مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1108
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13040565

مقاله 310-بررسی رابطه بین اضطراب و مهارت های اجتماعی با میزان پرخاشگری90ص


مقاله 310-بررسی رابطه بین اضطراب و مهارت های اجتماعی با میزان پرخاشگری90ص

فصل اول:

(کلیات تحقیق)

 

 

4-2- بخش اول:

در این بخش نتایج مربوط به آمار توصیفی (ویژگی های حجم نمونه و متغیرها) ارایه می گردد. آزمودنی های مورد بررسی در پژوهش حاضر نمونه ای نفری از جامعه دانش آموزان از پایه های پنجم و ششم و هفتم مدرسه ی «یزدانشهر قم» می باشند که 12 تا 14 محاسبات خارج شد، این دانش آموزان در گروه سنی 14 تا 18 سال بوده و بعضی در مقطع ابتدایی و تعدادی در مقطع راهنمایی مشغول به تحصیل بوده اند. فراوانی و درصد مادران آزمودنی ها در متغیر شغل و تحصیلات و شاخصه های آماری مربوط به متغیر سن مادران و متغیرهای مورد بررسی (سبک فرزند پروری و اضطراب) در پژوهش در ذیل ارایه می گردد.

1- مقدمه:

1-1- پرخاشگری (aggression) عبارتست از رفتاری که هدف آن صدمه زدن به خود یا به دیگری می باشد در این تعریف قصد و نیت فرد مهم است. یعنی رفتاری پرخاشگری محسوب می شود که از روی قصد و عمد برای صدمه زدن به دیگری یا به خود انجام گرفته باشد (کریمی، 1378) پرخاشگری به منظور توصیف مجموعه ای از رفتارهای برون ریزانه مورد استفاده قرار می گیرد که در همه آن ها مشخصه ی تجاوز به حقوق افراد دیگر اجتماع و تأثیر آزارنده ی این رفتار مشترک است. اعمال پرخاشگرانه شامل رفتارهای جسمی و کلامی پرخاشگری نظیر تهدید کردن، مشاجره ی لفظی و ... همچنین ویرانی دارایی است. (براهنی، 1367)

برخی از روان شناسان پرخاشگری را رفتاری می دانند که به دیگران آسیب می رساند یا بالقوه می تواند آسیب برساند. پرخاشگری ممکن است بدنی، لفظی یا به صورت تجاوز به حقوق دیگران باشد این روانشناسان بین پرخاشگری وسیله ای و پرخاشگری خصمانه تمایز قائل شده اند. (شعاری نژاد، 1364)

صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی در مورد پرخاشگری به دو گروه تقسیم شده اند: گروهی معتقدند که پرخاشگری ذاتی و فطری است و گروهی دیگر آن را حاصل عوامل اجتماعی در نتیجه اکتسابی می دانند و هر دو گروه برای تأیید نظریات خود شواهد و دلایلی را مطرح می کنند. (کریمی، 1378) همچنین از مطالعه و بررسی علل پرخاشگری دانش آموزان و استفاده از نظریات صاحب نظران علوم اجتماعی و روانشناسی و یافته های محققین می توان به عوامل شخصیتی، عوامل آموزشگاهی، عوامل اجتماعی و عوامل خانوادگی به عنوان علل پرخاشگری دانش آموزان نام برد.

1-1- مقدمه

در چگونگی موفقیت کودکان در تحصیل و کسب مهارت های اجتماعی و تربیت صحیح و دوری از پرخاشگری در رفتار عوامل بسیار زیادی دخالت دارند. یک دسته از این عوامل را می توان تحت عنوان عوامل عاطفی روانی نام برد.

بیماری های عاطفی از جمله اضطراب در نزد همه افراد و ترس یا اضطراب از امتحان در نزد دانش آموزان از موضوعاتی است که به دلیل وجود آن در جوامع شدیداً مورد توجه و مداقه قرار گرفته است و به ندرت می توان باور کرد که کسی هیچ وقت دچار اضطراب نشود زیرا زندگی در هر مرحله و دوره و مکان سرشار از انواع فراز و نشیب و مملو از تجربیات تلخ و شیرین و انتظارات مطلوب و دلواپسی های متعدد است که هر کدام به دلیلی یا به طریقی می تواند اضطراب آور باشد.

اضطراب یکی از حالت های هیجانی یا عاطفی است که با عناوین دلهره، تشویش، نگرانی و مانند آن ها نیز از آن نام می برند.

روانشناسان اضطراب و سایر حالات عاطفی را به دو نوع خفیف و شدید یا طبیعی و بیمارگونه تقسیم می کنند. همچنین متخصصان معتقدند که حالت خفیف هر یک از هیجان های انسان نه فقط الزاماً مخرب نیست بلکه وظیفه اصلی پرورشکاران آموختن واکنش های هیجانی به یادگیرندگان است.

بنابراین آن چه مسئله ساز برای دانش آموزان است نوع شدید و دیرپای اضطراب امتحان است وگرنه حالت خفیف آن تقریباً برای حیات و بهزیستی انسان ضرورت دارد. با این حال چنانچه اضطراب شدید باشد و تا مدت ها ادامه پیدا کند به طور معمول حالت خاص عصبی ایجاد می کند و در فعالیت طبیعی و روزمره زندگی اخلال می کند زیرا افراد مضطرب خطاهای بیشتری مرتکب می شوند. اضطراب هم جسم و هم ذهن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. درواقع اعم از این که اضطراب به کودک یا بزرگسال، مرد یا زن، انسان شاغل یا بیکار مربوط باشد، آثار و علائم آن تقریباً در نزد همه یکسان است. با این تفاوت که هر کس با توجه به ویژگی های شخصیتی خود در ابراز این علائم با دیگری تفاوت دارد. به عبارت دیگر یک کودک کم تجربه خیلی ساده تر از یک بزرگسال با تجربه اضطراب خود را آشکار می کند. به این دلیل معلم خیلی زودتر متوجه اضطراب شاگردش تا همکارش می شود.

به طور طبیعی وقتی که کودکان، نوزاد هستند، برای یادگیری انگیزه دارند. تلاش نوزاد برای دستیابی به اسباب بازی، راه رفتن، غذا خوردن بدون کمک، مثال هایی از انگیزش برای یادگیری هستند. این انگیزش اولیه برای یادگیری بعدها به فعالیت های مرتبط با مدرسه، مثل خواندن و نوشتن، تعمیم می یابد. زمانی که کودکان برای یادگیری انگیزه ندارند، می توان حدس زد که چیزی بر سر راه انگیزش طبیعی آن ها قرار گرفته است. آن ها باور دارند که نمی توانند در تکالیف مرتبط با مدرسه خوب عمل کنند و در نتیجه تلاش کردن و با تلاش کافی را متوقف می کنند، چون فکر می کنند که تلاش آن ها تأثیری ندارد. زمانی که یادگیری سخت باشد، به سادگی مأیوس می شوند و دست می کشند. از یادگیری های جدید، هیجان زده نمی شوند و بر این باورند که هر موفقیتی که دارند به دلیل شانس یا شرایط است.

چرا این عقاید منفی در کودکان رشد می کند؟ برخی مواقع به دلیل مشکلاتی است که بر توانایی های آن ها برای یادگیری تأثیر می گذارد. اختلالات یادگیری، بد مزاجی، تأخیر رشدی، افسردگی یا استرس مزمن ممکن است یادگیری در مدرسه را برای کودک سخت تر کند. کودکانی که قبلاً در مدرسه شکست خورده اند نیز احتمال زیادی دارد که دست از تلاش بردارند، چون در آن ها این باور رشد کرده است که نمی توانند یاد بگیرند. نگرش های بزرگسالان نیز می تواند بر عقاید کودکان نسبت به موفقیت تحصیلی شان تأثیر بگذارد. والدینی که استانداردهای غیرواقع بینانه دارند، ممکن است که کودکان خود را از تلاش، دلسرد کنند. رقابت در مدرسه (جایی که همیشه یک نفر می برد و یک نفر می بازد) ممکن است برای کودکان بسیار مأیوس کننده باشد. به ویژه برای کسانی که ممکن است هیچ وقت در مدرسه بهترین نباشند، هر چند که ممکن است سطح یادگیری خوبی داشته باشند. در کودکانی که موفقیت را تجربه نمی کنند یا موفقیت آن ها تشخیص داده نمی شود، ممکن است که انگیزۀ تحصیلی، ضعیف شود و بر مهارت های اجتماعی آنان و همچنین بر رفتارهای آنان از جمله پرخاشگری تأثیر مستقیم و قابل توجهی داشته باشد.

1-2- بیان مسئله

اضطراب در تمام افراد وجود دارد؛ اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان در همه افراد در حدی اعتدال آمیز وجود دارد و در این حد به عنوان پاسخی سازش یافته تلقی می شود به گونه ای که می توان گفت اگر اضطراب نبود همه ما پشت میزهایمان به خواب می رفتیم. فقدان اضطراب ممکن است ما را با مشکلات قابل ملاحظه ای مواجه کند. اضطراب است که باعث می شود ما در جاده لغزنده با احتیاط رانندگی کنیم و به این طریق زندگی سالم تری خواهیم داشت. بالعکس، اضطراب مرضی نیز وجود دارد، چرا که حدی از اضطراب ممکن است سازنده باشد و اغلب مردم اضطراب را تجربه می کنند، اما این حالت ممکن است جنبه مزمن و مداوم بیابد که در این صورت باید آن را به منزله شکست و سازش نایافتگی گسترده ای تلقی کرد که فرد را از بخش عمده ای از امکاناتش محروم می کند. بدین ترتیب بدیهی است اضطراب تا میزان مناسب و صد البته در موضوعات مناسب، بجا می باشد. ولیکن از نظر روانشناسی نباید از حد مجاز و معقول تجاوز کند و همچنین نبایستی در موضوعات غیر ضروری وجود داشته باشد. وقتی اضطراب به چنین حدی می رسد برای همه افراد و با توجه به تحقیق مورد نظر ما برای دانش آموزان مشکلات عاطفی را در پی دارد و منجر به اثرات مخرب می شود و هم بر مهارت های اجتماعی آنان و هم بر رفتارهای آنان تأثیر مستقیم خواهد داشت.

بنابراین ضروری به نظر می رسد میزان اضطراب در آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. در ابتدا با بررسی علمی و سیستماتیک، میزان اضطراب در جامعه مورد نظر مشخص می گردد. محقق در مرحله بعدی بایستی به تبیین چرایی اضطراب بالا در بین افراد بپردازد و به طور ریشه ای مسئله مورد کنکاش قرار بگیرد.

از سوی دیگر مسئله مهم دیگری که می توان در کنار اضطراب بدان پرداخت، مسئله مهارت های اجتماعی دانش آموزان می باشد. میزان موفقیت و پیشرفت دانش آموزان به عنوان شاخص اصلی نتیجه کاری دانش آموزان شناخته می شود. هر چه میزان پیشرفت دانش آموزی بیشتر باشد، بدیهی است دانش آموز موفق تر بوده است و اهداف آموزشی بهتر محقق شده است. از این رو بررسی تأثیر اضطراب به عنوان یکی از عوامل بسیار مؤثر و قابل توجه در پیشرفت و مهارت های اجتماعی و همچنین شکل گیری رفتار دانش آموزان از جمله پرخاشگری لازم به نظر می رسد.

اهمیت و ضرورت تحقیق:

از آن جا که سن نوجوانی، مخصوصاً دوره ی راهنمایی تحصیلی، یکی از بحرانی ترین مرحله از زندگی هر نوجوان ست. لذا باید بر آن باشیم تا خصوصیات فردی در نوجوان را در این دوره از زندگی او به دقت بشناسیم و درباره ی آن تحقیق کنیم تا در برخورد و روبه رو شدن با نوجوانان که این برهه بسیار حساس زندگی خود را می گذرانند، هوشیارانه و با اطلاع کافی عمل نماییم.

از طرفی، وجود اضطراب در نوجوانان اگر از حد متوسط آن بالاتر رود، باعث می شود که روی یادگیری و پیشرفت تحصیلی آن ها تأثیر گذارد و باعث به وجود آمدن پیامدهای ناگوار و گاهی غیر قابل جبران می گردد.

این پیامدها ممکن است به اشکال گوناگون، مانند: خلق و خوی نامناسب، پرخاشگری، بدبینی، زودرنجی، نارضایتی، احساس گناه، نفرت از خود، اتهام به خود، گوشه گیری از اجتماع، بی تصمیمی و مشکلات در تصمیم گیری، اختلال در خواب و خوراک، بی اشتهایی و اشتغالات ذهنی بروز کند.

این موارد که ذکر گردید، می تواند موانعی در سر راه پیشرفت و کسب مهارت های اجتماعی نوجوان باشد.

لذا شناخت انواع اضطراب ها و نگرانی ها، انسان را به دنبال راه های مقابله با آن راهنمایی خواهد کرد. همچنین با بررسی رابطه ی بین اضطراب و مهارت های اجتماعی با میزان پرخاشگری در دانش آموزان، می توانیم گام بلندی در امر تربیت و آموزش آنان برداریم.

1-4- اهداف پژوهش

هدف اصلی: بررسی رابطه بین اضطراب و مهارت های اجتماعی با میزان پرخاشگری

اهداف فرعی:

1- بررسی میزان اضطراب

2- بررسی ضعف و قوت نوجوانان در کسب مهارت های اجتماعی

3- بررسی میزان پرخاشگری نوجوانان

1-5- فرضیه های پژوهش

1-5-1- فرضیه های اصلی

1- بین زیر مقیاس های اضطراب و پرخاشگری در نوجوانان مدارس ابتدایی شهر قم رابطه وجود دارد.

2- بین زیر مقیاس های مهارت های اجتماعی و پرخاشگری در نوجوانان مدارس ابتدایی شهر قم رابطه وجود دارد.

بین اضطراب و انگیزش تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی رابطه معناداری وجود دارد.

1-6- متغیرهای پژوهش

اضطراب و پرخاشگری و مهارت های اجتماعی، متغیرهای این پژوهش هستند. اضطراب و مهارت های اجتماعی متغیرهای مستقل و پرخاشگری متغیر وابسته است.

1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها:

متغیر وابسته = پرخاشگری:

تعریف مفهومی: رفتاری که به قصد آزار و آسیب رساندن به شخص دیگر، خود یا اشیاء باشد.

تعریف عملیاتی: منظور ما از پرخاشگری نوجوانان در این تحقیق رفتارهای خشن بدنی و لفظی آن ها است.

متغیر مستقل = اضطراب:

تعریف مفهومی: ترس و اضطراب دو حالت متفاوتند. اضطراب، عبارتست از نگرانی مفرط یا ترس مبالغه آمیز و غیر ضروری که عمدتاً ربطی به صدمات جسمی یا بیماری ندارد بلکه با صدمات روانی رابطه دارد. درواقع 98 درصد از آن چه که ما به آن اضطراب می گوییم، محصول نگرانی شدید و افراطی ما در مورد نظر دیگران راجع به ما است و این نوع اضطراب درست مثل ترس افراطی از صدمات جسمی مخرب و بی فایده است.

تعریف عملیاتی: منظور ما از اضطراب، بیماری است که فرد دچار آن می شود و به واسطه ی آن نمی تواند درست تصمیم بگیرد یا کارهایش را انجام دهد. فرد مضطرب معمولاً دارای اعتماد به نفس پایینی است و برای تشخیص میزان اضطراب می توان میزان اعتماد به نفس وی را سنجید برخی نگرانی ها و باورهای غلط اضطراب را به وجود می آورد و فرد را مضطرب می کنند که واکنش هایی از خود نشان می دهد که معمولاً ناخوشایند است، مثلاً پرخاشگری یا داد زدن.


مبلغ قابل پرداخت 22,680 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما