فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده1
مقدمه. 2
توصیف وضعیت موجود. 2
بیان مسئله. 3
اهمیت مسئله. 3
مهمترین مسایل مورد توجه برای بهداشت مدرسه. 3
بررسی شواهد اولیه. 4
در کلاسها4
علل مشکل.. 6
تائید علل.. 6
پیشینه نظری.. 7
بهداشت محیط مدرسه. 7
اهمیت تأمین بهداشت محیط.. 7
طرح و برنامههای زیست محیطی.. 8
انتخاب مدرسه سالم. 8
بهداشتیاران.. 8
بازیافت کاغذ. 9
بررسی وضعیت فیزیکی مدارس... 9
نقش مدرسه در رشد و تکامل دانش آموزان.. 9
ضرورت اجرای بهداشت مدارس... 10
راهکارها10
پرسشنامه باز11
تعیین راهکارهای پیشنهادی.. 12
پیشینه پژوهش از چندین پژوهشگر. 13
جمعبندی.. 15
حذف تعدادی از راهکارهای پیشنهادی (تجزیه و تحلیل اطلاعات)15
انتخاب راه حلهای موفق.. 16
برنامه ریزی اجرا17
شواهد2. 18
ارزیابی تأثیر اقدام جدید و اعتبار بخشی.. 19
نتیجه گیری و پیشنهاد. 20
پیشنهاد. 20
منابع. 20
چکیده:
پژوهش مورد نظر در ارتباط با بررسی راهکارهایی برای تمیز نگه داشتن محیط آموزشی آموزشگاه دخترانه ولایت فقیه (آموزش و پرورش ناحیه یک قم) با تعداد 189 دانش آموز انجام شده است.
با توجه به مشکلاتی که عدم رعایت نظافت و بهداشت در مدرسه و کلاسهای درس ایجاد میکند تصمیم بر این شد که مشکل را با کمک دانشآموزان و همکارانی که در مدرسه حضور دارند حل کنیم.
با توجه به اینکه بهداشت فردی و محیطی که دانشآموزان در آنجا تحصیل میکنند و ساعات سازندهای را که در این محیط به سر میبرند تا حد زیادی میتواند در رشد شخصیت آنان مفید باشد لذا بنا بر این شد که تعدادی فرضیه مطرح نموده و در گردآوری شواهد 1 (از طریق پرسشنامه از دانشآموزان و همکاران) از آنها استفاده شود و پس از تجزیه و تحلیل پرسشنامه فرضیههایی را به عنوان راه حلهای موقتی انتخاب و این راهحلها در مدرسه اجرا شود در این راستا قوانینی وضع گردید. که در زیر به صورت خلاصه عنوان میشود.
1. دانشآموزانی را که در کلاس آشغال میریزند به مدت 2 هفته مسئول بهداشت شوند.
2. دانشآموز خاطی موظف است درس را خلاصه کند.
3. از نمره انضباط این دانشآموز کسر گردد.
4. همکاران روی نظافت کلاس حساسیت نشان دهند.
5. احادیثی از ائمه و جملات زیبای دیگری بر در و دیوار نصب شود.
مقدمه
مدرسه به عنوان خانه دوم مکانی مقدس که در آن تعلیم و تربیت صورت میگیرد شناخته شده است. مکانی که دانشآموزان لحظههایی بسیار مفید را در آنجا سپری میکنند و چیزهایی را میآموزند که در بلوغ فکری و رشد شخصیتی آنها بسیار مفید است.
برای اینکه امر یادگیری در کلاس درس بهتر صورت بگیرد محیط کلاس باید تمیز و پاکیزه باشد از نظر روشنایی و نورگیر بودن بهترین وضعیت را دارا باشد تخته سیاه و وسایل آموزشی مورد نیاز در مکان مناسب قرار بگیرند تا دانشآموزان به راحتی بتوانند در این محیط آموزش ببینند.
چنانچه محیط کلاس و مدرسه کثیف و نامناسب باشد دانشآموز علاقه و انگیزهای برای توجه به درس نخواهد داشت و بسیار زود محیط کلاس برای او خسته کننده خواهد شد. از آنجا که نظافت و رعایت بهداشت در اسلام بسیار سفارش شده است بهتر است دانشآموزان را به پاکیزگی عادت دهیم و با مربیان بهداشت و معلمان دلسوز که در مدرسه حضور دارند به رشد و شکوفایی عقلی و جسمی دانشآموزان کمک نماییم.
توصیف وضعیت موجود:
نیاز، بهترین انگیزه برای پیشرفت جامعه بشری است که این نیاز اقسام مختلفی دارد از جمله: نیاز به نظافت و بهداشت محیط زیست.
اینجانب فاطمه عطار لیسانس علوم تجربی با 21 سال سابقه کار که مدت 7 سال است به عنوان معاون آموزشی یکی از مدارس ناحیه یک قم مشغول به فعالیت میباشم.
بیان مسئله:
با توجه به اینکه دانشآموزان این آموزشگاه از نظر رفاه خانوادگی تقریباً قشر متوسط را تشکیل میدهند اما رفتارهای متفاوتی در انها به چشم میخورد، گاهی عدهای از آنها را مشغول خطاطی و نقاشی روی دیوارهای کلاس میبینم، برخی صندلی معلم را با زمین یکی دانسته و روی آن می روند و هنگامی که معلم با حیرت جای کفش را در جایگاه خود مشاهده میکند و در جواب سؤالش که چه کسی اینجا را به این روز در آورده؟ جز سکوت کلاس چیزی دستگیرش نمیشود و در نهایت با ارجاع دادن به معاون مدرسه و تهدید کسر انضباط از کل کلاس سارا میگوید خانم میخواستیم وسایل داخل کمد را درست کنیم.
در قسمت دیگری، عدهای از میز به جای چک نویس و یا ماشین حساب استفاده میکنند و پس از اعتراض میگویند خانم خوب پاک میکنیم و جالب اینکه به جای پاک کردن نوشتهها، آنها را خط خطی میکنند تا نوشتهها معلوم نشود.
مبلغ قابل پرداخت 20,368 تومان