مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 3842
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13109958

اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان پایه اول متوسطه دبیرستان دخترانه را به ترک گناهان ترغیب نمایم؟


اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان پایه اول متوسطه دبیرستان دخترانه  را به  ترک گناهان ترغیب نمایم؟

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه. 1

بیان مسأله. 2

اهداف اقدام پژوهی حاضر. 3

توصیف وضع موجود یا شواهد ( 1 ). 4

جمع آوری اطلاعات... 7

پیشینه نظری.. 9

پیشینه پژوهشي.. 13

راه حل های پیشنهادی.. 15

اعتبار بخشی به راه حل ها17

انتخاب و اجرای راه حل ها18

اصلاح راه حل ها و تعدیل آنها29

توصیف وضع مطلوب يا شواهد ( 2 ). 29

نتیجه گیری.. 33

پیشنهادات... 34

پیشنهادات برای سایر پژوهشگران.. 35

فهرست منابع و مآخذ.. 36

پيوست ها38

 

 

مقدمه

دوره نوجوانی ، سن بیداری و دریافت ارزشهای اخلاقی و مذهبی است . در این سن نوجوان به دنبال یافتن ارزشهای اخلاقی است. به تعبیر دیگر دوره نوجوانی دوره ی بیداری وجدان و اخلاق است و به اعتقادات مذهبی به عنوان آرام بخش و تسهیل کننده در روابط انسانی می نگرد و به ارزشهای اخلاقی و مذهبی با تمایل و اشتیاق زیاد توجه می نماید.

مطالعات در زمینه دوره نوجوانی نشان می دهد که نوجوانان با توجه به روحیه ی جستجوگر و کنجکاوی که دارند جویای ارزشهای اخلاقی و مذهبی بوده و زمانی که به ارزشها اعتقاد پیدا می کنند در راه حفظ و حراست از آنها تلاش زیادی می نمایند .

لذا وظیفه ی والدین و مربیان است که زمینه ی دریافت صحیح ارزشهای مذهبی را برای نوجوانان فراهم نمایند .[1]

با این حال به نظر می رسد در بخش تعلیم و تربیت دانش آموزان با وجود همه تغییرات محتوایی در کتابهای درسی و پررنگ کردن شعائر مذهبی و تقویت آموزش های دینی در مدارس ، گرایش های دینی دانش آموزان آنگونه که انتظار می رفت افزایش نیافته است و دینی کردن دانش آموزان آنگونه که تصور می شد، به دینی شدن آنها نینجامیده است .

اینجانب به عنوان مربی تربیتی آموزشگاه همه روزه شاهد مشکلات مذهبی و اخلاقی دانش آموزان بودم و این دغدغه فکری من بود که چگونه می توانم باورهای دینی را در دانش آموزان تثبیت نمایم و مشکلات اخلاقی و مذهبی آنان را کاهش دهم .

اکنون خدای منان را شاکرم که در کنار وظیفه ی خطیر معلمی مرا توفیق داد تا در شناسایی و رفع مشکلات مذهبی دانش آموزان پایه اول دبیرستان دخترانه ریحانه النبی مفید واقع شوم .

 


بیان مسأله

این جانب ملیحه حاجی میرزایی ، لیسانس امور تربیتی با 16 سال سابقه فعالیت تربیتی در پست معاون پرورشی و مربی امور تربیتی در مدارس ، اکنون به تدریس درس مهارتهای زندگی ( از واحدهای پرورشی) در پایه اول دبیرستان دخترانه ریحانه النبی واقع در خیابان 19 دی ، ابتدای شهرک فرهنگیان ناحیه یک آموزش و پرورش استان قم مشغول می باشم .

این مدرسه به لحاظ منطقه جغرافیایی که در آن واقع شده است از مدارس برخوردار و به واسطه قرار گرفتن در شهرک فرهنگیان و ثبت نام دانش آموزان دارای والدین فرهنگی از تمامی مناطق ، مدرسه ای خاص به شمار می رود .

دانش آموزان این آموزشگاه ، با فراوانی تقریبی حداقل 30 نفر در هر کلاس و با وضعیت تحصیلی بسیار خوب ( سال تحصیلی گذشته پایه اول این آموزشگاه از نظر علمی، رتبه اول در سطح ناحیه را کسب کرده بود ) به تحصیل مشغولند .

اما متأسفانه مشکلات اخلاقی و مذهبی زیادی از دانش آموزان این آموزشگاه دیده می شد و من با وجود این که دو سال است در این آموزشگاه به تدریس مشغولم همه روزه از دیدن بد حجابی دانش آموزان ، مشکلات اخلاقی ایشان ، عدم رعایت مسائل مذهبی ، عدم استقبال از نماز جماعت ، بی توجهی به مراسم مذهبی، دروغگویی، استفاده از الفاظ زشت در موقع صحبت کردن با یکدیگر و بسیاری از مشکلات خاص آنان رنج می بردم و به واسطه موضوع تدریسم که درس مهارتهای زندگی است و فضای بازی برای گفتگو ایجاد می نماید، زمانی که با دانش آموزان به بحث می پرداختم مشاهده می کردم که همه آنان بالاتفاق با قضیه دین و ضرورت رعایت مسائل شرعی موافقند و از قیامت و مجازات الهی بیمناکند اما در عمل مشاهده می کردم رفتارشان خلاف گفتارشان را نشان می دهد ، و زمانی که علت را از آنان جویا می شدم دلایل مختلفی را بر می‌شمردند از جمله :

عدم اطلاعات کافی در مورد مسائل مذهبی و ضرورت رعایت آنها، عدم جذابیت مسائل دینی و برعکس جذاب بودن مسائل غیر اخلاقی، بی توجهی به زیانهای گناهان مختلف، بی توجهی و سرسری گرفتن اعتقادات مذهبی، عادت، بی توجهی والدین به مسائل مذهبی و گاهاً رعایت نشدن این مسائل از سوی آنان، غفلت از یاد خدا، محیط آلوده ، لذت زود گذر و ....

در مطالعاتی که داشتم به نکته ای برخوردم که توجه مرا بیش از پیش به این مسئله جلب کرد و ضرورت و اهمیت رفع این مشکل را دو چندان نمود و آن نکته ای بود با عنوان گناه بیماری است از کتاب کیفر گناه نوشته سید هاشم رسولی محلاتی به نقل از روانکاوی خواجه نوری خواندم .

در این کتاب نوشته شده بود که آدم بد وجود ندارد و آدمها به واسطه امراض اخلاقی و روحی فقط مریض به شمار می روند و همه امراض روحی مثل حسادت ، دروغگویی ، عیب جویی و ... را می توان عیناً مثل زکام و گلو درد و سوء هاضمه معالجه کرد. احادیث بسیار زیادی نیز در این زمینه وجود داشت .

بنابراین بر آن شدم در آموزش تعالیم دینی و درونی کردن ارزشهای اسلامی دانش آموزان گام اول را بردارم و ضمن اینکه احساسات مذهبی نوجوانان که خود یکی از نیازهای فطری آنان است را ارضا می نمایم، سایر تمایلات طبیعی و خواهشهای غریزی آنان را مهار نموده و از تندروی باز دارم و آنها را از تیره روزی و سقوط حفظ نمایم .

اکنون این سئوال بزرگ در ذهن من ایجاد شده بود که چگونه می توانم دانش آموزان را به معالجه امراض روحی و ترک گناهان ترغیب نمایم ؟

 

اهداف اقدام پژوهی حاضر

هدف کلی من از اجرای اقدام پژوهی حاضر این است که دانش آموزان را به ترک گناهان ترغیب نمایم و در این راستا امیدوارم بتوانم درصد ابتلا به گناهان در دانش آموزان را به طور چشمگیری کاهش دهم، در این راستا اهداف جزئی زیر نیز دنبال می شود :

1 ) کاهش ارتکاب به رذایل اخلاقی غیبت و دروغگویی

2 ) بهتر شدن حجاب دانش آموزان

3 ) تقویت اراده در مبارزه با نفس

4 ) توجه بیشتر دانش آموزان به نماز اول وقت و نماز جماعت

5 ) ایجاد تنوع و جذابیت در آموزشهای دینی و ارائه این آموزشها در قالب های هنری

6 ) آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با عواقب و زیانهای جسمی ، روحی و روانی گناهان

7 ) آشنایی دانش آموزان با آثار بهداشتی – روانی و اجتماعی مستحبات و مکروهات

 

[1]- علی اصغر حقانی ، روانشناسی رشد نوجوانان ( تهران ، نشر شورا ، 1378 ) صص 73-72


مبلغ قابل پرداخت 18,554 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1446

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما