مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1956
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13041413

241- کارآفرینی-پرورش قارچ 21 ص


241- کارآفرینی-پرورش قارچ 21 ص

پرورش قارچ

تاریخچه استفاده از قارچ خوراکی

قارچها موجوداتی هستند که از ادوار قدیم با انسان بوده اند. سوابق فسیلی آنها به دوران پر کامبرین و دونین بر می‌گردد. تاریخ مصرف قارچ های خوراکی بعنوان غذا و دارو به زمانی بسیار دور برمی‌گردد و حتی انسان های نخستین از خواص ویژه قارچ ها اطلاع داشتند. آزتک ها از قارچها بعنوان مواد توهم زا در فالگیری استفاده می‌کردند و قارچ را گوشت خدا Gods flesh می‌نامیدند. نوشابه مستی‌آور سوما نیز چیزی جز عصاره آمانیتا موسکاریای سمی نبوده که از گروه قارچ های کلاهکدار است . اگر تاریخچه تولید قارچهای خوراکی به دقت مورد بررسی قرار گیرد , تاریخی چند هزار ساله را میتوان برای آن قائل شد. پرورش قارچهای خوراکی حدوداً به 20 قرن پیش در ژاپن و چین بر می‌گردد. کاشت قارچ در گلخانه اولین بار در سوئد در سال 1754 میلادی ابداع شد.

کشور های مختلف جهان با توجه به فرهنگ غذایی در طی سالهای گذشته به نوعی از این محصول ارزشمند برخوردار بوده اند و در حال حاضر , اکثر قریب به اتفاق کشورهای دنیا آن را به عنوان یک محصول کشاورزی و باغی قلمداد و حتی به منظور توسعه هر چه بیشتر تولید و مصرف آن , برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای آن قائلند و سالانه هزینه های بسیاری را مصرف آن میسازند . در این میان کشورهای آمریکایی , اروپایی , اسیایی و آفریقایی هر کدام به نوعی نسبت به توسعه همه جانبه آن اقدام و گاهی در بعضی کشورها با توجه به فرهنگ غذایی , میزان قارچها بر دیگران پیشی گرفته و تولید آن گونه خاص , بیشتر است.کشورهایی مانند چین , از 2 هزار سال پیش قارچها را نیز به موازات سایر محصولات کشاورزی پنداشته و در حال حاضر , سالانه چند میلیون تن تولید انواع قارچها را در برنامه های خود دارند . البته در این میان از خواص داروئی و درمانی قارچهای داروئی نیز غافل نمانده و در صنعت داروسازی در کشور مذکور در حد قابل توجهی رونق یافته است به طوری که در مراجعه به پزشکان چینی , انواع داروها از جمله قرص , کپسول , آمپول و.... تجویز میگردد.

البته شایان ذکر است که قارچها به لحاظ بافت فیبری و سلولزی و نیز داشتن پلی ساکاریدهایی در دیواره سلولی شان به عنوان ضد سرطان محسوب میگردند . در این میان می توان به قارچهایی اختصاصا ضد سرطان اشاره کرد مانند قارچهای گاندرما ,آریکولاریاو شیتاکه .

صنایع تبدیلی قارچها نیز امروزه به عنوان یکی از صنعت های روز , مورد توجه خاص قرار گرفته است . صنایع کنسرو سازی , مربا , ترشی و پودر قارچ , از جمله فرآورده های قارچ است که در دنیا از مصرف بالایی نیز برخوردار است. از نکات قابل توجه و تامل دراین صنعت این است که با توجه به تولید بالای ضایعات کشاورزی در اکثر کشورها از جمله ایران, استفاده بهینه از این ضایعات را میتوان نام برد.

اصولا قارچها از ضایعات کشاورزی تولید میگردند.از جمله کاه و کلش گندم , برنج , سویا , آفتابگردان , ذرت , خاک اره, علفهای هرز , گراسها و....

بطوری که میتوان گفت در تولید قارچ از ضایعات کشاورزی و دور ریز که اصولا کشاورزان هزینه و زحماتی برای نابودی آنها باید متحمل شوند میتوان غذای پروتئینی و مقوی تولید کرد که خود این یکی از مزایای عمده این رشته تولیدی است . از سوی دیگر , میتوان به ارزش غذایی قارچها نیز اشاره کرد. این صنعت در کشور ما از حدود 30 سال پیش در حوالی تهران آغاز و به صورت کم و بیش توسعه یافت ولیکن از دهه 60 بدین سو , نوعی از قارچها به نام تکمه ای در کشور به صورتی صنعتی کامل آغاز و دهها واحد تولیدی در کشور پا گرفت . البته در آغاز ارائه محصول به دلیل نو بودن محصول و فرهنگ غذایی خاص ایرانیان , با استقبال خوبی روبرو نشد , ولی با گذشت سه دهه , امروزه از فرهنگ مصرف بالایی برخوردار شده است به طوری که واحدهای تولیدی فعال با ظرفیت کامل , در حال تولید و گسترش آن هستند .

جنبه های اقتصادی قارچ خوراكی

درآمد حاصل از قارچ خوراكی تحت تأثير عوامل مختلف توليد قرار دارد از جمله سيستم توليد انتخاب شده، نوع ساختمان و مصالح مورد استفاده، ميزان پيچيدگي و گراني ماشين آلات و دستگاههاي هوادهي و ميزان سرمايه اوليه.

در توليد نهايي قارچ خوراكی هدف نهايي اين است كه حداقل 70 درصد قارچ درجه يك توليد نمايند.

ميزان محصول حاصل از يك تن كمپوست به شرح زير طبقه بندي مي شود:

توليد نامطلوب : كمتر از kg 135 قارچ

توليد ضعيف : حدود kg 135 – 160 قارچ

توليد نسبتاً مطلوب : kg 160 – 180 قارچ

توليد خوب : kg 180- 190 قارچ

توليد عالي : بيش از kg 200 قارچ

چنانچه برداشت پس از رشد كامل قارچ (باز شدن كلاهك) صورت گيرد، حدود 50 درصد افزايش محصول داريم ولي لازم به ذكر است كه از نقطه نظر بازارپسندي بشدت كاهش مي‌يابد.

خواص غذايي و درماني قارچ

به دنبال كمبود جهاني پروتئين بويژه در جهان سوم از سال 1960 به بعد تحقيقات بسياري در رابطه با پروتئين انواع قارچ هاي خوراكي صورت گرفت و ميزان پروتئين قارچهاي خوراكي از حداقل 8/1 تا 9/5 درصد وزن خشک قارچ گزارش شد. ميزان درصد پروتئين قارچ بستگي به نژاد قارچ، شرايط زراعي، اندام مورد آزمايش، مرحله رشدي، ميزان آب موجود در بافت، چرخه باردهي، فاصله زماني بين زمان برداشت و زمان اندازه گيري پروتئين دارد. به عبارتي پروتئين قارچ تازه در حدود دو برابر پروتئين اغلب سبزيجات و حبوبات بوده و به علت درصد بالاي رطوبت گوشت آن از نظر هضم مانند سبزيجات و حبوبات است. (پروتئين آن 70 تا 90% قابليت هضم دارد) و اصولاً پروتئين قارچ خوراكي از لحاظ ارزش غذايي در حد فاصل پروتئين گوشت و سبزيجات قرار گرفته است و مصرف آن براي ميانسالان و سالخوردگان به جاي گوشت قرمز توصيه مي‌‌‌شود.

همچنين يك فرد بالغ حدود 10000 كيلو ژول انرژي در روز نياز دارد و قارچهاي خوراكي به علت داشتن 2/4% وزن تر كربوهيدرات قادرند بطور ميانگين 100 كيلو ژول در 100 گرم قارچ انرژي توليد كنند كه اين ميزان انرژي بر ارزش قارچ افزوده و امكان استفاده از آن را در رژيم هاي غذايي كم انرژي به بهترين نحو فراهم مي‌سازد. همچنين از آنجا كه قارچ هاي خوراكي داراي درصد كم چربي (1/0 تا 3/0 درصد وزن تر) مي‌باشد، لذا براي رژيمهاي لاغري بسيار مناسبند.

اسفگنوليپيدها نيز كه از گروههاي مهم ليپيدي موجود در سيستم مغز و اعصاب محسوب مي‌شوند، در قارچ هاي خوراكي شناسايي شده اند. از نظر ويتامين نيز مصرف روزانه 100 گرم قارچ خوراكي نياز بدن به ويتامين C را برطرف كرده و بعلت داشتن تيامين (B1) كافي،‌ جلوگيري از بري بري كرده و نيز به علت داشتن B12 جلوگيري از ضايعات مغزي و ستون فقرات و كم‌خوني مي‌كند. از نظر ساير ويتامين ها نظير A، D، K، E نيز مصرف قارچ مي‌تواند مفيد باشد. مصرف 100 گرم قارچ خوراكي تازه بيش از نياز روزانه افراد بالغ به ويتامينهاي محلول در آب را برطرف مي‌كند.

عناصر معدني قارچ نيز بيش از سبزيجات و ميوه جات است. قارچ خوراكي داراي ميزان چشمگيري پتاسيم، مس و آهن است و قادر است فسفر مورد نياز بدن را تأمين كند كه اين فسفر معمولا در تيغه‌هاي كلاهك موجود است. لايه هاي سطحي قارچ نيز داراي مقادير زيادي آهن است كه مي‌تواند نياز معمول بدن را تأمين كند. مس هم در كلاهك و هم در تيغه ها موجود است. با خوردن 100 گرم قارچ تازه نياز روزانه بدن به پتاسيم تأمين مي‌شود. عناصري همچون Mn ، Mo و بخصوص Zn به ميزان مناسبي در قارچ خوراكي موجودند كه اين عناصر در فعل و انفعالات آنزيمي بدن نقش دارند. قارچ ها به علت خاصيت كنترل چربي و قندخون براي مبتلايان به بيماري قلبي و ديابت مفيد بوده و بعلت داشتن اسيد فوليك براي اشخاص كم خون مفيدند. با توجه به موارد فوق،‌ قارچ خوراكي غذايي بسيار ارزشمند است كه هم مي‌تواند در كشورهاي در حال توسعه كه سوء تغذيه مشكل آفرين است نقش مؤثر خود را ايفا كند و هم در جهان توسعه يافته كه مواد غذايي پر انرژي بوفور يافت مي‌شود، به علت پايين بودن كالري نقش مهمي در تغذيه و تعديل كالري موجود در جيره غذايي جامعه بعهده گيرد.

نكته: وجود عناصر سمي از جمله كادميوم ، جيوه ، نقره باعث جذب توسط قارچ شده و در نتيجه باعث مسموميت فرد مي‌شود. بايد توجه داشت كه از ورود اين عناصر به بستر بايد جلوگيري شود.

هم خوراک قارچی صد درصد مطمئن , پروتئینی و مقوی برای منزل خودتان تهیه نمائید و همدر ادامه کار پس از کسب تجربه و تهیه جزوه دوم می توانید قارچ تولیدیتان را دربازار با قیمت مناسب به فروش برسانید .
صنعت تولید قارچ خوراکی در ایران نوپاستو تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است و مستعد توسعه و گسترش می باشد و از طرفیمواد ویتامینی و پروتئین سرشار قارچ و طیف گسترده غذاهای امروزی که با قارچ تهیه میشوند باعث تشدید نیاز بازار به این کالای ارزشمند خوراکی شده است .
برخلاف قارچدکمه ای که پرورش آن به بیش از 30 ملیون تومان سرمایه و مکان مخصوص نیاز دارد , پرورش قارچ صدفی به سرمایه زیاد و یا مکان خاصی نیاز ندارد و در طیف گسترده تری ازغذاها قابل استفاده است و از نظر مواد غذائی نیز غنی تر می باشد .
ازطرفی سادگی و کم بودن هزینه اولیه این کار بر جذابیت این شغل می افزاید.(بعد ازحدود 20 روز قارچ محصول می دهد و تا چند ماه هر بستر رشد قارچ ثمر می دهد)

قارچهای صدفی

قارچهای صدفی همگی متعلق به جنس پلوروتوس(Pleurotus ) می باشند.این

قارچها که به نام اویستر مشروم(Oyster mushroom ) معروف هستند به دلیل سهولت در کشت ، عدم نیاز به کمپوست ، مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی همانند گرما ، سرما ، خشکی و آفات کشت آن بسیار آسان است . این قارچ گونه های زیادی دارد که چند گونه زیر بیشتر در ایران کشت می شود .

1- پلوروتوس ساجور کاجو: قارچی است سفید رنگ نسبتا پر محصول خوش طعم و خوش عطر می باشد . زادگاه آن هند می باشد .

2- پلوروتوس فلوریدا : زادگاه آن آمریکا می باشد . قارچی است کاملا سفید،کلاهک آن زیاد گوشتی نیست پر محصول است و به دلیل مقاوم بودن به گرما در تابستان بازده خوبی دارد .
3- پلوروتوس استراتوس : قارچی است بسیار بسیار پر محصول و رنگ آن خاکستری است به دلیل بلوغ سریع این قارچ ، هاگ آن در فضای سالن پخش شده و بیماریهای پوستی و ریوی را ایجاد می کند .

4- پلوروتوس فیزیوس : قارچی است بسیار محصول از تلفیق استراتوس و فلوریدا به وجود آمده است . رنگ آن سفید است با کلاهک گوشتی و بین قارچهای صدفی بیشتر از بقیه مشتری پسند است . اسم صنعتی این قارچ است5- پلوروتوس فلابلاتوس : قارچی است صورتی رنگ،بسیار کم محصول و بیشتر به منظور خواص دارویی آن کشت می شود . یکی از موارد استفاده درمانی آن در درمان بیماری ایدز می باشد.

6- پلوروتوس سیترینو پلاتوس( قارچ صدفی طلایی) : در نگاه اول رنگ زرد و درخشان این گونه توجه بیننده را به خود جلب می کند .بسیار پر محصول ، طعم این قارچ در ابتدا تند و تلخ است اما بعد از پخت طعمی با بوی تند گردو که گاهی نیز بوی ماهی با عطری خاص می دهد.

روش کشت قارچ های صدفی

جهت کشت قارچ صدفی ابتدا ماده سلولزداری انتخاب می کنیم . بهترین ماده کاه

گندم و جو است و توصیه می کنیم از کاه برنج استفاده نشود . کاه گندم یا جو باید دارای خصوصیات زیر باشد :

1- کاه تازه باشد یعنی رنگ آن طلایی و فاقد ساقه هایی با رنگ قهوه ای یا سیاه

باشد

2- ساقه های کاه بلند باشد . استفاده از کاه بسیار ریز و خاکه باعث به هم

چسبیدگی ساقه های کاه شده و عبور و نفوذ آب و هوا را به داخل بافت آن مختل می کند و باعث افت شدید تولید می شود .

کاه را قبل از استفاده کمی می کوبیم . این کار توسط بیل یا ریختن کاه بر روی زمین و حرکت دادن غلتک و یا ماشین برروی آن انجام می دهیم . در اثر این عمل ساقه های کاه ترک خورده و نفوذپذیری میسیلیم درون سا قه های کاه به راحتی انجام می شود سپس کاه را درون حوضچه ای ریخته و پس از کمی نگهداری آن را از داخل حوضچه جمع آوری کرده و درون آبکش می ریزیم حال به یکی از دو روش زیر کاه شسته شده را پاستوریزه می کنیم : 1- کاه شسته شده را درون یک دیگ می ریزیم به آن آب اضافه کرده و آن را حرارت می دهیم پس از 5 دقیقه جوشیدن درب دیگرا گذاشته ( در حالیکه اجاق خاموش است ) به مدت 20 دقیقه کاه را در آب جوش نگهداری می کنیم . میکروارگانیسم های موجود در کاه در دمای 90 درجه همگی از بین می روند ولی علت اینکه ما کاه را به مدت 5 دقیقه می جوشانیم اینست که ممکن است درون کاه دانه های گندم و جو وجود داشته باشد که با جوشاندن آنها باعث مرگ دانه ها می شویم و اگر این کار را نکنیم دانه ها در حین کشت جوانه می زند .

2- در این روش ابتدا آب درون دیگ ریخته می شود آن را حرارت داده تا به جوش آید سپس کاه شسته شده را درون آب در حال جوش می ریزیم.پس از چند دقیقه و هنگامی که کاه کمی در آب جوشید درب دیگ را بسته به مدت 20 تا 30 دقیقه آن را درون آب جوش نگهداری می کنیم لازم به ذکر است که در این زمان اجاق خاموش است. . پس از این زمان ، کاه پاستوریزه شده و بافت آن نیز کمی نرم می شود در اتمام این مرحله کاه را آبکش نموده و تا خنک شدن آن یعنی رسیدن به دمای 25 درجه سانتیگراد آن را در اتاق در بسته نگهداری می کنیم . با خنک شدن کاه می توان عمل مایه زنی را انجام داد . برای کشت از کیسه ی پلاستیکی شفاف استفاده می کنیمقبل از استفاده از این پلاستیک مقداری آب جوشیده درون آن می ریزیم و آن را تکان داده و بعد خالی می کنیم این کار بدلیل ضد عفونی محیط داخلی پلاستیک می باشد سپس پلاستیک را از کنار لوله تا به نزدیک کف آن برسیم . سپس به ارتفاع 4 تا 5 سانتیمتر کاه پاستوریزه شده خنک کف آن می ریزیم سپس میسیلیم مورد نظر را خوب بهم زده تا بدانه های گندم تبدیل شود . پس از آن دستمان را توسط الکل ضدعفونی نموده و پس ازتبخیر شدن الکل مقداری از گندم حاوی میسیلیم را برروی کاه می پاشیم مجددا برروی آن 4 تا 5 سانتیمتر کاه پاستوریزه شده می ریزیم و روی آن بذرپاشی می کنیم این کار تا پایان پر شدن پلاستیک به همین شکل ادامه

می یابد. در انتها بر روی مجموعه کشت شده فشار آورده و درب پلاستیک را گره می زنیم هر کیسه بین 8تا 10 کیلوگرم وزن باید داشته باشد. علت اینکه ما به این ترتیب کاه و بذر را درون پلاستیک قرار می دهیم این است که میسیلیم بصورت شعاعی رشد کند . در ازای هر 10 کیلوگرم کاه پاستوریزه شده 350 الی 400 گرم میسیلیم نیاز است به محض آویزان نمودن کیسه های کشت شده 2 سوراخ جهت خروج آب اضافی در کف آن ایجاد می کنیم . سپس آن را در محلی تاریک با دمای 25 درجه سانتیگراد آویزان می کنیم . پس از آن لحظه به لحظه میزان غلظت CO2 درون پلاستیک افزوده می شود . میسیلیم در غلظت زیاد CO2 و تاریکی رشد پرسرعتی دارد . 10 الی 15 روز شرایط سالن را فقط از نظر دما و تاریکی کنترل می کنیم . در روز دهم تا پانزدهم چند عدد سوراخ توسط خودکار به منظور نفوذ اکسیژن و خروج مقداری CO2 در دیواره پلاستیک ایجاد می کنیم در صورتیکه کشت در تابستان صورت گیرد و یا سالن در مجاورت گاوداری ، مرغداری و یا محل آلوده دیگری باشد درون سوراخ ها را می توان با پنبه پر نمود . می توان پنبه ها را به سم مالاتیون با غلظت دو

در هزار آغشته کرد. با ایجاد سوراخ میزان رطوبت داخل پلاستیک لحظه به لحظه کم می شود . این مورد را از شفاف شدن دیواره داخلی پلاستیک متوجه خواهیم شد .

هنگامی که پلاستیک فاقد قطرات ریز آب شود کیسه کشت نیاز به آبیاری دارد ( پنبه ها را در می آوریم و سپس آبیاری را انجام می دهیم ) برای آبیاری سوراخی در بالای پلاستیک ایجاد کرده از درون آن آب به درون پلاستیک می ریزیم . میزان آبیاری نیز باید به اندازه ای باشد که تمام جداره داخلی پلاستیک با آب خیس شود . هنگامی که تمامی فضای داخلی پلاستیک با میسیلیم سفید رنگ پوشیده شد رشد رویشی میسیلیم کامل شده شده است و باید آنرا وارد مرحله رشد زایشی کنیم . برای وارد نمودن میسیلیم به مرحله زایشی 4 عمل زیر را انجام می دهیم :

1- دما را از 25 درجه سانتیگراد به 15 الی 18 کاهش می دهیم

2- غلظت CO2 را توسط روشن نمودن تهویه به حداقل می رسانیم

3- سالن را توسط نور مهتابی ( که دارای نور سفید است ) روشن می کنیم

4- دستگاه های رطوبت ساز را روشن و رطوبت آن را به % 70 - 90 می رسانیم پس از اعمال این تغییرات دردیواره پلاستیک شکافهای طویلی ایجاد می کنیم اصولا پس ازایجاد شکاف روزی یک مرتبه توسط سمپاش به بسته ها آب می پاشند 2 الی 3 روز بعد شاهد ایجاد پین هد خواهیم بود و چند روز بعد پین هدها به قارچهای بزرگی تبدیل می شوند.

هزينه هاي يك توليدي قارچ صدفي با کمترین مساحت
هزينه هاي توليد قارچ ( نوع صدفي يا دكمه اي) با توجه به نحوه اجراي طرح و امكانات فيزيكي موجود همچنين شيوه توليد متغير بوده و معمولا در دو سطح 1- وسيع يا حرفه اي 2- محدود يا غير حرفه اي به منظور كار جنبي يا خود اشتغالي بررسي ميشود. معمولا افرادي كه سرمايه كمتري دارند و از نيروي كار شخصي استفاده مي كنند به توليد قارچ صدفي در سطح محدود مي پردازند. اين افراد از تاسيسات و ماشين آلات صنعتي استفاده نمي كنند بنابراين مهارتهاي فردي و ميزان كار شخصي يا نيروي انساني عامل تعيين كننده قيمت نهايي محصول ميباشد .

هزينه هاي نوشته شده در سطح محدود و قابل اجرا مي باشند. بديهي است در صورت اجراي طرح در سطح وسيع بايستي از امكانات ديگري استفاده نمود كه نياز به دانش و سرمايه گذاري بيشتري خواهد داشت .

 

برآورد هزينه های جاری توليد قارچ صدفی
هزينه های توليد قارچ صدفی رابطه مستقيم با سيستم توليد( کيسه ای،استيلاژ ....) مکانيزم توليد

( مکانيکی، نيمه مکانيکی،دستی يا بصورت تامين مواد اوليه ازطريق تعاونی يا ....)همچنين قيمت نهادينه های توليد( مواد اوليه،هزينه کارگری، سوخت وانرژی و ....)از يک سو و از سوی ديگر ميزان عملکرد محصول بر حسب مقدار بستر يا محيط کشت استفاده شده در طول يک دوره از توليد داشته که معمولا بين دو تا سه ماه در نظر گرفته ميشود. بنا براين محاسبات ذيل که کاملا عملی و تجربه شده در سال 1384 می باشند می توانند تغييراتی داشته باشند که متاُثر از نحوه مديريت در کارخانه ميباشد.اين محاسبات جهت سيستم رايج ايران يعنی سيستم توليد به روش سنتی يا دستی محاسبه شده است. ضمناً در اين برآورد هزينه سرمايه گذاری ثابت ( ساختمانها، تاسيسات و تجهيزات ) محاسبه نشده است .

 

الف) هزينه كارگري :

شامل ۴ مرحله قالب زنی توسط ۴ نفر (۱۶ روز كارگر) ۲ مرحله تخليه و پر كردن سالن پاستوريزه توسط ۴ نفر (۸ روز كارگر) ۳ مرحله آبياری توسط يك نفر ( ۳ روز كارگر) يك مرحله تخليه و نظافت سالن توسط ۴ نفر ( ۴روز كارگر) و ميانگين ۴ روز كارگر جهت نظارت كه مجموعاً ۳۵ روز كارگری با ارزش هر روز كارگری در سال 1384 تقريباً ۵۰۰۰۰ ريال با كليه مزايا معادل ۷۵۰۰۰۰ ريال (تا قبل از برداشت ) ميباشد.

 

جهت برداشت و بسته بندی، طی ۳ مرحله ( ۳ چين برداشت ) توسط ۵ نفر مجموعا 15 روز كارگر، با دستمزد فوق جمعاً مبلغ ۷۵۰۰۰۰ ريال خواهد شد.


ج)هزينه سوخت و انرژي:

از سوخت گازوئيل ،انرژی برق و آب با تعرفه كشاورزي به طور ميانگين در فصول مختلف سال مبلغ ۵۸۲۹۳۰ جهت هر دوره توليد در نظر گرفته شده است.

پيش بينی ميزان توليد با استفاده از مواد اوليه فوق با وزن خشك تقريبی ۱۰۰۰۰ كيلو گرم و 65% تا 75% رطوبت ميتوان ۱۶۵۰۰ تا ۱۷۵۰۰ كيلو گرم كمپوست ( بستر يا محيط كشت قارچ دكمه اي) تهيه نموده كه عملكرد آن ( ميزان قارچ توليد شده ) بر اساس وزن بستر(كمپوست) به قرار ذيل می باشد.

بايد در نظر داشت، كيفيت کمپوست تهيه شده از نظر فيزيكي و بيوشيميايی که بستگی به مواد اوليه مصرف شده و سيستم توليد کمپوست دارد، همچنين بذر مصرفي ( اسپان )از نظر گونه و اصلاحات ژنتيكي انجام شده بر روی آن نقش چشمگيری در تلورانس توليد داشته و به همراه مجموع عوامل محيطی و نحوه كنترل آن (رطوبت، دما، تهويه، بهداشت، ...) افزايش يا كاهش توليد قارچ را در توليدی های قارچ دكمه اي رقم ميزند

تصوير انواع قارچ ها:

 


پرورش قارچ صدفی در سطح محدود(کمتر از ۸۰متر مربع):

۱.کاه يک شب در آب خيسانده شودسپس کاه خيسانده شده۲ ساعت در آب جوشانده شود (اززمانجوشيدن ۲ ساعت).

۲.کاه آبکشیو خنک شود(تا حدی که گرمايش با پشت دست حس نشود).

۳.کاهبه نسبت۵درصدبابذر قارچ صدفی مخلوط شود(به ازای هر ۱۰کيلوگرم کاه جوشانده شده ۵۰۰گرم بذرقارچ صدفی) استفاده شود.

۴.مخلوط حاصل درون کيسه هایی که از قبل تهيه شده قرار گيرد(کيسه خياری).

۵.کيسه ها درمکانی که دمای آن ۲۴درجه سانتيگراد است قرار گيرد(برای مدت ۲۴روز).

۶.بعد از ۲۴ روز سطح مخلوط درون کيسه ها سفيد ميشود.

۷.سوراخهايی به قطر۲ سانتيمتر و به اندازه ۱۵‌‌‌سانتيمتر از هم روی کيسه ها ايجادشود: دمادراين زمان به۱۸درجه سانتيگراد کاهشيابد(نور یک لامپ معمولی در این زمان ضروریست).

۸.بعد از يک هفته ديگر قارچها ازمحل سوراخ هایکيسه ها بيرون مي آیند.

۹.زمان منلسب برای چيدن قارچها زمانيست که آنها به اندازه کف دست شده باشند:۳يا۴چين ميتوان برداشت نمود(پروسه توليد۲ماه ميباشد)کهبرداشت اولپس از ۱ ماه خواهد بودکهمیزان برداشت از هر کیسه حدود۴ کیلوگرمقارچ صدفیمیباشد.

۱۰.از زمانی که روی کيسه کشت سوراخ ايجاد نموديد چنانچه سطح کاه خشکباشد می توان روی آنرا کمی آب پاشی نمود(به صورت اسپری).

مواد لازم جهت پرورش قارچ صدفی:

۱.کاه گندمياکاه جو ياکاه برنجيا تراشه چوب( صنوبر)اما کاه بهتر است.

۲.کيسه پلاستيکیمناسب(کيسه خیاری)

۳.بذر قارچ صدفی.

 

 

نتیجه گیری:

مطالبیکه دراینجا ارایه میشوددر مورد قارچ های خوراکی(صدفی و دکمه ای)میباشد.پرورش قارچ خوراکی کاری پردرآمد است که برایهمه با میزان سرمایه های مختلفقابل انجام میباشد . امروزه قارچ های خوراکی در گونه های مختلف درکشورهای جهان تولید و توزیع می شوند.

سرانه مصرف قارچ درکشورهای مختلف متفاوت میباشد,دربرخی ازکشورها اینرقمبه ۳ کیلوگرمو بیشترمیرسد.

۲.کمپوست قارچدکمهای:

ـ کمپوستقارچ دکمه ای باخاکپوششیکیلویی ۲۰۰۰ ریال میباشد.

ـ مدت انتظار جهت دریافت کمپوست ۲۰ روز میباشد.

ـ هزینه حمل به عهده خریدارمیباشد.

۵.اجرا,تجهیز,ارایه مشاوره و راه اندازی کارگاه وکارخانه تولید کنند گان و سرمایه گذاران محترم.


مبلغ قابل پرداخت 22,960 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ شهریور ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1400

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما