مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2914
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13044577

مقاله سیستم‌ هزینه‌یابی بر مبناي هدف


مقاله سیستم‌ هزینه‌یابی بر مبناي هدف

فصل اول:کلیات پژوهش

مقدمه. 2

تعریف مفاهیم.. 3

هزینه یابی.. 3

کالای ساخته شده. 3

کالای در جریان ساخت... 3

تولید.. 4

 

فصل دوم: ادبیات پژوهش

منشأ و تاریخچه هزینه یابی هدف... 6

اهمیت حسابداری بهای تمام شده. 7

کاربرد حسابداری بهای تمام شده و نرم افزارها و برنامه های حسابداری.. 8

مقایسه جایگاه حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده در موسسات تولیدی.. 8

الف)مواد مستقیم.. 9

ب)کار مستقیم.. 9

ج)مخارج مستقیم.. 10

د)مواد و دستمزد مخارج غیر مستقیم.. 10

سربار ساخت... 10

1.مواد غیر مستقیم.. 10

2.کار غیر مستقیم.. 11

3.مخارج غیر مستقیم.. 11

سیستم بهینه هزینه‌یابی.. 11

 


فصل سوم: شرح عملیات پژوهش

روش‌های تخصیص هزینه‌های سربار. 14

گردآوری و تخصیص هزینه‌ها برحسب دوایر. 16

تفاوت میان روش‌های جذب سربار. 17

هزینه‌یابی برمبنای فعالیت‌ (ABC). 17

شناسایی فعالیت‌های مصرف‌کننده منابع. 19

‌نمودار فعالیت‌ها و مخزن هزینه‌ها دایره تولیدی آلفا21

هزینه‌یابی کایزن.. 21

طول عمر محصول و سیستم‌های هزینه‌یابی.. 22

مقایسه هزینه‌یابی کایزن با هزینه‌های استاندارد. 23

هزینه‌یابی و نظام قیمت‌گذاری هدف... 23

مراحل اصلی فرآیند کار. 24

پنج عامل استراتژیک حیات شرکت/محصول.. 25

شرایط و نیازمندی‌های اجرای موفقیت‌آمیز نظام. 27

 

فصل چهارم: نتيجه گيري و پيشنهادات

نتایج و دستاوردهای حاصل از اجرای این نظام. 34

پیشنهادات پژوهش.... 35

فهرست منابع. 37

 

مقدمه

رقابت بین المللی،شرکت‌های صنعتی را در کشورهای مختلف واداشته است که در سیستم‌های تولیدی خویش بازنگری کنند.بسیاری از صنایع ناچارند برای بقای خود در مصرف منابع فیزیکی و استفاده از نیروی انسانی تغییرات جدّی ایجاد کنند.این، زمینه‌هایی است که امروزه حسابداران مدیریت ناگزیرند در آن به بحث و کاوش‌ بپردازند.بسیاری از صاحب‌نظران تغییر و اصلاح در حسابداری مدیریت را به دلیل تغییر در سیستم‌های تولید در واکنشی به رقابت جهانی ضروری می‌دانند.تقریبا در اواخر دهه‌ 1970 میلادی،کشورهای پیشرفته صنعتی دنیای غرب دریافتند که ژاپن به تولیدکننده محصولات با کیفیت و کارآیی بالا تبدیل شده است.

عبارت‌ Made in Japan که برای نسل گذشته تنها مترادف با صنعت ارزان بود، امروزه دیگر چنین نیست.شرکت‌های ژاپنی از مدت‌ها قبل تشخیص داده‌اند که مرحله طراحی محصول اثر تعیین‌کننده‌ای بر فرآیند تولید و بهای تمام شده محصولات دارد؛ لذا می‌کوشند محصولاتی تولید کنند که بهای تمام شده آن‌ها باعث توفیق در تصرف‌ و دست‌یابی به بازارها شود.اعتقاد عمومی بر این است که شرکت‌های ژاپنی در دست‌یابی به برتری رقابتی از این نظام(هزینه‌یابی هدف)بهره بسیاری برده‌اند.اگر فرآیند کنونی تولید،جوابگوی تولید این‌گونه محصولات نباشد،تلاش‌ها بر بهبود فرآیند تولید متمرکز خواهد شد.هزینه‌یابی هدف،یکی از رویکردهای مدیریت‌ هزینه‌یابی در ژاپن است.

در این پروژه می‌خواهیم سیستم‌های سنتی هزینه‌ها را مرور کنیم و در نهایت، هزینه‌یابی جدید،شامل هزینه‌یابی برمبنای فعالیت و کایزن و هدف را بررسی نماییم.

امروزه بدیهی است که اتکای صرف به روش‌های سنتی حسابداری دیگر نمی‌تواند نیازهای صنعتی امروزه را برآورده کند.

حسابداری به عنوان یک سیستم عملیاتی- اطلاعاتی،با سیستم‌های فراگیر مدیریت‌ و سازمان مرتبط است.تغییراتی که در سازمان‌ها پیش آمده و می‌آید،تحولات متناظری‌ را در سیستم حسابداری می‌طلبند.حسابداران با شناخت جامع‌تر از سازمان‌ها و مدیریت،می‌توانند وظایف خود را ارتقا دهند و مفیدتر واقع شوند.

 

تعریف مفاهیم

هزینه یابی

هزینه‌یابی را چنین تعریف کرده‌اند:«طبقه‌بندی و تسهیم صحیح هزینه‌ها به منظور تعیین بهای تمام شده محصولات و خدمات واحد تجاری و تنظیم و ارائه اطلاعات‌ مربوط،به‌نحو مناسبی که برای راهنمایی مدیران و صاحبان واحد مزبور به منظور کنترل‌ عملیات آن قابل استفاده باشد.»

پس ما در هزینه‌یابی با سرشکن سیستماتیک و منطقی هزینه‌ها برای تعیین‌ بهای تمام شده یک محصول یا خدمت سروکار داریم.

 

کالای ساخته شده

کالایی که با گذراندن مراحل تولید به شکل کامل ساخته شده است و در واقع فرآیند تولید را به شکل کامل طی نموده است را کالای ساخته شده می گویند.

 

کالای در جریان ساخت

کالاهایی که در جریان مراحل تولید قرار گرفته اند ولیکن کامل نشده اند و بخشی از فرآیند تولید را طی نموده اند ولی ساخت آنها تمام نشده است را کالای در جریان ساخت گویند.

تولید

هرگاه مواد اولیه با عبور از یک فرآیند ساخت تغییر شکل دهد و به یک کالای ساخته شده تبدیل شود اصطلاحاً می گویند تولید صورت پذیرفته است.

به عنوان مثال اگر یک تکه چوب با گذشت از فرآیند برش و اتصال به میز و صندلی تبدیل شود این عمل تولید محسوب می گردد و یا فرآیند تبدیل چند ماده شیمیایی به رنگ تولید محسوب می شود.

البته باید توجه داشت ممکن است کالای ساخته شده یک فرآیند تولید، مواد اولیه تولید دیگر محسوب گردد و در فرآیندی دیگر به یک کالای ساخته شده دیگر تبدیل شود.

بعنوان مثال سنگ آهن که مواد اولیه ذوب آهن می باشد با طی مراحل تولید به ورق آهن و نبشی و اشکال مختلف تبدیل می شود و این کالای ساخته شده یعنی همان ورق آهن مواد اولیه ساخت و تولید میز فلزی، اجاق گاز و سایر موارد قرار خواهد گرفت.

بهای اولیه

بهای اولیه عبارت است از حاصل جمع هزینه هایی که به طور مستقیم ( مواد اولیه مستقیم و دستمزد مستقیم) در ساخت کالا به کار می رود.

دستمزد مستقیم+ مواد اولیه مصرفی مستقیم = بهای اولیه

بهای تبدیل

بهای تبدیل ( هزینه های تبدیل) عبارت است از هزینه هایی که برای تبدیل مواد اولیه به کالای ساخته شده به کار می رود یعنی در واقع حاصل جمع دستمزد مستقیم و سربار ساخت

سربار ساخت + دستمزد مستقیم = بهای تبدیل

منشأ و تاریخچه هزینه یابی هدف:

در دهه 1960 رشد صنایع مختلف همگام با توسعه ماشینی شدن شتاب بیشتری گرفت. در آن زمان تقاضا برای محصولات شگفت آور بود و کانون توجه مدیریت هزینه بر مراحل تولید متمرکز قرار داشت و از این رو هزینه یابی استاندارد ابزار اصلی کنترل هزینه شمرده می شد. در اوایل دهه 1970، اشباع بازار و بالا رفتن سطح زندگی مردم شرکت ها را مجبور به تولید محصولات متنوع با ویژگیهای متفاوت نمود و با استفاده از امکانات جدید چرخه عمر محصولات به نفع محصولات بهتر و جدیدتر دائما کوتاه تر شده و از این رو اهمیت مدیریت هزینه را در مرحله برنامه ریزی و طراحی افزایش داد.

پیش تر هزینه یابی هدف به عنوان فن هزینه یابی فراگیر تولیدکنندگان ژاپنی را جذب خود کرده بود و هزینه یابی هدف اولین بار در دهه 1960 در شرکت اتومبیل سازی تویوتابرای برنامه ریزی هزینه تولید یک خودرو به مبلغ 1000 دلار و در واکنش به شرایط دشوار بازار پا به عرصه وجود گذاشته بود. در آن زمان بازارهای آسیا انباشته از محصولات شرکتهای غربی بود و مؤسسه های ژاپنی نیز با کمبود منافع و مهارتهای مورد نیاز برای توسعه مفاهیم فنون و ابزارهای لازم برای رسیدن به رقیب پر قدرت خود در زمینه هایی چون کیفیت، هزینه و کارآیی روبرو بودند. بسیاری از شرکت های ژاپنی به این نتیجه رسیدند که فعالیتهای چند وجهی در تولید، آنگونه که شرکتهای غربی به کار می برند می تواند با اصلاحاتی به صورتی اثر بخش به کار گرفته شود. آنان بر این عقیده بودند که در هم آمیختن کارکنان بازاریابی، مهندسی، مالی، تولیدی و برنامه ریزی در یک گروه تخصصی منافع متعددی دارد. این گروه ها می توانستندروشها و فنون جدیدی برای طراحی و ایجاد محصولات جدید در معرض آزمایش قرار دهند و در جهت افزایش یکپارچگی بین فعالیتهای بالا دستی در عملیات شرکت، تلاش کنند. هزینه یابی هدف از چنین محیطی پدید آمد. مجموعه ای از ابزار تخصصی شامل تحلیل عملیات، مهندسی ارزشها، تحلیل ارزشها و مهندسی همزمان برای تکمیل هزینه های هدف معرفی شد و این امر شرکتهای ژاپنی را در زمینه های طراحی و ایجاد محصول در موقعیتی شاخص و اثر بخش قرار داد. تنها بعد از این تحولات بود که شرکت های اروپایی و آمریکایی به ارزش هزینه یابی هدف پی بردند.

 

اهمیت حسابداری بهای تمام شده

در واقع حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیارمهم در اختیار میریت میباشد تا مدیران را در برنامه ریزی ، کنترل ونظارت وبررسی نتایج فعالیتها، یاری نماید.

مدیریت با استفاده از حسابداری صنعتی ،بهای تمام شده تولیدات را محاسبه می کند و کنترل خود را برروی هزینه های مواد ،دستمزد و و سایر هزینه های تولید اعمال می کند.


مبلغ قابل پرداخت 16,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما