مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2148
  • بازدید دیروز : 2385
  • بازدید کل : 13087286

مقاله 108-عشق حماسي و حماسه‌ عشق 24 ص


مقاله 108-عشق حماسي و حماسه‌ عشق 24 ص

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

پيشگفتار

2

تعريف عشق

3

انواع عشق

4

عشق حقيقي

5

عشق مجازي

8

عوامل عشق

10

عشق در آثار سعدي

12

عشق از ديدگاه حافظ

14

عشق حماسي

17

عشق در ايران باستان

18

حماسه عشق

21

نتيجه

24

منابع و ماخذ

25

 

پيشگفتار

شاهنامه تبار نامه ملت كهن و عزيزمان ايران است و داراي داستانهاي است كه جنبه نمادين و آرماني دارند و متعلق به دوران پهلواني و اساطيري ايران هستند و به همين دليل شخصيت فردوسي امروزه جهاني شده است و از نام بلند آوازه ي ايران جدا نيست. اهميت‌فردوسي‌حكيم به حدي است كه از مرزهاي ايران فراتر رفته و چه بسا در شناخت اين حكيم طوس غربي ها از جوامع شرقي نيز پيش‌تر رفته اند.

شاهنامه تنها نامه شاهان و‌جنگ و‌گريز پهلواني نيست بلكه آيينه ي تمام نماي گذشته اين مرز بوم است، گذشته اي كه نمي تواند از عشق جدا باشد. داستانهاي عاشقانه جذاب ترين و شاداب ترين قسمتهاي شاهنامه را تشكيل مي دهد كه در زبان و گوش جانهاي بيدار و عاشق طنين انداز است.

عشق‌هاي اين مردان و‌زنان پاك اسطوره‌اي باعث تولد يافتن‌رستم و امثال آن شده است‌كه‌حافظ كيان‌و‌اعتلاي‌وطن‌و‌افتخار‌و‌غرور ملي شده و ما را در مقابل تهاجم ضحاكيان مصون نگاه مي‌دارد.

عشق و محبت نمادين و اسطوره اي ايرانيان باستان گاهي بطور سحرآميز توانسته است آتش كينه و عداوت ميان ملتها و اقوام را فرد نشاند و بدون جنگ و خونريزي، محبت و دوستي را به ارمغان آورد. با اين انديشه ي مطمئن كه عشق سر لوحه‌ي تمام اموروعامل‌حتمي‌سعادتهاوشقاوتهاي بشري است،دراين‌مقاله‌سعي‌شده است ضمن تعريف و طبقه‌بندي به علل و انگيزه پديد آمدن عشق حماسي و نتايج بشگون و خجسته‌ي آن پرداخته شود و وجه تمايز آن با انواع ديگر عشق بررسي گردد.

1- تعريف عشق

عشق در لغت مصدر عربي به كسر اول و سكون دوم به معني دوست داشتن به حد افراط و دلبستگي و دلدادگي و دوستي مفرط است.[1]

نقل است كه عشق ماخوذ از عشقه است و آن نام گياهي است ك آن را لبلاب نيز گويند. اين گياه بر هر درختي بچسبد آن را زرد و خشك مي كند و همين حالت نمايانگر عملكرد و عشق است در اصطلاح گويند كه عشق مرضي است از قسم جنون، جنوني كه ناشي از هيجانات روحي و رواني است و به واعق از ديدن سيرت يا صورت حسن وجمال پيدا مي شود.[2]

در قرآن كريم در يكصد و چهارده سوره‌ي آن از عشق و محبت و دوستي سخن به ميان آمده است براي نمونه مي توان به آيه اي اشاره نمود:«قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحبكم الله و يغفرلكم ذنوبكم و الله عفور رحيم» (آل عمران/31)

گذشته از اين در يك سوره به تمامي در مورد شرح حال پيامبري جميل و زيبا يعني يوسف اختصاص داده شده است. اين سوره به جهت نتايج اخلاقي و محاسني كه دارد به «احسن القصص» يعني نيكوترين داستانها شهرت يافته است. كمتر عارفي است كه در باب عشق و محبت در قرآن از «يحبهم و يحبونه»[3]سخن به ميان نياورده باشد.

علاوه بر اين در روايات نيز از عشق و دوستي سخنان فراواني وجود دارد: براي مثال: «ان الله تعالي جميل و يحب الجمال و يحب ان يري اثر نعمته علي عبده»[4]

بزرگترين نيروي وجودي انسان عشق است عشق جان و حقيقت هستي است. آدمي وپري و ملك ملكوت طفيل هستي عشقند. عشق بود كه ساز آفرينش را به نغمه در آورد وآتش به نهاد هستي زد.درياي عشق كرانه‌اش ناپيداست و فهم حقيقت عشق شايد در حوصله دانش بشري نباشد.

2- انواع عشق:

بزرگان نويسند وادبيان وعارفان دركتب‌مختلف‌براي‌عشق انواعي انواعي قايل شده‌اند كه اهم آنها عبارتند از :

1- عشق حقيقي،2- عشق مجازي،3-عشق قدسي،4- عشق برزخي، 5-‌ عشق دين و مذهب،6- عشق والدين و فرزندي– عشق (اصغر- اوسط – اكبر‌)،7- عشق معنوي وغيره اما همه‌ي اين‌عناوين را مي‌توان در دو موضوع كلي خلاصه نمود كه هرچه عنوان عشق تعلق پذيرد درزيرمجموعه ي دو موضوع باشد:1- عشق حقيقي (‌عشق به معبود ازلي و خداوند عالم‌)2- عشق مجازي (‌عشق به مخلوق و آفريده هاي خداوند است‌).

در‌اين‌رهگذر‌و عنوان مختص عشق حماسي يا پهلواني رادرحدفهم خود شاهد نبودم ونظراينجانب‌اين است‌كه،عشق‌حماسي‌جزء برجسته‌ترين‌عشق‌هاست‌كه به‌دليل‌پيامدونتيجه مقدس وآرماني‌اش‌بطورنمادين واسطوره‌اي خجسته وبه شگون است .

3- عشق حقيقي :

اگرازعشق‌به معني مهرودوستي ومهرباني آغازكنيم به مفاهيم گسترده اي برمي‌خوريم كه هر كدام خود تقسيم بندي خاص خود را خواهد داشت و اين روش در حوصله و گنجايش بحث اين بنده كم مقدار نيست لكن هر چه مفاهيم و معاني اين كلمه مقدس محدودتر و خاص تر جستجو كنيم يا به همان مفاهيم شايع و عام توجه نماييم لااقل ‌براي‌ اينجانب نتيجه بهتري خواهد بخشيد.عشق سرزمين بر جنب و جوش و پهناوري است كه داراي قله‌هاي پست و بلند فراواني است كه همانا بلندترين قله‌ي آن عشق حقيقي و عشق مجازي و انواع ديگر آن در مراتب پائين تر قرار مي گيرند.

 

[1] - عميد، حسن، فرهنگ عميد، ... تهران، چاپخانه سپهر- چاپ اول، 1363، ص 865.

[2] - محمدي، كاظم، چشمه ي بقا، تهران، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تهران، چاپ اول 1368، ص22.

[3] صبور، داريوش، ذره خورشيد، تهران، چاپ سپهر، چاپ اول، 1380 ،ص/441.

[4]- جامع الصغير/جلدا/صفحه 67


مبلغ قابل پرداخت 12,960 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1671

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما