فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
1-1 - بیان پرسش:1
پرسش اصلی پژوهش.... 1
2-1- اهداف تحقیق:2
هدف کلی تحقیق:2
اهداف اختصاصی:2
3-1-ضرورت پژوهش:3
4-1-فرضیههای پژوهش:4
5-1-تعاریف عملیاتی.. 5
فصل دوم
1-2-ادبیات پژوهش.... 9
2-2-نظريه هاي پيدايش اعتياد. 12
1-2-2-تبيين هاي روان شناختي.. 12
2-2-2 تبيينهاي زيست شناختي.. 14
3-2-2- تبيين هاي جامعه شناختي.. 15
1-3-2-2-نظريه مرتن:15
2-3-2-2 نظريه كنترل اجتماعي:16
3-2- عوامل زمينه ساز ومخاطره آمیز فردی مستعد کننده اعتياد. 17
1-3-2- دوره نوجواني.. 18
2-3-2- ژنتيك... 18
3-3-2-صفاتشخصيتي.. 19
1-3-3-2-اعتمادبه نفس پايين :19
2-3-3-2-عدم ابراز وجود :21
3-3-3-2-عدم توانايي نه گفتندر مقابل فشار همسالان و دوستان :21
4-3-3-2-تزلزل در تصميم گيري :21
4-3-3-2-گوشه گيري و انزوا طلبي :21
5-3-3-2-نگرش مثبت به مواد:21
6-3-3-2-عدم مسئوليت پذيري :21
7-3-3-2-عدم تحمل ناكامي و شكست :22
8-3-3-2-تكانشكري :22
4-2- اختلالهاي رواني.. 23
1-4-2-افسردگي :23
علائم افسردگی :24
1-1-4-2-برخی علل افسردگی:24
1-1-1-4-2 نقش عوامل بيوشيميايی در بروز افسردگی:24
2-1-1-4-2-نقش فشارهای محيطی و ديگر فشارها در بروز افسردگی ا:25
3-1-1-4-2-نقش عوامل اجتماعی و روانی در بروز افسردگی :25
4-1-1-4-2-نقش فقر در بروز افسردگی :26
2-4-2-اختلال اضطراب اجتماعي(فوبي اجتماعي)26
3-4-2-اختلال شخصیت ضد اجتماعی:26
1-3-4-2- عوامل ایجاد کننده اختلال شخصیت ضداجتماعی.. 28
1-1-3-4-2- عوامل زیست شناختی اختلال شخصیت ضد اجتماعی.. 28
2-1-3-4-2-عوامل خانوادگی اختلال شخصیت ضد اجتماعی.. 28
5-2-عوامل مخاطره آميز بينفردي و محيطي.. 29
1-5-2- عوامل مربوط به خانواده. 29
1-1-5-2-خانواده از همگسسته:30
2-1-5-2-خانوادهتك سرپرست و بي سرپرست... 30
3-1-5-2-خانواده بدسرپرست :31
4-1-5-2-خانواده هاي داراي مشكلات ارتباطي :31
5-1-5-2-خانواده داراي مشكلات تربيتي :31
6-1-5-2-خانواده پر تنش.... 31
1-6-1-5-2-ستيزه و اختلافات والدين.. 31
2-6-1-5-2-روابط عاطفي در خانواده. 32
3-6-1-5-2-خانواده پرجمعيت... 32
4-6-1-5-2-فقر در خانواده. 32
5-6-1-5-2-رفاه اقتصادي خانواده. 33
2-5-2 تاثير گروه دوستان.. 33
3-5-2-عوامل مربوط به تحصيل و محيط تحصيلي.. 34
4-5-2- مهاجرت و تعارض فرهنگي.. 35
5-5-2-مناطق بزهكاي و محل زندگي.. 36
6-5-2-اشتغال و بيكاري.. 37
7-5-2-رشد و پيشرفت بيرويه شهرنشيني و تأثير تكنولوژي.. 38
6-2- عوامل مخاطره آميز اجتماعي.. 38
1-6-2-قوانين.. 38
2-6-2-بازار مواد. 39
3-6-3-مصرف مواد به عنوانهنجار اجتماعي.. 39
4-6-2-كمبودامكانات فرهنگي، ورزشي، تفريحي.. 39
5-6-2-عدم دسترسيبه سيستمهاي خدماتي، حمايتي، مشاوره اي و درماني.. 39
7-2- عوامل بازدارنده یا محافظت کننده. 39
8-2 - درونگرایی ـ برون گرایی.. 40
9-2- نمونهای از تحقیقات انجام شده در ایران.. 44
10-2 منابع ترجمه شده. 47
افزودن مذهب يا معنويت به زندگي خانواده. 53
فصل سوم
1-3- جامعه پژوهش.... 55
2-3- نمونه پزوهش.... 55
3-3-روش نمونه گیری.. 55
4-3 متغیرهای پژوهش و چگونگی اداره آنها56
5-3- طرح پژوهش:57
6-3- ابزار پژوهش.... 57
7-3- فنون پردازش دادهها:57
فصل چهارم
جداول و نمودارها...................................................................................................................... 59
فصل پنجم
1-5-بحث... 93
2-5- نتيجهگيری:97
3-5- محدوديتهای روش شناختی پژوهش:98
4-5- پيشنهادهايی براي پژوهشهای آينده:99
پس بافت
الف- منابع فارسی.. 101
ب- منابع انگلیسی.. 103
چكيده انگليسي................................................................................................................................................................ 115
عنوان انگليسي................................................................................................................................................................... 116
سبب شناسی گرایش به سوء مصرف مواد امروزه بصورت یک مشکل جدی در سطح جهانی مطرح میباشد، دلایل نخستین سو مصرف مواد با توجه به گذشته، علایق و انگیزه هر فرد متفاوت است و یک عامل مشترک سبب شناسی برای کلیه افراد وجود ندارد اما بطور کلی میتوان به دو دسته عوامل اشاره کرد که فرد را مستعد سوء مصرف میسازد، عوامل اجتماعی و عوامل شخصیتی)اتکینسون و هیلگارد 1983، ترجمه براهنی 1370به نقل از رضایی دوگاهه،ابراهیم؛1379؛2)
بعضی از افراد مستعد سوء مصرف دارای ویژگیهای شخصیتی خاصی هستند که آنها را از افراد دیگر جدا میسازد حال این سؤال پیش میآید که آیا فرد معتاد قبل از سوء مصرف دارای ویژگیهای شخصیتی بوده که بعد از اعتیاد تشدید شده باشد و یا بالعکس آیا این ویژگیهای خاص زمینه را برای سوء مصرف همواره و یا تشدید کرده است؟ در جواب این سؤال میتوان گفت: تحقیقات انجام شده و تجارب و شواهد عینی و روانی نشانگر آن است که اکثر سوء مصرف کنندگان مواد قبل از اعتیاد دارای نارسایی شخصیتی بودهاند که بعد از سوء مصرف بصورت مخربتری ظاهری شده است که البته یکی از عوامل مهم و مؤثر در تشکیل شخصیت و ویژگی شخصیتی عوامل محیطی میباشند از عوامل محیطی نیز نمیتوان نقش خانواده و محل زندگی را بر شخصیت افراد نادیده گرفت زیرا سوء مصرف امری اکتسابی است و خانواده میتواند با ایجاد روابطی سالم که فرزندان احساس امنیت کرده و مشکلات خویش را صادقانه با آن در میان گذارند و یا به عنوان الگویی نابهنجار که زمینه گرایش به رفتارها و سوء مصرف را فراهم میسازد تبدیل شود.
پس با توجه به ضرورت و اهمیت اهداف پژوهش در بررسی مقایسهای میزان آمادگی افراد 45 ـ 19 سال 4 ناحیه قم برای سوء مصرف مواد مخدر مسائل اصلی و فرعی ذیل را در جریان تحقیق و مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد.
میزان آمادگی افراد 45 ـ 19 سال 4 ناحیه شهر قم با هم تفاوت معنی داری وجود دارد یا نه؟
پرسش فرعی پژوهش
1 ـ آیا بین میانگین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف مواد یا سن ارتباط معنی داری وجود دارد یا نه؟
2 ـ آیا بین میانگین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف با تعداد فرزندان خانواده پدری ارتباط معنی داری وجود دارد یا نه؟
3 ـ آیا بین میانگین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف مواد با بومی بودن یا نبودن افراد ارتباطی معنیداری وجود دارد یا نه؟
4 ـ آیا بین میانگین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف با سطح تحصیلات افراد ارتباط معنیداری وجود دارد یا نه؟
5 ـ آیا بین میانگین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف مواد با تاهل ارتباط معنیداری وجود دارد یا نه؟
6 ـ آیا بین میانگین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف مواد با درآمد ارتباط معنیداری وجود دارد یا نه؟
7- آیا بین میانگین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف مواد باخرده مقیاسMAC-R ارتباط معنیداری وجود دارد یا نه؟
8- آیا بین میانگین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف مواد باخرده مقیاسAASارتباط معنیداری وجود دارد یا نه؟
9- آیا بین میانگین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف مواد باخرده مقیاسAPSارتباط معنیداری وجود دارد یا نه؟
تعیین ارتباط بین محل سکونت افراد 4 ناحیه در شهر قم با نمرات میزان آمادگی برای سوء مصرف است.
برای دستیابی به هدف اساسی تحقیق اهداف ویژه زیر را دنبال میکنیم:
1ـ تعیین ارتباط میانگین میزان آمادگی افراد با سن افراد
2 ـ تعیین ارتباط میانگین میزان آمادگی افراد با تعداد فرزندان در خانواده.
3- ـ تعیین ارتباط میانگین میزان آمادگی افراد بابومی بودن یا نبودن
4 ـ تعیین ارتباط میانگین میزان آمادگی افراد با سطح تحصیلات افراد
5ـ تعیین ارتباط میانگین نمرات با وضعیت تأهل افراد.
6 ـ تعیین ارتباط میانگین میزان آمادگی افراد با میزان درآمد افراد
7- تعیین ارتباط میانگین میزان آمادگی افراد باخرده مقیاس MAC-R
8- تعیین ارتباط میانگین میزان آمادگی افراد باخرده مقیاس AAS
9- تعیین ارتباط میانگین میزان آمادگی افراد باخرده مقیاس APS
اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یک معضل اجتماعی پدیدهای است که علاوه بر زمینههای ناسالم اجتماعی اقتصادی و فرهنگی زمینههای شخصیتی، روانی و تربیتی نیز در چگونگی ابتلا به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.وبدون تردید مصرف بیرویه و روزافزون مواد مخدر به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات قرن حاضر تلقی میشود که زیانهای ناشی از آن در زمینههای اجتماعی ـ اقتصادی بسیار سنگین است و در این زمینه هر یک از کشورهای جهان سعی دارند برنامههایی را جهت پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان به اجرا گذارند ولی اغلب این مبارزات روشهایی مبتنی بر کاهش عرضه نظیر مبارزه پلیسی با باندهای قاچاق و اعمال مجازات سنگین بر معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر در مجموع نتوانسته اثر چندانی بر این فاجعه انسانی داشته باشد به همین دلیل امروزه شیوه اصلی در کنترل اعتیاد به مواد بر کاهش تقاضا متمرکز شده است.
تجربه ثابت کرده ارتقای آگاهی جوانان در خصوص آثار سوءمصرف مواد، ایجاد نگرشهای صحیح و در نهایت ایجاد مهارتهای روانی و اجتماعی نظیر قابلیت گفتن نه به پیشنهاد مصرف مواد و در یک کلام آموزش، موثرتر از همه روشهای پیشگیری است
افزایش میزان آگاهی جوانان و یاد گرفتن مهارتهای زندگی اثربخشترین و کمهزینهترین روش کنترل همهگیر اعتیاد است و به بیان یافتههای این پژوهش پی بردن به درجه استعداد افراد برای سوء مصرف مواد و فهمیدن ضعفهای شخصیتی و روانی برای برطرف کردن آنها یکی از راهکارهای موثر پیشگیری میباشد که بسیار آسانتر و کمهزینهتر از درمان اعتیاد میباشد؛ کهگرچه قدمت زیادی ندارد ولی از لحاظ عقلانی، اقتصادی، اخلاقی و سیاسی کاملاً قابل توجه بوده و در جوامعی که تجربه سرمایهگذاری منطقی در امر پیشگیری از اعتیاد دارند، نقش آن در کاهش بروز تقاضاهای آتی کاملاً ارزنده و به خوبی شناخته شده است.
در میان استراتژیهای مختلف پیشگیری از سوء مصرف که در جهان استفاده میشوند مانند افزایش آگاهی افراد در مورد خطرات سوء مصرف مواد، افزایش مهارتهای زندگی همانند تصمیمگیری، حل مسئله، ارتباطات اجتماعی، ارتقای فرهنگ عمومی و ... همواره نقش جامعه و عناصر اصلی آن یعنی خانواده و جایگاه آن در پیشگیری از سوء مصرف بسیار ممتاز و مورد توجه بوده است.
بدین لحاظ جامعه و خانواده و روابط افراد آن با یکدیگر هم در ایجاد وابستگی به مواد، هم در درمان و پیشگیری اعتیاد کاملاً مؤثر میباشند.
ودرضمن رشد روزافزون سومصرف در ایران به ابزارهای جدیدی برای سنجش اعتیادو افرادی که در معرض خطر سومصرف قرار دارند،نیاز دارد.آزمونهایی که بافرهنگ وساختارهای قومی هماهنگ باشدوبتواند آن دسته ای از عوامل سبب سازاعتیادرا شناسایی کندوبتواند استعداد سومصرف را اشخاص تشخیص دهد.
با این مقدمه باید گفت که دراین پژوهش از سه خرده مقیاس از مقیاس های تکمیلی آزمون سیاهه شخصینی مینه سوتا(2(MMPI- که از موفقیت بیشتری نسبت به سایر آزمون ها برخوردار بوده است استفاده شده است.
با توجه به مسائل اصلی و فرعی تحقیق، فرضیههای ذیل در جریان پژوهش مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد:
1 ـ بین میانگین نمرات آمادگی برای سوء مصرف با ناحیه محل سکونت افراد ارتباط معنیداری وجود دارد
2 ـ بین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف با سن ارتباط معنیداری وجود دارد
3 ـ بین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف با تعداد فرزندان خانواده پدریشان ارتباط معنیداری وجود دارد.
4 ـ بین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف مواد با بومی بودن یا نبودن ارتباط معنیداری وجود دارد
5 ـ بین مزان آمادگی افراد برای سوء مصرف باسطح تحصیلات ارتباط معنیداری وجود دارد.
6 ـ بین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف مواد با وضعیت تأهل ارتباط معنیداری وجود دارد
7 ـ بین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف با میزان درآمد افراد ارتباط معنیداری وجود دارد
8- بین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف با خرده مقیاسMAC-R افراد ارتباط معنیداری وجود دارد
9- بین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف با خرده مقیاسAAS افراد ارتباط معنیداری وجود دارد
10- بین میزان آمادگی افراد برای سوء مصرف با خرده مقیاسAPSافراد ارتباط معنیداری وجود دارد
5-1-تعاریف عملیاتی
میزان آمادگی برای سو مصرف مواد:
میزان استعداد شخصیتی برای سومصرف موادکه براساس پاسخ افراد به پرسشنامه ای که دراین پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است به دست می آیدکه این پرسشنامه که ترکیب یافته است از سه خرده مقیاس سومصرف مواد که در مقیاسMAC-Rنمره بالاتر از28 و در مقیاسAASنمره بالاتر از5ودر مقیاس APSنمره بالاتراز26باشد وفشار روانی که شخص تجربه می کند افزایش یابد احتمال ابتلا به سومصرف ماد بیشتر است
سومصرف مواد(:(substance abuse
مفهوم مصرف یا سوءمصرف در جوامع مختلف است وبراساس محتوای فرهنگی ،دریافت اشخاص الگوی مصرف گوناگون می باشد؛اما به طور کلی مهترین مشخصه سوءمصرف مواد الگویی از مصرف ناسازگارانه مواد است که پیامد های قابل توجه نامطلوب وعودکننده مرتبط با مصرف مکرر مواد مشخص می شود(IV.DSM ،1994،ص328)به عبارت دیگر سومصرفبدین معناست که اگرچه فرد نسبت به مواد عتیاد ندارد ولی آن را مصرف میکند یعنی استفاده از مادهای غیر قانونی بوده وباعث بروز تغییرات روحی درفرد وایجاد مضراتی برای او ودیگرانمی شود(رحیمی وهمکاران ،1376 ،ص1-الف)وسوءمصرف به دو طریق ممکن است: abuse به سوءمصرف داروی ممنوع بوسیله شخص اطلاق میشود در حالیکه misuse معمولا به تجویز دارو به وسیله پزشک که از نظر طبی نامقبول است گفته میشود(کاپلان وسادوک ،1373،ج2ص169)
ناحیه محل سکونت:
که ناحیه محل سکونت فرد نمونه بر اساس ناحیه بندی استانداری شهر قم که براساس آن قم را به 4ناحیه تقسیم بندی کرده اندوملاک آنها محل تلاقی رودخانه قمرود با ریل راه آهن است که این محل جنب مصلی شهر قم می باشدوبر این اساس چنین تقسیم شده است:
ناحیه1:حد فاصل خیابانهای باجک تا شهر قائم ازیک طرف تا سر پل دورشهر
ناحیه2:حد فاصل خیابانهای بلوارامین تا بنیاد تا شهرپردیسان
ناحیه3:حد فاصل خیابانهای اراک تا میدان72تن و ترمینال تا سر پل امامزاده شاه ابراهیم
ناحیه4: حدفاصل خیابانهای امامزاده شاه ابراهیم تافلکه کشاورز از یک طرف واز طرف دیگر از فلکه نبوت تا سر پل نیروگاه واقع در بلوار بهار
مبلغ قابل پرداخت 26,325 تومان