مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1078
  • بازدید دیروز : 3594
  • بازدید کل : 13136669

199- کارآفرینی کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری58ص


199- کارآفرینی کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری58ص

موضوع

کارآفرینی کارخانه تولید دستگاه آبمیوه گیری

Juice making machine production pla

 

فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

خلاصه طرح :......... 5

فصل اول...... 6

شناخت محصول.......... 6

مقدمه :..... 7

اهداف اصلي در چهارچوب رشد و توسعه صنايع لوازم خانگي...... 7

كه عبارتند از :.... 8

بررسي اهداف بلند مدت پروژه :....9

تاريخچه توليد و وضعيت فعلي توليد كنندگان :...... 9

معرفي صنعت وارتباط با صنايع ديگر :.... 10

معرفي محصول توليدي....... 10

فصل دوم.......................................................................................................................................................................... 11

اطلاعات و ويژگي ها ي بازرگاني محصول..................................................................................................................... 11

موارد استفاده و مصرف كنندگان عمده محصول............................................................................................................ 12

تحليل محصول................................................................................................................................................................. 12

صادرات محصول............................................................................................................................................................. 16

صادرات محصول سه وجه بارز و حياتي در فعاليت اين صنعت دارد :......................................................................... 16

واردات محصول............................................................................................................................................................... 17

حجم جوازهاي تاسيس صادر شده ( موافقت هاي اصولي ).......................................................................................... 18

فصل سوم......................................................................................................................................................................... 20

شناخت و بررسي بازار.................................................................................................................................................... 20

بررسي توليدات داخلي گذشته و وضعيت توليد كنندگان.............................................................................................. 21

محاسبه حجم فعلي بازار و پيشبيني آن براي سالهاي آتي.............................................................................................. 22

بررسي واردات گذشته :.................................................................................................................................................. 24

محاسبه تقاضا.................................................................................................................................................................... 25

تعيين سهم بازار قابل كسب............................................................................................................................................. 26

براي تعيين سهم بازار قابل كسب از فرمول زير استفاده ميشود:.................................................................................... 26

براي استفاده از اين فرمول نكات زير بايد در نظر گرفته شود:..................................................................................... 26

در جدول زير توليد واقعي داخلي سالهاي 75 تا 82 نشان داده شده است.................................................................... 27

بررسي قيمت.................................................................................................................................................................... 27

تحليل وضعيت موجود مصرف........................................................................................................................................ 28

مصرف دستگاه آبميوه گيري براي سالهاي 69-75 به قرار زير است............................................................................ 28

پيش بيني عرضه............................................................................................................................................................... 28

موافقت اصولي هاي موجودي در وزارت صنايع در ارتباط با آبميوه گيري.................................................................. 29

وضعيت صادرات و پيش بيني آن.................................................................................................................................... 30

جمع بندي سهم بازار قابل وصول................................................................................................................................... 30

فصل چهارم...................................................................................................................................................................... 31

مطالعات عملياتي.............................................................................................................................................................. 31

ظرفيت و برنامه توليد و چگونگي انتخاب آن................................................................................................................ 32

تكنولوژي و چگونگي انتخاب......................................................................................................................................... 32

نگرشي برفرآيند عمليات قطعات آبميوه گيري.............................................................................................................. 33

آندايزينگ آلومينيوم(سبد تفاله)........................................................................................................................................ 33

عوامل موثر بر آندايزينگ................................................................................................................................................. 34

حمامهاي اسيد سولفوريك براي آندايزينگ معمولي....................................................................................................... 35

مكانيزم پوشش گرفتن..................................................................................................................................................... 35

خط آندايزينگ ( سبد تفاله )........................................................................................................................................... 36

تركيب شيميايي چربي گيري ها...................................................................................................................................... 36

مواد لازم براي چربيگير ي قليايي................................................................................................................................... 37

مواد اضافه كننده ( Additives).................................................................................................................................. 38

Surfactants :............................................................................................................................................................... 39

دستورالعمل كار با مواد چربيگيري................................................................................................................................. 39

چربيگيري هاي غوطه وري.............................................................................................................................................. 40

جنس ابزار و لوازم در كاربرد محلولهاي چربيگيري..................................................................................................... 40

خط آبكاري دستگاه آبميوه گيري................................................................................................................................... 40

عمليات مقدماتي.............................................................................................................................................................. 41

چرخهاي پوليش كاري..................................................................................................................................................... 41

مواد ساينده براي صافكاري............................................................................................................................................. 41

پاك كردن چربيهاي ضخيم مانند گريسها و نظاير آنها.................................................................................................... 41

عمليات نهايي................................................................................................................................................................... 42

ADS-12:....................................................................................................................................................................... 42

تيغه آبميوه گيري.............................................................................................................................................................. 44

روش توليد........................................................................................................................................................................ 44

توري آبميوه گيري........................................................................................................................................................... 44

روش توليد سبد تفاله........................................................................................................................................................ 45

مراحل عملياتي سبد به قرار زير است :.......................................................................................................................... 45

مواد ورودي و چگونگي تامين آن................................................................................................................................... 46

جدول برآورد نياز ساليانه مواد اوليه غير فلز................................................................................................................... 46

جمع برآورد نياز ساليانه مفتولهاي فولادي...................................................................................................................... 47

جمع برآورد نياز ساليانه ورق فولادي گالوانيزه............................................................................................................... 48

جمع برآورد نياز ساليانه ورق فولادي ضد زنگ............................................................................................................. 49

جمع برآورد نياز ساليانه شمش آلومينيوم ADC-12.................................................................................................... 49

جمع برآورد نياز ساليانه مواد اوليه.................................................................................................................................. 50

جدول برآورد نياز ساليانه ورق فئلادي گالوانيزه............................................................................................................. 50

جدول هزينه قطعات خريدني.......................................................................................................................................... 51

ليست قطعات PART-LIST خريد =P توليد=M..................................................................................................... 53

جداول فرايند توليد قطعات............................................................................................................................................. 58

جدول ماشين آلات.......................................................................................................................................................... 77

سيستم حمل و نقل درو ن كارگاهي و برون كارگاهي و تجهيزات................................................................................. 81

انرژي ها و تاسيسات زير بنايي........................................................................................................................................ 81

انرژي و تاسيسات زير بنايي قسمتهاي مختلف كارخانه به شرح زير مي باشد :........................................................... 81

نيروي انساني آموزش ديده و تخصصهاي مورد نياز....................................................................................................... 82

جدول شماره (1 ) ميزان حقوق كارمندان بر اساس مدارك تحصيلي........................................................................... 82

جمع حقوق و مزاياي كارمندان....................................................................................................................................... 83

جدول شماره (2) جدول آمار در صد كاركنان در هر بخش با مدرك تحصيلي............................................................ 83

زمين – كارخانه- ابنيه..................................................................................................................................................... 84

محاسبه زمين مورد نياز.................................................................................................................................................... 84

جدول محاسبه زمين........................................................................................................................................................ 84

ساختمانها......................................................................................................................................................................... 85

مساحت مورد نياز كليه قسمت ها به ترتيب د جدول زير آمده است :.......................................................................... 85

جدول محاسبه كليه ساختمانها......................................................................................................................................... 85

كارگاه تعميرات و نگهداري............................................................................................................................................. 86

جدول مساحت كارگاه تعميرات...................................................................................................................................... 86

كارگاه تكميل قطعات....................................................................................................................................................... 87

جدول مساحت كارگاه تكميل قطعات............................................................................................................................. 87

كارگاه قالب سازي............................................................................................................................................................ 88

جدول مساحت كارگاه قالب سازي.................................................................................................................................. 88

توضيح شمارهاي نقشه سالن توليد و غيره و نحوه استقرار ماشين آلات....................................................................... 89

فصل پنجم........................................................................................................................................................................ 90

مكان يابي محل اجراي طرح........................................................................................................................................... 90

اين فاكتورها به ترتيب زير عبارتند از :............................................................................................................................ 91

فصل ششم........................................................................................................................................................................ 92

بررسي هاي مالي و اقتصادي پروژه................................................................................................................................. 92

سرمايه ثابت پروژه........................................................................................................................................................... 93

هزينه احداث ساختمانها.................................................................................................................................................. 93

هزينه تاسيسات................................................................................................................................................................. 94

برق مصرفي دستگاهها در يك ساعت............................................................................................................................. 95

برق مصرفي تاسيسات و تجهيزات.................................................................................................................................. 95

برق مصرفي براي روشنايي ساختمان.............................................................................................................................. 95

برق مصرفي براي روشنايي محوطه................................................................................................................................. 96

جدول محاسبه هزينه هاي استهلاك................................................................................................................................ 97

جدول محاسبه هزينه هاي استهلاك................................................................................................................................ 99

برآورد سرمايه گذاري ثابت و تحليل اجزاء آن :.......................................................................................................... 100

زمين............................................................................................................................................................................... 100

جدول محاسبه قيمت زمين........................................................................................................................................... 101

ساختمان و محوطه سازي.............................................................................................................................................. 101

ساختمانهاي اين طرح به چهار دسته تقسيم ميشوند كه عبارتند از.............................................................................. 101

ساختمانها صنعتي توليد و انبار ها................................................................................................................................. 101

جدول محاسبه قيمت ساختمانهاي صنعتي................................................................................................................... 102

جدول محاسبه قيمت ساختمانهاي صنعتي................................................................................................................... 102

ساختمانهاي خدماتي:.................................................................................................................................................... 103

ساختمان هاي اداري...................................................................................................................................................... 104

اين ساختمان شامل قسمتهاي اداري و مديريت در جدول زير آمده است :................................................................ 104

جدول محاسبه قيمت ساختمانهاي اداري..................................................................................................................... 104

محوطه آسفالت و فضاي سبز......................................................................................................................................... 104

هزينه هاي مربوط به آسفالت خيابانها و فضاي سبز مطابق با جداول زير محاسبه مي گردد :.................................... 104

ماشين آلات................................................................................................................................................................... 105

هزينه ماشين آلات و تجهيزات :................................................................................................................................... 105

هزينه جنبي ماشين آلات و تجهيزات........................................................................................................................... 105

جدول محاسبه هزينه هاي جنبي ماشين آلات.............................................................................................................. 106

هزينه ماشين آلات......................................................................................................................................................... 106

تاسيسات........................................................................................................................................................................ 109

هزينه هاي تاسيساتي قسمتهاي مختلف كارخانه مطابق با جدول زير مي باشد :......................................................... 109

جدول محاسبه هزينه محاسبات..................................................................................................................................... 109

هزينه وسائط نقليه.......................................................................................................................................................... 110

جدول محاسبه هزينه محاسبات..................................................................................................................................... 110

هزينه تجهيزات اداري ، غذاخوري :............................................................................................................................. 111

جدول محاسبه هزينه محاسبات..................................................................................................................................... 111

هزينه هاي قبل از بهره برداري...................................................................................................................................... 112

برآورد تقريبي اين هزينه ها مطابق جدول زير است :.................................................................................................. 112

جدول محاسبه هزينه هاي قبل از توليد......................................................................................................................... 112

برآورد سرمايه گذاري ثابت........................................................................................................................................... 113

جدول برآورد سرمايه ثابت............................................................................................................................................ 113

هزينه عملياتي................................................................................................................................................................. 114

هزينه حقوق دستمزد..................................................................................................................................................... 115

محاسبه حقوق و دستمزد............................................................................................................................................... 115

هزينه هاي توليدي.......................................................................................................................................................... 115

هزينه هاي استهلاك....................................................................................................................................................... 116

جدول برآورد استهلاك................................................................................................................................................. 116

هزينه سوخت و انرژي................................................................................................................................................... 116

جدول برآورد سوخت و انرژي..................................................................................................................................... 116

هزينه بيمه....................................................................................................................................................................... 117

جدول برآورد هزينه بيمه............................................................................................................................................... 117

هزينه تعميرات و نگهداري لوازم يدكي........................................................................................................................ 118

جدول برآورد هزينه تعميرات و نگهداري.................................................................................................................... 118

هزينه فروش و توزيع و تبليغات.................................................................................................................................... 118

جدول برآورد هزينه تبليغات......................................................................................................................................... 119

هزينه هاي اداري و تشكيلاتي........................................................................................................................................ 120

جدول برآورد هزينه اداري و تشكيلاتي........................................................................................................................ 120

محاسبه ميزان بهره وام.................................................................................................................................................. 120

جدول برآورد ميزان هزينه مالي.................................................................................................................................... 121

برآورد هزينه عملياتي سالانه.......................................................................................................................................... 122

جدول برآورد هزينه عملياتي با صد در صد ظرفيت.................................................................................................... 122

هزينه عمليات بر حسب در صد توليد سالهاي مختلف................................................................................................ 122

جدول برآورد هزينه عملياتي سالهاي مختلف............................................................................................................... 122

محاسبه سرمايه در گردش............................................................................................................................................. 123

جدول برآورد سرمايه در گردش................................................................................................................................... 123

برآورد سرمايه مورد نياز طرح و نحو تامين منابع مالي................................................................................................ 124

جدول برآورد سرمايه گزاري......................................................................................................................................... 124

بر آورد قيمت فروش و در آمد..................................................................................................................................... 125

جدول برآورد در آمد سالهاي مختلف......................................................................................................................... 125

سود و زيان..................................................................................................................................................................... 125

تعيين نقطه سربه سري توليد......................................................................................................................................... 126

محصول.......................................................................................................................................................................... 127

نتيجه گيري.................................................................................................................................................................... 128

 


خلاصه طرح :

در این طرح به بررسی تولید دستگاه آبمیوه گیری پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

 

 


 

 

 

 

 

 

فصل اول

شناخت محصول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه :

ارتقاء كمي و كيفي محصولات ، تامين نياز ( و تقاضاي ) بازار داخلي ، صدور محصولات به خارج از كشور و ايجاد پايه هاي محكم براي تضمين سلامت فعاليت صنعت براي سال هاي آينده از اهداف اصلي در اين صنعت مي باشد .

 

اهداف اصلي در چهارچوب رشد و توسعه صنايع لوازم خانگي

به منظور نيل به اهداف ذكر شده ، مديريت صنايع لوزم خانگي مي بايستي با تجديد نظر در نگرش و عملكرد خويش ، كه نتيجه طبيعي مشكلات موجود در سال هاي گذشته مي باشد ،‌خود را آماده شرايط جديد بنمايد . مهمترين حركت در زمينه ، يافتن آگاهي هاي لازم در زمينه شناخت اهميت عناصر حياتي در دستيابي به اهداف تعريف شده مي باشد. به عنوان نمونه التزام عملي به ايجاد ، توسعه بهره برداري از واحد هاي R&D در كارخانجات ، متكي به اعتقاد واقعي و نه صوري به اهميت اين موضوع خصوصاً از نظر اقتصادي است . به همين منظور ، با توجه به اطلاعات موجود درباره گرش مديران صنعت ، طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي تخصصي و مشخص مديريتي در سطوح بالا و با استفاده از پيشرفته ترين امكانات بين المللي ، از ضروريات است .

شرايط و جبر موجود سالهاي گذشته ، دولت و خصوصاً وزارت صنايع را به تعميم شعار توليد ، و توليد واداشته بود. در شرايط امروز فقط كيفيت ، كيفيت و كيفيت مطرح است.

دسترسي به كيفيت مطلوب در ارتباط با صنعت حساس لوازم خانگي و رقابت خشن در سطح جهان ، به عنوان يك هدف حياتي مطرح است . به منظور دستيابي به كيفيت قابل اعتماد در مقايسه با محصولات كشور هاي ديگر ، راههاي مشخصي وجود دارند .

كه عبارتند از :

- تجهيز بخش هاي R&D و مهندسي طراحي كارخانجات

- آموزش متخصصين مسئول كيفيت محصول مانند طراحان ، تكنولوژيست ها و مهندسين نه فقط با استفاده از امكانات داخلي بلكه از طريق اعزام آنها به كشور هاي صنعتي و مشاركت در فعاليت هاي طراحي كيفي لوازم خانگي در شركتها و كشورهاي معتبر

- مهندسي معكوس و تحليل دقيق خصوصيات محصولات برجسته و استفاده از آنها در محصولات داخلي

- استفاده از تجربيات متخصصين خارجي به صورت دعوت آنها براي همكاري در پروژه هاي داخلي در كنار متخصصين ايراني ، برگزاري سخنراني ها و دوره هاي آموزشي توسط آنها

- شناسايي واحد هاي توليد كننده مواد و تجهيزات مورد استفاده در صنعت و برنامه ريزي سيستمآتيك براي كمك به ارتقاء كيفيت محصولات انها خصوصاٌ الكتروموتور در ارتباط با انواع الكتروموتور مورد استفاده در لوازم خانگي ، نياز به تجديد نظر اساسي و تدوين سياستهاي نظارتي و حمايتي مشخص و صنعت توليد الكتروموتور وجود دارد كه به عنوان قلب محصول مي بايستي از كيفيتي بسيار بالا برخوردار باشد. در مورد دستگاه آبميوه گيري اصلي ترين آيتم در تعيين كيفيت محصول يك توليد كننده نسبت به توليد كننده ديگر الكتروموتور دستگاه مي باشد .

 

توجه كشور هاي پيشرو در صنعت لوازم خانگي به ارتقاء دائمي كيفيت الكتروموتورها و تاييد دائمي و تكنولوژي هاي جديد ، نشان دهنده اهميت موضوع است كه شركت تحقيقاتي اميد وار است با حمايت وزارت صنايع بتواند كاري اساسي در اين خصوص صورت دهد .

بررسي اهداف بلند مدت پروژه :

مسئله مهمي كه در تعيين سطح تقاضا بايستي در نظر گرفته شود امكان صادرات اين محصول به صورت گسترده مي باشد . از آنجايي كه شرايط اقليمي ، جنوب و شمال خليج فارس و درياي عمان كاملاٌ مشابه به يكديگر هستند و به علاوه وضعيت براي محصول جهت صادرات وجود داشته باشد . البته ناگفته نماند كه مسئله كيفيت و انتخاب شرايط مناسب كار براي محصولات توليد شده مي تواند تضمين كننده صادرات باشد .

 

تاريخچه توليد و وضعيت فعلي توليد كنندگان :

اولين ماشين هاي آبميوه گيري به عنوان توسعه اولين صنعت الكتروموتور و رواج استفاده از انواع الكتروموتورها در لوازم خانگي توليد شدند به طوري كه در آنها كار حاصل از چرخش روتور جايگزين كار حاصل از دست انسان گرديد. در سال 1932 شركت ElectricChicago اولين آبميوه گيري اتوماتيك با نام Juicit را وارد بازار نمود.

در كشور ما سابقه واردات اين محصول به سالهاي قبل از انقلاب بر مي گردد همزمان با فراگير شدن جهاني اين محصول و رشد اقتصادي ناشي ار فروش نفت كشور طي آن سالها امكان واردات انبوه اين كالا ها فرآهم شد . به تدريج با همكاري فني شركتهاي سازنده اصلي مانند توشيبا و ناسيونال ، توليد اين محصول تقويت شد و در حال حاضر اينكه آبميوه گيري در داخل كشور توليد مي گردد .

كالا مورد نظر به عنوان كالاي مصرفي مطرح مي باشد كه در اقلب منازل به عنوان لوازم خانگي به منظور گرفتن آبميوه جات و برخي سبزيجات كاربرد دارد . در مورد كالاهاي جانشيني كالاي مورد نظر تنها مي توان به نوع قديمي دستگاه آبميوه گيري اشاره كرد كه در آن تفاله ميوه و سبزيجات پس از استحصال ْآب آنها داخل دستگاه جمع شده و به تناوب نياز به باز كردن دستگاه و تخليه تفاله هاي جمع شده ميباشد. در واقع مي توان گفت كه محصول مورد نياز داراي كالاي جانشيني به گونه اي كه در مورد برخي كالاها مطرح است نمي باشد در اينجا بايد خاطر نشان كرد كه در سالهاي اخير چند كاره ها ( معروف به مولينكس ) به عنوان كالاي جانشين اين محصول از كشور هاي ديگر وارد مي شود و به ندرت توسط توليد كنندگان داخلي توليد مي شوند.

 

معرفي صنعت وارتباط با صنايع ديگر :

با توجه به اينكه در ساخت محصول مورد نظر قطعات پلاستيكي كاربرد زيادي دارد لذا صنعت پلاستيك را به عنوان يكي از صنايع وابسته معرفي مي كنيم .

 

معرفي محصول توليدي

انواع مختلف دستگاه آبميوه گيري توسط كشور هاي ايتاليا ، فرانسه ، ژاپن ، كره و ... تحت عناوين مولينكس ، توشيبا ، ناسيونال ،‌شارپ ، گلدستار... توليد مي گردد كه دستگاههاي دو ، سه ، هشت كاره ( آبميوه گيري ، مخلوطكن ، آسياب ) به بازار عرضه مي نمايد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

اطلاعات و ويژگي ها ي بازرگاني محصول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موارد استفاده و مصرف كنندگان عمده محصول

دستگاه آبميوه گير هيچگونه تعارضي با فرهنگ صنعتي ما ندارد و به نظر مي رسد مصرف كنندگان عمده محصول خانواده ها هستند .

 

تحليل محصول

دستگاه آبميوه گيري متشكل از 127 جزء است كه از بازار هاي داخلي ، خارجي و ساخت در داخل كارخانه حاصل مي شود . اين اجزاء با طور كل در 64 مورد قطعه قراردارند كه تعداد 36 مورد در داخل كارخانه ساخته مي شود و بقيه از بازار هاي داخلي و خارجي تامين مي گردد .تنها قطعه اي كه از خارج كشور تهيه مي گردد موتور الكتريكي آن است و موتور بعداٌ در خط مونتاژ به قطعات ديگر ملحق مي شود.قطعات در جدول خلاصه شده اند .

 

رديف

نام قطعه

محل تامين

   

خود پروژه

كارخانه هاي داخلي

خارجي از داخل

خارجي عام

خارجي انحصاري

1

پايبه (محفظه موتور)

×

       

2

بست شماره 1

×

       

3

بست شماره 2

×

       

4

صفحه تحتاني

×

       

5

رابط آلومينيومي

×

       

6

بوش دسته

×

       

7

مهره تيغه

×

       

8

صفحه دكور

×

       

9

سبر تفاله

×

       

10

درپوش بالايي

×

       

11

بدنه

×

       

12

فشار دهنده شماره 1

×

       

13

فشار دهنده شماره 3

×

       

14

چنگك

×

       

15

كاردگ

×

       

16

صفحه گردان

×

       

17

تيغه آب پرتغال گيري

×

       

18

دنباله سيم

×

       

19

پايه پلاستيك بدنه

×

       

20

دسته

×

       

21

قرقره دسته

×

       

22

حماله موتور

         

23

پايه پلاستيكي

         

24

شافت ترمز

         

25

بست شافت ترمز

         

26

بوش ترمز شماره 1

         

27

بوش ترمز شماره 2

         

28

دسته سوئيچ فلزي

         

29

دسته سوئيچي پلاتيكي

×

       

30

كليد زن

×

       

31

بادامك

×

       

32

لنت ترمز

×

       

33

كفشك ترمز

×

       

34

تيغه

×

       

35

توري

×

       

36

دسته توري

         

37

بسته دو سر سيم

 

×

     

38

پيچ نگه داره سيم

 

×

     

39

پيچ محور كفشك ترمز

 

×

     

40

فنر چنگك

 

×

     

41

فنر لوله اي تخت

 

×

     

42

فنر كششي

 

×

     

43

ميخ پرچ آلومينيومي

 

×

     

44

سيم دو شاخه

 

×

     

45

واشر تنظيم محور موتور

 

×

     

46

مهره نگه دارنده

 

×

     

47

پيچ خودرو پلاستيك

 

×

     

48

پيچ نگه دارنده خازن

 

×

     

49

واشر فلزي كوچك

 

×

     

50

واشر فلزي بزرگ

 

×

     

51

واشر كوچك

 

×

     

52

مهر نگه داري شافت ترمز

 

×

     

53

خازن

 

×

     

54

دكور چاپي

         

55

موتور

 

×

     

56

كليد يك پل مينياتوري

 

×

     

57

برچسب مشخصات

 

×

     

58

برچسب خاموش و روشن

 

×

     

59

كيسه پلاستيكي

 

×

     

60

برگه راهنما

 

×

     

61

كارتن كوچك

 

×

     

62

سوزن منگنه

 

×

     

63

بسته دور سيم

 

×

     

64

كارتن بزرگ

 

×

     

 

 

صادرات محصول

صادرات محصول سه وجه بارز و حياتي در فعاليت اين صنعت دارد :

اول : تحصيل ارز معتبر براي تامين هزينه خريد هاي خارجي

دوم : يافتن بازارهاي نامحدود خارجي

سوم : و از همه مهمتر مصون نمودن مصرف كننده داخلي از تمايل به خريد محصول رقباي خارجي

يعني توليد كالا با كيفيت بين المللي ، مصرف كننده و به تبع آن بازار داخلي را از تهاجم رقباي خارجي مصون مي دارد .آمار موجود در سالنامه گمرك با واحد كيلو گرم مي باشد كه در جدول زير آورده شده است .

1382

1381

1380

1379

1378

1377

1376

(kg)6870

(kg)6419

(kg)6664

(kg)9514

(kg)4621

(kg)2775

(kg)2935

 

 

واردات محصول

در مورد محصولاتي مانند آبميوه گير ميزان وارداتي كه در سالنامه هاي آمار گمرك ايران ثبت شده است كمتر از ميزا واقعي واردات را نشان مي دهد زيرا تعداد قابل توجهي از اين محصولات توسط مسافرين و بدون ثبت گمركي وارد كشور مي شود . علاوه بر اين اطلاعات ثبت شده در اين سالنامه ها نيز بر اساس واحد كيلو گرم مي باشد ، به همين جهت آمار مربوط به واردات اين محصو از وزارت بازرگاني خارجي به تعداد به دست آورده شده است كه اطلاعات مربوط به گمرك و وزارت بازرگانيدرجداول به طور جداگانه آورده شده است ( در ضمن آمار واردات مولينكس (چند كاره) در جدول زير آورده است) :

 

1382

1381

1380

1379

1378

1377

1376

(kg)1807625

(kg)40469

(kg)14801

(kg)74085

(kg)208083

(kg)33038

(kg)35368

 

1382

1381

1380

1379

1378

1377

123700

245780

217970

44500

39500

63850

 

1382

1381

1380

 
 

13090

4339

3028

 

 

 

حجم جوازهاي تاسيس صادر شده ( موافقت هاي اصولي )

در جدول زير آمار مربوط به موافقت هاي اصولي در دست احداث ، در آستانه احداث و در دست بهره برداري همراه با معرفي مكان و ظرفيتشان آورده شده است .

 

توليد كنندگان داخلي

شماره

نام واحد

شماره مجوز

تاريخ مجوز

ظرفيت

نام استان

نام شهرستان

1

محور الكتريك

17917

28/10/82

40000

خراسان

مشهد

2

دنياي الكترونيك شهاب

7883

18/6/82

40000

زنجان

زنجان

3

اكبر معمر يزن آبادي

22821

4/3/82

30000

هران

كرج

4

اميدواران صنعت

20999

11/12/81

12000

سمنان

سمنان

5

بنا زاده-محكم كار-اكبر

695

2/2/80

20000

اصفهان

شهرك پايگاه هشتم

6

شهاب دهكردي-سعيد و مسعود

22749

17/11/81

10000

اصفهان

شهرك صنعتي كوهپايه

7

رحمت الله محمدي

15234

13/9/82

10000

سمنان

شهرك صنعتي ايوانكي

8

حسنعلي رحماني حسيني

31253

27/12/81

10000

يزد

سمنان

9

رضا غفوري

1082

28/1/81

5000

سمنان

دير

10

علي احمدي

11911660

7/7/82

4000

بوشهر

قزوين

11

سيم و زر الكتريك

11442

13/8/81

100000

قزوين

 
 

جمع كل حجم مجوزهاي صادر شده

281000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم

شناخت و بررسي بازار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسي توليدات داخلي گذشته و وضعيت توليد كنندگان

براي تخمين ميزان مصرف دستگاه آبميوه گيري تنها به آمار و ارقا م مصرف گذشته و واردات كه مربوط به يك دوران موقت و بي ثبات بوده است اكتفاء ننموده و اقدام به بازپرسي توسط پرسشنامه هايي نموده ايم.

در حال حاضر عمده ترين توليد كنندگان اين محصول شركت هاي پارس خزر و نيكو ( توشيبا، ناسيونال ) مي باشند كه هر دو محصولاتي مطابق با استاندارد توليد مي نمايند .

لازم به ذكر است كه محصولات اين دو كارخانه تحت عناوين 550-AP.77-E پارس خزر و نيكو شناخته ميشود.

درصد زيادي از مالكيت شركت پارس خزر در اختيار سازمان صنايع ملي ( تحت پوشش وزارت صنايع ) مي باشد. با مراجعه به بانك اطلاعات صنعتي وزارت صنايع ، سازمان صنايع ملي و مركز آمار ايران ، آمار توليدات دو شركت پارس خزر و نيكو در سالهاي 77 الي 83 استخراج گرديده كه در جداول زير منعكس مي باشد.

آمار كل توليد دستگاه آبميوه گيري از سال 77 الي 83

سال

77

78

79

80

81

82

83

توليدات

64675

44958

56510

105897

23733

98050

167773

جمع كل : 496921

ميانگين توليد سالانه : 70989

با توجه به آمار فوق شركت پارس خزر در حدود 61% از سهم توليد داخلي را در اختيار داشته است.

محاسبه حجم فعلي بازار و پيشبيني آن براي سالهاي آتي

  1. با توجه به وجود آمار مربوط به ازدواج سالهاي 75 تا 82 ، آمار مربوط به ازدواج سالهاي 83 تا 90 با استفاده از پيش بيني نوع لگاريتميك ، پيش بيني شده است كه در جدول زير اين آمار نشان داده شده است :

1382

1381

1380

1379

1378

1377

1376

1375

668152

650690

640710

646498

611073

531490

505376

479263

1390

1389

1388

1387

1386

1385

1384

1383

738456

731910

724912

717396

709277

700452

690785

680098

 

  1. در اين مرحله فرض بر اين است كه تا سال 80 ، در حدود 60 درصد از خانوار هاي جديد تشكيل شده در آن سال اين محصول را خريداري كردند و بعد از سال 80 ، با توجه به رشد فرهنگي اجتماعي خانوارها ، فرض مي شود كه 70%از خانوارهاي جديد اقدام به خريد اين محصول نموده اند .
  2. به طور متوسط عمر مفيد يك دستگاه آبميوه گيري 8 سال در نظر گرفته ميشود ، با توجه به اين مطلب در پيش بيني تقاضا بايستي ميزان جايگزيني آبميوه گيريهاي جديد با آبميوه گيري هاي مستهلك شده در نظر گرفته شود. در نتيجه ميزان تقاضا براي سالهاي 83 تا 90 به صورت زير محاسبه ميشود .

ميزان جايگزيني هاي آبميوه گيريهاي مستهلك شده + ميانگين ازدواج در سال × 7% = تقاضا

نتايج مربوط به پيش بيني تقاضا براي سالها 83 تا 90 در جدول زير نشان داده شده است.

ميانگين تقاضاي زوجين از سال 90-83 با جايگزيني

پيش بيني تقاضاي زوجين90-83

ميزان تقاضاي زوجين تا سال 82

ميانگين ازدواج

سال

   

8/287557

479263

75

   

6/303225

505376

76

   

318894

531490

77

   

8/366643

611073

78

   

8/387898

64698

79

   

384426

640710

80

   

455672

650960

81

   

4/467706

668152

82

4/763626

6/476068

 

680098

83

1/786775

5/483549

 

690785

84

4/809210

4/490316

 

700452

85

7/863137

9/496493

 

709277

86

890076

2/502177

 

717396

87

4/891864

4/507438

 

724912

88

968009

512337

 

731910

89

6/984625

2/516919

 

738456

90

 

بررسي واردات گذشته :

با مراجعاتي كه به مركز آمار ايران و گمرك ايران صورت گرفت در بررسي سوابق واردات دستگاه ميانگين آبميوه گيري مشاهده گرديد كه آمار موجود براي سالهاي 71 به بعد صورت مستقل و براي سالهاي قبل از آن به صورت كلي همراه با انواع خردكننده ها و مخلوط كننده ها در دسترس مي باشد . لذا كارشناسان مركز آمار ايران آمار مورد نظر به تفكيك در جداول صفحه ذيل منعكس است :

 

رديف

نام كشور

69

70

71

72

73

74

75

جمع

توضيحات

1

ژاپن

28

201

7192

       

7425

 

2

كويت

907

7789

2490

       

11186

 

3

بحرين

33

           

33

 

4

امارات متحده عربي

41

139

         

180

 

5

آلمان غربي

44

505

31

304

1208

   

3277

 

6

ايتاليا

32

50

   

17

   

99

 

7

بلژيك

584

           

584

 

8

سوئد

2

 

4

       

6

 

9

آمريكا

24

53

6

3

     

86

 

10

هلند

34

363

5

       

402

 

11

چين

 

39

         

39

 

12

كره جنوبي

 

345

   

8850

   

9195

 

13

هند

 

4

 

3

     

7

 

14

هنگ كنگ

 

343

         

343

 

15

آلمان شرقي

 

24

         

24

 

16

اتريش

 

20

         

20

 

17

فرانسه

 

1

         

1

 

18

دبي

   

101

109

373

3607

 

4190

 

19

دانمارك

     

79

     

79

 

20

لهستان

         

4334

 

43

 
 

جمع

1729

1011

9829

498

1045

7941

1185

39

 

 

 

محاسبه تقاضا

همانطور كه گفته شد براي محاسبه تقاضا ، ميانگين تقاضاهاي بدست آمده از روش هاي اول و دوم در نظر گرفته ميشود كه در جدول شماره نتايج بدست آمده نان داده شده است.

ميانگين تقاضاهاي پيشبين شده

پيش بيني بر اساس كل زوجين

پيش بيني تقاضا بر اساس زوجين روستايي و شهري

سال

5/867424

4/763626

6/971222

83

45/910999

1/786775

8/1035223

84

35/936476

4/809210

3/1063742

85

4/994944

7/863137

1/1126751

86

4/1015154

890076

8/1140232

87

75/1023226

4/891664

1/1154789

88

9/1054120

968009

8/1140232

89

35/1069707

6/984625

1/1154789

90

 

 

تعيين سهم بازار قابل كسب

براي تعيين سهم بازار قابل كسب از فرمول زير استفاده ميشود:

(توليد داخلي+ حجم جوازهاي تاسيس + طرح هاي توسعه ) تقاضا =D

 

براي استفاده از اين فرمول نكات زير بايد در نظر گرفته شود:

1- چون در اين فرمول بايدبراي تقاضاي يك عدد در نظر گرفته شود و پيش بيني ميشود كه اين پروژه در سال 86 به بهره برداري مي رسد ، در نتيجه ميانگين تقاضاهاي سال هاي 86 تا 90 به عنوان تقاضا در نظر گرفته مي شود .

76/1031430=5/(35/1069707+9/1054120 +75/1023226+ 4/1015154 + 4/994944 ) = ميانگين تقاضاي سالهاي 86 تا 90

2- بر اساس آمار بدست آمده از ميزان توليد واقعي داخلي در سالهاي 75 تا 81 ، ميانگين توليد واقعي داخلي در ان سالها به عنوان توليد واقعي داخلي در سال 82 در نظر گرفته ميشود.(به دليل عدم وجود توليد واقعي داخلي در سال 82)

 

در جدول زير توليد واقعي داخلي سالهاي 75 تا 82 نشان داده شده است.

1382

1381

1380

1379

1378

1377

1376

1375

121900

117700

94600

98500

158500

134000

130018

119994

 

3- با توجه به اطلاعات مربوط به طرح هاي در دست اجرا مربوط به توليد اين محصول ، جمع كل حجم توليد مجوزهاي صادر شده برابر 281000 دستگاه آبميوه گيري مي باشد .

4- ميزان طرح هاسي توسعه مربوط به اين محصول صفر در نظر گرفته مي شود.

در نتيجه سهم بازار قابل كسب به صورت زير محاسبه ميشود.

76/628529 = (0 + 281000+ 121901 ) 76/1031430 = D

 

بررسي قيمت

در سالهاي اخير به دلايل گوناگون قيمتهاي نوسان داشته لكن بطور متوسط مي توان قيمت دستگاه آبميوه گيري محصول شركت نيكو 320000 و محصول شركت پارس خزر را 300000 ريال در نظر گرفت كه در حال حاضر نيز قيمت ها تقريباٌ در همين سطح مي باشد . ضمناٌ از آنجا كه محصول شركت نيكو قابليت آن را دارد كه به عنوان مخلوط كن و آسياب نيز مورد استفاده قرار گيرد در بازار از قيمت بالاتري برخوردار است .

 

تحليل وضعيت موجود مصرف

با توجه به اينكه مصرف ناشي از دو عامل توليدات داخلي كشور و واردات محصول مي باشد بنابراين با توجه به رابطه

واردات + توليد داخلي = مصرف

 

مصرف دستگاه آبميوه گيري براي سالهاي 69-75 به قرار زير است

سال

69

70

71

72

73

74

75

توليدات

64675

44958

56510

05897

23733

98050

167773

واردات

1729

10112

9829

498

10452

7941

1185

مصرف

66404

55070

66339

106395

34185

105991

168958

 

پيش بيني عرضه

در حال حاضر تنها توليد كنندگان اين محصول شركتهاي پارس خزر و نيكو مي باشند كه ظرفيت اسمي آنها به ترتيب 130 هزار و 70 هزار در سال است كه شركت پارس خزر در حدود 61% سهم بازار را داراست.

ضمناً گروه برق و الكترونيك وزارت صنايع اعلام نمودند كه 5 واحد ديگر به مشخصات زير نيز اقدام به اخذ موافقت اصولي نموده اند.

 

موافقت اصولي هاي موجودي در وزارت صنايع در ارتباط با آبميوه گيري

نام

استان

نوع فعاليت

ظرفيت ساليانه

تاريخ اخذ موافقت اصولي

تاريخ صدور پروانه

شماره پروانه

شركت به شرق

تهران

آبميوه گيري و اطو

40000

سه ماه اول 74

1/11/73

57092

حسن سلطاني ،شهرابي

اصفهان

آبميوه گيري

10000

سه ماه سوم 73

1/7/73

19404

 

امور مربوط به توليد و ساخت لوازم خانگي از جمله آبميوه گيري با وزارت صنايع است .طي تماس ها و مراجعات مكرري كه انجام شد چنين استنباط مي شود كه سياست دولت در رابطه با توليد ان محصول اگر چه از لحاظ قانوني مساعد است ليكن مسئولين مربوطه نسبت به محصولات تقريباً مشابه از قبيل چرخ گوشت آن را در اولويت پايين تري قرار مي دهند.

لازم به ذكر است آبميوه گيري از اقلامي است كه دولت سالهاي اخير نام آن را در ليست موافقتهاي اصولي آورده است . با توجه به ظرفيت اسمي در واحد توليد نيكو و پار خزر به علت جنگ تحميلي و تحريم اقتصادي نتوانسته اند خود را به ظرفيت بالقوه برسانند پيش بيني مي شود چنانچه با ظرفيت هاي اسمي به توليد بپردازند و واحد مطالعاتي نيز با حداكثر ظرفيت خود توليد كنند ميزان عرضه آبميوه گيري 214 هزار دستگاه در سال خواهد بود

 

وضعيت صادرات و پيش بيني آن

با توجه با بررسي هاي انجام شده و مطالعات كارشناسي چنين به نظر مي رسد كه تا سال 1380 توليدات داخلي جوابگوي مصرف كنندگان نبوده و ترجيحاٌ اين محصول صادراتي نز خواهد داشت .

 

جمع بندي سهم بازار قابل وصول

با توجه به تجزيه و تحليل اطلاعات بدست آمده از توليد ، واردات و مصرف محصول مورد نظر (از روش رگرسيون ) پرسشنامه ها كه مكمل شناخت سهم بازار قابل وصول مي باشد ظرفيت اسمي كارخانه برابر با 100000 دستگاه در سال تعيين مي گردد.

با توجه به مشابهت پروژه ساخت دستگاه آبميوه گيري و بعضي لوازم ديگر خانگي از قبيل چرخ گوشت يا جاروبرقي توصيه مي شود در كنار توليد دستگاه آبميوه گيري توليد اين محصولات نيز مد نظر قرار گيرد.


مبلغ قابل پرداخت 22,960 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 731

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما