مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 690
  • بازدید دیروز : 1990
  • بازدید کل : 13096003

228- گزارش کار آموزی کامپیوتر - شرکت مخابرات 54 ص


228- گزارش کار آموزی کامپیوتر - شرکت مخابرات  54 ص

گزارش کار آموزی

 

 

 

مکان: شرکت مخابرات استان گلستان

 

موضوع: آشنایی با شبکه GSM و WLL

 

 

فهرست : صفحه

فصل اول : آشنایی با مکان کارآموزی 1

آشنایی با مخابرات وتاریخچه آن 2

تاریخچه شرکت مخابرات استان گلستان 4

ساختار شرکت مخابرات استان 4

محصولات تولیدی 6

فرآیند تولیدی خدماتی 6

 

فصل دوم: ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز 7

اداره نگهداری و پشتیبانی فنی wllوسیستمهای access 8

آشنایی با سوئیچ 9

سوئیچ مخابراتی چیست 9

انواع سوئیچ مخابراتی از بدو تاسیس 11

تاریخچه و مروری در روند تکامل تدریجی سوئیچهای 11

مروری برتکامل تدریجی سوئیچهای مخابرات بسته ای 13

سوئیچهای نرم افزاری 15

نقطه پایانی سوئیچهای سخت افزاری 16

آشنایی با موبایل 17

ارتباط رادیویی سیار 17

تاریخچه مخابرات سیار 17

تاریخ وقایع مهم در امر مخابرات سیار 17

سیستم های سیار در جهان 18

سلول 19

انواع آنتنها 19

نسبت C/I در سیستمهای سلولی 19

شبکه GSM 20

ساختار جغرافیایی شبکه 21

ناحیه تحت پوشش شبکه 22

کانالها 23

روشن شدن واحد سیار 28

تقاضای ثبت نام 28

فراخوانی 28

تقاضا برای برقراری مکالمه 28

بررسی ساختار شبکه GSM 29

موقعیت رشته کامپیوتر در واحد صنعتی با بررسی جزئیات سازمانی کامپیوتر در مرکز wll 31

آشنایی با WLL 32 GSM 33

چارت سازمانی مرکز WLL 36

فلوچارت وظایف پرسنل نگهداری WLL 37

شرح انجام کار 38

شرح وظایف پرسنل کشیک BSS 39

شرح وظایف پرسنل کشیک NSS 39

بررسی عملکرد سیستم 44

تهیه گزارشات ترافیکی 45

امور جاري 46

امورآينده 46

تکنیک هایی که توسط رشته کامپیوتر در واحد صنعتی(مرکز wll) به کار می رود: 47

فصل سوم : آزمون آموخته ها ، نتایج و پیشنهادات : 48

نتیجه گیری 49

فرم گزارش پیشرفت کار آموزی یک 50

فرم گزارش پیشرفت کار آموزی دو 51

فرم گزارش پیشرفت کار آموزی سه 52

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه و تشکر

بحث معرفي ICT به عنوان محرك اصلي و عامل توسعه در تمام بخش ها موضوعي نيست كه اخيرا صاحب نظران به آن رسيده باشند اما تكرار آن در واقع نشان از اهميت و جريان پوياي اين مضمون دارد. به هر حال اين رويكرد گريز ناپذير در تمامي عرصه ها نمود يافته و پرداخت مناسب آن در قالب محتوايي و سخت افزاري از سویي و قانونمندي آن از سوي ديگر يك بايد روشن و واضح است.

عدالت گستري ، مهرورزي ، خدمت رساني و پيشرفت وتعالي كشور چهار اصلي است كه برنامه دولت بر پايه آنها پايه ريزي شده است و حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات با توجه به توانمندي هاي بالقوه خود در تحقق چهار اصل فوق مي تواند به نمادي از خودباوري ملت ايران تبديل شود.

فناوري اطلاعات و ارتباطات با توليد حافظه هاي IC و ديسكت و CD و ايجاد پايگاه داده اي عظيم در شبكه هاي اطلاعات و كاربرد وسيع آن در جوامع مي تواند باعث صرفه جويي هزاران تن كاغذ شود . فناوري ارتباطات و اطلاعات در ساير زمينه ها هم مي تواند جايگزين مناسبي باشد بشرط آنكه دولتمداران، برنامه ريزان ، مديران و همه افراد جوامع با همتي بلند و بينشي فراگير ، سيستم فعلي را بسرعت تغيير دهند و براي تحقق اين مهم هر چه سريعتر ايجاد بزرگراههاي اطلاعاتي را در صدر برنامه هاي كشور قرار دهند و به موازات آن كارهاي توجيهي وآموزشي نيز صورت گيرد.

در كشورما بهره وري از فناوري ارتباطات هنوز فراگير نشده ومتاسفانه زيانهاي ناشي از آن نيز بالا است. اميد است شركت مخابرات ايران در زمينه فراهم سازي بستر مناسب اطلاعاتي و ديگر سازمانها در جهت آموزش و گسترش فرهنگ استفاده از ارتباطات قدمهاي بلند و اساسي بردارند.

با تشکر از استاد ارجمند جناب آقای مهندس برومند وکلیه همکاران مرکز wll و برادر عزیزم که در یادگیری و جمع آوری این مطالب مرا یاری نموده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول:

 

 

آشنایی کلی با مکان کارآموزی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آشنایی بامخابرات وتاریخچه آن:

مخابرات درواقع مبادله اخبارواطلاعات وتصویرودیتا توسط علائم قراردادی وسمعی وبصری والکتریکی ازمحلی به محل بعدی می باشد.

ایرانیان نخستین مللی بودند که از چندهزار سال قبل ازمخابرات تلگرافی بااستفاده از دودوشعله درسال1101قبل ازهجرت درتصرف آتن جهت ارسا ل اخبارازآن استفاده شد.

تلگراف وموس : درسال 1844اولین ارتباط تلگرافی بین واشنگتن وبا لتیموبه وسیله جریان الکتریکی درسیم مخابره شد.درایران این کاردرسال1238صورت گرفت. در سال1255علی خان فخرالدوله نخستین وزیرانتخاب شد و باعث شد تا خطوط تلگرافی درایران گسترش یابدکه مهمترین آنها خط ارتباطی آلمان-روسیه-ایران-هندبوده است.

پیدایش تلفن:مخترع تلفن الکساندرگراهام بل بودکه درسال1876درشهربوستون مرکز تلفن 21مشترکه راه اندازی کرد.

اولین باردرایران بین سالهای 65 -1264شمسی ارتباط تلفنی بین راه آهن تهران- ری انجام شد.

درگرگان درسال1344مخابرات گرگان با2000شماره به صورت خودکارF6 نصب شد.درحالیکه قبل ازآن به صورت هندلی بود.

درآبان1352به مناسبت تاج گذاری شاهSTD (مرکزبین شهری خودکار)بین شیراز- تهران-اصفهان راه اندازی شد.

درسال 1374با توجه به گسترش فعا لیت های مخابراتی وتوسعه روزافزون صنعت مخابرات درکشوروپیروی ازسیاست تمرکززدایی دراجرای ماده 7 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران تشکیل شرکتهای مخابرات استانی پیشنهاد شد ودرتاریخ 1/11/74باتصویب اساسنامه شرکتهای مخابرات استانها درکمسیون مشترک اموراداری وامورپست وتلگراف و تلفن ونیرودرمجلس شورای اسلامی این هد ف محقق و در تاریخ11/11/74توسط مقام ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

مخابرات درتوسعه جامعه نقش بسیارمهمی دارد.میزان سرمایه گذاری درامرمخابرات درکشورهای مختلف متفاوت است وبستگی به سایر خدمات ازجمله حمل ونقل ودیگر صنایع دارد.مسائل زیادی ازجمله محدودیت های سیاسی واقتصادی درتوسعه شبکه های مخابراتی تاثیربسزایی دارد.باتوجه به اینکه طرحهای توسعه اقتصادی کشورهای مختلف یکسان نیست.لذا طرح های توسعه مخابراتی آنها نیزبا هم متفاوت است.

عموما شبکه های مخابرات برسه بخش عمومی وخصوصی وویژه تقسیم می شوند:

1) شبکه های عمومی مانند شبکه های عمومی تلفنی یا شبکه های دیتا و شبکه های موبایل و...که تمام

2

مشترکین به آنها دسترسی دارد.

2) شبکه های خصوصی مانند شبکه های نیروی انتظامی یا شبکه های تلفنی شرکت نفت و...که فقط مشترکین این نوع شبکه ها به آن دسترسی دارند.البته این نوع شبکه ها می توانند به شبکه های عمومی متصل شوند.

3) شبکه های ویژه که وظایف خاصی را برعهده دارند ومشترکین به آنها دسترسی ندارند مانند شبکه های مدیریت.

با توجه به افزا یش روزبه روزارتباطا ت لذا ازاین نظردرزمینه های اقتصادی و آموزشی و فرهنگی و نظامی روز به روز افزایش می یابد.

الف) نظامی: نقش ارتباطات در تحقیقات فضایی وامنیت دفاعی وکامپیوتری بسیار فراوان است.

ب) فرهنگی: القای فرهنگ توسط وسائل ارتباط جمعی ورادیووتلویزیون وماهواره ونیزتفاهم ووحدت افراد جامعه وعکس آن می تواند دربرداشته باشد.

ج) اقتصادی: جهش اقتصادی وتجارت وامکان ارتباطات درزمان کوتاه واستفاده از فناوری مخابرات اهمیت فراوانی دارد.

د) آموزشی: القای مسائل آموزشی توسط رادیو وتلویزیون درپیشرفت دانش.

ارسال یا مخابره اخبارطی دو مرحله انجام می گیرد:

الف) مرحله تولید یا اطلاعات:

هر موج اطلاعات جهت ارسال از یک نقطه به نقطه ای دیگر احتیاج به سیستم های مخابراتی داردکه بتواندجریان وجهت یا...رابه واضحی تبدیل ودرطرف دیگر عکس آن راانجام دهد.

ب) مرحله انتقال خبریا انتقال:

انتقال جریان وپالسهای الکتریکی پس ازعمل به وسیله سیمهایی ازیک نقطه به نقطه ای دیگررامرحله انتقال گویند که به روش های بدون سیم یا رادیوئی و انتقال سیمی انجام می شود.در محیط انتقال رادیوئی ازسیستمهای مایکرویووآنتنهای مخابراتی و ماهواره ای استفاده می شود.ولی درشبکه سیمی ازکابلهای مسی یا فولادی وفیبرنوری و کابلهای کواکسیال وموج برهای فلزی استفاده می شود.

 

 

 

 

 

3

تاریخچه شرکت مخابرات استان گلستان:

به استناد قانون تاسیس پس ازمنفک شدن استان گلستان درتاریخ 1/1/77 ازاستان مازندران به مرکزیت شهرستان گرگان شرکت مخابرات گلستان فعالیت رسمی خودرا از تاریخ 26/2/ 77 آغاز نمود. اکنون دارای دومرکزمایکرویو(گرگان وگنبد) ومرکزسوئیچ بین شهری ویک مرکزموبایل واداره دیتا و...می باشد.

 

ساختار شرکت مخابرات استان :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

شرکت مخابرات وابسته به وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات است وبراساس یک تقسیم بندی مخابرات شامل:

1- مدیرعامل واعضای هیئت مدیره(ستادی)

2- معاونت مالی

3- معاونت توسعه ومهندسی

4- معاونت نگهداری وبهره برداری

معاونت مالی شامل قسمت های زیرمی باشد:

1) مدیریت مالی واداری

2) مدیریت تدارکاتی ونبروی انسانی

معاونت توسعه ومهندسی شامل قسمتهای زیرمی باشد:

1) مدیریت توسعه ومهندسی

2) مدیریت طرح ونظارت

مدیریت توسعه ومهندسی خود نیزشامل سوئیچ شهری، کابل راه دورو...می باشد.

مدیریت طرح ونظارت شامل نظارت وطرح می باشد.

معاونت نگهداری وبهره برداری شامل قسمتهای زیرمی باشد:

1) مدیریت راه دور

2) مدیریت ارتباط شهری

مدیریت راه دورشامل مایکرویووSTD ومدیریت ارتباطات شهری شامل شبکه کابل

وWll-Access وسوئیچ می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

محصولات تولیدی:

شامل data وmobile وwll وfix وbackbone (زیرساخت)می باشد.

ارائه خدمات فنی-مهندسی و ارتباطی و فناوری اطلاعات نظیر تلفن ثابت ، تلفن سیار ، فاکس ، دیتا و اینترنت و سایر خطوط ویژه نظیر Hotline و Lessline و خطوط مایکرویو که علاوه بر کار انتقال تلفن راه دور را بر عهده دارد جهت انتقال سیگنالهای تلویزیونی صدا و سیما نیز کاربرد دارد و علاوه بر این ایجاد بستر ارتباطی برای تجارت الکترونیک ، دولت الکترونیک ، دهکده الکترونیک و خطوط ارتباطی بین بانکها و سایر شرکت های دولتی و خصوصی و ... را عهده دار می باشد.

شرح مختصری از فرایند تولید خدماتی:

بین چندین شرکت مناقصه انجام می شود.شرکتی که در مناقصه برنده می شود جنس ازآن خریداری می شود.توسعه ومهندسی آن را نصب وراه اندازی می کند.سپس آزمایش تحویل می شود وبه نگهداری تحویل داده می شود ونگهداری خدمات را به مردم ارائه می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

فصل دوم:

 

 

 

ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته کارآموزی


اداره نگهداری و پشتیبانی فنی WLL و سیستمهای ACCESS

این مرکزبا مشترکین سر و کار ندارد بلکه از طریق نامه هایی که از مراکز شهرستانها فرستاده می شود پاسخ می دهند.من به عنوان کارآموز در این مرکز کارهایی از قبیل قطع تلفن هایی که باید قطع می شدند،وصل مجدد تلفن ها،تعریف سیم کارت های سوخته،Update دیتا شیت، دادن pincode و puk به مشترکین وتست مراکز که آیا قعطی دارند یا خیردر مرکز مورد نظر مشغول به کار بودم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

آشنایی با سوئیچ

سوئیچ مخابراتی چیست؟

دستگاهی است که کارمسیریابی ومسیردهی راانجام می دهد ووظیفه ثبت charging وارائه سرویس های مختلف اعم از انتظار مکالمه –نمایشگر شماره تلفن و...به عهده سوئیچ می باشد.

سوئیچ های تلفن ثابت ازدونوع آنالوگ و دیجیتال می باشد که سرویس های ذکرشده درسوئیچهای دیجیتال قابل ارائه می باشد.

وقتی شماره گیری می کنیم سوئیچ شماره های گرفته شده راتجزیه و تحلیل می کند ومسیرآن راتشخیص می دهد.مثلا اینکه شماره گرفته شده داخل شهری است یا بین شهری یا بین المللی است و مسیررابه مرکز بعدی که هر کدام وظیفه خاصی به عهده دارند راواگذار می کند.

مرکزتلفن یا مرکزسوئیچ:

سوئیچ درزبان انگلیسی به معنای قطع و وصل کردن می باشد.این کلمه درصنایع مختلف ازجمله خودرو سازی و راه آهن و...کاربرد دارد.کارسوئیچ درمخابرات راه یابی و بسترسازی است.این کار قبلا توسط اپراتورانجام می شد و محل کاراپراتور دراداره یا office می بود.پس ازاختراع سوئیچ توسط استروجرواژه exchange جایگزین office شد..

درسال 1889آلمون استروجربا مطالعه حرکات دست تلفنچی ها وسیله ای ساخت تا همان کارتلفنچی ها را بطورخودکارانجام دهد.اوهمان سال ایده خودرابه ثبت رساندو درسال1892موفق شد تاازنخستین سوئیچ خودکارجهانی بهره برداری کند.به این ترتیب نخستین نسل سوئیچهای مداری که به نام سوئیچهای استروجرمعروف میباشند به بهره برداری رسید .

باراه اندازی نخستین سوئیچ خودکارمراکز تلفن به اصطلاح انگلیسی زبانان هم عصراستروجر(( بدون تلفنچی )) نام گرفت ودرعوض مهندسین مخابرات وتکنسین ها دیگرنه برای برقراری ارتباط بلکه به منظورتعمیرونگه داری جای آنها راگرفتند.

درزبان فارسی کلمه مرکزبه جای سوئیچ center,xchange,office مورداستفاده قرارگرفت.معمولا برای مراکزشهری xchange وبرای مراکزبین شهری وبین المللی center اطلاق می شود.

 

Tx :terminal xchange (مرکز نهایی)

کلیه مراکز تلفنی روستا و شهرغیرازگرگان و گنبد که خودمراکز pc می باشندودر مخابرات مركزتلفن را txگويند.

9

Lx :local xchange (مرکزمحلی)

به سوئیچ های مراکزگرگان و گنبد گفته می شود.سوئيچهايي كه داخل شهر pc واقع شده lx, ما بقي را tx گويند.

Pc : primary center (مركزاوليه)

به مشتركين مستقيم سرويس نمي دهد.مثلا pc گرگان به مراكزغرب استان وpc گنبد به مراكزشرق استان سرويس مي دهند. Pc ها ارتباط راه دوررا برقرارميكنند.

Sc : secondary center (مركزثانويه)

تفاوتشان با pc اين است كه مقدارlevel آنها بالاتراست.

Isc :international switching center (مركزبين المللي)

Ltx : local transmission xchange

Ltx ها سوئيچ ها ي واسط مي باشند كه بين مراكزtx,pc قراردارند.

Wll : wire less local loop

درwll سيكل ارتباطي طولاني است.شبكه wll ازطراحي شبكه سلولي استفاده مي كند.

 

 

تهران گرگان مراکزتلفن روستا-شهر

 

 

 

 

 

بابل

 

 

بین الملل

 

تهران

 

 

 

 

10

انواع سوئيچ مخابراتي ازبدوتاسيس:

الف) سوئيچ الكترومكانيكي:ابتدايي ترين سوئيچ كه فرم مكانيكي والمان مكانيكي درآن لحاظ شده وبه نوع Emd معروف بود والان دراستان ازآن استفاده نمي كنيم.

ب) سوئيچ الكترومكانيكي:تقريبا منسوخ شدند مانند xp100,xp1000, ...در حال حاضر در استان استفاده نمي شود.

ج) سوئيچ ديجيتال :كليه سوئيچهاي استان از اين نوع مي باشد .

د) سوئيچ هاي Soft switch

سوئيچ هاي ديجيتال يا مداري نسبت به سوئيچ هاي Soft switch سرعتشان بالاتر بوده چون عمل سوئيچينگ ندارند و مسير بين مبدا و مقصد گارانتي شده است.

يك سوئيچ از 4 قسمت تقسيم شده است:

1- پورت ها (مشتركين –ترانك ها (كانالها))

پورتها به مشتركين و ترانكها سرويس مي دهند.

ترانكها :تعداد ارتباطي كه يك سوئيچ با سوئيچ ديگر وصل مي كند .

2- تجهيزات سوئيچينگ :

يكسري Ic هستند كه براي برقراري ارتباط بايد عمل سوئيچينگ انجام مي شود.

3- تجهيزات كنترلي :كليه عمليات كنترل سيستم (فرمان قطع و وصل مكالمه و رله زنگ را عمليات كنترلي گويند .)

4- تجهيزات جانبي :مثل كامپيوتر-Alarm panel .

تاريخچه و مروري برروند تكامل تدريجي سوئيچهاي مداري:

الف)پيشينه اختراع اولين سوئيچ مداري:

درسال 1867 ميلادي اختراع تلگراف صوتي كه برروي جاي خودبه نام تلفن قرار داد توسط گراهام بل اختراع گرديد.وي درسا ل 1878 ميلادي شركتي به نام بل رابه ثبت رساند ونخستين مركز سوئيچ جهان رادرشهرنيوهاون احداث كرد.درهمين سال همكاربل به نام واتسون سيستم زنگ تلفن را اختراع كرد.

درسال1881 مهندسي ازكاركنان شركت بل به نام جان کارتی مداردوسیمه خط مشترک رااختراع کرد.به یاری این اختراع دیگرنیازی نبودکه کاربران برای برقراری یک ارتباط تلفنی شخصا به مرکزمراجعه نمایند.بلکه برخورداری آنها ازیک حلقه محلی اولیه کافی بود تا قادرباشند هروقت که می خواهند به کارکنان مرکزتلفن متصل وتقاضای ارتباطی خود را از طریق ایشان برآورده کنند.پس ازاین

11

ماجراسیستم تلفنی استروجراختراع و جایگزین سیستم قدیمی ترگردید.

ب) سوئیچ کراسبار:نسل دوم سوئیچ مداری crossbar switch

در سال 1926 نسل دوم سوئیچهای مداری که نسبت به سوئیچهای استروجرتفاوتهای اساسی داشت به کمک میله های متقاطع و رله هایی که این میله های متقاطع رابه هم وصل می کرد یا ازهم جدا می کرد ساخته شد وبه بهره برداری رسید.

با تولید اقتصادی رله دردهه40 قرن بیستم تولیدانبوه وبهره برداری ازاین نوع سوئیچ به صورت تجاری به ویژه درامریکا رایج شد.اما باتولیدانواع و اقسام سوئیچهای استروجردرانگلیس وآلمان وبهینه سازی آن سوئیچ کراسبارنتوانست رقیب سرسختی برای سوئیچ استروجر شود.

ج) سوئیچ EMD :سوئیچ های مداری

شرکت زیمنس آلمان درآغازنیمه دوم قرن بیستم توانست با اعمال تغییرات اساسی در نوع حرکت سوئیچ استروجر که در واقع سوئیچی دو حرکته بود(عمودی و افقی) آن رابه سوئیچ تک حرکته یا به عبارت دیگر به حرکت چرخشی حول یک محور ثابت تبدیل کند.با این نوآوری ازحجم مراکز سوئیچ کم شده ومراکز تلفن به صورت اقتصادی تربه بهره برداری رسید.

د) سوئیچ کراسبونیت:سوئیچهای مداری

درزمان اختراع سوئیچهای کراسبارساخت و تولید انبوه رله آن قدرارزان نبود که بتوان به جای استفاده از آنها به عنوان کلید قطع و وصل میله از خود آنها درنقاط اتصال یعنی در ماتریس سوئیچینگ (switching matrix) مراکز تلفنی استفاده گردد. اما در دهه شصت قرن بیستم تولید و ساخت رله ها به قدری ارزان شد که نسل چهارم سوئیچهای مداری نیز به نام سوئیچ کراسبونیت به بازار آمد. تا این زمان سوئیچها تنها در شبکه ثابت مورد بهره برداری قرار می گرفتند. در دهه شصت قرن بیستم با پیدایش نخستین تلفن موبایل موسوم به improved mobile telephone system (IMTS) از سوئیچهای کراسبونیت در مراکز تلفن موبایل نیز استفاده شد.

و) سوئیچ SPC :نسل پنجم سوئیچهای مداری

دردهه هفتاد قرن بیستم نسل پنجم سوئیچهای مداری که مجهز به رایانه های دیجیتال بودند نوآوری شدند و نخستین رایانه دیجیتال به نام (( ادواک )) در سال 1925 میلادی ساخته شد.اما تا مدتها بکارگیری رایانه در مراکز تلفن اقتصادی نبود.برای اقتصادی شدن رایانه ها و ترانزیستوری شدن آنها و بهینه سازی حافظه آن بعلاوه ایجاد زمان مناسب برای برنامه نویسی و کنترل آنها ضروری بود. تا پیش از این کنترل برقراری ارتباط در دست کاربران تلفن بود. با رایانه ای شدن مرکز تلفن کنترل از دست کاربران تلفن خارج شد و به برنامه های ذخیره شده درون حافظه رایانه مرکز سوئیچ

12

سپرده شد.

ه) سوئیچهای تمام دیجیتال:نسل ششم سوئیچهای مداری

با موفقیت آمیز بودن تجربیات شرکت atst (نخستین شرکتی بود که از سوئیچهای spc بهره برداری کرد) اروپائیان نیز جرات کردند تا مراکز تلفن محلی خود را نیز رایانه ای بکنند. به این ترتیب در آغاز دهه هشتاد میلادی در صنعت تولید سوئیچ تلفنی تحولی عظیم در فن آوری سوئیچ آنالوگ به دیجیتال روی داد و در پی آن درعرصه شرکتهای عرضه کننده خدمات مخابراتی نیز مسئله ای به نام تعریف استراتژی گذر از شبکه های آنا لوگ به دیجیتال در مدتی معقول مطرح شد . نخستین نمونه از مراکز تلفن تمام دیجیتال از نوع پردازش متمرکز بودند. ولی به مرور زمان فن آوری غیر متمرکزجای آن را گرفت . از سوی دیگر مراکز تلفن پیشرفته تر برخی اجزای فیزیکی جای خود را به نرم افزازهای کارکردی دادند. بطوریکه بجز خط مشترک و شبکه های دسترسی که تا اوایل دهه نود صد در صد سخت افزاری و آنا لوگ باقی مانده بودند در بقیه شبکه نرم افزار سهم بیشتری را نسبت به سخت افزار بر عهده داشتند.

از اوایل دهه نود خط مشترک نیز به یاری فن آوری ISDN (شبکه دیجیتالی سرویس دهی یکپارچه) دیجیتالی شد.

مروری بر تکامل تدریجی سوئیچهای مخابرات بسته ای :

سوئیچهای بسته ای در مقابل مداری:.

درشبكه هاي مداري در هر ارتباط برقرار شده به تجهيزات گران قيمت شبكه در تمام زمان برقراري ارتباط در اختيار طرفين قرار دارد. چه آنها مفيد و اثر بخش از آنها استفاده كنند يا خير. لذا شبكه هاي اداري براي عملكرد بهينه در شلوغ ترين ساعات روز و پرترافيك ترين هفته و پر كار ترين فصل سال طراحي و اندازه گيري مي شوند.با اين وجود چون پيش بيني دقيق رفتار كاربران مهم است لذا طراحان مراكز تلفني به علت صرفه جويي كردن در هزينه هاي طراحي شبكه هاي مداري همواره عدم امكان برقراري صد در صد يعني از تقاضاي ارتباطي كاربران را در نظر مي گيرند.

اما پس از طراحي شبكه هاي مخابراتي و در حين بهره برداري به خاطر جلب رضايت كاربران بار ترافيكي شبكه همواره از سوي مديريت شبكه كنترل مي شود.

صف بسته اي:در اصطلاحاتي چون سوئيچ بسته اي و شبكه بسته اي يا در اصطلاح انگليسي packetswitched networke كاركرد اين نوع شبكه شبيه به كاركرد شبكه پستي است كه در آن هيچيك از تجهيزات شبكه به يك نفر يا به طرفين خواهان ارتباط تخصيص مي يابد بلكه از كليه منابع

 

13

شبكه به صورت تسهيمي (Shared ) استفاده مي شود. زيرا آنچه درون سوئيچ بسته اي و شبكه بسته اي وارد و جابجا و از آن خارج مي شود بسته هايي از اطلاعات است كه با نشانه هائي كه در خود يا بر خود حمل مي كنند به درستي راهيابي و به مقصد ارتباط فرستاده مي شود.


مبلغ قابل پرداخت 19,440 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۶ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 971

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما