مگر اينكه بزرگترين فيلر خروجي هر قسمت با فيوز و رله حرارتي مربوطه در دياگرام اصلي شبكه جايگذاري شده است و اين وسايل در شبيه سازي حاضر نقش پيدا مي نمايند.

 

3-2-شرايط شبكه قبل از اتصالي

شرائط بارگذاري شبكه قبل از حادثه بعلت حجم وسيع آن و نيز به علت موجود نبودن دستگاههاي اتوماتيك كه بر تمامي شبكه نظارت داشته باشند (سيستمهاي SCADA) معلوم نمي باشد.

 

3-2-1-تخمين شرايط بارگذاري قبل از حادثه

همانطوري كه متذكر شديم، شرائط بارگذاري قبل از حادثه موجود نيست، بنابراين جريان خروجي از پستهاي 20KV و همچنين توان توليدي ژنراتورها ملاك بارگذاري قبل از حادثه قرار گرفته است.

الف-توان توليدي ژنراتورها از روي گزارشات ركورد شده مشخص مي گردد.

ب-جريان هاي خروجي پست SS00 در قسمت 20KV قبل از حادثه در دست نبوده است و از مقادير جريان خروجي پس از حادثه و بارگيري واحدها كه توسط اين مشاور برداشت گرديد استفاده شده است. اين مقادير در فايل PALDISP1.CSV قرار داده شده اند.

ج-نرم افزار پاشا به مدولي بنام تخمين حالت شبكه برق رساني پالايشگاه مجهز گرديد. اين مدول از روي جريانهاي خروجي 20KW بارگذاري مجتمع را در هر پست تخمين مي زند.

 

پيشنها مشاور شماره 1: ضروريست كه جريانهاي خروجي 20KV هر نيم يا يك ساعت به يك بار برروي جداولي ثبت و منعكس گردد. بعنوان نمونه جدول شماره 2 به ضميمه مي باشد.

 

د-جهت انطباق توان توليدي ژنراتورهاي G28001A و G28001C كه به عنوان Slack عمل مي نمايند بارگذاري تخميني با ضريب 0.81 تصحيح گرديد و فايل PALA175 HADESEH 04 در نرم افزار پاشا مهيا گشت.

 

3-3-شرائط رله ها و وسايل حفاظتي

تمامي رله ها، فيوزها، ‌MCCBها و كانتكتورهائي كه بر سااس جريان فاز عمل مي نمايند در شبيه سازي درنظر گرفته شده اند. رله هاي HIGHSET خطوط Tie Line كه مابين باس بارهاي 00HSW01A، B، C قرار گرفته اند (به علت وابستگيشان به رله هاي خروجي خطوط 20KV كه در نرم افزار پياده سازي نشده است) بصورت دستي از مدار خارج شدند.

رله هاي Under Frequency و Under Voltage كه به حدود 1700 عدد خط موجود دستور خروج با توجه به وابستگيشان و تنظيم هاي تعريف شده مي‌دهند همگي در شبيه سازي حاضر نقش خود را ايفا مي نمايند.

 

4-3-شرايط اتصالي

يك اتصال كوتاه تك فاز با در زمان 0+ و يك اتصال كوتاه دوفاز با در زمان 0.78 ثانيه و يكئ اتصال كوتاه سه فاز در زمان 0.84 ثانيه در جانكشن روي خط ارتباطي مابين باس بارهاي 00HSW01B به 04HSW01B در نزديكي باس بار 04HSW01B قرار داده شده است بطوري كه هر اتصالي، اتصالي قبلي را حذف مي نمايد. دليل پيادهس ازي اتصال كوتاه هاي متعدد در بخش 6-3 توضيح داده شده است.

 

5-3-سوئيچينگ هاي ديگر

الف- ژنراتور G28001B در زمان حادثه از مدار خارج بوده است.

ب-ژنراتور بخاري در زمان 2.1 ثانيه توسط دژنكتور 20KV واقع در طرف 20KV روي ترانس آن به خارج سوئيچ مي گردد.

ج-خطوط ارتباطي زير به علت عمل رله هاي زمين به خارج سوئيچ مي شوند.

1-ج) خط ارتباطي مابين 00HSW01A به 02HSW01A بخاطر عمل رله زمين در زمان 0.375 ثانيه به خارج سوئيچ مي شود. رله مذكور بخاطر شرايط بهره برداري شبكه كه يك ژنراتور در باس بار 00HSW01A قرار دارد و سه ژنراتور در باس بار 00HSW01B قرار گرفته است، مقدار 15 آمپر جريان اوليه را تحت زاويه 1520 (جدول شماره III) بعلت وجود جريان گردابي در خطوط 20KV منتهي به پست SS02 كه ناشي از وجود خازنهاي C0 در خطوط مذكور مي باشد ديده و دستور قطع صادر مي نمايد.

جدول شماره III با استفاده از مدول Protection نرم افزار پاشا كه رله هاي زمين را نيز در شرايط اتصالي شبيه سازي مي نمايد بدست آمده است.

 

ضعف رلياژ شماره 1: عملكرد رله زمين خط ارتباطي 00HSW01A به 02HSW01A در پست SS02 ناشي از ضعف رلياژ سيستم در اين حالت از بهره برداري مي باشد. گرچه مقدار جريان بسيار حدي است ولي وقوع آن در شبيه سازي اين حادثه انجام شده است. اين رله با توجه به تنظيم خود جريان بيشتر از 10A را در زمان 0.3 ثانيه قطع مي نمايد.

 

2-ج) خط ارتباطي مابين 04HSW01A و 04HSW01B در زمان 0.78 ثانيه بعلت عمل رله زمين موجود در اين خط به خارج سوئيچ شده است. اين رله در زمان 0.6 ثانيه عمل مي نمايد و قرار است دژنكتور آن در زمان 0.675 ثانيه عمل قطع را انجام دهد. ويل به علت وجود پديده ازدياد ولتاژ گذرا كه در شب حادثه به كرات بدان اشاره مي شود، دژنكتور در حين عمل قطع Restrike نموده است و بنابراين زمان قطع خط را به زمان 0.78 ثانيه افزايش داده است.

 

د-رله زمين خط مابين 00HSW01B و 04HSW01B واقع در ورودي پست SS04 به علت خارج بودن رنج CT آن در خحالت جهت دار، اتصالي تك فاز پشت سر خود را نمي بيند و درنتيجه اين خط در شبيه سازي به خارج سوئيچ نشده است.

 

4-3-شبيه سازي و شرح حادثه

از روي قرائن موجود، مشخصاً يك اتصال كوتاه تك فاز در سركابل خط 20KV ارتباط مابين باس بارهاي 00HSW01B و 04HSW01B اتفاق افتاده است. اولين رله اي كه اين اتصالي را مي بيند و دستور قطع صادر مي كند، رله زمين خط ارتباطي باس بار 04HSW01A و 04HSW01B مي باشد، كه در زمان 600 ميلي ثانيه پس از وقوع حادثه دستور قطع صادر مي نمايد. دژنكتور خط مذكور قرار است اين خط را در زمان 675 ميلي ثانيه قطع نمايد ولي به علت وقوع پديده گذراي سريع و ازدياد ولتاژ و درنتيجه خامشو نشدن قوس در زمان 0.78 ثانيه خط را قطع مي نمايد. (رجوع گردد به جدول شماره III خروجي نرم افزار پاشا). البته قبل از قطع اين خط همانظوري كه در ضعف رلياژ (شماره 1) آمده است يكي از خطور 20KV ارتباطي مابين پست SS00 و پست SS02 نيز در زمان 375 ميلي ثانيه از مدار خارج شده است.

با توجه به مطالبي كه عرض شد قطع نمودن اين خط و همچنين وجود اضافه ولتاژ ماندگار به مقدار 1.739<176.750 و 1.770<116.670 در فازهاي B و C باعث ايجاد اتصالي دو فاز مابين فازهاي B و C با جريان عبوري 15.253KA از نقطه اتصالي در مقايسه با جريان عبوري تك فاز قبلي كه 774A بوده است مي گردد كه در لحظة اول باعث خاموش شدن قوس اتصالي تك فاز مي شود (پديدة افت ولتاژ) و سپس اتصالي تبديل به اتصال كوتاه سه فاز مي شود. (به علت وجود ازدياد ولتاژ و شرايط مناسب براي اتصال كوتاه 3 فاز)

ماجرائي كه در بالا آند باعث مي گردد كه اتصالي تك فاز اوليه در زمان 0.84 ثانيه (زمان شبيه سازي) تبديل به اتصال كوتاه سه فاز گردد و در نتيجه رلة زمين موجود در پست SS00 واقع در خط ارتباطي مابين 00HSW01B و 04HSW01B كه برروي 900 ميلي ثانيه تنظيم شده است، در زمان 780 ميلي ثانيه Reset گرديده و ديگر دستور قطع صادر نمي نمايد.

 

در پست SS00 واقع در خط ارتباطي مابين 00HSW01B و 04HSW01B كه برروي 900ميلي ثانيه تنظيم شده است، در زمان 780 ميلي ثانيه ريست گرديده و ديگر دستور قطع صادر نمي نمايد.

از اين پس ماجراهاي زير با استفاده از شبيه سازي در نرم افزار پاشا حادث مي گردد.

 

1-4-3-خط مابين 00HSW01B و 07HSW01B در زمان 0.8883 ثانيه بخاطر عمل رلة جريان زياد واقع در پست SS07 خارج مي گردد.

 

ضعف رلياژ شماره 4: اين رله در اثر اتصال كوتاه دو فاز در باس بار 04HSW01B و عدم تنظيم صحيح زاويه MTA براي اتصال خارج از ناحيه خود عمل مي نمايد. طراحان مجتمع اتصال كوتاههاي دو فاز را مورد بررسي قرار ندادهد اند. جدول شماره IV خروجي مدول Protection نرم افزار پاشا را براي اتصال دوفاز در باس بار 04HSW01B در حاليكه خط Tie پست SS04 باز است نشان مي دهد. رلة مشابه در پست SS08 نيز اتصالي دوفاز را مي بيند ولي قبل از عمل اين رله اتصالي به اتصال كوتاه سه فاز تبديل شده است.

مقدار جريان كشيده شده 0.12P.U. الي 0.58P.U.

زمان عملكرد: از زمان 0.78 ثانيه الي 0.883 ثانيه

2-4-3-ترانس واحد HIRBOD در زمان 1.3198 ثانيه بخاطر عمل رلة جريان زياد وابسته به ولتاژ خارج مي گردد.

 

ضعف رلياژ شمارة 5: رله O/C موجود برروي خط HIRBOD به GH بعلت عدم تنظيم صحيح عمل مي نمايد (جدول شماره V عملكرد اين رله را دربر دارد).

اگر اين رله عمل نمي نمود، با رسم منحني توان خروجي ژنراتور HIRBOD به اين نتيجه مي رسيم كه رله حداقل توان خروجي FORWARD ژنراتور مذكور كه برروي PL

 

ضعف رلياژ شماره 6: تنظيم PL< در ژنراتور چهارم

 

ضعف بهره برداري شماره 1: در صورتيكه تقسيم توان مابين ژنراتورهاي موجود قبل از حادثه اختلاف فاحشي در زمان بهره برداري نمي داشت رلة PL< ژنراتور چهارم عمل نمي كرد. گزارش قبل از حادثه مقدار بار اتوليه ژنراتور مذكور در زمان حادثه را به مقدار حدودي 4MW و 2MVAR نشان مي دهد. بنابراين اين ژنراتور در زمان حادثه با كاهش توان خروجي به مدت 0.5 ثانيه مواجه مي گردد كه باعث عمل رلة PL< مي شود. به هر حال در حادثة در حال بررسي قبل از عمل اين رله، رلة O/C عمل نموده است.

 

3-4-3-در زمان 1.33 ثانيه موتورهاي زير بخاطر عمل رلة U/V موجود در پست 10HSW01B از مدار خارج مي گردند.

 

ضعف رلياژ شمارة 7: رلة U/V موجود در پست 10 عملكردي برروي 0.5 ثانيه دارد و در نتيجه تقريباً در كلية اتصال كوتاه هاي سه فاز، پست SS10 توسط رله هاي U/V خارج مي گردد. همانطوريكه در بحث گزارش شمارة 0205 خواهيم ديد، طراح براي نجات مابقي موتورهاي مجتمع مجبور به خارج نمودن موتورهاي پست SS10 مي باشد و اگر فلسفة طراح دنبال گردد، اين مسئله جزء ضعف هاي رلياژ محسوب نمي گردد.

 

4-4-3-در زمان 1.355 ثانيه رلة U/V پست 10 كه برروي 0.9P.U. و زمان 0.5 ثانيه تنظيم است، تمامي ترانسهاي 1A، 2A، 1B، 2B، 2C و 2D اين پست را از مدار خارج مي نمايد.

 

ضعف رلياژ شمارة 8: در گزارش شمارة 0205 مي بينيم كه طراح مجبور به خارج نمودن اين پست از مدار بريا نجات ساير موتورها مي باشد.

 

5-4-3-در زمان 1.38 ثانيه رله هاي U/V پستهاي 00MSW01A و 00MSW01B عمل نموده و موتورهاي مربوطه را از مدار خارج مي نمايد. در همين زمان رله U/V روي پست 10MSW01A بعلت بي برق بودن اين پست موتورهاي زير را از مدار خارج مي نمايد.

 

6-4-3-در زمان 1.505 خط 00HSW01B به 02HSW01B بعلت عملكرد Highset از مدار خارج مي گردد. از زمان قطع اتصالي الي اين زمان موتورهاي موجود در پست SS02 كه فقط با يك خط 20KV تغذيه مي شوند، جريان استارت شدن خود را دريافت مي كنند و باعث عملكرد اين رله مي شوند. جريان كشيده شده 9P.U. در زمان 1.0 ثانيه 3P.U. در زمان 1.01 ثانيه و 1.5P.U. الي 0.5P.U. در زمان 1.01 تا 1.505 ثانيه مي باشد.

 

ضعف رلياژ شماره 10: جريان دريافتي موتورها پس از قطع اتصالي كه تقريباً برابر مجموع جريان استارت تمامي موتورهاي موجود در اين پست مي باشد، توسط طراحان مجتمع درنظر گرفته نشده است. رجوع شود به فصل 14 جزوه آموزشي بحث MOTOR RECOVERY FROM FAULT.

 

7-4-3-در زمان 1.505 ثانيه خط مابين 00HSW01B و نقطة اتصالي در پست SS04 بخاطر عملكرد رلة Highset مكوجود در پست SS00 از مدار خارج مي گردد و اتصالي رفع مي شود.

 

اين رله در مدت 650 ميلي ثانيه عمل مي نمايد كه كار خود را با توجه به اينكه اتصالي دوفاز در زمان 0.87 ثانيه روي داده است با درنظرگيري زمان عملكرد دژنكتور كه 75 ميلي ثانيه مي باشد به خوبي انجام داده است. در طول اين مدت رلة مذكور جرياني مابين 30P.U. الي 20P.U. را ديده است.

 

8-4-3-در زمان 1.88 ثانيه رلة U/V موجود در پست هاي 02، 03، 04 و 09 عمل نموده و مدارات مربوطهخ كه ليست آن در زير آمده است را از مدار خارج مي نمايد.

 

ضعف رلياژ شماره 11: عملكرد رله U/V در كلية پستهاي مذكور احتمالاً به علت ضعف مسئلة MOTOR RECOVERY FROM FAULT ناشي گرديده است كه بحث آن در گزارش تنظيم رله ها تنظيم خواهد شد. بدين صورت به نظر نمي رسد كه عملكرد رلة U/V بخاطر طولاني شدن زمان اتصالي باشد، چرا اينكه اتصالي سه فاز به موقع قطع شده است و امكان كاهش زمان تنظيم رلة عمل كننده بعيد به نظر مي رسد. در هر /حال اين بحث در گزارش تنظيم رله ها مي بايد دنبال گردد.

 

9-4-3-در زمان 1.9783 ترانس 04HTX01B بخاطر عملكرد رلة O/C عمل مي نمايد. عملكرد اين رله بخاطر نوسانات موتوري ناشي از خروج پست 04 مي باشد.

 

10-4-3-در زمان 2.1 ثانيه ترانس واحد بخاري از مدار خارج مي گردد. دليل اين امر هنوز در شبيه سازي بدست نيامده است. طبق گزارش مسئولين محترم مهندسي برق پالايشگاه رلة LOCK OUT اين ژنراتور را از مدار خارج نموده است. احتمال مي رود كه عملكرد اين رله بخاطر تغييرات شديد ناشي از خروج بار و درنتيجه تغيير شديد جريان ميدان در AVR با توجه به دبل بودن آن بوده است.

 

ضعف ژنراتور شماره 1: احتمالاً AVR واحد بخاري داراي نوسانات كنترلي مي باشد كه در اثر تنظيم Gain زياد ايجاد مي شود. در هر حال عيب وارد در چهارچوب پروژة حاضر نمي باشد.

 

11-4-3-در زمان 2.355 عملكرد رلة U/V در پست SS00 برروي باس بارهاي 00HSW01A و 00HSW01B و 00HSW01C تمامي خطوط خروجي از اين پست ها را از مدار خارج مي نمايد. بعلت عملكرد اين رله در شبيه سازي تمامي خطوط قطع گرديده اند (رلة U/V تمامي خطوط را خارج مي نمايد) و درنتيجه آن ژنراتور G28001A و G28001C فقط بار داخلي خود مجموعاً 1.8MW را تغذيه مي نمايد. در ريكوردرها اين مقدار 12MW است كه نشان مي دهد كه چند خط قطع نشده اند.

احتمالاً رلة U/V موجود در پست C عمل نكرده است. كه در صورتي كه اين موضوع در شبيه سازي درنظر گرفته شود و از عملكرد رلة U/V موجود در پست C جلوگيري گردد، توانهاي خروجي ژنراتورها بعد از حادثه تقريباً درست مي باشد.

 

12-4-3-در زمان 2.38 ثانيه ترانس 25PB01 به 25ME009 به خاطر عملكرد رلة U/V از مدار خارج مي گردد. عملكرد اين رله به خاطر خروج پست SS02 مي باشد.

پس از طي حوادث بالا در حالي كه ژنراتورهاي G28001A و G28001C در مدار باقي مانده اند و حدود 28MW بار از مجموع 40MW قطع شده است شبكه به حالت ماندگار جديد خود مي رسد.

منحني تغييرات بعضي از متغيرهاي شبكه در دياگرامهاي ضميمة اين گزارش جهت روشن تر شدن موضوع آورده شده است.

 

4-نقاط ضعف شبكه

اولين نقطة ضعفي كه در شبكة پالايشگاه مشاهده مي گردد، وجود اضافه ولتاژ در اثر اتصال كوتاه تك فاز در شبكة 20KV مي باشد. مدول اتصال كوتاه نرم افزار پاشا مقدار اين اضافه ولتاژ را در حالت ماندگار (بدون هيچ عمل سوئيچينگ و يا هيچ رزونانسي) در فازهاي b و c به مقدار 1.77P.U. و 1.74P.U. گزارش مي نمايد. ايجاد اضافه ولتاژ در دو صورت ديگر نيز امكان پذير است.

الف-وجود ازدياد ولتاژ گذرا در صورت قطع بعضي از خطوط به وقوع مي پيوندد.

ب-ازدياد ولتاژ گذرا ناشي از وجود يك يا چند خط داريا فركانس رزونانس مي باشد.

همگي اين ازدياد ولتاژهاي ناشي از عدم زمين كردن صحيح نقطة نول در شبكة 20KV مجتمع مي باشد. كپي Recommendation مؤسسة IEEE در مورد شبكه هايي كه ولتاژ پايين تر از 15KV دارند به ضميمه آمده است. در مجتمع هنگامي كه چهار ژنراتور در مدار باشند از محاسبات اتصال كوتاه مقدار R0eq برابر 1.12P.U. و مقدار X0eq برابر منهاي 0.14P.U. است. بنابراين مقدار R0=1.14P.U. و مقدار XC0 برابر 9.1P.U. محاسبه مي گردد. مقدار X2eq نيز برابر مي باشد. با توجه به اين موضوع پيشنهاد مؤسسة IEEE رعايت گرديده است، اما ولتاژ شبكه 20KV مي باشدكه خارج از موضوع بحث استاندار فوق مي باشد. اما بدترين نوع ازدياد ولتاژ هنگامي است كه اتصالي تكفاز در يك شبكة زمين نشده باز گردد كه بنا به مرجع (كتاب Greenwood) حدود 3.4P.U. است. بنابراين مي توان حدس زد كه ازدياد ولتاژ گذرا نيز وجود دارد گرچه موضوع مي‌بايد توسط شبيه سازي گذراي سريع دقيقاً مورد بررسي قرار گيرد.

(نويسنده معتقد است كه طرح اصلي چنين مجتمعي در سطح ولتاژي 13.8KV بوده است. اما جهت هماهنگ سازي طرح قبلي Tender ارسالي مبتني بر استفاده از سطح ولتاژي 20KV، طرح توزيع توان در سطح ولتاژ 20KV پياده‌سازي شده است. اما مسئلة چگونگي زمين كردن نقطة نول احتمالاً رعايت نگرديده است. به هر حال اين فقط يك فرضيه مي باشد و در گزارش حاضر قابل اثبات نمي باشد)

اما آنچه كه در مجتمع مسلم شده است اين است كه پس از بازنمودن اتصالي تك فاز اين اتصالي به اتصالي دوفاز و سپس به سه فاز تبديل مي گردد. در حادثه اي كه شرح آن رفت اين چنين بوده است و همچنين حادثة مورخ
26/11/82 كه قطع اتصالي نهايتاً به توسط رلة U/V موجود برروي باس بار 63K.V صورت گرفته است تأييدكننده اين نتيجه گيري مي باشد كه اتصال كوتاه‌هاي تك فاز خصوصاً بعد از عمل سوئيچينگ به اتصال كوتاه سه فاز تبديل مي شوند.

تحت چنين شرايطي رله هاي زمين موجود در خطوط 20KV نمي توانند كار خود را به خوبي انجام دهد. در حادثه اي كه شرح آن در اين گزارش آمده است، در صورتي كه اتصالي تك فاز ادامه داشت رلة زمين موجود در پست 00HSW01B اين اتصالي را قطع مي نمود و با شبيه سازي مشخص است كه بجز نقطة ضعف رلياژ شماره 1 (قطع خط 00HSW01A به 02HSW01A) كه به راحتي نيز قابل حل است خروجهاي زير را مي داشتيم:

الف-خروج ترانس 04HTX01D به خاطر عملكرد رلة ازدياد جريان ناشي از ضعف رلياژ شمارة 10 در زمان 1.67 ثانيه.

ب-خروج ترانس 04HTX02B كه باس بار 04LSW02B را تغذيه مي نمايد ناشي از ضعف رلياژ شماره 10 در زمان 2.49 ثانيه.

ج-خروج ترانس 04HTX02F به خاطر عملكرد رلة ازدياد جريان ناشي از ضعف رلياژ شمارة 10 در زمان 2.49 ثانيه.

د- خروج ترانس 04HTX02B به خاطر عملكرد رلة ازدياد جريان ناشي از ضعف رلياژ شمارة 10 در زمان 2.57 ثانيه.

هـ -خروج ترانس‌هاي 03A، 02F و ... بخاطر عملكرد رله U/V در پست SS04

و- خروج خط 04HDX03A به 04LEP01A به خاطر عملكرد رلة U/V در زمان 4.06 ثانيه

و پس از خروجهاي بالا شبكه به فركانس 50HZ برمي گردد. نقاط ضعفي كه در بالا آمد و جلوگيري از حوادث بعد از اتصالي براحتي قابل انجام مي باشد.

 

5-نقاط ضعف وسايل قطع كننده

تعداد 1463 وسيلة قطع كننده كه فقط در شبكة اصلي پالايشگاه ترسيم شده اند بتوسط مدول CB Checking نرم افزار پاشا تست گرديدند. اين مدول انواع اتصالي ها را در نقاط حساس شبكه جهت تست وسايل قطع كننده درنظر مي‌گيرد. گزارش شمارة 0204-0 خلاصه اي از گزارش خروجي نرم افزار مي‌باشد.

ذكر نكات ذير در مورد اين گزارش ضروري است:

الف-شبكه در ماكزيمم حد اتصالي در شرايط زير

-5 ژنراتور كه در نزديكي به ماكزيمم توان توليدي خود كار مي نمايند (مجموعاً 120MW) درحالي كه كليد خط ارتباطي مابين 00HSW02 و 00HSW01C قطع مي باشد يعني به شبكه سرتاسري متصل نمي باشند.

-4 ژنراتور در ماتكزيمم توان توليدي خود كار مي نمايند درحالي كه به شبكه سرتاسري متصل نمي باشند.

-5 ژنراتور كه به شبكة سرتاسري متصل هستند و مجموعاً حدود 140MW بار را تغذيه مي نمايند.

قرار گرفته است.

ب-وظيفة دژنكتور جهت قطع (Break Duty) براي زمان اتصالي كه به مدت زمان قطع دژنكتور (زمان فرمان رلة سريع درنظر گرفته شده است) تحت تست بوده است و وظيفة وصل (Make Duty) براي زمان 10msec مي باشد.

ج-براي فيوزها وظيفة قطع و همچنين براي آناني كه داراي Minimum Breaking Current هستند، وظيفة قطع جريانهيا باللاتر از اين مقدار نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

د-براي كنتاكتورهايي كه به فيوز مجهز هستند وظيفة قطع و وصل جداگانه درنظر گرفته شده است. مسلماً وظيفة وصل است كه براي اين وسايل مهم مي باشد.

هـ- وسايلي كه درصد قدرت قطع آنان با رنگ قرمز نشان داده شده است قاعدتاً مي بايد تعويض گردند اين در حالي است كه ستينگ رله و زمان عملكرد رله ها طبق استاندارد سريع درنظر گرفته شود. همچنين درنظر بگيريم كه بدترين شرايط اتصالي هنگامي كه ماكزيمم بارگذاري در شبكه قرارداده شود به وجود مي آيد.

1- با توجه به گزارش 0204-0 در سطح 20KV اكثر دژنكتورهاي 20KV قدرت قطع مناسبي را حتي هنگامي كه شبكة سرتاسري به شبكة داخلي متصل مي‌باشد از خود نشان مي دهند. بجز دژنكتورهاي موجود در پست Depo كه از نوع ABB و با قدرت قطع 415MVA درنظر گرفته شده اند. اين دژنكتورها با حدود ماكزيمم 20% بالاتر از وظيفة قطع خود كه اكثراً در صورت اتصالي LLG به وقوع مي پيوندد مواجه مي شوند.

2-اكثر دژنكتورهاي 20KV كه در پست SS00 قرار دارند داراي قدرت وصل (Make Duty) ضروري براي عملكرد در شرايطي كه از 5 ژنراتور استفاده شود، نمي باشد. اين در حالي است كه توان مصرفي 120MW باشد. در صورتي كه توان مصرفي به 40% اين مقدار يعني حدود 48MW برسد محاسبات نشان مي دهد كه دژنكتورها قدرت وصل لازم را دارا مي باشند. با توجه به اين نكته كه قدرت وصل و قطع دژنكتور بستگي به توان مصرفي و خصوصاً توان راكتيو كشيده شده از ژنراتورها و شرايط شبكه دارد، و با توجه به مخارج بسيار بالاي تعويض دژنكتورها پيشنهاد مي شود كه:

پيشنهاد مشاور شماره 2: با توجه به وجود نرم افزار پاشا، مي توان در شرايط بهره برداري مختلف، قدرت وصل دژنكتورها را تحت تست نرم افزاري قرار داد، در صورتي كه خارج از رنج باشند، دستور وصل توسط بهره برداران صادر نگردد.


مبلغ قابل پرداخت 12,960 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۶ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 445

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما